Miten voisi laskea mikä ilmakehän paine vallitsee tietyillä korkeuksilla. Jos oletetaan että merenpinnan tasolla paine on 1000mbar, miten lämpötila sovitetaan kaavaan?
Ilman paine
6
3329
Vastaukset
- Pascalin poika
Katotaan vain esimerkiksi MAOL:in taulukkokirjasta (mun versiossa sivulta 81) "Ilmakehän ominaisuuksia". Siitä näkee Korkeuden, Lämpötilan, Ilmanpaineen ja Tiheydenkin eri korkeuksilla merenpinnasta.
Mut, jos siihen jotain kaavaa pitäisi alkaa kehittelemään niin...??? - F.I.U
Tohon samaan asiaan voisi liittää sen, miten lasketaan ilman paino, siis kg/m3 ilmanpaineen perusteella. Tuulikuormat ja ilmanvastukset lasketaan käyttäen massaa eikä painetta. Mites semmonen laskettaisiin?
- tiheys
Ilman tiheyden saa esim. ideaalikaasulaista pV = mRT/M josta tiheys = m/V = pM/RT. Ilman moolipaino 28.96 kg/kmol.
- rantanplan1
Tähän ei näköjään laskukaavojen osalta ole vastattu, vaikka kätevämpihän tuo laskuri on...
peruslähtökohdaksi voi ottaa sekä kaasuille ja nesteille pätevän differentiaalin paineelle.
dP = -gρdh, missä g on gravitaatiovakio, ρ ilman tiheys ja dh korkeuden differentiaali.
Ensin pitäisi miettiä, miten voisi kirjoittaa tiheyden paineen funktiona. Jos lämpötila olisi vakio, niin tilanne olisi helppo. ρ=cP, eli tiheys on suoraanverrannollinen paineeseen P(kaasun tilayhtälöstä näkee), ja vakion c voi määrittää vaikka tiedolla, että yhden ilmakehän paineella tiheys on parinkymmenen asteen tiennoilla n. 1,3kg/m³.
Jos lämpötilariippuvuus pitää ottaa huomioon, niin tuo tiheyden kaava ei vielä muutu kovin vaikeaksi. kaasun tilayhtälöstä näkee suoraan, että tuo tiheys voidaan kirjoittaa myös muodossa
ρ = cP/T, missä Ton lämpötila kelvineissä.
Nyt vaan on ongelmana kirjoittaa tuo lämpötila korkeuden funktiona, jotta tuon yhtälön voisi ratkaistakin. (sehän ei valitettavasti taida totella mitään yksinkertaista kaavaa)
Jos sellainen funktio löytyisi, niin tuo yhtälö olisi separoituva differentiaaliyhtälö, joka on periaatteessa ratkaistavissa integroimalla (ainakin numeerisesti), ja halutessaan voi tuon g:n vielä kirjoittaa korkeuden funktiona. (tulee helposti painovoimalaista)
Tuo lämpötila riippuvuus tekee sen, että tuon yhtälön mielekäs ratkaiseminen mielekkäästi taitaa mennä sen varaan, että pitää olla tieto lämpötilasta kullakin korkeudella ja antaa koneen integroida numeerisesti tuo yhtälö tietojen perusteella... (ja toisaalta taitaa taulukot paineestakin löytyä yhtä helposti)- rantanplan1
Ja tuo g:hän ei siis tietenkään ole gravitaatiovakio, vaan gravitaatiokiihtyvyys! Hieman lipsahti väärä sana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233520- 122346
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241428
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141246