raittiina.
Ajattelin muistella menneitä, tasan vuosi sitten vahingossa löysin, tipattomanketjun. Oli viikon loma takana ja joka päivä läträsin viinan kansa. Oli viimeinen vapaa päivä, piti selvittää olotilaa että pystyy töihin. Tärinä ja vapina oli päällä, eikä uskaltanut muiden kanssa seurustella kun tietokoneen. Lueskelin aikaisempia juttuja, huomasin tuttua tekstiä.
Sitten kirjoitin kauheasta olotilasta, siihen vastaus tuli, kyllä se siitä. Nimettömänä oli paljon helpompi sanoa, kuin surkea mies olen ja se pikkaisen helpotti. Sitä muuten saa viikossa asia niin sekaisten, ei haluttanut moneen päivään näyttäytyä. Kotona ei ollut puhekaveri, jotenkin oli kylmä lähi ilmapiiri. Puhumattakaan että olisi vilkaissut tilin saldoa, oli siellä melkoinen vihuri käynyt. Jos käyttäisi vanhaa sanontaa, ”veneet ja verkot meni mutta onneksi soutaja jäi”.
Ensin meni jokunen viikko, että viinan himoa ei ollut. Tuossa kahden tai kolmenkuukauden päästä, alkoi viinapiru pyrki esiin, voi sitä ihan pikkusen ottaa. Siinä vaiheessa kun lueskelin teidän juttuja, ihme ja kumma himo katosi. Kesään asti tunteet vaihteli laidasta laitaan, saman päivän aikana tunne oli että mahtava olla raittiina, ei mennyt montakaan aikaa mitä tämä vaikuttaa ”samaa p……”. Kyllä muuten vaikutti, en vaihtaisi tätä päivää viimevuoden itsenäisyyspäivää, mihinkään.
Huomenna juon sitten kakkukahvit hienossa seurassa, muuten he ovat raitistuneita alkoholisteja ja heidän läheisiä. Raittius on iloinen asia !
356 päivää
11
735
Vastaukset
Kylläpä on mennyt vuosi nopsaan!Minulle tuli heti mieleen,
että sinä sait tässä vuoden aikana raittiuden lisäksi "kalakaverinkin.
Kyllä on iloinen asia,että hänellä on raitis ukki:))
Lämpimät Onnittelut sinulle vuoden kestäneestä raittiudesta.t pörri- zld
Olen kokenut saman onnen.Huonotkin päivät raittiina on parempia kuin mikään päivä kännissä.
Vaarallisinta on kun elämä maistuu hyvältä ja tulee omavoimaisuuden tunne,silloin luulee hallitsevan alkoholinkin.Itsellä auttaa kun pysyn tämän päivän raittiina enkä ajattele huomista. taitaa olla viiripäivä:))
Lemalle! Hieno juttu!!
- nimimerkityksetön
sen jälkeen kun 14 -vuotiaana ekan kerran otin kännit kotiviinistä. Mutta yrityksiä on ollut. Mutta ei vaan ole pystynyt.
Onnea sinulle, toivottavsti minäkin voin joskus kertoa saamaa, kuin sinä nyt.
Ihan uteliaisuuttani kysyn ovatko nämä huomiset kahvikaverisi AA:n kautta tuttuja?
Sillä vain kyselen, että onko raittiutetsi todella oman funtsailun ja tämän nettikeskustelun tulosta, vai oletko täältä saanut vinkin hakeutua raitistuneiden alkoholistien porukoihin, jossa saat vertaistukea?
Onnittelut vielä kerran.- raitistumaan omin
päätöksin. Onneksi uskaltauduin AA:han ja nyt olen saanut olla raittiina yli 20 vuotta päivän kerrallaan. Sinulla on sama mahdollisuus kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, minulla ja tuhansilla muilla. Ei kukaan voi kieltää raittiutta sinulta.
- mussukka1
Kummasti se herkistää, minäkin kävin vuosi sitten katsomassa niitä ensimmäisten kuukausien viestejä.
Kyllä sieltä paistoi epävarmuutta, tuskaakin. Tuon neljännen kuukauden jälkeen alkoi helpottamaan, toki niitä miettimisen paikkoja oli vielä sen jälkeenkin.
Nyt parin vuoden jälkeen, Pörri kirjoitti, että raittius on varmaan tuonut paljon hyvää elämääsi ja minä mielessäni listaamaan ja se oli pitkä lista. Sitten käänsin toisin päin, mitä huonoa se on tuonut. Tiedätkö, se lista on edelleen tyhjä.
Olen oikeasti iloinen puolestasi, juon kakkukahvit kunniaksesi ja katselen samalla kättelyseremoniaa. - calmato
Tuli niin hyvä mieli, kun luin viestisi. Omat muistot läheisen raitistumisesta nousi pintaan. Se on aina siunattu ihme, että alkoholisti raitistuu.
Lämpimät onnittelut. - auttoi paljon
Onnea sinulle ja jatkossakin tsemppiä! kiitos kun kerroit, autoit minua ja varmastikkin myös monia meitä muita! :)
- vee-e
on ihmisen parasta elämää. tai jotain sinnepäin.
hienoa asia ja hienoa on se, että kerrot sen täällä ja toivottavasti moni saa esimerkistäsi sinniä. - Urpo-Örvelö
Niin tulee 365 päivää, kuten tarkoitit.
Heinäkuun 7. tärisin kuin haavan lehti useamman kuukauden pommittamisen jälkeen ja oli aivan pakko lopettaa, kun tuntui, että ei jaksa enää muuta kuin hengittää. Yksi ilta lokakuun 14. tuli läträttyä, ja p:ltä maistui.
Ohdakkeista on ollut. Kuntoa aloin rakentamaan, kun muutama sata metriä kauppaan tuntui kuin maratoonilta.
Jonkinlaisen kunnon rakentamiseen vierähti yli kaksi kuukautta, ja se puoli paranee koko ajan kuntoilua vain jatkamalla.
Se psyykkinen puoli onkin kinkkisempi juttu. Alkuviikot olin aivan uunona, mutta sinnikkäästi jatkamalla mieli tasaantuu, tullakseen taas johonkin lyhyeeseen välikriisiin. Sitten taas päivä pitää hermoilla, sydän pomppii kun on niin hermot pinnalla ja naamakin punottaa läiskikkäänä kuin kiukaan kylki.
Niistäkin "hatuttamis-kriiseistä" on yli menty ja niiden esiintymistiheys vähenee koko ajan.
Alkukuukaudet oli jatkuvaa pätkänukkumista, ja sekin rassaa hermoja. Merkkinä hermoston palautumisesta siitä lisäriesasta olen päässyt eroon vasta äskettäin.
Aikoinaan a-klinikan lääkäri tuumasi, että puoli vuotta kun olet juomatta, niin alkaa helpottamaan.
Täytyy uskoa. Siis alkaa..
Pitkä on tie talsittavana, mutta kannattaa talsia, kun elämän laatu paranee koko ajan.
Tsemppiä kolleegalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955