Keski-ikä?

nallemuori

Luin juuri mielipiteen täältä, että keski-ikä on 38-55 vuotta. Onko 56-vuotias sitten vanhus vai onko välissä vielä joku minulle tuntematon ikäkausi?
Kiinnostaisi tietää, olenko jo joulun jälkeen vanhus.

33

1381

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m mielonen

..tuntuu?Luulisin että olet niin kauan keski-ikäinen kun niin tunnet.Naiset varsinkin elävät yhä vanhemmiksi ja v.....ksi.Miehille tulee vanhuus aikaisemmin.Mikähän kausi se nyt olis,vaikka laatuikä.

• Pirre*

ja "v.....ksi" oli - viisaammiksiko? :)

• m mielonen
        Pirre* kirjoitti:

ja "v.....ksi" oli - viisaammiksiko? :)

tehtävähän se.Ja heti ymmärsit.Ja mie ku luulin,että son vaikia,mutta ei näköjään naisille.

• jumppari

Et ole lähelläkään vanhusta, ainakaan tämän mukaan. Yli 45-vuotiaat ovat ikääntyviä, 65 vuotta täyttäneet ovat ikääntyneitä ja 85- vuotiaat ovat vasta vanhuksia.Reipasta Joulumieltä kaikille ikääntyville.

• Kaupunkilainen

Huvittava nimitys tuo "ikääntyvä" - ikään kuin olisi olemassa yhtäkään ihmistä, joka ei ikääntyisi. Vauva alkaa ikääntyä syntyessään, ja jokainen meistä "ikääntyy" yhden päivän joka päivä. Tässä asiassa ainakin olemme tasa-arvoisia!

Keski-ikäisen määritelmä liukuu koko ajan ja riippuu määrittelijästä. Parikymppisen mielestä varmaan jo 30-vuotias on keski-ikäinen, minusta ei vielä nelikymppinenkään. Minä sijoittaisin keski-iän välille 45 - 65, vaikkei 65 enää olekaan virallinen eläkeikä. Useimmat kuitenkin jäävät viimeistään silloin eläkkeelle.

En kuitenkaan kutsuisi vielä 65-vuotiasta vanhukseksi, vaan ehkä vasta kymmenen vuotta vanhempia. Keski-ikäisen ja vanhuksen väliin jää vielä yksi ryhmä, jolle en ole keksinyt nimitystä. Kävisikö "nuorvanha"?

• Pirre*
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Huvittava nimitys tuo "ikääntyvä" - ikään kuin olisi olemassa yhtäkään ihmistä, joka ei ikääntyisi. Vauva alkaa ikääntyä syntyessään, ja jokainen meistä "ikääntyy" yhden päivän joka päivä. Tässä asiassa ainakin olemme tasa-arvoisia!

Keski-ikäisen määritelmä liukuu koko ajan ja riippuu määrittelijästä. Parikymppisen mielestä varmaan jo 30-vuotias on keski-ikäinen, minusta ei vielä nelikymppinenkään. Minä sijoittaisin keski-iän välille 45 - 65, vaikkei 65 enää olekaan virallinen eläkeikä. Useimmat kuitenkin jäävät viimeistään silloin eläkkeelle.

En kuitenkaan kutsuisi vielä 65-vuotiasta vanhukseksi, vaan ehkä vasta kymmenen vuotta vanhempia. Keski-ikäisen ja vanhuksen väliin jää vielä yksi ryhmä, jolle en ole keksinyt nimitystä. Kävisikö "nuorvanha"?

jos "uusvanha"..:)

Ei minustakaan, enää, 65 vuotias ole vanhus, kaukana siitä..

• sitten nimitystä, varttunut, kuten jollain taholla kutsutaan. Siitähän on juttuakin ollut, että ikääntynyt, pitäisi korvata sanalla; varttunut.
        Tuntuuko se paremmalta, korvissa, ehkä: aikuinen nainen; tai varttunut nainen; ehkä ikääntynyt nainen; entäs; vanha nainen? Niin tai mies, minusta varttunut mies ei kuulosta oikein mukavalta, aikuinen mies ehkä, mitäs mieltä muut???

• Käpytikka

Samaa mäkin mietin. Vedelläänkö viimestä vuotta keski-ikäisenä ja sitten tulee vanhuus?? En kyllä tykkää olla vielä vanhus.

• nimityksillä

ole mitään merkitystä. Miltä itsestä tuntuu,
      se merkkaa.

• Pirre*

- sittenhän tässä ei ole vielä mittää hättee..:)

• ikinuoret
        Pirre* kirjoitti:

- sittenhän tässä ei ole vielä mittää hättee..:)

kerettäs mitenkää vanhenemmaa, aikahhii männöö
        nii joutussaan jottaha:))

• Pirre*
        ikinuoret kirjoitti:

kerettäs mitenkää vanhenemmaa, aikahhii männöö
        nii joutussaan jottaha:))

tyhmä keksi peilin..:(

• äitipuoli
        Pirre* kirjoitti:

tyhmä keksi peilin..:(

luulisin?..:)

• mimmo

Jonkun asiantuntijan muistan määritelleen ihmiselle ainakin kolme eri ikää. Olivatkohan ne jotenkin näin: biologinen ikä, tunne-elämän ikä ja fyysisen kunnon antama ikä. Jos niistä lasketaan keskiarvo, niin eikös sitten saada se keski-ikä?

Mitäpä väliä sillä, miten nimitellään. Oma olohan sen kertoo. Välillä on niin hauskaa olla lapsi tai sanottaisiinko lapsenmielinen, joskus voisi tehdä hyvää olla vain paijattava vauva ja sitten on niitä päiviä kun tuntuu, että on jo melkein kuollut. :))

• eipiä

..paikkaa, et "keski-ikä on 38-55 vuotta."

Kun tiede/tutkimus ihmettelee, kuinka ihminen elää yli 35 vuotiaaksi, ja 50v tai 90 vuotias on heille täysi mysteeriö. Kait samoin kuin maailmamkaikkeus,..näin olen lukenut tiederaportista, vuosia sitten,... Eikös ole kumma, että jotkut tekee lain, että eläkkeelle pääsis vasta 65v tai myöhemmin,...kuten nykyään on myös Suomessakin.

• sopis

Seniori.

• alkaa 65 vuotiaasta. Koska silloin siirrytään vanhuus eläkkeelle!

• Ukollinen akka

On kai sitten 55-vuotta, sanoivat telkkarissa tänään, että Suomen vanhin asukas on kuollut, hän on ollut kuollessaan 110 v. Suomessa on vielä yli 300 yli satavuotiasta ihmistä.

• Pirre*

sitten hätäpäivvee, eikä kuurauammuu..:)

• Ukollinen akka
        Pirre* kirjoitti:

sitten hätäpäivvee, eikä kuurauammuu..:)

Pirre olla ihan oekkee savolaenen, kun minä en oo ikinä kuullukkaa, tuota viimmistä sannoo.

• Pirre*
        Ukollinen akka kirjoitti:

Pirre olla ihan oekkee savolaenen, kun minä en oo ikinä kuullukkaa, tuota viimmistä sannoo.

, tuo sanonta on minusta jotenkin niin mainio; jäänyt mieleeni Kalle Päätalon kirjoista, niissä Kallen äiti ilimaisi helpotuksen tunteensa usein noilla sanoilla..,tosin kuura u a m u on meijjän puolinen viännös..:)

Itsessään tuo sanonta on kai pohjoissuomalainen,- ainakin kirja kertoi sen puolen ihmisten elämästä.

• eipiä

• keski-ikäisiä vielä

Vasta 70 n paremmalla puolella ovat jo ikäihmisiä.

• vailet

Minä esimerkiksi laskin olevani keski-ikäinen näin 55 vuotiaana ja sain siihen kommentin, että kuinka paljon luulen olevan 110 vuoitaita. En jaksanut ruveta jänkyttämään, joten en vastaillut. Olen kuitenkin sitä mieltä edelleen, että olen keski-ikäinen ja niin olet sinäkin vielä ensi vuonna ja seuraavanakin. Kyllä kai sitä sitten siirrytään varhaiseen vanhuuteen siinä 65 vuotiaana eli silloin ollaan vanhuuden nuoruudessa :-) . Älä juuri välitä siitä mitä muut iästä meinaa. Ollaan me vielä sellaisia tyttösiä. Paljon ollaan nähty, paljon ollaan tehty ja paljon ollaan koettu, mutta paljon on jäljellä vielä :-)

• Käpytikka

samaa mieltä. Paljon on vielä kokematta ja näkemättä.

• JanneJ.

Se on tätä teininettiä parhaimmillaan.. ilmeisesti minä olen uusvanhus kun olen vasta 34 vuotias.

Itse olen aina pitänyt keski-ikänä tuota viittäkymppiä eli 50.

Mutta mitäs me "uusvanhukset". hehheh.

• 14

Ihmisen keskimääräinen rakenteellinen ikä on 50 vuotta, kaikki siitä ylöspäin on nykyaikaisen lääketieteen aikaansaamaa jatkoaikaa, poikkeuksia toki on.

Elikkäs jokainen yli 5-kymppinen on vanha pieru katsantokannasta riippumatta.

• uskon kyllä

silläkös se väsyttää kovasti, vaikka aamusta on energiaa, illalla ei jaksa lähtee minnekkäänn..

• Mielipiteitä taitaa olla enemmän kuin ihmisiä koska jotkut vaihtelevat omiaan yhtenään. Joten katso joulun jälkeen peiliin ja muodosta oma mielipiteesi.

• Jeever

Johonkin se raja on laitettava, ainakin tutkimuksen näkökulmasta. Ei tarvitse olle vanhus milloinkaan jos siltä tuntuu. EI näillä ikäjaoilla ole arkielämään merkitystä ainakaan minulle. Olen 53-vuotias ja minua saa kutsua ihan miksi haluaa.....

• niin niin

täällä vastaillaan vuoden 2006 viesteihin.
        Eikö teillä ole tuoreempia aiheita ?

• oma vikasi
        niin niin kirjoitti:

täällä vastaillaan vuoden 2006 viesteihin.
        Eikö teillä ole tuoreempia aiheita ?

Älä sitten nostele niitä esiin.

• Marja Puska

Nykyisin yhä nuoremmat henkilöt täyttävät 50 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5390
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      234
      1576
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      314
      1127
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      306
      1058
    Aihe