mutta helluntalaisen mukaan en saa osallistua ehtoolliselle,koska en ole hänen mielstään uskossa ja häpäisen ehtoollisen jos menen. Kyseinen ihminen ei tunne minua mitenkään,ei tiedä omasta uskostani tai siitä kuinka harras uskovainen ole. Pahoitin mieleni useaksi vuodeski,koska olin silloin n. 17 vuotias.Pohdin useasti sitä,että enkö todellakaan nyt sitten kelpaa Jumalalle kun en ole helluntalainen. En pääse taivaaseen,vaikka uskon Jumalaan ja olen saanut ev.lut kasvatuksen, jonka perusteella minä elän ja uskon,että miten opetettu on,pääsen taivaaseen jne. Rukoilin useasti Jumalaa,että muuta minu sitten semmoiseksi kuin sinä haluat minun olevan,että kelpaan.
Ei hän muuttanut,ei hän saanut minua liittymään hellutaiseurakuntaan. Minulle iskostettiin niin hyvin päähän se etten tule pelastumaan jos pappi vähän vettä päähän valelee.
Nyt ole aikuinen ja nämä selkkaukset tuntuvat todella naurettavilta,ei pelastuminen ole seurakunnasta kiinni.Nuoren ihmisen mieli on niin haavoittuvainen ja helposti hyväksikäytettävissä.
olen luterilainen
9
343
Vastaukset
- Daniel 1
Vaikka olenkin vähän helluntai-henkinen, niin on minullakin ollut huonoja kokemuksia juuri helluntai-seurakunnissa ehtoollisen yhteydessä. Kerran 80-luvulla kävin lähetys-seurakunnassa Iso Roballa (Helsingissä siis), ja siellä sattui olemaan ehtoollinen. Tilaisuuden vetäjä jakoi itse minulle ehtoolisleivän kyllä, mutta hän oli selvästi raivoissaan siitä, että joutui näin tekemään. Näin saman kaverin pari viikkoa myöhemmin kadulla, ja huomasin, että joku oli lyönyt häntä nyrkillä nenään. Hänen koko nenänsä päällä oli iso, ehkä 10x15 cm suuruinen side. Tuli mieleen, että paha saa palkkansa...
(1.Kor.11:27-29)""Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.""
Mielestäni "ehtoollisen otto" on jokaisen omalla vastuulla, eikä toisten. Jos on epävarma asiassa jättäköön väliin. Minusta jokaiselle haluavalle tulisi jakaa ehtoollista. Eikä siihen raamatun mukaan tarvita helluntaiseurakunnan jäsenyyttä.
Kaste ei ketään pelasta. Mutta joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Kaste on vihkiytymistä asian puolesta.- kirjoitit jokainen
tutkikoon itseänsä onko asiat Jumalan ja lähimmäisen kanssa kunnossa, ennenkuin osallistuu Herran pöytään.
Ehtoollinen on ennen kaikkea muisto ateria, jossa muistellaan Jeesuksen uhrikuolemaa.
Siinä EI syödä syntejä anteeksi, kuten eräs seurakunta opettaa.
(Synnithän saadaan anteeksi, uskomalla Jeesukseen Joh. 3:3 ). kirjoitit jokainen kirjoitti:
tutkikoon itseänsä onko asiat Jumalan ja lähimmäisen kanssa kunnossa, ennenkuin osallistuu Herran pöytään.
Ehtoollinen on ennen kaikkea muisto ateria, jossa muistellaan Jeesuksen uhrikuolemaa.
Siinä EI syödä syntejä anteeksi, kuten eräs seurakunta opettaa.
(Synnithän saadaan anteeksi, uskomalla Jeesukseen Joh. 3:3 )....jos kokee synnintuntoa, pelkoa tai arkuutta. Silloin ehtoollishetki toimii vahvistavana tekijänä,- uskon vahvistamiseksi.
Näin olen monet kerrat itse kokenut.
- Profeetta Henri Puumala
Viisaiden sanoja.Siunausta!!!!!
- Melkisedek
Kuules Puumala! Kovalevylläsi on paljon viallisia sektoreita. Suosittelen päänuppisi alustusta jossain hoitolaitoksessa (vaikka minusta tuntuu että käytkin siellä jo)
- Armonmies
Helluntailaisilla voi joskus todella loukkaava käsitys toisten uskosta. Vaikka olisi tullut jopa helluntailaisten tapaisissa missioissa uskoon, ei kumminkaan ole uskossa, vaikka olisi tehnyt ratkaisun... jne..käyttäen kaikkia heidän termejään, jotka eivät edes löydy Raamatusta. kUn on luterilainen on tavalla tai toisella väehmmän uskossa. Kysymys on kai siitä, että kun ei ole heidän tavallaan ja heidän tunnekokemuksillaan ja pahimmassa tapauksessa heidän seurakunnassaan tullut uskoon, on usko väärä tai se ei ainakaan ole heistä pysyvää.
Helluntailaisissa on tietysti monenlaisia ja toivon ja uskon, että tällä palstalla rähinöi pieni vähemmistö, ns. äärihellareita, joita ei päästetä seurakunnissaan ääneen.
Jumala on kuitenkin ja pysyy. Hän on luvannut, että sitä, joka minun luokseni tulee, minä en heitä pois. "Jumala oli Kristuksessa ja sovittu maailman itsensä kanssa." Koko maailma on siis sovitettu, ja jokainen, joka tämän tavalla tai toiselle uskoo, ottaa vastaan jne... pelastuu. Tässä on minusta uskonydin ja alku ja myös sen loppu. Tämän pidemmälle ei uskonelämässään tarvitse mennä. Se hyvä, mikä voi kasvaa tulee sitten itsestään, mutta pelosta ja pakosta sen ei pidä tulla.
Yksi ihminen vertasi täällä uskonelämää painonvartijoihin. Aika suorituskeskeinen, jos en sanoisi amerikkalaishenkinen käsitys koko uskosta. Ei kai usko ole sitä, että mennään jonkin ohjelman mukaan askel askeleelta.
Usko on tätä arkipäivää, jossa me voimme levätä ja luottaa Jumalaan, olimmepa miten syntisiä tahansa. Jumala on rakkaus ja rakkaudessa ei ole pelkoa!!!
Jää hyviin ja rakastaviin käsiin! - ex-vapislainen
Armonmies:
olen samoilla linjoilla kanssasi. Vapaakirkossa kasvaneena ja sen ja hellariliikkeen toimintaa tuntevana en enää kuitenkaan koe edes loukkaavana sitä, että he eivät arvosta luterilaisten uskoa. Heillä on ihan erilaiset mittapuunsa asioille. Jos luterialisuuden ja vapaiden suuntien näkemyserot kiiHieno, timmi opus siitä uskosta, mistä sinä, Armonmies, puhuit. Olen iloinen, ettei minun enää tarvitse olla vapislainen/hellari, vaan saan olla luterilainen :)- ex-vapislainen
Siis hieno kirja aiheesta on "Luterilaisuuden ABC"-niminen kirja :D Siellä sivutaan noita näkemyseroja.
Mukavaa kevättä kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164