-yhteen aikaan kun olin oikein palava omasta mielestäni uskossani,-sain hyvin usein teräviä kommentteja joissa sanottiin;
-Niin sinä se olet aina oikeassa joka asiassa...
-kaikkitietävä...
-ja sitten kun keskustelu joskus eteni pidemmälle nin lopputulos oli kuitenkin sama,kun vastapuoli ei kyennyt enää,pitämään puoliaan keskustelussa,keskustelu tyrehtyi hedelmättömänä ja kumpikin jäimme,silti omiin käsityksiimme,asioista..
-pikkuhiljaa aloin miettimään tätä menetelmää ja sen hedelmiä,että mitä se hyödyttää,-minua sekä niitä,jotka minua mhadollisesti,kuuntelivat...
-nuorena kun ei ole elämän kokemusta eikä näkemystä,-luulee tietävänsä jo kaiken elämästä kuitenkin,vaikka siihen ei ole todellisuuspohjaa..
-sen verran minulla oli kuitenkin järkeä päässä että en lähtenyt mottaamaan henkisesti,paljon vanheempia ihmisiä,joilla oli suurempi ja pidempi elämän,kokemus...
-sitten tulin mietintävaiheeseen omassa elämässäni ja aloin katsoa itseäni,-mikä minä todella olen ihmisenä jne..matkalla tuli muutaman yllätys..
-ihminen on vain sellainen että kun aikaa kuluu ja ikää,tulee sitä voi löytää itsensä ja em.todellisuuden joka on ollut ehkä alitajunnassa,peitettynä vuosikausia,-jopa vuosikymmeniä..
-on monissa asioissa sillä tavalla että,emme tiedä vielä kuinka ja miten ja mitä,meidän tulisi,tietää
-tämä koskee Raamatun asioita,jotka ei ole meille ehkä auenneet ja myöskin kaikkia muita asioita elämässä,-me luulemme tietävämme monia asioita elämäsä toisten ja itsenkin kohdalla,-mutta sittenkään emme tiedä,kuten tietää,tulisi..
-Monesti me perustamme Raamatusta käsityksen jostakin asiasta itsellemme ja pidämme sitä varmana totuutena jostakin asiasta,mutta accropos,annas olla kun aikaa kuluu,niin elämä voikin tuoda tämän asian esille,aivan uudessa valossa jne...
-itse olen ainakin kokenut sen että mitä voimakkaampia kannanottoja olen monista Raamatunasioistakin ottanut ja kohdistanut ne toisiin,ihmisiin,jopa tuomitsevassa hengessäkin,-niin annas olla,muutamien vuosien päästä tuo sama,asia on kiertynyt oman itseni,eteen...
-nyt tilanne onkin jo aivan toinen,-kun joutuu saman asian elämään ja käsittelemään,-omassa elämässään..enää ei nousekkaan tuomion "kirves",niin helposti,-kun todella joutuu syventymään,miettimään ja pohtimaan,-mikä korkeus,syvyys ja leveys,-missäkin asiassa on..
-helppo on omata kirjaviisautta,sekä oletettua toisten opettamaa asiaa ja sitten ottaa se itselleen,absoluuttisena,totuutena sekä sanoa että näin on totisesti !
-Minusta tällä palstalla on paljon henkilöitä jotka toimivat tavalla,jossa on juuri omaksuttu toisen oppi ja kirjaviisaus !
-ja siitä vaan sitten damogleen,miekka heilumaan..
-osasta tämä johtuu juuri elämänkokemuksen puutteesta,nuoren iän takia ja osasta ajattelemattomuudesta ja tyhmyydestä jne.monista asioista...
-se joka on joutunut/saanut kokea elämän syviäkin vesiä,voi jo ajatella ihmisyyttä syvemmin ja inhimillisemmin,siten että ei ihan joka asiassa ole toisia kirurgin veitsellä tökkimässä jne...
-uskon asiat voi tuoda esille toisille ihmisille siten kuin heidät,heitettäsiin portaita alas,kuten Spurgeon totesi aikoinaan,-tai sitten siten että se jolla sanomaa,julistetaan voi ottaa sen,vastaan
-siis oikeassakin voi olla monella tavalla,-olla oikeassa,tavalla jossa oma liha tyydyttyy,siitä että on vain saanut olla,-oikeassa jne..
-ja oikeassa voi olla,tavalla jossa siitä oikeassa olemisesta on se oikea hyöty,sille jolle asiaa,tuodaan esille...
-Raamattu sanoo esim;opeta lempeästi vanhaa,miestä jne..monia muita käytösohjeita,-miten missäkin tilanteessa tulisi,käyttäytyä ja puhua !
-jos olisimme niin täynnä Pyhää Henkeä että tuntisimme sen vastapuolen,sieluntilan ja tietäisimme,-mitkä ovat ne oikeat sanat,itsekullekkin,henkilölle !
-näinhän pitäisi olla kokoustilanteessakin,-mikäli srk:ta ja sananjulistajat olisivat,tarpeeksi Pyhällä Hengellä,täytettyjä !
Muuten tuosta oikeassa olemisesta
6
239
Vastaukset
Hyviä ja herättäviä ajatuksia toit.
Tässä välillä itsekin kaikenlaista alkaa pohtimaan. Sen pitempään vaeltaa uskossa. Näkee monenlaista tulkintaa ja sepistystä raamatun lehdiltä.
Tulee vaan välillä sellainen ajatus monissa kiistakysymyksissä, että onko menty liian pitkälle asioiden tutkimisessa.
On unohdettu kaiken perimmäinen tarkoitus. Eli lapsenomainen usko Jeesukseen, joka riittä. Ydin unohtuu ja sivuasiat valtaa alaa kristinuskossakin;(
Jumalan haluaa raamatusta tuoda/välittää evankeliumin sanoman. Ja mitäs me olemme siten tekemässä? Synnytetään kiistankipeinä uusia opinpesiä, liittäen evankeliuminki vaikeatajuiseksi kokoelmaksi.
Herää kysymyksiä, olemmeko kaikki hairahtuneet ja poikeneet edemmäksi, kuin tarvis?
Eikös se ole ydintä löytää Kristus. Ja pysyä Kristuksessa. Kristuskeskeisyys ja Kristuksen tuoma rakkaus, tuleeko se meistä esiin?- herramrks
Hyvä kirjoitus. *antaa kolme erkkimerkkiä*
Sananlaskuissa sanotaan "viisaus ei tule iän myötä"
Mitä ajattelet tuon tarkoittavan?
Olen kanssasi 100% samaa mieltä iän tuomasta viisaudesta ja kokemuksesta.
Hengellisesti rakentavimmat keskustelut olen käynyt nimenomaan "vanhojen saarnaajajäärien" kanssa. Semmoisten jotka on koko elämänsä seurannut Jeesusta ja tuntevat raamatun ihailtavan hyvin.
Harvoin olen törmännyt "kiihkeään" "jäärään" joka latelee raamatun tuomioita. En tarkoita että olisivat vähätelleet esim syntiä, vaan sitä että joku semmoinen hieno "rauha Herrassa" tms. Hankala kuvata.
Uskon että tiedät mitä tarkoitan jos sanon: on elänyt Jeesuksen kanssa koko elämänsä.
Raamatussa on sanat. Ne voi sieltä jokainen lukea. Monet tekevät tulkintoja joihin ripustautuvat. Kun taas nämä jäärät (jäärä on positiivinen ilmaus joka tarkoittaa järkähtämätöntä ukon jässikkää) on nähnyt ja kokenut monenlaista ja Jumalan sana on jotenkin usein niin paljon elävämpi.
Suosittelen jokaiselle tekemään joskus vadillisen voileipiä, keittämään pannullisen kahvia, ja istumaan jäärien kanssa iltateelle. Hyvin on samanlaisia ajatukset kanssasi ja taitavat olla kokemuksetkin vuosien karttuessa saman tapaisia.
Muistui mieleeni, että nuorta apostolia Johannesta ja hänen veljeään Jeesus kutsui "ukkosen jylinän pojiksi". Kun Jeesusta ei otettu johonkin samarialaiseen kylään vastaan niin veljekset kysyivät Herralta, että pyydämmekö tulen tulevan taivaasta ja polttavan kylän. Pojissa oli puhtia, mutta kun katselemme vanhaa Johannesta, Jumalan koulussa riisuttua, niin voimme lukiessamme hänen kirjeitään havaita, kuinka kulta on puhdistettu tulessa eikä suotta jälkipolvet kutsu häntä rakkauden apostoliksi.
Jumala tekee yhä työtä ja luo uutta.
Kiitos hyvästä kirjoituksestasi.- uskossa tänään
-henkilölle nuoruudessa:Mutta kun sinä tulet vanhaksi,vyöttää sinut toinen ja vie sinne,minne et tahdo..tosin tällä Hän tahtoi osoittaa minkälaisella kuolemalla oli jne...
-mutta totisesti tämä paikka soveltuu myöskin muuhun uskonvaellukseen,sillä niin käy kuten Jeesus sanoi ! uskossa tänään kirjoitti:
-henkilölle nuoruudessa:Mutta kun sinä tulet vanhaksi,vyöttää sinut toinen ja vie sinne,minne et tahdo..tosin tällä Hän tahtoi osoittaa minkälaisella kuolemalla oli jne...
-mutta totisesti tämä paikka soveltuu myöskin muuhun uskonvaellukseen,sillä niin käy kuten Jeesus sanoi !Tiesitkö kirjoittaessasi tuon kirjoittavasi profetian sanoja? Kiitos kirjoituksestasi. Se rohkaisee suuresti minua. Kiitetty olkoon Herran pyhä nimi.
"Sinä vastasit minulle Herra!"
"Suullani minä Häntä huusin ja ylistys tuli minun kielelleni!"jukka.finland kirjoitti:
Tiesitkö kirjoittaessasi tuon kirjoittavasi profetian sanoja? Kiitos kirjoituksestasi. Se rohkaisee suuresti minua. Kiitetty olkoon Herran pyhä nimi.
"Sinä vastasit minulle Herra!"
"Suullani minä Häntä huusin ja ylistys tuli minun kielelleni!"Osoitin tekstini nimimerkille "uskossa tänään".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164