Elohopealämpömittari

Epätietoinen..

En nyt tarkkaan tiedä onko tää tän palstan juttu vai kemian mutta tähän sen nyt kuitenkin laitan.

Vanhemmillani on parvekkeella elohopealämpömittari jossa on kaksi "näyttöä" toinen näyttö on aivan normaali mutta toinen on käänteinen eli miinuslämpötilat ovat yläpuolella ja plussat alhaalla. se mikä mittarissa ihmetyttää on se että käänteisessä mittarissa elohopea nousee mitä kylmempi on. eli toimii siis täysin päin vastoin kuin normaali elohopea mittari. Toinen "näyttö" toimii aivan normaalisti. Miten se on mahdollista? vesihän on ainoa yhdiste tai aine joka kylmetessään laajenee?

Yritin tutkia päälisin puolin mittarin sisältöä mutta kyllä niissä molemmissa näytti elohopeaa olevan.

Mittarin ideanahan on että voi jättää vaikka kesämökille ja seuraavan kerran kun paikalle eksyy niin voi tarkistaa kuinka kovia pakkasia on ollut ja mikä on ollut lämpimin keli poissaolo aikana. molemmissa mittareissa on jokin tikku sisällä joka pysyy siinä paikassa missä elohopea on ollut korkeimillaan. erillisellä vapautus napilla sitten voi mittarin tarvittaessa nollata.

Oi te gurut! Kertokaa minulle kuinka tämä fysiikan ja kemian lakeja rikkova laite oikein toimii?!

9

2054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni systeemiin vaikuttaa myös ilman paine. Nimittäin se pää joka nousee ylös,niin kylmällä myös ilman vaatima tila pienenee, ja ilma vetää elohopeaa mukanaan. Ne pienet tikut sisällä patsaiden päissä on rautaa ja painamalla nappia, magneetti menee kauemmaksi ja vapauttaa tikut . En tiedä sanoa miksei ilman paine vaikuta??

• Minullakin on ollut tuollainen mittari joskus kauan sitten. Se ei ole elohopealämpömittari, vaan laajenevana nesteenä toimii ilmeisesti alkoholi, joka sitten siirtelee elohopeamäntää, joka vuorostaan siirtelee maksimia tai minimiä näyttäviä tikkuja. Elohopeamännän toisella puolella on myös nestettä pitämässä hydrostaattisen paineen tasapainoa.

Mittari lienee kuvan

http://www.russell-scientific.co.uk/products/56_interior_maximumminimum_thermometer.html

mukainen.

Mittariputkien keskellä näkyvä paksumpi säiliöosuus on varsinainen mittaava elementti. Sen sisältämän nesteen laajeneminen ja supistuminen siirtää elohopeamäntää joko kauemmaksi tai lähemmäksi säiliötä. Silloin minimiä osoittavassa vasemmassa putkessa elohopea todella nousee lämpötilan laskiessa, sillä mittari on tältä osin ylösalaisin. Maksimia osoittavassa oikeassa putkessa elohopea taas laskee lämpötilan laskiessa, koska tämä osuus mittaria on normaaliasennossa.

• Epätietoinen..

Aivan tuon näköinen kyseinen peli ei ole mutta taitaapi olla sama tekniikka kiitos kaikille vastauksista.

• Oma mittari, aikoinaan Käytännön Maamies lehdenkautta tilattu, särkyi pari kolme vuotta sitten.. Sprii selittää kuinka ilman paine ei vaikuta.

• ..............................

toisessa menee putki näin
      I....I
      .I..I.
      ..I..

ja toisessa näin

..I..
      .I..I.
      I....I

• oli kans

tuon tapainen mittari. siinä piti ne tikut irrallisella magneetilla palauttaa, jos halusi pitää mittarin päivitykset kohillaan.

mistä tuollaisen voisi enää saada?

• Titap
        Jäärä kirjoitti:

Mitenkään myyjää mainostamatta (ainoa löytämäni hinnoiteltu mittari) sen voi tilata täältä:

http://www.mustekala.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=202301

Minun täytyy tunnustaa, etten ymmärrä laitteen toimintaperiaatetta. Sen ymmärrän, miten laite näyttää maksimilämpötilan, mutta minimilämpötilan näyttö on minulle hepreaa.

Mittarin lämpötilojen väri näytti epäloogiselta, kun punainen näytti olevan pakkasen väri. Eikö joissain tilikirjoissa merkata tappiot eli miinukset punaisella, mutta jos minä tehtailisin lämpömittareita, maalaisin pakkasen kylmällä sinisellä ja lämpimän punaisella.

• ......
        Titap kirjoitti:

Minun täytyy tunnustaa, etten ymmärrä laitteen toimintaperiaatetta. Sen ymmärrän, miten laite näyttää maksimilämpötilan, mutta minimilämpötilan näyttö on minulle hepreaa.

Mittarin lämpötilojen väri näytti epäloogiselta, kun punainen näytti olevan pakkasen väri. Eikö joissain tilikirjoissa merkata tappiot eli miinukset punaisella, mutta jos minä tehtailisin lämpömittareita, maalaisin pakkasen kylmällä sinisellä ja lämpimän punaisella.

Yksinkertaisimmillaan tuo on vain putkilo joka on käännetty semmoseen U muotoon.

Kun ilma kylmenee niin imet ilmaa putkesta, tällöin putken toisen pään veden pinta laskee ja imu puolen nousee.

Vastaavasti kun lämpö nousee, niin puhallat putkeen jolloin sinun puolella oleva veden pinta laskee ja toisella puolella nousee.

Molemmissa puolilla korkinpala jossa pieni raudanpala, tuo korkki tarttuu kiinni magneettiin, magneetti on kuitenkin niin heikko että vesi saa työnnettyä korkkia ylöspäin mutta jaksaa silti kannatella sen.

Noin yksinkertaistetuna.

Kallis 19€ moisesta on, elecronisen min/max mittarin kun saa alta 10€ ja varmasti on tarkemp.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4854
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      13
      3463
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2233
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      2014
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1956
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      682
      1921
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      118
      1855
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1767
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1525
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1441
    Aihe