Pelastuuko sunnuntain viettäjä

Eki-50

Kysyn tätä adventisteilta.Jos,ei mielestänne pelastu.Silloin teidän oppinne,ei ole yksin uskosta,niin kuin jotkut adv.väittävät(eivät kaikki)
Vaan uskonne on usko sapatti.Haluan kyllä tai,ei
vastauksen,siis siihen pelastuuko sunnuntain viettäjä,jos uskoo Jeesukseen.

25

856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallisesti

Pelastuuko lakia tahallaan rikkova ihminen Raamatun mukaan? Kun vastaat tähän kysymykseen ensin, sitten tiedät vastauksen kysymykseesi.

• hirvas

joka uskoo Jeesukseen pelastuu. Sitähän ei estä yksikään uskonto. Tämä oli asiallinen kannanotto !

• Eki-50

Älkää kierrelkö,ei mitään selittelyjä.

Kyllä vai ei.

• asiat ratkaisee!
        Eki-50 kirjoitti:

Kyllä vai ei.

Kyllä voi pelastua ja on toisia jotka eivät voi pelastua. Jumala yksin tietää ihmisen sisimmän ja ymmärryksen. Mitenkäs sille Lusiferille kävi, kun alkoi kapinaan Jumalan kanssa. Mitenkän sitten on tahallinen kapina Jumalaa vastaan?

• asiat ratkaisee! kirjoitti:

Kyllä voi pelastua ja on toisia jotka eivät voi pelastua. Jumala yksin tietää ihmisen sisimmän ja ymmärryksen. Mitenkäs sille Lusiferille kävi, kun alkoi kapinaan Jumalan kanssa. Mitenkän sitten on tahallinen kapina Jumalaa vastaan?

Kysymys oli: "siis siihen pelastuuko sunnuntain viettäjä,jos uskoo Jeesukseen."

Vastauksesi oli kyllä ja ei, ilmiselvästi vastakysymykselläsi rinnastat uskovaa sunnuntain viettäjää vertauksella; Lusiferin kapinaan Jumalaa vastaan.

Huh sentään!

Mitä voimme lukea raamatusta..

Kol.2:16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Room.14:5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

Matt7:1. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?

Gal.2:16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

• yksin asian rarkaisee!
        JoikaM40 kirjoitti:

Kysymys oli: "siis siihen pelastuuko sunnuntain viettäjä,jos uskoo Jeesukseen."

Vastauksesi oli kyllä ja ei, ilmiselvästi vastakysymykselläsi rinnastat uskovaa sunnuntain viettäjää vertauksella; Lusiferin kapinaan Jumalaa vastaan.

Huh sentään!

Mitä voimme lukea raamatusta..

Kol.2:16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Room.14:5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

Matt7:1. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?

Gal.2:16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

Kaikki mitä ihminen voi tehdä ilman Kristusta on synnin tahraamaa. Yksin Kristuksen armo voi uskon kautta tehdä meidät pyhiksi.

Tälle vastakohtainen, vaarallinen harhakäsitys on, että Kristus vapauttaa ihmiset tottelemasta Jumalan lakia; että kun me yksin uskon kautta pääsemme osalliseksi Kristuksen armosta, ei meidän teollamme ole mitään tekemistä pelastuksemme kanssa.

Opetuslapseuden oikeat tunnusmerkit ovat kuuliaisuus, rakkaudenteot ja halu totella… Sensijaan, että usko vapauttaisi ihmiset kuuliaisuudesta, niin juuri yksin usko, ja se tekee meidät osalliseksi Jumalan armosta, joka tekee meidät kykeneviksi osoittamaan kuuliaisuutta.
        Me emme ansaitse pelastusta kuuliaisuudellamme, sillä pelastus on Jumalan vapaa lahja, joka saadaan armosta, mutta kuuliaisuus on uskon hedelmä

• yksin asian rarkaisee! kirjoitti:

Kaikki mitä ihminen voi tehdä ilman Kristusta on synnin tahraamaa. Yksin Kristuksen armo voi uskon kautta tehdä meidät pyhiksi.

Tälle vastakohtainen, vaarallinen harhakäsitys on, että Kristus vapauttaa ihmiset tottelemasta Jumalan lakia; että kun me yksin uskon kautta pääsemme osalliseksi Kristuksen armosta, ei meidän teollamme ole mitään tekemistä pelastuksemme kanssa.

Opetuslapseuden oikeat tunnusmerkit ovat kuuliaisuus, rakkaudenteot ja halu totella… Sensijaan, että usko vapauttaisi ihmiset kuuliaisuudesta, niin juuri yksin usko, ja se tekee meidät osalliseksi Jumalan armosta, joka tekee meidät kykeneviksi osoittamaan kuuliaisuutta.
        Me emme ansaitse pelastusta kuuliaisuudellamme, sillä pelastus on Jumalan vapaa lahja, joka saadaan armosta, mutta kuuliaisuus on uskon hedelmä

Uskovien tehtävä ei ole julistaa lain kautta tapahtuvaa vanhurkauttamista. Vaan evankeliumia. Kristuksen uskon kautta tapahtuvaa vanhurkauttamista. Uudestisyntymisen jälkeen saamme lahjaksi kyvyn ojentautua Jumalan tahdon mukaisiin tekoihin. Sekin yksistään Jumalan vaikutusta meissä, josta emme kerskaa, emmekä lähimmäisiä ala tuomitsemaan.

Olihan kysymys sunnuntain viettäjistä, joita tuossa aikaisemmin rinnastettiin ;kapinaan Jumalaa vastaan.

On mielestäni samankaltaista, jos esim. polkupyörällä ajavia rinnastettaisiin;kapinaan Jumalaa vastaan.

Ja mitä lain suhteen tulee. Näen käskyjen olevan voimassa niiltä osin, kuin ovat vahvistettuina UT:ssa. Sapattikäskyä ei ole uudistettu/ vahvistettu uudenliiton väelle, joten siksi voin tulkita asiat näin meneväksi. Uskoen myös sen olevan raamatullinen linja.

• Entinen Toivonlinnalainen
        asiat ratkaisee! kirjoitti:

Minua aina ihmetyttää tämä Lusifer. Miksi kaikkivaltias Jumala loi hänet .Jumala loi pahan tietoisena siitä että ihmiskunta tulee kärsimään hänen mokansa takia.Jumala rakkaus ,epäilen !!!
        Enemmänkin sadisti !!!!

• kirjoitettu on
        Eki-50 kirjoitti:

Kyllä vai ei.

Jos saa niin kai sitten pelastuu kaikki ihmiset, jos ei saa rikkoa, niin silloin pelastuu vain Kristukseen uskovat pyhät, joiden kärsivällisyys on Jumalan käskyjen pitäminen. Ilm.14:12

• kyse olekaan
        hirvas kirjoitti:

joka uskoo Jeesukseen pelastuu. Sitähän ei estä yksikään uskonto. Tämä oli asiallinen kannanotto !

uskonnosta vaan Jumalan laista. Joka tahallaan sitä vastaan kapinoi eikä halua olla kuuliainen Jumalalle, ei voi pelastua. Jeesushan sanoi itse Matt. 7:21-23 ""Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.' Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'"

• ovat ikuiset
        JoikaM40 kirjoitti:

Uskovien tehtävä ei ole julistaa lain kautta tapahtuvaa vanhurkauttamista. Vaan evankeliumia. Kristuksen uskon kautta tapahtuvaa vanhurkauttamista. Uudestisyntymisen jälkeen saamme lahjaksi kyvyn ojentautua Jumalan tahdon mukaisiin tekoihin. Sekin yksistään Jumalan vaikutusta meissä, josta emme kerskaa, emmekä lähimmäisiä ala tuomitsemaan.

Olihan kysymys sunnuntain viettäjistä, joita tuossa aikaisemmin rinnastettiin ;kapinaan Jumalaa vastaan.

On mielestäni samankaltaista, jos esim. polkupyörällä ajavia rinnastettaisiin;kapinaan Jumalaa vastaan.

Ja mitä lain suhteen tulee. Näen käskyjen olevan voimassa niiltä osin, kuin ovat vahvistettuina UT:ssa. Sapattikäskyä ei ole uudistettu/ vahvistettu uudenliiton väelle, joten siksi voin tulkita asiat näin meneväksi. Uskoen myös sen olevan raamatullinen linja.

Maailman perustuslaki on ikuinen, eli 10:t käskyt. Ilman lakia ei olisi syntiäkään, eikä ketään voisi tuomita. Kristuksen sovituksen täyteys ja kirkkaus loistaa ja vapauttaa synnin kaleista.

Joh:1510. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        21. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Jeesuksen käskyt ovat samat, kuin Jumalan ja niihin sisältyy kaikki käskyt. Jeesus sanoo, ”että Isä ja minä olemme yhtä totuudessa”. Enkä tullut lakia, enkä profetoita kumoamaan, vaan täyttämään.
        36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
        HUOM: ei sanota, että sapatti ei kuulu tähän vaan KAIKKI LAKI!

Jeesus sanoo: ”Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luuk. 17. Jos te rakastatte minua te pidätte minun käsky

• ovat ikuiset kirjoitti:

Maailman perustuslaki on ikuinen, eli 10:t käskyt. Ilman lakia ei olisi syntiäkään, eikä ketään voisi tuomita. Kristuksen sovituksen täyteys ja kirkkaus loistaa ja vapauttaa synnin kaleista.

Joh:1510. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        21. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Jeesuksen käskyt ovat samat, kuin Jumalan ja niihin sisältyy kaikki käskyt. Jeesus sanoo, ”että Isä ja minä olemme yhtä totuudessa”. Enkä tullut lakia, enkä profetoita kumoamaan, vaan täyttämään.
        36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
        HUOM: ei sanota, että sapatti ei kuulu tähän vaan KAIKKI LAKI!

Jeesus sanoo: ”Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luuk. 17. Jos te rakastatte minua te pidätte minun käsky

Toit hyvän paikan..

Joh.15:10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Jeesus täytti Isän käskyt (puolestamme), avaten myöskin uuden liiton.

Sitten jatketaan, jotta selviää mistä käskystä on kysymys. Ei ainakaan sapattikäskystä..

15:12. "Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut."

ja sitten toistetaan..

15:17. "Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne"

Otamme sen kaiken mitä UT:ssa, uudessa liitossa meille sisältyy.

Sitten vielä tästä jakeesta..

Matt.5:17. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."

Tämä jaehan vahvistaa tuon aikaisemman Jeesuksen sanotun "niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan."

Jeesus oli Mooseksen lainalainen ja piti Isän käskyt, Jeesus sanoikin: "en minä ole tullut kumoamaan, VAAN TÄYTTÄMÄÄN." Ja senhän Jeesus tekikin edestämme, saattaen uuden liiton voimaan!

Hepr.7:22 "niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut."

Hepr.8:6.Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
        7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.

• Mooseksen alainen!
        JoikaM40 kirjoitti:

Toit hyvän paikan..

Joh.15:10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Jeesus täytti Isän käskyt (puolestamme), avaten myöskin uuden liiton.

Sitten jatketaan, jotta selviää mistä käskystä on kysymys. Ei ainakaan sapattikäskystä..

15:12. "Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut."

ja sitten toistetaan..

15:17. "Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne"

Otamme sen kaiken mitä UT:ssa, uudessa liitossa meille sisältyy.

Sitten vielä tästä jakeesta..

Matt.5:17. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."

Tämä jaehan vahvistaa tuon aikaisemman Jeesuksen sanotun "niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan."

Jeesus oli Mooseksen lainalainen ja piti Isän käskyt, Jeesus sanoikin: "en minä ole tullut kumoamaan, VAAN TÄYTTÄMÄÄN." Ja senhän Jeesus tekikin edestämme, saattaen uuden liiton voimaan!

Hepr.7:22 "niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut."

Hepr.8:6.Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
        7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.

”Jeesus oli Mooseksen lainalainen ja piti Isän käskyt”
        Jeesus ei ole ollut Mooseksen alainen, eikä koskaan tule Mooseksen alaiseksi, vaan Isän. Isä on minua suurempi! Onhan Jeesus Jumalan poika.

Jeesus tosiaan pystyi täyttämään lain, jota meillä olisi mahdollisuus ikuiseen elämään. Vain Jeesuksen veren sovitustyö on pelastava.
        Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
        Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
        Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa.

Kaikki ne ennustukset, säädökset, jotka varjona liittyivät karitsaan kumoutuivat ristillä, koska Jeesus oli se karitsa. Jeesus täytti ne ennustukset. Eli vanhanliiton uhrijärjestelmä, joka kuvasi Jeesusta ja Jeesukseen liittyvät varjot ja ennustukset. Annettiinhan siitä jo Adamille paratiisissa lupaus, että on tuleva hän, joka polkee rikki käärmeen pään.
        Jeesus otti syntimme ja vuodatti verensä meidän tähtemme ja tähän päättyi Jeesuksen sovitusta kuvaava uhrijärjestelmä ja se kattaa kaikkien ihmisten synnit myös niiden, jotka ennen Jeesusta elivät.

• luonut
        Entinen Toivonlinnalainen kirjoitti:

Minua aina ihmetyttää tämä Lusifer. Miksi kaikkivaltias Jumala loi hänet .Jumala loi pahan tietoisena siitä että ihmiskunta tulee kärsimään hänen mokansa takia.Jumala rakkaus ,epäilen !!!
        Enemmänkin sadisti !!!!

pahaa Lusiferia. Hän loi täydellisen ja pyhän olennon, joka palvelija häntä aikansa. Lusifer itse päätti kapinoida Jumalaa vastaan eikä Jumala ole siitä vastuussa. Syytä Lusiferia älä Jumalaa. Jos syytät Jumalaa, joudut toteamaan ettei hänen olisi pitänyt luoda sinuakaan.

• Valen
        Mooseksen alainen! kirjoitti:

”Jeesus oli Mooseksen lainalainen ja piti Isän käskyt”
        Jeesus ei ole ollut Mooseksen alainen, eikä koskaan tule Mooseksen alaiseksi, vaan Isän. Isä on minua suurempi! Onhan Jeesus Jumalan poika.

Jeesus tosiaan pystyi täyttämään lain, jota meillä olisi mahdollisuus ikuiseen elämään. Vain Jeesuksen veren sovitustyö on pelastava.
        Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
        Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
        Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa.

Kaikki ne ennustukset, säädökset, jotka varjona liittyivät karitsaan kumoutuivat ristillä, koska Jeesus oli se karitsa. Jeesus täytti ne ennustukset. Eli vanhanliiton uhrijärjestelmä, joka kuvasi Jeesusta ja Jeesukseen liittyvät varjot ja ennustukset. Annettiinhan siitä jo Adamille paratiisissa lupaus, että on tuleva hän, joka polkee rikki käärmeen pään.
        Jeesus otti syntimme ja vuodatti verensä meidän tähtemme ja tähän päättyi Jeesuksen sovitusta kuvaava uhrijärjestelmä ja se kattaa kaikkien ihmisten synnit myös niiden, jotka ennen Jeesusta elivät.

Jeesus lihaksi tulleena Jumalana ja Jumalan Poikana täytti Isän käskyt eli tämän Mooseksen lain sapatteineen päivineen. Nyt siis meidän tarvitsee vain täyttää Jeesuksen käskyt ja näissä Jeesuksen käskyissä Uuden liiton aikana ei ole enää samaa sapattikäskyä. Kristus sanoi että rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ja rakasta Jumala kaikesta sielusta hengestä ja voimastasi. Tähän sisältyy kaikki laki. Kun me turvaamme Jeesukseen ja rakastetaan lähimmäistä ja Jumalaa, niin silloin täytämme Jeesuksen käskyt ja se riittää. Jeesus on täyttänyt lain Jumalan ikuisen lain meidän puolestamme muilta osin.

Siunausta!

Valen

• Valen
        kirjoitettu on kirjoitti:

Jos saa niin kai sitten pelastuu kaikki ihmiset, jos ei saa rikkoa, niin silloin pelastuu vain Kristukseen uskovat pyhät, joiden kärsivällisyys on Jumalan käskyjen pitäminen. Ilm.14:12

Mutta kukaan ihminen ei voi elää rikkomatta lakia. Siksi Kristus poisti lain taakan meidän päältämme täyttämällä sen meidän puolesta! Sitten Kristus antoi meille käskyt joita Häneen uskovien pitää noudattaa. Eli rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ja rakasta Jumalaa kaikesta sielusta, mielestä ja voimastasi. Tähän sisältyy kaikki laki. Jeesus ei antanut enää erillistä sapattikäskyä. Ainoastaan tuon rakkauden kaksoiskäskyn. Sitä kun noudatamme niin se riittää. Kristuksessa meillä on ikuinen sapatin lepo. Kristus täytti sapattikäskynkin meidän puolestamme.

Erinomainen raamatunpaikka tähän liittyen:

"Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä (Jeesus) olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Tämä on minun (JEESUKSEN) käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut."
        (Joh 15:10-12, 1933/38 käännös)

Minusta tässä Jeesus sanoo ihan selkeästi että jos me pidämme Jeesuksen käskyt samalla tavalla, kuin Hän on pitänyt Isän käskyt (Mooseksen laki, 10 käskyä jne), niin silloin me pysymme rakkaudessa.
        Jeesuksen käskyt/käsky on juuri tuo:

"Tämä on minun (JEESUKSEN) käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut."
        (Joh. 15:12, 1933/38 käännös)

Ei siis sapattia jne. Muissa kohdissa Raamatussa selviää tuo koko kaksoiskäsky. Mutta Jeesus on kaikkein ydin. Noudattakaamme Jeesuksen rakkauden käskyä ja silloin pysymme Hänessä.

Valen

• Valen kirjoitti:

Jeesus lihaksi tulleena Jumalana ja Jumalan Poikana täytti Isän käskyt eli tämän Mooseksen lain sapatteineen päivineen. Nyt siis meidän tarvitsee vain täyttää Jeesuksen käskyt ja näissä Jeesuksen käskyissä Uuden liiton aikana ei ole enää samaa sapattikäskyä. Kristus sanoi että rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ja rakasta Jumala kaikesta sielusta hengestä ja voimastasi. Tähän sisältyy kaikki laki. Kun me turvaamme Jeesukseen ja rakastetaan lähimmäistä ja Jumalaa, niin silloin täytämme Jeesuksen käskyt ja se riittää. Jeesus on täyttänyt lain Jumalan ikuisen lain meidän puolestamme muilta osin.

Siunausta!

Valen

Noin juuri! Samoin ajattelen asioiden olevan. Tämänkaltaiset näkemykset entisestään korostaa Kristuksen merkitystä. Vähentäen meidän aikaansaannosta. Voimme luottaa siihen, että PyhänHengen virka ohjaa ja vaikuttaa oikean Jumalan tahdon täyttämiseen.

• puolustajamme!
        JoikaM40 kirjoitti:

Noin juuri! Samoin ajattelen asioiden olevan. Tämänkaltaiset näkemykset entisestään korostaa Kristuksen merkitystä. Vähentäen meidän aikaansaannosta. Voimme luottaa siihen, että PyhänHengen virka ohjaa ja vaikuttaa oikean Jumalan tahdon täyttämiseen.

JEESUS EI TULLUT TÄYTTÄMÄÄN MOOSEKSEN KÄSKYJÄ!
        Eihän Mooseksella edes ollut käskyjä. Ne oli Jumalan muuttumaton laki.
        (Jos sitä ajattelee niin, että oli Mooseksen käskyt, jotka koskivat vaan juutalaisia, niin tuliko Jeesus sovittamaan vaan juutalaiset? Kaikkiko muut sovituksen ulkopuolella, ne jotka ennen Kristusta elivät ja Kristuksen jälkeen)

Siihen uskon, että Pyhä Henki ohjaa ja vaikuttaa oikean Jumalan tahdon täyttämiseen.

Tämä taas pitää paikkansa, että Jeesus täytti JUMALAN IKUISEN LAIN meidän puolestamme, sovitti verellään, että meillä olisi mahdollisuus ikuiseen elämään.

JEESUS SIIS TÄYTTI, EI KUMONNUT PIENINTÄKÄÄN PIIRTOA!

Mutta mitä siellä ristillä kumottiin?
        Kaikki ne ennustukset, säädökset, jotka varjona liittyivät karitsaan kumoutuivat ristillä, koska Jeesus oli se karitsa. Jeesus täytti ne ennustukset ja kumoutuivat tarpeettomina. Eli vanhanliiton uhrijärjestelmä, joka kuvasi Jeesusta ja Jeesukseen liittyvät varjot ja ennustukset. Annettiinhan siitä jo Adamille paratiisissa lupaus, että on tuleva hän, joka polkee rikki käärmeen pään.

Sitten oli juutalaisilla sellaisia sapatteja, jotka kuvasivat Jeesusta
        Juutalaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä
        Jeesus ei tullut kuitenkaan kumoamaan lakiaan, koska armo olisi silloin mitätön ja sovitus täysin turha.
        Laki ja synti. Sovitus ja armo.

Pyhän Hengen johdatusta elämääsi JoikaM40!

