Ajatus

harhailee taas

tuhansia raittius lupauksia itselle ja muille. Valehtelua ja itsensä pettämistä jatkuvasti. Aina jostain on löytynyt syy juoda. Hauskaa oli, mutta ekan päivän jälkeen seuraavat päivät helevettiä!!

Nyt olen hakennut toveri seuraa ja ymmärrän taudin vakavuuden ja oman tilan.

Toivon, että tästä lähtee paraneminen ja parempi elämä.

Kysyisin teiltä toipuneet, että hiipiikö teidän mieliin välillä ne hyvät muistot viinan juonnista. Elikkä ne humalat kun se oli hauskaa ja siitä ei kukaan vielä kärsinyt!

Itsellä tulee joskus mieleen jotain vanhoja pilkkiretkiä kavereitten kanssa, jossa todellakin oli hauskaa eikä mitään pahaa liittynyt siihen. Sitä kaipaa ihan helvetisti niitä hyviä kännejä, mutta tiedän että se hauskuus on jo mennyt siitä touhusta. Pakonomaistahan se on ollut jo pitkään. Kaksipäivää ilman, ja sit taas narahti.
mitä keinoja käytätte kun se fiilis nousee jostain asiasta, että nyt vois vaikka ottaa.

Miten tästtä selvii, ja mikä se ns. Kriittinen raja on, että voi ajatella, että se pahin irrottautuminen on tehty?!

11

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakeminen on

sinulta selkeä askel oikeaan suuntaan. Voi pilkillä käydä raittiissakin seurassa ja saa raitista ilmaa samalla ihan ilmaiseksi. Toveriseuraan tulee aina sillöin tällöin kaveri, tai nainen, kertomaan että ei se juominen enää olekaan hauskaa.
      Päivä kerrallaan kun saa uutta raitista elämää, niin se vaan rupeaa tuntumaan luonnollisemmalta ja uudet samoja kokeneet toverit ovat mukavasti tukena.
      Kriittisä rajoja tulee vastaan ihan yllättäen. Siksi on oltava valppaana, ettei vihollinen löydä sitä heikointa kohtaamme tunkeutuakseen ajatuksiimme. Hyväksi koettu tapa pitää kerran alkuun lähtenyt raittius on pitää tiivistä yhteyttä samassa tilanteessa olleiden ja nyt olevien toverien kanssa.

• on niinsanotusti kuivilla mutta ei raitis. Silloin kuuluu ryhmään jolla on vaara retkahtaa. Kuivillaolokin on verrattomasti parempi olotila kuin juominen, mutta se tahtoo käydä psyyken päälle. Raitistuminen on henkilökohtainen prosessi eikä sillä valitettavasti ole aikataulua. Paras alan teos johon minä olen tutustunut on Raimo O. Kojon "Eroon viinasta". Suosittelen.

• ~tuumain

Viisaalta koittaa tutustua ihan normaaleihin ihmisiin. Ja normaaleista ihmisistä nyt monetkin nappaavat ajoittain jotain, silloin voi tehdä jotain muuta tai tavata sellaisia jotka eivät ole napsu hommissa. Nykyiset ja entiset deekut on hyvä kiertää kaukaa, nykyiset tuputtavat juopottelua ja entiset muistelevat juomistaan.

Korostan sitä että vaikka ei juokkaan niin melkein kaikki juovat ainakin joskus. Jos aiot pakoilla normaalia ihmistä niin muuta autiolle saarelle jos luonne ei kestä itsellä. Sitäpaitsi aina voi sanoa jos tilanne niin vaatii että "ei käytä alkoholia". Jos alkaa kuulumaan jotain yninää niin vaihda maisemaa jos eivät puhetta ymmärrä.

Kyllä kuivuvan denson on kestettävä elää tavallista eloa ympärillään. Taitaa muuten monikin kulkea kuitenkin pilkillä ihan kuivinsuin, yksistään jo siksikin että useasti hyville pilkki vesille pitää matkata autolla...

• ex-Jasu

Kyllä mieleen aina joskus (tosin yhä harvemmin) hiipii muistoja hauskoista retkistä, joissa alkoholi oli mukana.
      Silloin täytyy vaan olla realisti, ja todeta sen olleen sitä aikaa kun ei ollut ryppyjä, eikä painoakaan tarvinnut vielä tarkkailla.

Muistellessa tahtoo usein unohtua ne hyvät hetket joissa viina ei ollut mukana, niitäkin kuitenkin oli jo silloin.
      Ja samaten ne alkoholin tuoksuiset ikävät muistot tahtovat niinikään unohtua.

Juova alkoholisti on melkoisen itsekeskeinen ja siksi ajatusmallit ja muistot ovat erittäin subjektiivisia.
      Kerroit juomisesta silloin, kun kukaan ei vielä kärsinyt. Tämä on hyvä esimerkki edellisestä, sillä me alkoholistit huomasimme itse yleensä aina viimeisinä olevamme alkoholisteja ja että juomisemme aiheutti muille ongelmia. Tänä päivänäkin Suomessa juo satojatuhansia ihmisiä kuvitellen, ettei heidän juomisensa haittaa ketään muutta kuin heitä itseään. Ja järjestään he kaikki ovat siinä väärässä.

Kaikilla meillä raitistuneilla on joskus (varsinkin alkutaipaleella) vaikeita hetkiä.
      Silloin kannattaa esim. olla yhteydessä johonkin hyvään ystävään, joka osaa tukea sen vaikean hetken yli, tai miettiä vaikkapa sitä pettymystä jonka retkahtaminen aikaansaisi lapsissa, puolisossa tai muissa läheisissä.
      Konsteja on paljon, kun opetellaan vasta tuntemaan itseään ja hallitsemaan omaa tunne-elämäänsä.

Ns. pahinta 'irrottautumisrajaa' ei ole olemassa.
      Eräänä päivänä alkaa vain tuntumaan siltä, että elämä on sittenkin mukavampaa kun alkoholi ei orjuuta, ja jonain toisena päivänä huomaa sen tunteen vielä vahvistuneen. Silloin alkaa jo mielellään miettimään "sen mahdollisen kokeilun" siirtämistä jonnekin hamaan tulevaisuuteen, eli "tämä päivä" alkaa olemaan se tärkein hetki elämässä.
      Sillä tavoin raittius lisääntyy, yhden päivän kerrallaan. Kun oppii elämään vain päivän kerrallaan, ei tarvitse enään pyrkiäkään hallitsemaan koko loppu elämäänsä. Eli tänään tämän päivän murheet ja huomenna sitten huomisen murheet.

• kun sie

kirjootat hyvin. Ihan ku olis ite sanaillu ja joku näpytelly.

HYVÄ!

• AgenttiOranssi

Tuo oli täyttä asiaa.

Kiusausten vastustamiseen on olemassa eri tekniikoita - sitä voi oppia, niinkuin mitä tahansa taitoa.
        Yksi hyvä on minulle ollut tämä:
        "Kelaa nauha loppuun" - eli kun tekee mieli kokea taas se nousuhumalan ihanuus, kelaa nauhan seuraavaan päivään. Kaikki juomisestaan kärsineethän ovat katselleet tuon saman "videon" satoja kertoja.
        Eli hypätäänkin kohtausvalikossa siihen hetkeen, kun "hauskan" illan jälkeen herätään muisti menneenä, verissäpäin tai rahat vietynä.
        Sen jälkeen ei tee kauheasti mieli katsella sitä filmiä uudestaan.

• ex-Jasu
        AgenttiOranssi kirjoitti:

Tuo oli täyttä asiaa.

Kiusausten vastustamiseen on olemassa eri tekniikoita - sitä voi oppia, niinkuin mitä tahansa taitoa.
        Yksi hyvä on minulle ollut tämä:
        "Kelaa nauha loppuun" - eli kun tekee mieli kokea taas se nousuhumalan ihanuus, kelaa nauhan seuraavaan päivään. Kaikki juomisestaan kärsineethän ovat katselleet tuon saman "videon" satoja kertoja.
        Eli hypätäänkin kohtausvalikossa siihen hetkeen, kun "hauskan" illan jälkeen herätään muisti menneenä, verissäpäin tai rahat vietynä.
        Sen jälkeen ei tee kauheasti mieli katsella sitä filmiä uudestaan.

Olen käyttänyt usein samaa "kelausta".
        Olin tyypillinen putkijuoppo ja kunto petti (tai rahat lopuuivat) yleensä siinä kymmenen päivän jälkeen.

Putken katkaisu oli karmeata, ja siihen menikin alasajoineen helposti viikko. Ne muutamat yöt olivat... no nyt niille voi jo hymyillä.

Eli nuo karmeat muistot ovat olleet ihan hyvä voimavara tarvittaessa.

• Seppäsen lukija

turmiolanTommeilla menevän.Täytyy aina muistaa mitä"menetti"ja mitä sai tilalle.Minulla tulee nyt käytyä enenmän ravintoloissa ku ennen,se on mukava seurata ja ihmetellä miten ihmiset käyttäytyy kännissä.Ite ennen samanlailla..ei huvita ennään humalaisia katella,onhan siellä toki fiksujakin alkon käyttäjiä,ite en kuulunu heihin aina hävetti seur.aamuna.No 2v.menny ja ei tarvi enään aina miettiä päivää kerrallaan ja upea tunne ku"nyt määrään minä eikä siiderit"

• ajattelen,ettei sitä paskaa...

koskaan,ja nyt on vierinyt jo vuosia juomatta,Nyt sitä ihmettelee miksi joku viitsii dokaa ,Tsemppiä sinulle,onnistut varmasti,jollet kuseta itseäsi.

• entinen.............?

neuvoa mutta itse yritän ajatella enemmän sitä mitä helpotuksia tipattomuus on tuonu.Ei itseinhoa......jne.Kaipaan itsekki vielä monesti hyvien kaverien kans muutamaa viskiä mutta se upea tunne joka on aikaisin sunnuntaiaamuna kun jaksaa ja pystyy lähteen hiihtään,uimahalliin....sitä ei voita mikään!Ei morkkista,on aikaa harrastaa,itsetunto kohdillaan...lue Seppäsen kirja.Kyllä se on upea tunne voittaa itsensä.Ei raitista oikeat miehet jätä seurasta!Itse kuljen kuten ennenkin!

• ajatteleminen

Kun mulle joskus tulee mielitekoja juopotella ja muistelen ihania nuoruuden iltoja terasseilla ja pupeissa niin mua auttaa ajatus siitä että se oli silloin eikä se enää ole mahdollista koska määrät (annokset) on nousseet niin suuriksi JA että oikeastaan olemalla raitis olen paljon lähempänä sitä haikailemaani olotilaa (koska silloin tuli kuitenkin määrällisesti nautittua niin vähän). En tiedä saitko tästä mitään tolkkua mutta siellä on ajatus takana jota on vain vaikea pukea sanoiksi. Raitis elämä on rikkaampaa kuin juopotteleva, ainakin mun kohdalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe