työvoimakoulutus ja kotihoidontuki

v*ttuuntunut

Miten tää on mahdollista?
Olen ollut muutaman kuukauden työttömänä työnhakijana. Puolisoni, 1-vuotiaan poikamme isä, hoitaa lastamme kotona ja saa siis kotihoidontukea.
Työmarkkinatuestani on vähennetty tämä puolisoni saama kotihoidontuki, eli käteen on jäänyt n. satku kuussa. Epäreilua, mutta joten kuten hyväksyttävissä kaiketi.
No, työvoimatoimistosta sanottiin, että jos osallistun työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen eli työvoimakoulutukseen, saisin työmarkkinatuen täysimääräisenä, ilman että siitä vähennettäisiin mitään.
Hakeuduin siis mieleiselleni kurssille (ravintolakokin ammattitutkintoon valmistava koulutus). Olin laskeskellut, että verojen jälkeen käteen pitäisi jäädä n. 700€/kk.

Eipä jääkään. Kelasta tuli päätös, että saan saman verran kuin ennenkin, kotihoidontuki vähennetään edelleenkin, saan lisäksi vain ylläpitokorvausta.

Miksi?? En tajua. Enhän mä ole kotona lasta hoitamassa vaan paiskin 8-tuntisia päiviä koulussa. Ei ole mitään maailman helpointa puuhaa hikoilla keittiössä pitkiä päiviä, kun siitä ei saa edes mitään korvausta...

Työvoimakoulutuksen aikana työmarkkinatuki ei ole tarveharkintaista. Puolison mitään tuloja ei oteta huomioon. Eli jos mun mies olisi töissä ja tienaisi 100 000 kuussa tai vaikka miljoonan, niin mä saisin täyden työmarkkinatuen.
Mitkään karenssit ei ole voimassa. Vanhempien luona asuva nuori saa täyden tuen, vanhempien tuloista viis.
KAIKKI MUUT SAA RAHAA MUT MÄ EN! Mikä ihmeen taikasana se kotihoidontuki on? Mitä muuta tahansa tuloa saa olla mutta ei sitä. Mä en jaksa ymmärtää.

Voisiko joku ystävällisesti selittää mulle tän? :(
Anteeksi pitkä ja varmaan sekava sepustus, oon tällä hetkellä niin kiukkuinen. Oliko mulle vielä pakko valehdella, olisin varmaan suosiolla jäänyt itse kotihoidontuella kotiin hoitamaan lasta jos olisin tiennyt että yhtään enempää rahaa ei tipu vaikka rehkin koulussa... :(

24

2619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

kotihoidontuessa on olemassa tulorajat, ennenkuin mitään vähennyksiä aletaan tekemään, ja tuskin teillä nyt hittovie niin isot tulot voi kht:lla ja työmarkkinatuella olla, että noin vähän jäisi käteen?Siellä on nyt kyllä joku tampio tehnyt Kelassa päätöksiä, tai sitten hommassa on joku muu hämminki. Otahan yhteyttä uudelleen Kelaan, ja voihan päätöksestä tehdä myös valituksen.

Meilläkin oli tuossa kuukauden verran sama tilanne, itse olin kotihoidontuella ja mies työelämävalmennuksessa työmarkkinatuella, ja molemmat saimme tuet täysimääräisenä. Outo juttu tuo teidän hommeli..:C

• jhffjhfj

Tarveharkinta on eri asia kuin vähentäminen.

Työttömyysturvasta (oli laji mikä tahansa) vähennetään lain mukaan samanaikainen lastenhoidontuki. Ihan oikein. Toisella tuetaan kotona oloa ja toisella sieltä lähtöä töihin.

Ei verorahat kaikkeen riitä.

• Siispä

Kela haluaa, että me molemmat jäämme kotiin?
        Sanoinhan, että just ja just ymmärsin tilanteen, kun olin vielä työttömänä työnhakijana KOTONA ja silloin työmarkkinatuestani vähennettiin tuo kotihoidontuki.
        Nyt kun olen koulutuksessa ei kukaan todellakaan voi väittää minun olevan kotona osallistumassa lapsenhoitoon.

Kurssitoverini joilla on työssäkäyvät, hyvätuloiset puolisot, saavat täyden työmarkkinatuen. Siis ihan sama mitä summia puoliso tienaa, se ei vaikuta.
        Tuntuu aika pahalta, että muut saavat rahallista tukea koulutukseen, mutta minä en. Saamani raha riittää hädin tuskin matkakulujen ja materiaalikustannuksien kattamiseen. Jos menen toiselle paikkakunnalle työssäoppimisjaksoon, kuten olin suunnitellut, jään itse asiassa miinuksen puolelle rahallisesti.

Onko se tosiaan reilua?

Mä en kyllä vieläkään ymmärtänyt.

Tajuan kyllä ettei "verorahat kaikkeen riitä" mutta eikö tässä tapauksessa olisi järkevää tukea kouluttautumistani. Tutkinnon suorittamisen jälkeen työpaikka olisi aika varma...

• Kansainedustajaehdokas
        Siispä kirjoitti:

Kela haluaa, että me molemmat jäämme kotiin?
        Sanoinhan, että just ja just ymmärsin tilanteen, kun olin vielä työttömänä työnhakijana KOTONA ja silloin työmarkkinatuestani vähennettiin tuo kotihoidontuki.
        Nyt kun olen koulutuksessa ei kukaan todellakaan voi väittää minun olevan kotona osallistumassa lapsenhoitoon.

Kurssitoverini joilla on työssäkäyvät, hyvätuloiset puolisot, saavat täyden työmarkkinatuen. Siis ihan sama mitä summia puoliso tienaa, se ei vaikuta.
        Tuntuu aika pahalta, että muut saavat rahallista tukea koulutukseen, mutta minä en. Saamani raha riittää hädin tuskin matkakulujen ja materiaalikustannuksien kattamiseen. Jos menen toiselle paikkakunnalle työssäoppimisjaksoon, kuten olin suunnitellut, jään itse asiassa miinuksen puolelle rahallisesti.

Onko se tosiaan reilua?

Mä en kyllä vieläkään ymmärtänyt.

Tajuan kyllä ettei "verorahat kaikkeen riitä" mutta eikö tässä tapauksessa olisi järkevää tukea kouluttautumistani. Tutkinnon suorittamisen jälkeen työpaikka olisi aika varma...

Kela ei halua mitään. Sillä ei ole valtaa.
        Eduskunta haluaa ja kela painaa entteriä eduskunnan halujen mukaan :)))

• alkuperäinen..

Mieheni haluaa olla kotona hoitamassa lastamme 3-vuotiaaksi asti. Tiesitkö muuten, että kunnalle tulee halvemmaksi, että lapsi hoidetaan kotona kuin että hänet vietäisiin päivähoitoon? Toisin säästämme SINUN kallisarvoisia verorahojasi.
        Minä haluan kouluttautua ammattiin, jotta pääsisin töihin.
        Niinkuin sanoit, toisella etuudella tuetaan kotona oloa ja toisella töihin lähtöä. Miksi siis toisen saaman etuuden pitäisi sulkea toinen pois? Kun olet niin fiksu, voisitko selittää sen minulle selkokielellä? :)

Mieheni ja minä olemme kaksi eri henkilöä. No romanttisessa mielessä olemme kai henkisesti yhtä, hän on nimittäin sielunkumppanini ;) mutta fyysisesti...sanotaan nyt, että vaikka puolisoni söisi mahansa täyteen niin kyllä mulla silti nälkä olisi. Tuolla rahalla kun ei todellakaan osteta ruokaa kahdelle, ja onhan tuo kolmaskin pikku ihminen ruokittava...

• jossain on vikaa...

Eli kotihoidontukea ja työttömyystukea ei voi saada yhtäaikaa. Mutta ymmärsinkö oikein sinun työttömyystuesta on vähennetty miehen saama kotihoidontuki? Kumpi teistä on hakenut sitä kotihoidontukea?

Jos olet kurssilla et voi hoitaa lasta, joten ei siitä rahasta voi vähentää mihesi saamaa kotihoidontukea. Kurssilla ollessasi sinun miehesi hakea kotihoidontukea ja sinä vain sitä koulutusrahaa. Mutta miehesi ei voi saada työttömyystukea ja kotihoidontukea yhtäaikaa, koska ne syövät toisensa. Saako miehesi työttömyystukea/ansiosidonnaista vai onko pelkästään kotihoidontuella kotona?

Tuossa on joku sählinki. Mene kelaan ja vaadi että korjaavat tilanteen.

• alkuperäinen..

Siis mieheni saa ainoastaan kotihoidontukea, ei ole hakenut mitään työttömyysetuutta koska ei aio töihin mennä ennenkuin lapsemme täyttää kolme vuotta. (toisin sanoen emme halua laittaa lasta päiväkotiin alle kolmen vuoden ikäisenä)

Mieheni saama kotihoidontuki (460€) vähennetään minun työmarkkinatuestani, jolloin minulle jää siis käteen n. 100€ kuussa.

Kävin kelassa kyselemässä, mutta ei siellä tietenkään kukaan mistään tiennyt mitään.
        Kai se on laitettava valituskirje menemään, toisaalta miksi vaivautua, kun ei se mitään kuitenkaan auta. Keksivät vielä kostoksi vähentää tukia entisestään... :(

• Milla.M
        alkuperäinen.. kirjoitti:

Siis mieheni saa ainoastaan kotihoidontukea, ei ole hakenut mitään työttömyysetuutta koska ei aio töihin mennä ennenkuin lapsemme täyttää kolme vuotta. (toisin sanoen emme halua laittaa lasta päiväkotiin alle kolmen vuoden ikäisenä)

Mieheni saama kotihoidontuki (460€) vähennetään minun työmarkkinatuestani, jolloin minulle jää siis käteen n. 100€ kuussa.

Kävin kelassa kyselemässä, mutta ei siellä tietenkään kukaan mistään tiennyt mitään.
        Kai se on laitettava valituskirje menemään, toisaalta miksi vaivautua, kun ei se mitään kuitenkaan auta. Keksivät vielä kostoksi vähentää tukia entisestään... :(

sen minä ymmärtäisin, jos molemmat tuet olisi haettu sinun nimissäsi, silloin toinen tuki vähennettäisiin toisesta, mutta jos miehesi on itse hakenut kotihoidontukea, niin sitä ei missään tapauksessa vähennetä sinun työmarkkinatuestasi. Tuossa on nyt tapahtunut paha moka Kelalta, ja sinun täytyy pyytää siihen oikaisua. Saat menetetyt tuet takautuvasti vielä takaisinkin.

• atk hoitaa homman oikein
        Milla.M kirjoitti:

sen minä ymmärtäisin, jos molemmat tuet olisi haettu sinun nimissäsi, silloin toinen tuki vähennettäisiin toisesta, mutta jos miehesi on itse hakenut kotihoidontukea, niin sitä ei missään tapauksessa vähennetä sinun työmarkkinatuestasi. Tuossa on nyt tapahtunut paha moka Kelalta, ja sinun täytyy pyytää siihen oikaisua. Saat menetetyt tuet takautuvasti vielä takaisinkin.

Lue nää ennenku teet turhan valituksen

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280206182447ML?OpenDocument

ja myös

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/300905220404ML/$File/7luku_2.pdf?openElement

ohjeet on julkisia ja eruskunnan tahdon mukaisia

• hjg<kjgkjgkjhg<
        Milla.M kirjoitti:

'sinun nimissäsi'.

Laissa on estetty kikkalu hakemalla eri vanhemman 'nimellä'. Vaikutus on tässä tilanteessa sama
        vaikka olis hakemus kumman tahansa nimellä.

Eihän tolla lainkohdalla olis mitään merkitystä, jos lakia vois kiertää noin helposti.

• kikkailu?
        hjg<kjgkjgkjhg< kirjoitti:

'sinun nimissäsi'.

Laissa on estetty kikkalu hakemalla eri vanhemman 'nimellä'. Vaikutus on tässä tilanteessa sama

Eihän tolla lainkohdalla olis mitään merkitystä, jos lakia vois kiertää noin helposti.

Sä et taida nyt tajuta koko asiaa, et ollenkaan.
        Kotihoidontukea saa, kun lasta ei viedä päiväkotiin vaan hoidetaan kotona, kuten ap:n puoliso tekee.
        Työmarkkinatukea ap:n pitäisi saada, koska osallistuu työvoimakoulutukseen. Ap ei voi osallistua lapsenhoitoon, koska on koulussa. Piste.
        Kikkailua ehkä olisi se, jos molemmat vanhemmat olisivat kotona ja hoitaisivat lastaan, ja toinen hakisi työttömyysetuutta ja toinen kotihoidontukea eikä kummallakaan olisi aikomusta mennä töihin. Näin ei ap:n tapauksessa ole, koska hän on työvoimakoulutuksessa. Ymmärrätkö?

• alkuperäinen..
        atk hoitaa homman oikein kirjoitti:

ja myös

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/300905220404ML/$File/7luku_2.pdf?openElement

Et ollut tainnut lukea kovin tarkasti?
        Antamistasi linkeistä tosiaan löytyi ratkaisu, mutta minun hyväkseni. Siellä sanottiin selvästi, että jos kotihoidontukea saava henkilö hoitaa itse lasta eikä tämän takia ole oikeutettu saamaan työttömyysetuutta, niin kotihoidontukea ei vähennetä puolison työttömyysetuudesta.
        Siis juuri näinhän meillä on.
        Laitan valituskirjeen menemään.

Kiitos kaikille.

• Milla.M
        hjg<kjgkjgkjhg< kirjoitti:

'sinun nimissäsi'.

tässä ei ole kysymys yhtään mistään kikkailusta.
        Ja kun et kerran tiedä asiasta tuon paremmin, niin jätä kommenttisi lähettämättä.

• Milla.M

ja myös

Atk hoitaa varmaan asian yksinään, niinkö? Kyllä ne on ihmiset jotka ne asiat sinne atk-tietoihin näppäilee, jos et sitä tiennyt. On näitä virheitä tapahtunut ennenkin, myöskin allekirjoittaneelle.Hyvänä esimerkkinä näppäilyvirhe asumistukihakemuksen käsittelyssä, jossa viitosella alkava vuokra oli näppäilty kakkosella alkavaksi. Että se siitä sinun aateekoostasi.

• chgfhjgcfjhf<
        alkuperäinen.. kirjoitti:

Et ollut tainnut lukea kovin tarkasti?
        Antamistasi linkeistä tosiaan löytyi ratkaisu, mutta minun hyväkseni. Siellä sanottiin selvästi, että jos kotihoidontukea saava henkilö hoitaa itse lasta eikä tämän takia ole oikeutettu saamaan työttömyysetuutta, niin kotihoidontukea ei vähennetä puolison työttömyysetuudesta.
        Siis juuri näinhän meillä on.
        Laitan valituskirjeen menemään.

Kiitos kaikille.

Kerro miten kävi, kun saat uuden päätöksen.
        Virhe oikaistaan heti, muutoin menee jonnekin lakimiesten kerhoon käsittelyyn kelan ulkopuolelle.

• Varmaa tietoa

ja myös

joku toope pykäliin tuijottaja, jolla ei ole mitään hajua käytännöstä. On helkutin vaarallista lukea pykäliä tajuamatta niiden poikkeuksia ja käytännön sovelluksia.

Kelan sivuilla sanotaan työmarkkinatuen ja kotihoidontuen yhteensovittamisesta seuraavaa: "Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea."

Selvää pässinlihaa, jonka tiedän myös omakohtaisesti. Mikäli ap:n mies on kotona kotihoidontuella, sitä EI TULE VÄHENTÄÄ ap:n työmarkkinatuesta. Kela on menetellyt väärin.

Ap:lle: heti valitusta tekemään ja vaadit kaikki sinulta väärin perustein evätyt tuet takaisin! Valitusosoite ja -ohjeet ovat viimeisimmässä päätöksessäsi.

• vittu joo
        Milla.M kirjoitti:

tässä ei ole kysymys yhtään mistään kikkailusta.
        Ja kun et kerran tiedä asiasta tuon paremmin, niin jätä kommenttisi lähettämättä.

Täällä puhutaan asiasta, josta ei ole edes kunnon faktoja tiedossa. Ihan kun Karpon jutuissa, joissa
        aina esillä vain päähänpotkitun kanta.

Milla on varmaan joku juristi, kun noin viisaita päästelee.

• Milla.M
        vittu joo kirjoitti:

Täällä puhutaan asiasta, josta ei ole edes kunnon faktoja tiedossa. Ihan kun Karpon jutuissa, joissa
        aina esillä vain päähänpotkitun kanta.

Milla on varmaan joku juristi, kun noin viisaita päästelee.

Milla ei ole juristi eikä väitä olevansa yltiöviisaskaan. Milla vaan päästelee faktoja asiasta ,josta hänellä on omakohtaista kokemusta. Että silleen.

• miehesi siis kotona hoitamassa lastanne kotihoidontuella, kuten ymmärsin kirjoituksestasi? Vai käykö hän töissä ja kotihoidontuki tulee hänen nimiinsä?

Yleensä kotihoidontuki vähennetään työttömän puolison päivärahasta. PAITSI jos tukea saava puoliso hoitaa lasta kotona ja kotihoidontuki on hänen ainoa tulolähteensä.

Jos miehesi todellakin hoitaa lastanne kotona, eikä saa muuta tukea, on Kela menetellyt väärin. Siinä tapauksessa valittakaa päätöksistä, niin saatte mitä teille kuuluu.

• mape

kotihoidontuki kyllä vähennetään, mutt aei jos toinen on sillä kotona lasta hoitamassa. Eli jos puolisosi ei saa mitään muuta tuloa kuin tuon tuen ja se menee nimenomaan hänelle ikä sitä ole haettu esim sinun nimelläsi niin asia on väärin.

Jos taas mies on kotona ja tuki on haettu sinun nimelläsi niin silloin se on oikein sillä kelan näkökulmasta mies on tuloton loiseläjä ja sulle tulee tuet joista toinen vähennetään toisesta pois. Jos tämä on syynä niin mie svoi hake atukia takautuvasti kyllä ja valittaa kannattaa myös kelan mokasta sillä kyllä niiden pitää opastaa ja ohjata asiakkaitaan.

• jh<jkgkjgkjh

Ettei olis kotihoidontuki sun nimellä haettu ja hakemuksessa vain äijän tili ??

• alkuperäinen..

Lopputulos on, että valitus meni läpi ja saan siis tästä lähtien täyttä työmarkkinatukea! :)

Takautuvasti en kai kuitenkaan saa mitään, vaikka ilmiselvästi oli kelan virhe. Sain siis 2.11.06-10.3.07 liian vähän rahaa, tais olla kelalle liian iso pala maksaa niin pitkältä ajalta takautuvasti...?

Harkitsen valituksen tekemistä tuostakin, mutta toisaalta olen niin tyytyväinen tähänkin lopputulokseen, etten ehkä jaksa kinata kelan kanssa enempää. ;)

• Ruger308

Luin hieman kirjoituksianne ja ajatteli laittaa teille vastaavaa tietoa päätöksestä jonka sain tänään 22.3.07. Puolisoni työskentelee kunnallisena perhepv.hoitajana ja saa lastenhoidontukea. Minä itse opiskelin Myynnin AT:n, valmistuin kesäkuussa.Tarkoituksena työllistyminen. Koulutus oli työvoimapoliitt.koulutusta. Sain koulutusajalta täyden työmarkk.tuen. Työssäoppimisjaksoilta ei palkkaa! Koulutuksen j.keen Kela pyrki perimään takaisin maksamansa TMT:n n.3000 e, ja lisäksi pudotti minut n. kahdeksan euron TMT:lle, vaikka vaimo hoiti itse lapset oman työnsä ohessa.( hoitaa edelleen) Edellämainittu lautakunta ei korjannut KELA:n päätöksiä, että se siitä. Otimme selvää ennen vaimon työn aloittamista mahdollisista tukiin vaikuttavista asioista kelalta, koska perhepv.hoit.työ on matalapalkkaista vaihtelee 400 - 1300 br euron välimaastossa,lakisääteisesti hän saa hoitaa vain 4 lasta koska omat rajoittaa. useat virkailijat sanoivat ettei radikaaleja muutoksia tule. Toisin kävi. Ollaan tässä nyt kitkutettu vaimon liksoilla. Töitä ei saa vaikka teen keskimäärin parikymmentä hakua/ 3 viikkoa. Tarkoitus on nyt sitten laittaa oikeuteen tuo juttu. Laki on niinkuin se kirjoitetaan. Suomessa on takuulla muitakin kotityöläisiä joilla puoliso on työtön. Eniten vituttaa eläkeläisten ja opiskelijoiden puolesta nämä älyttömät takisinperintäpäätökset. He vain nöyrästi maksaa, kun eivät ymmärrä tätä nyky "Lakia".

• Kova kovaa vastaan

jätä valitusta tekemättä noista neljästä kuukaudesta, joilta sinulta jäi saamatta leijonanosa työmarkkinatuesta Kelan virheen takia. Kela ei opi myöntämään ikinä virheitään, jos kaikki me väärin kohdellut kärsitään niiden mokat kiltisti omissa nahoissamme!

Ei kun valitusta rustaamaan ja perimään rahoja myös tuolta ajalta.. ihan järjetöntähän tää on, että sä olet kiristellyt monta kk vyötä niiden mokan takia. Minulle sattui viitisentoista vuotta sitten samantapainen juttu, ja vieläkin ketuttaa, etten aikanani valittanut asiasta. Nyt se on liian myöhäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4830
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1342
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      255
      968
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      957
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe