Onko jollain kokemusta verkko-opiskelusta (avoimessa yliopistossa) työttömänä? Ootteko ilmottaneet siitä työkkäriin...? Löysin periaatteellista tietoa netistä. Pitääkö todellisuudessa paikkansa, että työtön voisi turvallisesti opiskella, jos suoritukset jää alle 25 op:n vuodessa? Minua kiinnostaisi suorittaa pikku hiljaa ihan perusopintoja ja sitten aineopintoja. Työttömyys tuntuu aina vaan jatkuvan enkä jaksa olla tyhjän panttina!
Työkkäristä sanotaan vaan, että aloita opiskelu, niin me sitten tutkitaan asia. Ensin siis maksan jopa 250 - 300 e kurssimaksuja ja sitten he katsovat, menikö raha kankkulan kaivoon...
Työttömän verkko-opiskelu
6
701
Vastaukset
Kehottaisin äärimmäiseen varovaisuuteen itse opiskeluja järjestäessä sillä työkkärin tehtävänä ei suinkaan ole Sinun työllistämisesi tai toimeentulosi varmistaminen vaan vain ja ainoastaan "työnhakusi päättäminen". Edullisimmin työkkärissä päästään tähän, kun annetaan työttömyystuella olevan uskoa, että opiskelu voisi olla hyväksi. Kaikki sellainen opiskelu, josta on vähänkin hyötyä tulkitaan silmänräpäyksessä opiskelijastatuksen arvoiseksi ja silloin työnhakusi päätetään ja työkkäri on päässyt taas yhdestä tilastoidusta työttömästä eroon. Pisterajat ovat viitteellisiä ja mistä tahansa opiskelusta voidaan hakijan statusta muuttaa. 25 op turvaraja on harhaa.
Sanoisin, että jos aiot opiskella, älä suurin surminkaan vihjaa vähälläkään asiasta työkkärissä,
muutoin Sinun rahojesi lisäksi menetät myös tulevat tukieurot.
Tämä siis kokemuksen syvällä rintaäänellä. Työkkärin virkailija EI OLE YSTÄVÄSI!- alennusta
Monet ammattikorkeat puolestaan myöntävät alennusta opiskelumaksuista, jos heille toimittaa todistuksen työttömyydestä. Ei kai sitä todistusta hakiessa tartte sanoa, mihin sitä tarttee, sanoo vaan, että ylipäänsä erilaisten alennusten saamiseksi.
Periaatteessa verkko-opiskellessasi olet työmarkkinoiden käytettävissä, eikä avoimen yliopiston tai amkin opintoihin yleensä saa edes opintotukea. Mut tämähän on mun mielipide, enkä mä ole työkkärin virkailija...- jälkeen
Kello 17 jälkeen on turvallisempaa opiskella. Siksi meilläkin kuulemma alkaa lähitunnit vasta 17.00. Mä en kylläkään ole työttömänä vaan työnohessa opiskelen, mutta samalla kurssilla on 2 työtöntä.
Toinen näistä on ilmoittanu työkkäriin opiskelunsa.
Joku todistus siihen vaaditaan oppilaitokselta siitä, että opiskelu ei ole päätoimista ja tapahtuu illalla. En sitten tiedä menikö asia läpi työkkärissä (työvoimatoimikunnassa), mutta ei ainakaan ole mitään sanonut.
Toinen taas pitää matalaa profiilia työkkärin suuntaan eikä ole mitään ilmoittanut. Mitenkäs siinä mahtaa käydä, jos saavat jostain tietää että opiskelee (sivutoimisesti), eikä ole ilmoittanut.
- Se opisk.hinkuinen
Kiitos teille vastauksista! Ehkä odottelen vielä, että löydän sen työpaikan ja opiskelen vasta sitten, työn ohessa (jos jaksan).
Aikoinani menetin pitkältä ajalta päivärahat, kun en ollut älynnyt ilmoittautua poissaolevaksi yliopistoon (ainakaan silloin ei edes ollut sellasta mahdollisuutta, ainoastaan läsnäolevaksi ilmoittautuminen...).
Ainakin se, että opiskelu johtaa johonkin ammatill. tutkintoon, on ymmärtääkseni "tuomittavaa" (oli opiskelut sitten päivällä tai illalla).- koulutus
En sitten tiedä, mutta meidän kurssilla on siis ne 2 jotka ovat työttömänä (kuten kirjoitin jo aiemmin) ja tämä on tutkintoon valmistavaa koulutusta. Monimuoto- ja iltaopiskelua (aikuiskoulutusta) ja etätehtävät mukaan lukien alle 25ov viikossa (n.2,5 vuotta. Meidän pääkouluttaja ainakin sanoi, että ei pitäisi olla työkkärillä mitään valittamista.
Kyllä sitä työnohessakin jaksaa, kun on ala/aihe josta on todella kiinnostunut. Mulla on ainkin sen verran kova hinku pois näistä nykyisistä raskaista ja likaisista hommista.
- avoimessa
Olen opiskellut tähän mennessä 3 x 25 op 35 op, enkä ole maininnut mitään niin työvoimatoimistolle kuin Kelallekaan. Suosin Jyväskylän avointa yliopistoa, jossa ei ole aikatauluun sidottu, vaan saa suorittaa opintokokonaisuuden osiot haluamassaan järjestyksessä esim. lähdemateriaalin saatavuuden perusteella. Yheistyöoppilaitosten lisäksi JY:n avoimella on Helsingin ja Jyväskylän toimipisteet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351