Tuli lopulta hankittua 508 tiimille huoltoajoneuvoksi. Vaikkei sinänsä suoranainen matkailuato olekaan, niin ajattelin tältä osastolta löytyvän mahdollisesti apuja, kun en millään saa käyttäjätunnukselleni hyväksyntää Matkamersuihin.
Eli ajoneuvon perushuollosta kyselisin: Mitä öljyä tuohon vanhaan kamppeeseen tulisi laittaa koneeseen jotta pysyisi mukavasti sisässä (tilavuus?), laatikkoon (tilavuus?) ja perään (tilavuus?)?
Entä onko autossa muita huomattavia säännöllisiä huoltokohteita kuin nuo olkatapit? Ilmansuodatin ilmeisesti pestään aika-ajoin (Millä?).
Lisäksi kiinnostaisi tietää, että mistä saisi ne sellaiset peltiset pölykapselit (tarjoa omiasi: kilpuri@gmail.com)? Myös pleksi-ikkunoita saa tarjota.
508 huoltokohteet / tietoja
3
2731
Vastaukset
- sepposeponseponseppo
Jeps, jos linjoille osuu joku kunnon 508 mies, niin voisiko kertoa vähän kokemuksia millainen homma on ilmata kytkin, kun nesteet on lurahtaneet ulos pakkasella. Toivon, että tiiviste on sanonut itsensä irti pakkasella, eikä mitään sen pahempaa. Paikallaan seisoessaan kuitenkin on näin käynyt.
Mä olen käyttänyt omassa ilkiliikkujassa tässä talvella ihan halvinta perusöljyä. Ihan jos en vuoksi, että se tuntuu kuluttavan sitä tasaiseen tahtiin, olkoon kuinka jäykkää vain.
Ostin eBaystä 508/608:n teknisen manuaalin englanninkielisenä PDF muodossa. Ei ollut ihan sitä mitä toivoin kun itse käsitin väärin ja olin ostamassa korjausopasta, mutta on mokomassa muutama räjäytyskuva järjestelmän eri osista, joten voi ehkä olla avuksi jos lähtee vehjettä rassaamaan. Voin varmaan myydä edelleen muutaman euron vaivanpalkkaa vastaan :) Kurkkaa tuote osoitteesta:
http://cgi.ebay.co.uk/MERCEDES-BENZ-206-306-406-408-508-608-309-data-MANUAL_W0QQitemZ300043075096QQihZ020QQcategoryZ18421QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
Sieltä näkyy kuvissa kirjan sisällysluettelo.
Jos mokoman haluat niin kysele sen perään vaikka jaymattila ( at ) gmail.com
eipämuuta.moe. Öljytilavuudet löydät täältä.
http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/
Olkatapit olit jo huomioinut.
Muistaakseni kyseisessä malissa sammutus, valojen korkeus-säätö ja olikohan sielä jotain muutakin toimii alipaineella, eli niissä ohkasissa muoviputkissa (taisi olla ruskeita) on välillä pätkä kumiputkea joka saattaa hapertua, ensimmäinen oire on ettei kone sammu virta-avaimesta.
Pleksilasit??? muistaakseni linja-autoissa pleksilasit on kielletty, se jos ne on tavaratilassa voi olla sitten eri juttu.- Saetkae
Jos meinaat ajaa sillä vähänkin enemmän kannattaa käyttä moottorissa esimerkiksi Teboilin SHPD 5W40. Öljyissä säästö on sitä "väärää säästöä", AINA!
Jos öljynkulutus on suuri, tarkista venttiilikopan tiiviste. OM 314 koneessa venttiilikoppa toimii myös imusarjana ja jos kopan tiivari vuotaa imupuolelle, saat lisää savua ja vähemmän ölyä koneeseen. Säädä samalla venttiilit, ne tuuppaavat kantamaan jos niitä ei ole hetkeen säädetty.
Olkatapit, kardaanin rasvanipat voidellaan ja vaihteiston sivulla oleva kytkimen "rasvahattua" pitää kiertää pari kierrosta 5000 km välein (Oikealla puolella). Kierrä ensin rasvahattua pois ja täytä tarvittaessa jos tyhjä. Tavallinen NGL tai graffiittia sisältävä rasva käy. Vanhemmissa on nipat myös jousenkorvakkeissa
Vaihteistoon tulee laittaa ATF Dextron 2 ja perään Hypoid 80/90. Koska 508 on muutenkin tehoton kannattaa näin talvella panostaa synteettisiin öljyihin. Säästät ölyjen hintaeron polttoaineissa aika äkkiä.
Ilmansuodatin on öljykylpy tyyppinen ja ellet ajele tosi pölyisissä oloissa riittää öljynvaihto ja pohjapurkin putsaus vuoden-kahden välein.
OM 314 kone menee käytännössä rikki vain jos sitä käyttää ylikierroksilla. Tasaista 80 se kestää vaikka kuuhun saakka.
Öljytilavuuksia ei ole nyt käsillä, mutta ne saat kyllä huoltsikalta/öljyn myyjältä.
-Ännekkäästi mutta hitaasti, toivoo jo 300 000km 608:lla-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565660Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691822- 1141717
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos251484Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121301Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3361270Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3441261Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa371255