Tulihan se sieltä

Catleija2

Tulihan se sieltä, vaikka odotinkin että siitä puhuttaisi vasta elokuun jälkeen, kun ollaan siirrytty digiaikaan ja kansa on hankkinut kuka minkinlaisen boxin.

Päivän lehdessähän siitä jo kirjoitettiin, että nykyiset digiboxit vanhenevat käyttökelvottomiksi jo muutamassa vuodessa. Jo kehitellään uutta standardia. Uusi DVB-T2- digitekniikka antenniverkkoon on sitten toista sukupolvea, joka pakottaa tv-katsojat uusimaan sekä boxinsa että antenninsa. Entisen yhden antennin sijaan tarvitaankin kaksi antennia.

Luvassa on jokavuotinen lupamaksun nousu ja jatkuva laitteiden uusinta. Käy kuten kännykaupan kanssa. Uusia sukupolvia syntyy solkenaan ja kun siihen on lisätty mukaan kytkykauppa, pahakaan ei ota enää hinnoistakaan selvää.

Ja kun laitteen eloaika ennustetaan lyhyeksi, ei niiden tarvitse kovin kestäviäkään olla. Aikamoista vedätystä tuo digiaika tuo tullessaan. Joku hyötyy ja romukasat kasvavat.

17

1164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinikynä

Kaiken sen lisäksi, mitä Catleija kakkonen ennakoi tulevaksi luvatussa digimaassa, saamme vielä iloksemme hillittömän korttipelin.
      Tulee olemaan tai oikeastaan alkaa jo olla erilaisia maksukortteja, joilla pääsee nauttimaan esim. jonkun formula kuskin muminaa, kun toimittaja kysyy ties monennenko kerran, "mikä nyt on viilis".
      Varsinkin urheilun ystävillä on oltava melkoinen määrä maksukortteja, kun eri urheilulajit on katsottavissa eri toimijoiden kanavilta, joissa jokaisessa tarvitaan maksukortti.
      Siinä sitä on sitten korttipeliä kerrakseen.

• Aarre

Vieläköhän löytyy dorkia, jotka antavat äänensä vaaleissa demareille tai kahden muun suurpuolueen ahdokkaalle?

• muista en tiedä

Tekopyhyytensä ennen vaaleja oikein ällöttää.

• Kalle-Aaretti
        muista en tiedä kirjoitti:

Tekopyhyytensä ennen vaaleja oikein ällöttää.

Kehui antaneensa kaikille, mutta että kommeimmat saivat ensin. Ja kyllä apupuolueiden poikain sekä tyttärien meteli on hallituksessa aina piipitykseksi mennyt.

• fiiuliN

Selittäisitkö sinä minulle (joku toinenkin käy) onko demarit syyllisiä tähän digi-aikaankin?
        Kaikestahan vallassa olevia päättäjiä syytetään, mutta minä en ymmärrä tätä digi-juttua. Ja miksi juuri demarit, eikö voitaisi syyttää vaikka kokoomusta, tai nykyisin vallassa olevaa keskustaa.

• Aarre
        fiiuliN kirjoitti:

Selittäisitkö sinä minulle (joku toinenkin käy) onko demarit syyllisiä tähän digi-aikaankin?
        Kaikestahan vallassa olevia päättäjiä syytetään, mutta minä en ymmärrä tätä digi-juttua. Ja miksi juuri demarit, eikö voitaisi syyttää vaikka kokoomusta, tai nykyisin vallassa olevaa keskustaa.

Hän uhoaa, että analogilähetyksille ei tulla antamaan lisäaikaa. Itse veikkaan, että lisäaikaa annetaan, ehkä vähintäin 5 vuotta.

• Hintriika1.

En ole hankkinut vielä sitä ensimmäistäkään digiboxia - en poliittisesti värittäytynyttä enkä epäpoliittista. Mutta viimeistään kesällähän se on ostettava.

Telkkarista en kyllä katso paljon muuta kuin uutiset. Ne muut vähäiset minua kiinnostavat ohjelmat yleensä unohdan katsoa. Huomaan sitten, kun ohjelma on jo mennyt.

Tuon tekniikan kanssa on nykyisin sama juttu. Laite kuin laite on vanhanaikainen jo siinä vaiheessa, kun sen saa kotona pakkauksestaan puretuksi!

Maksullisia kanavia en huolisi edes ilmaiseksi. Enhän minä saa katsotuksi näitä nykyisiäkään, joihin tavallinen tv-maksu riittää. Kortteja käytän korkeintaan pansianssin peluuseen (ällöän tietokoneen pasianssia!)

• Catleija2

Hintriika1 sanoo:
        "Tuon tekniikan kanssa on nykyisin sama juttu. Laite kuin laite on vanhanaikainen jo siinä vaiheessa, kun sen saa kotona pakkauksestaan puretuksi!"
        Tosi on, kun nuo sukupolvetkaan laitetekniikoissa eivät ajallisesti vastaa ihmissukupolvia. Pystyisivät varmaan hetikin tulevan tekniikan laitteeseen lisäämään, mutta ekonomisista syistä tehdään uuden polven laite.
        Se on niinkuin sukkahousujen kanssa, että kestäviä osataan tehdä, mutta se ei kannata sillä vain se on tärkeää, että kulutus pysyy korkealla.

• Olen yleensä puolustamassa tekniikan kehitystä mutta nyt olen ihmeissäni.

Digitekniikka tuo tavalliselle katsojalle hyvin minimaalista hyötyä. Kanavamäärät kasvavat muistaakseni viisinkertaisiksi ja ne rahanahneiden yksityisyritysten omistamiksi. Tuo "korttipeli" on jo nyt todellisuutta.

Kehdataankohan vielä puhua lahjomattomuudesta Suomessa. Nokiakohan on lahjonut päättäjät?

Muistattekohan nuoruutemme aikaisen suur-rakennuttajan. Suuria kaupunginosia rakennettiin ja pienimmätkin päättäjänilkit lahjottiin.

Kaavoitukset syntyivät, luvat tulivat, maanomistajat rikastuivat j.n.e. Kerron Rakennustoimisto Puolimatkasta.

Ennen oli inflaatio, joka söi rahanarvon, nyt on kehityksen inflaatio, maksaja on vai pysynyt samana!

• lienee

niin tärkeää olla kaiken teknisen kehityksen kärkimaa... meille riittäisi vähempikin vauhti ja vain tarpeelliset vempeleet.

• Hintriika1.

Ihmettelin ääneen eräässä alan putiikissa, jossa halvin antenniverkon boxi maksoi 39 € mutta halvin kaapeliverkon boxi 99 €, jotta mistä moinen.

Myyjä selitti jokseenkin näin: Periaatteessa molemmat boxit ovat saman hintaisia, mutta Suomessa on niin monimutkainen kaapeliverkko, ettei siihen kannata valmistaa ns. karvalakkimalleja. Siksi kaapeliverkkoon on tarjolla vain kalliimpia versioita.

Ääneen ihmettelyni loppui siihen, sillä menin sanattomaksi.

• Digiboxit ovat pieniä värivastaanottimia ilman väripääteasteita ja kuvaputkea. Vaatimukset kaapeliverkkoa varten ovat suuremmat. Paljon enemmän kanavia ja siis laajempi taajuusalue.

Voit aivan hyvin soittaa Tekniseen Korkeakouluun tai Yleisradioon. Vastaukset ovat vain vaikeita maallikolle ymmärtää.

• Hintriika1.
        Ruuneperi kirjoitti:

Digiboxit ovat pieniä värivastaanottimia ilman väripääteasteita ja kuvaputkea. Vaatimukset kaapeliverkkoa varten ovat suuremmat. Paljon enemmän kanavia ja siis laajempi taajuusalue.

Voit aivan hyvin soittaa Tekniseen Korkeakouluun tai Yleisradioon. Vastaukset ovat vain vaikeita maallikolle ymmärtää.

Kiitos, että vaivauduit vastaamaan, vaikka en minä tullut hullua hurskaammaksi. Olen hyvä oppimaan minkä tahansa laitteen käytön, mutta en ikinä opi ymmärtämään, miten ne toimivat.

Vieläkin uskon, että radion sisällä on pieniä ukkoja ja akkoja, jotka siellä pitävät omaa showtaan. Ainakin minun radiossani.

• Hintriika1. kirjoitti:

Kiitos, että vaivauduit vastaamaan, vaikka en minä tullut hullua hurskaammaksi. Olen hyvä oppimaan minkä tahansa laitteen käytön, mutta en ikinä opi ymmärtämään, miten ne toimivat.

Vieläkin uskon, että radion sisällä on pieniä ukkoja ja akkoja, jotka siellä pitävät omaa showtaan. Ainakin minun radiossani.

Radiolähettimestä lähtee sähkömagneettista säteilyä, jollaista valokin on, vain lyhytaaltoisempaa.

Tämä säteily, kantoaalto, kuljettaa mukanaan ääntä, joka Sinunkn radiostasi vahvistettuna kuuluu. Radioaallot ovat Sinuakin vilkkaampia, luulen, kulkevat n. 300 000 km/s .

• Hintriika1.
        Ruuneperi kirjoitti:

Radiolähettimestä lähtee sähkömagneettista säteilyä, jollaista valokin on, vain lyhytaaltoisempaa.

Tämä säteily, kantoaalto, kuljettaa mukanaan ääntä, joka Sinunkn radiostasi vahvistettuna kuuluu. Radioaallot ovat Sinuakin vilkkaampia, luulen, kulkevat n. 300 000 km/s .

Minusta olisi kivempi uskoa niihin pieniin ukkoihin ja akkoihin.

• Hintriika1. kirjoitti:

Hintriikka1! Anna sinulle kymmenen pistettä ja papukaijamerkin!

Selvisi tämäkin asia. Minä olen luullut, että meidän radiossamme on imitaattori Reijo Salminen 48-numeroisissa kengissään.

• Ei nimimerkkiä
        Venlastiina kirjoitti:

Hintriikka1! Anna sinulle kymmenen pistettä ja papukaijamerkin!

Selvisi tämäkin asia. Minä olen luullut, että meidän radiossamme on imitaattori Reijo Salminen 48-numeroisissa kengissään.

Ompas sulla iso radio!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe