paineilma

jarruttajat

miksi raskaskalusto käyttää paineilmajarruja..ja miksei nestejarruja niin kuin henkilöautoissa.?

8

2153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DOT3

      ja vehkeet ilamtaan ku kärri kytketään?

      • VanKemppainen

        Jo yksinkertaisesti siitä syystä,ettei ihmisjalan voimalla pystytä tuottamaan sellaista voimamäärää,että raskaankaluston massat olisi pysäytettävissä.


      • Voima ei riitä
        VanKemppainen kirjoitti:

        Jo yksinkertaisesti siitä syystä,ettei ihmisjalan voimalla pystytä tuottamaan sellaista voimamäärää,että raskaankaluston massat olisi pysäytettävissä.

        Sehän se on. Nestejarruissa täytyy itse painaa sitä nestettä jalalla joka liikuttaa mäntää jarruissa. Tehostimet on käytössä mutta siltikin.

        Paineilmajarruissahan taas jalan liikkellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kovaa se painautuu sitä vasten vaan siellä on joku jousi tai joku vain vastassa antamassa tuntoa polkimeen(?).

        Tosin sitä en tiedä, että miksei nestejarrua voi käyttää niin että jokin moottori sitä työntää sen verran että mäntä liikkuu ja tätä moottoria polkimen säädin ohjaisi. Säästyttäisi jarruviiveltä, joka tosin nykyäänkin aika pieni alkaa uusissa vehkeissä olemaan.


      • VanKemppainen
        Voima ei riitä kirjoitti:

        Sehän se on. Nestejarruissa täytyy itse painaa sitä nestettä jalalla joka liikuttaa mäntää jarruissa. Tehostimet on käytössä mutta siltikin.

        Paineilmajarruissahan taas jalan liikkellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kovaa se painautuu sitä vasten vaan siellä on joku jousi tai joku vain vastassa antamassa tuntoa polkimeen(?).

        Tosin sitä en tiedä, että miksei nestejarrua voi käyttää niin että jokin moottori sitä työntää sen verran että mäntä liikkuu ja tätä moottoria polkimen säädin ohjaisi. Säästyttäisi jarruviiveltä, joka tosin nykyäänkin aika pieni alkaa uusissa vehkeissä olemaan.

        Jokainen voi itse havainnollistaa jo henkilöautossakin tarvittavan poljinvoiman,jos koittaa jarruttaa autoa moottori sammuksissa(auton tietty liikkuessa :)).Jo parin polkaisun jälkeen jarrutehostin ei enää "tehosta" vaan auton jarruttaminen tapahtuu pelkän jalan lihasvoiman avulla.Voi vain kuvitella miten suuren voiman tarvitsisi raskas ajoneuvo jonka paino voi olla 50-60-kertainen henkilöautoon nähden!


      • ilmata

        siis miksi pitäisi nyt jos vielä valmistettaisiin nestejarrullisia yhdistelmiä?


      • Aty
        VanKemppainen kirjoitti:

        Jokainen voi itse havainnollistaa jo henkilöautossakin tarvittavan poljinvoiman,jos koittaa jarruttaa autoa moottori sammuksissa(auton tietty liikkuessa :)).Jo parin polkaisun jälkeen jarrutehostin ei enää "tehosta" vaan auton jarruttaminen tapahtuu pelkän jalan lihasvoiman avulla.Voi vain kuvitella miten suuren voiman tarvitsisi raskas ajoneuvo jonka paino voi olla 50-60-kertainen henkilöautoon nähden!

        Oli isoisällä varmaan mahtavat pohjelihakset kun n.60-70t. kokonaispainoja hillitsivät mehujarruilla 60-luvulla. Ei vaisinkaan vaan autot oli varustettu paineilma- tai alipainetehostajalla. Henkilöautoista poiketen alipainetta ei otettu tehostajan kalvolle imusarjasta vaan käytettiin erillistä pumppua joka teki painetta/alipainetta erilliseen säiliöön/säiliöihin. Näin ollen ei ollut pelkoa, että paineet loppuu heti kun moottori sammutetaan.

        Nestejarrujen hyvinäpuolina oli niiden tunnokkuus ja reagointinopeus. Myös jarrujen tasaisuus eri keleillä on/oli eduksi. Tämä piti paikkansa kunhan yksikään sylinteri ei vuotanut ja nesteet eivät olleet "vesittyneet". Tämä nestejarrujen suurempi huollontarve ynnä kalliimpi rakenne varmaankin poisti ne raskaimmasta kalustosta.

        Toisaaltaan olisi mielenkiintoista nähdä minkälaiset nestejarrut olisi nykyään uusilla materiaaleilla ja tekniikalla toteutettuna raskaissa yhdistelmissä.


    • Kyllä keskiraskaassa kalustossa on myös nestejarruja.

      Tässä perustietoa ja sanastoa, katso 3.2 jarrujärjestelmä

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuorma-auto

      Tämä henkilöautoissa oleva poljinsylinteri on useesti auton rungossa, poljintappia painaa jarrukello.
      Jarrukellon ilmanmärää säädellään taas poljinventiilillä.

      Käsijarru on ilmatoiminen.

    • on tehty päin

      helvettiä koko jarru. Saa painaa tuskaisen kovaa vaikka on paineilmajarrut.. En tiedä onkohan ne jotenkin osittain nestejarrut, mutta kyllä ne ilmakäyttöiset ovat kyllä. En tiedä onko vaan tahallaan laitettu niin jäykkä jousi siihen ettei sitä jaksa painaa.. Vai onko se jousi vai mikä se on siellä vastassa tollasessa jarrussa, kun eihän siinä ole mitään "todellista" vastusta kun ilmaventtiiliä vaan avaa.

      Sen jälkeen kun ajoi FH12:ta niin meinasin lentää tuulilasista läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5660
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1822
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1717
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      25
      1484
    7. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1301
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      336
      1270
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      344
      1261
    10. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      37
      1255
    Aihe