Sapattikäskyssä ei puhuta

jotta tiätte

mitään Jumalan palvelukseen osallistumisesta. Lähinnä Paavalin ohje koskee tätä: älkää jättäkö oman seurakunnan tilaisuutta, niin kuin muutamilla on tapana. Ei siitä omalle hengelliselle kasvulle ole kuin haittaa, jos jää pois Jeesuksen siunauksista sapattina!

12

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta jos!

Mutta jos jää pois adventtikirkon sapatin kokoontumisesta, niin silloin ei jää mistään paitsi. Joka kerran jonka olen siellä käynyt, olisi ollut viisasta jättää käymättä. Tämä tarina on tosi!

• Heprealaiskirjeen kirjoittaja (joka voi olla Paavali) neuvoo heprealais- eli juutalaiskristittyjä, joita nykyään sanotaan messiaaniksi, seuraavalla tavalla:

"Valvokaamme toisiamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin. Älkäämme jättäkö oman seurakuntamme kokoontumisia kuten muutamilla on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme sitä enemmän, mitä enemmän näemme tuon päivä lähestyvän."
      Hepr. 10:24-25

Toki kehotus sopii meille "pakanakristityillekin".

• teet eron

juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

• hirvas
        teet eron kirjoitti:

juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

vanhan lain alaiset ja pakanakansant samaan uuteen liittoon, jolloin myös vanha liitto säädöksineen täytettiin.

• opetuksessa
        teet eron kirjoitti:

Juutalaisen ja pakanakristityn ero on lähtökohdassa. Juutalaiselle opetetaan kristinbusko juutalaisen lähtökohdan käyttämistä opettamisessa välineenä. Näin ei voida toimia pakanakäännynnäisen kohdalla. Sanoohan Paavalikin myös voimassaolevan eron tässä;Roomalaiskirje:
        3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

• hirvas
        opetuksessa kirjoitti:

Juutalaisen ja pakanakristityn ero on lähtökohdassa. Juutalaiselle opetetaan kristinbusko juutalaisen lähtökohdan käyttämistä opettamisessa välineenä. Näin ei voida toimia pakanakäännynnäisen kohdalla. Sanoohan Paavalikin myös voimassaolevan eron tässä;Roomalaiskirje:
        3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.

• teet eron kirjoitti:

On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.

Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.

"12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
        2. Moos. 31:12-18

• Ei ole katetta
        hirvas kirjoitti:

Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.

Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!

• minua
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.

Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.

"12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
        2. Moos. 31:12-18

Tehden kaikkea jota minä Herra en ole asettanut!

• Efes.2luku
        hirvas kirjoitti:

Lue efesolaiskirjeen toinen luku. Siinä Paavali kertoo, mikä oli erona Kristuksen työllä Juutalaiselle ja pakanoille. Asia käy selville kun huomaat pron. te. teille tarkoittavan pakanoita ja me, meille tarkoittaa juutalaisia (ympärileikattuja9 .Kyllä Kristuksen sovitustyö merkitsi eri asiaa juutalaisuudessa ja pakanuudessa eläneille. Paavalihan kertoo sen, miten me tulimme samaan lopputilanmteeseen eri oloisata. Kun lähtökohta on juutalaiselle erilainen, onhan selcvää, että hänelle opn kerrottava perustelut hänen opitaan lähtien.1.kor:9:19. Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20. ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
        21. ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
        22. heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
        23. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

• vääräkö palsta?
        Ei ole katetta kirjoitti:

Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!

Tämä adventisti ei tunnusta edes Uutta Liittoa. Rehellinen näyttää kuitenkin olevan, kun tunnustaa suoraan,ettei kuulu kristittyihin eikä Uuden Liiton ihmisiin!

• hirvas
        Ei ole katetta kirjoitti:

mielestäsi sitten on siellä saatanan leirissä. Älä kiertele, vaan suoraan kysymykseen suora vastaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe