transsendenssi

Valkoparta

Tästähän täällä on kysymys, uskooko transsendentaalisten ilmiöiden olemassa oloon vai. Kaikki henkiset traditiot puhuvat niiden olemassaolosta, voisiko tässä todellakin olla vain savua ilman tulta ? Minusta on hullua kuvitella, että niitä ei olisi. Jos tiedemiehet ovat sitä mieltä, että ulottuvuuksia on enemmän kuin kolme, olemme jo transsendentaalisen ilmiön äärellä.

39

1506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suullani

Juuri näin,,,

• Noteisti

>> Tästähän täällä on kysymys, uskooko transsendentaalisten ilmiöiden olemassa oloon vai. >>

Mitä tuo transsendentaali sitten tarkoittaanekin, niin siitä tuskin kuitenkaan on kaikkien kohdalla kysymys. Kuka tahansa täyspäinen tietää, että niin maassa kuin maailmankaikkeudessakin on paljon sellaista mitä hän, eikä monessa tapauksessa kukaan muukaan, pysty perustellusti selittämään.

Minun ateismini tarkoittaa, että 'en tiedä' on hyvä vastaus moneen kysymykseen.
      Jumaluskot ovat yrityksiä ( kuolemanpelon pakoilun lisäksi ) keksiä vastauksiia sellaisiinkin kysymyksiin joihin niitä ei ainakaan vielä ole.

• panteisti

"Minun ateismini tarkoittaa, että 'en tiedä' on hyvä vastaus moneen kysymykseen."

Minulle panteismi merkitsee tuota ;)

Ehkä kuitenkin olisi ihan hyvä käydä _positiivisessa_ _rakentavassa_ hengessä keskustelua siitä, mitä mikäkin sana tarkoittaa - ihan jo turhien riitojen välttämiseksi? (turha riita = ollaan samaa mieltä mutta riidellään silti koska jokin sana käsitetään eri tavoin)

• vastaan!

Kristinuskon pääpaino on enemmän elämän taidossa kuin kuoleman jälkeisessä elämässä. Taivaassa on toivo, mutta elämä on annettu Jumalan lahjana. Jokaiselle. Kristinusko vapauttaa elämään omasta itsekkäästä elämästä. Se pyytää seurakuntayhteyteen. Se rikkoo rajoja. On valmis auttaa niitä, joihin muu apu ei enää yllä. ( esim. Diakoniatyö). Ne ajat ovat ohi kun usko mitattiin aneilla, katekismuksen ulkolukuna,,,Kristinusko pyytää sinut henkiseen ja hengelliseen kasvuun näkemällä lähimmäisesi.

• Valkoparta

Minä puolestani uskon, että vastaus on löydettävissä. Sitä on vain etsittävä, ei se muuten löydy. Paljon yhteistä uskonnoista löytyy, siinäpä johtolanka minulla.

• Orfeus kuoli ristillä
        vastaan! kirjoitti:

Kristinuskon pääpaino on enemmän elämän taidossa kuin kuoleman jälkeisessä elämässä. Taivaassa on toivo, mutta elämä on annettu Jumalan lahjana. Jokaiselle. Kristinusko vapauttaa elämään omasta itsekkäästä elämästä. Se pyytää seurakuntayhteyteen. Se rikkoo rajoja. On valmis auttaa niitä, joihin muu apu ei enää yllä. ( esim. Diakoniatyö). Ne ajat ovat ohi kun usko mitattiin aneilla, katekismuksen ulkolukuna,,,Kristinusko pyytää sinut henkiseen ja hengelliseen kasvuun näkemällä lähimmäisesi.

Miksi siis uskoa vanhaan orfilaisen muunnokseen.

• Valkoparta
        panteisti kirjoitti:

"Minun ateismini tarkoittaa, että 'en tiedä' on hyvä vastaus moneen kysymykseen."

