Entinen työnantajani oli pihi kuin perkele. Se sanoi, että liukkaalla ei saa käyttää jarrua muuta kuin pakokaasujarrua. Kun auton käynnisti, niin valot piti olla jotensakin silleesti, että ne ei käynnistettäessä väläyttänyt pitkiä ja siten hehkut ei kuluneet niin paljoa. Mutta voisiko joku kertoa minulle mikä tässä nyt oli se toimintatapa ja miten ne valot piti olla, kun ei oikein siitä hääsääjästä ottanut selvää.
Hehkujen säästäminen?
6
1983
Vastaukset
- DSVN
xenon valot räpsähtää ( =kuluu ) ikävästi kun starttaat auton, joten olen ottanut tavaksi vääntää parkit päälle ennen starttia, ja sitten kun auto käy niin ajovalot päälle...
- auto mijäs vm 64
siis valot ja muut(flektit jne) sähkölaitteet pittee olla "off" jot jos huono akku siunki ajopeli sit jaksoo tarttoo eläkä unohda pahvii nokalt yli kympin pakkasil saattoo joutaa hinurin nokkaa!
- YrjöJurri
Näin wanhana nokikonemiehenä ymmärrän hehkut hieman eritavoin. Näissä pien-dieseleissä, joissa oli oikeat esikammiot käytettiin pitkää hehkua, kuten Mersuissa. Nyttemmin niissä on ollut jo vuosia pikahehkut ja varsinaiset esikammiotkin ovat hävinneet.
Jos halutaan säästää halogenia tai xenoksia, siinä pitäisi olla sarjavastus joka pudottaisi jännitten vaikka vain sillä starttihetkellä. Näitten lamppujen elinkaari lyhenee jännitteen funktiona, joten startissa jännite on alempi kun ajon aikana jolloin laturi nostaa jännitetason yli akun nimellisjännitteen.
Jos oikein halutaan nuukailla, sinne on laitettava lampuille riittävän tehokkaat sarjavastukset jotka voi releillä ohittaa silloin kun halutaan täysi kirkkaus. Noista kotien peinhalogeneista löytyy jollakin lampunvalmistajalla oikein taulukko, siitä mikä on lampun kestoikä on milläkin jännitteellä.
Kysymys on tietysti myös siitä kannattaako tuollainen viritys rakentaa, jos sillä säästetään muutama lamppu vuodessa.- Diesel-fani
Kuulemma Veholla kaupattiin kuorma-autoon etuvastuksia, kun H7 ei tahdo muuten kestää. Minusta tosi huono ratkaisu ellei sitten tee ehdottamaasi releistystä jolla huonoissa olosuhteissa saa täyden valotehon ilman etuvastusta.
- YrjöJurri
Diesel-fani kirjoitti:
Kuulemma Veholla kaupattiin kuorma-autoon etuvastuksia, kun H7 ei tahdo muuten kestää. Minusta tosi huono ratkaisu ellei sitten tee ehdottamaasi releistystä jolla huonoissa olosuhteissa saa täyden valotehon ilman etuvastusta.
Jokainen autosähköjen kanssa touhunnut tietää, että latausjännite on aivan jotan muuta kun se 24V. Tuommoinen 27V on aika yleinen jäänitetaso, riippuen akkujen iästä ja säätimen tarkkuudesta voi jännite ajonaikana huidella 30V tuntumassa.
Jos lampunvalmistaja mitoittaa lappunsa vaikka tuohon 27V tuntumaan silloin sen pitäisi kestää sen mitä luvataan.
Halogeneilla sen nimellisjännitteen ylityksen jälkeen lampun ikä lyhenee varsin nopeasti, se jännite/ikä-käyrä on logaritminen.
kattos kun tarttaat sitä malmii niin käännät avaimesta naksun kerrallaan. ja siinävaiheessa kun merkkivalot syttyy niin ODOTAT
et osa niistä valoista sammuu ja tarttaat vasta sitten. nyt jos rysäyttää asennosta off asentoon---> start ni varmaan polttaa turhaan lamppuja.
minkälie piikin tekee. että schillälailla....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195