Niin,miksi Suomessa on tiet kuin perunapeltoa. Ei tarvitse kuin vaikkapa Hämeenlinnan moottoritietä ajaa kun huomaa että tiessä on epätasaisuuksia,paikkoja,suoranaisia reikiä,epätasaisuuksia koko matkalta vaikka kyseessä on moottoritie.
Tähän tiehallinnosta vastaavat ovat aina perustelleet,että kun Suomessa on routa ja 4 vuoden aikaa niin tiet on tehtävä kovemmasta aineesta ja karkeammin (paskemmin). Kuitenkin jokainen Ruotsin moottoriteitä ajanut,tietää että teidemme erot ovat kuin yö ja päivä. Ruotsissa tiet ovat tasaisia ja hyvässä kunnossa. Ruotsi sijaitsee siis samoilla leveysasteilla kuin Suomi,eli säällä turha selittää.
Kerronko syyn? Itse veikkaan että kaiken takana on asfalttikartelli. Asfalttiin sekoitetaan vettä ja se tehdään halvasti ja huonosti kun ei kilpailua ole ja hinnat pilvissä. Miten te selitätte asiaa?
Miksi tiet=perunapeltoa
13
2560
Vastaukset
- fifty fifty
Puolet vettä ja puolet raaka ainetta tietenki.Sen vuoksi tiet talvella jäätyy.Sehän on selvä juttu.:))
- esim TM vaikenee
Niin,mielenkiintoista että media,autolehdistäkin vaikkapa TM vaikenevat asiasta täysin. Autoista kyllä kirjoitetaan tuhansia sivuja kuinka rengasäänet kantautuu sisään ja jousitus on vaarallinen kovissa möykyissä,mutta unohdetaan kirjoittaa riviäkään siitä minkä takia hienollakin autolla ajaminen on kuin traktorilla pellolla päästelisi Suomen tiestössä,eli todella ala-arvoisessa kunnossa olevasta tiestöstä ja SYISTÄ tähän tilanteeseen.
- on varmaan liian
alhaiset auton verot ja käyttömaksut.
Ei riitä rahaa teiden kunnossapitoon.- haloo.
Suomessa autoilijat maksavat maailmassa eniten veroa ja myös polttoaine on maailman eniten verotettuja. Tosiasiassa,jos edes puolet autoilijoilta kiskottavista valtiolle tulevista maksuista palautettaisi teiden ylläpitoon ja autoilijoiden eduksi,täällä olisi aivan eriluokan loistitiet.
Kyllä ongelma on muualla.
- hohohooo
Asfalttiin vettä...hähähähääää.Mikäs Turhapuro siellä piipittää ? Taitaa olla Hookkani ite.
- pitkää linjaa
Kyllä varsinkin Pohjois-Ruotsissa tiet ovat todella surkeassa kunnossa. Esimerkiksi Ruotsin E4-tie, joka lähtee Haaparannasta rannikkoa pitkin alaspäin, on aivan hirveä. Paljon leveämpi se kyllä on kuin Suomen tiet mutta siinä on kauheita heittoja. E4-tie on suomen puolella paljon paremmassa kunnossa.
- Pohjoisessa huonot
Nämä valtaväylät, kuten E4, ovat Ruotsissa hyvässä kunnossa silloin, kun liikutaan etelässä. Esim. Tukholmasta Malmöön, Helsingboriin tai Göteboriin pääsee todella hyvää tietä pitkin, kohtahan E4 on koko matkalta kaksikaistainen motari.
Vaan Tukholmasta kun lähtee pohjoiseen päin, niin alkupäässä tiet ovat hiton hyvässä kunnossa, mutta mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä huonommiksi tiet menee.
Ennen Haaparantaa tie on jo kapea ja niin huonossa kunnossa, että asfalttiin on pitänyt maalata valkoisella maalilla rinkulat isoimpien monttujen kohdalle, että porukka osaisi väistää niitä.
Ruotsi on kiva maa, tykkään ajella sen läpi. - Joo.
ole Ruotsissa kuin muutama asukas,ei niitä varten kannata teitä pitää.
Mut Suomessa pihdataan ja tehdään halvalla,vedetään ohut kerros uutta asfalttia pintaan ja tie on jo yhden talven jälkeen entistä huoompi.
Väärä säästäminen tulee kostautumaan,muutama vuosi lisää ja tiet on kaikkialla rapakunnossa ja sit se korjaaminen vasta maksaa.
- ennen oli paremmin.
Päällyste oli tasaista vaikka se tehtiin lasermittareista tietämättä.Nykyisin nyrsitään ja jätetään terävät reunat viikonlopuksi rikkomaan renkaita.Vanhaan massaan sotketaan minimaalisesti bitumia ja pinta on kyttyräistä,ravistaa autoa todella.Ja autot lienee parantuneet sitten 70-luvun.Liukkauden torjunnan verukkeella tehdään huokoista pintaa,tosiasiassa säästäen bitumia.Kun röpelöisellä pinnalla vesi seisoo niin auton kulku vastaa voimakkaalla painepesurilla käsittelyä.Eipä nykyiset uusavuttomat tekijät ja teettäjät enää näitä käsitä.Artisti vaan maksaa.
- asvalttikeisari
Kun massan tekijälle annetaan hinta, mitä ei saa ylittää niin tulos on juuri kuvatunlainen.
Nyrkinkokoista kiveä, huonoa /liian vähän liimaa, jne. Kartelli tuskin on asiaa auttanut, mutta syy on liian pienessä rahoituksessa. Suurin osa maamme päättäjistä näkee maantieliikenteen vain välttämättömänä pahana, josta ei ole muuta hyötyä kuin siitä saatavat verotulot. Se, että yritysten raaka-aineet, valmiit tuotteet ja työntekijät pääsevät kulkemaan, näyttää olevan täysin arvotonta. Kysykääpä näitä asioita sitten ensi keväänä vaalikiertueilla ehdokkailta, etenkin sellaisilta suurpuolueiden ehdokkailta jotka todennäköisesti pääsevät läpi.
- totuus on
että miksi uhrata rahaa tiepäällysteisiin kun uusi päällyste pilataan nastarenkailla jo muutamassa kuukaudessa. Ruotsalaiset ja Norjalaiset ovat meitä fiksumpia sillä ne käyttävät kitkarenkaita!
- joopajooo
totuus on kirjoitti:
että miksi uhrata rahaa tiepäällysteisiin kun uusi päällyste pilataan nastarenkailla jo muutamassa kuukaudessa. Ruotsalaiset ja Norjalaiset ovat meitä fiksumpia sillä ne käyttävät kitkarenkaita!
Ajakaapa tallinnasta vilnaan liettuaan. Pari vuotta sitten "via baltica" oli täysin resukunnossa. Tosin nykyään EU maksaa tien remontin. Tie oli kapeata ja kuoppaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155