Mitä tyylisuuntaa, tai mihin aikakauteen J. R Tolkienin voi sijoittaa?
Tyylisuunta?
6
914
Vastaukset
- JohanLewis
..se on J.R.R.Tolkien. Eli kaks ärrää.
- Iltatähti-91
Itse määrittelisin J.R.R. Tolkienin teokset realismin myöhäiskulta-aikaan.
Tolkienin teoshan oli aikoinaan aika järkytys koska se edusti "keskiaikaishistoriallista" romaanisuuntaa ja kaiken lisäksi se oli saanut vahvasti vaikutteita myyteistä ja kansantaruista.
Mutta tästäkin asiasta voidaan olla montaa mieltä.
- humanisti :-)
Tolkienin kirjat voi luokitella saduiksi tai fantasiaksi. Sadut ovat vanha mutta edelleen elivoimainen laji, fantasiakirjallisuudesta on puhuttu ainakin viime vuosisadan puolivälistä alkaen, jolloin Taru sormusten herrasta ilmestyi.
- Merikrotti
Juma et oli hyvä yks Grimmin veljesten satukokoelma jonka löysin lainattavaksi kirjastosta. Osa niistä oli jopa aika raakoja, ei mitään lasten kamaa, mutta kansanperinnettä kyllä. Suosittelen!
- Nimetön
Silmarillion kuului Keskimaan alkuaikoihin jolloin tapahtui esm ainurin sotto.
Hobitti, muistuttaa varhaiskeskiaikaista maailmaa, mutta sormustenherrasta ei voi olla varma - Tohtori Ban
Eikös se ole usein niin, että fantasia lasketaan osaksi romantiikan tyylisuuntaa tai sen jälkeläiseksi. Romantiikka oli kyllä oman aikansa lapsi ja sen aikakausi on loppunut jo ajat sitten mutta sen perintö elää yhä.
Klassiset romantiikan teoksethan ovat hyvinkin lähellä tolkienilaista nykyfantasiaa... Miettikääpäs vaikka 1800-1900 -lukujen taitteen suuria kauhuklassikoita. Eivätkös ne ole tietynlaista fantasiaa nekin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667