Jeesus tuonelassa

Eki-50

Hänet tosin surmattiin ihmisenä mutta tehtiin
eläväksi hengessä.
19. Hän meni pois ja saarnasi (tuonelan)
vankeudessa oleville hengille

1 piet3/18-19 Laitoin tämän ydin-kohdan vielä koska adv.eivät hyväksy sitä tosi-asiaa,että haudassa oli vain Jeesuksen ruumis,ja samaan aikaan Jeesus saarnasi tuonelassa oleville
hengille.

27

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin saat

selville totuuden mistä on kysymys. Ei tässä ole mitään tekoa Adventistien kanssa, Koska tilanne
      vaihtuu heti, kun luet koko luvun kokonaisuudessaan. Jatko osa puhuu Nooan
      perheestä 8 sasta sielusta jotka pelastuivat veden kautta. Jos olet Mormooni, niin tämä luku soveltuu hyvin sinun oppiisi. Pietari kylläkin
      johdattelee kasteeseen veden kautta ei tuonelaan.

• ei puhuta

mitään tuonelasta. Se on valhetulkinta.

• ei ole

sanaa tuonela. Sinä olet sen sinne lisännyt.

• Sillä Kristuskin kuoli kerran...lihassa kuoletettu, mutta tehty eläväksi Hengessä, jossa myös meni, ja julisti vankilassa oleville hengille, jotka muinoin olivat tottelemattomia...

Jeesus siis meni Hengessä ja julisti sellaisille hengille, jotka Nooan aikana eivät olleet olleet kuuliaisia.

Se on väärä tulkinta, että Jeesuksen teko siirrettäisiin Nooan aikaan ja Nooan tekemäksi, niin kuin adventisti näyttää selittävän. Kyllä asiayhteys selvästi puoltaa ajankohdaksi Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen välistä aikaa.

Vertaus kasteeseen osoittaa, että niin kuin ihmiset Nooan aikana jäätyään arkin ulkopuolelle tuhoutuivat, niin ihmiset myöskin jäädessään Jeesuksen tarjoaman pelastuksen ulkopuolelle ja tuhoutuvat.
        Eli tämä kastevertaus antaa ymmärtää, että "vankeudessa olevien henkien" täytyy olla ihmisiä, jotka Nooan aikana eivät uskoneet vedenpaisumuksen tuloa, vaikka näkivät Nooan rakentavan arkkia vuosikymmenet. Kun vedenpaisumus tuli, he jäivät arkin ulkopuolelle ja tuhoutuivat.

• Eki-50

Paikka se sitten voisi olla kuin tuonela?.

• paikkaansa
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

Sillä Kristuskin kuoli kerran...lihassa kuoletettu, mutta tehty eläväksi Hengessä, jossa myös meni, ja julisti vankilassa oleville hengille, jotka muinoin olivat tottelemattomia...

Jeesus siis meni Hengessä ja julisti sellaisille hengille, jotka Nooan aikana eivät olleet olleet kuuliaisia.

Se on väärä tulkinta, että Jeesuksen teko siirrettäisiin Nooan aikaan ja Nooan tekemäksi, niin kuin adventisti näyttää selittävän. Kyllä asiayhteys selvästi puoltaa ajankohdaksi Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen välistä aikaa.

Vertaus kasteeseen osoittaa, että niin kuin ihmiset Nooan aikana jäätyään arkin ulkopuolelle tuhoutuivat, niin ihmiset myöskin jäädessään Jeesuksen tarjoaman pelastuksen ulkopuolelle ja tuhoutuvat.
        Eli tämä kastevertaus antaa ymmärtää, että "vankeudessa olevien henkien" täytyy olla ihmisiä, jotka Nooan aikana eivät uskoneet vedenpaisumuksen tuloa, vaikka näkivät Nooan rakentavan arkkia vuosikymmenet. Kun vedenpaisumus tuli, he jäivät arkin ulkopuolelle ja tuhoutuivat.

Raamatun mukaan kuollut ihminen ei tiedä mitään eikä hänelle voi siten saarnatakaan mitään. Kukaan tuntemani tutkija ei hyväksy maallikoiden parissa yleistä harhaoppia, että Jeesus muka olisi mennyt tuonelaan saarnaamaan. Ei ole niin. Kuolleet eivät tiedä mitään (Saarn. 9:5-10).

Eikä teksti ole läheskään niin yksiselitteinen, että voidaan varmuudella sanoa, että kyse on kuoleman ja ylösnousemuksen välisestä tai ylösnousemusta seuraavasta ajasta. Kreikan verbimuodot alkutekstissä eivät sellaista osoita.

• hirvas

Ihmisestä voidaan erottaa kolme asiaa, ruumis, sielu ja henki. Luomiskertomus sanoo:

1. Moos. 2:7
      Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa ELÄMÄN HENGEN, ja niin ihmisestä tuli ELÄVÄ SIELU.

Ihmisen kuolessa henki palajaa Jumalan tykö:

Saarn. 3:20
      Kaikki menee samaan paikkaan. Kaikki on tomusta tullut, ja kaikki palajaa tomuun.
      Saarn. 12:7
      Ja TOMU palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja HENKI palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

Tässä ei puhuta sielusta erikseen, mihin se joutuu. Kuitenkin seuraava osoittaa, että myös sielu on kuollut:

Ilm. 20:4
      Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin NIIDEN SIELUT, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja HE VIRKOSIVAT ELOON ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Ymmärrän niin, että sielut olivat tuonelassa, ei suinkaan elävinä, koska HE VIRKOSIVAT ELOON.
      Toisekseen, jos ihmisen sielu ei kuolisi, niin eihän silloin niitä myöskään tarvitsisi herättää?

Pohditaanpas porukalla tätä ?

• "Ymmärrän niin, että sielut olivat tuonelassa, ei suinkaan elävinä, koska HE VIRKOSIVAT ELOON."

Minusta tuo on ihan selkokieltä, aivan niin kuin kuolleet "tapaavat" tehdä, niin kuin esimerkiksi Lasarus, kun Jeesus hänet herätti. Hän virkosi eloon. Eihän se sen kummempaa ole.

Tässä yhteydessä on varmasti hyvä muistaa myöskin Jeesuksen sanat saddukeuksille, jotka eivät uskoneet ylösnousemukseen: "Kaikki hänelle elävät".

"27. Niin astui esiin muutamia saddukeuksia, jotka väittävät, ettei ylösnousemusta ole, ja he kysyivät häneltä
        28. sanoen: "Opettaja, Mooses on säätänyt meille: 'Jos joltakin kuolee veli, jolla on vaimo, mutta ei ole lapsia, niin ottakoon hän veljensä vaimon ja herättäköön siemenen veljelleen'.
        29. Nyt oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon ja kuoli lapsetonna.
        30. Niin toinen otti sen vaimon,
        31. ja sitten kolmas, ja samoin kaikki seitsemän; ja he kuolivat jättämättä lapsia.
        32. Viimeiseksi vaimokin kuoli.
        33. Kenelle heistä siis tämä vaimo ylösnousemuksessa joutuu vaimoksi? Sillä kaikkien seitsemän vaimona hän oli ollut."
        34. Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
        35. Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
        36. Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.
        37. Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        38. Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."
        Luuk. 20:27-38

• sinä annoit

sellaisen vastauksen että sen hyväksyn aivan täysin, se on Raamatullinen vastaus, noin minä myös uskon että ihminen on henki, sielu ja ruumis ja henki kun lähtee niin se palajaa Jumalan luo joka on sen antanutkin,ruumis menee maahan, sillä maasta sinä olet ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman,KUNNES HERRA JEESUS ON SINUT VIIMEISENÄ PAIVÄNÄ HERÄTTÄVÄ,niinhän se pappikin sanoo,mitä tarvittais sitten ylösnousemusta jos ihminen ei olisi jossai tietoisessa tilassa, mitä elävä tarvitsee ylönousemusta, tätä minä ihmettelen.

• hirvas
        sinä annoit kirjoitti:

sellaisen vastauksen että sen hyväksyn aivan täysin, se on Raamatullinen vastaus, noin minä myös uskon että ihminen on henki, sielu ja ruumis ja henki kun lähtee niin se palajaa Jumalan luo joka on sen antanutkin,ruumis menee maahan, sillä maasta sinä olet ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman,KUNNES HERRA JEESUS ON SINUT VIIMEISENÄ PAIVÄNÄ HERÄTTÄVÄ,niinhän se pappikin sanoo,mitä tarvittais sitten ylösnousemusta jos ihminen ei olisi jossai tietoisessa tilassa, mitä elävä tarvitsee ylönousemusta, tätä minä ihmettelen.

vei paljon aikaa, mutta siihen lopputulokseen minä olen tullut. Mutta! Se on vain minun käsitys asiasta, kylläkin Raamatun sanan pohjalta.

• se on ihan
        hirvas kirjoitti:

vei paljon aikaa, mutta siihen lopputulokseen minä olen tullut. Mutta! Se on vain minun käsitys asiasta, kylläkin Raamatun sanan pohjalta.

Raamatullinen vastaus,minä ainakin näen sen niin, mitä minä olen tutkinut myös Raamattua,se on kumma kun monet käsittää sen aivan toisin, ehkäpä he eivät vaivaudu tutkimaan Raamattua uskotaan vain mitä isät ovat uskoneet, mutta Jumala haluaisi että me kaivaisimme Raamattua kuin kulta aaretta, silloin Jumala pääsisi puhumaan meille sanansa kautta Hänen kalliita totuuksiaan.

• Eki-50
        se on ihan kirjoitti:

Raamatullinen vastaus,minä ainakin näen sen niin, mitä minä olen tutkinut myös Raamattua,se on kumma kun monet käsittää sen aivan toisin, ehkäpä he eivät vaivaudu tutkimaan Raamattua uskotaan vain mitä isät ovat uskoneet, mutta Jumala haluaisi että me kaivaisimme Raamattua kuin kulta aaretta, silloin Jumala pääsisi puhumaan meille sanansa kautta Hänen kalliita totuuksiaan.

Olen eri mieltä(Rikas mies,ja Lasarus)Se on aivan selkeä kuvaus kuoleman jälkeen,sekä uskovan,että uskomattoman tilanteesta.Kun vain lukee sen niin kuin se on kirjoitettu(Kaikkein naurettavinta,se sallittakoon tässä yhteydessä)on väittää kyseistä raamatun kohtaa vertauskuvalliseksi(vertaus-kuvalliseksi Mistä?)

• sinulla
        Eki-50 kirjoitti:

Olen eri mieltä(Rikas mies,ja Lasarus)Se on aivan selkeä kuvaus kuoleman jälkeen,sekä uskovan,että uskomattoman tilanteesta.Kun vain lukee sen niin kuin se on kirjoitettu(Kaikkein naurettavinta,se sallittakoon tässä yhteydessä)on väittää kyseistä raamatun kohtaa vertauskuvalliseksi(vertaus-kuvalliseksi Mistä?)

tuntuu olevan aika huono Raamatun tuntemus, kun sinä Jeesuksen vertauksetkin käsität tosiksi, sanotaanhan Raamatussa että Hän puhui aina heille vertauksilla, ilman vertausta Hän ei heille puhunut mitään, eikö tämä jo sinulle aukaise mitään, että se oli vertaus,mutta jos et tahdo totuutta uskoa niin usko sitten mitä haluat.

• Eki-50
        sinulla kirjoitti:

tuntuu olevan aika huono Raamatun tuntemus, kun sinä Jeesuksen vertauksetkin käsität tosiksi, sanotaanhan Raamatussa että Hän puhui aina heille vertauksilla, ilman vertausta Hän ei heille puhunut mitään, eikö tämä jo sinulle aukaise mitään, että se oli vertaus,mutta jos et tahdo totuutta uskoa niin usko sitten mitä haluat.

Rikas mies,ja Lasarus on vertaus?Kukaan,ei ole sitä vielä kertonut.Adv.toistelevat vain niin kuin papu-kaija mitä heille on vihkosista opetettu,vaivautumatta tai ei ole rohkeutta itse tutkia,ettei lentäisi jäännöksestä pihalle.Ei sitä vertaustakaan voi aivan joka paikkaan laittaa,ainoastaan silloin kun Jeesus sanoo TÄMÄ ON VERTAUS,niin silloin se on sitä.(Se on tervettä raamatun tutkimista)Muuten käy niin kuin adv.n on käynyt Raamatun 144000 on heille vertaus.mutta heidän satu-juttunsa v.1844 täyttä totta.

• vaan
        sinulla kirjoitti:

Elähän sinä hättäile!
        Jeesus aloittaa puheensa ,kohta 1. OLI RIKASMIES.
        kohta 2.Rikasmies sanoi:Niin minä siis rukoilen sinua Isä että lähetät hänet(Lasaruksen)isäni taloon.
        Sillä minulla on 5veljeä-todistamaan heille ,etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.
        Mutta Aabraham sanoi ;Heillä on
        Mooses ja profeetat kuulkoot niitä ;
        Niin hän sanoi ;Ei Isä Aabraham ,vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä ,niin he tekisivät parannuksen .
        Mutta Aabraham sanoi hänelle :Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja ,niin eivät he usko,vaikka joku KUOLLEISTA NOUSISI YLÖS.
        Miten nämä kohdat voivat olla vertauksia!!
        Vastaus kohta 1. Jos kerran sanotaan alussa, että OLI ,ei silloin ole kysymys vertauksesta.
        Kohta 2.Vaikka joku kertomus olisi vertaustakin ,niin vertaus otetaan todellisuudesta vallankin Jeesuksen vertaukset.

• sinulla kirjoitti:

Jehovalaiset ja adventistit sanovat Jeesuksen kertomusta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta mielellään vertaukseksi, mutta heidän pitäisi selittää, mistä se olisi vertaus, jos se olisi. Asiayhteydestä ei ilmene, että se olisi vertaus.

Tässä kertomus kokonaisuudessaan:

"19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
        Luuk. 16:19-31

• karkoittaja
        sinulla kirjoitti:

vertauksilla on eroja.Parantamisen varaa Raamatun tuntemuksessa löytyy aina.
        Jeesus puhui eri vertauksin, milloin hän puhui ylisesti ihmisille vertaukset ovat ikäänkuin laveampia ja helppoja jokaisen (tuon ajan) kansalaisen ymmärtää.
        Opetuslapsille puhuessaan piiri on pienempi ja asioissa on kyynärpää tuntuma.Kyseisessä kohdassa Jeesus puhuu juuri opetuslapsille. Miksi Jeesus olisi puhunut omille opetuslapsille vertausta kuolemasta?

• nope!
        sinulla kirjoitti:

Advarilla ja Jeesuksella on ihan eri ajatuksenjuoksu. Advari ei ymmärrä uskonasioista mitään ,sanoi isänikin!

• niin?
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

Jehovalaiset ja adventistit sanovat Jeesuksen kertomusta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta mielellään vertaukseksi, mutta heidän pitäisi selittää, mistä se olisi vertaus, jos se olisi. Asiayhteydestä ei ilmene, että se olisi vertaus.

Tässä kertomus kokonaisuudessaan:

"19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
        Luuk. 16:19-31

Jos Jeesus puhui vertauksen sellaista asiaa hyväkseenkäyttäen, jota ei olisi lainkaan olemassa, niin mitä hän vertauksellaan olisi kertonut? Miten kukaan voi verrata olemattomaan, ja saada sen kautta asiaa selitettyä?

• ei sinun tarvitse
        Eki-50 kirjoitti:

Rikas mies,ja Lasarus on vertaus?Kukaan,ei ole sitä vielä kertonut.Adv.toistelevat vain niin kuin papu-kaija mitä heille on vihkosista opetettu,vaivautumatta tai ei ole rohkeutta itse tutkia,ettei lentäisi jäännöksestä pihalle.Ei sitä vertaustakaan voi aivan joka paikkaan laittaa,ainoastaan silloin kun Jeesus sanoo TÄMÄ ON VERTAUS,niin silloin se on sitä.(Se on tervettä raamatun tutkimista)Muuten käy niin kuin adv.n on käynyt Raamatun 144000 on heille vertaus.mutta heidän satu-juttunsa v.1844 täyttä totta.

adventisteja kuunella tästä tuonela aiheesta, tutki itse Raamattua äläkä ota kenenkään puheita varteen ei niittenkään jotka sanovat että Jeesus oli tuonelassa, tutki moneen kertaan Raamattua kokonaan mitä tuonela aiheesta sanotaan, kyllä se pitäsi niin selvitä sinullekin, ilman väli kappaleita.

• Una Fortuna
        Eki-50 kirjoitti:

opettele käyttämään omia aivojasi. Älä mene repimään asiayhteyksistään irti irrallisia lauseita. Koska näin tehden eksyt varmasti.
        Jokainen asia yhteys pitää lukea tarkasti, että
        saamme selville mitä kirjoittaja yrittää julkituoda. Asia yhteyksien kokonaisuus pitää säilyä. Ellet näin tee ole harha raiteilla. Juuri asia yhteyksistä iroitettujen lausuntojen
        perusteella on Jo Kristittyjen kuppikuntiin
        tullut noin tuhannen erilaista uskonsuuntaa.
        Maran ata

• VERTAUS
        Una Fortuna kirjoitti:

opettele käyttämään omia aivojasi. Älä mene repimään asiayhteyksistään irti irrallisia lauseita. Koska näin tehden eksyt varmasti.
        Jokainen asia yhteys pitää lukea tarkasti, että
        saamme selville mitä kirjoittaja yrittää julkituoda. Asia yhteyksien kokonaisuus pitää säilyä. Ellet näin tee ole harha raiteilla. Juuri asia yhteyksistä iroitettujen lausuntojen
        perusteella on Jo Kristittyjen kuppikuntiin
        tullut noin tuhannen erilaista uskonsuuntaa.
        Maran ata

Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ei ole vertaus. Sen osoittaa Lasarus, erisnimi. Muissa Jeesuksen vertauksissa ei ole erisnimiä.

• annu42
        VERTAUS kirjoitti:

Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ei ole vertaus. Sen osoittaa Lasarus, erisnimi. Muissa Jeesuksen vertauksissa ei ole erisnimiä.

Olisi kiva tietää, kun tuonela on jo löydetty sieltä maan uumenista, josta kuului huutoa...
        En kyllä muista missä se oli? Joku täällä kirjoitti siitäkin asiasta, ja minä hieman hymyilin. Teinköhän oikein?

Jos rikas mies ja Lasarus on totta ja kuvaus kuolemasta, niin Jairuksen tytär, Nainin lesken poika ja Marttan ja Marian veli, Lasarus olivat siis jossain "tuonelassa liekeissä", "helvetissä" tai "Aabrahamin helmassa", josta Jeesus heidät kutsui. Missä, kertokaa!

Tietääkseni tyttö makasi kuolleena huoneessaan, lesken poikaa oltiin viemässä hautaan ja Lasarus oli haudassa. Kukaan heistä ei kerro mitään kokemuksestaan, vaikka heidät herätettiin niin merkittävästä tilasta tai paikasta. Jeesuksen aikana ei tapahtunut sitä, mitä Samuelille tapahtui Afrikassa, että he olisivat muistaneet, miksi? Luulisin opetuslasten heiltä sitä kysyneen, onhan kuolema aina kiinnostanut ihmistä.

Mielestäni Aabrahamin loppulause kertomuksessa on tärkeä: "Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'." (Luuk. 16:31) Tässä kertomuksessa on kysymys uskosta, ei kuolemasta. Uskon rinnalla kuolema on sivuseikka, se on vain hetki, jonka olemme erossa rakkaasta Vapahtajastamme.

Meillä on kaikki mahdollisuudet uskoa, että Jeesus Kristus on voimallinen jopa kuolleistakin meidät herättämään. Miksi siinä pitää olla nämä monet kummallisuudet, kun kuolema on niin selvästi kuvattu Raamatussa? Totuushan on se, että meistä kukaan ei tiedä, me joudumme pakosta uskomaan. Kun Jeesus, kuoleman Voittaja, sanoo: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta". (Joh. 11:11)Mihin teidän uskonne katoaa?

Kun hän puhuu "vertauksin" "Aabrahamin helmasta" ja "tuonelasta", heti uskonne löytyy ja selviää, että tämähän on totta. Nyt on parempi, että täällä selviää, missä nuo paikat ovat, jotta minäkin voin yhtyä teidän ajatuksiinne. Onhan niin, että Sodoman ja Gomorrankin paikat on jo melko varmasti löydetty tai ainakin epäillään paikallistetuiksi.

Isäni kuoli ennen syntymääni 26-vuotiaana. Koko elämäni vuoteen 1968 saakka mietin, missä hän on nyt. Sitten opiskelin kurssin "Raamaattu puhuu", 12 kirjettä, joissa oli hyvin yksinkertaisia kysymyksiä, ja sain etsiä itse Raamatusta vastaukset ja lukea aiheista niin paljon kuin huvitti. Yksi kysymyksistä koski kuolemaa. Se tieto oli kuin kallisarvoisen helmen löytyminen, kun tajusin, että minunkin isäni nukkuu haudassaan, oli nukkunut siihen asti.

Hän ei ollut missään epämääräisessä "tuonelassa", "helvetissä" eikä liioin "taivaassa" vaan omassa haudassaan, jonka minäkin tiedän. Sinne raskaana oleva äitini oli hänet suvun kanssa saattanut, eikä voinut edes vuosiin käydä siellä, kun tuska oli niin suuri. Tajusin, että isäänikin koskee tuo Jeesuksen sana: "Minä menen herättämään hänet unesta."

Jonakin päivänä tuo tapahtuu. Jeesus palaa, kuolleet kuulevat hänen äänensä, haudat aukeavat ja he nousevat ylös, ja yhdessä elävien kanssa, jotka muutetaan, he kaikki nousevat Herraa vastaan yläilmoihin. En tiedä, mikä on isäni tila Jumalan edessä, mutta tiedän, että Jumalani, johon minä uskon, on hänenkin kohdallaan vanhurskas tuomari, joka antaa varmasti oikean tuomion, ja minä hyväksyn sen. Odotan tuota päivää, koska silloin tuokin salaisuus paljastuu --- ja paljon muitakin salaisuuksia.

• yksin kertaisuus
        VERTAUS kirjoitti:

sanon minä, kun vertauksesta tuli tosi sillä kun Lasarus nimi on erinimi,on niitä uskomuksia kaikenlaisia.

• vertailla!
        yksin kertaisuus kirjoitti:

sanon minä, kun vertauksesta tuli tosi sillä kun Lasarus nimi on erinimi,on niitä uskomuksia kaikenlaisia.

ADVENTTIKIRKON SIVUILTA
        Seuraavien raamatunkohtien on ajateltu aiheuttavan ongelmia edellä selostetun kaltaiselle käsitykselle kuoleman luonteesta. Mutta niiden tarkempi tutkiminen osoittaa niiden olevan täysin sopusoinnussa muun raamatullisen aineiston kanssa.

Vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Kristuksen kertomusta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on käytetty tukemaan opetusta ihmisen tietoisesta tilasta kuolemassa (Luuk. 16:19 - 31). Valitettavasti näin tektsin tulkitsevat eivät ole ottaneet huomioon, että kysymys on vertauksesta, joka olisi mieletön, mikäli sen jokainen yksityiskohta tulkittaisiin kirjaimelllisesti. Näin tulkiten kaikki vanhurskaat olisivat Abrahamin helmassa, ja taivas ja helvetti olisivat niin lähellä toisiaan, että puhe kuuluisi toisesta toiseen. Molemmat ihmisryhmät saisivat palkkansa kuolemassa, vaikka Jeesus opetti, että palkka annettaisiin vasta hänen toisessa tulemuksessaan (Matt. 25:31 - 41; Ilm. 22:12).
        Tämä kertomus on kuitenkin vertaus - Jeesushan käytti puheissaan mielellään vertauksia. Jokaisella vertauksellaan hän halusi opettaa tiettyä opetusta. Sillä, mitä Jeesus halusi opettaa tämän vertauksen avulla, ei ollut mitään tekemistä kuolleiden tilan kanssa. Tämän vertaus korosti elämistä Jumalan sanan mukaan. Jeesus osoitti, että rikas mies oli keskittynyt vain aineellisiin ja laiminlöi puutteenalaisten auttamisen. Ikuinen kohtalo ratkaistaan tässä elämässä, toista mahdollisuutta tämän elämän jälkeen ei ole. Raamattu neuvoo meitä kääntymykseen ja pelastukseen, mutta ellemme ota huomioon Raamatun varoituksia, mikään ei voi meitä tavoittaa. Siksi Jeesus lopetti vertauksen näillä sanoilla: "Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista" (Luuk. 16:31).
        Kristus yksinkertaisesti käytti vertauksessaan osia tunnetusta juutalaisesta kertomuksesta, jossa kuolleet puhuvat keskenään. (Vertauksessa käytetyt käsitteet Abrahamin helmasta ja tuonelasta olivat samankaltaisia kuin juutalaisessa perimätiedossa. Katso "Discourse to the Greeks Concerning Hades," Josephus' Complete Works, trans. by William Whiston (Grand Rapids: Kregel, 1960), s.637.) Samalla tavoin Raamatussa kerrotaan vertaus, jossa puut puhuvat keskenään (Tuom. 9:7 - 15; vrt. 2.Kun. 14:9). Kukaan ei käyttäisi tuota vertausta todistamaan, että puut osaavat puhua. Vastaavasti meidän pitäisi välttää antamasta Kristuksen vertaukselle sellaista merkitystä, joka olisi ristiriidassa Raamatun runsaan aineiston kanssa ja ristiriidassa myös Jeesuksen oman, henkilökohtaisen opetuksen kanssa siitä, että kuolema on uni.
        ----------------------------------------------------

KRISTITYN NÄKEMYS RAAMATUN MUKAISESTI
        Tässä on ikään kuin kolme näytöstä molempien miesten elämästä maan päällä, toinen näytös kertoo heidän osastaan kuoleman rajan takana, kolmas näytös heidän iankaikkisesta kohtalostaan.

1.Näytös:

luuk 16. Ut 38.
        19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.

Rikkaalla miehellä oli Sanalla sanoen millä mällätä. Hänelle järjestettiin varmaankin näyttävät hautajaiset, ehkä oli tammiarkku,ehkä pidettiin puheita korvaamattoman miehen menetyksestä?

Luultavasti Lasaruksen hautaus tapahtui vaatimattomasti, ehkä yhteiskunnan kustannuksella, koska hänen hautajaisistaan ei mainita mitään

Ei rikas mies sentään ollut paha ihminen, koska hän salli Lasaruksen maata ovensa edessä ja syödä pöydältään putoavia murusia. Tärkeä asia oli se, että Lasaruksen kuoltua, Enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan.

2. Näytös:

luuk 16. Ut 38.

Aivan peruuttamaton onnettomuus oli tapahtunut rikkaalle miehelle, kun hän oli rikkauksistaan huolimatta joutunut Tuonelan vaivoihin. Hän siirtyi kadotuksen odotustilaan ja Sieltä sitten lopullisesti Helvettiin. Aabrahamin helma kuvaa Paratiisia, jossa uskovaiset odottavat lopullista, iankaikkista Autuutta. Uskossa olevat ovat onnellisessa olotilassa, heitä varten varatussa välitilassa.

3. Näytös:

luuk 16. Ut 38.

Tässä viimeisessä osassa osoitetaan miten molemmat miehet olivat tietoisessa olotilassa heti kuolemansa jälkeen, odottaessaan toinen iankaikkista Autuutta Jumalan Taivaassa, toinen taas iankaikkista tuskaa Helvetissä. Rikas mies tiesi oikeat asiat, mitä Jumalisuuteen tarvitaan. Hän rukoili, hänellä oli hätä hukkuvista veljistään ja hän olisi tahtonut muistuttaa läheisiään parannukseen nöyrtymisen välttämättömyydestä.

Rikkaalla miehellä oli ne kolme tärkeää asiaa, mitkä uskoon pääsemisen kannalta ovat tärkeitä. Miksi hän sitten joutui tuskaan ja vaivaan? Häneltä oli ilmeisesti, rikkauksien haalimisen kiireessä
        unohtunut tärkein. Hän heräsi auttamattomasti liian myöhään rukoilemaan pelastusta itselleen ja vielä maan päällä elossa oleville viidelle veljelleen. Ei kuoleman rajan tuolla puolen pääse Tuonelasta uskon isän Aabrahamin helmaan, ei myöskään Paratiisista Tuonelaan, sillä niiden odotustilojen välillä on vahvistettu juopa.

Täällä maan päällä on ihmisen etsikkoaika. Vain silloin meillä on mahdollisuus ottaa pelastus vastaan omaksi Autuudeksemme. Silloin ja vain silloin Jumala tarjoaa pelastuksen Armolahjaa
        aivan ilmaiseksi.

• vertailla! kirjoitti:

ADVENTTIKIRKON SIVUILTA
        Seuraavien raamatunkohtien on ajateltu aiheuttavan ongelmia edellä selostetun kaltaiselle käsitykselle kuoleman luonteesta. Mutta niiden tarkempi tutkiminen osoittaa niiden olevan täysin sopusoinnussa muun raamatullisen aineiston kanssa.

Vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Kristuksen kertomusta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on käytetty tukemaan opetusta ihmisen tietoisesta tilasta kuolemassa (Luuk. 16:19 - 31). Valitettavasti näin tektsin tulkitsevat eivät ole ottaneet huomioon, että kysymys on vertauksesta, joka olisi mieletön, mikäli sen jokainen yksityiskohta tulkittaisiin kirjaimelllisesti. Näin tulkiten kaikki vanhurskaat olisivat Abrahamin helmassa, ja taivas ja helvetti olisivat niin lähellä toisiaan, että puhe kuuluisi toisesta toiseen. Molemmat ihmisryhmät saisivat palkkansa kuolemassa, vaikka Jeesus opetti, että palkka annettaisiin vasta hänen toisessa tulemuksessaan (Matt. 25:31 - 41; Ilm. 22:12).
        Tämä kertomus on kuitenkin vertaus - Jeesushan käytti puheissaan mielellään vertauksia. Jokaisella vertauksellaan hän halusi opettaa tiettyä opetusta. Sillä, mitä Jeesus halusi opettaa tämän vertauksen avulla, ei ollut mitään tekemistä kuolleiden tilan kanssa. Tämän vertaus korosti elämistä Jumalan sanan mukaan. Jeesus osoitti, että rikas mies oli keskittynyt vain aineellisiin ja laiminlöi puutteenalaisten auttamisen. Ikuinen kohtalo ratkaistaan tässä elämässä, toista mahdollisuutta tämän elämän jälkeen ei ole. Raamattu neuvoo meitä kääntymykseen ja pelastukseen, mutta ellemme ota huomioon Raamatun varoituksia, mikään ei voi meitä tavoittaa. Siksi Jeesus lopetti vertauksen näillä sanoilla: "Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista" (Luuk. 16:31).
        Kristus yksinkertaisesti käytti vertauksessaan osia tunnetusta juutalaisesta kertomuksesta, jossa kuolleet puhuvat keskenään. (Vertauksessa käytetyt käsitteet Abrahamin helmasta ja tuonelasta olivat samankaltaisia kuin juutalaisessa perimätiedossa. Katso "Discourse to the Greeks Concerning Hades," Josephus' Complete Works, trans. by William Whiston (Grand Rapids: Kregel, 1960), s.637.) Samalla tavoin Raamatussa kerrotaan vertaus, jossa puut puhuvat keskenään (Tuom. 9:7 - 15; vrt. 2.Kun. 14:9). Kukaan ei käyttäisi tuota vertausta todistamaan, että puut osaavat puhua. Vastaavasti meidän pitäisi välttää antamasta Kristuksen vertaukselle sellaista merkitystä, joka olisi ristiriidassa Raamatun runsaan aineiston kanssa ja ristiriidassa myös Jeesuksen oman, henkilökohtaisen opetuksen kanssa siitä, että kuolema on uni.
        ----------------------------------------------------

KRISTITYN NÄKEMYS RAAMATUN MUKAISESTI
        Tässä on ikään kuin kolme näytöstä molempien miesten elämästä maan päällä, toinen näytös kertoo heidän osastaan kuoleman rajan takana, kolmas näytös heidän iankaikkisesta kohtalostaan.

1.Näytös:

luuk 16. Ut 38.
        19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.

Rikkaalla miehellä oli Sanalla sanoen millä mällätä. Hänelle järjestettiin varmaankin näyttävät hautajaiset, ehkä oli tammiarkku,ehkä pidettiin puheita korvaamattoman miehen menetyksestä?

Luultavasti Lasaruksen hautaus tapahtui vaatimattomasti, ehkä yhteiskunnan kustannuksella, koska hänen hautajaisistaan ei mainita mitään

Ei rikas mies sentään ollut paha ihminen, koska hän salli Lasaruksen maata ovensa edessä ja syödä pöydältään putoavia murusia. Tärkeä asia oli se, että Lasaruksen kuoltua, Enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan.

2. Näytös:

luuk 16. Ut 38.

Aivan peruuttamaton onnettomuus oli tapahtunut rikkaalle miehelle, kun hän oli rikkauksistaan huolimatta joutunut Tuonelan vaivoihin. Hän siirtyi kadotuksen odotustilaan ja Sieltä sitten lopullisesti Helvettiin. Aabrahamin helma kuvaa Paratiisia, jossa uskovaiset odottavat lopullista, iankaikkista Autuutta. Uskossa olevat ovat onnellisessa olotilassa, heitä varten varatussa välitilassa.

3. Näytös:

luuk 16. Ut 38.

Tässä viimeisessä osassa osoitetaan miten molemmat miehet olivat tietoisessa olotilassa heti kuolemansa jälkeen, odottaessaan toinen iankaikkista Autuutta Jumalan Taivaassa, toinen taas iankaikkista tuskaa Helvetissä. Rikas mies tiesi oikeat asiat, mitä Jumalisuuteen tarvitaan. Hän rukoili, hänellä oli hätä hukkuvista veljistään ja hän olisi tahtonut muistuttaa läheisiään parannukseen nöyrtymisen välttämättömyydestä.

Rikkaalla miehellä oli ne kolme tärkeää asiaa, mitkä uskoon pääsemisen kannalta ovat tärkeitä. Miksi hän sitten joutui tuskaan ja vaivaan? Häneltä oli ilmeisesti, rikkauksien haalimisen kiireessä
        unohtunut tärkein. Hän heräsi auttamattomasti liian myöhään rukoilemaan pelastusta itselleen ja vielä maan päällä elossa oleville viidelle veljelleen. Ei kuoleman rajan tuolla puolen pääse Tuonelasta uskon isän Aabrahamin helmaan, ei myöskään Paratiisista Tuonelaan, sillä niiden odotustilojen välillä on vahvistettu juopa.

Täällä maan päällä on ihmisen etsikkoaika. Vain silloin meillä on mahdollisuus ottaa pelastus vastaan omaksi Autuudeksemme. Silloin ja vain silloin Jumala tarjoaa pelastuksen Armolahjaa
        aivan ilmaiseksi.

Jehovantodistajat ja adventistit pitävät Jeesuksen kertomusta vertauksena, jota se kaikesta päättäen ei ole. Vertauksia kertoessaan Jeesus yleensä antoi ymmärtää kyseessä olevan vertauksen, mutta tässä yhteydessä ei ole sellaista mainintaa, joten miksi emme uskoisi Mestarin tarkoittaneen kirjaimellisesti sitä, mitä Hän sanoikin.

Siis Jeesus kertoi konkreettisen esimerkin jumalattomana eläneen rikkaan miehen ja hurskaan Lasaruksen kohtalosta kuoleman jälkeen. Järkeilijät kyseenalaistavat mm. Jeesuksen määritelmän Paratiisista "Aabrahamin helmana", yrittäen näin olla tietävämpiä kuin Jeesus. Viisaampaa olisi kuitenkin uskoa tässäkin kohden Raamattu sellaisena kuin se on kirjoitettu.

• Eki-50
        nope! kirjoitti:

Advarilla ja Jeesuksella on ihan eri ajatuksenjuoksu. Advari ei ymmärrä uskonasioista mitään ,sanoi isänikin!

Näköjään monimutkaiset selitykset,ellei halua ottaa rikas mies,ja Lasarus niin kuin se on kirjoitettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe