Mitä nähtävyyksiä

kannattaa käydä

Mitä nähtävyyksiä kannattaa käydä katsomassa

8

4119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välttämättömyyksiä

Tihkusade, menninkäiset ja Molly Malonen tissit

• inkutinku

mikä kiinnostaa, mutta esimerkiksi Temple Bar on suosittu alue täynnä hauskoja pikku kauppoja, pubeja ja ravintoloita. Turistihinnat tietysti.
      Crafton Street on hyvä shoppailualue ja St. Stephens Green hieno puisto keskustassa ja siinä on shopping mal vieressä.
      PUBIT on tärkeitä, niitä kannattaa bongailla ja katella. Kantsuu ajaa kaksikerroksisella bussilla, jos ei muuten, niin osallistuu vaikka turistikierrokselle.
      Jos Guinness kiinnostaa, niin sinne tehtaallehan pääsee kattelee. Ja Guinnessia kannattaa ehdottomasti maistaa pubeissa, se on paljon parempaa paikan päällä kuin Suomessa, beleave me!
      Jos on aikaa, Dublinista kyllä kannattaa lähteä pois ja mennä bussilla, junalla tai vuokra-autolla maaseudulle johonkin pienempiin kaupunkeihin. Siellä on vielä enemmän sitä aitoa Irlannin tunnelmaa jäljellä, Dublin alkaa olla jo aika suurkaupunki tunnelmaltaan.

• Expatriootti

Suosittelen ehdottomasti, jos aikaa on lähteä kiertelemään tätä vihreää saarta, Dublin on todellinen turistien ns. rip-off paikka, tuoppi Guinessia Temple Bar'issa maksaa noin €4.50 (muualla maata noin n.€3.60) ja tuoppi lageria €5,20 (n. €4,10). Parhaiten kaupunkia varmaan näkisi hyppäämällä siihen kaksikerroksiseen turisti bussiin. Mutta ei Dublinista kauheesti saa sitä oikeaa tuntumaa Irlannista. Ja O'Connell sillalla kannatta pitää käsilaukusta kiinni...

• ympäri

saarta kannattaa ehdottomasti mennä. Esim Erodominolipulla. Galway länsirannikolla ja sen edustalla Aran Islands, minne pääsee veneillä mennen tullen. Todella näkemisen arvoista.
      Ja sitten Cork etelärannikolla - oli muutama vuosi sitten eu-kulttuurikaupunki. Edullista asumista ja kivoja ihmisiä. Huvää matkaa!
      Ja junat olivat aikatauluissa - ei mitään VR-myöhästelyjä ollenkaan.

• ne junat

En ole kertaakaan nähnyt tässä maassa aikataulussa olevaa junaa, tosin bussit eivät pysy sitäkään vähää aikataulussa. Bussit ovat tosin melko halpoja.

Jos ei halua/ehdi lähteä kovin pitkälle Dublinista, kannattaa mennä esim. Newgrangeen (pojoispuolella) tai Powerscourtiin (eteläpuolella). Malahide ja Howth ovat myös kivoja rantakaupunkeja, Howthin kallioilla on upeat maisemat ja Malahidessa on hiekkaranta, pikkukaupunki on tosi idyllinen. Siellä on myös tosi hyvä kreikkalainen ravintola, mutta sinne kannattaa varata pöytä, muuten tuskin saa paikkaa. Irlantilaisia ravintoloita saa etsimällä etsiä, paikallisetkaan eivät niistä tiedä. Temple Barissa on kuitenkin yksi hyvä paikka, Boxty House, itse olen ainakin pitänyt ruosta todella paljon ja hinta on kohtuullinen.

• dub
        ne junat kirjoitti:

En ole kertaakaan nähnyt tässä maassa aikataulussa olevaa junaa, tosin bussit eivät pysy sitäkään vähää aikataulussa. Bussit ovat tosin melko halpoja.

Jos ei halua/ehdi lähteä kovin pitkälle Dublinista, kannattaa mennä esim. Newgrangeen (pojoispuolella) tai Powerscourtiin (eteläpuolella). Malahide ja Howth ovat myös kivoja rantakaupunkeja, Howthin kallioilla on upeat maisemat ja Malahidessa on hiekkaranta, pikkukaupunki on tosi idyllinen. Siellä on myös tosi hyvä kreikkalainen ravintola, mutta sinne kannattaa varata pöytä, muuten tuskin saa paikkaa. Irlantilaisia ravintoloita saa etsimällä etsiä, paikallisetkaan eivät niistä tiedä. Temple Barissa on kuitenkin yksi hyvä paikka, Boxty House, itse olen ainakin pitänyt ruosta todella paljon ja hinta on kohtuullinen.

Käynti Kilmainhamin vankilassa on mielenkiintoinen kokemus. Siellä järjestetään kiertokäyntejä oppaan johdolla. Kaikki suuret itsenäisyystaistelijat viime vuosisadan alun kahakoista joutuivat virumaan näissä kosteissa ja kylmissä oloissa. Pääset tutustumaan jopa presidentti Eamon de Valeran "sviittiin".

Kiersin vankilaa irlantiaisen ryhmän mukana. Tunnelma oli harras. Oivalsin, kuinka Suomen historian tapahtumissa on samankaltaisuutta. Pienen valtion verinen alkutaival vankiloineen muuttui jollakin tapaa todeksi.

Opas kiitti minua kiertokäynnin päätteeksi. Hän kertoi kahden suomalaisen merimiehen osallistuneen taisteluihin ja auttaneen näin itsenäisen Irlannin tasavallan synnyssä. Nimet olivat Kieslowski ja Wyslowski, tai jotakin sinnepäin. En halunnut tuottaa pettymystä. Sanoin että maassamme on paljon tuon nimisiä henkilöitä.

Vankila sijaitsee idässä, hieman keskustan ulkopuolella. Jotakin aiheesta löytyy myös netistä. Google-Kilmainham jail.

• HeidiN
        ne junat kirjoitti:

Olen itse menossa heinäkuussa Dubliniin viikoksi ja ihastuin täysin kun näin netissä Powerscourtista kuvia. Osaatko sanoa miten sinne pääsee helpoiten perille ja takaisin Dublinin keskustaan? Nimittäin ekaa kertaa reissussa yksin ja vähän huolestuttaa bussilla tai junilla kulkeminen..

• Mä vaan

Cork ja Killkenny todella kauniita paikkoja..Jos vaan on aikaa niin kannattaa mennä kattomaan.. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60