Alkoholiriippuvuudesta

Pirullisinta alkoholin käytössä on riippuvuusalttius.
Ns. kohtuullisessa käytössä pienet annokset tuntuvat antavan uusia virikkeitä.
Sosiaalisuus lisääntyy kun alkoholi alentaa käyttäjän estoisuutta.

Pienessä laitahiivarissa kuntuu kuin täysraittius merkitsisi omien "resurssien tuhlausta".
Kun hyvää fiilistä hakee %-juomista, tavallinen arki tuntuu mitättömän tyhjältä.

Alkoholi vaikuttaa yksilöllisesti. Omakohtainen kokemus on, että se pettää varmasti.
Hyvät kokemukset koplautuvat lievään etanolieuforiaan.
Se syö eväitä löytää valonpilkkuja tavallisen arkielämän tapahtumista.

Lievästäkin riippuvuudesta seuraa huonoja fiiliksiä kuten masentuneisuutta.

Alkoholinkäytön etuja ja haittoja listattaessa moni päätyy toteamukseen:
Enemmän juhlajuoma. Rutiiniksi tehty alkoholin nauttiminen latistaa
lopulta arjen entistäkin harmaammaksi.

7

715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marita*

Eipä mitään lisättävää tai poistettavaa.
      Näin se menee. Hyvä kun puit sanoiksi tuon ja minä luin sen parikin kertaa läpi. Hyvä!

• Olet varmaan tehnyt muutakin, kuin pyörittänyt tahkoa.
      Samanlaiset havainnot minullakin.
      Riippuvuutta vasta kehittäessä ja iän ei tuntuessa alkoholi on viihdejuoma ja monasti toimiikin estoista ja patoumista vapauttavasti, mutta liikaa nautittuna voi räjäyttää ne patoutumat omille ja toisten silmille.
      Aikansa varsin hauskaa puuhaa, kun riippuvuus ja sen tuomat lieveilmiöt eivät ole vielä kypsyneet.
      Myöhemmin liiallisen käytön seurauksena tullaan juuri siihen harmauteen, kun iloista nousuhumalaakaan ei enää tule, vaan juominen on pakonomaista ja riippuvuuden sanelemaa.
      Juomattomanakin elo on latistunutta, masentavaa harmautta, joka sitten aina uudelleen ja uudelleen laukaisee juomisen, mutta vain sen vuoksi, että ei oltu riittävän kauan juomatta ja ei edes ehditty huomaamaan, että valoisaakin elämää on juomattomana.

• capt. cöpenick

Ja hirmuista tämäkin. Salomailla, uskovaisessa kodissa piti lukutoukka, murrosikäisen
        lukea jopa Raamattua.

Valitettavasti laitoin opuksen tönkkösuolattujen muikkujen painoksi, kun pääsin ns.kynnyksen yli.
        Oli siellä jo metkoja kuvauksia viinistä joka helposti livahtaa alas.
        Kunkku Salomon oli kai kohtuuden miehiä kun julmisteli:
        Ei oo kenkään viisas, joka viinistä hoipertelee.

Salen kiireet nyt toisaalta ymmärtää - 1000 vaimoa kirjojen mukaan.

Mut jos asialinjalla pysytään, tuhannet suomalaiset naiset ja miehet ovat
        tunnustaneet, king alcohol on meitä vahvempi vastustaja.
        Se on kerrannaisvaikutuksineen poistanut tänäkin vuonna myös aivan vesiselviä 'muonavahvuudesta'!

Tulipaloja. hukkumisturmia, itsemurhia... maistissa sattuneiden turmien lista on pitkä.

• alussa alko maistui hyvälle ,20 vuoden tiiviin juomisen jälkeen se oli lähinnä itkuviinaa.Olen kirjoitellut tänne nimimerkillä ex-juoppo mutta täällä on näemma toinenkin ex-juoppo:)),siksi rekkasin nimimerkin.Ainii..tämä sunnuntai alkoi raittiina

• ... ja miten sitä voi hoitaa

Pohdin aikani juomistani ja tulin siihen tulokseen, että se "kavensi" näkökenttääni asioiden suhteen. Oli kivempi, kun oli vähemmän asioita mielessä ja pystyi keskittymään niihin muutamiin asioihin täysillä. Ja useimmiten hullutellen :P

Olisikohan noin, että alkoholilla lääkitään omaa huonoa oloaan siten, että tuskaisten ja käsittelemättömien ongelmiensa kanssa voi olla paremmin, kun humalassa ei pysty käsittelemään kuin niin pientä osaa niistä? Eli kun on paskaa sisällä paljon, on helpompaa laittaa ne tuolla tavalla näkyvistä, kuin tehdä niille jotain?

Ja kun tähän tottuu, niin ei koskaan opi selvittämään omia ongelmiaan, vaan tyytyy lakaisemaan ne maton alle perjantaipullolla, lauantaiaamun korjaussarjalla ja sunnuntain tuska-ryypyillä. Siinä samalla ongelmat vaan kasautuu, eikä jossain vaiheessa enää edes huvita elää "normaalia elämää" eli kohdata niitä, vaan pakenee pulloon. Koko elämän mielekkyys on mennyt, kun tuntuu musertuvansa suunnattoman hoitamattomien asioidensa kasan alle. Vaikkei joisikaan, yrittäisi olla väkipakolla irti viinasta, omat tekemättömät jutut kyllä ahdistaa niin perkeleesti, että elämä tuntuu vaan tuskalliselta kituuttamiselta.

Olen huomannut, että kärsivällisyys ja "päivä kerrallaan"- ajattelutapa auttaa noiden ongelmien ja asioiden hoitamisessa, ainakin omalla kohdalla. Niitä juttuja on vaan niin vitusti, että jos rupeaisin niitä hoitamaan tässä ja nyt, niin menisi kyllä pari viikkoa nukkumatta ja syömättä putkeen ;) Sen takia ne on otettava asia kerrallaan, unohtaen hetkeksi kaikki muut, ja välissä leväten. Valitettavaa, mutta jos yleensä haluaa elämäänsä ilon tunnetta ja sisältöä muuten kuin "itseään lääkitsemällä", niin noita juttuja kannattaa ruveta hoitamaan. Kyllä niitä on elon aikana kullekkin kasaantunut, toisille vähemmän ja toisille enemmän.

Mulla noita selvitettäviä juttuja on (vielä) paljon: hieman sekaisin menneitä sisäisiä arvo- ja mielipidejuttuja, ihmisiä joihin en tiedä miten suhtautua, hunningolle jääneitä ihmissuhteita, sosiaalisten paineiden alla taplailu, oman elämän suunnan ja sisällön pohtiminen, vanhat haavat ja niihin liittyvät ihmiset... lista jatkuu vaan.

Mutta jumantsukka olen iloinen, kun tiedän mikä tässä on tuon pahan olon takana ja saan kohdata ongelmani haasteina, omaa tahtiani ja ILMAN VIINAA. Ennemmin tanssin pihalla sateessa ja myrskyssä kuin retkotan kuopassa päissäni ja luulen, että olen auringonpaisteessa.

• Asiaa!

• capt. cöpenick

Aikansa viinan kaa seikkailtuaan ajautuu vyöhykkeelle, jossa kysytään:
        Joko kylmästi hirteen tai ottoputki poikki.

Alkotuotteiden vaikutus on yksilöllistä. Toiset voi lipittää läpi elämänsä...
        monet ajautuu vaikeuksiin kohta ottovaiheen alkuvaiheessa.

Kuten sanot, huonon olon lääkkeeksi viinaksisyta ei ole. Usein heittää pahemmaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7145
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3294
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      138
      1568
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      237
      1367
    5. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    6. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1335
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1210
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1155
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1114
    Aihe