En ole mikään kunnon harrastaja, kunhan itsekseni itselleni joskus laulenen karaoken merkeissä. Olen usein miettinyt, että kun joillan (esim artisteilla) on se jännä värinä äänessä (vibrako sen oikea nimi on?), niin tuleeko se ihan luonnostaan, vai voiko sitä jotenkin harjoitella tmv?
Minun lauluääneni ei meinaa värise, ei sitten missään muodossa ja kiinnostaisi tietää, että onko se niin että joillakin se on ja joiltain puuttuu, vai tuleeko treenatessa/iän myötä?
Kiitän mahdollisista vastauksista.
Äänen "värinä" (vibra?)
7
5772
Vastaukset
- attori
joillakin vibra tulee luonnostaan, joillakin ei. se ei kehity itsestään iän myötä mutta sen voi käsittääkseni oppia. muistaakseni olen joskus kuullut että vibraton synty liittyy johonkin hengitystekniseen seikaan tai ilmavirtaan tai jotekin sinne päin. koulutetuilla laulajilla myös tämä kuuluu selkeästi. muista, että vibrato ei silti ole tae hyvästä laulutaidosta. on nimittäin olemassa paljon loistavia laulajia, joilla ei tule vibratoa. eli ääni ilman vibraakin voi olla todella kaunis.
ps. virbaa ei koskaan pidä yrittää tehdä väkisin. sen hirveämmän kuuloista hirnuntaa saa kaukaa hakea.- Tenorixx
Vibra on merkki siitä että äänellä on vapaa (sointi)tila ala ja ylätuen välissä. Eli alatuki on palleassa ja ylätuki kitalaessa.
Äänellä pitää olla "irtain" tila juuri siellä mistä valtaosalla "kiristää" eli kurkussa - !!!
Tenorixx kirjoitti:
Vibra on merkki siitä että äänellä on vapaa (sointi)tila ala ja ylätuen välissä. Eli alatuki on palleassa ja ylätuki kitalaessa.
Äänellä pitää olla "irtain" tila juuri siellä mistä valtaosalla "kiristää" eli kurkussaMä en oo koskaan saanu äänestäni irti vibroja ennen, mut nyt ku oon sinnikkäästi lauleskellu, ni johan on alkanu löytyyn:) Mut ei se vieläkään aina tuu. Riippuu ihan korkeudesta ja siit, et kui hyvin ääni on auennut, et tuleeko vaiko ei!
- samaa mietin
mä oon miettiny samaa. en oo ikinä saanu semmosta värinää mun ääneen, ku oon laulanu, vaikka kuinka oon yrittäny (paitsi joskus pitkillä nuoteilla tietyssä korkeudessa) mut jostain oon kuullu, et jos laulaa palleasta nii ääni värisee tai jotai sen suuntasta
- Laulajaine
Vapaa ääni värähtelee, kireä ei.
Hengitä paremmin ja avaa kurkkua
Vibratoa on myös tehtyä, esimerkiksi usein tangolaulajilla suoran ja kireän äänen perään tehty tekovibrato. Luonnollinen vibrato syntyy itsestään, ei hakemalla tai TEKEMÄLLÄ. Luonnollinen vibrato ei ole liian tiheä eikä liian laaja. - aaaaaaaaaaaaaaaaas
Vibraaton voi oppia, olen itse siitä todiste : D Ennen ei ollut minkäänlaista värinää äänessä, mutta kerran opettelin sen youtube-videon avulla ja siitä lähtien on ollut, välillä liikaakin : D
http://www.youtube.com/watch?v=Ey8lZgnUfZc tuossa on yksi vibraattoa opettava video, mutta se, mistä itse opin, oli eri video, en löydä sitä :(
Mutta jos joku sanoo, ettei vibraatoa voi oppia, hän on väärässä. Toivottavasti opit (: - vibrabrab
Oikeaoppinen vibrato on hallittavissa. Se ja sen käyttö siis ei ole sitä, että ääni alkaa vahingossa kivasti. Vibraatio lähtee palleasta ja lauluasennosta, ihan tekninen juttu. Kun sen hallitsee, voi laulaa saman laulun ilman vibraa tai sen kanssa.
Feikkivibra, se kurkun/kaulan tienoilla aikaansaatu kireä kärinä, on myös asia ihan erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728