Talkoot

Hakomäen Eemeli

Olin juuri kutsumassa teitä virtuaalisiin lumenluonti talkoihin kun vävy soitti. Tulee auraamaan kymmenen minuutin päästä. Niin että ei nyt sitten tarvitsekaan tulla.

Tuli kuitenkin mieleeni että minkälaisissa talkoissa olette olleet ja mitä niistä tykänneet?

26

1077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yykaakoo

On sitä talkoissakin tullut oltua. Kesällä siskon muuttotalkoot ja ex-miehen siskon talonpurkutalkoot ja tietenkin jokakesäiset taloyhtiömme pihansiivoustalkoot. Sitten on ollut matonkuteittenleikkaustalkoita pitkin elämää, pienimuotoisia siivous- ja leipomistalkoita...

Talkoot on mukavia sosiaalisia tapahtumia - saisi olla nykyisin useamminkin. Vaan miksipä ovat vähentyneet?

• Likka321

Minäkin muistan lapsuudestani naapuruston naisten keskeiset matonkudetalkoot eli rättiköpelöt.Naiset istuivat laiturilla, puhe puplppusi taukoamatta, me lapset uimme, joku paistoi muurinpohjalettuja, savu ja kahvi tuoksuivat. Kansakoulussa luokkamme osallistui ainakin kerran perunannostotalkoisiin, joissa heittelimme vallattomasti toisiamme perunoilla. Me partiolaiset istutimme talkoilla puuntaimia retkien rahoittamiseksi.Erilaisissa rakennus- ja pihansiivoustalkoissa olen useinkin ollut mukana, viime aikoina muonittajana. Viehättävin talkootapahtuma oli, kun kuopustyttäremme häitä edeltävänä iltana hänen ystävättärensä kokoontuivat meille kokoamaan hääpöytien kukkalaitteet.

• Pulmanen

Minä olen nöösipentuna ollut matonkudetalkoissa.
        Oli tynsät sakset ja sormet jälkeen päin pitkään kipeät.
        Heinäntekotalkoot oli mukavat ja sapuska oli hyvää. Ei semmosta lihasoppaa siihen aikaan usein kotona saanut. Ja leivän päälle sai veistää reilusti voita.

• Catleija2
        Pulmanen kirjoitti:

Minä olen nöösipentuna ollut matonkudetalkoissa.
        Oli tynsät sakset ja sormet jälkeen päin pitkään kipeät.
        Heinäntekotalkoot oli mukavat ja sapuska oli hyvää. Ei semmosta lihasoppaa siihen aikaan usein kotona saanut. Ja leivän päälle sai veistää reilusti voita.

Matonkudetalkoot minullekin ensimmäiseksi mieleen juolahtivat. Hauska niissä oli olla, kun sai kuunnella korvat höröllään naisten juttuja. Kahvia ja tuoretta pullaa oli tarjolla..nam.Peukalohanka vaan tuli kipeäksi miesten sarkahousuja leikatessa.

Niin ja elonkorjuuaikaan tryskikone kierteli talosta taloon ja kylän porukka kulki talkoissa mukana. Lasten työ oli se pölyisin siinä puimakoneen loppupäässä. Oltiin kuin riihitonttuja illalla, mutta sauna oli lämmitettynä talkooväelle. Se että kyllä pölyä sai kakistella kurkustaan ja kaivella sieraimistaan seuraavanakin päivänä vielä.

Perunat nostettiin kylässä myös talkoilla. Pojat viskelivät meitä tyttöjä mädillä siemenperunoilla, ilkimykset. Kouluissakin oli perunannostoloma.

Näissä kyläläisten talkoissa oli se hyvä puoli, että tarjolla oli aina hyvää ruokaa runsaasti talkooväelle.

• talkoissa olen ollut ja talkoita tehdään edelleen.
      Mainitsen yhdistyksen missä toimin, talkoilla siellä kaikki tapahtumat aikaan saadaan.

• ville-vallaton

olen ollut minäkin,synnyin seudullani tehtiin paljon töitä yhtesin talkoovoimin.Oli heinänteko, rukiinleikkuu, perunannosto,uudis rakennukselle soran ajo,rakennuspuiden ajo,rakennuksien kattotalkoita.Tehtiimpä vielä teitäkin talkoovoimin.Se oli mielestäni sitä naapuriapua ja lähimmäisen auttamista.
        Talkoissa oli ihan kiva olla,väkeä saattoi kertyä useita kymmeniä ihmisiä,---talkoot saattoi olla joko kokopäivän tai iltapäivän kestäviä.Kahvia ja ruokaa tarjottiin palkaksi, sekä illalla ne kuuluisat talkoo tanssit.
        Musiikista saattoi huolehtia joku maniskan soittaja tai kuka milloinkin.
        AH. Se oli aikaa se.Mutta tuo aika ei koskaan enää palaa.

• Hintriika1.

Entisaikaan talkoohenki oli ikään kuin sisäänrakennettu ihmisiin. Tämä sukupolvi osaa vieläkin tehdä pelkästä hyvästä sydämestään, mutta rahanahneus työntää jalkaansa ovenrakoon yhä päättäväisemmin.

Eräs tuttavani vetää paikkakunnallaan senioreiden jumppaa. Hän kertoi ällistyneensä, kun hommasta tarjottiin maksua (TUL:n seura), ja yritti kieltäytyä siitä. Eihän se tietenkään käy!

Muiden ryhmien vetäjät pelkäävät, että heidänkin tilalleen pyrkisi joku vanha törppö, joka ei halua maksua työstään. Saavutettua etua on puolustettava. Talkoohenkeä ei edes tunneta.

Kaupunkilaislapsena olen oppinut talkoiden teon järjestötoiminnassa 50-luvulta lähtien. Vieläkin kavahdan, jos nykyisessä harrastuspiirissäni minulle tarjotaan rahaa jostakin palveluksesta.

Jos joutuu omaa rahaa käyttämään, niin kulukorvaukset ovat eri asia. Työstä en suostu ottamaan palkkaa. Henkistä pääomaa (muuta pääomaa minulla ei olekaan) jaan mieluusti ilmaiseksi, jos se vain muille kelpaa! Hyvä mieli on paras palkka.

• Lapsuudessani oli paljon talkoita, kun miehet olivat rintamalla. Heinätalkoissa olen ollut haravoimassa rippeitä ja polkemassa heiniä ladossa. Luokan kanssa kerättiin talkoilla tähkiä viljapellolta ja perunannostoloman aikana jouduttiin perunatalkoisiin.
        Ainakin meille muksuille palkkana oli ruoka talosta. Äiti taisi saada pienen lihaköntin, vähän jauhoja tai parhaassa tapauksessa voita ja kananmuniakin.
        Vähän isompana talkoilin tanssien puffetissa, mutta nykyiset talkoot ovat supistuneet ympäristöoppiin ja askarteluun naapurien kanssa kerran,pari vuodessa.

Vahinko, että talkoot alkavat olla katoavaa kansanperinnettä.
        Erityisesti minua surettaa se, että köyhät ihmiset ovat talkoilla ja tukkien kerjuulla saaneet pystyyn työväentaloja, mutta nykyisin vain harvoissa paikoissa niitä enää pystytään pitämään käyttökunnossa.

• Muistaako kukaan?
        Venlastiina kirjoitti:

Lapsuudessani oli paljon talkoita, kun miehet olivat rintamalla. Heinätalkoissa olen ollut haravoimassa rippeitä ja polkemassa heiniä ladossa. Luokan kanssa kerättiin talkoilla tähkiä viljapellolta ja perunannostoloman aikana jouduttiin perunatalkoisiin.
        Ainakin meille muksuille palkkana oli ruoka talosta. Äiti taisi saada pienen lihaköntin, vähän jauhoja tai parhaassa tapauksessa voita ja kananmuniakin.
        Vähän isompana talkoilin tanssien puffetissa, mutta nykyiset talkoot ovat supistuneet ympäristöoppiin ja askarteluun naapurien kanssa kerran,pari vuodessa.

Vahinko, että talkoot alkavat olla katoavaa kansanperinnettä.
        Erityisesti minua surettaa se, että köyhät ihmiset ovat talkoilla ja tukkien kerjuulla saaneet pystyyn työväentaloja, mutta nykyisin vain harvoissa paikoissa niitä enää pystytään pitämään käyttökunnossa.

Siihen merkittiin kaikki auttamiset.

Jokin hämärä mielikuva sen ulkonäöstä on.

• Muistaako kukaan? kirjoitti:

Siihen merkittiin kaikki auttamiset.

Jokin hämärä mielikuva sen ulkonäöstä on.

Jossakin vaiheessa oli muurahaismerkkejä, joita sai eri työsuorituksista erilaiset määrät. Ne muistaakseni liimattiin johonkin vihkoon.
        Muutaman pennin ne maksoivatkin, joten "ahkerimpia" olivat olleet ne, joilla oli mahdollisuus saada kotoaan rahaa.

Oliko tämä vain meidän koulussamme, vai muistaako joku omalta kohdaltaan nämä muurahaiset?

• Remanteri

Terveisiä kanalasta. Täällä ollaan emännän kanssa talkoiltu kolme pikkutipun ja yhden kukkopojan kanssa.
        Lähtivät nuoretparit porukalla hiihtämään, ja toivat jälkeläisensä meille. Kun ikäjakautuma on kahdesta vajaaseen viiteen, on täällä vipinää.
        Ei ole paljon ehtinyt netissä pyöriä. Eilen kyllä yksi niistä tipusista neuvoi, että kato kuuklesta, kun ihmettelin missä lukulasini ovat.
        No, lasit löytyi ilman kuuklea, ja jouduin aikamoiseen urakkaan,kun joka ipanalle piti lukea yksi satu. Se oli yhteensä neljä!

Että tälläiset talkoot meillä on, mukavaahan se ukille ja mummille on, kun ovat tulleet ukkiinsa.
        Ovat nimittäin oikein kilttejä kaikki mutta vähän kovaäänisiä.

• Venlastiina kirjoitti:

Jossakin vaiheessa oli muurahaismerkkejä, joita sai eri työsuorituksista erilaiset määrät. Ne muistaakseni liimattiin johonkin vihkoon.
        Muutaman pennin ne maksoivatkin, joten "ahkerimpia" olivat olleet ne, joilla oli mahdollisuus saada kotoaan rahaa.

Oliko tämä vain meidän koulussamme, vai muistaako joku omalta kohdaltaan nämä muurahaiset?

Suhtauduin tosi innokkaasti kaikkeen siinä iässä, ja jokin hämärä mielikuva on, että sen reunoihin liimailtiin jotain. Sen kirjan melko korkean muodon muistan. Kerran olin saanut Amerikan paketista uudet kauniit kengät, ja sitten pitikin mennä jonkun talon perunapellolle auttamaan koko luokan voimin. Pyysin opettajalta, että saisin mennä vaihtamaan jalkaan toiset kengät, kumpparit tjs. ja sainkin luvan. Siitä auttamisesta, tähkien poimimisesta, pullojen keruusta, pihkan keruusta sai niitä merkkejä. En muista, että olisivat maksaneet.

• Remanteri kirjoitti:

Terveisiä kanalasta. Täällä ollaan emännän kanssa talkoiltu kolme pikkutipun ja yhden kukkopojan kanssa.
        Lähtivät nuoretparit porukalla hiihtämään, ja toivat jälkeläisensä meille. Kun ikäjakautuma on kahdesta vajaaseen viiteen, on täällä vipinää.
        Ei ole paljon ehtinyt netissä pyöriä. Eilen kyllä yksi niistä tipusista neuvoi, että kato kuuklesta, kun ihmettelin missä lukulasini ovat.
        No, lasit löytyi ilman kuuklea, ja jouduin aikamoiseen urakkaan,kun joka ipanalle piti lukea yksi satu. Se oli yhteensä neljä!

Että tälläiset talkoot meillä on, mukavaahan se ukille ja mummille on, kun ovat tulleet ukkiinsa.
        Ovat nimittäin oikein kilttejä kaikki mutta vähän kovaäänisiä.

Oli hyvää reenausta kun vesi kaatu päältä.Siellä helsingissä oli juoksevia eläimiä joita en saanut pois tolullakaan.Tulevat jostain aina uudet kun entiset hävittää.
        Pikkutyttö soitti sanoin että tulemme sitten kun teillä tulee ikävä.Se on nyt jo tulkaa.

• Fanni

Mikä on kökkä ? Mitä siitä tulee mieleen ?

• Remanteri

Kökkä on kuhilas mutta myös talkoot.

• kun Eemeli kerran kysyy.Pitää miettiä kauan ja ei muista milloin,ollaan oltu atimotapahtumassa talkoissa.
      Minä olen vähemmän talkoita harrastanut mutta joskus huomaa olvansa toisten mukana.
      Ennen olin totoja ottamassa ylös raveissa.

Aina kun oli hautajaiset olin leipomassa ja keittämässä ruoka lapsia lohduttamassa.Lapsiperheitä auttamassa nuorena usein menin kun äiti oli sairaana,lypsin lehmiä hoidin lapsia.
      Juhannuksen jälkeen kuusamopäivillä ruokapuolella.Onhan niitä ollut kun alkaa muitella.Kun tulee lisää aikaa niin varmaan enemmän.

• itähelsinkiläinen

enkä toiste mene!

Suku piti klapitalkoot yhden mummon luona landella ja minulta oli lipsahtaa kirves jalkaan.
        Lipsahtikin mutta onneksi oli tukevat jalkineet.
        Sillä mummolla ei ollut edes vakuutusta. Kalliiksi tuli kun jouduin itse ostamaan uudet.

• itähelsinkiläinen kirjoitti:

enkä toiste mene!

Suku piti klapitalkoot yhden mummon luona landella ja minulta oli lipsahtaa kirves jalkaan.
        Sillä mummolla ei ollut edes vakuutusta. Kalliiksi tuli kun jouduin itse ostamaan uudet.

Luin tuolta vaaliketjusta P. Elurille esittämäsi kannatuspuheenvuoron. Perustelu oli niin hyvä, että päättelin sinut humoristiksi.
        Nyt kuitenkin mainitset, ettei mummolla ollut edes vakuutusta. Epäilen, että kirjoitit sen piruuksillasi, mutta sen verran epävarma olen, etten tässä kohtaa uskalla edes hymyillä...

• verotus mukaan
        itähelsinkiläinen kirjoitti:

enkä toiste mene!

Tänä päivänä saat verottajan niskaasi, kun teetät ilmaista työtä.
        Vakuutukset pitää ottaa, tai seisot leivättömän pöydän ääressä, kun joku laudanpala kolhaisee naapurin päänahan rullalle, pahemmasta tapaturmasta puhumattakaan.

• Hintriika1
        verotus mukaan kirjoitti:

Tänä päivänä saat verottajan niskaasi, kun teetät ilmaista työtä.
        Vakuutukset pitää ottaa, tai seisot leivättömän pöydän ääressä, kun joku laudanpala kolhaisee naapurin päänahan rullalle, pahemmasta tapaturmasta puhumattakaan.

Tuosta tuli mieleen, että verottaja osasi jo 50-luvulla! Kun Alvar Aalto halusi piirtää Helsingin Kulttuuritalon ilmaiseksi, siis omana lahjanaan työväenliikkeelle, niin verottaja ei uskonut, vaan mätkäytti Alvaria oikein olan takaa.

• Hintriika1 kirjoitti:

Tuosta tuli mieleen, että verottaja osasi jo 50-luvulla! Kun Alvar Aalto halusi piirtää Helsingin Kulttuuritalon ilmaiseksi, siis omana lahjanaan työväenliikkeelle, niin verottaja ei uskonut, vaan mätkäytti Alvaria oikein olan takaa.

Siitähän sitä Aaltoa olisi pitänyt mätkäistä, että hän piirsi Enso G:n valkoisen lasikuution
        Katajanokkaa pilaamaan!

Mielestäni se on konkreettinen ympäristörikos.

• Hintriika1
        Venlastiina kirjoitti:

Siitähän sitä Aaltoa olisi pitänyt mätkäistä, että hän piirsi Enso G:n valkoisen lasikuution
        Katajanokkaa pilaamaan!

Olen täysin samaa mieltä.

• Venlastiina kirjoitti:

Katajanokkaa pilaamaan!

laatikkotalot ja tasakatot.Olen sitä ukkoa aina uksinut että vielä kehutaan.Kaikki Suomessa saanut pilata yhtä huoltoaseman mallia käyttäen.

• Tunturipappa
        pääsky kirjoitti:

laatikkotalot ja tasakatot.Olen sitä ukkoa aina uksinut että vielä kehutaan.Kaikki Suomessa saanut pilata yhtä huoltoaseman mallia käyttäen.

Meinaan tuo vertaus.
        Ei sunkaan tänne olis aikojen alusta pykätty vinokattoisia taloja, jos ei sillä olis tarve.
        Kyllä lumen maassa pitää rakentaa ilmastoa vastaavia rakennuksia eikä suunnitella niitä joittenkin etelä ja itämaalaisten rakennelmien malliin.
        Onneksi tasakattovillitys on jo ohi!
        Olis vaan kannattanut uskoa edellisiä polvia. Nyt moni maksoi kalliit oppirahat.

• Tunturipappa
        Tunturipappa kirjoitti:

Meinaan tuo vertaus.
        Ei sunkaan tänne olis aikojen alusta pykätty vinokattoisia taloja, jos ei sillä olis tarve.
        Kyllä lumen maassa pitää rakentaa ilmastoa vastaavia rakennuksia eikä suunnitella niitä joittenkin etelä ja itämaalaisten rakennelmien malliin.
        Onneksi tasakattovillitys on jo ohi!
        Olis vaan kannattanut uskoa edellisiä polvia. Nyt moni maksoi kalliit oppirahat.

Kun palstan aihe on talkoot, niin oliskohan se Aalto ajatellut, ettei talkoolaiset putoa niin helposti tasakatolta?

• Yön vartija
        Tunturipappa kirjoitti:

Kun palstan aihe on talkoot, niin oliskohan se Aalto ajatellut, ettei talkoolaiset putoa niin helposti tasakatolta?

Sinä sen keksit! Ajatus varmaan lohduttaa niitä, jotka pelloille rakennetuissa taskattoisissaan ovat kiroilleet, kun katolla on ollut uima-allas, jonka suihku on sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe