Kaluston kunto?

Al_Capo

Aamun uutisista on saanut kuulla karua faktaa raskaan kaluston kunnosta. Tullin ja poliisin suorittamassa iltapäiväratsiassa Helsingissä 40:n raskaan kaluston joukosta 9 oli sakotuskunnossa ja juuri kuntonsa vuoksi. Kahdesta ulkomaalaisesta ajoneuvosta puhuttiin myös, mutta jäi vähän epäselväksi, että oliko niiden kunnossa huomauttamista, vai olivatko vaan mukana tarkastuksessa. No, valtaosa sakotetuista oli kuitenkin kotimaisia.

RK-asentajille olisi siis tuolla perusteella töitä vaikka kuinka paljon, kunhan vaan autoja älyttäisiin pajalle viedä. Sitä en ymmärrä, että miksi niillä pitää huonokuntoisina ajaa rahtia, vai onko ne huonokuntoiset jo muutenkin melkein loppuun ajettuja ja korjaaminen ei enää kannata? Ajetaan niin kauan kuin vähänkin kulkee, tai jää välille? Minä ainakin tunnen rekkamiehiä, jotka pyrkivät pitämään kalustonsa hyvässä kunnossa, kun sakkojen saanti ja auton tienpäälle rikkoutuminen eivät kuulosta kiinnostavan vähääkään.

Lähes neljäsosa huonokuntoisia tuolla perusteella, huhhuh! Se on paljon.

19

3438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YrjöJurri

      .
      Otantapaikka on hiukan väärä eikä se anna selvää kuvaa koko maan autojen kunnosta, eikä se liene ollut tarkoituskaan.

      40kpl otanta on niin pieni eikä se riitä mihinkään tilastointiin, mutta toimii kun tilauksesta tehtynä tarkoitushakuiseen yleistykseen.. Jos haetaan 40 autoa korjaamon pihasta tulos on vieläkin huonompi.

      • Al_Capo

        Eikös ne olleet ulkomailta tulevia? Pitkille matkoille luulisi lähdettävän parhaimmalla kalustolla?


      • irtoperä
        Al_Capo kirjoitti:

        Eikös ne olleet ulkomailta tulevia? Pitkille matkoille luulisi lähdettävän parhaimmalla kalustolla?

        jonkun huolitsijan irtoperä perässä mikä ollut vähä vanha huono kuntoinen.
        ja viel jonku saksalaisen tekemällä kuormalla ja huonosti sidottu.

        nii sitä pääsee kirkon kirjoihin heti


    • minä vaan

      nii heti kun virtamo meni lahdesta konkkaa kalusto tien päällä parani huomattavasti ja rupes löytymään jarrullisia kärryjä ratsioissa

      heh heh al capo oikea vitsi niekka

    • Kevät-rekka

      Halvempi tilata koko rekka viemään vaikka Rovaniemeltä Helsinkiin yksi henkilö,kuin TAXI! Siinä vois olla yksi syy kun löytyy sillointällöin jotain retujakin? Kun tarkemmin sitä pohdit,syy tuohon ei aina löydy kuljettajista,koska palkasta on enään huono nipistää.
      (tietysti kun annat ottaa paluukuorman helsingistä kotiinpäin niin pääset vieläkin halvemmalla)

    • yx kuski

      On semmoisia taloja missä kuski ajaa joka päivää eri autolla...ja on smmoisella mentaliteetila kuskeja,ketkä luule että vikalistan ilmoitaminen ei kuulu hänelle...äkkiä vaan auto tallille riviin ja kotiin...joku muu saa kyllä kärsiä!!!
      Yksinkertäisempi selitys:nyt ei ole aikaa,nyt ei ole varaa...katotaan tää kuntoon seuravalla kerrällä kuin tulet tallille...ja niin jatkuu....!

      Tietenkin ei ainaa ole näin.Fiksumpia porukaa löytyy ja aikaa paljon.Autot asialisesti varustelttu,täytellinen työkalupakki,puhtistuusaineet,jotain pienta varaosakin mukana...jne.Yleiskunto seuraataan jatkuvasti.Ja ei koskaan tarvitse kiertää ratsipisteitä,koska kalusto on hyvännäköinen ja kunnossa!

    • kuupuski

      on sen merkki ko on autot huonossa kunnossa että rahat on loppu kun remonttiakaa ei tehdä

    • Mainittiinko siinä uutisessa mitä ratsiassa tarkistettiin? Nuppi, peräkärry vai koko yhdistelmä?

      Jos nämä 9 tapausta oli peräkärryissä jotka omistaa esim. joku saksalainen huolintayhtiö ja sitä vetää suomalainen yrittäjä nupilla.

      Niin minkä maan kalusto on silloin sakotuskunnossa?
      Tietysi voidaan sanoa että kuljettajan pitää tarkistaa peräkärryn kunto, eli jarruntestaus laitteet satamiin, rajalle, tukkuvarastojen pihaan jne... minuakin alkaa hymyilyttämään.

      Jos tuo 9/40 on sitten nuppeja niin sehän näyttää hyvältä verrattuna henkilöautoihin.

      22.5 prosentia vastaan 27.7 prosenttia.

      http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=112971&print=true

      • Al_Capo

      • Al_Capo

        Pitää vielä lisätä tuosta aiheesta. Henkilöautojen vikamäärä on osittain ymmärrettävää Suomen verotuspolitiikasta johtuen. Olet varmaankin kuullut aiheesta (EU:n vanhin autokanta)? Sitä minä en tiedä, että onko raskas kalusto samanlaisen verokohtelun alla kuin henkilöautot, mutta ei nuo tuolla maanteillä kovin vanhankaan näköisiä ole.


      • Al_Capo kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä tuosta aiheesta. Henkilöautojen vikamäärä on osittain ymmärrettävää Suomen verotuspolitiikasta johtuen. Olet varmaankin kuullut aiheesta (EU:n vanhin autokanta)? Sitä minä en tiedä, että onko raskas kalusto samanlaisen verokohtelun alla kuin henkilöautot, mutta ei nuo tuolla maanteillä kovin vanhankaan näköisiä ole.

        Jos ajoneuvon omistaja ei pidä ajoneuvoa kunnossa niin se on hänen henkilökohtainen asia.
        Mielestäni sillä ei ole mitään osittaista tekemistä ajoneuvoveron kanssa.

        Oli ajoneuvo sitten vanha tai uusi niin kunnossa sen on oltava.


      • Al_Capo
        RK-asentaja kirjoitti:

        Jos ajoneuvon omistaja ei pidä ajoneuvoa kunnossa niin se on hänen henkilökohtainen asia.
        Mielestäni sillä ei ole mitään osittaista tekemistä ajoneuvoveron kanssa.

        Oli ajoneuvo sitten vanha tai uusi niin kunnossa sen on oltava.

        Niinpä tietysti, mutta kun ei vaan aina ole. Autoverotuksella on saatu aikaiseksi se, että autokanta on vanhaa ja se on vaan niin, että mitä enemmän maanteillä liikkuu vanhoja autoja, niin sitä todennäköisemmin niistä myös löytyy vikoja enemmän kuin uutukaisesta kalustosta. Joko nyt ymmärrät?

        Kuuba lienee toinen hyvä esimerkki vanhasta autokannasta. Varaosia ei ole ollut paljonkaan saatavana ja vikoja on korjailtu itse tehdyillä osilla ja ties millä vippaskonsteilla, että ajokki on saatu pidettyä liikkumiskuntoisena tarvittaviin ajoihin.


      • stycke
        Al_Capo kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä tuosta aiheesta. Henkilöautojen vikamäärä on osittain ymmärrettävää Suomen verotuspolitiikasta johtuen. Olet varmaankin kuullut aiheesta (EU:n vanhin autokanta)? Sitä minä en tiedä, että onko raskas kalusto samanlaisen verokohtelun alla kuin henkilöautot, mutta ei nuo tuolla maanteillä kovin vanhankaan näköisiä ole.

        Ei se ikä pelkästään kremppoja tuo. Raskailla ajoneuvoilla ajetaan melkoisesti enemmän kilometrejä kuin henkilöautoilla keskimäärin.


      • Al_Capo
        stycke kirjoitti:

        Ei se ikä pelkästään kremppoja tuo. Raskailla ajoneuvoilla ajetaan melkoisesti enemmän kilometrejä kuin henkilöautoilla keskimäärin.

        Vähän vaikea vertailla, mutta ruostekin syö pienet osat nopeammin kuin isommat.

        Mikäs se raskaan ajoneuvon keski-ikä Suomessa on? Henkilöauton: http://www.autoalantieto.fi/vanhauusi.asp


      • Al_Capo kirjoitti:

        Niinpä tietysti, mutta kun ei vaan aina ole. Autoverotuksella on saatu aikaiseksi se, että autokanta on vanhaa ja se on vaan niin, että mitä enemmän maanteillä liikkuu vanhoja autoja, niin sitä todennäköisemmin niistä myös löytyy vikoja enemmän kuin uutukaisesta kalustosta. Joko nyt ymmärrät?

        Kuuba lienee toinen hyvä esimerkki vanhasta autokannasta. Varaosia ei ole ollut paljonkaan saatavana ja vikoja on korjailtu itse tehdyillä osilla ja ties millä vippaskonsteilla, että ajokki on saatu pidettyä liikkumiskuntoisena tarvittaviin ajoihin.

        Ymärrän kyllä veron osuuden autojen ikään mutta en huonoon kuntoon.

        Jos nämä 27.7 prosenttia hylätyistä autoista (tästä tämä juttu lähti)olisi valittanut katsastusmiehen toimista ja perusteluksi laittanut suomen autovero, niin epäilen ettei yksikään asia olisi mennyt läpi.
        Eli autovero ei ole syyllinen katsastuksessa hylättyyn autoon.

        Meillä on sama asia mutta pieni näkemys ero.

        Monikohan näistä 27.7 prosentin asiakkaista hakee ns. vikalistan ja sitten vasta korjaa viat?
        Se ehkä nostaa tuota lukua.


      • Al_Capo
        RK-asentaja kirjoitti:

        Ymärrän kyllä veron osuuden autojen ikään mutta en huonoon kuntoon.

        Jos nämä 27.7 prosenttia hylätyistä autoista (tästä tämä juttu lähti)olisi valittanut katsastusmiehen toimista ja perusteluksi laittanut suomen autovero, niin epäilen ettei yksikään asia olisi mennyt läpi.
        Eli autovero ei ole syyllinen katsastuksessa hylättyyn autoon.

        Meillä on sama asia mutta pieni näkemys ero.

        Monikohan näistä 27.7 prosentin asiakkaista hakee ns. vikalistan ja sitten vasta korjaa viat?
        Se ehkä nostaa tuota lukua.

        Veron osuus vaikuttaa autojen ikään, ikä vaikuttaa kuntoon (esim. ruosteviat, joita ei itse edes löydä, eikä osaa oikeista paikoista etsiä ja vanhaa autoa ei kyllä merkkihuolloissa käytetä). Veron osuus vaikuttaa myös uutena hankittavan auton laatuun, ihmiset ostavat halvempia ja huonolaatuisempia. Korkean autoveron takia autot ajetaan melko loppuun ja vanhoissa on usein juuri sellaisia vikoja, joita jokin mökin mummo, tai papparainen (tai lähes kuka tahansa) ei itse millään voi löytää, eikä aina muuten katsastusmieskään. Vastahan yksi katsastusmies joutui syytteeseen hyväksymästään epäkuntoisesta ajoneuvosta.

        "Monikohan näistä 27.7 prosentin asiakkaista hakee ns. vikalistan ja sitten vasta korjaa viat?"

        En tiedä nykytilannetta, mutta ennen tuo oli hirveän yleistä. Sen verran paljon tuli aikoinaan hommaa sivusta seurattua.


      • juttu...
        Al_Capo kirjoitti:

        Niinpä tietysti, mutta kun ei vaan aina ole. Autoverotuksella on saatu aikaiseksi se, että autokanta on vanhaa ja se on vaan niin, että mitä enemmän maanteillä liikkuu vanhoja autoja, niin sitä todennäköisemmin niistä myös löytyy vikoja enemmän kuin uutukaisesta kalustosta. Joko nyt ymmärrät?

        Kuuba lienee toinen hyvä esimerkki vanhasta autokannasta. Varaosia ei ole ollut paljonkaan saatavana ja vikoja on korjailtu itse tehdyillä osilla ja ties millä vippaskonsteilla, että ajokki on saatu pidettyä liikkumiskuntoisena tarvittaviin ajoihin.

        on nyt vaan aika kaukaa haettu mukaan tähän että sompassa ollu ratsia


    • ilmeisesti

      kirjoituksesi isännille jotka omistavat ko.kaluston.En tiedä ammattiasi,tyhjäntoimittaja lienee koska ehdit kaikkeen tuohon joutavaan jolla elämäsi koostat,mutta jos olisit ihan normaaliälyinen tavallinen duunari niin tekisit työsi niillä vehkeillä mitkä isäntä tarjoaa.Ja toisekseen jos ratsioissa tutkittaisiin h-autot samalla kammalla niin prosenteista tulisi mielenkiintoisia.Otapa huomioon että esim.liikkuvien saama rahoitus riippuu ns.tehokkuudesta,ei siellä silloin jätetä järjelle tilaa,tietty määrä sakkoja on saatava aikaan vaikka kaikki kalusto olisi pakasta revittyä,tämän on virkavallan edustajakin myöntänyt.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      132
      3587
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1909
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1483
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe