Asennevamma ja rekka

SatuMainen autoilija

Terveisiä motarilta. Ajoimme lyhyessä letkassa muuta liikennettä nopeammin vasenta kaistaa, kun tavoittelemani liittymä alkoi lähestyä. Olin ohittanut kaksi rekkaa ja niiden edessä ajoi kaksi pakettiautoa ja huomasin, että liittymäni 1000 m taulu tuli vastaan. Aloin vähentää nopeutta kun totesin, etten ehdi enää rauhassa ohi niistä pakettiautoista ja asetuin toisen taakse takaviistoon ja oikean puoleinen vilkku päälle. Pidettyäni vilkkua hetken päällä alkoi takana mielestäni aika reilun etäisyyden päässä oleva rekka vilkutella pitkiä valoja. Kun en nähnyt minkäänlaista vaaratilannetta ja se liittymäkin läheni, siirryin mainitun rekan eteen, enkä siis erityisen lähelle eli mistään kiilaamisesta on turha puhua. Ja vilkku oli siis ollut jo pitkään päällä.

Rekkakuski lykkäsi pitkät päälle ja välillä pudotti lyhyille vilkutellakseen pitkillä, sitten aikansa vilkuteltuaan laittoi itse vilkun vasempaan ja alkoi vaihtaa kaistaa. Liittymäni tuli ja käännyin rampille enkä jäänyt seuraamaan mitä arvon herrasmies helvetin isolla Schenkerin rekallaan jäi tielle tekemään mutta minä jäin ihmettelemään tilannetta.

Korostan, että tilanne ei ollut mitenkään äkillinen vaan siihen meni 100 km/h nopeudella se aika, mikä menee siihen, kun 1000 m taululta laittaa vilkun oikealle ja aikanaan kääntyy rampille.

Mitähän mahdoin tehdä väärin? Kurata arvon rekkakuskin tuulilasin? Ajoin liian hiljaa?

Pakkohan minun oli, hyvänen aika sentään, kääntyä sinne minne olin menossa! Vaihtoehto olisi ollut kisuttaa vielä vasenta kaistaa ja todella kiilata joku edellämenevistä autoista koukaten viime hetkellä rampille. Vai olisiko minun pitänyt pysäyttää vasemman kaistan liikenne ja jäädä odottamaan, kunnes oikeata kaistaa ei enää tule ketään? Istuisin siellä varmaan vieläkin ellen, kuten luultavasti olisi käynyt, tullut jonkun peräänajamaksi.

Minä ymmärrän ettei henkilöautoilijoille ole asennetestejä. Mutta tapahtuneen perusteella en ymmärrä miksei rekkakuskeille ole sellaisia. Pysyisivät kuumakallet poissa motareilta tappajavehkeineen. Saatana.

38

3433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekkis ukko

Rekoilla on tapana tuommoisessa tapauksessa räpsäyttää pitkillä,merkiksi että voit ainakin hänen puolestaan siirtyä eteen! Koska tekstisi mukaan oli kyseessä hiukan erikoistilanne? Saattoihan rekalla olla myös tarkoitus ohittaa ne pakettiautot mutta ryhtyi kyseiseen ohitukseen arvon herran mentyä liittymästä?
      Ei nyt hermostuta.

• SatuMainen autoilija

En käsittänyt väärin. Itse asiassa luulin, että arvon rekkakuski näyttää juuri niin. Tapa on tuttu tien päältä.

Eli käsitin ensimmäisen vilautuksen juuri siksi, kehotukseksi ajaa siihen väliin. Että "tu vaan, nyt siihen mahtuu hyvin". Näinhän ne kaikki viksut rekkakuskit näyttää.

Mutta kun aloin siirtyä oikealle kaistalle, huomasin että tämä räpsyttää valojaan edelleen. Ja jatkaa sitä, kun siirryin oikealle kaistalle. Hetken jatkettuaan hän lykkäsi pitkät päälle ja piti niitä päällä hyvän aikaa ja jatkoi sitten valojen vilkuttelua. Sitten tosiaan laittoi itse vilkun vasempaan ja alkoi vaihtaa kaistaa koska minä ehkä roiskutan kuraa?

Mutta kiitti rakentavasta vastauksesta. Saatat olla ammattimies.

• åpopåpo

nyt nämä muutamat idiootit, jotka vielä kehtaavat itseään kehua rekkamiehiksi ja liikenteen ammattilaisiksi, todellakin pilaavat koko tuon ammattikunnan maineen. Kirjoittamasi oli taas esimerkki yhden yksittäisen tällaisen "ammattilaisen" osoittamasta heikko- / huonohermoisuudesta tuolla tien päällä.

• aivan perseessä

sama kusipää mistä kirjoitin liikenneonnettomuus osastolle otsikolla "miksi rekat roikkuu"

• ykköskuski

Schenkerin kuski, joka ajoi pari kilometriä perässäni pitkät päällä, ja ohitti risteysalueella.

• ajat sitte

vasenta kaistaa jos tiesit että liittymä tulee ihan justiisa.?? kertoisitko?ja sitte tunkemaan toiselle kaistalle kiireellä.olisit ajellu kaikessa rauhassa oikeeta kaistaa ni tääkin valitus ois jääny tekemättä.ja se rekka oli tuskin mikään helvetin iso,normaalikokone .tulee vaan mieleen että kenelläköhän on asennevamma kun ohi on päästävä mahdollisimman monesta.

• räyhäät, dorka?

vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen, kuten tuo tapauksen kertonut teki. opasteet ovat olemassa siksi, että ne kertovat, mistä mennään minnekin ja kuinka kaukana ramppi on. kukaan tuossa ei tunkenut minnekään, eikä kenelläkään ollut tilanteessa kiire. nämä asiat kun olisit tajunnut niin olisi tuokin henkinen pahoinvointipurkauksesi jäänyt näkemättä ja sehän olisi ollut kaikkien kannalta hyvä. asennevamma tuossa oli rekkakuskilla, ja vahvasti vaikuttaa siltä, että sinulla se vamma on asenteen lisäksi myös jossain muualla, paljon ikävämmässä paikassa.

• .............
        räyhäät, dorka? kirjoitti:

vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen, kuten tuo tapauksen kertonut teki. opasteet ovat olemassa siksi, että ne kertovat, mistä mennään minnekin ja kuinka kaukana ramppi on. kukaan tuossa ei tunkenut minnekään, eikä kenelläkään ollut tilanteessa kiire. nämä asiat kun olisit tajunnut niin olisi tuokin henkinen pahoinvointipurkauksesi jäänyt näkemättä ja sehän olisi ollut kaikkien kannalta hyvä. asennevamma tuossa oli rekkakuskilla, ja vahvasti vaikuttaa siltä, että sinulla se vamma on asenteen lisäksi myös jossain muualla, paljon ikävämmässä paikassa.

eli viime hetkeen asti työnnetään vasenta kaistaa pää punasena ja sitte ängetään ramppiin.ja sitten ihmetellään et onpas muut asennevammasia ja kireitä.

• SatuMainen autoilija
        ............. kirjoitti:

eli viime hetkeen asti työnnetään vasenta kaistaa pää punasena ja sitte ängetään ramppiin.ja sitten ihmetellään et onpas muut asennevammasia ja kireitä.

Lueppa nyt tarkkaan mitä kirjoitin. Siis kun on 1000 metriä rampille niin alan hiljentää satasesta yhdeksäänkymppiin ja siirtyä oikealle kaistalle.

Viime hetkeen? Juuri kirjoitin etten halunnut tehdä näin kun mitä väität. Mitä sanaa et ymmärrä?

• stycke
        ............. kirjoitti:

Joskus sitä hämmästelen itsekin, että mikä näitä henkilöautokuskeja vaivaa kun ohi on päästävä viime tingassakin. Tuossa kuvatussa tilanteessa olisin melko varmaan purrut hammasta, tietämättä miten tiukaksi se oikeasti oli muodostumassa. On kyllä sitten sellainenkin tilanne nähty, että auto meni kaksikaistaisella tiellä puoliväkisin ohi ja parin kilsan päässä olikin kääntymässä vasemmalle, eikä osannut edes kunnolla ryhmittyä. Silloin annoin kyllä varsin pitkän alppitorvikonserton.

• .............
        SatuMainen autoilija kirjoitti:

Lueppa nyt tarkkaan mitä kirjoitin. Siis kun on 1000 metriä rampille niin alan hiljentää satasesta yhdeksäänkymppiin ja siirtyä oikealle kaistalle.

Viime hetkeen? Juuri kirjoitin etten halunnut tehdä näin kun mitä väität. Mitä sanaa et ymmärrä?

kirkkain silmin ja yrität saada muutkin uskomaan että ajoit rauhallisesti kaikkien autoilun sääntöjen mukaan ja toinen alkoi vaan räpyttelemään valoja ja raivoamaan ilman mitään syytä?omissa ajotavoissasi ei ollut mitään huomautettavaa?

• Oikolukija
        ............. kirjoitti:

kirkkain silmin ja yrität saada muutkin uskomaan että ajoit rauhallisesti kaikkien autoilun sääntöjen mukaan ja toinen alkoi vaan räpyttelemään valoja ja raivoamaan ilman mitään syytä?omissa ajotavoissasi ei ollut mitään huomautettavaa?

Kuulehan kaveri. En halua vähimmässäkään määrin aliarvioida älynlahjojasi, mutta eikö ketjun aloittaja selittänyt asian jokseenkin siten? Että ajeli omasta mielestään ihan OK ja sitten sai tällaisen mielenosoituksen mainitulta yhdistelmäajoneuvon kuljettajalta?

Minä en ainakaan kehtaisi tulla tänne valittamaan että "vi--u ajoin ylinopeutta ja kiilasin rekan ja heti se alkoi vi--uilla". Eli eiköhän kirjoittaja ollut omasta mielestään itse koko lailla kiltisti ja että mielenosoitus oli täysin aiheeton.

En aja itse rekkaa, luoja varjelkoon, mutta jos minun eteeni joku tiellä tulee niin pidän häneen saman reilun turvavälin kuin aiemminkin edellä olleeseen; hidastan vaikkapa itse nopeuttani vähäksi aikaa. Voisin kuvitella että tämä on rekallakin mahdollista? Ellei näin, ole, olkaapa ystävällisiä ja kertokaa mikä sen estää.

Teillämme on paljon kulkijoita. Ja mitä enemmän kulkijoita on, sitä enemmän on kaikkien syytä joustaa tarvittaessa, jotta turvallisuus säilyy.

• lukijatukija
        Oikolukija kirjoitti:

Kuulehan kaveri. En halua vähimmässäkään määrin aliarvioida älynlahjojasi, mutta eikö ketjun aloittaja selittänyt asian jokseenkin siten? Että ajeli omasta mielestään ihan OK ja sitten sai tällaisen mielenosoituksen mainitulta yhdistelmäajoneuvon kuljettajalta?

Minä en ainakaan kehtaisi tulla tänne valittamaan että "vi--u ajoin ylinopeutta ja kiilasin rekan ja heti se alkoi vi--uilla". Eli eiköhän kirjoittaja ollut omasta mielestään itse koko lailla kiltisti ja että mielenosoitus oli täysin aiheeton.

En aja itse rekkaa, luoja varjelkoon, mutta jos minun eteeni joku tiellä tulee niin pidän häneen saman reilun turvavälin kuin aiemminkin edellä olleeseen; hidastan vaikkapa itse nopeuttani vähäksi aikaa. Voisin kuvitella että tämä on rekallakin mahdollista? Ellei näin, ole, olkaapa ystävällisiä ja kertokaa mikä sen estää.

Teillämme on paljon kulkijoita. Ja mitä enemmän kulkijoita on, sitä enemmän on kaikkien syytä joustaa tarvittaessa, jotta turvallisuus säilyy.

Olen samaa miletä kanssasi vain sillä erolla että itse ajan rekkaa työkseni (28 vuotta ratin takana) Ja minusta tuon ketjun aloittajan kuvailema ns. wannabe rekkapena kuulosti olevan täysiverinen kusipää ja jolla nyt ei todella pitäisi olla asiaa rekan puikkoihin, olen pahoillani että tällaisia kusipäitä vain tuntuu riittävän, en toki itsekkään ole herra täydellisyys, mutta pyrin olemaan ja käyttäytymään muita ihmisiä kohtaan rehdisti, silti ei minulta kusipäille riitä liiemmälti myötätuntoja, oli sitten rekka tai mikä tahansa muu kuski. Toivottavasti sinäkin kohtaat edes silloin tällöin sellaisiakin kuskeja jotka ovat ja käyttäytyvät siellä tienpäällä fiksusti.

• jotain muuta
        stycke kirjoitti:

Joskus sitä hämmästelen itsekin, että mikä näitä henkilöautokuskeja vaivaa kun ohi on päästävä viime tingassakin. Tuossa kuvatussa tilanteessa olisin melko varmaan purrut hammasta, tietämättä miten tiukaksi se oikeasti oli muodostumassa. On kyllä sitten sellainenkin tilanne nähty, että auto meni kaksikaistaisella tiellä puoliväkisin ohi ja parin kilsan päässä olikin kääntymässä vasemmalle, eikä osannut edes kunnolla ryhmittyä. Silloin annoin kyllä varsin pitkän alppitorvikonserton.

Minä taas ihmettelen sitä, miten niin moni on tämänkin asian vääntänyt ties miksikä. Höpistään viime hetken väliin tunkemisesta ja muusta vastaavasta, vaikka mikään tuossa tilanteen kuvauksessa ei sellaiseen viittaa. Onko ihmisillä niin paha olla, että pitää keksiä asioita, joista sitten rähistään? Vai onko osa ihmisistä niin tyhmiä, etteivät tajua, mitä muut kirjoittavat?

• sinivilkku
        jotain muuta kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä, miten niin moni on tämänkin asian vääntänyt ties miksikä. Höpistään viime hetken väliin tunkemisesta ja muusta vastaavasta, vaikka mikään tuossa tilanteen kuvauksessa ei sellaiseen viittaa. Onko ihmisillä niin paha olla, että pitää keksiä asioita, joista sitten rähistään? Vai onko osa ihmisistä niin tyhmiä, etteivät tajua, mitä muut kirjoittavat?

ihmettelen, että miksi piti lähteä enää ohitukseen lainkaan, kun joka tapauksessa ei matkaa liittymään enää pitkälti ollut.
        Kyllä siinä varmaan on vasemmalla kaistalla perässäajavatkin ihmetelleet, kun yksi alkaa himmata vauhtia.
        Aloittaja myös kertoi vilkuttaneensa pitkään, ennen kuin alkoi siirtyä oikealle kaistalle, eli kyllähän se aika oudolta toiminnalta kuulostaa. Liikenteessä kun kuitenkin kaikkien osapuolten tulisi käyttäytyä johdonmukaisesti.

En nyt väitä, että välttämättä mitään valojen tuikkimista olisi tarvinnut harrastaa, mutta ehkäpä "rekkakuski" halusi ilmoittaa, että jokin meni pikkusen pieleen ja aloittajan kirjoituksesta ainakin minä sain käsityksen, että virhettä etsittiin koko ajan toisesta. Joskus olisi hyvä huomata omatkin mokansa....ja jopa tunnustaa ne, ainakin itselleen.

• et ymmärrä?
        SatuMainen autoilija kirjoitti:

miks alat hiljentää? ja miten alas hiljennät ennekuin kurvaat ramppiin?eiköhän rampissa pituus riitä hiljentämiseen ettei sitä tarvi tehä toisten edessä moottoritiellä.

• No en nyt keksi mitään
        sinivilkku kirjoitti:

ihmettelen, että miksi piti lähteä enää ohitukseen lainkaan, kun joka tapauksessa ei matkaa liittymään enää pitkälti ollut.
        Kyllä siinä varmaan on vasemmalla kaistalla perässäajavatkin ihmetelleet, kun yksi alkaa himmata vauhtia.
        Aloittaja myös kertoi vilkuttaneensa pitkään, ennen kuin alkoi siirtyä oikealle kaistalle, eli kyllähän se aika oudolta toiminnalta kuulostaa. Liikenteessä kun kuitenkin kaikkien osapuolten tulisi käyttäytyä johdonmukaisesti.

En nyt väitä, että välttämättä mitään valojen tuikkimista olisi tarvinnut harrastaa, mutta ehkäpä "rekkakuski" halusi ilmoittaa, että jokin meni pikkusen pieleen ja aloittajan kirjoituksesta ainakin minä sain käsityksen, että virhettä etsittiin koko ajan toisesta. Joskus olisi hyvä huomata omatkin mokansa....ja jopa tunnustaa ne, ainakin itselleen.

Vähän tulkintakysymys, onko yli kilometri pitkä vai lyhyt matka liittymään. Kilometrin opastehan tuli vastaan ohituksen aikana. Ei siinä vielä mikään varsinainen kiire ole vaihtaa kaistaa.

En kyllä löydä mitään epäjohdonmukaista tuosta vilkuttamisesta. Ellei sitten ajatella, että pitkään vilkuttaminen poikkeaa vallalla olevasta vilkutustavasta eli korkeintaan kerran jos ollenkaan. Tieliikennelain mukaan tuossa on toimittu ja sillä pitäisi olla aika iso merkitys.

Ei tuosta kyllä löydy moitittavaa muiden kuin sen rekkakuskin kotipoliisitoiminnasta, jos siis alkuperäinen kertomus on totuudenmukainen.

• tiukkaan väliin

Rekan ja pakun välillä alle 50 metriä eli valotolppien välimatka.

• Ammatiksi ajanut

Sitä harmitti ne kaks edellä menevää pakua jotka todennäkoisesti ajoi ali sallitun, Yhdestä olis päässyt ohi kohtuutonta haittaa muille tekemättä mutta kaks soutavaa ei onnistu ja vielä (kolmas)sinä siihen eteen, luuli että jäät siihen eteen körötteleen pakujen perään, hermot siltä meni.

Loppputulos: sinussa ei vikaa, rekkakuski ajatteli ensin fiksusti mutta toimi sitten tyhmästi. Pois alalta ja äkkiä tämmöset kuskit kiitos ja moro.

• sinivilkku

Miksi Sinun piti päästä niistä rekoista ohi?
      Oliko jotenkin hienompaa poistua motarilta niiden edestä?

On todella pöljää siirtyä vasemmalta kaistalta liki suoraan erkanemisrampille. Kyllä h-autokuskinkin pitää osata ennakoida sen verran, ettei enää tuossa vaiheessa (1000 m ennen motarilta poistumista) ole vasemmalla kaistalla ohittamassa ketään.

• ja lisäksi...

Se, että sinulla on ollut vilkku päällä pitkään, ei tarkoita sitä, että oikeaa kaistaa ajavan pitäisi sen kummemmin jättää sinulle tilaa. Kaistan vaihtajalla on väistövelvollisuus, ja vaihto pitää suorittaa niin, ettei siitä aiheudu haittaa muille. Haitaksi laskisin sen, että takanatuleva joutuu takiasi hidastamaan, sekä sen, että tosiaan roiskutat sitä kuraa.
        (Rekkakuski ei myöskään voinut tietää, että olet poistumassa seuraavasta liittymästä, vaan oletti varmaan että tungettuasi väkisin väliin valitat seuraavaksi täällä perässä roikkuvista rekoista.)

• päällä

tai sitten vaan et osaa.

• Rekkis ukko

Nämä tapaukset on valitettavasti sellaisia ettei niistä kannata kirjaimin selittää! Tarvittaisiin helikopteri kuvaa ennen kuin voitaisiin laskea syyllisiä? MUTTA! Olen nähnyt tapauksia jossa h-auto ohittaa melkein "ihailtavan" sujuvasti yhdistelmäni ja oikealle kaistalle siirtyessään poistuu välittömästi rampille pois,mutta oikeasti pitää olla henkilöllä(selvästi paikallinen) nopea matikka pää,tai sitten tuuri?
      Sinun tapaukseen en ota kantaa,koska dokumenttia näyttää puuttuvan.(kuvaa)

• jrm

Olen tunnetusti vähällä aivokapasiteetilla varustettu rekkakuski, en ymmärrä sitä että moottoritiellä lähdetään ohittamaan edelläajavaa, olkoonkin vaikka raskaan liikenteen ajoneuvo jos on siirtyminen heti ohituksen jälkeen rampille. Ja kun toisilla autoilijoilla on tapana jo moottoritiellä hiljentää vauhti niin että moottoritietä edelleen ajava joutuu hiljentämään omaa vauhtiaan ja ihmettelemään ohittajan temppuja. Kyllä moottoritien rampit on siten rakennettu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta että niille voi ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta. Tässä tulee taas esille se mistä olen aiemminkin kirjoitellut, eli muiden huomioon ottaminen. Suomen vähillä moottoriteillä ei tule rampit niin yllättäen ettei niitä voi ja tiedä ennakoida. Jos joku oman kiireensä ja välinpitämättömyytensä ansiosta saa näytteen ohittamansa auton valoista tai äänimerkeistä, kannattaa ensin tarkkailla omaa ajosuoritustaan ennenkuin syyttää muita saatanan liikkujia. On toki sellaisia kuljettajia teillämme kulkemassa kasapäin jotka vaativat koko kinkeripiirin tyhjentämistä kun he saapuvat paikalle, toivottavasti sinä et kuulu heihin.

• rekoista on

päästävä ohi motarilla, kun tie on suolattu ja paska lentää. Jos ajat esim Tampereelta Helsinkiin rekan perässä noin 100-150m turvavälillä niin tuskin missään autossa riittää pesuneste tälle välille. Rekat vaan nostattaa niin helvetin moisen suolapilven taakseen että pitäisi olla väli vähintään 1/2 kilometriä ettei tarvitsisi pestä lasia.

Motarilla kun yleensä tuo ohittaminen sujuu mukavasti niin itse ohitan rekan aina jollei ole kuiva keli. Tietysti jätän reilun välin ennenkuin palaan oikealle kaistalle ettei rekkan tarvitse alkaa lasinpesutalkoisiin.

• nih.
        rekoista on kirjoitti:

päästävä ohi motarilla, kun tie on suolattu ja paska lentää. Jos ajat esim Tampereelta Helsinkiin rekan perässä noin 100-150m turvavälillä niin tuskin missään autossa riittää pesuneste tälle välille. Rekat vaan nostattaa niin helvetin moisen suolapilven taakseen että pitäisi olla väli vähintään 1/2 kilometriä ettei tarvitsisi pestä lasia.

Motarilla kun yleensä tuo ohittaminen sujuu mukavasti niin itse ohitan rekan aina jollei ole kuiva keli. Tietysti jätän reilun välin ennenkuin palaan oikealle kaistalle ettei rekkan tarvitse alkaa lasinpesutalkoisiin.

" Rekat vaan nostattaa niin helvetin moisen suolapilven taakseen että pitäisi olla väli vähintään 1/2 kilometriä ettei tarvitsisi pestä lasia. "

No höpö höpö! Niin paljoa ei lasia tarvii pestä etteikö aine piisaisi.

Ennemmin minä ajan rekan perässä kuin edessä. Saapipahan rekkakuski ajaa siten kuin ajoneuvo vaatii.

• välissä..

En kyllä ymmärrä mitä edes teet vasemmalla kaistalla ellet ehdi parin auton ohi kilometrin matkalla. Ei olisi varmaan paljoa matka hidastunut jos olisit taitojesi mukaan ajanut oikeaa kaistaa niin kuin kaikki muukin hidas liikenne.

Ihan vaan vinkkinä että ensi kerralla kun olet oudossa tai muuten vaan hankalassa paikassa pysy siellä oikealla kaistalla ettei tule yllätyksiä.

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin pikku hiljaa vasemmalta ohi lipuvat tyypit jotka kääntävät pian edestäsi hidastaen ja vaarantaen muuta liikennettä.

En muuten aja rekkaa vaikka kortin omistankin.

• itseäni jos kilometriä ennen liittymääni olisin vielä rekkaa ohittamassa ja siitä tulisi kiire päästä takaisin oikealle kaistalle. On näinkin joskus käynyt, ja kyllä se on hölmöltä tuntunut.

Voi olla että se rekkakin odotti vasemman kaistan vapautumista päästäkseen pakettiautoista ohi, ja silloin on aika ihmeellistä kun eräs jättää "leikin kesken" ja kiilaakin väliin. No varmaan tuollekin rekkakuskille tilanne selvisi siinä vaiheessa kun käännyit sinne rampille.

Toisaalta minuun eivät ole ikinä oikein kolahtaneet nuo valo-showt, joilla "koulutetaan" muita tielläliikkujia, mutta kyllä mielipiteeni on, että samalla kun tunnet ärtymystä tuon rekkakuskin käytöstä kohtaan, niin ota myös oma käytöksesi suurennuslasin alle ihan vastaisen varalle. Ehkä sinun vauhtisi putosi vielä tuosta oikean kaistan letkankin vauhdista rampin lähestyessä (joku tuolla huomautti että rampit ovat yleensä niin pitkiä että vauhtia ei tarvitse pudottaa etukäteen, ja siitä olen samaa mieltä) koska kerran rekka jo lähti ohittamaan sinua - en oikein usko että ihan vain "kostoksi" rupesi sinua ohittamaan.

Vaan mistäpä minä tiedän.

Asennetestit, hm. Kyllä ne voisivat olla asiaa myös meille henkilöautoilijoille!!

• arv1

"pikkuautojen" kuin raskaan kaluston ratissakin. Itse olen ajellut jokusen vuoden työkseni yhdistelmää, ja nähnyt huonoa käytöstä niin kolleegojen kuin henkilöautojenkin toimesta. Ero on vain siinä että iso auto näkyy ja kuuluu paljon paremmin. Ikävää että kohdallesi osui asennevammainen kuljettaja, haluan kuitenkin uskoa että maamme 25000 yhdistelmän puikoista valtaosa tietää pelisäännöt ja hyvät tavat ja osaa toimia niiden mukaan. Erheitä ja virheitä sattuu kaikille mutta se ratkaisee kuinka jälkipyykki siivotaan.

• älä valita jos et ymmärrä

Käyhän jonkun rekan kyydissä yks reissu. Näät siellä uskomattoman paljon tilanteita joita et olisi koskaan kuvitellut näkeväsi. Aivan varmasti oma ajattelutapasi muuttuu. Minkä verran, sen saat tulla sitten itse kertomaan.

• Syyllinen

Kommenteista päätellen lopputulokseksi tuli se, että ha-kuski ohitti rekan motarilla ihan turhaan, viime tingassa, ja vielä ahtaaseen väliin alinopeudella, vaikka olisi voinut siirtyä oikealle kaistalle jo 15 kilometriä ennen liittymää. Niinpä rekkakuskin valoshow ja käsimerkit olivat oikeutetut.

Kerrassaan älykkäitä kommentteja.

• löytyy vastaavia

joka ikinen arkiaamu tapaan näitä samanlaisia urpoja jotka "eivät tee mitään äkkinäistä tai vaarallista" kiilatessaan jonoon vasemmalta kaistalta, päästäkseen oikealle erkanevaan ramppiin.

Rekat ja muut jonossa asiallisesti ajavat joutuvast sitten tekemään kaikenlaisia väistöliikkeitä jotteivat jyrää näitä "en aiheuttanut minkäänlaista vaaratilannetta" tuhannen päreiksi.

Viimeksi viime viikolla sain blokattu yhden näistä urpåista niin ettei se päässyt tavoittelemaansa liittymään lainkaan vaan joutui jatkamaan suoraan ja tyydytyksellä panin merkille sen kuinka ohjaamo oli käsimerkkejä täynnä kun en päästänyt sitä jonoon. Näki että harmitti ja sehän onkin pääasia.

• ...

Kaikki on niin suhteellista. Tämä lause kuitenkin pisti minun silmääni.

"Ajoimme lyhyessä letkassa muuta liikennettä nopeammin vasenta kaistaa, kun tavoittelemani liittymä alkoi lähestyä"

Ohittaminen on hetkellinen toimenpide. Sitä ohitetaan ja palataan sitten kun on saavutettu tarpeeksi etäisyyttä ohitettavaan autoon, takaisin oikealle kaistalle.

• jouman

luithan myös tämän virkkeen?
        "Olin ohittanut kaksi rekkaa ja niiden edessä ajoi kaksi pakettiautoa ja huomasin, että liittymäni 1000 m taulu tuli vastaan."
        siis kyseessä oli hetkellinen toimenpide, jolla oli tarkoitus ohittaa 4 ajoneuvoa. jokaisen ohittaminen erikseen olisi luonut enemmän vaaratilanteita kuin letkan ohittaminen kerralla. varsinkin, kun kyse oli moottoritiestä, jossa ohituskaista ei lopu kesken.

• ratissa

on tänä päivänä paljon hengenvaarallisia kusipäitä. Itse ohitin viime kesänä vähän ennen Kuopiota pitkässä ylämäessä kaksiosaisen rekan mitenkään kiusaamatta, tai eteen kiilaamalla, no muutaman kilometrin päässä tuli jonon pätkää ja vauhti laski vähän alle 80 km/h. Ohittamani rekka saavutti myös jonon ja alkoi ajamaan n. 1-2 metrin päässä perästäni. - Mitä jos jono olisi yht`äkkiä jarruttanut ? - En luota yhtään näiden "Teiden Ritareiden" ajotaitoon, sen verran niitä näkee ojiin / ympäri ajettuina nykyään...

• ja jäi

sanottua, että k.o. ohitus tapahtui ohituskaistalla.

• ja jäi kirjoitti:

sanottua, että k.o. ohitus tapahtui ohituskaistalla.

Mittasitkos ihan välin, vai katsoitko vaan peilistä josta näyttää olevan lähempänä kuin onkaan?

• en ole tietäjä minäkään

Se että näkee rekkoja ojissa yms. ei kai kerro sinullekaan mitä on tapahtunut, vain sen mikä on lopputulos. Joten älä syytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3440
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2266
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1935
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      411
      1877
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1691
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1507
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1408
    8. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1323
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1271
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1226
    Aihe