• sanoja !!!
        puolustajamme! kirjoitti:

JEESUS EI TULLUT TÄYTTÄMÄÄN MOOSEKSEN KÄSKYJÄ!
        Eihän Mooseksella edes ollut käskyjä. Ne oli Jumalan muuttumaton laki.
        (Jos sitä ajattelee niin, että oli Mooseksen käskyt, jotka koskivat vaan juutalaisia, niin tuliko Jeesus sovittamaan vaan juutalaiset? Kaikkiko muut sovituksen ulkopuolella, ne jotka ennen Kristusta elivät ja Kristuksen jälkeen)

Siihen uskon, että Pyhä Henki ohjaa ja vaikuttaa oikean Jumalan tahdon täyttämiseen.

Tämä taas pitää paikkansa, että Jeesus täytti JUMALAN IKUISEN LAIN meidän puolestamme, sovitti verellään, että meillä olisi mahdollisuus ikuiseen elämään.

JEESUS SIIS TÄYTTI, EI KUMONNUT PIENINTÄKÄÄN PIIRTOA!

Mutta mitä siellä ristillä kumottiin?
        Kaikki ne ennustukset, säädökset, jotka varjona liittyivät karitsaan kumoutuivat ristillä, koska Jeesus oli se karitsa. Jeesus täytti ne ennustukset ja kumoutuivat tarpeettomina. Eli vanhanliiton uhrijärjestelmä, joka kuvasi Jeesusta ja Jeesukseen liittyvät varjot ja ennustukset. Annettiinhan siitä jo Adamille paratiisissa lupaus, että on tuleva hän, joka polkee rikki käärmeen pään.

Sitten oli juutalaisilla sellaisia sapatteja, jotka kuvasivat Jeesusta
        Juutalaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä
        Jeesus ei tullut kuitenkaan kumoamaan lakiaan, koska armo olisi silloin mitätön ja sovitus täysin turha.
        Laki ja synti. Sovitus ja armo.

Pyhän Hengen johdatusta elämääsi JoikaM40!

Ellen sanoi, että sapattia ei uudistettu Uudessa liitossa. Usko edes Elleniin, vaikka et Raamattua usko!

Sapatti on merkki Ellenin ja niiden välillä jotka häntä palvelevat.

EGW: "Kymmenykset tuloistamme ovat ”pyhät herralle”. UUSI TESTAMENTTI ei uudelleen määrää kymmenyslakia, kuten ei Sapatinkaan; molempien voimassaolo OLETETAAN." The faith I Live By, page 244

• vuodelta 1903

Ilm. 22:14 löytyy vastaus jokaiselle ihmiselle.
      MINÄ OLEN A ja O, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen.
      Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
      JUMALAN vastaus kysymykseen.

• hirvas

uskolla ei pelastuta, ainoastaan lain noudattamisella.

• Eki-50

Kukaan adv ei vastannut,että Jeesukseen uskova
        sunnuntain pyhittäjä pelastuisi.

Adv usko,ei ole siis yksin uskosta vaikka joskus
        niin väittävätkin,vaan usko sapatti=pelastus.

• hirvas
        Eki-50 kirjoitti:

etteivät adventistit itsekään heidän mikä oppinsa loppujen lopuksi on. Yksi sanoo yhtä, toinen toista. Loppupäätelmä siis että, pakka on sekaisin.

• LEIPÄ
        Eki-50 kirjoitti:

Niin onhan se surullista jos näin adventistit opettaa .Koska Jeesus sanoo:Sillä minun Isäni tahto on se ,että jokaisella joka näkee Pojan ja uskoo häneen ,on iankaikkinen elämä;ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Kaikki minkä Isä antaa minulle,tulee minun tyköni ;ja sitä joka minun tyköni tulee ,minä en heitä ulos . Eli Hän antaa sinulle varmuuden ,että Taivas on sinun kotisi.

• alex-kasi

Raamatun pyhästä sanasta opimme ymmärtämään, mitä Jumala meille sanoo ja miten hän vastaa rukouksiimme.
      SUNNUNTAIN erottaminen muista päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme yhteisen lepopäivän. Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.

Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
      (2. Moos. 20:11)

Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14)

Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28)

Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)

Tuossa (yllä) luterilainen kirkko opettaa että pyhitä lepopäivä. SUNNUNTAINA .. ja vetoaa Raamattun eri kohtiin missä puhutaan SAPATISTA siis lauantaista.

En oikein saa tätä kirkkoni oppia sopimaan yhteen.. eihän tässä puhutakaan mistään Herran ylösnousemuspäivästä..

Mielipiteitä - luterilaisen kirkon opetuksista ..
      ilman vihaa tai halventavia kirjoituksia jos saan pyytää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe