Mitä konkreettisia eroja ja etuja on kaasarikoneella ja ruiskukoneella?
Miten nykypyörien laita on, tehdäänkö edelleen kumpiakin? Miten esim. Honda CBR, onko vanhemmat kaasarikoneita vai tehdäänkö vielä nykyäänkin CBR:iä kaasarikoneina?
Kaasarikone vs. ruiskukone
23
22921
Vastaukset
- elektroniikkaa
ruiskukoneessa. Lähinnä päästönormien takia noihin ruiskuihin on siirrytty. Saadaan paremmin aikaan seos joka palaa vähiten päästöjä tuottaen. Se taas ei aivan välttämättä ole moottorin kannalta se paras mahdollinen. Hyvin säädetty moottori oikein toimivilla alipainekaasuttimilla on käynniltään ja ajomukavuudeltaan parempi kuin ruiskukone. Vaan aika toimivia ja tasaisesti käyviä nekin nykyään jo on. Ruisku pakottaa moottorin toimimaan tietyllä tavalla, kaasutin taas toteuttaa moottorin toiveita. Noin suurin piirtein. Eikä se ruisku edes säätöhommiltaan ole sen helpompi. Yhtälailla siinäkin pitää synkronointi säätää. Ja jos jotain suurempaa ongelmaa tulee, niin sitä ei enää kotikonstein sitten hoidakaan.
- Hese
..onko nuo esim. kyykkypyörien pannut nykyään kaikki ruiskukoneella?
Onko tietoa mistä lähtien vaikka Hondat ja muut ovat siirtyneet kaasarista ruiskuun? - on melkein
Hese kirjoitti:
..onko nuo esim. kyykkypyörien pannut nykyään kaikki ruiskukoneella?
Onko tietoa mistä lähtien vaikka Hondat ja muut ovat siirtyneet kaasarista ruiskuun?kaikki juuri noita ruiskukoneita. Hondan 600cc oli ainakin viime vuonna vielä saatavana kaasuttimillakin. Pikku hiljaa ovat ilmeisesti kaikki muuttumassa ruiskuun. Henkilökohtaisesti ottaisin itse, jos voisi vielä valita, aivan tavallisen kaasutinmoottorin. On se sen verta yksinkertaisempi pitää kunnossa ja huoltaa. Ja kohtahan se sähkökin siirtyy CAN-väylään niin murheita on tulevaisuudessa tiedossa lisää. Ainakin omistajalle kustannusten muodossa. Ja jos tielle jäät, niin siellähän olet. Onneksi ei tarvi ajaa talvella ;-)
- ja silleen...
on melkein kirjoitti:
kaikki juuri noita ruiskukoneita. Hondan 600cc oli ainakin viime vuonna vielä saatavana kaasuttimillakin. Pikku hiljaa ovat ilmeisesti kaikki muuttumassa ruiskuun. Henkilökohtaisesti ottaisin itse, jos voisi vielä valita, aivan tavallisen kaasutinmoottorin. On se sen verta yksinkertaisempi pitää kunnossa ja huoltaa. Ja kohtahan se sähkökin siirtyy CAN-väylään niin murheita on tulevaisuudessa tiedossa lisää. Ainakin omistajalle kustannusten muodossa. Ja jos tielle jäät, niin siellähän olet. Onneksi ei tarvi ajaa talvella ;-)
"sähkö siirtyy CAN väylään". Tiedätkö muuten mikä on CAN väylä?
Mun mielestä on suorastaan loistojuttu että kaasareista päästään lopultakin eroon. Teho tulee sopivilla lisähilppeillä, ruutalla ja sen oikealla säädöllä eikä millään sliparilla tai essonbaarin kaasarikorjaajilla..... - mutta sitä
ja silleen... kirjoitti:
"sähkö siirtyy CAN väylään". Tiedätkö muuten mikä on CAN väylä?
Mun mielestä on suorastaan loistojuttu että kaasareista päästään lopultakin eroon. Teho tulee sopivilla lisähilppeillä, ruutalla ja sen oikealla säädöllä eikä millään sliparilla tai essonbaarin kaasarikorjaajilla.....en tiedä että esson baareissa on kaasarikorjaajia. Miten kaasarinkorjauksella lisää tehoa tulee? Olet aika pentu näissä pyöräasioissa. Mutta ehkä sulla onkin sellanen 12 kw mopo johon kaipaat lisätehoa. Varsin ymmärrettävää. Vartu vielä muutama vuosi ja muutama ajotunti niin saat ostaa ihan oikean moottoripyörän jossa tehotkin riittää ilman niitä sun lisähilppeitä.
- edelliseen
mutta sitä kirjoitti:
en tiedä että esson baareissa on kaasarikorjaajia. Miten kaasarinkorjauksella lisää tehoa tulee? Olet aika pentu näissä pyöräasioissa. Mutta ehkä sulla onkin sellanen 12 kw mopo johon kaipaat lisätehoa. Varsin ymmärrettävää. Vartu vielä muutama vuosi ja muutama ajotunti niin saat ostaa ihan oikean moottoripyörän jossa tehotkin riittää ilman niitä sun lisähilppeitä.
siihen can-väylään voit tutustua ihan rauhassa jos se on sulle epäselvää. Toivottavasti teet sen kanssa lähempää yhteistyötä jossain korvessa ja helvetillisessä vesisateessa erittäin hiljasliikenteisen tien varrella jossa ei ole gsm kenttää. Itselleni CAN-väylä on pelkkää pässinlihaa. On niitä sen verta jo tutkittu.
- sen verran
edelliseen kirjoitti:
siihen can-väylään voit tutustua ihan rauhassa jos se on sulle epäselvää. Toivottavasti teet sen kanssa lähempää yhteistyötä jossain korvessa ja helvetillisessä vesisateessa erittäin hiljasliikenteisen tien varrella jossa ei ole gsm kenttää. Itselleni CAN-väylä on pelkkää pässinlihaa. On niitä sen verta jo tutkittu.
pässinlihaa myös mulle että sitä en ole vain tutkinut vaan sen päälle on tullut hieman suunniteltua....
Kerros miten menee sen arbitraatio ja mitä tapahtuu jos väylässä on yksi CAN controlleri joka lähettää kehyksen eikä linjalla ole yhtäkään toista controlleria tai muut ovat passiivisessa moodissa. Tilannehan on hanskattavissa mutta kerro mitä tapahtuu... ja miten erottaisit tapahtuneen ropleeman esim. fyysisestä väylärikosta?
Niin ja vielä.. kerroppa mikä rajoittaa esim. CAN väylän maksimimitan ja miten se liittyy esim. väylän nopeuteen... pysytään vaikka alle megassa... normaalistihan ajoneuvoissa ei mennä megaan asti.
Jos paukutetaan tauotta megalla niin paljonko laskisit todelliseksi teoreettiseksi maksimiläpivientinopeudeksi jos käytetään vaikka EXTID:tä ja käytetään kaikkia kehyksen datatavuja? CAN:han ei ole tarkoitettu minkään videokuvan streamaamiseen mutta uskon että sen varmasti tiesitkin.
Toisekseen... kyllä ruisku on ruisku ja kaasarit on mennyttä aikaa. Esim. turbokäytössä säädän ennemmin ruiskun kuin kaasarit. Tapahtuuhan siellä toki monia juttuja kampuran pyörähdyksen aikana mutta ei ruiskun ohjaus mikään kovin ihmeellinen juttu ole siitä huolimatta. Vanhoillisille essonbaarijaarittelijoille nousee aina seinä eteen kun ne näkee jossakin pari piuhaa... eikä ihme koska maailma esson baarin ulkopuolella kehittyy...
Ei nämä niin monimutkaisia juttuja ole mutta minut on monesti saanut sanattomaksi myös se tietämättömyys joka löytyy vaikkapa oman autoni merkkihuollosta... tai MP:n. Miten se voi olla mahdollista kun ei nämä ole niin monimutkaisia asioita. Päättelykyky katkeaa tasan siihen jos ei OBD lukulaitteesta löydy sanallista selitystä mikä palikka on vaihdettava. - monimutkaisia juttuja.
sen verran kirjoitti:
pässinlihaa myös mulle että sitä en ole vain tutkinut vaan sen päälle on tullut hieman suunniteltua....
Kerros miten menee sen arbitraatio ja mitä tapahtuu jos väylässä on yksi CAN controlleri joka lähettää kehyksen eikä linjalla ole yhtäkään toista controlleria tai muut ovat passiivisessa moodissa. Tilannehan on hanskattavissa mutta kerro mitä tapahtuu... ja miten erottaisit tapahtuneen ropleeman esim. fyysisestä väylärikosta?
Niin ja vielä.. kerroppa mikä rajoittaa esim. CAN väylän maksimimitan ja miten se liittyy esim. väylän nopeuteen... pysytään vaikka alle megassa... normaalistihan ajoneuvoissa ei mennä megaan asti.
Jos paukutetaan tauotta megalla niin paljonko laskisit todelliseksi teoreettiseksi maksimiläpivientinopeudeksi jos käytetään vaikka EXTID:tä ja käytetään kaikkia kehyksen datatavuja? CAN:han ei ole tarkoitettu minkään videokuvan streamaamiseen mutta uskon että sen varmasti tiesitkin.
Toisekseen... kyllä ruisku on ruisku ja kaasarit on mennyttä aikaa. Esim. turbokäytössä säädän ennemmin ruiskun kuin kaasarit. Tapahtuuhan siellä toki monia juttuja kampuran pyörähdyksen aikana mutta ei ruiskun ohjaus mikään kovin ihmeellinen juttu ole siitä huolimatta. Vanhoillisille essonbaarijaarittelijoille nousee aina seinä eteen kun ne näkee jossakin pari piuhaa... eikä ihme koska maailma esson baarin ulkopuolella kehittyy...
Ei nämä niin monimutkaisia juttuja ole mutta minut on monesti saanut sanattomaksi myös se tietämättömyys joka löytyy vaikkapa oman autoni merkkihuollosta... tai MP:n. Miten se voi olla mahdollista kun ei nämä ole niin monimutkaisia asioita. Päättelykyky katkeaa tasan siihen jos ei OBD lukulaitteesta löydy sanallista selitystä mikä palikka on vaihdettava.siksi ihmettelen suuresti että homma on sulle niin epäselvää, että pitää sitä täällä palstalla sulle alkaa opettamaan. Enpä ryhdy moiseen. Suosittelen jotain aikuiskoulutuskeskusta jossa on aikaa perehdyttää sinut bittien hienoon, tai joskus ei niin kovin hienoon maailmaan.
- mä sen että
sen verran kirjoitti:
pässinlihaa myös mulle että sitä en ole vain tutkinut vaan sen päälle on tullut hieman suunniteltua....
Kerros miten menee sen arbitraatio ja mitä tapahtuu jos väylässä on yksi CAN controlleri joka lähettää kehyksen eikä linjalla ole yhtäkään toista controlleria tai muut ovat passiivisessa moodissa. Tilannehan on hanskattavissa mutta kerro mitä tapahtuu... ja miten erottaisit tapahtuneen ropleeman esim. fyysisestä väylärikosta?
Niin ja vielä.. kerroppa mikä rajoittaa esim. CAN väylän maksimimitan ja miten se liittyy esim. väylän nopeuteen... pysytään vaikka alle megassa... normaalistihan ajoneuvoissa ei mennä megaan asti.
Jos paukutetaan tauotta megalla niin paljonko laskisit todelliseksi teoreettiseksi maksimiläpivientinopeudeksi jos käytetään vaikka EXTID:tä ja käytetään kaikkia kehyksen datatavuja? CAN:han ei ole tarkoitettu minkään videokuvan streamaamiseen mutta uskon että sen varmasti tiesitkin.
Toisekseen... kyllä ruisku on ruisku ja kaasarit on mennyttä aikaa. Esim. turbokäytössä säädän ennemmin ruiskun kuin kaasarit. Tapahtuuhan siellä toki monia juttuja kampuran pyörähdyksen aikana mutta ei ruiskun ohjaus mikään kovin ihmeellinen juttu ole siitä huolimatta. Vanhoillisille essonbaarijaarittelijoille nousee aina seinä eteen kun ne näkee jossakin pari piuhaa... eikä ihme koska maailma esson baarin ulkopuolella kehittyy...
Ei nämä niin monimutkaisia juttuja ole mutta minut on monesti saanut sanattomaksi myös se tietämättömyys joka löytyy vaikkapa oman autoni merkkihuollosta... tai MP:n. Miten se voi olla mahdollista kun ei nämä ole niin monimutkaisia asioita. Päättelykyky katkeaa tasan siihen jos ei OBD lukulaitteesta löydy sanallista selitystä mikä palikka on vaihdettava.poju se vaan ajelee bittipyörällä virtuaalimaailmassa ;-))
- on.....
monimutkaisia juttuja. kirjoitti:
siksi ihmettelen suuresti että homma on sulle niin epäselvää, että pitää sitä täällä palstalla sulle alkaa opettamaan. Enpä ryhdy moiseen. Suosittelen jotain aikuiskoulutuskeskusta jossa on aikaa perehdyttää sinut bittien hienoon, tai joskus ei niin kovin hienoon maailmaan.
se on nimittäin niin että sulla ei paljoa opetettavaa ole...
Kyselin sinulta CANin perus olemuksesta kun sanoit sen olevan pässinlihaa.. kyllä minä sen näen että et siitä tiedä mitään. Jatketaan vielä vähän nörtteilyä.. paitti että CANin määrittely osuu lähinnä OSI mallin kahdelle alatasolle jotka ovat hyvin rautaläheisiä. Noiden tasojen määrittely löytyy muuten webistä.. se ei ole kovin paksu pruju mutta kehysprotokolla pelaa sen mukaan. Jos pitäisi tehdä vaikka suora optoerotus CANiin... niin siinä on myös omat ongelmansa jotka selviävät sinulle kun ensin keksit sen mikä yksi asia rajoittaa esim. väylän fyysisen pituuden kuparissa... tai muussa välittäjässä... löytyy muuten perusjutut jo lukion fyssan kirjasta.. no ei löydy jos ei sitä ymmärrä eikä ole lukiossa vielä ollut...
Provojahan kommenttinne ovat ja otan ne sillä silmällä... eli mitä tähän voi sanoa muuta kuin että iso HEH...
BTW. aikuiskoulutuskeskukseen hakeutuvat lähinnä työttömät urvelot ja nykyajasta vieraantuneet pellet jotka kuvittelevat pääsevänsä eroon haalarihommista tai ylipäänsä töihin. - kyllä...
mä sen että kirjoitti:
poju se vaan ajelee bittipyörällä virtuaalimaailmassa ;-))
noin... poju ajelee bittipyörällä pitkin mutkateitä ensiviikolla jos kelit sallii. Nyt on ruuttakin säädöissään. Virtuaalimaailma on esim. sinua varten. No pahahan sinua on tästä yksin syyttää kun itsekin suomi24 tietäjäpankkiin kynäilen.
Pystyisitkö käymään lakaisemassa noi hiekat asvaltilta että pääsee testaan vähän paremmin? - vastaa koulutusta.
kyllä... kirjoitti:
noin... poju ajelee bittipyörällä pitkin mutkateitä ensiviikolla jos kelit sallii. Nyt on ruuttakin säädöissään. Virtuaalimaailma on esim. sinua varten. No pahahan sinua on tästä yksin syyttää kun itsekin suomi24 tietäjäpankkiin kynäilen.
Pystyisitkö käymään lakaisemassa noi hiekat asvaltilta että pääsee testaan vähän paremmin?Ehkä noi lakaisinlakaisinkoneenkuljettajat pian saavat pyörätietkin puhtaaksi niin pääset mopoilemaan. Mun ajamista ei noi hiekat niin vaivaa. Viikko tässä jo ajeltu, ihan oikealla moottoripyörällä real worldissä.
- sinähän
vastaa koulutusta. kirjoitti:
Ehkä noi lakaisinlakaisinkoneenkuljettajat pian saavat pyörätietkin puhtaaksi niin pääset mopoilemaan. Mun ajamista ei noi hiekat niin vaivaa. Viikko tässä jo ajeltu, ihan oikealla moottoripyörällä real worldissä.
nyt oikeen taukkia esität. Ettäkö oikeenko oikealla pyörällä.. heh..
- juhygtf
on..... kirjoitti:
se on nimittäin niin että sulla ei paljoa opetettavaa ole...
Kyselin sinulta CANin perus olemuksesta kun sanoit sen olevan pässinlihaa.. kyllä minä sen näen että et siitä tiedä mitään. Jatketaan vielä vähän nörtteilyä.. paitti että CANin määrittely osuu lähinnä OSI mallin kahdelle alatasolle jotka ovat hyvin rautaläheisiä. Noiden tasojen määrittely löytyy muuten webistä.. se ei ole kovin paksu pruju mutta kehysprotokolla pelaa sen mukaan. Jos pitäisi tehdä vaikka suora optoerotus CANiin... niin siinä on myös omat ongelmansa jotka selviävät sinulle kun ensin keksit sen mikä yksi asia rajoittaa esim. väylän fyysisen pituuden kuparissa... tai muussa välittäjässä... löytyy muuten perusjutut jo lukion fyssan kirjasta.. no ei löydy jos ei sitä ymmärrä eikä ole lukiossa vielä ollut...
Provojahan kommenttinne ovat ja otan ne sillä silmällä... eli mitä tähän voi sanoa muuta kuin että iso HEH...
BTW. aikuiskoulutuskeskukseen hakeutuvat lähinnä työttömät urvelot ja nykyajasta vieraantuneet pellet jotka kuvittelevat pääsevänsä eroon haalarihommista tai ylipäänsä töihin.kaasari kone on mun mielestä parempi.
on..... kirjoitti:
se on nimittäin niin että sulla ei paljoa opetettavaa ole...
Kyselin sinulta CANin perus olemuksesta kun sanoit sen olevan pässinlihaa.. kyllä minä sen näen että et siitä tiedä mitään. Jatketaan vielä vähän nörtteilyä.. paitti että CANin määrittely osuu lähinnä OSI mallin kahdelle alatasolle jotka ovat hyvin rautaläheisiä. Noiden tasojen määrittely löytyy muuten webistä.. se ei ole kovin paksu pruju mutta kehysprotokolla pelaa sen mukaan. Jos pitäisi tehdä vaikka suora optoerotus CANiin... niin siinä on myös omat ongelmansa jotka selviävät sinulle kun ensin keksit sen mikä yksi asia rajoittaa esim. väylän fyysisen pituuden kuparissa... tai muussa välittäjässä... löytyy muuten perusjutut jo lukion fyssan kirjasta.. no ei löydy jos ei sitä ymmärrä eikä ole lukiossa vielä ollut...
Provojahan kommenttinne ovat ja otan ne sillä silmällä... eli mitä tähän voi sanoa muuta kuin että iso HEH...
BTW. aikuiskoulutuskeskukseen hakeutuvat lähinnä työttömät urvelot ja nykyajasta vieraantuneet pellet jotka kuvittelevat pääsevänsä eroon haalarihommista tai ylipäänsä töihin.kun on dynaa saa sillä 10 insinööripelleä jotka korjaa mun baikin....
- Kyllä viisas tietää
on..... kirjoitti:
se on nimittäin niin että sulla ei paljoa opetettavaa ole...
Kyselin sinulta CANin perus olemuksesta kun sanoit sen olevan pässinlihaa.. kyllä minä sen näen että et siitä tiedä mitään. Jatketaan vielä vähän nörtteilyä.. paitti että CANin määrittely osuu lähinnä OSI mallin kahdelle alatasolle jotka ovat hyvin rautaläheisiä. Noiden tasojen määrittely löytyy muuten webistä.. se ei ole kovin paksu pruju mutta kehysprotokolla pelaa sen mukaan. Jos pitäisi tehdä vaikka suora optoerotus CANiin... niin siinä on myös omat ongelmansa jotka selviävät sinulle kun ensin keksit sen mikä yksi asia rajoittaa esim. väylän fyysisen pituuden kuparissa... tai muussa välittäjässä... löytyy muuten perusjutut jo lukion fyssan kirjasta.. no ei löydy jos ei sitä ymmärrä eikä ole lukiossa vielä ollut...
Provojahan kommenttinne ovat ja otan ne sillä silmällä... eli mitä tähän voi sanoa muuta kuin että iso HEH...
BTW. aikuiskoulutuskeskukseen hakeutuvat lähinnä työttömät urvelot ja nykyajasta vieraantuneet pellet jotka kuvittelevat pääsevänsä eroon haalarihommista tai ylipäänsä töihin.Nythän näemmä, puhuttiin CANista, eli lempinimeltään PUPusta. Latinaiselta nimeltään Canitus Pupulus. :-D Tässä onkin kaikki lähes tärkein ko. asiasta, että koittakaapa poikaset käsittää elämän realiteettejä.
Se tärkein CANiin liityvävä onkin sitten CAN CAN-tanssi, jossa tyttöset sätkyttelevät sääriään ja näyttelevät tuuheroaan, paremmissa paikoissa.
Koittakaa nyt vain poikaset pitäytyä näissä asioissa ja jättäkää ne muut joutavat höpinät sikseen. - Tietää myös
Kyllä viisas tietää kirjoitti:
Nythän näemmä, puhuttiin CANista, eli lempinimeltään PUPusta. Latinaiselta nimeltään Canitus Pupulus. :-D Tässä onkin kaikki lähes tärkein ko. asiasta, että koittakaapa poikaset käsittää elämän realiteettejä.
Se tärkein CANiin liityvävä onkin sitten CAN CAN-tanssi, jossa tyttöset sätkyttelevät sääriään ja näyttelevät tuuheroaan, paremmissa paikoissa.
Koittakaa nyt vain poikaset pitäytyä näissä asioissa ja jättäkää ne muut joutavat höpinät sikseen."Kyllä viisas tietää" sanoikin ainoat ymmärrettävät asiat tässä ketjussa.
- ilmanmuuta,
Kaikenmalliset pyörät jo nykyään ruiskupelejä,customitkin,kaikkiaan hyvin huolettomia pelejä,tarkempi annostus pienentää myös kulutusta, huoletonta ajoa ilman säätämistä,
toki edellisessä ruiku kawassani joka oli jo 20vuotta vanha meni jokin ruiskuasennon tunnistin
mutta tämänpäivän ruiskut varmaan parempia ja kyllä tuo 20v ihan hyvä saavutus oli. - Kra
Löytyy useitakin. Kaasarit ovat mennyttä aikaa ja ruiskut tätä hetkeä, sekä tulevaisuutta myös. Molemmissa on varmasti joitain systeemille ominaisia ongelmiakin ja ongelmat ovat erilaisia.
Onneksi on päästörajoja tiukennettu, niin kaupan oleva tekniikkakin on sitämukaa kehittynyt. Vai kaipaako joku ihan oikeasti arkikäyttöön vielä vaikkapa 60- ja 70-luvun savuavia/haisevia 2-tahtareita. Museoajoneuvot on eri asia, mutta onneksi niitäkään ei ole kovin paljoa.
Kaasuttimen ominaisuuksia:
kohtuullisen yksinkertainen rakenne
halpa valmistaa
helppo säätää
- vaatii usein säätöjä
- suuremmat päästöarvot
- polttoaineen kulutus suurempi (yleensä)
- kuluminen vaikuttaa toimivuuteen
- säätö on aina kompromissi
- syö bensaa myös moottorijarrutuksissa (paukkuu putkessa)
- ei huomioi sään ym muutoksia (hyytyy vuoristossa)
- kylmäkäynnistykset "konstikkaita"
Ruiskun ominaisuuksia:
helppo käynnistys sekä kuumana että kylmänä
bensan syöttö poikki moottorijarrutuksissa (ei pauku putkessa)
huomioi kaiken aikaa ilmanalan muutokset (ei hyydy samalla tavalla vuoristossa kuin kaasari)
boxin ohjelma säätää polttoaineen syöttöä optimaaliseksi kaiken aikaa
kierrosrajoitin estää konerikot
päästarvot paremmat
bensan kulutus yleensä pienempi
säädöntarve vähäisempää
moottorin "luonnetta" helppo muuttaa ohjelmapäivityksillä
- vaatii kalliit testerit
- kalliimpi rakentaa
- toiminta on sähköjen varassa
- kotiasentajalle "ylivoimainen"- sen verran
että nelipyttyisen koneen ruiskun "ohjain" boxin elektroniikkaan menee muutama kymppi euroja. Nelinumeroiseksi hinta pomppaa silloin kun loota lorotetaan täyteen hartsia ja kylkeen lyödään esim. Suzukin tarra ja koodi jolla osa löytyy orggis listasta.
Ainahan näissä koneissa on ollut sähköä... kaasarimalleissakin. Toistaiseksi olen törmännyt "ikiliikkujaan" ainoastaan tutun veneessä jossa oli vanha Volvon diisselikone. Sen kun narautti käyntiin, se kävi niin kauan kuin tankissa oli löpöä... vaikka olis repinyt akut irti.. Piti tutustua siihen kerran kun ruiskupumpulla oleva "sammutus" solenoidi pätki eikä konetta saanut sammutettua muulla kuin änkeytymällä itse sen päälle ja koittaa ronkkia pakosarjojen välistä ruiskupumpun tankoa... ;) Vittu että tuli muuten hiki... ja mä en yleensä tykkää loikoilla käyvän... hieman isomman maatalouskoneen päällä... - suorituskykyä
Saadaan edelleenkin paremmin 2-tahti moottoreista. Niiden ongelma on ollut vaan päästöt, mihin ollaan saamassa ratkaisu suorasuihkutuksella.
Ei venttiileitä, ei öljynvaihtoja...
- viis, mutta ehdottomasti
tavallinen ja yksinkertainen alipainekaasutin. Se on paras ja mukavin ja varmin.
- baanalle-prätkällä
Kaasutin ja vielä jos niitä on neljä tekee kaksipyöräisestä moottoriajoneuvosta PRÄTKÄN!
Ruiskupojat huutelee täällä ruiskun perään KOSKA niillä sattuu se olemaan ja vielä yleensä ovat näitä "joka toinen vuosi pitää vaihtaa pyörää ku takuu raukee" (ei osaa itse tehdä-anteeksi, niillä ei oo aikaa ropata).
Kohta tulee sähkömopot, ei ne mitään prätkiä ole enää.. ruiskukoneet nyt vielä haisee bensalle edes takista haistettuna. Oikee prätkä haisee bensalle ihan jo muutenkin.
Prätkä on sellainen vehje, jota voi ropata itse ja sen kuuluu hieman käydä epätahtia liikennevaloista (jumps,jums,jums..) ja välikaasua (WRAMM!!) pienemmälle vaihdettaessa kierrosten tasoittamiseksi. Sitte, voi sitä urkujen ulvontaa ku kahvaa antaaa.
Vittu mitkään bitit tms. vitun canit kuulut prätkään. Sellaset jätetään duuniin ku lähetään vapaalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069