Kellään kokemuksia tekonivelleikkauksesta ? Minkälaiset on rajoitukset leikkauksen jälkeen ? Hinnasta tietoa ?
Lonkantekonivelleikkaus
12
7416
Vastaukset
Itselläni leikattiin lonkka viis vuotta sitten ja kyllä kannatti.Toki leikkauksen jälkeinen toipumisaika ei ole niitä sanoisinko kivoimpia aikoja mutta ans olla sit kun saat keittää kepit nurkkaan ja kipu on poissa niin avot,lähdet tanssiloihin ilman polkkaa kuiteskin.No ehottomasti kannattaa ottaa ja käyttää apuvälineitä;wc-korotusta,suihkutuolia,sängyn jalkojen korottajaa ja tarttumapihdit on tosi kätevä mones asias. Ahkera jumppaaminen edesauttaa toipumista.Rajoituksena on ääriasennot ja aluksi kiertoliikkeet ja äkilliset liikkeet pois.Hinta on normaali päivämaksy 26e /vrk.Tavalliseen henkilöautoon ei saa istua jotenka invataksilla itse menin tikit poistamaan.Sairaalassa olin 10pvää
- Huolestunut ihminen
Mitenkäs ei saa autoon mennä ollenkaan ennen kun tikit on poissa? Asun yksin 3. kerroksessa ja lähin kauppa on 500m - 1km päässä. Saanko jotain avustusta ruuan hakemiseen ja ostoksien tekoon? Sitten mun asunnossa pitää olla ammeessa kun on suihkussa, miten minä sinne pääsen? Kuin nopeasti muutenkin pääsee suihkussa käymään? Entäs uiminen, laskettelu? Linkkejä jos teillä on liittäkää ne kanssa. Joissa olisi ohjeita/rajoituksia.
- Oilhip
Huolestunut ihminen kirjoitti:
Mitenkäs ei saa autoon mennä ollenkaan ennen kun tikit on poissa? Asun yksin 3. kerroksessa ja lähin kauppa on 500m - 1km päässä. Saanko jotain avustusta ruuan hakemiseen ja ostoksien tekoon? Sitten mun asunnossa pitää olla ammeessa kun on suihkussa, miten minä sinne pääsen? Kuin nopeasti muutenkin pääsee suihkussa käymään? Entäs uiminen, laskettelu? Linkkejä jos teillä on liittäkää ne kanssa. Joissa olisi ohjeita/rajoituksia.
Itselläni on totaali proteesit molemmissa lonkissa ja hyvin on pärjätty.Nykyäänhän lonkkiin laitetaan ns.Pinnote proteesit joilla saa varata heti leikkauksen jälkeen.Toki sauvat tulee mukaan myös, mutta toipuminen on paljon helpompaa. Suihkut ja muut askareet pitäis onnistuu kyllä helposti. Ei saa heittäytyä avuttomaksi. Autokyyti hoituu kun selkänojaa kallistetaan taaksepäin, että ei tulisi istuessa liian jyrkkää kulmaa. Autoon meneminen ja pois tuleminen on se hankalin homma. Lihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa koska ne on kaiken a ja o. Se on itsestä kiinni mitä niillä ptoteeseilla pystyy tekemään. Sohvalle ei kannata jäädä. Itseasiassa minulle on vaihdettu jo kerran uudet osat molempiin lonkkiin, mutta elämä jatkuu entiseen malliin.
- Huolestunut ihminen
Oilhip kirjoitti:
Itselläni on totaali proteesit molemmissa lonkissa ja hyvin on pärjätty.Nykyäänhän lonkkiin laitetaan ns.Pinnote proteesit joilla saa varata heti leikkauksen jälkeen.Toki sauvat tulee mukaan myös, mutta toipuminen on paljon helpompaa. Suihkut ja muut askareet pitäis onnistuu kyllä helposti. Ei saa heittäytyä avuttomaksi. Autokyyti hoituu kun selkänojaa kallistetaan taaksepäin, että ei tulisi istuessa liian jyrkkää kulmaa. Autoon meneminen ja pois tuleminen on se hankalin homma. Lihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa koska ne on kaiken a ja o. Se on itsestä kiinni mitä niillä ptoteeseilla pystyy tekemään. Sohvalle ei kannata jäädä. Itseasiassa minulle on vaihdettu jo kerran uudet osat molempiin lonkkiin, mutta elämä jatkuu entiseen malliin.
Eli voi varautua helv.. aikaan leikkaus - vuosi välille. Minkäs tälle mahtaa pakko tälläisenkin asian kanssa on tulla toimeen. Kauan tuollainen leikkaus kestää ?
- lääkäri.
Kysyit tuosta laskettelusta. Protetisoitu lonkkanivel ei koskaan ole normaalin lonkan veroinen (tosin usein paljon parempi kuin kipeä, sairas nivel). Reisiluu johon proteesi kiinnittyy voi murtua kovasta iskusta herkemmin kuin normaali luu. Tämänkaltainen ns. periproteettinen murtuma voi olla hyvin hankala hoitaa.
Jokainen tietenkin elää elämäänsä ja ottaa riskejä omien arvioidensa mukaan. Itse kuitenkin luopuisin niistä harrastuksistani, joihin liittyy kohtalaiseksi katsomani riski voimakkaasta lonkan alueen iskusta. Näiksi katsoisin mm. laskettelun, kiipeilyn ja kamppailulajit. Lohdutukseksi todettakoon, että urheilulajeissa on mistä valita, ja suurta osaa niistä voi harrastaa toimivan lonkkaproteesin kanssa oikein hyvin, jopa täysipainoisesti.
T. lääkäri.
- hoistsukka.
tietoa tässä:
-hoitopvmaksu 26 e/pv
-sairaalassa n. 3-7 pv
-leikkaus kestää n. 1 tunti, spinaalissa
-ennen leikkausta kaikki infektiot hoidettava hyvin : iho, hampaat, virtsa, varpaanvälit
ym
-hyvä yleiskunto edistää toipumista, joten hoidettava perussairaudet kuntoon
-voidaan laittaa monelaisia proteesimalleja, myös pelkkä pinnoite - semntillä ja ilman
-> varauslupa riippuu leikkausmenetelmästä, luun kunnosta yms. Yleisesti täysivaraus
-1. pvä leikkauksen jälkeen avustetaan liikkeelle eva-telineen avulla, ja poistetaan virtsakatetri, ja siitä se toipuminen alkaa....
-yl.hakaset tai ompeleet poistetaan 14 vrk:tta leikkauksesta
-Istuminen korotetulla tuolilla, sängyn/wc-koroke yms. käytetään 6vk, myös autolla ajoa tulee välttää tämä aika, koska istuin on matalalla monissa autoissa. Myös kyynärsauvoja käytetään liikkumisessa apuna 6 vk ( kotiutus paaritaksilla tai invataksilla)
-vältettävä jalkojen laittoa makuulla ristiin, kyyristelyä, ja yl. lonkan yli 90 asteen kulmaa vältettävä 6 vk leikk.
-trombiprofylaksihoito yl. 4 vk leikkauksen jälkeen estämässä verisuonitukosten syntyä
-kipulääkkeitä käytetään tarpeen mukaan yksilöllisesti
-kotiapuasiat järjestetään tarpeiden mukaan tai jatkohoito tk:n
-sairasloma 2 kk:ta
-pkl-kontrolli ja rtg 3kk:ta leikkuksen jälkeen
HUOM!!!! Nämä meidän sairaalan käytännöt, ja näissäkin yksilöllisiä vaihteluja!!!!!!- Huolestunut ihminen
Hui, millä tavalla toi katetri toimii? Ei tarvii pissata edes sorsaan? Olen 20-vuotias nuori mies. Mikä sairaala oli kysymyksessä? Itselläni operaatio tehdään tietääkseni Reumasäätiön sairaalassa heinolassa.
Mitenkä muuten kun mulla on alkanut joskus särkee vasenta lonkkaa kun kävelen? Voiko olla mahd. että olen kävellyt liikaa oikeaa lonkkaa väistellen? - phallus
Hui, millä tavalla toi katetri toimii? Ei tarvii pissata edes sorsaan? Olen 20-vuotias nuori mies. Mikä sairaala oli kysymyksessä? Itselläni operaatio tehdään tietääkseni Reumasäätiön sairaalassa heinolassa.
Mitenkä muuten kun mulla on alkanut joskus särkee vasenta lonkkaa kun kävelen? Voiko olla mahd. että olen kävellyt liikaa oikeaa lonkkaa väistellen?Laitetaan letku munanpäästä sisään. Tämä onneksi tehdään nukutuksen aikana. Virtsa valuu itestään pois tätä pitkin. Pois otto ei ole mikään mukavimman tuntuinen homma, sinänsä pikkujuttu tosin. Mikä sulla muuten on tossa lonkassasi kun noin nuorena jo joudutaan laittamaan tekonivel? Itelläkin toinen lonkka paskana, mutta ei onneksi ainakaan vielä tarvi uusia. olen muutaman vuoden sua vanhempi.
- Huolestunut ihminen
Tuohon mun edelliseen viestiin tarviin vielä apua.
- klubilainen
Luin viestisi ja ajattelin,että sinun olisi hyvä käydä tutustumassa nivelklubin sivuilla ihmisten kokemuksiin proteesileikkauksista.Sivustoilla on paljon hyödyllistä teksitiä moneen kysymykseen.Googlettamalla löytyy:))
- Huolestunut ihminen
klubilainen kirjoitti:
Luin viestisi ja ajattelin,että sinun olisi hyvä käydä tutustumassa nivelklubin sivuilla ihmisten kokemuksiin proteesileikkauksista.Sivustoilla on paljon hyödyllistä teksitiä moneen kysymykseen.Googlettamalla löytyy:))
Kiitoksia todella paljon vinkistä !
- uudet
Kiitoksia todella paljon vinkistä !
jäsenet.Itse olen juuri leikattu toiseen kertaan ja kokemuksia on siellä kiva jakaa.Rekisteröidy jäseneksi iloiseen joukkoomme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081