hei! Meillä on menossa erittäin vaikea kriisi parisuhteessa. Mieheni jäi kuukausi sitten kiinni lähes neljä vuotta kestäneestä seksisuhteesta toisen naisen kanssa. Meille on sinä aikana syntynyt kaksi lastakin ja olin luottanut mieheen ihan täysin. Kaikki tuli siis kuin kylmää vettä olisi kaadettu päälle, ihan yllätyksenä. Nyt elän vielä vaihetta, jossa eteenpäin mennään päivä kerrallaan. En pysty vielä yhtään sanomaan, voinko jatkaa mieheni kanssa yhteistä elämää. Lapsemme ovat vielä pieniä, vanhempi 2-vuotias. Olen miettinyt sitä, että jos päädymme eroon, niin miten kerromme asiasta sukulaisille. Pitäisikö kertoa niinkuin asia on, vai olisiko viisaampaa jättää kertomatta likaisemmat "yksityiskohdat" ihan ajatellen lapsiakin ja heidän tulevaa suhtautumistaan isäänsä kohtaan. Tietysti, jos minua aletaan syyttää erosta ja painostaa palaamaan takaisin yhteen, niin sitten olisi kai kerrottava. No tämä on aika sekavaa sepustusta, mutta kertokaa tämän kokeneet, että miten olette menetelleet. Tähän mennessä asiasta tietää meidän lisäksi vain läheisin ystäväni.
Eron syiden kertominen muille
203
42941
Vastaukset
- teidän
"likaiset"yksityiskohdat,mitä ne sitten lienevätkin.tottakai erostanne ilmoitatte,se on teidän ratkaisunne ja saa kelvata muille. tsemppiä jatkoon,toivotaan silti ettei eroa tule.
- mustavalkoinen pyykki
sukulaisia ja ystäviä kiinnostaa likaiset sellaiset. ei kukaan jaksa kuunnella erottiin hyvinä ystävinä ja nyt itkettää-juttuja plaa-plaa-plaa-osastoa.
toisaalta, kun muistelee, ihmejuttu sukulaisten ja ystävien erot on kaikki olleet erottiin hyvinä ystävinä-eroja.
epäilen kaikilla olevan taustana mitä likaisempia yksityiskohtia. - Anteeksi!
Ihminen on inhimillinen olento. Virheitä sattuu itse kullekin. Osaatko antaa anteeksi vai oletko kylmäkiskoinen?
- anteeks kaikki
Anteeksi! kirjoitti:
Ihminen on inhimillinen olento. Virheitä sattuu itse kullekin. Osaatko antaa anteeksi vai oletko kylmäkiskoinen?
Neljän vuoden kestävä petos!
SE ei ole virhe, vaan tietoinen teko.
Ei voi vaimoa syyttää kylmäkiskoiseksi, tekihän kaksi lastakin tänä aikana.
Sellaista asiaa ei olekaan, mitä ei kovalla halulla voisi anteeksi antaa, mutta mies tulee kyllä jatkossakin käyttäytymään samalla tavalla kun kerran alkuun (ja pälkähästä) on päässyt. - itsekään tajua
anteeks kaikki kirjoitti:
Sellaista asiaa ei olekaan, mitä ei kovalla halulla voisi anteeksi antaa, mutta mies tulee kyllä jatkossakin käyttäytymään samalla tavalla kun kerran alkuun (ja pälkähästä) on päässyt.millä voimalla tuollaisen tarkoituksellisen ja suunnitelmallisen neljän vuoden täydellisen petturuuden voisi poispyyhkäistä niin, ettei se hiertäisi liittoa ikuisesti. Anteeksianto on toinen asia. Mieshän on selvästi heikko luuseri. Mutta se, pääseekö petetty itse koskaan loukkauksen yli, on toinen asia. Pettäminen kun on sattunut naisen elämän ehkä herkimpään vaiheeseen, lastentekoon kaikkinensa, ja siitä syystä on törkeyden asteeltaan ylittämätön.
- menoks vaan
anteeks kaikki kirjoitti:
Sellaista asiaa ei olekaan, mitä ei kovalla halulla voisi anteeksi antaa, mutta mies tulee kyllä jatkossakin käyttäytymään samalla tavalla kun kerran alkuun (ja pälkähästä) on päässyt.ketähän tosiaankin kiinnostaisi toisten panot....ja sitä paitsi onko edes varmaa, että näin on käynyt....tyhmä ukko jos menit myöntämään vai halusitko vaan jakaa huonoa omaatuntoa.
Totuus on se, että kaikki kusettaa niin paljon kuin vaan ehtii, kyllä sen on tässä elämän aikana tullut huomaamaan! - Noinko kylmä olet?
Anteeksi! kirjoitti:
Neuvostasi huokuu oma tunnekylmyytesi - hui kuinka paleltaa tuollaista "neuvonantajaa" lukiessa.
- eronnut ja onnellinen
Anteeksi! kirjoitti:
Sinulla taitaa itselläsi olla avioliiton ulkopuolinen suhde. Ei kai kukaan normaali ihminen anna anteeksi neljän vuoden suhdetta. Ei siinä mies ole ajatellut lainkaan perhettään, vain itseään. On aivan narsistisen ihmisen tunnusmerkit.
- kokenut
Kulissit on parempi kaataa.jos mies petti sinua ,pettää myös seuraavaa.sanotaan et siivet on moiselta ukometsolta katkaistava,kyllä lopettaa ,siis ei turhaa hyssyttelyä ,ole vahva kerro asia viisaasti ja rauhallisesti,elä asetu miehesi tasolle. Terveisin kokenut Ps kyl se siitä meillä on vain yksi elämä.
- wilmax
Anteeksi! kirjoitti:
Siis väitätkö neljän vuoden mittaista syrjähyppyä inhimmilliseksi erehdykseksi? Ja kyselet vielä anteeksiannon perään ja syyllistät "uhria" kysymyksellä: "Vai oletko kylmäliskoinen?"
Mä kysyn että oleko sä noin helvetin tyhmä todellakin?
Mietipä vähän!!! - wilmax
menoks vaan kirjoitti:
ketähän tosiaankin kiinnostaisi toisten panot....ja sitä paitsi onko edes varmaa, että näin on käynyt....tyhmä ukko jos menit myöntämään vai halusitko vaan jakaa huonoa omaatuntoa.
Totuus on se, että kaikki kusettaa niin paljon kuin vaan ehtii, kyllä sen on tässä elämän aikana tullut huomaamaan!Juuri sunlaisten ihmisten takia maailma on enimmäkseen paska paikka! Iänikuinen valitus siitä että kaikki kusee kuitenkin ja kaikki kusettaa. Mene jakamaan noita kyynisiä mielipiteitäsi muualle. Tai vielä parempi, pidä ne vittu omana tietonasi!
- finviking
itsekään tajua kirjoitti:
millä voimalla tuollaisen tarkoituksellisen ja suunnitelmallisen neljän vuoden täydellisen petturuuden voisi poispyyhkäistä niin, ettei se hiertäisi liittoa ikuisesti. Anteeksianto on toinen asia. Mieshän on selvästi heikko luuseri. Mutta se, pääseekö petetty itse koskaan loukkauksen yli, on toinen asia. Pettäminen kun on sattunut naisen elämän ehkä herkimpään vaiheeseen, lastentekoon kaikkinensa, ja siitä syystä on törkeyden asteeltaan ylittämätön.
jatkaa valehtelua. Älä itse valehtele, kertomatta jättäminen ei sinun tilanteessasi ole valehtelua. Kyllä asiat korjaantuvat aikaa kun kuluu hieman. Parisuhde on kahden kauppa ja siihen ei toisten pidä sekaantua, parempi kun pitää keskenäiset asiat keskeisinä.
- mieltä asiasta
finviking kirjoitti:
jatkaa valehtelua. Älä itse valehtele, kertomatta jättäminen ei sinun tilanteessasi ole valehtelua. Kyllä asiat korjaantuvat aikaa kun kuluu hieman. Parisuhde on kahden kauppa ja siihen ei toisten pidä sekaantua, parempi kun pitää keskenäiset asiat keskeisinä.
Se, että lakaistaan asiat maton alle ja ollaan niin kuin ei oltaiskaan, ei johda mihinkään. Elämän eteenpäinmenon kannalta on tärkeää repäistä kerralla kulissit alas ja kertoa tiivistetysti karvaat tosiasiat. Ulkopuolisten puheet ja turha juoruilu loppuu siihen. Silloin saa petetty ja petturi oman rauhan ja edes jonkunlaisen mahdollisuuden jatkaa eteenpäin joko yksin tai yhdessä.
- kummastelija
Anteeksi! kirjoitti:
"Ihminen on inhimillinen olento. Virheitä sattuu itse kullekin. Osaatko antaa anteeksi vai oletko kylmäkiskoinen?"
Tuohon vastaisin, että ei tuota ihan "virheeksi" voi sanoa, yhden illan juttu, tai vaikka kahdenkin, voi olla virhe, mutta 4 vuotta pettämistä on kyllä jotain muuta, kuin virhe. Eikä tuossa kohdin anteeksiantamattomuus mitään kylmäkiskoisuutta ole. Ei 4 vuoden pettämistä jaksa antaa anteeksi, ainkaan tuosta vaan.
Kyllä se teettää työtä ja uuden luottamuksen rakentamista, ja se kestää, usko vaan. - paljon...
wilmax kirjoitti:
Juuri sunlaisten ihmisten takia maailma on enimmäkseen paska paikka! Iänikuinen valitus siitä että kaikki kusee kuitenkin ja kaikki kusettaa. Mene jakamaan noita kyynisiä mielipiteitäsi muualle. Tai vielä parempi, pidä ne vittu omana tietonasi!
totuus suakin kirpasee...-))
- Sepe.
ihan reilusti, että miksi tuli ero. Yksityiskohtia on turha lähteä tarkasti erittelemään, mutta se helpottaa sinua itseäsi, kun saat puhua eron syistä niiden oikeilla nimillä ja toisekseen miehesi teki valinnan, joten hän kantaa siitä oman vastuunsa asian tullessa muidenkin tietoon.
- ottaa käytäntö
jossa kaikille häävieraille järjestettäisi erojaiset.
Juhlia on näinä päivinä liian vähän, erojaisista vakiintuisi uusi sukujuhla ja siellä voisi puida syylliset ja syyttömät. Se puhdistaisi mukavasti ilmaa, jokainen saisi siellä patoutumansa ulos.
Avioeron käsittely tapahtuisi kerralla ja hyvästelyt lopuksi.- Mirkku-07
Loistava idea!
Eroajaisten kuuluisi juuri olla sukujuhla :) - mieltä kanssasi
vaikka toisaalta tuossa viestissäsi oli huumoria että rupesi pikkuisen naurattamaan..:)
- tuulikesa
Luulenpa vaan että voisi tulla ruumiita noissa erojaisissa, jos ne kovin pian erotilanteen päättämisestä pidettäisiin. Mutta samaan malliin kuin ennen häätkin pari päivää asioita puidessa voisi ilma puhdistua. Tai sitten ei...;-))
- kyllä
Tämä on todella hyvä idea!
Eipähän jää kenellekkään kaivelemaan mikään "lusikan väärä paikka", anopille tai muillekkaan!
Katajainen suomiluonto olisi juuri tämän perinteen omaava! - George 2
erojaisia! siellä sitten vedettäisiin viinaa ja kaivettaisiin nyrkit tai puukot esiin epäonnistuneen liiton "kunniaksi".
Mikä siellä voisi olla hauskaa? Pahansuovat puheet ja puolisoiden haukkuminen toisten ja eroparin taholta?
Kun homma on mennyt pieleen, kannattaa kertoa asiallisesti toisesta naisesta ja lopetta asian levittely sukulaisille ja muille just siihen. Selittelyt ja asian tarkempi läpikäynti on vaan uteliaiden ja pahansuopaisten tuuutjen ja sukulaisten panettelua.
Itse kirjoitin siskolleni ja veljilleni yhden ja ainoan sä-postiviestin, jossa kerroin asiallisesti 2 tärkeintä eron syytä.
- olisi tehnyt
noin hirveän tempun, niin tuntuu, etten voisi olla ainakin pääpiirteissään kertomatta, mistä ero johtuu.. olen kai pieni ihminen.
lapsille ei tietenkään saisi isää haukkua, mutta ehkä se tulisi loppujen lopuksi heidänkin tietoonsa, jos muu suku yms. tietää, joten en tiedä, mitä sitten tositilanteessa tekisin..- llliiiissa
"lapsille ei tietenkään saisi isää haukkua, mutta ehkä se tulisi loppujen lopuksi heidänkin tietoonsa, jos muu suku yms. tietää, joten en tiedä, mitä sitten tositilanteessa tekisin.."
Ei lapsille pidä isää haukkua, mutta ei myöskään pidä kertoa heille satuja isästä. Totuus riittää.
- Voihan víddu
Onko miehelläsi ollut toinen koko suhteenne ajan vaiko vaan vasta lasten tullessa? Tuskin miehesi katuukaan suhdetta jos se nejä vuotta on kestänyt. Sehän on täydellistä kaksoiselämää järjestelmällisesti ja kenenkään ei pidä sellaista anteeksi antaa ja hyväksyä.
Älä jatka sellaisen miehen kanssa vaan ota lapset, kamppeesi ja lähde. Mies on täysin kykenemätön elään yhden naisen kanssa jos noin kauan harrastaa kaksoiselämää. Kerro kaikki sukulaisille mutta älä tuhoo lapsi/isäsuhdetta. Isä saakoon lasten kanssa olla silloin kun haluaa vaikka olisi minkämoinen häntäheikki tahansa.
Noin pienet lapset eivät vielä tajuakkaan mitään mutta pääasia että sukulaiset tietää totuuden ettei sinua ainakaan syytä erosta. Äijäsi suku voi sinua syyttäkkin jos eivät tiedä totuutta. Siksi miehesi olisikin parempi itse kertoo heille mitä on tehnyt.
Miehesi jos on rehellinen ja oikeudenmukainen niin kertoo asioiden todellisen laidan mutta vähän epäilen ettei tuollainen luihu kykene rehellisyyteen. Omituinen äijä kun tekee lapsia toiselle ja nai toista taas toisessa mutkassa.
Mutta tuntemattomat ovat ihmisen tiet! Kylmäverisen pettäjän kanssa ei kannata jatkaa. Jos joku josus hairahtuu mutta katuu niin asia on eri kuin kylmäverisen pettäjän kohdalla. Nljä vuotta kaksoiselämää on todella törkeetä ja kylmäveristä. Mistä sait tietää? Yleensä tuollaiset eivät jätä edes jälkiä muiden tutkittavaksi. Niin kieroja ne ovat! - **Sukulainen**
Suvuthan ovat erilaisia, joissakin puidaan kaikkien muidenkin asiat, joissakin ajatellaan ihan inhimillisesti...
Meidän suvussa kyllä tiedettiin, miksi (mies) serkkuni avioliitto päättyi: toinen nainen. Sana kiersi miehen vanhemmilta muillekin, mutta koska vanhemmat olivat jotenkin ottaneet tietynlaisen kannan asiaan, ei suvussa hälisty sen kummemmin. Hauskinta oli, ettei kukaan saanut kertoa mummulle, koska hän niin piti tästä vaimosta. Vasta kun kaikki oli selvää, hän sai tietää. Asia oli siis ookoo koko suvussa, koska vanhemmat eivät sitä kauhistelleet kertoessaan. Vaimon suvusta en sitten tiedäkään. Tosin kun itse olen ollut jonkin verran tekemisissä entisen vaimon kanssa, enkä ole tavannut tätä uutta naista, en tiedä, miten häneen suhtautuisin kun hänet ensimmäistä kertaa näen. Likaisia yksityiskohtia ei koskaan ole juoruttu.
Joten minun mielipiteeni on se, että voit(te) hyvin kertoa syyn - luottamuspula/pettäminen/toinen nainen. Yleensä syy "toinen nainen" kertoo suvulle jo paljon. Mitään yksityiskohtia ei tarvitse kertoa, ja suvusta riippuen: tuskin niitä kukaan kehtaa kyselläkään. Hyvä, jos voit jakaa ne ystäviesi kanssa, he tuskin juoruavat niitä eteenpäin.
Kaikkein tärkeintä varmaankin on, ettei lähdetä kuitenkaan mustamaalaamaan puolin eikä toisin koko suvun voimalla. Jos ymmärrät. Ja että lapsienkin suhdetta vanhempiinsa pidetään yllä terveellä järjellä.
Kaikkea hyvää ja jaksamista sinulle! :) - hyvä....
olisin vähän sitä mieltä asiasta jos teillä on mennyt muuten hyvin kannattaa miettiä, onko oikein erota. Voisitko jotenkin antaa anteeksi lastesi vuoksi ja jos tämä mies osaa pyytää anteeksi ja katua tekojaan. Kostamallakin saa nuo tunteet aika hyvin pois minulla on kokemusta 37v avioliittovuoden aikana ja jatkamme liittoamme. Mikään suhde ei mene niin etteikö jotain tulisi matkan varrella ja mielestäni liian löysästi erotaan monet katuvat jälkeenpäin eroaan, mutta jos ei muuten mene hyvin tarkoitan jos luonteet ei sovi yhteen silloin on parempi erota. Miettikää yhdessä ja ottakaa ulkopuolista apua siitä on kyllä hyötyä. Jos ette pysty puhumaan keskenänne Tsemppiä ja hyvää jatkoa kaikesta huolimatta......:)!!!!
- voi avata solmuja
En kannata kostoa, sillä edestään löytää mitä kylvää. Pidä ja arvosta omaa arvomaailmaasi, se on sinun kivijalkasi, jolla jaksat elämässäsi eteenpäin.
Seksi on avioliiton arvokkaimpia ja hienoimpia asioita. Olen sitä mieltä, että pettajallä on huono itsetunto. Haetaan toisen sängystä miehisyydelleen taputteluja.
Avioliitossa on naisenkin muistettava hoitaa miehensä seksuaaliset tarpeet, vaikka kuin on kiire ja väsynyt, selkää ei pidä kääntää. Molempien vastuulla on pienten lasten kanssa eläen levätä välillä yhdessä ilman lapsia.
Toista eroa läpikäydessäni olen sitä mietä että kulissit alas, ja omalle turvaverkostolle avoin lyhyt kerronta mistä on kysymys. Ihmiset antavat apunsa kun tietävät mistä on kysymys. Luulot ja syyttely jää pois. ja tuki, jota todella tarvii on läsnä.
Minä aloittaisin hyvän aviolittoneuvolan terapeutin kanssa, mennen ensin miehen kanssa yhdessä. Siinä näkee onko miehelllä halua aidosti katua ja yrittää vielä yhdessä vai salliiko hänen arvomaailmansa ja itsetuntonsa "vähän kavereille kerrottavaa" - oma jaksaminen
voi avata solmuja kirjoitti:
En kannata kostoa, sillä edestään löytää mitä kylvää. Pidä ja arvosta omaa arvomaailmaasi, se on sinun kivijalkasi, jolla jaksat elämässäsi eteenpäin.
Seksi on avioliiton arvokkaimpia ja hienoimpia asioita. Olen sitä mieltä, että pettajallä on huono itsetunto. Haetaan toisen sängystä miehisyydelleen taputteluja.
Avioliitossa on naisenkin muistettava hoitaa miehensä seksuaaliset tarpeet, vaikka kuin on kiire ja väsynyt, selkää ei pidä kääntää. Molempien vastuulla on pienten lasten kanssa eläen levätä välillä yhdessä ilman lapsia.
Toista eroa läpikäydessäni olen sitä mietä että kulissit alas, ja omalle turvaverkostolle avoin lyhyt kerronta mistä on kysymys. Ihmiset antavat apunsa kun tietävät mistä on kysymys. Luulot ja syyttely jää pois. ja tuki, jota todella tarvii on läsnä.
Minä aloittaisin hyvän aviolittoneuvolan terapeutin kanssa, mennen ensin miehen kanssa yhdessä. Siinä näkee onko miehelllä halua aidosti katua ja yrittää vielä yhdessä vai salliiko hänen arvomaailmansa ja itsetuntonsa "vähän kavereille kerrottavaa"Olen sitä mieltä, että ap:n pitäisi yrittää kaikin keinoin saada oma atomeiksi hajonnut maailmansa kasaan. Kun naisena ajattelen häntä tuossa tilanteessa, jossa on ollut kaksi raskautta, synnytystä, imetystä, vaippa ja vauvarumbaa lyhyen ajan sisällä, ihan hirvittää tämmöisen pettämistiedon jälkeinen selviäminen. Ulkopuolinen terapeuttinen apu lienee välttämätön. Kannattaa aikaa varatessa painottaa akuuttia tilanteesta, niin saa nopeammin ajan. Mies saa tulla mukaan, jos todella haluaa selvittää asiat iselleen ja yrittää jatkaa liitossaan. Jos taas miehellä ei ole halua tai uskallusta, mene yksin.
Ja ap, ota kaikki läheisten apu vastaan. Sinun on pakko jaksaa pienten lasten takia ja rakentaa uusi elämä ja tulevaisuus - miehen kanssa tai ilman. Älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä tai tekoja. Lyhyin askelin on edettävä päivä kerrallaan. Sinulla on kaikki oikeudet omiin tuntemuksiisi; suruun, itkuun, vihaan, raivoon, rakkauteen, pettymykseen jne. Miehesi on tässä vaiheessa itse selvittävä omien tekojensa ja tunteittensa kanssa, olivat hänen syynsä mitkä tahansa. Näissä tilanteissa käy usein niin, että petturi alkaa osoitella petetyssä erilaisia vikoja, joiden takia oli pakko pettää ja petetty syyllistyy tehokkaasti. Syiden selvittelyn ja analysoinnin aika tulee myöhemmin. Tässä vaiheessa on vaarana, että petetty vaipuu syvemmälle mustaan kaivoon ja siihen, että on kertakaikkisen huono, vastenmielinen eikä kelpaa kenellekään. - naurattajia
voi avata solmuja kirjoitti:
Minä aloittaisin hyvän aviolittoneuvolan terapeutin kanssa, mennen ensin miehen kanssa yhdessä. Siinä näkee onko miehelllä halua aidosti katua ja yrittää vielä yhdessä vai salliiko hänen arvomaailmansa ja itsetuntonsa "vähän kavereille kerrottavaa"..löytyy eli miehiä jotka eivät pysty yhteen suhteeseen, eli ovat ikuisia saalistajia se ei ole itsetunto kysymys vaan temperamenttiin liityvä biologinen luonteenpiirre. Harmi vain jos sellaisen kumppaniksi saa, mutta nämä miehet kyllä huomaa kun testaa tarpeeksi hyvin ennekuin käyttöön ottaa, että alkaa lapsia laittaa jos itse on uskollista laatua.
- sentään biologiaa
naurattajia kirjoitti:
..löytyy eli miehiä jotka eivät pysty yhteen suhteeseen, eli ovat ikuisia saalistajia se ei ole itsetunto kysymys vaan temperamenttiin liityvä biologinen luonteenpiirre. Harmi vain jos sellaisen kumppaniksi saa, mutta nämä miehet kyllä huomaa kun testaa tarpeeksi hyvin ennekuin käyttöön ottaa, että alkaa lapsia laittaa jos itse on uskollista laatua.
"Temperamenttiin liittyvä biologinen luonteenpiirre". Heh, kas kun ei geneettinen. Älä nyt naurata :)) Pettäminen on silkkaa tahdonalaista käyttäytymistä, jonka joku ihminen itselleen sallii. Sehän normina noin yleisesti yhteiskunnassa vielä tositaiseksi ei-toivottua, mutta silti pelkkää sosiaalista eikä mitään syntymässä saatua ominaisuutta kuten esim. sinisilmäisyys.
Siis syitähän on pettäjällä varmasti monia niin lapsuudessa, nuoruudessa kuin aikuisuudessakin, mutta so what. Kyllä meillä kaikilla omat syymme erilaisiin tekoihin olisi, mutta monet pystyvät itse säätelemään käyttäytymistään niin etteivät aiheuta vaihinkoa toisille ja pitämään sen minkä lupaavat ja tietävät toisen odottavan. - Kokemusta on
Et kai ihan tosissasi neuvo miettimään enää tuossa vaiheessa?? Jos suhde toisen naisen kanssa on jatkunut jo neljä vuotta, ei todellakaan enää kannata edes miettiä. Kuten joku muu jo tuolla ylempänä sanoikin, noin pitkään jatkunut pettäminen kertoo pettäjän kylmäverisyydestä. Mies ei taatusti kykene enää olemaan uskollinen ja lisäksi luottamus parisuhteesta on mennyt iäksi. On aivan turhaa kiduttaa itseään jatkuvilla epäluuloilla joita väistämättä tulee jos yhteen vielä jää. Jopa lasten kannalta on parempi tuollaisen jälkeen erota. Luottamuspula aiheuttaa vaan jatkuvia riitoja ja kodin ilmapiiri tulehtuu niin pahoin että kaikkien on paha olla, lastenkin, vaikka eivät asioita vielä noin pieninä ymmärräkään. Vanhempien kireät välit heijastuvat kyllä lapsiinkin.
Sen yhden tapahtuneen syrjähypyn pystyy vielä painamaan villaisella (sekään ei onnistu kaikilta) mutta neljä vuotta jatkunut suhde, sitä ei ikinä unohda eikä pysty antamaan anteeksi.
Nimim. Kokemusta on - kaiken kokenut mummo
jos ukko käy painamassa jotakuta toista ku ei oma anna nii sehän on muijjan oma moka. jossai italiassakin sehän on ihan normaali käytäntö että ukoilla on rakastajat ja perhe??
- jos on päässyt
kaiken kokenut mummo kirjoitti:
jos ukko käy painamassa jotakuta toista ku ei oma anna nii sehän on muijjan oma moka. jossai italiassakin sehän on ihan normaali käytäntö että ukoilla on rakastajat ja perhe??
unohtumaan, että ainakin kaksi kertaa, luultavasti useamminkin, on rouva antanut, koska kaksi lastakin on saatu aikaiseksi.
- vaan
Ei tollaiseen tyyppiin voisi koskaan luottaa. Pistät ukon kävelemään ja kerrot kysyjille niinkuin asia on, niin ei turhaan tarvitse ihmetellä.
- puolestasi
Tuollaista törkyä ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan. Neljä vuotta kestänyt sivusuhde (siis samaan naiseen?) ja samaan aikaan oman vaimon kanssa perheen perustamista ja lastentekoa. Sairasta.
Kehotan repäisemään kulissit alas ja eroamaan. Saat itsekunnioituksesi takaisin. Mies olkoon isänä lapsilleen, mutta parisuhteella ei liene tulevaisuutta. Olet elänyt ilmeisesti sinulle täysin tuntemattoman ihmisen kanssa, koska hän on pystynyt feikkaamaan noin hyvin etkä ole osannut edes epäillä järjestelmällistä, tarkoituksellista pettämistä. Missä arvossa kuvittelet miehen sinua tämän perusteella pitävän?
Ulkopuolisten ensimmäinen kysymys eroilmoituksenne jälkeen tulee olemaan Miksi? Siihen kannattaa vastata lyhyesti niin kuin asia on ja laittaa piste kyselyille. "Mies petti neljän vuoden ajan. En kykene enää jatkamaan yhdessä. Auttakaa missä vain voitte, koska tarvitsen sitä." Se yleensä riittää ja enempiin uteluihin kannattaa suhtautua torjuvasti, jos ei halua/jaksa asiaa enempää selvitellä.- en usko
Ei ole vaimokaan kovin kiinnostunut ollut miehestään, jos mies kykenee salaamaan sivusuhteen neljä vuotta, ei ole paljon toisilleen asiaa tainnut olla.
Sydäänkö tuossa tapauksessa saman pöydän ääressä, vietetäänkö lomia ja juhlapyhiä yhdessä, nukutaanko samassa sängyssä, puhutaanko lainkaan?
Voi olla tietysti niinkin, että vaimo on alitajuisesti sulkenut totuudelta silmänsä. - on ollut niin
en usko kirjoitti:
Ei ole vaimokaan kovin kiinnostunut ollut miehestään, jos mies kykenee salaamaan sivusuhteen neljä vuotta, ei ole paljon toisilleen asiaa tainnut olla.
Sydäänkö tuossa tapauksessa saman pöydän ääressä, vietetäänkö lomia ja juhlapyhiä yhdessä, nukutaanko samassa sängyssä, puhutaanko lainkaan?
Voi olla tietysti niinkin, että vaimo on alitajuisesti sulkenut totuudelta silmänsä.kiinni lastenteossa ja arjenpyörityksessä eikä ole osannut edes epäillä hurjimmissa kuvitelmissaankaan miehen puuhia. Itse äitinä tiedän minkälaista ympärivuorokautista rallia on silloin, kun perheessä on alle 2 vuotias ja pieni vauva. Ei siinä ensimmäiseksi tule mieleen tarkkailla siipan käyttäytymistä siltä kantilta, että käviskö se vieraissa. Mies tässä kuviossa mielestäni omituinen epeli on.
- samoja....
en usko kirjoitti:
Voi olla tietysti niinkin, että vaimo on alitajuisesti sulkenut totuudelta silmänsä.....ajatuksia jos on pystynyt salassa pitämään noin monta vuotta ( molemmissa on vikaa ei ole yhtä syyllistä )!!!!! Pesukoneeseen vaatteiden laitossa olisi pitänyt huomata vieraat hajut:) niin minä kontrolloin:)!!!!!
- puhunutkaan
samoja.... kirjoitti:
....ajatuksia jos on pystynyt salassa pitämään noin monta vuotta ( molemmissa on vikaa ei ole yhtä syyllistä )!!!!! Pesukoneeseen vaatteiden laitossa olisi pitänyt huomata vieraat hajut:) niin minä kontrolloin:)!!!!!
- eihän ap. edes kysy, kumpi on SYYLLINEN. Miksi silloin pitää ottaa tällainen asenne vastauksessa, että tärkeintä on päästä sanomaan, että "sinäkin olet syypää, kun mies kerran pettää".
Tällaisia "patologisia pettäjiä" on ollut iät ja ajat. On olemassa miehiä (ja myös naisia), joiden ei koskaan pitäisi edes mennä avioliittoon, saati hankkia lapsia. He eivät yksinkertaisesti pysty elämään sitä elämää, jota heiltä pienten lasten vanhempina vaaditaan. Siinä ei enää kysytä, onko vaimo tyydyttänyt sängyssä vai ei. Se on jo sivuseikka, kun mies päättää elää kaksoiselämää.
Hulluinta on, että nämä pettäjät sitten ovat kuin ovatkin aina naimisissa, kun kulissit pitää olla kunnossa.
Ap:lle haluaisin sanoa, että ei kannata liikaa edes miettiä, mitä muille kertoo. Kertoo sen, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Eron syyt eivät edes kuulu muille. Lähipiirille varmasti joudut kertomaan joka tapauksessa. - outoa
en usko kirjoitti:
Voi olla tietysti niinkin, että vaimo on alitajuisesti sulkenut totuudelta silmänsä.Voit muuten itse olla juuri samanlaisen pettäjän kanssa suhteessa!
Tälläiset pettäjät ovat uskomattomia eteviä kaksois-/kolmoisroolissaan. He osaavat keksiä tilanteet ja selittelyt. itse olin samanlaisen miehen kanssa aviossa 18 vuotta, ennenkuin asia selvisi minulle. Ja varmasti sai minulta seksiä. Sillä siitähän meitä naisia heti aletaan syyttämään että " ei se ole antanut miehelleen tarpeeksi". Niin minustakin oli eräs mies siskolleni todennut, kun eroni tuli. - hp75
en usko kirjoitti:
Voi olla tietysti niinkin, että vaimo on alitajuisesti sulkenut totuudelta silmänsä.yleensähän se petetty tietää viimeisenä tuttavat ja sukulaiset ovat tienneet jo aikoja sitten ja rakastunut ihminen haluaa sulkea korvansa myös hienovaraisilta vihjeiltä ja varoituksilta .Ei kun tennaria persuuksiin mies käpälämäkeen
- Jeff*
Eiköhän 4 vuotta kestänyt seksisuhde teidän suhteen aikana, kerro jotain sen miehen tunteista sua kohtaan ja millä tolalla teidän suhteenne on. Kertoiko sun mies vuorostaan sulle syitä, miksi sua petti?
- kertoo yhtä sun toista
miehen tunteista/tunteettomuudesta ja persoonasta yleensäkin. Pystyy vedättämään vaimoa, tekemään lapsia, esiintymään perheenisänä ja naimalla siinä sivussa muina miehinä toista naista vuositolkulla. Ei ole rakkautta ei - korkeintaan itseään kohtaan, jos sitäkään.
Kiinnostais tietää oliko se sivusuhde tietoinen vaimosta ja perheenlisäyksistä. Että jospa tämä Auervaara pissitti sitäkin yhtä taidokkaasti. - Kokenut mies.
Kannattaapa lukaista tämäkin kommentti tarkkaan.
Eron häämöttäessä tai varmistuessa ihmiselle tulee tarve purkaa sydäntään,tulee puhuttua asiat halki ja vähän enemmänkin.
Sitä kuvittelee että kuulija on hieno ihminen kun jaksaa kuunnella ja paneutua asiaan haluamalla tietää kaiken jopa enemmänkin kuin olisi tarvis.
Mutta asiat kahteen kertaan kokeneena voin sanoa että tulet pääsemään itse paljon helpommalla kun olet hiljaa.
Sillä kiinnostuneella kuuntelijalla kun on tirkistelymäinen tarve tietää asioista ja päästä kertomaan asioita eteenpäin..
Jos kerrot totuuden niin sekin iskee sinua vastaan myöhemmin elämässäsi.
Katsos kun joskus myöhemmin tulee vaihe jolloin kadut sitä että avauduit,huomaat että parempi olisi ollut olla vaan hissun kissun.
Vaikka syy onkin toisen,ei kukaan halua että vanhoista asioista yllättäen taas puhutaan etenkin kun tulee sinullekkin vaihe jolloin et halua kuulla koko erosta mitään.
Varmasti kannattaa pitää tiukka raja siinä kenelle kertoo,jos haluaa kertoa.
Sinun asemassasi kertoisin vain sukulaisille ja heillekkin vaan siinä tapauksessa jos he kysyvät eron syytä,ja silloinkin hyvin lyhyesti totuus.
Koska mitä takanaan kylvää sen edestään löytää olit syytön tai syyllinen. - miehen työpaikalle/ystäväpi...
Kokenut mies. kirjoitti:
Kannattaapa lukaista tämäkin kommentti tarkkaan.
Eron häämöttäessä tai varmistuessa ihmiselle tulee tarve purkaa sydäntään,tulee puhuttua asiat halki ja vähän enemmänkin.
Sitä kuvittelee että kuulija on hieno ihminen kun jaksaa kuunnella ja paneutua asiaan haluamalla tietää kaiken jopa enemmänkin kuin olisi tarvis.
Mutta asiat kahteen kertaan kokeneena voin sanoa että tulet pääsemään itse paljon helpommalla kun olet hiljaa.
Sillä kiinnostuneella kuuntelijalla kun on tirkistelymäinen tarve tietää asioista ja päästä kertomaan asioita eteenpäin..
Jos kerrot totuuden niin sekin iskee sinua vastaan myöhemmin elämässäsi.
Katsos kun joskus myöhemmin tulee vaihe jolloin kadut sitä että avauduit,huomaat että parempi olisi ollut olla vaan hissun kissun.
Vaikka syy onkin toisen,ei kukaan halua että vanhoista asioista yllättäen taas puhutaan etenkin kun tulee sinullekkin vaihe jolloin et halua kuulla koko erosta mitään.
Varmasti kannattaa pitää tiukka raja siinä kenelle kertoo,jos haluaa kertoa.
Sinun asemassasi kertoisin vain sukulaisille ja heillekkin vaan siinä tapauksessa jos he kysyvät eron syytä,ja silloinkin hyvin lyhyesti totuus.
Koska mitä takanaan kylvää sen edestään löytää olit syytön tai syyllinen.jottei pysty kusettaan muita naisia.
T. mies 32 - miehesi takaisin?
miehen työpaikalle/ystäväpi... kirjoitti:
jottei pysty kusettaan muita naisia.
T. mies 32hänellä on ollut pitkä suhde toisaalla,eikä kyse ole mistään ihastumisesta,4 vuotta. nyt kun suhde on tullut ilmi saattaa se olla myös helpotus miehellesi ja hänen salasuhteelleen .hänen on tehtävä valinta. välttämättä hän ei enää halua jatkaa avioliittoaan kanssasi. syyllisiä ei näihin parisuhde juttuihin kannata hakea,koska sellaista ei ole,ei tässäkään esimerkkitapauksessa. tässäkin on vain sinun kirjoitus ja näkemys asioista...luoja tietää mikä on totuus tässäkin parisuhteessa,tai mitkä seikat ovat johtaneet siihen,että tähän on tultu.
- entä olemassaolevat faktat
miehesi takaisin? kirjoitti:
hänellä on ollut pitkä suhde toisaalla,eikä kyse ole mistään ihastumisesta,4 vuotta. nyt kun suhde on tullut ilmi saattaa se olla myös helpotus miehellesi ja hänen salasuhteelleen .hänen on tehtävä valinta. välttämättä hän ei enää halua jatkaa avioliittoaan kanssasi. syyllisiä ei näihin parisuhde juttuihin kannata hakea,koska sellaista ei ole,ei tässäkään esimerkkitapauksessa. tässäkin on vain sinun kirjoitus ja näkemys asioista...luoja tietää mikä on totuus tässäkin parisuhteessa,tai mitkä seikat ovat johtaneet siihen,että tähän on tultu.
Samaan aikaan sivusuhteen kanssa perheeseen on tehty kaksi lasta, joista vanhempi alle 2 v. Siihen hommaan luonnonmenelemällä tarvitaan sentään sekä miestä että naista. Jos on toinen rakkaus ollut jo 4 vuotta, miksi sitten kaikki tämä teatteri perheenperustamisineen. Miksei mies vain ykskantaan lähtenyt, kun ei ollut vielä yhtäkään lasta? Kysyn vaan.
- Jotkut pystyy
entä olemassaolevat faktat kirjoitti:
Samaan aikaan sivusuhteen kanssa perheeseen on tehty kaksi lasta, joista vanhempi alle 2 v. Siihen hommaan luonnonmenelemällä tarvitaan sentään sekä miestä että naista. Jos on toinen rakkaus ollut jo 4 vuotta, miksi sitten kaikki tämä teatteri perheenperustamisineen. Miksei mies vain ykskantaan lähtenyt, kun ei ollut vielä yhtäkään lasta? Kysyn vaan.
mihin vaan!
Tämäkin on kysymys, johon oikeaa vastausta ei tiedä muut kuin ko. herra itse jos hänkään. - - ei syyllisiä
hänellä on ollut pitkä suhde toisaalla,eikä kyse ole mistään ihastumisesta,4 vuotta. nyt kun suhde on tullut ilmi saattaa se olla myös helpotus miehellesi ja hänen salasuhteelleen .hänen on tehtävä valinta. välttämättä hän ei enää halua jatkaa avioliittoaan kanssasi. syyllisiä ei näihin parisuhde juttuihin kannata hakea,koska sellaista ei ole,ei tässäkään esimerkkitapauksessa. tässäkin on vain sinun kirjoitus ja näkemys asioista...luoja tietää mikä on totuus tässäkin parisuhteessa,tai mitkä seikat ovat johtaneet siihen,että tähän on tultu.
Sinäpä sen keksit: "ei syyllisten etsimistä koska selaisia ei ole".
Niinpä niin. Uusi uljas maailmahan se sellainen olisi: Kaikki voisivat elää kolmessakin suhteessa samanaikaisesti, koska syyllisiä ei ole. On vain oma halu elää kolmessa suhteessa, ja se riittää. Itseltä ei tarvitse koskaan kysyä, miksi minä alun perin avioliitton halusin. Ei, uudessa uljaassa maailmassa kaikki on sallittua ja kysymykset kiellettyjä. Itsekritiikistä saa sakot!
Aloitankin huomenna sivusuhteen... - tätä nykytodellisuutta
- ei syyllisiä kirjoitti:
Niinpä niin. Uusi uljas maailmahan se sellainen olisi: Kaikki voisivat elää kolmessakin suhteessa samanaikaisesti, koska syyllisiä ei ole. On vain oma halu elää kolmessa suhteessa, ja se riittää. Itseltä ei tarvitse koskaan kysyä, miksi minä alun perin avioliitton halusin. Ei, uudessa uljaassa maailmassa kaikki on sallittua ja kysymykset kiellettyjä. Itsekritiikistä saa sakot!
Aloitankin huomenna sivusuhteen...mistään ei saa syyllistää, ettei vaan petturiparalle tulisi paha mieli. Tää on yhtä sossuntätimeininkiä, jossa väärintekijän päätä silitellään, ymmärretään äärettömästi ja loppuviimeksi petetty onkin se suurin syyllinen koko pettämiseen. Vähän samaa henkee kun rikoksentekijöille, joita ei niin ikään saa missään tapauksessa syyllistää, saati rangaista; raiskattu on ilman muuta itse aiheuttanut tilansa, samoin ryöstön uhri on ollut väärään aikaan väärässä paikassa...jne.
- meille muillekin...
kun tunnut olevasi asiastai niin varma, että MIHIN se syyllisyys ja syyllisyyden tunto maailmasta yht'äkkiä katosi?
Minun käsittääkseni maailmassa pätevät edelleen tietyt lainalaisuudet ja moraalikäsitykset. Esim. sivusuhteen pitämistä ja siinä samalla parin penskan pyöräyttämistä avioliittoon pidetään edelleen yleisesti petollisuutena, tai valehteluna. Ts. ei-hyväksyttävän käytöksenä.
Joten kerrotko tarkemmin, mihin ajatuksesi syyllisyyden katoamisesta perustuu? - aikuisen vastuu
- ei syyllisiä kirjoitti:
Aloitankin huomenna sivusuhteen...Jollei mistäään tekosestaan tarvitse ottaa vastuuta, niin miksi ylipäänsä meillä on järjestäytynyt oikeusjärjestelmä. Jollei ihminen koe tekosiaan vääriksi, uskallan epäillä psykopaatn oireita. Aina löytyy selitys, no mutta kun minulla oli oikeus tekooni.(olen elänyt psykopaatin vaimona, tiedän mistä puhun).Aikuisen vastuttomuus teoista kasvaa kun hänelle ei ole asetettu minkäänlaisia rajoja lapsena.
Moraali kasvatetaan jo äidinmaidossa ja sitä voi myös kasvattaa itselleen.
Olen paljon samaa mieltä kun edellä oli puhe siitä, että osalla ihmisistä vain ei ole minkäänlaista kykyä perheen perustamiseen,
Harmi vain että sitä ei aina hoksaa vasta kun elää tilanteessa pienten lasten kanssa.