Minulle panteismi merkitsee tuota ;)

Ehkä kuitenkin olisi ihan hyvä käydä _positiivisessa_ _rakentavassa_ hengessä keskustelua siitä, mitä mikäkin sana tarkoittaa - ihan jo turhien riitojen välttämiseksi? (turha riita = ollaan samaa mieltä mutta riidellään silti koska jokin sana käsitetään eri tavoin)

Kovasti varmaa 'tietoa' sinulla tuntuu silti olevan.

• panteisti
        Valkoparta kirjoitti:

Kovasti varmaa 'tietoa' sinulla tuntuu silti olevan.

Sanohan mikä nyt on sitä varmaa tietoa, johon minun ei pitäisi uskoa? :>

Jotkut asiat yksinkertaisesti jäävät uskon varaan, koska niitä ei pysty tutkimaan. Esimerkiksi "rakastaako puolisoni minua vai onko hän vain taitava näyttelijä".

Mikään tieto ei koskaan ole varmaa. Tieteellinen lähestymistapa tietoon onkin juuri se, että tietämyksen lisääntyessä omia käsityksiä korjataan vastaamaan tunnettua todellisuutta. Varmaa on loppujen lopuksi vain se, että olemassaolo on olemassa. "There is something instead of nothing"

• Valkoparta
        panteisti kirjoitti:

Sanohan mikä nyt on sitä varmaa tietoa, johon minun ei pitäisi uskoa? :>

Jotkut asiat yksinkertaisesti jäävät uskon varaan, koska niitä ei pysty tutkimaan. Esimerkiksi "rakastaako puolisoni minua vai onko hän vain taitava näyttelijä".

Mikään tieto ei koskaan ole varmaa. Tieteellinen lähestymistapa tietoon onkin juuri se, että tietämyksen lisääntyessä omia käsityksiä korjataan vastaamaan tunnettua todellisuutta. Varmaa on loppujen lopuksi vain se, että olemassaolo on olemassa. "There is something instead of nothing"

En ole sinua kietänyt, että turha virnuilla. Saat uskoa ihan mihin huvittaa. Hämmästyin vain tuota "en tiedä" filosofiaasi, kun juttujesi perusteella tiedät maailmasta yhtä ja toista.

• panteisti
        Valkoparta kirjoitti:

En ole sinua kietänyt, että turha virnuilla. Saat uskoa ihan mihin huvittaa. Hämmästyin vain tuota "en tiedä" filosofiaasi, kun juttujesi perusteella tiedät maailmasta yhtä ja toista.

Anteeksi virnuilu. Joskus kun tuntuu että olen jonkin sortin vittuilun kohteena, en voi välttää sitä. Tosin teen tässä väärintulkintoja.

Uskon tietäväni paljon. Tiedän myös uskovani paljon. Tiedän sen minkä tiedän, ja se mikä vaikuttaa todennäköiseltä mutta jota en voi varmaksi tietää, sen ainoastaan uskon. Joudun joka tapauksessa väkisinkin myöntämään etten tiedä kaikkea, mutta se on ihan positiivista: aina on uutta tutkittavaa ja opittavaa. Olisi paljon tylsempää jos tietäisin jo jonkin valmiin totuuden - en pystyisi enää kehittymään. Tämä oli asia joka vaivasi mua sillon kun olin kristitty.

• Dorkaparta
        vastaan! kirjoitti:

Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
        2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
        2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
        2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
        Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
        1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
        Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
        Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
        Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
        2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."
        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
        Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
        Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."
        Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
        Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa?
        3. Moos. 21:9 "Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon
        tulessa."
        2. Moos. 22:18 "Velhonaisen älä salli elää."
        5. Moos. 22:13-21 "Jos joku on ottanut vaimon ja yhtynyt häneen, mutta sitten hylkii häntä ... ja sanoo:
        Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä ...
        (20) Jos syytös on tosi, jos tytössä ei tavattu neitsyyden merkkiä, silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle,
        ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi."
        3. Moos. 25:44-46 "Mutta orjasi ja orjattaresi, jotka hankit itsellesi, ostakaa kansoista, jotka asuvat teidän ympärillänne .. Ja jättäkää ne jälkeenne perinnöksi lapsillenne, pysyväksi perintöomaisuudeksi; niitä saatte pitää ainaisesti orjinanne."
        5. Moos. 15:17 ".. niin ota naskali ja pistä se hänen korvansa läpi oveen; olkoon hän sitten sinun orjasi ainiaan. Samoin tee myös orjattarellesi."
        2. Moos. 21:7 "Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, niinkuin miesorjat pääsevät."
        2. Moos. 21:20-21 "Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa."
        Tiit. 2:9 "Kehoita palvelijoita olemaan isännilleen kaikessa alamaisia, heille mieliksi, etteivät vastustele."
        1. Piet. 2:18-19 "Palvelijat, olkaa kaikella pelolla isännillenne alamaiset, ei ainoastaan hyville ja lempeille, vaan nurjillekin. Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien."
        Luuk. 12:47 (Jeesus puhuu) "Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla
        lyönneillä."

• panteisti
        Dorkaparta kirjoitti:

Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
        2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
        2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
        2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
        Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
        1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
        Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
        Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
        Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
        2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."
        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
        Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
        Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."
        Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
        Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa?
        3. Moos. 21:9 "Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon
        tulessa."
        2. Moos. 22:18 "Velhonaisen älä salli elää."
        5. Moos. 22:13-21 "Jos joku on ottanut vaimon ja yhtynyt häneen, mutta sitten hylkii häntä ... ja sanoo:
        Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä ...
        (20) Jos syytös on tosi, jos tytössä ei tavattu neitsyyden merkkiä, silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle,
        ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi."
        3. Moos. 25:44-46 "Mutta orjasi ja orjattaresi, jotka hankit itsellesi, ostakaa kansoista, jotka asuvat teidän ympärillänne .. Ja jättäkää ne jälkeenne perinnöksi lapsillenne, pysyväksi perintöomaisuudeksi; niitä saatte pitää ainaisesti orjinanne."
        5. Moos. 15:17 ".. niin ota naskali ja pistä se hänen korvansa läpi oveen; olkoon hän sitten sinun orjasi ainiaan. Samoin tee myös orjattarellesi."
        2. Moos. 21:7 "Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, niinkuin miesorjat pääsevät."
        2. Moos. 21:20-21 "Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa."
        Tiit. 2:9 "Kehoita palvelijoita olemaan isännilleen kaikessa alamaisia, heille mieliksi, etteivät vastustele."
        1. Piet. 2:18-19 "Palvelijat, olkaa kaikella pelolla isännillenne alamaiset, ei ainoastaan hyville ja lempeille, vaan nurjillekin. Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien."
        Luuk. 12:47 (Jeesus puhuu) "Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla
        lyönneillä."

...ihan oikeasti, että KUKAAN jaksaa lukea tuollaista määrää raamatunlauseita?

• Ontuvaa hakuammuntaa.

” Jos tiedemiehet ovat sitä mieltä, että ulottuvuuksia on enemmän kuin kolme, olemme jo transsendentaalisen ilmiön äärellä.”

Neljäs ulottuvuus ei ole havaintokokemuksen ulkopuolelle jäävä ilmiö, josta ei voida saada järkitietoa. Kaikki tieteelliset prinsiipit täyttävät lähtökohtaisesti ja perusteellisesti nimenomaan järkiperäisyyden sisällyttäen väittämiinsä myös todistustaakan. Yliluonnilliseen uskovilla todistustaakkaa ei ole. Uskovaisille usko sinänsä on todiste yliluonnollisuudesta. Tieteessä ei uskota.

Niin ja selvennykseksi neljäs ulottuvuus on AIKA.

• Katso piilomerkitys

Huomio, sanalle hullu aloituksessa

• Valkoparta

Entäs ne 5. - 12. ulottuvuus ?

• Valkoparta kirjoitti:

Entäs ne 5. - 12. ulottuvuus ?

Muiden ulottuvuuksien kohdalla, jos ajattelemme metristä avaruutta, on kyse matemaattisesta laskenta tavasta eri ilmiölle. Ensimmäisessä dimensiossa yksi, kahdessa kolme, kolmannessa neljä toisistaan yhtä kaukana olevaa pistettä jne. Muita matemaattisia dimensioita on vektoriavaruus.

Lyhyesti sanottuna sensaatio uutisointi sekoittaa ihmisten päitä. Kun matemaatikot puhuvat eri ulottuvuuksista, puhuvat he käsitteistä avoimuus, jatkuvuus, yhtenäisyys… Matemaatikot eivät väitä, että ihmiselle olisi ulottuvuuksia neljää enempää, mutta laskennallisesti osa universumin ilmiöistä vaatii useamman pisteen ratkaisuja.

Kuuluisimpia tällaisia lienee Supersäie-malli

Fyysikot täsmentäköön.

• vihtuilija

"Jos tiedemiehet ovat sitä mieltä, että ulottuvuuksia on enemmän kuin kolme, olemme jo transsendentaalisen ilmiön äärellä."

Nyt on sitten tiedemiehet julistettu kaikkitietäväksi uskonnoksi mielineen.

Kas kun et ilmoittanut että "jos hihhulihörhöt ovat sitämieltä, mitä mieltä hihhulihörhöt ovat aina olleet, niin olemme jo transsendentaalisen ilmiön äärellä."

Tosiaan:ei savua ilman tulta. Myös "tiedemiehet" voivat olla hihhulihörhöjä.

• Valkoparta

Kaikki, jotka ovat erimieltä, ovat hörhöjä.

• Valkoparta
      • mitään

muistikuvia ole.

• Valkoparta
        mitään kirjoitti:

muistikuvia ole.

sitten on ?

• Simo

suomalainen tutkija selitti nuo aiempien elämien muistamiset hypnoosia käyttäessään jo 70-luvulla kotimaan yleisöllekin kahden kirjan voimin.
        Anteeksi etten nimiä muista, vaikka luinkin ne vasta kuukausi sitten.

Selitti kyllä melko tyhjentävästi, mitään ei näistä "aikaisemmista elämistä" ei sisältänyt sellaista tietoa jota henkilö ei olisi tiedostamattaan hankkinut jo aiemmin.

• Valkoparta
        Simo kirjoitti:

suomalainen tutkija selitti nuo aiempien elämien muistamiset hypnoosia käyttäessään jo 70-luvulla kotimaan yleisöllekin kahden kirjan voimin.
        Anteeksi etten nimiä muista, vaikka luinkin ne vasta kuukausi sitten.

Selitti kyllä melko tyhjentävästi, mitään ei näistä "aikaisemmista elämistä" ei sisältänyt sellaista tietoa jota henkilö ei olisi tiedostamattaan hankkinut jo aiemmin.

Odotin juuri tämän kaltaista vastausta.

Luitko linkin ? Miten tavallinen englantilainen keski-ikäinen mies osaa neuvoa argeologeja, jotka ovat tutkineet samaa paikkaa jo vuosia ?

• Roi-huan
        Valkoparta kirjoitti:

sitten on ?

ns. sivupersoona ilmiöitä, joita tutki ja joista teki väitöskirjan tohtori Reima Kampfman n.-70luvulla. Hänen mukaansa ihmisen aivot kehittävät tiedostamattaan itse nämät reinkarnatiotarinat. Henkilö ei itse tiedosta niitä. Ne saadaan esiin vain syvässä hypnoosissa. Hän kirjoitti tutkimuksistaan kirjan "kuka minä olen".

• Valkoparta
        Roi-huan kirjoitti:

ns. sivupersoona ilmiöitä, joita tutki ja joista teki väitöskirjan tohtori Reima Kampfman n.-70luvulla. Hänen mukaansa ihmisen aivot kehittävät tiedostamattaan itse nämät reinkarnatiotarinat. Henkilö ei itse tiedosta niitä. Ne saadaan esiin vain syvässä hypnoosissa. Hän kirjoitti tutkimuksistaan kirjan "kuka minä olen".

Sekä jälleensyntymä- että NDE-kokemuksissa on kuitenkin tapauksia, jotka eivät nykyisillä selityksillä selity. Tuo esimerkki oli yksi niistä.

• Roi-huan
        Valkoparta kirjoitti:

Sekä jälleensyntymä- että NDE-kokemuksissa on kuitenkin tapauksia, jotka eivät nykyisillä selityksillä selity. Tuo esimerkki oli yksi niistä.

"tuo esimerkki"?? Kampfmannin tutkimuksiin 0sallistui monia "esimerkkejä". Tutkimusten kulku on tarkoin selostettu. Siihen oli otettu satunnainen ryhmä. Siinä ei ole todettu mitään epäselvyyksiä ("selityksiä").
        Kehoitan lukemaan ko. kirjan.

• Valkoparta
        Roi-huan kirjoitti:

"tuo esimerkki"?? Kampfmannin tutkimuksiin 0sallistui monia "esimerkkejä". Tutkimusten kulku on tarkoin selostettu. Siihen oli otettu satunnainen ryhmä. Siinä ei ole todettu mitään epäselvyyksiä ("selityksiä").
        Kehoitan lukemaan ko. kirjan.

Mikä sen kirjan nimi on ?

• Roi-huan
        Valkoparta kirjoitti:

Mikä sen kirjan nimi on ?

Kuka minä olen. -----Eerik Kampfman (muistaakseni)

• Valkoparta
        Roi-huan kirjoitti:

Kuka minä olen. -----Eerik Kampfman (muistaakseni)

Reima Kampman: Et ole yksin 1974, Kuka minä olen 1975.

• Valkoparta

• Simo
        Valkoparta kirjoitti:

Odotin juuri tämän kaltaista vastausta.

Luitko linkin ? Miten tavallinen englantilainen keski-ikäinen mies osaa neuvoa argeologeja, jotka ovat tutkineet samaa paikkaa jo vuosia ?

en lukenut, en osaa niin hyvin englantia että jaksaisin tommoista satsia tulkita...

Osasihan noiden kirjojen esimerkeistäkin erään haastateltavan aiemmin "elänyt" persoonallisuus laulaa ikivanhaa muinaisenglanninkielistä laulua, jonka alkuperä meni yli kaikkien hilseen...kunnes perusteellisella hypnoosilla paljastui henkilön lapsena selailleen sellaista kirjaa jossa kyseinen laulu oli ollut. Sivupersoonallisuus oli tulkinnut sen tiedostamattomassa, vaikka henkilö ei itse edes muistanut lapsuuden kirjojenselailustaan mitään.

Yksi esimerkki monista.

Ihmismieli pystyy hyvin paljoon jopa joidenkin mielestä yliluonnolliseen, mutta en ole vieläkään törmännyt mihinkään joka mitenkään todistaisi mistään yliluonnollisesta aukottomasti.

"Miten tavallinen englantilainen keski-ikäinen mies osaa neuvoa argeologeja, jotka ovat tutkineet samaa paikkaa jo vuosia ?"

Miehellä on ehkä oivallinen "kuudes aisti"? Hyvä ja viisas sisäinen päättelykyky ja intuitio?

• Simo

onhan noita kokemuksia, olen monet kuvaukset lukenut ja kuullut. Niitä itsekin metsästän jatkuvalla syötöllä. Castaneda, kollektiivinen alitajunta, samaanit, näijät ja lukemattomat mystiset kokemukset kautta maailman ovat kyllä tuttuja esimerkkejä, joista itsekin joskus uskon sirpaleita yritin kasata.

Itsellänikin on ollut kevyempiä versioita moisista.

En epäile itse kokemuksia, ne ovat varmasti vaikuttavia. Ihmisen mieli pystyy todella ihmeellisyyksiin itsessään.

Mutta kokemuksia ne vain ovat ilman sanottavaa vastetta todellisuudessa. Ne eivät yksistään todista välttämättä mitään, muuten kuin kokijalleen. Niihin on tietysti kiusausta takertua, niin suuri on ihmisen epätoivo kuoleman edessä pohjimmiltaan.

• Valkoparta

En pitäisi henkisiä traditioita kokemuksina. Lähinnähän niistä haetaan viisautta, ei fiiliksiä.

• Simo
        Valkoparta kirjoitti:

En pitäisi henkisiä traditioita kokemuksina. Lähinnähän niistä haetaan viisautta, ei fiiliksiä.

vissiin jostain ihan eri asiasta? En kyllä tiedä mistä puhut juuri nyt...

Sanopa yksi henkinen traditio esimerkiksi niin ehkä ymmärrän?

• Valkoparta
        Simo kirjoitti:

vissiin jostain ihan eri asiasta? En kyllä tiedä mistä puhut juuri nyt...

Sanopa yksi henkinen traditio esimerkiksi niin ehkä ymmärrän?

Kaikkien uskontojen pohjalla on henkinen traditio. Se ei ole sama kuin uskonto, uskonto on jähmettynyttä henkistä traditiota. Eikä se ole sama kuin lahko, jotka ovat usein vielä enemmän hakoteillä kuin uskonto.

• Simo
        Valkoparta kirjoitti:

Kaikkien uskontojen pohjalla on henkinen traditio. Se ei ole sama kuin uskonto, uskonto on jähmettynyttä henkistä traditiota. Eikä se ole sama kuin lahko, jotka ovat usein vielä enemmän hakoteillä kuin uskonto.

henkinen "traditio" kasvaa ja kehittyy koko ajan ja kukaties sen perimmäinen tarkoitus on(toiveajattelussa) henkisten ulottovuuksien hahmottaminen järkeä ja henkisiä kokemuksia hyväksikäyttäen, jotka ovat myös järkeä vaikeammin ymmärrettävässä muodossa vain.

Tai ehkäpä se on vain meemien, ajattelun kehittymisen ja havainnoinnin evoluteerinen sivutuote, rikas ja ylivilkas mielikuvitus..?
        Koska ilman rikasta ja moniulotteista mielikuvitusta ajatuksenkin kehitys pysähtyisi ennen mittaa...

Oma näkökulmani jos ymmärsin sinua oikein..

• Ensinnäkin, mitä ovat "transsendentaaliset ilmiöt" ja toiseksi, mitkä "henkiset traditiot" tukevat kyseisten ilmiöiden olemassaoloa?

• Ei pahalla

Tuollaista sössötystä mitä valkoparta harjoittaa tavataan sanoa tarkoitukselliseksi epäselväksi puheen tuottamiseksi, nyt kirjoittamiseksi. Hämätään kuulijaa/lukijaa uskomaan, että asiassa on jotain todella merkityksellistä ja vastausta ei uskalla antaa, kun vastapuoli osaa noin hienoja sanoja. Kuvitellaan sen olevan perehtynyt syvällisesti aiheeseen.

Halpamaista kikkailua.

• Roi-huan

ovat jotain semmoisia jumaluus juttuja, joihin kai jumalakaan ei oikein pysty vaikuttamaan.
        Voin olla väärässä. Jos olen, niin oikaiskoon joku viisaampi jolla on tietoa ja ehkä käyttääkin tätä termiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4903
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      659
      4088
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2281
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2047
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1848
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1686
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1431
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1198
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87