Volvo-Penta TMD40 126hp (diesel)

Kulutus ?

Mikä mahtaisi olla kulutus puoliliukuvassa 8.4m veneessä tuolla koneella noin 10-12 solmun matkavauhdilla ? Itse veikkailin 20 litraa tunti, mutta olenko ihan hakoteillä.

4

3374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lienee

korkeimmillaan tuolla matkavauhdilla, koska vettä työnnetään edessä aika lailla. arviosi lienee melko kohdillaan, ei ainakaan alakantissa. Toki riippuu veneesi pohjaratkaisusta aika lailla.
      Minulla itsellä TAMD 40 (165 hv) 8,7 m "puoliliukuvassa" 4000 kg veneessä. Oma veneeni nousee kylläkin liukuun n 14 solmussa ja ajelen matkanopeutta n 16 - 18 s, jolloin kulutus n 20 l/h. En ole ikinä ajellut pitkiä matkoja liukukynnyksen alapuolella, joten tarkemmin en osaa sanoa, mutta luulisin kulutuksen olevan mieluummin 30 l/h. Pohjan kunto vailuttaa 15 - 20%, sen verran putosi kulutus kun peruskunnostin pohjan edellistalvena.

• Katsastusmies-1

Puoliliukuva vene kuluttaa noin 2 l/mpk joka 10 solmun vauhdilla tekee 20 l/h.
      Mikäli pudotat nopeutta hieman alemmaksi voi kulutus pudota tuntuvastikin, eli lähemmäs uppoamarunkoisen kulutusta.
      Ellei sitten 12 solmua jo ole liukukynnyksen yläpuolella jota epäilen.

• eskom

Marino 9000 vastaavalla koneella vei 8 solmun nopeudessa vain 1,1 litraa/mpk ja 13 solmun nopeudella neljän henkilön kuormalla oli kulutus 1,8 litraa/mpk. Henkilömäärän lisäys lisää kulutusta suuremmalla nopeudella tuntuvasti voimakkaammin.

• ja Marino 9000 (124 hv TMD40A) vie n.2.2l/mmaili itselläni. Tosin ystävieni marinot vie samat vaikka niissä jossain on BMV 165. Tämä matkavauhdissa 2600rpm/min. Ilmeisesti Volvo on vähän janoisempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7040
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      704
      3138
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      102
      1332
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1320
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1305
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1149
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      78
      1069
    Aihe