koneen rakentaminen

l3i

Lähtökohtahan on siis jonkinmoinen rahansäästö. Eli mitä oon kuullu niin pöytäkoneita ei kannattaisi ns. valmiina paketteina ostaa. Jos itse kokoaa koneen pääsee halvemmalla ja saa jopa paremman mitä se valmis paketti on.

Olen harkinnut myös kannettavaa, mutta kalliita ovat kun p*rkeleet ja huomattavasti vaikeampaa ns. päivittää (lisätä osia ym.)..? Käyttöikää ei kuulemma hirveästi ole..eikä myöskään rahaa jolla ostella uutta kannettavaa parin vuoden välein (kärjistettynä sanoen..).

Eli miten pääsen alkuun tässä "rakentelussa"? En osaa paremmin yksilöidä tuota kysymystä, mutta kaikki asiasta tietävät kertokaa jotain olennaista =)

Kiitän!

8

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikotietä

Jos itse aiot rakentaa koneen, niin yrityksen ja erehdyksen kautta sen teet.
      Koneen osista on juttua ihan toisilla foorumeilla ja sielläkin on aina kymmenen muuttujaa tarjolla.
      Jos olet ihan aloittelija koneen rakentamisessa, niin ensimmäinen tietokone pakettina on melko hyvä vaihtoehto.

• Riippuu mikä on lähtötaso.Mitä tällä hetkellä tiedät jne.
      Itse aloitin mitään tietämättömänä tietokoneista yleensäkään.Käsitteet kiintolevy ja prosessori olivat arvoituksia.Ostin halvan koneen ja tutkailin mitä se on syönyt ja vaihdoin siihen osia.1/2 vuotta tutkailtuani ahkerasti kaikennäköisiä hardware sivustoja kasasin itse koneen.Hyvinhän tuo toimi.

Jos lähtötaso on nolla niinkuin minulla niin jotain tuollaista harjoittelua arvottomilla osilla ehkä.

Jos taas olet lähes rautapuolen guru l. osaat vaihtaa näytönohjaimen ja muistit niin eiköhän tuo koneen kasauskin sitten onnistu.

Voi olla ettei kone ole sieltä paremmasta päästä kuitenkaan vaikka komponenttien yhteensopivuus olisikin hallinnassa.Vaatii sitten vähän syvällisempää pohtimista.Tosin aivan samaan pääsee apinoimalla muita.

Itse rakensin kyllä viimeksi omasta mielestäni ihan pätevän koneen:
      Intel E6400boxed kellotettu 2,9GHz
      Gigabyte 965P DS4
      Rhino ddr2 800MHn 2x 1GB kitt( toimii tällä hetkellä 912MHz 4 4 4 9 ajoituksilla)
      Seagate 320GB 320Gb SATAII
      Seagate 200Gb ide lähinnä valokuville yms.(vanhasta koneesta)
      LG DVdD duall layer(myöskin vanhasta koneesta)
      Kotelo vanhasta koneesta mutta ihan pätevä
      BeQuiet 500W poweri(jonka kanssa on ollut ainoat ongelmat)
      MSI Gf7900GTO (hintaluokkansa paras)

Rahaa tuohon meni n. 1100€.Sillä saa aika mitättömän merkkikoneen jos tehoja tuohon minun koneeseen vertaillaan.

• meni todellisuudessa n. 500€ kun myin vanhat roinat pois.
        Ei tuo päivittäminen niin hirveän kallista ole kuitenkaan.Osat myin tietenkin erikseen. Merkkikoneiden osista ei kukaan maksa juuri mitään l. tässä on sekin puoli parempi.

• kumiankka

on myymälä joka myy tietokoneen osia, siellä myös mahdollisesti niitä kasataan ja saat asiantuntevia neuvoja kasaamisen suhteen.

• ensi alkuun..

ostaa joku käytetty kone jossa on kuitenkin n.s kloonikoneen kotelo kohtuu hyvällä virtalähteellä n. 350w riittänee ensialkuun.
      Osien vaihto sinällään on helppoa kun vaan ruuvari pysyy kädessä. Huolellisuus on tietenkin valttia, ei mielellään villasia vaatteitta päällä ei pompi kissa pöydällä, ym josta staattista sähköä saattaa tulla.
      Nykyään kasaus on kohtuu helppoa kun ei enää tarvitte tapella jumppereitten kanssa kuten aikoinani kun ensimmäisiä koneittani väsäsin.

• l3i

Kiitti vaan kaikille vastauksista.. =)

Ja ois mulla sellanen "semi-tietokone-guru" apuna, etten ihan itse rupeis räplää. Saas ny nähdä sit..

• koneen omistaja

Ihan iisejä pelejä löytyy näistäkin!
      Nyt en enää ostaisi tätä?
      Mutta on vaihtoehto nuo paketit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe