Laitoin kattilaan vettä n. 3cm pohjalle ja laitoin sen hellalle kiuhumaan ilman kantta ja jonkin ajan päästä kuului ihme kohahdus ja vettä lensi pitkin keittiötä ja liesituulettimen lasi meni aivan huuruun. Kuumeniko vesi jotenkin ylikuumaksi ja jostain syystä ei alkanut kiuhumaan ennenkuin jokin sai sen "räjähtämään" kiehumaan?
Outo tapahtuma ruokaa tehdessä
4
576
Vastaukset
Mikrossa tapahtuu helpommin. Auton lasit voi olla kans kosteat, mutta kun kosketat esim jää raapalla niin menee jäähän.. eli oli alijäähtyneessä tilassa.
Vesi voi helposti ylikuumentua, mikä on kuitenkin epästabiili tila, joka laukeaa, kun esimerkiksi jokin epäpuhtaus ryhtyy toimimaan kiehumisytimenä.
Asiasta on lisää esimerkiksi (P10)
http://www.lsbu.ac.uk/water/explan.html#superheat- ylikuumentuminen
Laboratorioissa laitetaan veden mukanaan lasihelmiä, posliininpalasia tms. ylikuumenemisen estämiseksi.
Ylikuumeneminen tapahtuu helpoiten puhtaalla vedellä tai muulla puhtaalla nesteellä puhtaassa astassa.
Kiehahtaminen voi olla erittäin raju ja aiheuttaa palovammoja jos sattuu oleskelemaan vieressä. - palli-olli
Kerran, kun yks bööna oli tulossa käymään, niin tein safkaa, ja sit siä kattilassa tapahtu hallitsematon fuusioreaktio ja voitte vaa arvata missä kondiksessa kämppä oli ja mitä se böönakin ajatteli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1273565- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301473- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246