Haluaisin apua...

...........

nimittäin ryhmässäni aloitti muutama viikko sitten uusi lapsi, 1-vuotias. Kyseinen lapsi vaan on kovasti vanhempien perään ja on tottunut olemaan vallan sylissä eikä ole hoidossa juurikaan ollut esim. isovanhemmilla. Itkee melkein koko ajan paitsi kun syö tai nukkuu. Minäkään en pysty koko aikaa sylissä pitämään, kun on muutkin lapset ja muitakin hommia. Itku rasittaa jo muitakin lapsia sekä itseäni myös. Ottaa korviin ja tulee riittämättömyyden tunne, kun kaikkensa yrittää ja tekee lapsen eteen, että hänellä olisi hyvä. Itkee kuulemma myös muidenkin kanssa. Mitä voisin tehdä? Sylittelen hänen kanssaan niin paljon kuin vain ehdin, katsellaan kirjoja, esittelen leluja, laulan jne.

10

876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä paljon

keinoja ole, mutta tuli mieleen, että onko lapsella hoidossa mukana kotoa joku tuttu/rakas esine esim. pehmoeläin, johon voisi turvata? Jos mikään ei todellakaan auta, mitä yrität niin lohduttaudu sillä, että kyllä hän joku päivä lopettaa sen itkemisen ; ) Tiedän, että on rankkaa kuunnella pienen lapsen itkua päivästä toiseen, mutta kun tiedät, että hänellä on kaikki perusasiat hyvin eli itkee vaan ikäväänsä niin tiedät, että sinä ainakin olet työsi hoitanut hyvin! Tsemppiä sinulle ; )

• tällä palstalla on juuri käyty "kiivaitakin"keskusteluja sopivasta iästä aloittaa päiväkoti.Kyllähän tuo vanhempien perään itkeminen jossain vaiheessa hellittää...mutta jos tilanne vaan pysyy ennallaan eikä loppua näy niin täytynee vanhempien kanssa varmaan jutella onko päiväkoti hyvä ratkaisu heidän lapselleen??Tosin ei varmaan perhepäivähoidossakaan tilanne varmaankaan muutu joten ainoa ratkaisu on varmaan oma hoitaja jolla on aikaa panostaa vain siihen yhteen lapseen(tosin kallis vaihtoehto)mutta ainakin joksikin aikaa jotta lapsi tottuu vieraan ihmisen hoitoon ja sitten kokeilla päiväkotia,tosin ei ilmennyt onko kyseessä perhepäivähoito vai päiväkoti?En ole alan ammattilainen mutta näin itse asian ajattelen...

• olin tarkoittanut viestin alkuperäiselle lähettäjälle:(.......eiköhän se kuitenkin välity tämänkin "mutkan"kautta ;)

• LH =)

Ensimmäisenä tuli mieleen että joku äidille/kodille tuoksuva vaate,vaikka äidin t-paita voisi tuoda lohtua.Ehkä valokuva,mitä voi katsella kun ikävä tulee..joskus omat rattaat on tuonut lohtua,lapsi on sitten istunut niissä ja katsellut toisten touhuja sieltä(kai se tuo turvallisuutta kun on omat rattaat,eikä muut ole ihan iholla kiinni),oma rakas lelu,ihan mikä vaan.Keskustele asiasta äidin ja isän kanssa jos tilanne ei ala helpottaan,kysele oisko heillä mitään ideoita miten lapsen jäämistä ja olemista voisi helpottaa.Toki sekin pitää muistaa että toisille vain äidistä ero on kauheaa ja tottuminen kestää pitempään.Eipä sille itkevälle lapselle voi tehä muuta kuin tarjota syliä,harmi vain kun se aika on sit poissa toisten kanssa olemisesta.Siinäpä muutama pikku kikka.

• kokemusta

vastaavasta. Lapsi itki koko ajan, ainoastaan silloin kun otin syliini, rauhoittui. Tätä jatkui 4 kuukautta, jonka jälkeen alkoi reipastua, itku loppui ja alkoi touhuta muiden lasten kanssa. On nyt 4-vuotias, todella reipas ja ihana neiti. Joillakin lapsilla se vain ottaa lujille, vieras paikka ja vieraat lapset. Tämä tyttö oli tullessaan hoitoon 10 kuukautta, mutta kuten sanoin sen reippaampaa lasta saa hakea!Joten kyllä se helpottaa ajan myötä.

• hoitaja pieni

Lapsi viestittää itkullaan kiintymystä omiin vanhempiin. Itse koen omassa perhepäivähoitajan työssäni hyvänä asiana että lapset osoittaa tunteitaan, joskus itkulla niin kui sinun lapsesi. Minun tapani on pyytää äidin, jokin pieni vaatekappale, joka tuoksuu äidille, mukaan hoitoon. Myös äidin valokuva on hyvä lapsella mukana, jotta hän pystyy kannattelee omaa tunettaan äitiin, ja näin ollen ikävä saa siedettävän muodon. Lapsen ikävää ei voi vähätellä ja työntää syrjää. Lopulta lapsi huomaa että äiti ei häntä hylkää vaikka hoitoon tuokin, rytmi tuo pysyvyyttä ja lapsi oppii tunnistamaan päivän tapahtumista jo hyvin pienenä, milloin äiti sitten tulee.

• hoitaja kans

kokemuksella olen huomannut että usein itku laantuu parin viikon jälkeen. Mutta jos lapsi syö rintaa aamuin ,illoin,niin silloin se on tuskaisempaa kuten minulla oli aikoinaan. Kuitenkin lapsesta tuli sitten mitä aurinkoisin ja ihana lapsi.

• alkup.

Lapsella on kyllä oma unilelunsa aina hoidossa sekä vanhempien valokuva, mutta nekään ei juurikaan auta asiaa, itkee siltikin. Täytyy vaan toivoa, että tottuisi piakkoin joukkoomme.

• ...

Minäkin olen ollut sijaisena ryhmässä, jossa pienin lapsista oli vain 8kk:n ikäinen aloittaessaan ja hän itki ensimmäisen kuukauden lähes tauotta silloin kuin ei nukkunut. Syli, tuttu lelu tms. ei auttanut. Viimeksi kun olen kyseisessä ryhmässä ollut kyseinen lapsi ei ole juuri itkeskellyt ja on niin aurinkoinen lapsi että. Luulisin että aika tekee tehtävänsä. Tosin se on hirvittävän raskasta hoitajille ja muille lapsille, sekä tietenkin vanhemmille jättää lapsi päivästä toiseen itkemään.

• jos kokeilisit

kantoliinassahan lapsi saattaisi rauhottuu tai repussa, voisit olla muiden kanssa. Varsinkin jos on semmoiseen tottunut. Voi noinkin isoa kantaa. Ehkä sitten helpottais.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7425
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5374
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      254
      4533
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4465
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3227
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2656
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2338
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2302
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2252
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2164
    Aihe