Uskaltaako ostaa

ILMAN KOEAJOA

Olisi tarjolla Marino 9000 (vm 1983) hintaan 45.000e. Vene pitäisi ostaa mahdollisimman nopeasti tai myyjä laittaa sen nettivene.com:iin. Ongelma on koeajo. Tunnen myyjän vain välttävästi enkä voi täysin tietää tekniikan toimivuudesta. Marino oli ajossa viime kesän, mutta tämä ei mielestäni vakuuta tarpeeksi. Miten suuria ongelmia voin maksimissaan odottaa jos kaikki ei olekaan niinkuin pitää (lähinnä remppahintaestimaatiota kaipaan).

Kiitos asiallisille vastauksille jo etukäteen.

42

10286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivoiollatotta_mooses

      kiposta olisit maksamassa melkein 300´tuhatta mummoa... :-D
      Aikas hupsu olet...

      • Ketjun aloittaja

        Vene on sisältä ja ulkoa kuin uusi (iästään huolimatta). Ainoa huoli on tekniikan toimivuus. Minusta hinta on halpa kun vertaa muihin vastaaviin.


    • että huomioit koeajamattomuuden kauppakirjassa ja maksuposteissa.

      Eli teet kaupat ja maksat vaikka 30.000 samalla ja 15.000 vasta hyväksytyn koeajon jälkeen. Ehdoksi lisäksi, että jos koeajon yhteydessä ilmenee merkittäviä ongelmia, niin sinulla on mahdollisuus purkaa kauppa.

      Et kertonut millainen kone Marinossa on.
      Veneellä ja moottorilla on ikää jo kunnioitettavat 23 vuotta, joten joihinkin huoltoihin ja korjauksiin on hyvä budjetoida
      jonkin verran rahaa.

      45.000 tuntuukin mielestäni suht' kalliilta hinnalta, jos konetta ei ole uusittu ja/tai vene ei ole hyvässä kunnossa hyvin varustein...

      Älä anna tuon netti-ilmoituksen vaikuttaa itseesi
      liikaa - en usko, että kukaan ostaa tuosta vain
      tuolla hinnalla ja pulittaa vielä koko kauppahinnan myyjälle.

      Onnea ja menestystä kaupantekoon!

      • Ketjun aloittaja

        Pitääkin kysyä myyjältä josko hän suostuisi tuollaisiin maksuposteihin. Kiitos!


      • Ginisilmäinen

        Olen ostanut ensimmäisen veneeni 1994 ja toisen 2001 - molemmat vain maissa pukeilla nähtynä, koeajamatta.

        Toisen veneen kauppakirjaan vaadin ja sain klausuulin, jonka mukaan osa kauppahinnasta suoritetaan vasta koeajon jälkeen. Kaikki meni OK ja myyjä sai loppuhinnankin mutinoitta.

        Muistaakseni yritin tuollaista ehtoa ensimmäisenkin paatin kauppakirjaan, mutta sen myyjä oli järkähtämätön: hinta oli jo valmiiksi niin alhaalle asetettu, että siihen piti hyväksyä vaikka mahdollisia vikojakin. Mikä oli sinänsä ihan tottakin. Tuo veneyksilö oli ollut pukkien päällä koko edelliskesänkin.


      • suostuu osamaksuun

        Jos miettisin itseäni myyjä osapuolena 23v vanha vene pukeilla kauppaa odottamassa. Mielessäni liikkuisi todennäköisesti jotain tälläistä:

        - 23v vanhassa veneessä voi ilmetä mitä vaan vaikka itse olisi vakuuttunut syksyn viimeisen reissun jälkeen

        - rahat pitäisi saada uuden veneen ostoon kokonaisuudessaan

        - mikä on hyväksytty koeajo? Millä perusteilla ostaja voi hylätä koeajon?

        - Lasketaanko Volvon normaali savuttaminen olevan OK vai onko se uudelle omistajalle "hirvittävä vika"?

        - Mistä kaivan puretun kaupan rahat kun uusi vene on jo pihassa, kaupan rahat kiinni siinä?

        - Etc etc...


        ...eli pointti on, että harva suostuu osamaksuun vaikka kuinka uskoisi omaan veneeseensä. Jos kyseessä on vanha vene niin...kaikki on mahdollista. Ehkä joku 10-20% kauppahinnasta voisi olla sellainen takuusumma minkä voisi jättää auki koeajoon asti. Sen voisi sitten jättää ostajan hyväksi kokonaan tai osittain, riippuen havaittujen puutteiden laadusta. Kyllä ostajallakin pitää joku osuus riskistä olla, kun yksityiseltä ostaa vanhaa!

        Joka tapauksessa kannattaa varautua tekniikan pettämiseen pikku hiljaa sieltä täältä. Voi olla kone, ohjaus, kaikuluotain, pilssipumppu, jääkaappi, ajovalot, lämmitin... ikä tekee tepposensa.

        Hyvä kuntoisesta kannattaa maksaa. Sisä- ja ulkopintojen remontointi on hintavaa hommaa. Etenkin silloin kannattaa maksaa jos oma silmä ei anna anteeksi visuaalisia haittoja.


      • suostuu osamaksuun kirjoitti:

        Jos miettisin itseäni myyjä osapuolena 23v vanha vene pukeilla kauppaa odottamassa. Mielessäni liikkuisi todennäköisesti jotain tälläistä:

        - 23v vanhassa veneessä voi ilmetä mitä vaan vaikka itse olisi vakuuttunut syksyn viimeisen reissun jälkeen

        - rahat pitäisi saada uuden veneen ostoon kokonaisuudessaan

        - mikä on hyväksytty koeajo? Millä perusteilla ostaja voi hylätä koeajon?

        - Lasketaanko Volvon normaali savuttaminen olevan OK vai onko se uudelle omistajalle "hirvittävä vika"?

        - Mistä kaivan puretun kaupan rahat kun uusi vene on jo pihassa, kaupan rahat kiinni siinä?

        - Etc etc...


        ...eli pointti on, että harva suostuu osamaksuun vaikka kuinka uskoisi omaan veneeseensä. Jos kyseessä on vanha vene niin...kaikki on mahdollista. Ehkä joku 10-20% kauppahinnasta voisi olla sellainen takuusumma minkä voisi jättää auki koeajoon asti. Sen voisi sitten jättää ostajan hyväksi kokonaan tai osittain, riippuen havaittujen puutteiden laadusta. Kyllä ostajallakin pitää joku osuus riskistä olla, kun yksityiseltä ostaa vanhaa!

        Joka tapauksessa kannattaa varautua tekniikan pettämiseen pikku hiljaa sieltä täältä. Voi olla kone, ohjaus, kaikuluotain, pilssipumppu, jääkaappi, ajovalot, lämmitin... ikä tekee tepposensa.

        Hyvä kuntoisesta kannattaa maksaa. Sisä- ja ulkopintojen remontointi on hintavaa hommaa. Etenkin silloin kannattaa maksaa jos oma silmä ei anna anteeksi visuaalisia haittoja.

        Jos miettisin itseäni myyjä osapuolena 23v vanha vene pukeilla kauppaa odottamassa. Mielessäni liikkuisi todennäköisesti jotain tälläistä:

        - 23v vanhassa veneessä voi ilmetä mitä vaan vaikka itse olisi vakuuttunut syksyn viimeisen reissun jälkeen

        == Jos tekniikka on syksyllä kunnossa, niin
        kyllä se on keväällä koeajossakin.

        - rahat pitäisi saada uuden veneen ostoon kokonaisuudessaan

        == Ei saa olla ostajan ongelma. ;)
        Rahaa saa pankistakin...

        - mikä on hyväksytty koeajo? Millä perusteilla ostaja voi hylätä koeajon?

        == Kauppakirjaan voi varmaan laittaa

        'Merkittävä vika tai puute'...
        Pitää myös muistaa, että ostaja on
        todennäköisesti myös tosissaan eli ei heitä hanskoja tiskiin, jos vaikka toinen tuulilasinpyyhin toimii tahmeasti.
        Nämä nyt ovat sitä ostajan ja myyjän välistä
        luottamusta ja nk. herrasmiesmäisyyttä, jota
        joko on tai sitten ei.

        - Lasketaanko Volvon normaali savuttaminen olevan OK vai onko se uudelle omistajalle "hirvittävä vika"?

        == No joo... No comments.

        - Mistä kaivan puretun kaupan rahat kun uusi vene on jo pihassa, kaupan rahat kiinni siinä?

        == Ei edelleenkään ostajan ongelma. ;)
        Pankista saa tai myymällä veneen 'oikeaan'
        hintaan.

        - Etc etc...

        == Kirjoittaja on kyllä osaltaan oikeassa
        väittämissään. Mutta jos maksaa ostajan
        pyytämän 45.000 euroa veneestä, niin on se sen verran iso raha, että mahdolliset oikeat (tiedetyt) viat kustannuksineen ja myös vaivoineen ja harmeineen (esim. vene poissa kuukauden käytöstä korjauksen odottelun
        takia) ovat aika kurjia yllätyksiä tulevana suvena.


        ...eli pointti on, että harva suostuu osamaksuun vaikka kuinka uskoisi omaan veneeseensä.

        == Olen itse ostanut ja myynyt tuolla periaatteella useita veneitä - no problem.

        Jos kyseessä on vanha vene niin...kaikki on mahdollista. Ehkä joku 10-20% kauppahinnasta voisi olla sellainen takuusumma minkä voisi jättää auki koeajoon asti. Sen voisi sitten jättää ostajan hyväksi kokonaan tai osittain, riippuen havaittujen puutteiden laadusta. Kyllä ostajallakin pitää joku osuus riskistä olla, kun yksityiseltä ostaa vanhaa!

        == Mutta jymäytetyksi ei saa tulla!
        Tuohon nettiin laittamiseen liittyi
        mielestäni vähän sellaista 'ota nyt, muuten menee'-mentaliteettia, silä jos hinta on kummallekin ok ja myyjä menee 'takuuseen' veneestään (=koeajo), niin miksei tekisi kauppoja 'osamaksulla', välttyisi ainakin
        monilta renkaan potkijoilta! ;)

        Joka tapauksessa kannattaa varautua tekniikan pettämiseen pikku hiljaa sieltä täältä. Voi olla kone, ohjaus, kaikuluotain, pilssipumppu, jääkaappi, ajovalot, lämmitin... ikä tekee tepposensa.

        == Näinpä.

        Hyvä kuntoisesta kannattaa maksaa. Sisä- ja ulkopintojen remontointi on hintavaa hommaa. Etenkin silloin kannattaa maksaa jos oma silmä ei anna anteeksi visuaalisia haittoja.

        == Mm. Marinot ja Flipperit pitävät yllättävän hyvin hintansa. Sen perusteista voi olla montaa
        mieltä...


      • suostuu osamaksuun
        a.k.o kirjoitti:

        Jos miettisin itseäni myyjä osapuolena 23v vanha vene pukeilla kauppaa odottamassa. Mielessäni liikkuisi todennäköisesti jotain tälläistä:

        - 23v vanhassa veneessä voi ilmetä mitä vaan vaikka itse olisi vakuuttunut syksyn viimeisen reissun jälkeen

        == Jos tekniikka on syksyllä kunnossa, niin
        kyllä se on keväällä koeajossakin.

        - rahat pitäisi saada uuden veneen ostoon kokonaisuudessaan

        == Ei saa olla ostajan ongelma. ;)
        Rahaa saa pankistakin...

        - mikä on hyväksytty koeajo? Millä perusteilla ostaja voi hylätä koeajon?

        == Kauppakirjaan voi varmaan laittaa

        'Merkittävä vika tai puute'...
        Pitää myös muistaa, että ostaja on
        todennäköisesti myös tosissaan eli ei heitä hanskoja tiskiin, jos vaikka toinen tuulilasinpyyhin toimii tahmeasti.
        Nämä nyt ovat sitä ostajan ja myyjän välistä
        luottamusta ja nk. herrasmiesmäisyyttä, jota
        joko on tai sitten ei.

        - Lasketaanko Volvon normaali savuttaminen olevan OK vai onko se uudelle omistajalle "hirvittävä vika"?

        == No joo... No comments.

        - Mistä kaivan puretun kaupan rahat kun uusi vene on jo pihassa, kaupan rahat kiinni siinä?

        == Ei edelleenkään ostajan ongelma. ;)
        Pankista saa tai myymällä veneen 'oikeaan'
        hintaan.

        - Etc etc...

        == Kirjoittaja on kyllä osaltaan oikeassa
        väittämissään. Mutta jos maksaa ostajan
        pyytämän 45.000 euroa veneestä, niin on se sen verran iso raha, että mahdolliset oikeat (tiedetyt) viat kustannuksineen ja myös vaivoineen ja harmeineen (esim. vene poissa kuukauden käytöstä korjauksen odottelun
        takia) ovat aika kurjia yllätyksiä tulevana suvena.


        ...eli pointti on, että harva suostuu osamaksuun vaikka kuinka uskoisi omaan veneeseensä.

        == Olen itse ostanut ja myynyt tuolla periaatteella useita veneitä - no problem.

        Jos kyseessä on vanha vene niin...kaikki on mahdollista. Ehkä joku 10-20% kauppahinnasta voisi olla sellainen takuusumma minkä voisi jättää auki koeajoon asti. Sen voisi sitten jättää ostajan hyväksi kokonaan tai osittain, riippuen havaittujen puutteiden laadusta. Kyllä ostajallakin pitää joku osuus riskistä olla, kun yksityiseltä ostaa vanhaa!

        == Mutta jymäytetyksi ei saa tulla!
        Tuohon nettiin laittamiseen liittyi
        mielestäni vähän sellaista 'ota nyt, muuten menee'-mentaliteettia, silä jos hinta on kummallekin ok ja myyjä menee 'takuuseen' veneestään (=koeajo), niin miksei tekisi kauppoja 'osamaksulla', välttyisi ainakin
        monilta renkaan potkijoilta! ;)

        Joka tapauksessa kannattaa varautua tekniikan pettämiseen pikku hiljaa sieltä täältä. Voi olla kone, ohjaus, kaikuluotain, pilssipumppu, jääkaappi, ajovalot, lämmitin... ikä tekee tepposensa.

        == Näinpä.

        Hyvä kuntoisesta kannattaa maksaa. Sisä- ja ulkopintojen remontointi on hintavaa hommaa. Etenkin silloin kannattaa maksaa jos oma silmä ei anna anteeksi visuaalisia haittoja.

        == Mm. Marinot ja Flipperit pitävät yllättävän hyvin hintansa. Sen perusteista voi olla montaa
        mieltä...

        Ihan asiallisia kommentteja. Olen samaa mieltä, että ei monetkaan asiat pitäisi olla ostajan ongelmia, mutta en sen puoleen keksi ihan vedenpitäviä selityksiä miksi myyjän pitäisi ottaa niistä itselleen ongelmia. Parasta olisi myydä syksyllä tai keväällä ns. hyvän sään aikaan. Silloin pääsisi tarkastamaan sekä pohjan että ajo-ominaisuudet.

        Mainittakoon nyt vielä, että itse en ostaisi venettä koko rahalla (tai edes osalla rahasta) ilman koeajoa. Korkeintaan siinä tapauksessa voisi harkita, että on tullut koeajettua vastaavaa venettä (tietää miten runko toimii ja on siihen tyytyväinen). Tekniikasta vakuuttuminen on helpompaa. Silmämääräinen tarkastelukin kertoo jo paljon sekä mahdolliset vikatilanteet on helpommin kirjattavissa kauppakirjaan. Joka sekin on vaikeata; "Kauppa voidaan purkaa jos moottorin savun valon läpäisykyky ei ole parempi kuin ...." tai "Vene nousee kahden hengen kuormalla 5m/s vastatuuleen 15C ilman lämmöllä puhtaalla vasta maalatulla pohjalla plaaniin 35 sekuntissa...plaani tarkoittaa tässä tapauksessa....". Miten ihan oikeasti määritellään toimivuus? Jos sattuu pilkun viilaaja *ulkku toiselle puolelle niin voi olla vaikeat paikat. Toinen olettaa, että plaaniin pitää päästä 15s ja myyjän mielestä 60s on ihan normaali. Siinäpä sitä sitten ollaan vääntämässä kun ostajan mielestä tekniikka on risa jo vene on mopo "EN MAKSA". Myyjän mielestä taas tämä on ihan tyypillistä tälle veneelle tällä koneella. Puolueettomia lausunnon antajia voipi joutua haeskelemaan aikas pitkään.


      • Ketjun aloittaja

        JUURI kyseinen Bayliner ketju (tällä palstalla keväällä 2006) lisäsi huomattavasti skeptisyyttäni pukeilta ostamista kohtaan. Seurasin ongelmanratkaisun kehittymistä ja lopulta bongasin samaisen Baylinerin olevan myynnissä nettivene.com:issa.

        Tuon veneen tapauksessa ongelma oli kuitenkin Hiacesta siirretty riittämätön tekniikka (jonka vuoksi jymäytetty myyjä mainitsi omassa myyntipuheessaan turbo-tarpeen). Marinossa on alkuperäinen kone (huollettu sellainen) joka on varmasti sopiva kyseiseen veneeseen.


      • Kuopiosta
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        JUURI kyseinen Bayliner ketju (tällä palstalla keväällä 2006) lisäsi huomattavasti skeptisyyttäni pukeilta ostamista kohtaan. Seurasin ongelmanratkaisun kehittymistä ja lopulta bongasin samaisen Baylinerin olevan myynnissä nettivene.com:issa.

        Tuon veneen tapauksessa ongelma oli kuitenkin Hiacesta siirretty riittämätön tekniikka (jonka vuoksi jymäytetty myyjä mainitsi omassa myyntipuheessaan turbo-tarpeen). Marinossa on alkuperäinen kone (huollettu sellainen) joka on varmasti sopiva kyseiseen veneeseen.

        oli koko homman alullepanija.


      • Kuopiosta
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        JUURI kyseinen Bayliner ketju (tällä palstalla keväällä 2006) lisäsi huomattavasti skeptisyyttäni pukeilta ostamista kohtaan. Seurasin ongelmanratkaisun kehittymistä ja lopulta bongasin samaisen Baylinerin olevan myynnissä nettivene.com:issa.

        Tuon veneen tapauksessa ongelma oli kuitenkin Hiacesta siirretty riittämätön tekniikka (jonka vuoksi jymäytetty myyjä mainitsi omassa myyntipuheessaan turbo-tarpeen). Marinossa on alkuperäinen kone (huollettu sellainen) joka on varmasti sopiva kyseiseen veneeseen.

        oli koko homman alullepanija.


      • pikku-matti
        Kuopiosta kirjoitti:

        oli koko homman alullepanija.

        Ja minä olin hullu ostaja. Hyvin se toimi koeajon n.puoli tuntia 4 asteen vedessä mutta.....


    • R K-S

      Osa Marino 900:sta oli alimittaisella V-P TAMD-30 (110 hv) koneella, osa myös BMW:llä. Molemmissa on odotettavissa koneen vaihto. Uusi kone ja asennus on melko kallis juttu. Joka tapauksessa kun ostat yksityiseltä, niin otat riskin. Takuuta ei ole.

      • Ketjun aloittaja

        Moottorina 200hp Volvo, Diesel


      • Andeee
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Moottorina 200hp Volvo, Diesel

        Pukeiltapa minäkin ostin ja en ole katunut!
        Kaikki on toiminut niinkuin myyjä lupasi
        Joskus täytyy ihmisiin luottaa vaikka vaikeaa se tuntuu nykyisin olevan...


    • yksityiseltä

      Marino 9000 pohjaratkaisu on ongelmallinen, ja vene mutkittelee paljon.
      Hanki ja koeaja rauhassa sitten kesällä joku muu.

    • ostoksilla

      esimerkki 'koiranpennunsyndroomista', elikkä olet nähnyt sen ja nyt olet kiinni? Tuntuu että tämä on se ainoa?
      Mutta: Sillä rahalla saat hyvän koeajetun veneen - keväälläkin.
      Jos ostat nyt jäät ehkä pureskelemaan kynsilöitä koko talven... :/

    • Enpä uskaltais

      Tässä hyvä neuvo. Älä missään olosuhteissa osta tai maksa latiakaan veneestä ennenkuin on kesä ja koeajo mahdollisuus. Vene on muutenkin iki vanha ja museohintainen. Koetahan otsaasi ja palaa maan pinnalle.
      Tuon hintaluokan veneitä on lehdet väärällään keväällä että ei mitään kiirettä, myös kertomasi vene on tuohon hintaan myynnissä vielä kolmenkin vuoden kuluttua.
      Takuuta ei ole, joten katsoppa venettä uusien listoilta niissä on takuu ja jokin suoja ostajalla.

      • vene kesäksi!

        Kevät on niin hektistä aikaa, että kauppa pitäisi monesti tehdä heti, jos sopiva löytyy.
        Siksi mielestäni kannattaa maksaa vaikka käsiraha
        'varatakseen' mieluisan kanditaatin sulan veden koeajolle.


      • Minulla on jo Marino
        vene kesäksi! kirjoitti:

        Kevät on niin hektistä aikaa, että kauppa pitäisi monesti tehdä heti, jos sopiva löytyy.
        Siksi mielestäni kannattaa maksaa vaikka käsiraha
        'varatakseen' mieluisan kanditaatin sulan veden koeajolle.

        9000 Marinolle 200 hp volvo on varmasti tarpeeksi koska ko vene on puoliplaanari eikä siis ole mikään liukuvene. Nopeus alle 20 kn.
        Moottori on todennäköisesti joskus jo uusittu vuosiluvusta päätellen.


    • masentaja.

      Mielestäni asialla ei ole juuri merkitystä. Lyhyellä koeajolla ei koneen toimivuudesta voi sanoa juuri muuta kuin että toimii sillä hetkellä. Noinkin vanhassa koneessa voi odottaa aina olevan jotain menossa rikki jo pelkästään vanhuuttaan.

      Jos haluat saada asiasta jonkinlaisen käsityksen on paikalle kutsuttava dieselasentaja, joka tarkastaa moottorin kunnon. Samalla voi pyytää asentajaa tekemään tarvittavat korjaukset, säädöt ja huollot. Lämmönvaihtimet ja mahdolliset välijäähdyttimet pitäisi puhdistaa. Samoin turbo. Venttiilit säätää ja mahdollisesti uusia suuttimet sekä säätää ruiskupumppu.

      • sitä

        konetta voi koe käyttää maissa, kun laitat siihen vesiletkun kiinni niin voit huudattaa sitä vaikka koko päivän ja jos pikaisen käyttelyn haluat helpolla niin otat vesipumpusta siiven irti ja käyttelet. Jos siinä jotakin ratkaisevaa vikaa on niin kyllä se näkyy jos et aivan tumpelo ole. Vanhassa koneessa voi olla aina vikaa mitä ei myyjäkään tiedä. Ei varmaankaa suostu tuohon 15e kun koko tekniikkakaa ei maksa käytettynä sitä summaa vaan jotakin 10te, jos saat tehtyä semmoset kaupat että 2-3 tonnia keväällä koe ajon jälkeen ja käytät konetta pukilla niin saat nukutuksi talvella yösi rauhassa. Jos todella olet ostamassa venettä ja on koeajosta kiinni niin sovit kaupat ja kiikutatte veneen veteen ja ajatte koska onhan vedet sulina ja rekkakuskeilla on nyt kyllä vapaata aikaa ja en halua kuulla että tulee kalliiksi koska ei se montaa sataa maksa kuskailla tähän aikaa vuodesta veteen ja takas, ja voihan sen samalla viedä omaan telakkaan jos koeajo menee ok ja kaupat syntyy. Ei nyt ole kun omasta halusta kiinni ostaa se vene jos todella haluaa ja on ostamassa, oma saamattomuus ja peukalo keskellä kämmentä voi tulla esteeksi kyllä. Ja jos ei halua kuskailla venettä enään niin otat volvolta huoltomiehen mikä tarkastaa koneen ja mittailee esim: ahdot, öljyn paineet ym. Jos kaveri pistää veneen myyntiin ja kaikki on kohdallaan niin kyllä aina löytyy ostaja talvellakin kuka ostaa ilman ajamista tai sitten viitsii tehdä pelimiehenä nuo edellä mainitut temput. Loviisasta löytyy muuten läpi talven sulaa jossa porukka kalastaa ja testailee kilpaveneitä.


      • eikös
        sitä kirjoitti:

        konetta voi koe käyttää maissa, kun laitat siihen vesiletkun kiinni niin voit huudattaa sitä vaikka koko päivän ja jos pikaisen käyttelyn haluat helpolla niin otat vesipumpusta siiven irti ja käyttelet. Jos siinä jotakin ratkaisevaa vikaa on niin kyllä se näkyy jos et aivan tumpelo ole. Vanhassa koneessa voi olla aina vikaa mitä ei myyjäkään tiedä. Ei varmaankaa suostu tuohon 15e kun koko tekniikkakaa ei maksa käytettynä sitä summaa vaan jotakin 10te, jos saat tehtyä semmoset kaupat että 2-3 tonnia keväällä koe ajon jälkeen ja käytät konetta pukilla niin saat nukutuksi talvella yösi rauhassa. Jos todella olet ostamassa venettä ja on koeajosta kiinni niin sovit kaupat ja kiikutatte veneen veteen ja ajatte koska onhan vedet sulina ja rekkakuskeilla on nyt kyllä vapaata aikaa ja en halua kuulla että tulee kalliiksi koska ei se montaa sataa maksa kuskailla tähän aikaa vuodesta veteen ja takas, ja voihan sen samalla viedä omaan telakkaan jos koeajo menee ok ja kaupat syntyy. Ei nyt ole kun omasta halusta kiinni ostaa se vene jos todella haluaa ja on ostamassa, oma saamattomuus ja peukalo keskellä kämmentä voi tulla esteeksi kyllä. Ja jos ei halua kuskailla venettä enään niin otat volvolta huoltomiehen mikä tarkastaa koneen ja mittailee esim: ahdot, öljyn paineet ym. Jos kaveri pistää veneen myyntiin ja kaikki on kohdallaan niin kyllä aina löytyy ostaja talvellakin kuka ostaa ilman ajamista tai sitten viitsii tehdä pelimiehenä nuo edellä mainitut temput. Loviisasta löytyy muuten läpi talven sulaa jossa porukka kalastaa ja testailee kilpaveneitä.

        Nettiveneessä näkyy olevan samanlainen 75 000e -05 volvolla 200 hv, jos saat veneen 45te ja vaikka vaihtaisit siihen uuden koneen mihin tarvisi laittaa arviolta 10-15000e rahaa niin tuohon verrattuna vene on halpa.


      • Ketjun aloittaja
        eikös kirjoitti:

        Nettiveneessä näkyy olevan samanlainen 75 000e -05 volvolla 200 hv, jos saat veneen 45te ja vaikka vaihtaisit siihen uuden koneen mihin tarvisi laittaa arviolta 10-15000e rahaa niin tuohon verrattuna vene on halpa.

        Eli huonoimmassakin tapauksessa vene on halpa. Jo jos tekniikkaa ei tarvikaan vaihtaa (mikä on oletusarvo) niin vene on erittäin halpa. Silti ajattelin yrittää ainakin 5000e maksupostia tuonne koeajoon. Soittelen huomenna myyjälle ja kyselen mielipiteitä.


    • puoshaka

      Ymmärrän hyvin myyjää, hänhän haluaa päästä veneestä "eroon" jostakin syystä, Esim ostaakseen uuden, ehkä kalliimman , tai tarvitsee rahaa johonkin muuhun tarpeeseen.
      Mielestäni kaikki veneet joissa on kone ja jotka ostetaan ajokuntoisena on aina tarkastettava maalla ja vesillä.
      Maalla pyydä jotakin hyvän veneilykokemuksen omaavaa kaveria ( likimain samantasoinen vene) tarkastamaan vene päällisin puolin maalla. Tutki pohja, kannet, sisustus,läpiviennit, konehuone jne. Tee listaus varusteista ja muusta tekniikasta. Pyydä venettä koeajoon, maksat tietenkin vesillealaskun ja noston pottoaineet jos kauppaa ei tule ja jos kauppa syntyy esitä maksajaksi vesillelaskun ja mahdollisen noston osalta myyjää. (itse suostuisin myyjänä jos kaikki pelittää)
      Pyydä samainen venefriikki koeajolle tai vaikkapa kaksi. Aja vähintään tunti jolloin kerkeät kokeilla laitteiden ja aluksen toiminnan vesillä.
      Tee listaus niistä toiminnoista jotka eivät nyt toimineet. Selvitä paljonko korjaus tulee maksamaan ja voiko ko vikaa yleensäkään korjata.
      Sovi hinta joko viat korjattuna tai korjaamattomana. Kone: Tuntuu jo iäkkäältä. Uskon
      että koneesta saat tarkemmat tiedot suoraan Volvolta, kunhan selvität ajotunnit ja koneeseen tehdyt huollot. Yleensä kuitit ovat tallessa.
      Itse alus on Marinon hyvää laatua, onko sitten pidetty huolella selviää melko helposti. Voit varmasti soittaa Marinolle ja kysäistä ko runkonumeron mukaan aluksen historiaa. On tietenkin hyvä muistaa että sama alus maksaa varmasti keväällä "Juhannuksen seudulla" enemmän kuin näin syksyllä.

      • Ketjun aloittaja

        Ystäväpiiristäni ei taida löytyä henkilöä jolla on noin suuresta/vanhasta veneestä kokemuksia, mutta voisihan sitä kysäistä. En tullutkaan ajatelleeksi että veneen voisi koeajaa vielä nyt syys-talvella, kun ei ole vielä jäitäkään. Hyviä pointteja myös nuo huoltohistoriat yms. Kiitos kun tuot kokemuksen tuomaa näkökulmaa tähän ostoprosessiin!


    • Ketjun aloittaja

      Nyt on vene tuotu omaan pihaan ilman koeajoa. Myyjä vakuutti tekniikan olevan kunnossa, joten en jaksanut alkaa maksuposteista vääntämään. Lopullinen hinta oli 43.000e joka on mielestäni todella kohdallaan. Kiitos kaikille avustajille!

      • K.lo

        Kun venettä siirrettiin niin miksi ei mennyt veden kautta? Parin tunnin lenkki niin ainakin olisit talven nukkunut rauhallisin mielin, nyt varmaankin kun kuume on helpottanut niin tuo ratkaisu olisi varmaankin omastasikin mielestäsi ollut oikea. Toivon kuitenkin että olen väärässä epäilyjeni kanssa ja sait toimivan veneen, ja vaikka toisaalta jos kone ei olekkaan ihan kunnossa niin tuohon hintaan sitä voi jo vähän korjaillakin.Kerro kuitenkin jatkossakin miten homma toimi niin nähdään oliko happy end.
        I hope sou;)


      • eikös
        K.lo kirjoitti:

        Kun venettä siirrettiin niin miksi ei mennyt veden kautta? Parin tunnin lenkki niin ainakin olisit talven nukkunut rauhallisin mielin, nyt varmaankin kun kuume on helpottanut niin tuo ratkaisu olisi varmaankin omastasikin mielestäsi ollut oikea. Toivon kuitenkin että olen väärässä epäilyjeni kanssa ja sait toimivan veneen, ja vaikka toisaalta jos kone ei olekkaan ihan kunnossa niin tuohon hintaan sitä voi jo vähän korjaillakin.Kerro kuitenkin jatkossakin miten homma toimi niin nähdään oliko happy end.
        I hope sou;)

        Reipasta toimintaa, mielestäni teit hyvän kaupan tohon hintaan. Vaikka kone olisi rikki niin ton perus 200hv korjaaminen on yksinkertaista ja ei kauhean kallista ja eipä siitä muuta rikki ole kun turbo tai syöttöpumppu ja niiden korjaaminen maksaa sen 2000e minkä juuri tingit, sitten nekin olisi uusia. Nuku yösi rauhassa ja katsele veneily unia, todennäköisesti kaikki on kunnossa.


    • huh huh...

      "Olisi tarjolla Mersu hintaan 45.000e. Auto pitäisi ostaa mahdollisimman nopeasti tai myyjä laittaa sen nettiauto.com:iin. Ongelma on koeajo. Tunnen myyjän vain välttävästi enkä voi täysin tietää tekniikan toimivuudesta. Auto oli ajossa viime viikolla, mutta tämä ei mielestäni vakuuta tarpeeksi. Myyjä suostuu kuitenkin ajamaan auton pihaamme. Miten suuria ongelmia voin maksimissaan odottaa jos kaikki ei olekaan niinkuin pitää (lähinnä remppahintaestimaatiota kaipaan).

      Kiitos asiallisille vastauksille jo etukäteen."

      Huh huh...

    • Itselläni on sama vuodelta -83, koneena 124hv Volvo, alpuperäinen tosin koneremontti tehty varmuuden vuoksi, mitää vikaa ei ollut. Harvoimpa tuollainen kone loppuun ajetaan veneessä, "oheislaitteet" turbo, pumppu yms. vaatii uusimista/korjausta. Valmistajan suurin koneteho on 165 hv, kyseessähän on puoliliukuva, joten 200 on enemmän kuin sopiva. Tiedän laitetun 250 hv jolloin omistaja sanoi että on jo liikaakin koska nousee liukuvaksi ja alkaa vaappumaan. Jopa BMW:n koneeella saa kaupassa pulittaa enemmän euroja, joten katsoin että teit hyvät kaupat. Niinkuin itsekin olet huomannut pyynnit ovat paljon korkeammat etkä keväällä enää olisi voinut kauppoja tuohon hintaan tehdä. Itse en luopuisi tuohon hintaan. Ja ne tilat ja ajo-ominaisuudet... ovat loistavat. Vene on ollut vuodesta -97 joten saatan tietää mistä puhun.... vaikka tähän vastaa taas varmaan niitä jotka tietävät kaikesta kaiken vaikka eivat ko. mallia koskaan nähneet.
      Jos haluat voi kertoa lisää...

      • eikös

        Konetta pystyy hyvin käyttämään talvellakin ja tekee koneellekkin hyvää kun pyörähtää öljyt kanaviin ym paikkoihin ja syöttöpumpussa ei pääse diesel seisomaan. Itselläni on kad 42 ja vesipumpun siipi irti, käyttelen konetta talvella välillä kun käyn veneellä jos on lauhat kelit, tietysti ei kannata ruveta jurnuttamaan konetta käyntiin kovalla pakkasella. Konetta kannattaa käytellä vain sen aikaa ettei pakoputki ala kuumeta liikkaa koska sinne ei mene jäähdytys vettä kuten kesällä.


      • Ketjun aloittaja

        Tällainen Marino haukkaa sen verran suuria määriä polttoainetta että dieselin ja moottoripolttoöljyn hintaero täytyy huomioida ensi kesän veneilybudjetissa. Sinä kun tunnut olevan asioista perillä saattaisit myös tietää koska lopullinen/virallinen päätös moottoripolttoöljyn käytön jatkamisesta veneilytarkoituksessa tulee. En ole löytänyt mitään virallista tietoa asiasta.


      • eikös
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Tällainen Marino haukkaa sen verran suuria määriä polttoainetta että dieselin ja moottoripolttoöljyn hintaero täytyy huomioida ensi kesän veneilybudjetissa. Sinä kun tunnut olevan asioista perillä saattaisit myös tietää koska lopullinen/virallinen päätös moottoripolttoöljyn käytön jatkamisesta veneilytarkoituksessa tulee. En ole löytänyt mitään virallista tietoa asiasta.

        tosta poltoaine asiasta, jos nyt kesällä maksoi 0.90 senttiä ja vaikka nousisi 1.10:neen niin ei ero aivan hirveäksi muutu ja en usko että näyttelee merkittävää osuutta kaikkissa veneily kuluissa, 1000l poltoainetta maksaisi 200e enemmin. En nyt tarkoita että on mielestäni ok että hinta nousee. Täytyyhän siinä olla jokin siirtymä aika koska kaikilla on ainetta tankissa ja asemilla säiliöt täynnä.


      • Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Tällainen Marino haukkaa sen verran suuria määriä polttoainetta että dieselin ja moottoripolttoöljyn hintaero täytyy huomioida ensi kesän veneilybudjetissa. Sinä kun tunnut olevan asioista perillä saattaisit myös tietää koska lopullinen/virallinen päätös moottoripolttoöljyn käytön jatkamisesta veneilytarkoituksessa tulee. En ole löytänyt mitään virallista tietoa asiasta.

        Keskustellessani Pia-Nora Kaupin kanssa, sanoi hän ettei muutosta tule. Päätöksen pitää tässä asiassa yksimielinen, muut eivät siis voi päättää jos me haemme jatkoa. Huhua olen kuullut että SUOMI ON HAKENUT JATKOA. Ne muut maat ovat muistaakseni Irlanti ja Englanti. Odotellaan....


      • ihan
        eikös kirjoitti:

        Konetta pystyy hyvin käyttämään talvellakin ja tekee koneellekkin hyvää kun pyörähtää öljyt kanaviin ym paikkoihin ja syöttöpumpussa ei pääse diesel seisomaan. Itselläni on kad 42 ja vesipumpun siipi irti, käyttelen konetta talvella välillä kun käyn veneellä jos on lauhat kelit, tietysti ei kannata ruveta jurnuttamaan konetta käyntiin kovalla pakkasella. Konetta kannattaa käytellä vain sen aikaa ettei pakoputki ala kuumeta liikkaa koska sinne ei mene jäähdytys vettä kuten kesällä.

        fiksua käyttää konetta talvella? Nimittäin jos olet tehnyt kattavan syyshuollon - pistänyt klykolit koneeseen ja tumppausöljyt ym. niin eikö tuon käyttämisen jälkeen periaatteessa pitäisi tehdä uusi talvihuolto? Tietty jos ei alunperinkään ole konetta huoltanut ja valmistellut seisontaan, niin tällöin homma on tietty eri...


      • eikös
        ihan kirjoitti:

        fiksua käyttää konetta talvella? Nimittäin jos olet tehnyt kattavan syyshuollon - pistänyt klykolit koneeseen ja tumppausöljyt ym. niin eikö tuon käyttämisen jälkeen periaatteessa pitäisi tehdä uusi talvihuolto? Tietty jos ei alunperinkään ole konetta huoltanut ja valmistellut seisontaan, niin tällöin homma on tietty eri...

        ne glygolit siitä merivesijäähdytteisestä koneestä mihkään lähde ja kun olet ajanut nesteet koneen läpi syksyllä niin ainoa paikka on pakoputki mistä ne lantää käytellessä pois ja itselläni on vetolaitteella missä ei pakoputkeen jää mitään glygoleita, elikkä mitään ei tapahdu kun käyttelee. Akseli vetoinen on hieman eri juttu, mutta ei käyttelyssä siinäkään ole ongelmaa. En tiedä tuon "tuppausöljyn" merkitystä ja mitä sillä tarkoitatat, mutta jos tarkoitat jotakin suoja ainetta millä millä esim perämoottorit "tukehdutetaan" talvisäilytykseen niin semmoiset tietysti poistuu, mutta empä tiedä kuinka moni tommosiin isoihin dieseleihin laittelee niitä ja sen enempää kui syöttöpumppuihin säilöntä aineita. Käyttelyllä itse estän juuri sen seisonta aikana tapahtuvan poltoaineen seisomisen s pumpussa ja öljyjen valumisen täydellisesti alakertaan.


      • on rahaa
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Tällainen Marino haukkaa sen verran suuria määriä polttoainetta että dieselin ja moottoripolttoöljyn hintaero täytyy huomioida ensi kesän veneilybudjetissa. Sinä kun tunnut olevan asioista perillä saattaisit myös tietää koska lopullinen/virallinen päätös moottoripolttoöljyn käytön jatkamisesta veneilytarkoituksessa tulee. En ole löytänyt mitään virallista tietoa asiasta.

        43kEUR pistää veneeseen, on rahaa ostaa polttoainettakin. Nyt on myöhäistä alkaa säästään...


    • Lätäkkö

      Katso noin 20.11 käytyä keskustelua otsikolla "Venekaupan kuluttajasuoja" siellä on kuluhistoriaa. Kaikesta huolimatta viime kesä oli sen arvoinen.

      Jos venettä on säännöllisesti ylläpidetty niin kulut voi olla aika pienet, mutta remppaa on silti edessä.
      Ilman koeajoa voi selvittää koneen kunnosta jonkin verran, kun pistää letkuilla käymään. Toki talvihuolto pitää sen jälkeen tehdä uudestaan mutta koneen tyhjäkäynnistä voi päätellä aika paljon.

      Muutama kohta josta voit päätellä aiemman huolenpidon pieteettiä;
      Moottori, kuinka siisti?
      Sähköt, miltä vedot akuille ja sulakerasialle näyttävät?
      Letkut ja läpiviennit, onko virityksiä ja onko terveen näköistä?
      Lämmityslaite, toimiiko?
      Perävetolaite, miltä öljyt näyttävät -- pitäisi olla uudenkarheaa. Ei kerro raudan kunnosta kuitenkaan mitään. Kumipalkeet, onko haperoa vai uutta kumia. Vaihtoväli noin 2 vuoden välein.
      Sisätilat, näkyykö vesivuotojen jälkiä.
      Veneen pohja, miltä näyttää?

      Tuntematta tarkemmin kohdetta niin mun mielestä sillä rahalla pitäisi saada 80-luvun lopun vene ellei ko. kohteeseen ole uusittu moottoria tms.

      Joskus on listattu että veneen ylläpitoon kuluu vuosittain noin 10% sen arvosta. Omalla kohdalla se pitää aika hyvin paikkaansa. Toinen asia minkä olen kokenut arvokkaaksi on että kaikki ohjekirjat on säästetty, niistä on ollut paljon apua.

      onnea kaupoille, tiedän miltä kuume tuntuu...

      • Lätäkkö

        ... olitkin jo tehnyt kaupat. onnea!


    • vene mies

      alä hyvä mies osta sikaa säkissä jos kaikki ei ole kunnossa niin lasku voi olla mukavan kokoinen.veneitä tulee ja menee ei tuo marino ole tähän aikaan vuodesta mikään helposti myytävä paketti varsinkaan jos sitä ei pääse koe ajamaan. ja sen tiedät veneen osat maksaa ihan hunajaa joten maltti on valttia:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6545
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      661
      2791
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1239
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      92
      1197
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1195
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1100
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1089
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      992
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      875
    Aihe