Eräässä keskustelussa oli seuraava pätkä, jonka leikkaan ja liitän tähän alkuun:
Viestin alussa:
"...TÄHÄN ON KYLLÄKIN MENTY ETTÄ IHMINEN ANTAA ITSELLEEN Diagnosin JA SEN JÄLKEEN KERTOO MITEN HÄNTÄ ON HOIDETTAVA JA KUINKA PITKÄN SAIRASLOMAN HALUAA JNE..."
Osui kuin suutarin sormi sian.. jonnekin.
Oma tarinani:
Itsellä oli vuosia sitten paineita työssä ja jouduin kerran perumaan työvuoron, kun en työpaikan ilmapiirin vuoksi voinut sinne mennä. Ahdisti.
Soitin sitten eräälle psykiatrian erikoislääkärille ja tehtiin hänen kanssaan sopimus, että huilaan ensin kaksi viikkoa. Sitten voin vastaisuudessa, jos töissä ahdistaa, kävellä kotiin ja hän jälkikäteen kirjoittaa minulle sairauslomaa.
Sehän tällaiselle peruslaiskalle jätkälle sopi mainiosti. Huomasin ahdistuksen olevan aina seuranani, kun työtä ajattelin. (Oli ollut koko ikäni, eihän terve ruumis työtä kaipaa!)
Tuon kontrahdin, kuten lääkäri sopimusta nimitti, jälkeen taisin käydä seuraavan vuoden aikana yhteensä kuusi päivää työssä.
Sanottakoon, että tuolloin, kun ensimmäisen kerran en töihin kyennyt menemään, en ollut vielä alkoholisoitunut. Ainakaan pahasti.
Mutta työpaikalle paluun teki vaikeaksi lääkäriltä saadut 'hullun' paperit. Niinpä sairauslomanaikana aloin juomaan enemmän ja enemmän, kun oikeasti alkoi ahdistamaan töihin paluu. Työkaverit tuntuivat katselevan 'sillä silmällä' ja supisivat jotakin selän takana.
Alle vuosi tästä ensimmäisestä sairauslomasta olin hölmöillyt perusteellisesti, mm. ajanut kännissä, josta jäin kiinni. Käynyt riehumassa työpaikallani sekäpäisenä. Ahdistuslääkettä ja viinaa sekaisin. Melkoinen koktaili!
Ja sen sellaista. Jos jotain positiivista yrittää muistella, kukaan ei kuollut. En edes itse, vaikka rannettani yritinkin katkaista poliisin pahnoilla. Ja poliisikin minua kiikaritähtäimen ristikon läpi tähtäili, ennen kuin arvasi päivää tulla sanomaan.
Nyt sitten viisikymmisenä äijänä mietiskelen yli kymmenen vuotta eläkkeellä oltuani syntyjä syviä. Ja joka päivä herättyäni joudun selittämään itselleni syitä miksi en joisi. Välillä niitä löytyy, välillä taas ei. Nykyään onneksi aina vaan harvemmin.
Mitä tällä halusin sanoa. Lääkärit kyllä monta kertaa kirjoittavat hyvän supliikin omaavalle potilaalle ihan mitä vaan pystyvät ja apteekin varastosta löytyy.
"Saikku" (Miten tuota nuorison käyttämää sanaa inhoankaan)on todella herkässä.
Olen funtsinut, että pitäisikö tälle minua hoitaneelle lääkärille viedä täytekakku 10-vuotisjuhlien kunniaksi. Sen verran aikaa on siitä, kun tapasimme ensimmäisen kerran. (Tarkalleen 11)
Jonkinlainen diplomi ainakin voisi olla paikallaan. Eipä vaankaan.
Kaipa hän parhaansa teki. Kirjallisuudesta tulee mieleen Aapelin "Siunattu hulluus" ja Rummukaisen veljekset, joista jostakin kansakoulun opettaja totesi: "Hullu mikä hullu". Kaipa minä olen "Rummukainen"
Se lisäksi juoppokin vielä, hyi.
Näin minusta tuli
25
1400
Vastaukset
- Karjalan Sissi
Elän parhaillaan tuota aikaa josta sinä kerroit. Nyt en ole pahaa tehnyt tämän kännin aikana, olen 3 päivää siis kännissä, mulle ennätys. Mutta masennus on pahempana kuin koskaan. Ahdistaa kovasti, mulla on siis todettu masennus sekä paniikkihäiriö. Tietä ulos ei näy, mutta pakko on elää perheen vuoksi, vaikka eihän tämä perheellekkään helppoa ole, katsella jätkää joka vaan makaa ja välillä juo, ei jaksa mitään tehdä.
- tutkimusten tuloksena
tiedetään, että alkoholin käyttö lisää masennusta siihen taipuvissa ihmisissä. Toipuminen masennuksesta on tuloksekkaampaa raittiina. Raittius on järkevintä aloittaa tänään päivä kerrallaan. Päivistä syntyy viikkoja, viikoista kuukausia, kuukausista vuosia. Tämän tiedän omasta kokemuksestani. Liity mukaan.
- juoppo eläkeläinen
lähes tautimäärityksiä myöten.
Juominen vain lisää masennusta. Ja jos ei juo, silloin sitä vasta masentunut onkin. Melkoinen oravanpyörä.
Helppoa tietä irti kyseisestä olotilasta ei ole.
Kaikista huonoin vaihtoehto on juoda lisää ja sillä siirtää masennusta eteenpäin ja kasvattaa sitä.
Hyvä kun jaksat täällä palstalla roikkua. Saa täälläkin jonkinlaista vertaistukea. Jos välillä vinoiluakin. Mutta kuuluu palstalla käyvien yhteiseen tautiin. - krapulan aiheuttamalla mielen
juoppo eläkeläinen kirjoitti:
Juominen vain lisää masennusta. Ja jos ei juo, silloin sitä vasta masentunut onkin. Melkoinen oravanpyörä.
Kaikista huonoin vaihtoehto on juoda lisää ja sillä siirtää masennusta eteenpäin ja kasvattaa sitä.
Hyvä kun jaksat täällä palstalla roikkua. Saa täälläkin jonkinlaista vertaistukea. Jos välillä vinoiluakin. Mutta kuuluu palstalla käyvien yhteiseen tautiin.alueen tilalla on kansanomaisempiakin nimityksiä: morkkis, vitutus, katumus.
- Karjalan Sissi
juoppo eläkeläinen kirjoitti:
Hyvä kun jaksat täällä palstalla roikkua. Saa täälläkin jonkinlaista vertaistukea. Jos välillä vinoiluakin. Mutta kuuluu palstalla käyvien yhteiseen tautiin.Että selvinä aikoina ja yleensä jos ei ota ollenkaan, niin olotila kyllä kohenee. Mutta kun ryyppää niin menee monta päivää ennenkuin henkisesti siitä toipuu. Roikun täällä siitä syystä että näen muittenkin olevan/olleen samassa jamassa kuin itse, se helpottaa. Niinkuin tuo sinun tarinasi, se on lähes kuin minun elämästäni
- löytyy
krapulan aiheuttamalla mielen kirjoitti:
alueen tilalla on kansanomaisempiakin nimityksiä: morkkis, vitutus, katumus.
lääkäreiltä sellainen numerosarja/kirjainyhdistelmä, jonka ne laittavat sairauslomatodistukseen.
Lieneekö vastaavat koodit myös morkkikseen, vitutukseen ja katumukseen? Ja jos löytyy, oletko ollut kyseisillä syillä sairauslomalla ja saanut vielä ajalta palkkaa tai sairauspäivärahaa? - vee-e
kunhan alat selvenemään niin lue tuota omaa tekstiäsi. sinun on tehtävä ihan itse oivallus siitä mikä menee pieleen, sitä seuraa toivottavasti se ainut oikea vilpitön päätös muutoksesta päivä kerrallaan. sulla on mahdollisuus löytää tuo tie ulos. mietipä miltä tuntuis elämä ilman ahdistusta ja viinaa ?
tältä palstalta löytyy paljon vinkkejä miten sitten edetään.
et sinä yksin ole ongelminesi, monet on olleet samassa kusessa ja pystyvät nyt auttamaan sinuakin vaikka varmaan tuntuu, että mikään ei auta. vain ryyppy hetkeks ja jatkuva alamäki. milloin sinun alamäki löytää pohjansa ?
mutta siis ensin sinun on ihan itse tehtävä oivallus ja päätös.
"Nyt en ole pahaa tehnyt tämän kännin aikana, olen 3 päivää siis kännissä, mulle ennätys. Mutta masennus on pahempana kuin koskaan. Ahdistaa kovasti, mulla on siis todettu masennus sekä paniikkihäiriö. Tietä ulos ei näy" - Karjalan Sissi
vee-e kirjoitti:
kunhan alat selvenemään niin lue tuota omaa tekstiäsi. sinun on tehtävä ihan itse oivallus siitä mikä menee pieleen, sitä seuraa toivottavasti se ainut oikea vilpitön päätös muutoksesta päivä kerrallaan. sulla on mahdollisuus löytää tuo tie ulos. mietipä miltä tuntuis elämä ilman ahdistusta ja viinaa ?
tältä palstalta löytyy paljon vinkkejä miten sitten edetään.
et sinä yksin ole ongelminesi, monet on olleet samassa kusessa ja pystyvät nyt auttamaan sinuakin vaikka varmaan tuntuu, että mikään ei auta. vain ryyppy hetkeks ja jatkuva alamäki. milloin sinun alamäki löytää pohjansa ?
mutta siis ensin sinun on ihan itse tehtävä oivallus ja päätös.
"Nyt en ole pahaa tehnyt tämän kännin aikana, olen 3 päivää siis kännissä, mulle ennätys. Mutta masennus on pahempana kuin koskaan. Ahdistaa kovasti, mulla on siis todettu masennus sekä paniikkihäiriö. Tietä ulos ei näy"Enään en ole humalassa edes. Olen vaan hiton väsynyt, väsynyt vaikka ei väsytä. Tänään menen lääkäriin, katotaan voiko auttaa.
Mutta kun olen saanu sellasen kuvan tästä palstasta(siis tää on hiton hyvä palsta ja toimisi varmasti tukena ja apuna), mutta todella semmosen kuvan oon saanu, että jos et ole aa myönteinen niin sinua aletaan syrjiä, etkä saa keneltäkään(joitain harvoja on) apua täällä. Näin oon ite asian ymmärtäny. - vee-e
Karjalan Sissi kirjoitti:
Enään en ole humalassa edes. Olen vaan hiton väsynyt, väsynyt vaikka ei väsytä. Tänään menen lääkäriin, katotaan voiko auttaa.
Mutta kun olen saanu sellasen kuvan tästä palstasta(siis tää on hiton hyvä palsta ja toimisi varmasti tukena ja apuna), mutta todella semmosen kuvan oon saanu, että jos et ole aa myönteinen niin sinua aletaan syrjiä, etkä saa keneltäkään(joitain harvoja on) apua täällä. Näin oon ite asian ymmärtäny.milläpä mielellä lääkäriin ? eli mitä lääkärin pitäis tehdä, jotta olisit tyytyväinen tänään ja loppuelämän ?
niin tietysti ekaks, että mistä meinaat lääkärille jutella ?
sitte tuosta saatavasta tuesta.
täällä palstalla kirjoittelee vissiin ihmisiä, jotka juovat ja niitä jotka eivät enää juo. molemmilla on kertoa kuinka he ovat sen tilanteen saavuttaneet.
on sinusta itsestäsi kii, keiden apua haluat ja missä vaiheessa.
pallo ja pullo on sinulla. - A-klinikan kautta
Enään en ole humalassa edes. Olen vaan hiton väsynyt, väsynyt vaikka ei väsytä. Tänään menen lääkäriin, katotaan voiko auttaa.
Mutta kun olen saanu sellasen kuvan tästä palstasta(siis tää on hiton hyvä palsta ja toimisi varmasti tukena ja apuna), mutta todella semmosen kuvan oon saanu, että jos et ole aa myönteinen niin sinua aletaan syrjiä, etkä saa keneltäkään(joitain harvoja on) apua täällä. Näin oon ite asian ymmärtäny.Palsta nyt vaan on mitä on. Kun ei liikaa kiinnitä fanaatikkoihin huomiota niin saa täältäkin joskus jotain infoa. Parit linkit:
http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html
http://www.paihdelinkki.fi/
http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/mao/alkoholi_ja_terveys/alkoholiongelma_ja_sen_hoito/
http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/07_Kysy_asiantuntijalta/03_Mielenterveys_ja_psyykkiset_sairaudet/index.jsp
http://www.hypnologia.com/fin/hypno/2002/3/mi.html
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lmh00114
http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=27
Sen verran masis ja juopottelu on yleistä että et ole sinäkään yksin. Eikä tämä palsta ole ollenkaan ainoa paikka suomessa missä naistä asioista puhutaan. löperöin ehkä, muttei ainoa. - VanhaKettu
Mutta kun olen saanu sellasen kuvan tästä palstasta(siis tää on hiton hyvä palsta ja toimisi varmasti tukena ja apuna), mutta todella semmosen kuvan oon saanu, että jos et ole aa myönteinen niin sinua aletaan syrjiä, etkä saa keneltäkään(joitain harvoja on) apua täällä. Näin oon ite asian ymmärtäny.Minäkin selvänä ja krapulatta heräsin. On se mukavaa tuo rekisteröimättömyyden vapaus. Luulen kuitenkin, että palstaa tarkemmin lukevat tuntevat kirjoitustyylini, laitan nimimerkiksi mitä tahansa. Pari vuotta olen täällä seikkaillut.
Sitten asiaan:
Joskus minuakin ärsytti tämän palstan ilmapiiri. Sitten ajattelin että suurin vika on ihan omassa itsessä. Kun itse on kontrolli pettänyt päätöksistä huolimatta, harmittaa lukea toisten viestejä, joissa sanotaan ettei ole enää tehnyt AA:n ansiosta viinaa edes mieli.
Sitä ei oikein usko tai halua uskoa.
Sen verran AA:sta tiedän kun olen katsomassa käynyt, että ei siellä ollut ainakaan silloin mitään fanaatikkoja. Ihan tavallisia ihmisiä. Toiset vähän fiksumpia kuin toiset. Aivan laidasta laitaan.
Mutta se paikan henki oli jotakin erikoista. Ensiksikin minut otettiin tulokkaana erittäin lämpimästi vastaan. Olosuhteet olivat sellaiset, että en päässyt tuohon ryhmään pariin viikkoon ja sitten se jäi. Mikään ei estä tietysti vaikka menemästä tänään uudestaan. En kuitenkaan mene.
Toisaalta minua häiritsi kuitenkin jokin kokouksen kaavamaisuudessa. Se ei ehkä ole kaltaiselleni "yksinäiselle sudelle" suunniteltu. Tai siten en olevielä juonut kaikkea minulle varattua viinaa, tai katsonut pohjiani. En itsekään tiedä.
Nyt menee kuitenkin aika hyvin, kun ei aseta itselleen liian kovia vaatimuksia. Päivä kerrallaan raittiina. Sen olen AA:laisilta oppinut. Tämänkin palstan kautta. Päivistä tulee viikkoja ja toivottavasti kuukausia.
Joulun aika on onneksi sellainen, että sitä en ole koskaan juomalla pilannut. Se on meillä tärkeä ja lämmin juhla, jonne lapsetkin vielä aikuisina haluavat perheineen palata. Tämä auttaa minua pitämään viinan hankinnat poissa mielestä. Ja joulun jälkeen sitä voisikin taas koettaa tipatonta tammikuuta. Yht'äkkiä olikin jo kaksi selvää kuukautta koossa.
Miksi sinäkin et kokeilisi?
Ja vielä tuosta viestistäsi. Ei täällä kukaan sinua syrji. Palstalle kirjoittaa niin monenlaisia ihmisiä. Joku saattaa jopa esiintyä AA:n kannattajana ja kirjoittaa kärkevästi ihan vain mustatakseen järjestöä. Sheriffi on ainakin aito AA:lainen. Olen pidemmän aikaa seurattuani huomannut, että vilpittömästi haluaa auttaa alkoholivaikeuksissa olevia. Ja jos hänet on AA pelastanut, olisi aika vaikea kuvitella, että hän ei kyseistä liikettä silloin tällöin kehuisi.
Ota kaikki palstalla oleva positiivinen ja käytä sitä hyväksesi. Anna sen kuranheiton mennä ohi. Sitä kuranheittoa kun tulee vastaan ihan joka paikassa. Myös netin keskustelupalstojen ulkopuolella.
Ala tappelemaan viinapirua vastaan vaikka minun kanssa yhdessä. Kaksi on aina vahvempia sitä sarvipäätä vastaan. Lähdetään mukaan vaikka 'tipattomiin'. Jos ei muut meille läppää heitä, heitetään me toisillemme. Olen siellä ollut parina päivänä nimimerkillä VanhaKettu. Joskus oli joku rekisteröitykin, mutta kännipäissäni hukkasin salasanat. Sen uskallan ja kehtaan myöntää;)
50 vuotta tuli ikää mittariin syksyllä. Vuodet ovat menneet nopeasti ja kuolema korjaa, toivottavsti vasta vuosikymmenten päästä. Päätin kuitenkin, että viinalla en kuolemaani edistä, jos se yhtään on minun käsissäni. Uskon, että on.
Ai niin, käyn A-klinikalla sairaanhoitajan juttusilla silloin tällöin. Jos ei sieltä saa muuta, niin saahan ainakin vanha äijä katsella tunnin ajan nättiä nuorta naista :D Tosipuheessa tällainen terapia auttaa minua. Lääkkeitä en sieltä saa, enkä tarvitse. - Karjalan Sissi
VanhaKettu kirjoitti:
Minäkin selvänä ja krapulatta heräsin. On se mukavaa tuo rekisteröimättömyyden vapaus. Luulen kuitenkin, että palstaa tarkemmin lukevat tuntevat kirjoitustyylini, laitan nimimerkiksi mitä tahansa. Pari vuotta olen täällä seikkaillut.
Sitten asiaan:
Joskus minuakin ärsytti tämän palstan ilmapiiri. Sitten ajattelin että suurin vika on ihan omassa itsessä. Kun itse on kontrolli pettänyt päätöksistä huolimatta, harmittaa lukea toisten viestejä, joissa sanotaan ettei ole enää tehnyt AA:n ansiosta viinaa edes mieli.
Sitä ei oikein usko tai halua uskoa.
Sen verran AA:sta tiedän kun olen katsomassa käynyt, että ei siellä ollut ainakaan silloin mitään fanaatikkoja. Ihan tavallisia ihmisiä. Toiset vähän fiksumpia kuin toiset. Aivan laidasta laitaan.
Mutta se paikan henki oli jotakin erikoista. Ensiksikin minut otettiin tulokkaana erittäin lämpimästi vastaan. Olosuhteet olivat sellaiset, että en päässyt tuohon ryhmään pariin viikkoon ja sitten se jäi. Mikään ei estä tietysti vaikka menemästä tänään uudestaan. En kuitenkaan mene.
Toisaalta minua häiritsi kuitenkin jokin kokouksen kaavamaisuudessa. Se ei ehkä ole kaltaiselleni "yksinäiselle sudelle" suunniteltu. Tai siten en olevielä juonut kaikkea minulle varattua viinaa, tai katsonut pohjiani. En itsekään tiedä.
Nyt menee kuitenkin aika hyvin, kun ei aseta itselleen liian kovia vaatimuksia. Päivä kerrallaan raittiina. Sen olen AA:laisilta oppinut. Tämänkin palstan kautta. Päivistä tulee viikkoja ja toivottavasti kuukausia.
Joulun aika on onneksi sellainen, että sitä en ole koskaan juomalla pilannut. Se on meillä tärkeä ja lämmin juhla, jonne lapsetkin vielä aikuisina haluavat perheineen palata. Tämä auttaa minua pitämään viinan hankinnat poissa mielestä. Ja joulun jälkeen sitä voisikin taas koettaa tipatonta tammikuuta. Yht'äkkiä olikin jo kaksi selvää kuukautta koossa.
Miksi sinäkin et kokeilisi?
Ja vielä tuosta viestistäsi. Ei täällä kukaan sinua syrji. Palstalle kirjoittaa niin monenlaisia ihmisiä. Joku saattaa jopa esiintyä AA:n kannattajana ja kirjoittaa kärkevästi ihan vain mustatakseen järjestöä. Sheriffi on ainakin aito AA:lainen. Olen pidemmän aikaa seurattuani huomannut, että vilpittömästi haluaa auttaa alkoholivaikeuksissa olevia. Ja jos hänet on AA pelastanut, olisi aika vaikea kuvitella, että hän ei kyseistä liikettä silloin tällöin kehuisi.
Ota kaikki palstalla oleva positiivinen ja käytä sitä hyväksesi. Anna sen kuranheiton mennä ohi. Sitä kuranheittoa kun tulee vastaan ihan joka paikassa. Myös netin keskustelupalstojen ulkopuolella.
Ala tappelemaan viinapirua vastaan vaikka minun kanssa yhdessä. Kaksi on aina vahvempia sitä sarvipäätä vastaan. Lähdetään mukaan vaikka 'tipattomiin'. Jos ei muut meille läppää heitä, heitetään me toisillemme. Olen siellä ollut parina päivänä nimimerkillä VanhaKettu. Joskus oli joku rekisteröitykin, mutta kännipäissäni hukkasin salasanat. Sen uskallan ja kehtaan myöntää;)
50 vuotta tuli ikää mittariin syksyllä. Vuodet ovat menneet nopeasti ja kuolema korjaa, toivottavsti vasta vuosikymmenten päästä. Päätin kuitenkin, että viinalla en kuolemaani edistä, jos se yhtään on minun käsissäni. Uskon, että on.
Ai niin, käyn A-klinikalla sairaanhoitajan juttusilla silloin tällöin. Jos ei sieltä saa muuta, niin saahan ainakin vanha äijä katsella tunnin ajan nättiä nuorta naista :D Tosipuheessa tällainen terapia auttaa minua. Lääkkeitä en sieltä saa, enkä tarvitse.Mullahan itselläni jäi sillon joskus masennuksen hoito ja terapia kesken(Olevinaan työkiireitten vuoksi). Sentään itse en oo käyttäny viina ja lääkkeitä yhdessä, mutta muuten tuo aloitukses oli tuttua tarinaa.
Tästä se ehkä lähtee taas, terapia aika on varattu nyt, kun aamusta kävin yleislääkärillä ja kuukausi tuli sairaslomaa. Minulla on vielä niin että pyrin parhaillaan velkajärjestelyyn, olen elänyt velkavankeudessa siis.
En tiedä jaksanko tännekkään edes käydä kirjoittamassa. Rapulaa ei ole kun osasin eilen ottaa niin "viisaasti", henkinen tietenkin on.
En tiedä, ehkä osin nää jutut kuulus jonnekkin masennuspalstalle. Tuo sairasloma auttoi siinä mielessä että on yksi paine nyt vähemmän, pudotti tavallaan taakkaa harteilta.
Tämä kirjotus voi muuten vaikuttaa sekavalta oon meinaan aika väsyny kun viimeyönä tuli vain pari tuntia katkonaista unta. Väsynyt olen, mutta onnellisempi kuin pitkään aikaan, koska olen saanu jotain asioita tehtyä.
- tässä vaan
viattomasti aivan, jäi epäselväksi, että mitä mielestäsi lääkärin olisi pitänyt tehdä?
Oliko pitkän sairasloman antaminen/määrääminen virhe?
Koitko että kohtaloksesi koitui nämä "hullun paperit"?
Jatkuiko mikään hoito sairasloman aikana, kuinka pitkään?
Tuommoisia tuli mieleen, aihe kiinnostaa.
Lisäksi, oletko siis nyt tällä hetkellä tyytyväinen vai pettynyt silloisiin ratkaisuihin?
Olisitko oikeasti viihtynyt ja jaksanut, vaikka vaihtamalla työpaikkaa?
Jokin sai sinut päättämään että luovut, mikä se oli? on yleisin syy varhaiseläkken *saamiseen*.Ennen se tais olla selkä
- Pupus-kanis
eipä ole tarkkaa tietoa nykyisestä eikä entisestä työkyvyttömyseläkkeen "saamisesta".
Sanoisin mieluummin, että eläkkeelle joudutaan, eikä sitä "saada".
Ja tuskin mitenkään kevyillä syillä ja ilman perusteellisia tutkimuksia nykyään, kuten ei ennenkään. Sen verran valtio/eläkkeenmaksajat ovat tarkkoja rahoistaan. Pupus-kanis kirjoitti:
eipä ole tarkkaa tietoa nykyisestä eikä entisestä työkyvyttömyseläkkeen "saamisesta".
Sanoisin mieluummin, että eläkkeelle joudutaan, eikä sitä "saada".
Ja tuskin mitenkään kevyillä syillä ja ilman perusteellisia tutkimuksia nykyään, kuten ei ennenkään. Sen verran valtio/eläkkeenmaksajat ovat tarkkoja rahoistaan.lainausmerkit, ehkä et.
- ex-Jasu
Vanhin Rummukaisen veljeksistä, eli Vilippus kävi kaupunkireissullaan puhumassa nuorimmaiselle Elmerille lähetteen 'hullujen huoneelle'. Ei siinä tohtorin tarvinnut Elmeriä sen kummemmin nähdä tai tutkia. Riitti kun Vilippus kertoi Elmerin olevan hullu, sillä hän jos kuka sen tiesi, Vilippus Rummukainen - hullun veli.
Vähän samalla tavoin nykyäänkin lääkärit tekevät ihmisistä hulluja. Jokainen saa halutessaan sairaslomaa ja pameja, jos ahdistaa tai on masennusta. Ongelmaksi muodostuukin sitten tuo 'hullun leima', sillä työnantaja tai työkaverit eivät välttämättä kauaa katsele kun kaveri jättää työnsä muiden harteille ja jää mielummin kotiin lepäilemään ja juopottelemaan.
Omasta kokemuksesta tiedän, että kun lääkärille valitteli unettomuutta tai 'torikauhua', sai heti benzoja. Ne olivat mitä mainioimpia krapulalääkkeitä, eikä tarvinnut pelätä omaa varjoaan vaikka veti pitkiäkin putkia.
Hinta tästä krapulattomasta juomisesta oli benzojen aiheuttama v...mainen koukku, eli niitä täytyi syödä päivittäin, ettei kallo räjähtänyt. Ja kun juominen jatkui entistä rajumpana olinkin jo sekakäyttäjä, ja sekoilin ihan tosissani sillä muisti saattoi mennä jo paristakin kaljasta.
Onnekseni tajusin hakea apua oikealta taholta, ja sain jätettyä sekä benzot että alkoholin.
Kauaakaan aikaa ei tarvinnut opetella elämään täysin raittiina, kun katosivat paniikkihäiriö, unettomuus ja ihmisten pelko. Ja täytyihän niiden kadotakin, sillä ne olivat pelkästään juomisen seurausta eli krapulaa. Sen koommin ei minun ole niistä tarvinnut kärsiä. - huomaavani sellaista
että miehet saavat jollain ihme kaveruussysteemillä helpommin sairaslomia ja kakikenlaisia "kontrahteja" lääkärin kanssa. Mutta eipä se taida aina onneksi kääntyä. Ikävä oli tarinasi. Otan osaa. Viina on kiero kaveri, olen sen monen alkoholisoituneen ihmisen kohdalla todennut. Äskenkin kävin erästä katkolaista tapaamassa. Kyllä elämä voi mennä huonoksi ja tyhjäksi. Lopettakaa ihmiset juominen kun vielä pystytte!!!
- juoppo eläkeläinen
parempaa kohti ollaan menossa. Kummasti se parempi voimistuu, kun juominen jää taka-alalle.
En minä periksi anna. Jos olisin antanut, en tässä kirjoittelisi.
- pipukka
Miksi mollaat ja pilaat lääkäreiden mainetta, en usko sanaakaan jutustasi, lääkäreilläkin , mutta ei juopoilla eikä paskan jauhajilla, katsos niillä on moraali, menettävät varmasti toimilupansa jos sanovat tehdään diili, joten olet ampunut vähän yli, tai sitten sulla on liian vilkas mielikuvitus.
- keskimääräistä
yksinkertaisempi.
Minä kun tiedän monta juoppoa lääkäriä. Myös pilleristejä. Sellaisenkin, joka on menettänyt luvan harjoittaa lääkärinammattia, kun kirjoitti pami -reseptejä väärinkäyttäjille varoituksista huolimatta.
Sano nyt vielä, että kaikki papit uskovat Jumalaan. - pipukka
keskimääräistä kirjoitti:
yksinkertaisempi.
Minä kun tiedän monta juoppoa lääkäriä. Myös pilleristejä. Sellaisenkin, joka on menettänyt luvan harjoittaa lääkärinammattia, kun kirjoitti pami -reseptejä väärinkäyttäjille varoituksista huolimatta.
Sano nyt vielä, että kaikki papit uskovat Jumalaan.Yksinkertainen voin olla mutta en usko että papit uskovat kaikki jumalaan, mutta suurin osa toivottavasti.Päteekö sellaisen lääkärinlausunto joka tiedetään esm juopoksi niin paljon että se kelpaa Kelalle, sitä minä epäilen.Yksinkertainen voin todella olla, mutta en aina usko yhteen totuuteen, antaisitko mulle sen lääkärin nimen, kun olen tässä yeittänyt kremppojeni takia päästä eläkkeelle, vai pääseekö sinne vain alkoholistit.
- aloittaja
pipukka kirjoitti:
Yksinkertainen voin olla mutta en usko että papit uskovat kaikki jumalaan, mutta suurin osa toivottavasti.Päteekö sellaisen lääkärinlausunto joka tiedetään esm juopoksi niin paljon että se kelpaa Kelalle, sitä minä epäilen.Yksinkertainen voin todella olla, mutta en aina usko yhteen totuuteen, antaisitko mulle sen lääkärin nimen, kun olen tässä yeittänyt kremppojeni takia päästä eläkkeelle, vai pääseekö sinne vain alkoholistit.
En minä silloin ollut vielä alkoholisoitunut. Kaikki valmiudet kyllä oli.
Monella muulla lailla rikki kuitenkin olin, ollut jo lapsesta asti. Siksi kai en pystynyt koulussa enkä työssä puoliani pitämään.
Aloituksen pointti oli se, että kun sain liian helposti sairaslomaa, vieraannuin lopullisesti työstä. Lisäksi lääkkeiksi niitä kuuluisia bentsoja. Sen kyllä piti näkyä siinä avauksessakin.
Pahempi alkoholisoituminen tuli myöhemmin. Sen kanssa joudun joka päivä elämään. On vain tunnustettava itselle, että minulle ei viina sovi. Ei pisarakaan. Se ei ole sen vaikeampaa.
Parhaansa lääkäri varmaan yritti, ei hän minulle lääkkeitä liikaa suuhun laittanut, eikä kaljaa perään kaatanut. Pitkät sairaslomat tekivät paluun jo ennestäänkin vittumaiseen työhön minulle vaikeaksi. Jos jotain voisin muuttaa, olisin itse ollut aktiivisempi ja vaatinut kuntoutusta ja uudelleenkoulutusta firman toisiin hommiin. Kun asiakaspalvelu oli aralle ihmiselle yhtä tuskaa.
Ihan hyvin olisin varmaan pystynyt ajamaan vaikka trukkia, jossain keskusliikkeen varastossa...
Minun osalta tämän aiheen voi lopettaa tähän. Pyydän anteeksi, että kirjoitin sinun olevan yksinkertainen. Olen vain tällainen kiukkupussi. Ollut aina. Se kuuluisa kaksisuuntainen mielialahäiriö on eläkepapereissa. Ja paljon muuta, jota en nyt viitsi nettiin kuitenkaan kirjoittaa. Olet siinä oikeassa, että tosiaan alkoholismin takia Kela ei eläkkeitä myönnä!
Koeta sinäkin jaksaa tällaisista paskiaisista huolimatta. Toivotan sinulle hyvää ja rauhallista joulua. - Luuletko
että, aloittaja olisi heittänyt mielikuvituksestaan koko tarinan. Toistakymmentä paitsi sinä näkyy uskoneen.
Jos jaksat lukea pitkiä kirjoituksia ja pystyt ajattelemaan samalla, ei hän ylpeile eläkkeellään. Ymmärtääkseni haluaisi olla työssä, jos pystyisi.
Aika tylyä tekstiä viitsit toiselle kirjoittaa, vaikka vapahtajamme syntymäpäiväkin on lähellä. Ihmisillä pitäisi olla hyvä tahto. Voisit pikkuisen hävetä. - pipukka
Luuletko kirjoitti:
että, aloittaja olisi heittänyt mielikuvituksestaan koko tarinan. Toistakymmentä paitsi sinä näkyy uskoneen.
Jos jaksat lukea pitkiä kirjoituksia ja pystyt ajattelemaan samalla, ei hän ylpeile eläkkeellään. Ymmärtääkseni haluaisi olla työssä, jos pystyisi.
Aika tylyä tekstiä viitsit toiselle kirjoittaa, vaikka vapahtajamme syntymäpäiväkin on lähellä. Ihmisillä pitäisi olla hyvä tahto. Voisit pikkuisen hävetä.Minä nyt en vaan usko että tollaisia äaakäreitä virassa pidetään, siinä syy miksi epäilen hänen vähän värittäneen juttuaan, ja jotakin oleellista myös jättäneen pois, ei sen suurempaa.Enkä myöskään tiedä kenenkään koskaan päässeen eläkkeelle alkoholismin vuoksi, hän jo mulle itse vastasi, joten meidän keskustelu on loppu hyvässä yhteiymmärryksessä.Älä vedä jeesusta yleisille keskustelupalstoille, se jos mikä osoittaa taas sinun tyhmyytesi, ne ovat kaksi eri tarinaa.Häpeämään mua et ikinä saa omia mielipiteitäni, olen niistä ylpeä, asioilla om aina kaksi puolta, älä korva pieni usko kaikkea kuulemaasi,loppu hyvin kaikki hyvin.Ei hävetä yhtään, paisi sinun puolestasi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164