Mitä tarkoittaa "EP -kokoelma" !!

kyselijätär

En ole ikinä tiennyt mitä EP-kokoelma meinaa joten päätin kysyä viisaimmilta :)

Itse äsken keksin veikata "erikois_painos"
Mutten ole varma :/

Auttakee kiitos :)

4

556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merikrotti

Se tarkoittanee cd:lle koottuja aikanaan vinyyli-EP-levyllä julkaistuja biisejä. EP=Extended Play -levy, eli siis silloin kun ei viel ollut cd-levyjä, niin vinyyli-EP oli semmonen levy jos oli enemmän biisejä kuin singlellä mut vähemmän ku LP:llä (yleensä 4-6 biisiä).

• PhearTheReaper

EP = Extended Play eli "pidennetty soitto" (vrt. LP = Long Playing eli albumi, "pitkäsoitto") :D

EP-kokoelma todennäköisesti on mitä edellinen viesti jo kertookin, kooste aiemmin vain vinyyli-EP:illä olleista kappaleista.

Alunperin siis vinyylien aikakaudella albumin ja singlen välimuoto, myöhemmin myös CD tuli mukaan kuvioihin ja sama pätee myös niihin.

EP:llä yleensä 4-7 raitaa, LP:llä 8 tai enemmän, singlellä 3 tai vähemmän.

Usein EP sinällään on esim.
      a) omaksi pieneksi kokonaisuudekseen tehtyjä kappaleita joiden tyylinen idea ei ehkä kuitenkaan jaksaisi kantaa täyden albumin mittaa
      b) kokoelma albumilta poisjääneistä kappaleista
      c) kokoelma sinkkujen b-puolista
      d) kokoelma muista aiemmin julkaisemattomista tai rajallisesti julkaistuista kappaleista

On olemassa myös kahdelle levylle jaettuja tupla-EP:itä, joissa ei ole kuin muutama kappale per levy, mutta sellaisia ei nykyään enää juurikaan tehdä.

Tänä päivänä EP-termiä tungetaan sinne tänne ja alkuperäinen merkitys on kadonnut.. on EP:itä jotka ovat sinkkujakin lyhyempiä tai vaihtoehtoisesti paljon "normaaleja" albumejakin pidempiä,.. Nykyään termillä useimmiten haetaankin vain huomiota tai parempia myyntilukuja, EP kun kiinnittää ostajien huomion paremmin kuin pelkkä single.

• kyselijätär

Kiitokset kattavasta vastauksesta :)

• Anonyymi

Ep levy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3023
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2285
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1785
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe