MT Propontis / Neste Oil

!!!!!!!

Miksi ei missään mainita, että karille ajanut MT Propontis on Neste Oilin rahtauksessa?!

Eli se siitä suomalaisvarustamon turvallisesta toiminnasta Itämerellä. Taitaa olla Nesteen laivoista 20 / 30 :sta ulkomaisin miehityksin.?

44

8612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =====

      Rahtaus ja omistus aivan eri asia.

      • Ja rahdata voi mitä kippoja tahansa. Kuitenkin Neste-Oil voisi hieman tarkemmalla sihdillä tutkiskella rahtaamiensa laivojen miehistön merenkulullisia pätevyyksiä. Laiva sinällään on varmaan ihan ok, "tuplarunkoinen" ja kaiketi omaa jonkinlaisen jäävahvistuksenkin ja on melko uusikin. Navigoiminen 14,4 metrin syväydellä syväväylän sijasta toisella väylällä osoittaa alkeellistenkin perustaitojen puutetta. Ja tänä päivänä on kaikki vehkeet laivoissa viimeisen päälle kunnolliset, on DGPS:ää, Ais:ia, karttaplotteria, kunnolliset tutkat ym.ym.
        Jos öljynkuljetuksia Venäjältä hoidetaan moisella ammattitaidolla, ei suuronnettomuus ole kaukana. Näin on!


      • styyri kirjoitti:

        Ja rahdata voi mitä kippoja tahansa. Kuitenkin Neste-Oil voisi hieman tarkemmalla sihdillä tutkiskella rahtaamiensa laivojen miehistön merenkulullisia pätevyyksiä. Laiva sinällään on varmaan ihan ok, "tuplarunkoinen" ja kaiketi omaa jonkinlaisen jäävahvistuksenkin ja on melko uusikin. Navigoiminen 14,4 metrin syväydellä syväväylän sijasta toisella väylällä osoittaa alkeellistenkin perustaitojen puutetta. Ja tänä päivänä on kaikki vehkeet laivoissa viimeisen päälle kunnolliset, on DGPS:ää, Ais:ia, karttaplotteria, kunnolliset tutkat ym.ym.
        Jos öljynkuljetuksia Venäjältä hoidetaan moisella ammattitaidolla, ei suuronnettomuus ole kaukana. Näin on!

        mukava tietää missä kohdassa tarkalleen tuo alus sai sen pohjakosketuksen ?


      • niin se on
        Yahoo kirjoitti:

        mukava tietää missä kohdassa tarkalleen tuo alus sai sen pohjakosketuksen ?

        että missä se pohjakosketuspaikka nyt sitten oli?


      • luotsi
        niin se on kirjoitti:

        että missä se pohjakosketuspaikka nyt sitten oli?

        Ei tämä ollut ensimmäinen eikä viimeinen laiva, jolle haveri sattuu. Vuosittain sattuu kymmeniä onnettomuuksia, jotka eivät tule edes lehtien palstoille.


      • Liikennejakoalueella
        Yahoo kirjoitti:

        mukava tietää missä kohdassa tarkalleen tuo alus sai sen pohjakosketuksen ?

        eli laiva on ajanut "tietoisesti" väärällä liikennejakoalueella! Siinä nähdään miehistön ammattitaito ja pätevyys. Isoille laivoille olisi ollut pohjoisempi reittijakoalue oikea. Iso katastrofi todella lähellä! Mikä merkitys on liikennettä valvovilla keskuksilla, kun eivät ole ohjanneet alusta oikealla reitille. Aikaa olisi ollut kyllä reilusti korjata asia. Eli ei pakollisista reittijakovyöhykkeiden lisäämisestä ole mitään hyötyä, jollei niitä osata käyttää ja liikennekeskukset valvoa / puuttua tilanteisiin. Suomen alueella valvonta toimii "paremmin".?


      • että laivan henkilöstö
        Liikennejakoalueella kirjoitti:

        eli laiva on ajanut "tietoisesti" väärällä liikennejakoalueella! Siinä nähdään miehistön ammattitaito ja pätevyys. Isoille laivoille olisi ollut pohjoisempi reittijakoalue oikea. Iso katastrofi todella lähellä! Mikä merkitys on liikennettä valvovilla keskuksilla, kun eivät ole ohjanneet alusta oikealla reitille. Aikaa olisi ollut kyllä reilusti korjata asia. Eli ei pakollisista reittijakovyöhykkeiden lisäämisestä ole mitään hyötyä, jollei niitä osata käyttää ja liikennekeskukset valvoa / puuttua tilanteisiin. Suomen alueella valvonta toimii "paremmin".?

        messipoikaa myöten on ollut vastuussa nyppyyn osumisesta? Älä nyt viitsi. Joko perämies teki väärän ratkaisun tai kippari. Mutta sen sanon että tämä tulee tapahtumaan vielä monta kertaa, ja kerran se kirpaisee vielä kunnolla, riskit on niin suuret sattua, kun kuljetusmäärät ovat näin suuret ja vedet matalat ja ikävä kyllä yksi riski on myös se, kun etsitään halpoja kuljetuksia.


      • Meinataan
        että laivan henkilöstö kirjoitti:

        messipoikaa myöten on ollut vastuussa nyppyyn osumisesta? Älä nyt viitsi. Joko perämies teki väärän ratkaisun tai kippari. Mutta sen sanon että tämä tulee tapahtumaan vielä monta kertaa, ja kerran se kirpaisee vielä kunnolla, riskit on niin suuret sattua, kun kuljetusmäärät ovat näin suuret ja vedet matalat ja ikävä kyllä yksi riski on myös se, kun etsitään halpoja kuljetuksia.

        messipojassa. Kaikki alkoi huonosti brykälle toimitetusta ja esillepannusta aamiaisesta ja siihen kului ratkaisevasti aikaa kun häntä tapahtumasta ojennettiin.

        Perhosefekti - 'meinaan'.


      • tämä asia
        Meinataan kirjoitti:

        messipojassa. Kaikki alkoi huonosti brykälle toimitetusta ja esillepannusta aamiaisesta ja siihen kului ratkaisevasti aikaa kun häntä tapahtumasta ojennettiin.

        Perhosefekti - 'meinaan'.

        sitten oli.


      • taalan
        Liikennejakoalueella kirjoitti:

        eli laiva on ajanut "tietoisesti" väärällä liikennejakoalueella! Siinä nähdään miehistön ammattitaito ja pätevyys. Isoille laivoille olisi ollut pohjoisempi reittijakoalue oikea. Iso katastrofi todella lähellä! Mikä merkitys on liikennettä valvovilla keskuksilla, kun eivät ole ohjanneet alusta oikealla reitille. Aikaa olisi ollut kyllä reilusti korjata asia. Eli ei pakollisista reittijakovyöhykkeiden lisäämisestä ole mitään hyötyä, jollei niitä osata käyttää ja liikennekeskukset valvoa / puuttua tilanteisiin. Suomen alueella valvonta toimii "paremmin".?

        kysymys. JOS laiva ajaa "väärällä kaistalla", niin missä uinuu VTS ? Suomenlahden valvontajärjestelmää kehuttiin jokin aika sitten telkkarissa, mutta onko sekin vain Potemkinin kulissi ?


      • tarkka sijainti

      • turhantarkka

      • Leimala
        tarkka sijainti kirjoitti:

        http://194.252.88.5/yle24/video/propontis.wmv

        Videosta näkyy tarkalleen missä mt Propontis on.

        Terv. Mestari

        Näyttää ihan yhdeltä paikalta tossa Suomenlahdella, siinä Suursaaren lähettyvilla, missä seilasin v.98 perämiehenä, tosin alus oli pienempi, joten vettä riitti silloin.

        T. ex kipinä


      • MerenkulkijaEx
        Meinataan kirjoitti:

        messipojassa. Kaikki alkoi huonosti brykälle toimitetusta ja esillepannusta aamiaisesta ja siihen kului ratkaisevasti aikaa kun häntä tapahtumasta ojennettiin.

        Perhosefekti - 'meinaan'.

        enää aluksilla.


      • minäkin?
        MerenkulkijaEx kirjoitti:

        enää aluksilla.

        Onettomuudelta olisi vältytty jos olisi ollut messipoika miehistövahvuudessa.

        Elikkä - tapauksen kulku rekonstruoituna oli seuraavanlainen:

        1. kapitan joutui nauttimaan aamiaisen yhtenäismessissä miehistön kanssa eli keralla

        2. siinä meni aikaa muistellessa kuinka oli ennen kun ville teki kattauksen salonkiin ja kohta oli koija sijattu ja ...

        3. tästä muistelosta kapitan vittuuntui ja katsoi horisonttiin rakas vaimonsa mielessään ja .. ja järkytys vie kumuloiden aina pahempaan ja kivillehän siinä mentiin.


      • Wiki
        Liikennejakoalueella kirjoitti:

        eli laiva on ajanut "tietoisesti" väärällä liikennejakoalueella! Siinä nähdään miehistön ammattitaito ja pätevyys. Isoille laivoille olisi ollut pohjoisempi reittijakoalue oikea. Iso katastrofi todella lähellä! Mikä merkitys on liikennettä valvovilla keskuksilla, kun eivät ole ohjanneet alusta oikealla reitille. Aikaa olisi ollut kyllä reilusti korjata asia. Eli ei pakollisista reittijakovyöhykkeiden lisäämisestä ole mitään hyötyä, jollei niitä osata käyttää ja liikennekeskukset valvoa / puuttua tilanteisiin. Suomen alueella valvonta toimii "paremmin".?

        Kiinnostaisi tietää, lehtiuutisten kartat olivat sen verran epämääräisiä enkä oikein osaa niiden suhteen yhdistää merikortin tietoihin.

        Oliko se 14 metriksi Suomenlahden yleiskortissa merkitty 60 astetta 00,8´N, 26 astetta 35,7´E ? Vai oliko se siellä päinkään? Oliko laiva tulossa liikennekaistaa Suursaaren eteläpuolelta?

        Suursaaren NW puolelle on myös merkitty pari 14 m matalaa, mutta lehtikarttojen mukaan alus ei ollut siellä, eikä kait sentään Meririutaksi eikä Sekstantiksi nimetyillä alle 10 m matalikoilla?


      • mitkä
        Wiki kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, lehtiuutisten kartat olivat sen verran epämääräisiä enkä oikein osaa niiden suhteen yhdistää merikortin tietoihin.

        Oliko se 14 metriksi Suomenlahden yleiskortissa merkitty 60 astetta 00,8´N, 26 astetta 35,7´E ? Vai oliko se siellä päinkään? Oliko laiva tulossa liikennekaistaa Suursaaren eteläpuolelta?

        Suursaaren NW puolelle on myös merkitty pari 14 m matalaa, mutta lehtikarttojen mukaan alus ei ollut siellä, eikä kait sentään Meririutaksi eikä Sekstantiksi nimetyillä alle 10 m matalikoilla?

        koordinaatit annoit, 13,6 m.


    • suomalainen miehistö

      Kyllähän se mainitaan että alus on Nesteen rahtauksessa, ei ole oma alus vaan Neste rahtaa. Nesteen sivuilta löytyy tietoja mitkä alukset omia ja mitkä (aika)rahdattuja.
      Tosi ikävää että niinkin hyvin menestyjä suomalainen firma ei panosta kaikissa laivoissa suomalaiseen miehitykseen, ahneutta! Eipä siis ihme että kiville ajavatkin...

      • En väitä, että kaikki filpparit/kreikut/venäjän pojat olisivat huonoa miehistöä. Olen kyllä nähnyt heissä erittäin huolellisia ja ammattitaitoisia merenkulkijoita. Mutta sitten kyllä löytyy paljon niitäkin, jotka seilaavat ilmeisesti jonkinlaisilla tekaistuilla papereilla. Tosin nimenomaan jäissäajossa ei ole "härmän pojan voittanutta". Niin se vain on.


      • turiset kuomaseni.
        styyri kirjoitti:

        En väitä, että kaikki filpparit/kreikut/venäjän pojat olisivat huonoa miehistöä. Olen kyllä nähnyt heissä erittäin huolellisia ja ammattitaitoisia merenkulkijoita. Mutta sitten kyllä löytyy paljon niitäkin, jotka seilaavat ilmeisesti jonkinlaisilla tekaistuilla papereilla. Tosin nimenomaan jäissäajossa ei ole "härmän pojan voittanutta". Niin se vain on.

        Kyllä ottaa joskus päähän kun kattelee millaisilla paateilla latvian/kreikan/venäjän pojat ajelee!! On uusinta uutta oleva tekniikka ja uudet laivat. Esim Finnlinesin kymmenet laivat on halvempien kuskien käsissä ja suomipojat saa tyytyä muutaman homolaatikon ohjailuun. Noh, sitten kun kosahtaa kiville niin paljokohan sitten tuli palkoissa säästettyä kun rahti jäi toimittamatta, laiva telakalle pitkäksi aikaa ja pahimmassa tapauksessa tulee lasku öljyn siivouksesta... Tämä on vain ajan kysymys, valitettavasti.

        PS: Joskus olen miettinyt että juuri näihin epäpäteviä päällystöläisiä pitäviin aluksiin ei missään nimessä saisi tehdä mitään integroituja brykiä eikä mitään uutta tekniikkaa, kun eivät välttämättä ymmärrä siitä mitään niin olisi parempi jos he seilaisivat ihan normi vanhalla varustuksella (niinkuin suurin osa suomipoijaista JOUTUU ajelee kun laivat niin vanhoja).


      • kalliit vakuutukset
        turiset kuomaseni. kirjoitti:

        Kyllä ottaa joskus päähän kun kattelee millaisilla paateilla latvian/kreikan/venäjän pojat ajelee!! On uusinta uutta oleva tekniikka ja uudet laivat. Esim Finnlinesin kymmenet laivat on halvempien kuskien käsissä ja suomipojat saa tyytyä muutaman homolaatikon ohjailuun. Noh, sitten kun kosahtaa kiville niin paljokohan sitten tuli palkoissa säästettyä kun rahti jäi toimittamatta, laiva telakalle pitkäksi aikaa ja pahimmassa tapauksessa tulee lasku öljyn siivouksesta... Tämä on vain ajan kysymys, valitettavasti.

        PS: Joskus olen miettinyt että juuri näihin epäpäteviä päällystöläisiä pitäviin aluksiin ei missään nimessä saisi tehdä mitään integroituja brykiä eikä mitään uutta tekniikkaa, kun eivät välttämättä ymmärrä siitä mitään niin olisi parempi jos he seilaisivat ihan normi vanhalla varustuksella (niinkuin suurin osa suomipoijaista JOUTUU ajelee kun laivat niin vanhoja).

        olemassa. Täytyyhän sitä rahalle saada jotain vastinetta.


      • Joopa joo.
        styyri kirjoitti:

        En väitä, että kaikki filpparit/kreikut/venäjän pojat olisivat huonoa miehistöä. Olen kyllä nähnyt heissä erittäin huolellisia ja ammattitaitoisia merenkulkijoita. Mutta sitten kyllä löytyy paljon niitäkin, jotka seilaavat ilmeisesti jonkinlaisilla tekaistuilla papereilla. Tosin nimenomaan jäissäajossa ei ole "härmän pojan voittanutta". Niin se vain on.

        Taas pulpahtaa toi sama vanha perämiesten viljelemä klisee,tänäkin KOVANA jäätalvena.
        Mitäs luulet STYYRI oiskohan vaikka noilla Murmanskin pojilla jotain tuntumaa juttuun kun ne seilailee myös himastaan itään?


      • kyseleppä vaikka
        Joopa joo. kirjoitti:

        Taas pulpahtaa toi sama vanha perämiesten viljelemä klisee,tänäkin KOVANA jäätalvena.
        Mitäs luulet STYYRI oiskohan vaikka noilla Murmanskin pojilla jotain tuntumaa juttuun kun ne seilailee myös himastaan itään?

        jäänmurtajissa työskenteleviltä että minkälaista on avustaa venäläistä rahtilaivaa....Kommunikaatio on olematonta (paljon!! väärin ymmärrystä) ja murtajan perämiehiltä jakuvaa venäläisten "lapsen kaitsemista" kun eivät oikein osaa toimia. Ja aina syy ei suinkaan ole se niiden huono englanti!!


      • kyseleppä vaikka kirjoitti:

        jäänmurtajissa työskenteleviltä että minkälaista on avustaa venäläistä rahtilaivaa....Kommunikaatio on olematonta (paljon!! väärin ymmärrystä) ja murtajan perämiehiltä jakuvaa venäläisten "lapsen kaitsemista" kun eivät oikein osaa toimia. Ja aina syy ei suinkaan ole se niiden huono englanti!!

        On kyllä minullakin, eivät kylläkään mitään virtuooseja ole. Sen tietävät kyllä jäänmurtajamiehet. Tietty sielläkin on niitä jääeksperttejä, eipä vaan täällä ole heitä näkynyt.


      • Propontis ajelevan kohti Porvoota 3 solmun vauhdilla saattohinaaja Ahti perässään.....


      • Ammattilainen
        styyri kirjoitti:

        En väitä, että kaikki filpparit/kreikut/venäjän pojat olisivat huonoa miehistöä. Olen kyllä nähnyt heissä erittäin huolellisia ja ammattitaitoisia merenkulkijoita. Mutta sitten kyllä löytyy paljon niitäkin, jotka seilaavat ilmeisesti jonkinlaisilla tekaistuilla papereilla. Tosin nimenomaan jäissäajossa ei ole "härmän pojan voittanutta". Niin se vain on.

        En kyllä menisi kehumaan yhtään Suomalaisia perämiehiä/kippareita ovat yhtä vaarallisia kuin ulkomaalaiset. On täysin tuuria ettei Suomalainen alus ole vielä aiheuttanut mitään onnettomuutta ja lähellä on ollut monta kertaa.Varsinkin nämä entiset kipinät ovat vaarallisia perämiehiä.Ja Suomalaisissa laivoissa on niin uudenaikaista tekniikka ettei nämä ajomiehet kaikki edes osaa käyttää niitä eli tuurilla laivat seilaavat on sitten lippu mikä tahansa ahterissa.


      • uudenaikainen tekniikka??
        Ammattilainen kirjoitti:

        En kyllä menisi kehumaan yhtään Suomalaisia perämiehiä/kippareita ovat yhtä vaarallisia kuin ulkomaalaiset. On täysin tuuria ettei Suomalainen alus ole vielä aiheuttanut mitään onnettomuutta ja lähellä on ollut monta kertaa.Varsinkin nämä entiset kipinät ovat vaarallisia perämiehiä.Ja Suomalaisissa laivoissa on niin uudenaikaista tekniikka ettei nämä ajomiehet kaikki edes osaa käyttää niitä eli tuurilla laivat seilaavat on sitten lippu mikä tahansa ahterissa.

        Häh??? Suomella on euroopan vanhin laivasto. Jos otetaan pois ruotsin/tallinan lautat ja muutamat nesteen kipot niin minkähänlainen tekniikka jää jäljelle??

        Viitaten vielä linkkiin tosta yllä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=4500000000000066&posting=22000000023586759


      • tosikko9

    • öljy

      Lähellähän tuo kävi että nesteen pörssikurssi laskisi...
      Eikä näköjään haluta paljon julkisuutta!

    • Elmeri - Onnin veli

      ettei ollut Itämeri jäässä - nyt se laiva olisi murskautunut jäitten puristuksessa.

      :)

      • olisi varmaan

        mennyt, ehkä säilykepurkin kokoiseksi ilman jäänmurtajien jatkuvaa rännin aukomista. Oli muuten tilanne vähän toinen silloin muinoin sen Minerva NouNoun kanssa. Onneksi päästiin nyt vähällä.

        Kuka muuten tietää millaiset hinnat tollasesta rahdista saa joka pitää viedä nopeasti lähimpään "Turva satamaan", tässä tapauksessa tietysti Porvoo oli kiven heiton päässä. Onko se jotain "ale-bensaa" kun ei voitu sitä sinne britteihin asti toimittaa. Paljonko siis esim.prosentuaalisesti normi hinnasta?? Eli tekikö Fortum tässä hyvät kaupat?


      • diileri.
        olisi varmaan kirjoitti:

        mennyt, ehkä säilykepurkin kokoiseksi ilman jäänmurtajien jatkuvaa rännin aukomista. Oli muuten tilanne vähän toinen silloin muinoin sen Minerva NouNoun kanssa. Onneksi päästiin nyt vähällä.

        Kuka muuten tietää millaiset hinnat tollasesta rahdista saa joka pitää viedä nopeasti lähimpään "Turva satamaan", tässä tapauksessa tietysti Porvoo oli kiven heiton päässä. Onko se jotain "ale-bensaa" kun ei voitu sitä sinne britteihin asti toimittaa. Paljonko siis esim.prosentuaalisesti normi hinnasta?? Eli tekikö Fortum tässä hyvät kaupat?

        Haverin lastikäsittelyssä "sovittu korvaus" eli tappiot jaetaan vakuuttajan ja jällenvakuuttajien, aluksen omistajayhtiön sekä rahtarin kesken. Nesteen neuvottelijasta kiinni, pääsivätkö ilman tappiota irti cargostaan.

        Mikäli poliitikkojen pyörittelyyn erikoistunut sälli vetää neukkarit, Neste maksatti muilla lastin arvonalennuksen ja sai crueoilit jopa puolella alle markkinan.


    • Pena tietää

      Neste Shipping Oy. Varustamotoiminta on erillinen yhtiö.

      Niih

    • Asiijantuntija

      Oliko Proponttiksella keulavisiiri kunnolla kiinni

      • Kapteeni Karlsson

        Ei vaan kyseessä on salaliitto! Jotkin tahot räjäyttivät keulaviisiirin koska Propontis on rahdannut jo jonkin aikaa huippusalaista PEB:iä Venäjältä Eurooppaan!!


      • jkljklkjklkjl

        hohhoijaa..
        kuinkahan monessa tankkerissa on keulavisiiri? kertokaa mulle kun sellaisen näette...

        tais tää olla taas provoa koko juttu...


      • vähän tyhmä
        jkljklkjklkjl kirjoitti:

        hohhoijaa..
        kuinkahan monessa tankkerissa on keulavisiiri? kertokaa mulle kun sellaisen näette...

        tais tää olla taas provoa koko juttu...

        kun et erota provoa hyvästä läpästä.


      • poiuyttyu
        vähän tyhmä kirjoitti:

        kun et erota provoa hyvästä läpästä.

        pelastuiko karaokebaarin trubaduuri? entä liettualainen tanssiryhmä?


      • jotain provoo
        poiuyttyu kirjoitti:

        pelastuiko karaokebaarin trubaduuri? entä liettualainen tanssiryhmä?

        Eihän öljytankkereissa ole tanssiryhmiä ja trubaduureja esiintymässä... :)


      • läpäläppä
        jotain provoo kirjoitti:

        Eihän öljytankkereissa ole tanssiryhmiä ja trubaduureja esiintymässä... :)

        onkohan jollain vähä pitkä aika....?? ;D


      • Asiijantuntija
        läpäläppä kirjoitti:

        onkohan jollain vähä pitkä aika....?? ;D

        Olet asian ytimessä nyt.:)


    • Greekumatala jälleen

      Tuon matalan voisi nimetä ehkä jo greekumatalaksi. Nyt vasta Hesari paljasti, että kreikkalainen 105 000 dw-tonnin crude-tankkeri Lovina oli enää seitsemän minuutin matkan päässä siitä 20. lokakuuta 2012 , siis viime syksynä raakaöljylastissa.
      Kiitos nimenomaan suomalaispäivystäjien viestiliikenteen ansiosta haveri saatiin estetyksi viime hetkillä.
      Matalan koordinaatit tosisaan ovat (Propontis-haverin siis) 60 00,8 N ja 26 35,7 E eli melko tarkkaan 22,5 km (12,1 mpk) Suursaaren eteläkärjestä suoraan länteen.

    • Lauri Espoosta

      Mä ymmärsin jostain, että se separi on siirretty siten, että se matala on nyt silla keskirasteroidulla alueella. Onko näin? Meinaan kun enää en pelaa koko peliä, tiedot ja kartat vanhenevat, mulla vain tiedot, M/t Lovinassa kartat ...

    • jep jep

      Jos pidetään miehistön palkkaamisen perustana se että saadaan vielä vakuutettua laiva ja sen lasti, niin voidaanko odottaa varustamoiden satsaavan sen enempää mitä on pakko?

      Olenkohan oikeassa, kun luulen että kyseisen varustamon johtajat tuskin uskaltaisivat antaa edes omaa autoa kyseisten laivojen päällystön käyttöön?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3027
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2520
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2303
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2303
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1903
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1646
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1479
    Aihe