Keskustelu psykiatrin kanssa

jusa47

Viikolla keskustelin alkoholismiin perehtyneen
psykiatrin kanssa kyseisen sairaanhoitopiirin
päihdetyöstä. Se on kuulemma yksiselitteisesti
räjähtämässä käsiin, terveydenhuoltohenkilöstö
on nostamassa käsiään pystyyn. Kun aikaisemmin
alkoholismi puhkesi kukkaan n 35 -45 vuoden iässä,
niin nyt apua hakeva potilas on iältään 25 - 35
vuotias, eli parhaassa työiässä. Myös naisten
osuus on apua hakevista kasvanut n 30%:n.
Ikähaarukan nuorentuminen näkyy myös selvänä
kasvuna lasten huostaanotoissa.
Tietäen minun AA-taustani, hän kysyi mitä minun
mielestäni pitäisi tehdä. Kerroin, että oman
kokemukseni perusteella terveydenhuollon puolella
krapulaani hoidettiin liian helposti rauhoittavilla lääkkeillä, jolloin minun ei tar-
vinnut kohdata viikon dokaamisen tuottamaa kipua.
Mielestäni kun alkoholisti pistetään kohtaamaan
raakana juomisensa seuraukset, niin on lähempänä
avun lähdettä. Minulle rauhoittavat ja antabus
toimivat juomisen mahdollistajina.
Päädyimme siihen, että alkoholistien karapula-
hoidossa rauhoittavien käyttö tulee minimoida.

6

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MUTTA ONKO

JÄRKEVÄÄ.TÄHÄN ON KYLLÄKIN MENTY ETTÄ IHMINEN ANTAA ITSELLEEN Diagnosin JA SEN JÄLKEEN KERTOO MITEN HÄNTÄ ON HOIDETTAVA JA KUINKA PITKÄN SAIRASLOMAN HALUAA JNE..TODELLISUUS vaan kertoo karua kieltään, että ne jotka tarvitsisvat jonkun lääkityksen eivät niitä käytä ja vastaavasti toiset taas käyttää vaikka eivät tarvitse.kiva että asiasi on kunnossa.VOIHAN OLLA että tämän päivän näkemys ei seuraavalla käynillä toimi.SE,mitä valistusta toisille antaa voi olla sttä joutuu ne itse kohtaamaan.ELMÄ on sillain kivasti vinhaa.terveyttä

• Monet alkoholiriipuvaiset menevät vieroitusoireissaan lääkäriin, A-klinikalle tai katkolle tavoitteenaan vain senkertaisten kipuilujensa hoitaminen vailla mitään jatkopäätöstä niiden pysyvästä estämisestä juomattomuudella.
      Sen jatkopäätöksen puuttuminen on oikeastaan tae siitä, että juominen tulee myöhemmin jatkumaan, kun senkertaisesta vaivasta ensin päästään eroon rauhoittavilla ja nukahtamislääkkeillä, jotka vieroituoireissa auttavatkin.
      Ehdotuksesi kuitenkin sotii lääkärin toimen etiikkaa ja Hippokrateen valaa vastaan, jos tietoisesti aletaan pitkittämään potilaan kärsimystä, vaikka hoitokeinot ovat olemassa ja tavoite olisi potilaan kokonaisetua ajava.
      Saman logiikkasi mukaan voitaisiin esimerkiksi osin liikalihavuuden seurauksena tulleen aikuisiän diabeteksen hoidossa toimia siten, että pienennetään insuliiniannosta ja lisätään kärsimystä, niin laihdutus saa vauhtia.
      Ehdotuksesi ei saa varauksetonta hyväksyntää kuin täällä. Lisäksi on täysin määrittelemättä, mitä on rauhoittavien käytön minimointi? Missä kulkee raja?

Lääkärin työn yksi kulmakiviä on potilaan kipujen ja kärsimyksien lievittäminen ja hoito, ei niiden pitkittäminen.

Kävin muistini virkistämiseksi lukemassa tuota Hippokrateen valaa, mutta jostain kumman syystä en sitä muista vannoneeni, vaikka joku väitti, että olen?
      Täytyykin taas ottaa itselleni määräämääni lääkepirtua muutama paukku, niin johan alkaa taas valat palautumaan mieleen. Mutta kun olen niitä vannonut kaikenlaisia, naisillekin.
      Vaikea muistaa.

"HIPPOKRATEEN VALA

Minä vannon Apollonin, lääkärin, kautta ja Asklepioksen, Hygieian ja Panakeian ja kaikkien jumalien ja jumalattarien kautta, kutsumalla heidät todistajiksi, että tulen kykyni ja harkintani mukaan täyttämään tämän valan ja kirjallisen sitoumuksen.

Tulen pitämään vanhempieni arvoisena sitä, joka on opettanut minulle tämän taidon, ja jakamaan hänen kanssaan elatukseni, ja hänen tarvitessaan apua tulen sitä antamaan. Hänen poikiaan olen pitävä veljinäni ja opettava heille, mikäli he niin haluavat, tämän taidon ilman palkkaa ja sopimusta. Opastusta ja luentoja sekä kaikkea muuta opetusta olen antava pojilleni ja opettajani pojille sekä niille oppilaille, jotka ovat sitoutuneet kirjallisesti ja valallisesti lääkärilakiin, mutta en kenellekään muulle.

Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita.

Puhtaasti ja hurskaasti olen viettävä elämääni ja harjoittava tointani.

Niihin taloihin, joissa käyn, menen auttaakseni sairaita tekemättä tahallisesti mitään vääryyttä ja vahinkoa sekä pidättyen rakkaudesta naisten ja miesten, vapaiden ja orjien kanssa.

Mikäli parannustyössäni tai sen ulkopuolella ihmisten parissa näen tai kuulen sellaista, mitä ei pidä levitettämän, vaikenen ja pidän sen salaisuutena.

Jos täytän tämän valan enkä riko sitä, sallittakoon minun nauttia sekä elämästä että taidostani kaikkien ihmisten ikuisesti arvostamana. Mutta jollen sitä pidä, vaan teen väärän valan, tapahtukoon päinvastoin.

Suomentanut Heikki Solin

Päivitetty 29.9.2005 "

• Virdahebo

Hei sinä kiltti Tri.Torvinen

kertoisitko ihan rehellisesti, että ootko ihan oikea pesunkestävä lääkäri, siis ihan oikea. Tuolla yhdellä vallan toisella palstalla on esim. ihan oikea juristi, joka auliisti neuvoo meitä pikku ongelmissamme.

Siksi kysyn, kun sitten osattaisiin sun sanomisillesi antaa asianmukainen painoarvo.

Ystävällisesti Tua Virran Hebo

• Virdahebo kirjoitti:

Hei sinä kiltti Tri.Torvinen

kertoisitko ihan rehellisesti, että ootko ihan oikea pesunkestävä lääkäri, siis ihan oikea. Tuolla yhdellä vallan toisella palstalla on esim. ihan oikea juristi, joka auliisti neuvoo meitä pikku ongelmissamme.

Siksi kysyn, kun sitten osattaisiin sun sanomisillesi antaa asianmukainen painoarvo.

Ystävällisesti Tua Virran Hebo

Sanomisille pitää aina antaa painorvo niiden sisällön, ei esittäjän tittelin perusteella.
        Olihan Mengelekin ihan oikea lääkäri.

• tittelöinnistä
        AimoKankkunen kirjoitti:

Sanomisille pitää aina antaa painorvo niiden sisällön, ei esittäjän tittelin perusteella.
        Olihan Mengelekin ihan oikea lääkäri.

Just joo. En suinkaan kysynyt pokkuroinnin hengessä, tätä Torvista niinku jalustalle tittelinsä takia nostaen. Kysyin siksi, että painoarvoa annan aina asiantuntijalle enemmän kuin maallikolle. Eikös se koulutus ruukaa meille itsekullekin antaa tiedot ja taidot siihen omaan alaamme.

Jos tässä Mengeleitä sun muita koijareita pitäis joka puolella nähdä, niin oispa elämä kurjaa. Valoisin mielin, herra Kankkunen! :)

• Wirdahebolta
        tittelöinnistä kirjoitti:

Just joo. En suinkaan kysynyt pokkuroinnin hengessä, tätä Torvista niinku jalustalle tittelinsä takia nostaen. Kysyin siksi, että painoarvoa annan aina asiantuntijalle enemmän kuin maallikolle. Eikös se koulutus ruukaa meille itsekullekin antaa tiedot ja taidot siihen omaan alaamme.

Jos tässä Mengeleitä sun muita koijareita pitäis joka puolella nähdä, niin oispa elämä kurjaa. Valoisin mielin, herra Kankkunen! :)

Kävin tuossa muualla pyörähtämässä enkä taaskaan päässyt rek. nimmarillani sisään. Niin että Virran Hebo tuon siis kirjoitti. Niin tämänkin.

Sulla on muuten hyvä nimmari, oispa mullakin. Inhoan tätä omaani, vaan en saa aikuiseksi sitä vaihtaa. Itsekidutusta tämmöisen muinaisen hirmuolentonsa takaa poriseminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe