lapsettomuushoito,liian kallista

Maunomatonen

Hei! Kuinka moni on päättäny luopua lapsettomuushoidosta hinnan takia? Lapsen hintaahan ei voi määritellä, mutta vaikka laittaisit koko omaisuutesi lapsettomuushoitoihin voi olla mahdollista ettet saa lasta. Eli,voit saada lapsen kertahoidolla, mutta toinen mahdollisuus on , että menetät asuntosi ja rahasi kun makselet hoidoista jotka eivät tuo lasta. Me päädyimme, että jos luonto ei hoida asiaa, niin tyydymme kohtaloomme.

26

10245

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti-06

no nämä on niitä asioita missä ihmiset tekevät itse ratkaisunsa. Eihän hoidot sitä lasta todellakaan lupaa mutta mahdollisuus saada sen on suurempi. Yleisellä puolella on hoidot edullisempia kuin yksityisellä. Yleisellä puolella maksat lääkityksen ja polikäynnit ainoastaan. Ja lääkityksessäkin kela tulee vastaan kun menee sen reilun 600euron ylitse(en tiedä mikä se summa on tarkalleen tällä hetkellä) Alussa hoidot ei ole kalliita ja ne voi jo tehdä tuloksen riippuu tietenkin jos olet yksityisellä hoidossa maksat ihan kaikesta mitä sulle tehdään ja se on kallista. Mutta niin kuin sanoit lasta ei voi rahassa ajatella. Itselläni hoitoihin on mennyt tuhansia euroja ja lopputulos on positiivinen, nyt meillä on 4kk tyttö. Taloudellinen tilanne tietty vaikuttaa asiaan paljonkin. mutta me ainakin säästettiin rahaa eikä me todellakaan olla mitään rikkaita. Eikä meidän asuntomme ole ollut kertaakaan vaakalaudalla, eikä me sen takia olla mitenkään pulassa. Mutta tosiaan hinta riippuu tosi paljon minkälainen lääkitys sulla on, jos on suuret hormoniannokset hinta voi kavuta reilusti yli ton 600euron niin kuin itselläni niin meni. Mutta elämä on valintoja täynnä ja me valittiin hoidot. Kaikkea hyvää teille!

• vaihtoehto

on hankkia parempi palkkainen työ. Olen kyennyt maksamaan yksin kaikki hoitomme ja on reilusti rahaa vielä tililläkin ja tämä vuosi on todella tehty tiiviisti hoitoja.Olen terveydenhoito alalla ja jopa tällä alalla on mahdollisuus tienata enemmän,jos vain haluaa.

• äiti-06
        vaihtoehto kirjoitti:

on hankkia parempi palkkainen työ. Olen kyennyt maksamaan yksin kaikki hoitomme ja on reilusti rahaa vielä tililläkin ja tämä vuosi on todella tehty tiiviisti hoitoja.Olen terveydenhoito alalla ja jopa tällä alalla on mahdollisuus tienata enemmän,jos vain haluaa.

No se on yksi vaihtoehto hankkia työpaikka missä tienaa paremmin mutta kun kaikilla ei siihen ole mahdollista mm.jos ei ole koulutusta josta saisi paremmin rahaa yms. Itse olen kanssa terveydenhuolto alalla ja niillä olen rahoittanut omat hoitoni ja säästänyt pienistä palkoista.

• miestn

Jep, kaksi mahdollista lopputulosta on koko ajan olemassa, samoin luomu-vaihtoehdossakin. Hinta ei ole mahdottoma korkea jos käyttää julkisia palveluja. Moni laittaa esimerkiksi hampaisiinsa tuhansia euroja.

• pietu-

Kuka on väittänyt, että lapsettomuushoidot maksavat maltaita? Se on itsestä kiinni malttaako jäädä yleiselle sektorille vai tahtooko yksityiselle (ja maksaa sen myötä itsensä kipeäksi).

Olemme mieheni kanssa yleisellä sektorilla olleet koko ajan ja käytännössä aika pientä ovat olleet kulut, jotka nekin ovat tulleet ripotellen pitkin vuotta. Vaikka useampia satasia on sileänä, ei ne kuitenkaan kerralla pussista ole lähteneet.

Meillä on ainoa yhteinen sopimus ollut se, että yksityiselle sektorille emme siirry missään vaiheessa. Sen verran hyvällä tolalla on täällä yleisen sektorin hoidot.

Itsehän sitä jokainen määrittelee sen, mihin kaikkeen on valmis ryhtymään. (Ymmärrän senkin, jos ei tahdo taloudelliseen ahdinkoon saattaa itseään sekä mahdollista tulevaa jälkikasvua..)

• Skeptinen

Hyvä, että tällä palstalla suhtaudutaan välillä myös kriittisesti lapsettomuushoitoihin. Enemmän täällä parveilee näitä äidillisiä tyyppejä, jotka antaisivat oikean kätensä (siinä sivussa tietysti myös kaiken materiaalisen omaisuutensa) omasta vauvelista.

Minä en antaisi oikeaa kättäni. Sillä kun on mukava tehdä vielä jotain tulevina vuosikymmeninäkin. Minä uskon näet, että lapsettomanakin voi tehdä asioita. Vaihtoehtoja on muitakin kuin nämä klassiset:
      a) erota puolisosta
      b) vetää itseään hirteen.

Taloudelliselta kantilta katsoen on todellakin täysin älyvapaata satsata tuhansia euroja johonkin jonka tuotto(onnistumis)prosentti on jotain 20. Silti minäkin olen tähän asti satsannut jo reippaasti kolmattatuhatta...

• ketkuli

kerro mistä olet saanut tuon asenteen? ite möyrin jossain syvässä suossa tällä hetkellä ja ihailen asenettasi. tiedän, ettei epätoivo auta asiaa ja muutakin elämää on kuin lapsi, mutta kun se ei mene jakeluun päänupissa.. rahaa palaa ja epätoivo lisääntyy, mutta kai nyt elämässä yäytyy olla muutakin?!

• pietu-

Meinaan asenteelle :)

Meilläkin on puhuttu tuosta, että mihin kaikkeen sitä ollaan valmiita. Taloudelliseen ahdinkoon ei itseämme laiteta - pitää sen verran kuitenkin olla järkeä mukana. Ja on sitä jollain asteella pidettävä mielessä sekin, että jos ei biologisia niin vaihtoehdot eivät lopu siihen...

• Skeptinen
        ketkuli kirjoitti:

kerro mistä olet saanut tuon asenteen? ite möyrin jossain syvässä suossa tällä hetkellä ja ihailen asenettasi. tiedän, ettei epätoivo auta asiaa ja muutakin elämää on kuin lapsi, mutta kun se ei mene jakeluun päänupissa.. rahaa palaa ja epätoivo lisääntyy, mutta kai nyt elämässä yäytyy olla muutakin?!

Asenne on muodostunut paljolti näitä keskusteluja seuraamalla. Kehittävä ja avartava harrastus :o)

• tekee

sen oman valintansa,mutta uskallan väittää että kenenkään ei tässä maassa tarvitse kääntää hoidoille selkäänsa JOS kovasti toivoo lasta.Siis sen takia että ei ole rahaa maksaa hoitoja.Maksaahan yksityisen hoidot ainakin ihan maltaita ,siitä ei päästä mihinkään.Mutta jos jotain kovasti haluaa, voi tinkiä monesta asiasta.Siitä elintasostakin hyvän asian vuoksi.
      No sitä tulostahan tietenkään ei voi kukaan varmasti taata missään tapauksessa.Onnea teille jatkoon:)

• 40 ja risat

Oikein hyvä kun tulee keskusteluun tämäkin aihe. Vahinko että ensikommentit tulee sellaisilta jotka saavat hoitonsa verovaroillamme, mikä ei toki ole väärin, mutta hinta on kova meille joitten on pakko mennä yksityiselle. Me ei olla edes tavattu ajoissa, mutta silti tahdotaan oma yhteinen lapsi, eikä se ole mahdollista ilman hoitoja. Meillä on mennyt nyt yli 8000 e. Ja ollaan aloittamassa uusi neljän tonnin hoito. Kela ei korvaa senttiäkään lapsettomuushoidon lääkkeistä yli 40 vuotiaalle. Eikä toki lääkärin/toimenpidepalkkioistakaan. Kyllä väkisinkin hinta vaikuttaa muuhun elämään. Ja toki nekin rahat tarvitsisi sitten lapsenhoitoon. Eihän se hinta sitten enää satu jos onnistuu, mutta jos ei, niin onpa karvasta.

• pietu-

Onko ikäraja tosiaan tuo 40v.? Minä muistelin, että korkeampikin. Minusta saisi ihan surutta olla vaikka 45vuotta.

• 40 ja risat
        pietu- kirjoitti:

Onko ikäraja tosiaan tuo 40v.? Minä muistelin, että korkeampikin. Minusta saisi ihan surutta olla vaikka 45vuotta.

Se raja oli ennen 45v nyt 40. Hiemanpa harmittaa kun onnistuminen alkoi venyä ja 40 tuli täyteen. Voi olla mahdollista että kela osallistuu joissakin tapauksissa vaikka ikäraja ylittyy. Joskus ovat myös perineet takaisin korvauksia ikärajan ylittymisen jälkeisen tarkemman harkinnan jälkeen.

• 40 ja risat kirjoitti:

Se raja oli ennen 45v nyt 40. Hiemanpa harmittaa kun onnistuminen alkoi venyä ja 40 tuli täyteen. Voi olla mahdollista että kela osallistuu joissakin tapauksissa vaikka ikäraja ylittyy. Joskus ovat myös perineet takaisin korvauksia ikärajan ylittymisen jälkeisen tarkemman harkinnan jälkeen.

....saimme KELA-korvauksen,vaikka olen jo 40 täyttänyt.Syynä se,että hoitomme tapahtui lahjamunasoluilla.Myös ICSI-hedelmöittämistapa välttämätön mieheni siittiöiden huonolaatuisuuden takia.Täytyy sanoa,että korvaus tuntuu niin suuressa laskussa mikä meilläkin kertyi Väestöliitossa.On täysin väärin mielestäni,että kaikki 40 vuotta täyttäneet eivät automaattisesti kuulu korvauksen piiriin enää!On se niin väärin!!!!!!!!!Voimia ja tsemihaleja kaikille hoidoissa oleville!!!!!!:)

• pietu-
        40 ja risat kirjoitti:

Voi jessus.. ei mene minun jakeluun pykälien laatijoiden aivoitukset.

• äiti-06

Musta toi sun kommenttisi on asiaton että ensimmäiset kirjottajat saavat hoitoja teidän maksamillanne verorahoilla???? kyllä tässä ihan itsekin maksaa niitä veroja... et varmaan tarkoittanut sillä pahaa mutta jotenkin se kolahti korvaan pahasti! Sille ei voi mitään että te olette jo 40-vuotta täyttäneet ja joudutte maksamaan hoitonne itse kokonaan. Meidän kohdallamme olimme yleisellä puolella niin kauan kuin se oli mahdollista mutta hoitoja ei anneta loputtomiin ja huonon hoitovasteen takia hoidot meiltä lopetettiin ja menimme yksityiselle jossa rahaa sitten palaakin. mutta onneksi saimme palkkion kaikesta kärsimyksistä ja meillä on 4kk ikäinen tyttö,josta olen erittäin kiitollinen!

• jaja

Itsestä ainakin lapsettomuushoitojen hinnat tuntuvat järjettömiltä. pieni palkkaisena jo tuo 600 euroa on erittäin iso raha. Harmittaa kun on koko elämänsä elänyt säästäväisesti jne. nyt kun on opiskelut loppu ja työelämä alkanut olisi kivaa jos rahaa olisi edes sen verran että riittäisi johonkin mukavaankin/pahan päivän varalle...kaikki tulee varmaan meilläkin menemään näihin hoitoihin. Pelottaa miten käy asunnon jne. suhteen. Taloudellinen puoli tuo lasten hankintaan oman stressinsä myös. Itse olen hoidossa julkisellapuolella mutta epäilys, että yksityiselle jossain vaiheessa pakko siirtyä..ollut niin huonoa kohtelu julkisella puolella/hoidoissa ei päästä eteenpäin.kyllä se katkeroittaa kun toiset lapsia tekevät ihan ilmaiseksi vaikka ovat rikkaista perheistä ja muutenkin varakkaita. tätähän elämä on..epäreilua ja epäoikeudenmukaista..itse maksaa työstään veroja ja mahd. elättää sitä kautta huumeäitien/sossun elättien lapsia mutta itse ei saa avustusta oman lapsen tekoon..älkää vain ihmiset suuttuko tästä kommentista. Se oli karrikoitu kommentti mutta ajatus joka pahimpina päivinä pyörii päässä..

• ole tullut mieleen

että ei ne rahan menot siihen positiiviseen raskaustestiin lopu!!!???

Kyllä nämä ovat yleisesti ottaen pieniä summia jos ajattelee mitä rahaa tarvitaan lapsen elämän aikana kaikenlaisiin menoihin.

Elikkä jos ajattelee niin, ettei ole varaa käydä lapsettomuushoidoissa, niin miten sitten.....

• pietu-

Ei vuodessa ehkä mene ihan samoja summia mitä esim. yksityisellä kävijöillä menee.

En jaksa uskoa, etteikö ihmiset, jotka tahtovat lapsia saada, olisi ajatelleet myös tulevaisuutta ja lapsen tuomaa vastuuta, velvollisuuksia sekä niitä menoja.

• Maunomatonen

Suoraan sanoen aika typerä viesti sinulta. Kuten aikaisemmin osa kertoi yksityisen puolen hinnoista, ne alkavat olla jo 10 000 luokkaa. Monilla on kuitenkin on lainanlyhennykset muut elämisen kulut, niin aika mautonta tulla kertomaan että hinnan ei pitäisi olla este, koska lapseen menisi syntymänkin jälkeen rahaa. Ja ihan rehellisesti, menikö sinulla lapseen 10 000 euroa vuodessa, jos sinulla on lapsi. Tuskinpa.

• pietu-
        Maunomatonen kirjoitti:

Suoraan sanoen aika typerä viesti sinulta. Kuten aikaisemmin osa kertoi yksityisen puolen hinnoista, ne alkavat olla jo 10 000 luokkaa. Monilla on kuitenkin on lainanlyhennykset muut elämisen kulut, niin aika mautonta tulla kertomaan että hinnan ei pitäisi olla este, koska lapseen menisi syntymänkin jälkeen rahaa. Ja ihan rehellisesti, menikö sinulla lapseen 10 000 euroa vuodessa, jos sinulla on lapsi. Tuskinpa.

Nyt olet tulkinnut rivini väärin. Kommentoin vain ja ainoastaan aikaa, kun lapsi on syntynyt. Olen edelleenkin samaa mieltä siitä, että en jaksa uskoa, etteivätkö hoidoissa käyvät olisi ajatellut myös aikaa, kun lapsi on maailmassa.

Itse en osaa ajatella yksityisellä käyneiden näkökulmasta, koska itselläni ei siltä puolen ole muuta kokemusta kuin ensimmäisen sperma-analyysin verran. (Toisaalta typerimpiinkin asioihin ihmiset ottavat lainaa...)

Minä en vain menisi kyseenalaistamaan sitä, etteikö suurin osa olisi ajatellut myös pärjäämistä, kun perhe on kasvanut yhdellä.

Mitä lapsellista kommentissani oli? Otsikko maksimissaan.

• pietu-
        pietu- kirjoitti:

Nyt olet tulkinnut rivini väärin. Kommentoin vain ja ainoastaan aikaa, kun lapsi on syntynyt. Olen edelleenkin samaa mieltä siitä, että en jaksa uskoa, etteivätkö hoidoissa käyvät olisi ajatellut myös aikaa, kun lapsi on maailmassa.

Itse en osaa ajatella yksityisellä käyneiden näkökulmasta, koska itselläni ei siltä puolen ole muuta kokemusta kuin ensimmäisen sperma-analyysin verran. (Toisaalta typerimpiinkin asioihin ihmiset ottavat lainaa...)

Minä en vain menisi kyseenalaistamaan sitä, etteikö suurin osa olisi ajatellut myös pärjäämistä, kun perhe on kasvanut yhdellä.

Mitä lapsellista kommentissani oli? Otsikko maksimissaan.

Heh. Nyt menin puolustautumaan liian hätäisesti. Ilmeisesti MaunoMatonen kommentoi samaa, jota minäkin kommentoin?! :D :D :D

• jaja

tottakai rahaa menee paljon lapsen elämän aikana eikä ainakaan itsellä olisi ongelmia laittaa rahaa elävään, ihanaan lapseen. Toisin kuin vain tähän yrittämiseen...minun mielestäni yksityisen puolen ivf-hoidot ( esim. n. 1000 euroa kerta ja lääkkeet päälle) on todella iso raha, kuukauden palkka.

• Salamipötkö

Me ollaan ihan normaalipalkkaisia molemmat (siis ei todellakaan tienata mitään suuria summia), mutta olemme vuoden aikana laittaneet hoitoihin yksityisellä jo n. 5000 euroa. Tarkkaa summaa en viitsi laskea. Vielä olisi reilun tonnin edestä laskuja maksettavana. Yksityiselle menimme sen takia, että halusimme hoitoihin nopeasti.

Ei tässä todellakaan ole ollut asunto mitenkään vaarassa. Me olemme eläneet pihistäen, eli kaikki ylimääräiset menot pois, mutta silti ei ole nälkää nähty. Muutenkin olemme melko säästäväisiä. Lisäksi oli vajaa pari tonnia säästössä, ne rahat käytettiin hoitoihin myös.

Kannattaa tosiaan mennä sinne julkiselle puolelle, jos rahat ovat liian tiukassa. Ja lisäksi hoitoja saa useassa yksityisessä paikassa maksaa osamaksulla, joten ei tule kerralla mitään paria tonnia maksettavaksi.

• manna82

syon itse nyt clomija ja jos ei niil tärppää niin pitäs siirtyä piikittelyyn.itseäni jo hirvittää jo pelkästään se mutta hinta lääkäri sanoi että 200e kierto.Melko kallista.Kai minut on sitten luotu ilman lapsia.Itkettää jo välmiiksi

• Ninnukka

Siis onko tuo 200e/kierto hinta yleisellä vai yksityisellä puolella? Ja onko jollain sanoa suunnilleen viitteitä antavia hintoja alkupään hoidoille yleisellä puolella?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe