sumatriptaani ei auta?

onneton76

Sain viimein aikaiseksi hakea migreeniin täsmälääkityksen. Sain 12,5 mg sumatriptaania.

Ainakaan toissapäiväiseen migreenikohtaukseen se ei auttanut yhtään mitään. Luottaen täsmälääkkeeseen jätin käsikauppasärkylääkkeet pois (halusin täsmälääkityksen, koska maha ei kestä niin isoja särkylääkemääriä, kuin migreenin hoito vaatii ja lisäksi migreeni tahtoo jäädä "kytemään", eli se tulee harvoin, mutta silloin klustereittain, päivän-parin välein kolme-neljäkin kertaa peräkkäin) ja otin vain täsmälääkkeen varsin pian auran ilmaantumisen jälkeen. Ei mitään vaikutusta. Ei yhtään mitään. Siinä vaiheessa, kun kävi selväksi, että lääke ei vaikuta, oli myöhäistä ottaa käsikauppalääkkeitäkään, koska mikään ei pysynyt sisällä. Siitä on aikaa kun olen ollut niin kipeä. Olen nukkunut kohtauksen mentyä ohi melkein vuorokauden. Hirveää.

Mikä meni pieleen? Auttaako annoksen nosto? En kyllä tiedä, uskallanko heittäytyä sen varaan enää uudestaan.

4

3313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiinalta

Täsmälääkkeetkään ei auta kaikkia. Ja eri merkkiset ja tyyppiset täsmät auttaa eri ihmisiä eri tavalla. Mutta yleensä sanotaan, että täsmä pitää ottaa vasta kun särky alkaa, silloin se auttaa parhaimmin. Auraan se ei auta ja voi olla muutenkin turvallisempaa olla ottamatta auran aikana ja ottaa vasta säryn alettua.

• triptaanit

Triptaanit eivät minullakaan juuri auta. Parhaimmassakin tapauksessa migreeni jää "kytemään", vaikka lääke olisi annettu piikkinä. Lisäksi triptaanien aiheuttama puristava tunne ylävartalossa pahentaa oloa entisestään.

• määrälläkin on väliä

12,5mg on varsin vähäinen annos. Itselläni 50mg auttoi vuosia hyvin, kunnes jouduin vaihtamaan 100mg tablettiin. Nykyään jo 25mg auttaa lieviin kohtauksiin, mutta pahaan kohtaukseen minulla 12,5mg olisi sama kuin ei yrittäisikään tehdä asian hyväksi yhtään mitään. Nämä siis sumatriptaania kaikki. Täsmälääkkeitä on nykyään muitakin, kannattaa kokeilla jos joku muu auttaisi, jos sumatriptaani ei tehoakaan tai ei muuten sovi.

• tuula-neiti

On kyllä niin pieni annoskoko ettei kannata odottaakaan että apua tulisi. Vähintään 50 mg on otettava, mieluummin 100 mg sumatriptaania yhdistettynä johonkin muuhun esim. 200 mg Clotamiin. Ja sumatriptaani pitää ottaa heti kun vähänkin vihiä tulevasta migreenistä. Minulla saattaa mennä parikin tuntia lääkkeen otosta että vaikutus alkaa täydellä teholla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1274
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      844
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60