järkevyyssyistä yhdistetty. En usko, että sapattikysymys ratkaisee kenenkään ikuisuusosuutta. Sapatti on ennenkaikkea kuuliaiasuuskäsky.
Lepopäivän Jla asetti, koska ihmisen pitää levätä päivä viikossa. Sapatin Jla asetti, koska halusi koetella ihmisten kuuliaisuutta (vrt. syöntikielto yhdestä ainoasta paratiisin puusta).
Itse olen perihelluntailaisesti aina ajatellut, että päivillä ei sinällään ole väliä, kunhan jonkun päivän pyhittää. Raamattu kuitenkin näyttää nostavan sapatin erityisasemaan ja siten koettelevan ihmistä; olemmeko uskollisia ja kuuliaisia Hänelle ja rakastammeko Häntä(Olemmeko valmiita valitsemaan hänet ennen epäjumalia tai uskottomuutta)
Jeesuksen aikana osa ihmisistä käytti sapattia väärin; pyhitti sapatin omien pyrkimystensä vuoksi Jlalle. Tätä vastaan Jeesus puhui, mutta ei koskaan kumonnut sapatin määräystä. Jeesuskin vietti sapattia ja halusi pyhittää sen Jlalle ja hyvän tekemiseen. Tässä on hyvä esimerkki meille kaikille.
Sapatti ja lepopäivä
9
248
Vastaukset
merkitsee sitä, että hyvää saa tehdä vaikka joka päivä ja jatkuvasti. Pahaa ei saa tehdä minkään nimisenä viikonpäivänä!
- - AuroraBorealis -
ei ollut vielä valinnanvaraa sapatin vieton suhteen ... terveydenhuoltoalalla, kun olin. Nyt minulla on aikaa sapatin viettoon, vaikka joka päivä! :)
- yksi päivä
on pyhitetty lepoon, yhteyteen Jumalan kanssa ja hyville teoille. Kaikkia näitä voi tehdä kaikkina päivinä, mutta sapattina erityisesti. Itse nautin nykyään perjantai-illasta, kun raskaan viikon jälkeen saan levätä ja hyvällä omalla tunnolla levätä päivän. Suosittelen.
Olet nähtävästi nielaissut adventistien syötin;)
Room 14:5-6 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."
Mielestäni Paavali selkeästi osoittaa vapautta sapattikysymyksessä, samalla hän korosti meidän kristittyjen vapautta syödä tai olla syömättä mitä halusi.
Sapattikäskyä ei olla vahvistettu uudestisyntyneille Jeesuksen uskoville. Minusta sunnuntai on hyvä lepopäivä, koska perustuu kristittyjen kokoontumispäivään, ja Jeesuksen ylösnousemus tapahtuman muistoon. Mutta voihan lepopäivää pitää myös lauantaina. Juutalaisetkin sitä viettävät vanhanliiton mukaisesti.- :) ;)
Minulle sapattikysymys ei ole pelastuskysymys, enkä usko, että Adventistien koukut ovat minuun jääneet. Itse vain näen asian sellaisena kuin mainitsin: kuuliaisuuskysymyksenä.
En kanna stressiä, vaikka sapattina joskus teen työtä. Minulle siitä ei ole tullut lakikysymystä.
- RitariOlevainen
Mutta älä anna sen olla yllykkeenä lihalle, voit joutua tekemisen kierteeseen, tulee pakkomielle ansaita jotain "kuuliaisuudella", jota haluat täyttää sabatin kautta.
kyllä Jeesus poisti sabatin tässä ajassa, mutta "Sabatin lepo on meille varmasti tuleva, ja se on sitten taivassa , joka ikinen hetki, oikea sabatti ei lopu sitten koskaan, kun ei ole enä päiviäkään !
Ei kannata ottaa juutalaisita esimerkkiä, koska he eivät tunne, eivätkä tunnusta Jeesusta Kristusta !- umpihetero
siis pitää juutalaisia esikuvina kun ne on pakanoita. ja sitten ne antoivat vielä homojenkin marssia!!! tälläinen marssi siis sallitaan vanhassa testamentissa mutta uudessa testamentissa ei. jeesus aivan selvin sanoin tuomitsee homot. yleistetty olkoo herra!!!
- laittomuutta
Sapatin muutti sunnuntaille saatanan valtuudella katolinen kirkko. Tämän vallan tunnisti jo Luther antikristukseksi. Sunnuntai on täysin epäraamatullinen ja pakanallinen päivä. Jeesus vietti sapattia ja sapattia vietettiin alkuseurakunnassa. Luopumus tapahtui vähitellen kunnes 300 luvulla sunnuntai määrättiin pakanallisen keisarin toimesta viralliseksi lepopäiväksi. Paavinvalta vahvisti tämän 500-luvulla. Raamattu tuntee vain yhden lepopäivän, Jeesuksen sapatin jota myös kaikki hänen seuraajansa viettävät. Ei se että luopunut kirkko ottaa käyttöönsä pakanallisen päivän tee siitä kristityille mitään lepopäivää. Kunnia sunnuntain pyhittämisestä menee saatanalle.
Sapatti on merkkinä Jumalan ja niiden välillä jotka häntä palvelevat. Tämä luomisen muistomerkki jonka ihmiset tahtovat niin helposti unohtaa. Siksi lakiin on kirjoitettu: "Muista pyhittää...". Ihmisillä on aina ollut tässä asiassa huono muisti. Israelin kansa oli unohtanut lepopäivän Egyptin orjuudessa ja Jumala kehotti vastedes sen muistamaan. Jumala itse kirjoitti sormellaan koko lakitekstin ihmiskunnalle ohjeeksi oikeaan jumaliseen elämään. Neljäs käsky sisältää Jumalan hallitus alueen, ilmoittaa hänen teot ja hänen nimensä.
Sapatin halveksuminen on epäjumalanpalvelusta sillä sen kumoaminen on jumaluuden kumoamista, hänen tekojensa väheksymistä ja nimensä halventamista. Jumala on aina ollut hyvin tarkka juuri sapatistaan. Sen minkä Jumala asettaa ja siunaa on Raamatun sanan mukaan pysyvä iäti sellaisena. Jeesus sanoi kymmenen käskyn lain pysyvän ikuisesti muuttumattomana. Paavali opettaa että laki on hyvä ja pyhä ja käskysana oikea. Kaikki mikä puhuu päinvastaista, on antikristillisyyttä, olkoonpa puhuja oman mielensä mukaan kuinka Jeesuksen oma tahansa.
Rakkaus täyttää koko lain. Jos me rakastamme Jeesusta, me pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat noudattaa. Varsinkaan sapattikäsky, koska se ei sisällä mitään omia tekoja, vaan ainoastaan kaikista teoista luopumista.
Kristuksessa ei ole kreikkalaista eikä juutalaista. Uuden liiton juutalaisia ovat kristityt. kristityille kuulee kymmenen käskyn laki samoin kuin juutalaisille ennen. Sapatti annettiin luomisessa ihmiselle. Autuas se ihminen joka sitä noudattaa.
Jumalan kansan tunnusmerkki on aina ollut sapatti ja se tulee aina olemaan niin. Adam ja Eeva viettivät sapattia, Nooa, Aabraham, Jeesus. Apostolit, alkuseurakunta, valdolaiset. Jopa pimeinä katolisen kirkon petovallan aikana 538-1798 oli sapatinpitäjien ryhmiä eri puolilla Eurooppaa. Sitten suuren adventtiherätyksen aikana Jumala ilmaisi tahtonsa selvästi: Muista pyhittää lepopäivä, sapatti!
Ilm.14:7. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".
Kumarramme Luojaa pitämällä hänen sapattinsa!
Jes.56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
Saarn.12:13. Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.Apostolinen alkukirkko, pakanuus vai Rooman paavi?
http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=55
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164