Toivon sinulle äiti hirveästi voimia, kyllä sinä jaksat kun elät päivän kerrallaan. Tuollaista miestä, jollei hän mene itseensä, sinä et ole ansainnut. - kettulan väki
meille muillekin... kirjoitti:
kun tunnut olevasi asiastai niin varma, että MIHIN se syyllisyys ja syyllisyyden tunto maailmasta yht'äkkiä katosi?
Minun käsittääkseni maailmassa pätevät edelleen tietyt lainalaisuudet ja moraalikäsitykset. Esim. sivusuhteen pitämistä ja siinä samalla parin penskan pyöräyttämistä avioliittoon pidetään edelleen yleisesti petollisuutena, tai valehteluna. Ts. ei-hyväksyttävän käytöksenä.
Joten kerrotko tarkemmin, mihin ajatuksesi syyllisyyden katoamisesta perustuu?Niin just, täällä joku vouhkaa et syyllisiä ei (enää) oo tässä maailmassa, mut odotas kun pyydät tätä henkilöö perustelemaan kantansa, niin tyyppi pistää pään pensaaseen ja katoo palstalta. Eli ei oo oikeesti mitään sanottavaa.
Näitä paskanjauhajii on tääki palsta täynnä. Niitä joil on oikeesti jotain sanottavaa ja periaatteita elämässä on vähemmistö. - saman kokenut
No jopas jotakin! ...luoja tietää mikä on totuus tässäkin parisuhteessa jne. Eiköhän tässä nyt ole kyse miehen korvien välisestä asiasta eikä mistään muusta. Ei sellaista parisuhdetta löydykkään, jossa ei olisi aihetta mennä vieraisiin! Valinta on aina tekijän oma ja tässäkin tapuksessa mies olisi voinut vähän miettiä kumpi se tarvii enemmän hoivaa ja ymmärrystä hän itse vai raskaana oleva vaimo. Aina löytyy seikkoja joihin voi vedota kun haluaa käydä vieraissa. Valitettavasti tässä tilanteessa ei ole kuin yksi syyllinen ja se on vastuuntunnoton ja kypsymätön mies!
- -.-.
meille muillekin... kirjoitti:
Joten kerrotko tarkemmin, mihin ajatuksesi syyllisyyden katoamisesta perustuu?Syyllistä on turha etsiä, sillä olemme jo tässä uudessa maailmassa siirtyneet ratkaisukeskeiseen ongelmien ratkaisumalliin. Syyttelemällä toinen toisiamme emme pääse asiassa puuta pidemmälle. Paha olomme sen kuin lisääntyy, aivan kaikkien. Sen sijaan, kun etsimme vastauksen kysymykseen "mitäs nyt tehdään?", joka tyydyttää mahdollisimman paljon molempia osapuolia, päästään asiassa eteenpäin.
PS. Huomaatteko, että syyttely on paljon helpompaa kuin ratkaisun etsiminen? Lapsenikin intoutuvat välillä syyttelemään toisiaan "se on sun vika" "eipäs ole kuin sun" jne. Tätä jauhamista on joskus jatkunut puolituntiakin; siitä huolimatta, että olen pyytänyt etsimään ratkaisua ja sovintoa enkä syyllistä. Minun onkin pakko mennä mukaan neuvottelemaan, koska lapset eivät siihen keskenään pysty. Kaikki aikuisetkaan eivät pysty. Siksi vanhanajan syyllistämismallia pidetään ainoana oikea. Se on helpompi, muttei johda minnekään. - -.-.
saman kokenut kirjoitti:
No jopas jotakin! ...luoja tietää mikä on totuus tässäkin parisuhteessa jne. Eiköhän tässä nyt ole kyse miehen korvien välisestä asiasta eikä mistään muusta. Ei sellaista parisuhdetta löydykkään, jossa ei olisi aihetta mennä vieraisiin! Valinta on aina tekijän oma ja tässäkin tapuksessa mies olisi voinut vähän miettiä kumpi se tarvii enemmän hoivaa ja ymmärrystä hän itse vai raskaana oleva vaimo. Aina löytyy seikkoja joihin voi vedota kun haluaa käydä vieraissa. Valitettavasti tässä tilanteessa ei ole kuin yksi syyllinen ja se on vastuuntunnoton ja kypsymätön mies!
hyödyttää, jos tuo mieskin sanoo "okei olen syyllinen"? Oletko tyytyväinen? Etkö haluaisi kuulla mieheltä mitään muuta?
Itse ainakin haluaisin kuulla tasan tarkkaan syitä, vastauksia kysymyksiin miksi ja miten ihmeessä? Kuuntelisin todella intensiivisesti miehen kantaa. Se helpottaisi myös minua erittäin mahdollisessa erotilanteessa. - ja syyllisyyden myöntäminen
-.-. kirjoitti:
Syyllistä on turha etsiä, sillä olemme jo tässä uudessa maailmassa siirtyneet ratkaisukeskeiseen ongelmien ratkaisumalliin. Syyttelemällä toinen toisiamme emme pääse asiassa puuta pidemmälle. Paha olomme sen kuin lisääntyy, aivan kaikkien. Sen sijaan, kun etsimme vastauksen kysymykseen "mitäs nyt tehdään?", joka tyydyttää mahdollisimman paljon molempia osapuolia, päästään asiassa eteenpäin.
PS. Huomaatteko, että syyttely on paljon helpompaa kuin ratkaisun etsiminen? Lapsenikin intoutuvat välillä syyttelemään toisiaan "se on sun vika" "eipäs ole kuin sun" jne. Tätä jauhamista on joskus jatkunut puolituntiakin; siitä huolimatta, että olen pyytänyt etsimään ratkaisua ja sovintoa enkä syyllistä. Minun onkin pakko mennä mukaan neuvottelemaan, koska lapset eivät siihen keskenään pysty. Kaikki aikuisetkaan eivät pysty. Siksi vanhanajan syyllistämismallia pidetään ainoana oikea. Se on helpompi, muttei johda minnekään.Paitsi johtaa siihen, että aikuinen syyllistetty syyllistyy kunnolla ja ymmärtää lopulta tekonsa ja sen seuraukset. Kävelee peilin eteen ja kertoo itselleen minkälainen paska oli, kuinka väärin teki ja kuinka aina olisi ollut toinenkin vaihtoehto toimia. Aikuinen syyllinen myöntää tehneensä virheen, ilmoittaa katuvansa ja ottaa mukisematta vastaan sen mikä tuleman pitää. Eikä missään vaiheessa ala etsiä kanssasyyllisiä itsensä ulkopuolelta.
Lasten käyttäytymien on aivan jotain muuta; heillä on oikeus kehitystasonsa mukaan hakea syytä itsensä ulkopuolelta, koska eivät vielä vastaa itse itsestään. Se on vanhempien ja kasvattajien tehtävä. Mutta silloin, kun ihminen siirtyy aikuisten kirjoihin, alkaa myös henkilökohtainen vastuunotto omista tekemisistä. Aikuisen ihmisen elämä on valinnanmahdollisuuksia täynnä. - elämäntilannetta
-.-. kirjoitti:
hyödyttää, jos tuo mieskin sanoo "okei olen syyllinen"? Oletko tyytyväinen? Etkö haluaisi kuulla mieheltä mitään muuta?
Itse ainakin haluaisin kuulla tasan tarkkaan syitä, vastauksia kysymyksiin miksi ja miten ihmeessä? Kuuntelisin todella intensiivisesti miehen kantaa. Se helpottaisi myös minua erittäin mahdollisessa erotilanteessa.ei enää sanat ratkaise. Mies on tehnyt sen minkä on tehnyt, vapaaehtoisesti, halusta ja innolla. Mitä hittoa sitä enää selittelemään, syyt on ihan p..kan hailee petetylle. Voihan niitä tarinoita lämpimikseen kuunnella, mutta tekoa ei saa tekemättömäksi.
- kuullostaa
-.-. kirjoitti:
Itse ainakin haluaisin kuulla tasan tarkkaan syitä, vastauksia kysymyksiin miksi ja miten ihmeessä? Kuuntelisin todella intensiivisesti miehen kantaa. Se helpottaisi myös minua erittäin mahdollisessa erotilanteessa.aivan ex-mieheni puheelta ja hän oli se joka petti. Pettäjä lienee sinäkin kun haluat pettäjiä kuunneltavan ja ymmärrettävän.
- Toistan:
-.-. kirjoitti:
Syyllistä on turha etsiä, sillä olemme jo tässä uudessa maailmassa siirtyneet ratkaisukeskeiseen ongelmien ratkaisumalliin. Syyttelemällä toinen toisiamme emme pääse asiassa puuta pidemmälle. Paha olomme sen kuin lisääntyy, aivan kaikkien. Sen sijaan, kun etsimme vastauksen kysymykseen "mitäs nyt tehdään?", joka tyydyttää mahdollisimman paljon molempia osapuolia, päästään asiassa eteenpäin.
PS. Huomaatteko, että syyttely on paljon helpompaa kuin ratkaisun etsiminen? Lapsenikin intoutuvat välillä syyttelemään toisiaan "se on sun vika" "eipäs ole kuin sun" jne. Tätä jauhamista on joskus jatkunut puolituntiakin; siitä huolimatta, että olen pyytänyt etsimään ratkaisua ja sovintoa enkä syyllistä. Minun onkin pakko mennä mukaan neuvottelemaan, koska lapset eivät siihen keskenään pysty. Kaikki aikuisetkaan eivät pysty. Siksi vanhanajan syyllistämismallia pidetään ainoana oikea. Se on helpompi, muttei johda minnekään.Missä vaiheessa maailmasta katosi syyllisyyden tunto?
Tähän ei ole vastauksena: Syyllisiä ei pidä etsiä, vaan ratkaista.
Ratkaisu avioliiton ongelmiin ei ole salasuhteen pitäminen vuosikaudet, ja siinä oheistoimintona lasten laitto varsinaiseen suhteeseen, eli avioliittoon.
Syyllisyyden tunteen puuttuminen ei kerro mistään muusta, kuin lapsen tasolle jääneestä tunne-elämästä, josssa syyllisyys siirretään itsen ulkopuolelle (kuten täällä toinen kirjoittaja jo kuvaa).
Aikuisen tunne-elämän omaava ihminen myöntää virheensä, ottaa vastuun teoistaan ja ymmärtää, miten toimitaan, että ei aiheuteta kohtuutonta kärsimystä kanssaihmisile - tätä kutsutaan ratkaisun tekemiseksi, ja ihminen joutuu tässä tilanteessa kasvotusten itsensä kanssa.
Syyllisyys ei katoa tästä maailmasta taikasanoilla: "syyllisiä ei ole". Päinvastoin, näiden sanojen myötä menetetään kaksi aikuisen ihmisen ehkä tärkeintä ominaisuutta: kyky ottaa vastuu omasta elämästä ja kyky asettua toisen asemaan. - itkeä vollottaisit
-.-. kirjoitti:
Itse ainakin haluaisin kuulla tasan tarkkaan syitä, vastauksia kysymyksiin miksi ja miten ihmeessä? Kuuntelisin todella intensiivisesti miehen kantaa. Se helpottaisi myös minua erittäin mahdollisessa erotilanteessa.kuten kuka tahansa inhimillinen olento maan päällä.
Miksi haluat, että tätä pettäjää ei kutsuttaisi syylliseksi tässä tilanteessa?
Onko ns. oma lehmä ojassa - ts. oletko itse pettäjä? (rivien välistä voi helposti lukea, että nimenomaan tämän miehen syyllisyys tässä tilanteessa on sinulle hankala pala)
Kommenttejasi täällä ei nimittäin voi tulkita muuten, niin perin outoja ne ovat. Kuin joltain toiselta planeetalta. - -.-.
itkeä vollottaisit kirjoitti:
kuten kuka tahansa inhimillinen olento maan päällä.
Miksi haluat, että tätä pettäjää ei kutsuttaisi syylliseksi tässä tilanteessa?
Onko ns. oma lehmä ojassa - ts. oletko itse pettäjä? (rivien välistä voi helposti lukea, että nimenomaan tämän miehen syyllisyys tässä tilanteessa on sinulle hankala pala)
Kommenttejasi täällä ei nimittäin voi tulkita muuten, niin perin outoja ne ovat. Kuin joltain toiselta planeetalta.Minulla vaan on fiksuja ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, jotka ovat näyttäneet esimerkkiä (petettyinä) miten on hienompaa toimia: Eli syyllistämisellä ei voita mitään itselleen eikä muille. Häviää vain. Tämähän ei tietysti estä vollottamasta!
- -.-.
kuullostaa kirjoitti:
aivan ex-mieheni puheelta ja hän oli se joka petti. Pettäjä lienee sinäkin kun haluat pettäjiä kuunneltavan ja ymmärrettävän.
ihmisiä pitää kuunnella, se on vähintä mitä voi tehdä. Toisaalta se on vaarallista syyllistämisen kannalta: Voi huomata, ettei enää voikaan syyllistää, koska ymmärtää :o.
- -.-.
elämäntilannetta kirjoitti:
ei enää sanat ratkaise. Mies on tehnyt sen minkä on tehnyt, vapaaehtoisesti, halusta ja innolla. Mitä hittoa sitä enää selittelemään, syyt on ihan p..kan hailee petetylle. Voihan niitä tarinoita lämpimikseen kuunnella, mutta tekoa ei saa tekemättömäksi.
tehtyä ei saa tekemättömäksi. Mutta jos selitykset ovat p--an haileet et edes viitsi miettiä niitä, niin eikö silloin ole toisen vihan/kiukun/raivon/ -tunteetkin ihan p--an haileita? Ehkä niitäkin voi lämpimikseen kuunnella, silloin kun sattuu huvittamaan.
- -.-.
ja syyllisyyden myöntäminen kirjoitti:
Paitsi johtaa siihen, että aikuinen syyllistetty syyllistyy kunnolla ja ymmärtää lopulta tekonsa ja sen seuraukset. Kävelee peilin eteen ja kertoo itselleen minkälainen paska oli, kuinka väärin teki ja kuinka aina olisi ollut toinenkin vaihtoehto toimia. Aikuinen syyllinen myöntää tehneensä virheen, ilmoittaa katuvansa ja ottaa mukisematta vastaan sen mikä tuleman pitää. Eikä missään vaiheessa ala etsiä kanssasyyllisiä itsensä ulkopuolelta.
Lasten käyttäytymien on aivan jotain muuta; heillä on oikeus kehitystasonsa mukaan hakea syytä itsensä ulkopuolelta, koska eivät vielä vastaa itse itsestään. Se on vanhempien ja kasvattajien tehtävä. Mutta silloin, kun ihminen siirtyy aikuisten kirjoihin, alkaa myös henkilökohtainen vastuunotto omista tekemisistä. Aikuisen ihmisen elämä on valinnanmahdollisuuksia täynnä.lasten vastuu tekemisistään ja tekemättäjättämisistään on joskus paljon esimerkillisempi kuin aikuisten. Aikuiset keskittyvät "virheeseen", lapset siihen mikä johti "virheeseen". Lapset pystyvät toisinaan loistavasti purkamaan syitä, jotka heidän ei-toivottuun käytökseen johti. Se on hienoa. Aikuisten pitäisi ottaa välillä lapsista esimerkkiä.
Itse uskon, ettei ihminen useinkaan koe uskottomuutta "virheenä". Se on vain yksi asia elämässä mikä tapahtui ja joka ei enää tapahdu. Ellei sitä kadu, niin miksi pitäisi katua? - -.-.
Toistan: kirjoitti:
Missä vaiheessa maailmasta katosi syyllisyyden tunto?
Tähän ei ole vastauksena: Syyllisiä ei pidä etsiä, vaan ratkaista.
Ratkaisu avioliiton ongelmiin ei ole salasuhteen pitäminen vuosikaudet, ja siinä oheistoimintona lasten laitto varsinaiseen suhteeseen, eli avioliittoon.
Syyllisyyden tunteen puuttuminen ei kerro mistään muusta, kuin lapsen tasolle jääneestä tunne-elämästä, josssa syyllisyys siirretään itsen ulkopuolelle (kuten täällä toinen kirjoittaja jo kuvaa).
Aikuisen tunne-elämän omaava ihminen myöntää virheensä, ottaa vastuun teoistaan ja ymmärtää, miten toimitaan, että ei aiheuteta kohtuutonta kärsimystä kanssaihmisile - tätä kutsutaan ratkaisun tekemiseksi, ja ihminen joutuu tässä tilanteessa kasvotusten itsensä kanssa.
Syyllisyys ei katoa tästä maailmasta taikasanoilla: "syyllisiä ei ole". Päinvastoin, näiden sanojen myötä menetetään kaksi aikuisen ihmisen ehkä tärkeintä ominaisuutta: kyky ottaa vastuu omasta elämästä ja kyky asettua toisen asemaan.uskottomuuskaan ei katoa maailmasta (ei vuosia jatkuneet salasuhteetkaan) vaikka syyllisiä kuinka etsittäisiin ja kaikilla on syyllisyydentuntonsa. Uskottomillakin ON syyllisyydentunto :o. He saattavat kärsiä hyvinkin paljon tekemistään, mutta jatkavat siitä huolimatta. Aivan varmasti he tietävät aiheuttavansa kohtuutontakin kärsimystä perheelleen. Mutta jatkavat. Jotkut taas lopettavat. Ihan mahdotonta sanoa, kuka jatkaa ja kuka lopettaa. Aivan samoin, kuin petetytkin: joku voi jatkaa, kun kumppani on ollut uskoton, joku ei.
Syyllistäminen johtaa siihen, että se tuhoaa vuorovaikutuksen ja kummunikointikyvyn parisuhteessa. - eero-einari
-.-. kirjoitti:
lasten vastuu tekemisistään ja tekemättäjättämisistään on joskus paljon esimerkillisempi kuin aikuisten. Aikuiset keskittyvät "virheeseen", lapset siihen mikä johti "virheeseen". Lapset pystyvät toisinaan loistavasti purkamaan syitä, jotka heidän ei-toivottuun käytökseen johti. Se on hienoa. Aikuisten pitäisi ottaa välillä lapsista esimerkkiä.
Itse uskon, ettei ihminen useinkaan koe uskottomuutta "virheenä". Se on vain yksi asia elämässä mikä tapahtui ja joka ei enää tapahdu. Ellei sitä kadu, niin miksi pitäisi katua?...ja ihmeelliset selittelysi paljastavat sinut armotta pettäjäksi. Rivien välistä lukee lapsikin, että olet itse ollut omassa liitossasi pettäjä, ja nyt selittelet (- etenkin itsellesi), että "pettämistä en kadu", "se ei ollut virhe".
Mitä tulee lapsiin: Kaikki muistavat lapsuudesta riidat sisarusten kanssa: "sä aloitit", "eiku sä", "äiti toi aloitti".
Yrität vielä täysin epäuskottavilla esimerkeillä lapsistasi jatkaa näennäisjärkevyyttäsi. Neuvoni sinulle: lopeta ajoissa. - hoet koko ajan
-.-. kirjoitti:
uskottomuuskaan ei katoa maailmasta (ei vuosia jatkuneet salasuhteetkaan) vaikka syyllisiä kuinka etsittäisiin ja kaikilla on syyllisyydentuntonsa. Uskottomillakin ON syyllisyydentunto :o. He saattavat kärsiä hyvinkin paljon tekemistään, mutta jatkavat siitä huolimatta. Aivan varmasti he tietävät aiheuttavansa kohtuutontakin kärsimystä perheelleen. Mutta jatkavat. Jotkut taas lopettavat. Ihan mahdotonta sanoa, kuka jatkaa ja kuka lopettaa. Aivan samoin, kuin petetytkin: joku voi jatkaa, kun kumppani on ollut uskoton, joku ei.
Syyllistäminen johtaa siihen, että se tuhoaa vuorovaikutuksen ja kummunikointikyvyn parisuhteessa.sanaa "syyllistäminen", vaikka en edes puhu syyllistämisestä. Oletko itse pettäjä? Annat vaikutelman, että syyllistäminen on ongelmasi, punainen vaate.
Henkilöä, joka ei ole toiminut väärin, ei voida oikeasti syyllistää. Sensijaan henkilö, joka tuntee pistoksen omassatunnossaan, tietää toimineensa väärin, kokee kaiken syyllistämisenä. - pakka sekaisin
-.-. kirjoitti:
ihmisiä pitää kuunnella, se on vähintä mitä voi tehdä. Toisaalta se on vaarallista syyllistämisen kannalta: Voi huomata, ettei enää voikaan syyllistää, koska ymmärtää :o.
Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi aivan eri asiaa. On hiukan liikaa alkaa tuputtaa petetylle hänen elämänsä hajoamisen hetkellä jotain koottuja selityksiä siitä miksi oli kerta kaikkiaan pakko pettää ja panna vuosikausia jotain vierasta muijaa siinä sivussa, kun tehtiin yhteisiä vauvoja.
Ehkä sitä aikojen kuluttua voi alkaa petturiakin ymmärtää, mutta asian hyväksymisen vaatiminen on kyllä tuollaisen jälkeen aivan liikaa ja tuhoisaa petetyn itsekunnioitukselle. Siihen ei pitäisi ketään edes kehottaa. - että selvitäkseen
-.-. kirjoitti:
Minulla vaan on fiksuja ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, jotka ovat näyttäneet esimerkkiä (petettyinä) miten on hienompaa toimia: Eli syyllistämisellä ei voita mitään itselleen eikä muille. Häviää vain. Tämähän ei tietysti estä vollottamasta!
uuteen elämään, on kaikki tapahtunut lakaistava maton alle. Ketään ei saa syyllistää, ei varsinkaan petturia. Pitää vain vihellellä, hymyillä ja olla niin kuin ei mitään olisi sattunutkaan. Mies jatkaa pettämistä toisen naisen kanssa ja meillä lapsiluku senkun lisääntyy. Kaikki ovat niin onnellisia, tyytyväisiä, syyttömiä ja osaavat suhtautua oikein ja hymyillen elämän moninaisiin ilmiöihin.
Ei saakeli! Verta pakkiin, sanon minä. Siitä se tervehtyminen alkaa. Primitiivistä vihaa, raivoa, karjuntaa ja lukkojen vaihto ulko-oviin. - että selvitäkseen
-.-. kirjoitti:
Minulla vaan on fiksuja ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, jotka ovat näyttäneet esimerkkiä (petettyinä) miten on hienompaa toimia: Eli syyllistämisellä ei voita mitään itselleen eikä muille. Häviää vain. Tämähän ei tietysti estä vollottamasta!
uuteen elämään, on kaikki tapahtunut lakaistava maton alle. Ketään ei saa syyllistää, ei varsinkaan petturia. Pitää vain vihellellä, hymyillä ja olla niin kuin ei mitään olisi sattunutkaan. Mies jatkaa pettämistä toisen naisen kanssa ja meillä lapsiluku senkun lisääntyy. Kaikki ovat niin onnellisia, tyytyväisiä, syyttömiä ja osaavat suhtautua oikein ja hymyillen elämän moninaisiin ilmiöihin.
Ei saakeli! Verta pakkiin, sanon minä. Siitä se tervehtyminen alkaa. Primitiivistä vihaa, raivoa, karjuntaa ja lukkojen vaihto ulko-oviin. - -.-.
että selvitäkseen kirjoitti:
Ei saakeli! Verta pakkiin, sanon minä. Siitä se tervehtyminen alkaa. Primitiivistä vihaa, raivoa, karjuntaa ja lukkojen vaihto ulko-oviin."Lakaista maton alle". No ei tietenkään. Sitä, että toteaa faktat, kuuntelee toista osapuolta ja selvittää omat tunteensa asiaan, ei voi sanoa maton alle lakaisuksi. Se on vaativa prosessi, jossa kuluu enemmän tai vähemmän aikaa ja kyyneleitä ja hammastenkiristystä. Omaa itseään kohtaan on myös sydämellistä tehdä se tätä kautta kuin kaivaa verta toisen nenästä. Kun asiat selvitetään asiallisesti, niin siinä voi jopa oppia jotain uutta itsestään ja toisesta.
- -.-.
pakka sekaisin kirjoitti:
Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi aivan eri asiaa. On hiukan liikaa alkaa tuputtaa petetylle hänen elämänsä hajoamisen hetkellä jotain koottuja selityksiä siitä miksi oli kerta kaikkiaan pakko pettää ja panna vuosikausia jotain vierasta muijaa siinä sivussa, kun tehtiin yhteisiä vauvoja.
Ehkä sitä aikojen kuluttua voi alkaa petturiakin ymmärtää, mutta asian hyväksymisen vaatiminen on kyllä tuollaisen jälkeen aivan liikaa ja tuhoisaa petetyn itsekunnioitukselle. Siihen ei pitäisi ketään edes kehottaa.petetyn pitäisikin itse tajuta, jo kauan ennen pettämistä, että uskottomalla on omat syynsä pettää. Niinkuin meillä kaikilla ihmisillä on täysin omat syyt tehdä sitä mitä teemme.
Itse tykkään mennä asioissa eteenpäin. Kun jotain surraan, niin surraan kunnolla. Selvitetään miksi näin on käynyt. Ja sitten jatketaan. En näe mitään mieltä jäädä hakkaamaan päätä seinään "näin ei olisi PITÄNYT tapahtua, syytän syytän syytän...". - -.-.
hoet koko ajan kirjoitti:
sanaa "syyllistäminen", vaikka en edes puhu syyllistämisestä. Oletko itse pettäjä? Annat vaikutelman, että syyllistäminen on ongelmasi, punainen vaate.
Henkilöä, joka ei ole toiminut väärin, ei voida oikeasti syyllistää. Sensijaan henkilö, joka tuntee pistoksen omassatunnossaan, tietää toimineensa väärin, kokee kaiken syyllistämisenä.se on niille, jotka eivät uskalla kohdata syitä, jotka ovat esim. uskottomuuteen johtaneet. Syyttäjät tarvitsevat syyllisen, mutta ovat kyvyttömiä kuuntelemaan miksi uskoton ei tunne itseään syylliseksi. Syyttäjät sulkevat korvansa todellisuudelta ja haluavat elää silmät kiinni. Pettämistä sekin.
- ei tosielämää
-.-. kirjoitti:
"Lakaista maton alle". No ei tietenkään. Sitä, että toteaa faktat, kuuntelee toista osapuolta ja selvittää omat tunteensa asiaan, ei voi sanoa maton alle lakaisuksi. Se on vaativa prosessi, jossa kuluu enemmän tai vähemmän aikaa ja kyyneleitä ja hammastenkiristystä. Omaa itseään kohtaan on myös sydämellistä tehdä se tätä kautta kuin kaivaa verta toisen nenästä. Kun asiat selvitetään asiallisesti, niin siinä voi jopa oppia jotain uutta itsestään ja toisesta.
Siitä on kuule asiallisuus ja virkamiesmäinen käyttäytyminen kaukana, kun tämmöinen sontasanko kaatuu päälle. Vain teflonpinnoitetut ihmiset kykenevät "asiallisesti" käsittelemään sieluun asti käyviä loukkauksia. Helppo se on kirjoituspöydän takaa huudella, että ottakaa asiat viileän rauhallisesti ihan kuin joku ilmoitusluontoinen virallinen asia.
Ai että vielä "omaa itseään kohtaan sydämellinen". No, olispa se petturimies alun alkaenkin ollut yhtä sydämellinen vaimoaan kohtaan. Tai niinhän täällä joku on jo esittänytkin, että mies olis pelkkää rakkauttaan vaimoaan kohtaan pannut vierasta naista siinä sivussa vuodesta toiseen. Että sellaista sydämellisyyttä, joka näin saa aivan uuden merkityksen :))
Ja mitä uuden oppimiseen tulee, niin tämmöisestä jos mistä vaimo oppii elämän tosiasiat niin, että varmaan osaa lopun elämäänsä. Kiitos petturimiehelle! - -.-.
eero-einari kirjoitti:
...ja ihmeelliset selittelysi paljastavat sinut armotta pettäjäksi. Rivien välistä lukee lapsikin, että olet itse ollut omassa liitossasi pettäjä, ja nyt selittelet (- etenkin itsellesi), että "pettämistä en kadu", "se ei ollut virhe".
Mitä tulee lapsiin: Kaikki muistavat lapsuudesta riidat sisarusten kanssa: "sä aloitit", "eiku sä", "äiti toi aloitti".
Yrität vielä täysin epäuskottavilla esimerkeillä lapsistasi jatkaa näennäisjärkevyyttäsi. Neuvoni sinulle: lopeta ajoissa.Elämä vain sujuu paremmin, jos osaa lukea rivien välistä, ilman syyllistämistä. Tajuatko, että vuorovaikutus on molempien hyvän etsimistä? Syyllistämällä toisen haluaa olla kimpassa "kusipään" (=syyllinen) kanssa. Minä en haluaisi. Haluan elää tasa-arvoisessa suhteessa. Kumppanuus ei säily syyttämällä.
- vierasta ajattelua
-.-. kirjoitti:
Elämä vain sujuu paremmin, jos osaa lukea rivien välistä, ilman syyllistämistä. Tajuatko, että vuorovaikutus on molempien hyvän etsimistä? Syyllistämällä toisen haluaa olla kimpassa "kusipään" (=syyllinen) kanssa. Minä en haluaisi. Haluan elää tasa-arvoisessa suhteessa. Kumppanuus ei säily syyttämällä.
No mutta, mihin se tehty teko sieltä häviää? Se aiheutettu loukkaus, luottamuksen rikkominen, pettäminen...mihin ne sieltä häviää syyllisti tai oli syyllistämättä. Eikö ole parempi tunnustaa tosiasiat, sanoa ne ääneen ja kertoa että sattuu, en ymmärrä, enkä hyväksy.
Minkälainen on mielestäsi tasa-arvoinen parisuhde sen jälkeen, kun mies on vuosikausia pitänyt vierasta naista salaa siinä sivussa. Mikä siinä avioliitossa on jatkossa erityisen tasa-arvoista ja harmonista kumppanuutta?
Vai ehdotatko, että petetyn vaimon pitäisi ottaa nk. terapeuttinen ja ymmärtäväinen suhtautumistapa hairahtuneeseen ukkoparkaansa, joka mahdollisesti jatkaa tavaksi tulleita puuhiaan tulevaisuudessakin? Etköhän nyt hiukan liioittele ehdotuksissasi. - ihmetteleväN
-.-. kirjoitti:
PS. Huomaatteko, että syyttely on paljon helpompaa kuin ratkaisun etsiminen? Lapsenikin intoutuvat välillä syyttelemään toisiaan "se on sun vika" "eipäs ole kuin sun" jne. Tätä jauhamista on joskus jatkunut puolituntiakin; siitä huolimatta, että olen pyytänyt etsimään ratkaisua ja sovintoa enkä syyllistä. Minun onkin pakko mennä mukaan neuvottelemaan, koska lapset eivät siihen keskenään pysty. Kaikki aikuisetkaan eivät pysty. Siksi vanhanajan syyllistämismallia pidetään ainoana oikea. Se on helpompi, muttei johda minnekään.Mistä ihmeestä lapsesi sitten oppivat oikean ja väärän, jos kukaan ei koskaan ole syyllinen? Totta kai on hyvä keksiä ratkaisuja, mutta on ihan oikein myös sanoa, että sinä teit väärin. Ilmankos kukaan ei enä ota vastuuta mistään, jos PBL on kotikasvatuksen mallina.
- puuta ja
-.-. kirjoitti:
se on niille, jotka eivät uskalla kohdata syitä, jotka ovat esim. uskottomuuteen johtaneet. Syyttäjät tarvitsevat syyllisen, mutta ovat kyvyttömiä kuuntelemaan miksi uskoton ei tunne itseään syylliseksi. Syyttäjät sulkevat korvansa todellisuudelta ja haluavat elää silmät kiinni. Pettämistä sekin.
siirrät huomion pois varsinaisesta asiasta. Lähtökohtaisesti jo se, ettei uskoton tunne itseään syylliseksi tekemästään, kertoo oireellisen asian petturista. Sellaisella ihmisellä ei ole kykyä asettua toisen asemaan ja ymmärtää minkälaista pahaa oma teko toiselle aiheuttaa. Tällaisia vikapäitä näyttää olevan nykyään maailma pullollaan. Onneksi vielä empaattisuuttakin jossain päin esiintyy. Ja tätähän sinä nyt sitten edellytät petetyltä - ymmärtämystä, aikuisuutta, vastuunottoa petturin tekosista. Ajat siis takaa sitä, että vaimon pitäisi olla ikään kuin äiti-vanhempi tälle petturi-lapsi-miehelleen. Juttuhan ei mene vaimon kannalta näin, vaan normaali aikuinen nainen tarvitsee puolisokseen ja perheenisäksi aikuisen miehen. Ja sellaista hänen on kaiken kohtuuden nimissä myös oikeus olettaa, kun yhteen on menty.
- on sillä nimikin
-.-. kirjoitti:
se on niille, jotka eivät uskalla kohdata syitä, jotka ovat esim. uskottomuuteen johtaneet. Syyttäjät tarvitsevat syyllisen, mutta ovat kyvyttömiä kuuntelemaan miksi uskoton ei tunne itseään syylliseksi. Syyttäjät sulkevat korvansa todellisuudelta ja haluavat elää silmät kiinni. Pettämistä sekin.
Syyllisyyden tunteen puuttuminen kokonaan on merkki luonnehäiröstä.
Syyllisyyden tunnon puuttuminen = teko ei ole väärä (tätä hoet koko ajan). Toisin sanoen:
1) Pettäjä tuntee, ettei ole tehnyt mitään väärää 2) Pettäjä vahingoittaa teollaan muita
Jos pettäjä ei näe minkäänlaista syy-yhteyttä näiden kahden tosiasian välillä, hänellä on todennäköisesti luonnehäiriö, jota kutsutaan nykyään narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi. Oleellista on kyvyttömyys ymmärtää, että teko vahingoittaa muita. - täällä hokemassa
puuta ja kirjoitti:
siirrät huomion pois varsinaisesta asiasta. Lähtökohtaisesti jo se, ettei uskoton tunne itseään syylliseksi tekemästään, kertoo oireellisen asian petturista. Sellaisella ihmisellä ei ole kykyä asettua toisen asemaan ja ymmärtää minkälaista pahaa oma teko toiselle aiheuttaa. Tällaisia vikapäitä näyttää olevan nykyään maailma pullollaan. Onneksi vielä empaattisuuttakin jossain päin esiintyy. Ja tätähän sinä nyt sitten edellytät petetyltä - ymmärtämystä, aikuisuutta, vastuunottoa petturin tekosista. Ajat siis takaa sitä, että vaimon pitäisi olla ikään kuin äiti-vanhempi tälle petturi-lapsi-miehelleen. Juttuhan ei mene vaimon kannalta näin, vaan normaali aikuinen nainen tarvitsee puolisokseen ja perheenisäksi aikuisen miehen. Ja sellaista hänen on kaiken kohtuuden nimissä myös oikeus olettaa, kun yhteen on menty.
...näitä "teorioitaan" siitä, kuinka pettäjää tulee ymmärtää aina ja blaa blaa blaa on itse pettäjä.
Kukaan inhimilinen olento ei moista sontaa voisi muuten täällä tuputtaa, sen tajuu lapsikin.
Jos ihmiset olis oikeesti tän henkilön kaltaisia, tää maailma olis pullollaan rikollisia. Esim. omien lastesi tappajaa pitäis ymmärtää sen sijaan et syyttäis häntä suoraan tappamisesta. Ja pitäis vaan jatkaa hymyillen elämää tän miehen kanssa, vaikka se on just tappanut sun lapset. Perustelu: ketään ei saa syyttää mistään, koska tappajalle tulis paha mieli.
Mä en ookaan pitkän aikaan lukenu mitään yhtä käsittämätöntä täältä palstalta kun tän yhden vastailijan kommentit, mistä näitä ihmsiä tulee??? - niin varmaan on
-.-. kirjoitti:
petetyn pitäisikin itse tajuta, jo kauan ennen pettämistä, että uskottomalla on omat syynsä pettää. Niinkuin meillä kaikilla ihmisillä on täysin omat syyt tehdä sitä mitä teemme.
Itse tykkään mennä asioissa eteenpäin. Kun jotain surraan, niin surraan kunnolla. Selvitetään miksi näin on käynyt. Ja sitten jatketaan. En näe mitään mieltä jäädä hakkaamaan päätä seinään "näin ei olisi PITÄNYT tapahtua, syytän syytän syytän...".Meillä kaikilla on mitä erilaisimpia syitä tehdä mitä kummallisimpia tekoja, mutta moni jättää toisia loukkaavat ja vahingoittavat teot tekemättä. Ei se, että jollakin on johonkin pahaan tekoon jokin syy, pese sitä puhtaaksi, että teko on väärä. Ei se, että on oletettu syy, selitä vielä yhtään mitään eikä ainakaan tee asiasta hyväksyttävää.
- manhki
Moro!
Rehellisyys maan perii, ehkä kertoisin kummiskin mutta ei kaikkea tarvitse yksityiskohtaisesti selittää.. säästä lapset.. heille voi joskus sanoa jotain tai totuuden, mutta onhan se kumminkin heidän isänsä.. turha haukkua sitä lapsille, se ei johda mihinkään.. Lapsien kautta riitely on typerää ja raukkamaista, tilanne on huono ja ei millään lailla kadehdittava, koita kestää, voimia se vaatii yli pääsemiseksi, mutta elämä jatkuu..- kriisiin
Aika järkyttävää että joku voi toimia noin omaa vaimoaan kohtaan. En kykene käsittämään tuollaista järjestelmällistä pettämistä. KOita jaksaa niiden pienten kanssa ja pyydä apua suvulta ja ystäviltä. Minä kertoisin syyn, mutten yksityiskohtia miksi erottiin ja sen kertoisin vain ns. lähipiirille eli ystäville ja lähisuvulle. Apua ja tukea saat varmasti. No, anopille kertoisin kans ; ).
Jos kuitenkin päätät katsoa vielä eteenpäin niin tee se vain sillä ehdolla että menette pariterapiaan. Suhde muuttuu vasta jos toinen edes tiedostaa toimineensa täysin väärin. Neljä vuotta on pitkä aika viettää kaksoiselämää, joten aika paatunut täytyy miehen olla?
Minulla on yksi naispuolinen ystävä, joka omien sanojensa mukaan elää ihan täydellisessä avioliitossaan, silti liihottelee välillä vieraissa hakemassa jännitystä elämäänsä. Syyt tähän on kuulemma liian täydellisessä miehessä? No, meitä on moneen junaan surullista kyllä. Tekisi mieli käräyttää, mutten voi kun se on kaveri. Kunnioitus kyllä mulla siiihen ihmiseen on mennyt täysin.
- Kohtalotoveri
Jos eroatte, minusta lapsille ja suvulle on hyvä kertoa jotakin eron syistä. Se, että miehellä on toinen nainen, minusta riittää. Itse aion kertoa vain tuon. Mutta taustallahan on aina muutakin. Mutta lapsille ei isää saa mustamaalata liikaa, välit täytyy lapsilla ja isällä säilyttää erosta huolimatta. Mulla lapset ovat jo aikuisia, yksi asuu vielä osittain kotona. Siinä mielessä tilanteeni on paljon helpompi. Mutta takana on todennäköisesti paljon pitempi avioliitto, yli 20 v. Se tekee erosta jollain lailla vaikeamman. Mutta tsemppiä sulle ja jaksamista. Itse olen kohta lähdössä katsomaan itselleni uutta asuntoa. Itku pääsee tätäkin kirjoittaessani.
- suski76
mieheni teki hieman samalla lailla ja ero siitä tuli. opein sen, että aikas harvoin tuollaisen tilanteen jälkeen suhteesta ihan oikeesti tulee mitään.
kamalaa elää ainaisessa pelossa ja epätoivossa.
ja kyllä kaikki tietävät syyn meidän eroomme ja onhan hän aina lapsillesi isä, vaikka olisi tehnyt millaisia virheitä.
lapseni rakastavat isäänsä ja mulla on uusi perhe, josta lapseni tykkää kovasti. minun vanhempi poikani (10v) sanoikin vähän aikaa sitten, että iskä onkin ihan kiva, niin nykyään on asiat paljon paremmin, kuin ennen...
eli aina se ero ei vaikuta lapsiin nekatiivisesti, varsinkin tollasessa luottamuspulassa riidat tulvat herkemmin, vanhoja asioita kaivetaan esiin ja lapsen kärsivät todella paljon huonossa suhteessa.. Ei eron syyt kuulu kenellekään muulle kuin asianomaisille itselleen. Ei niitä tarvitse selitellä kenellekään. Jos haluat jonkun läheisen kanssa POHTIA asioita, purkaa omia paineitasi, pyytää neuvoa, silloin voit kysyä ja kertoa niin paljon kuin katsot tarpeelliseksi saadaksesi vastauksia. Muuten riittää utelijoille vastaukseksi vaikka että no joo, tähän päädyttiin. - Kun minä itse erosin yli kolme vuosikymmentä sitten, kerroin vanhemmilleni vain että nyt tuli ero. Se siitä. Eron syitä pohdin sellaisten kanssa, jotka ymmärsivät. Jotka pystyivät auttamaan minua.
- Jukka
Surullista. En osaa sanoa mitä sinun pitäisi tehdä.
- surullista...
Kamalaa tuollainen,,kyllä pitää ukkojen olla sikoja oikeesti että käyttäydytään tuolla lailla, Itse sun tilanteessa pistäisin kyl sukulaisillekin tietoon millanen pukki on kyseessä, niin makaa kun petaa sanotaan. Pettäminen on niin helppoa ,,ei ajatella yhtään seurauksia eikä muita,,lähimmäiset saavat tästä kärsiä eniten.
älä nyt ota ainakaan takaisin, teillä ei parisuhde tule koskaan olemaan enään ennallaan. luottamus kun puuttuu niin siinä ei muutakuin tappaa oman sisäisen itsensä jos vaan pakosta koittaa elää tollasen kanssa
Oikein kaunista kevättä sinulle ja lapsillesi ja paljon voimaa jaksaa
- ...
tottakai pitää kertoa! Ei välttämättä niin suoraan että hänellä oli "seksisuhde" vaan vaikka että hänellä oli neljän vuoden suhde teidän avioliittonne aikana. Jos et kerro, niin eihän mies mitään opi, näin häntä varmasti rupeaa nolottamaan tämä tilanne, kun koko suku saa tietää millainen hän on ja mitä on tehnyt. Älä missään nimessä jätä kertomatta ja päästä petturia vähällä!!
- valkaistava
Kerroin kaiken ja totuuden, koska miestä pidettiin oikein esimerkillisenä perheen isänä. Tietääpähän nyt sukukin miten sairasta ja moraalitonta peliä hän pelasi.
Miehen suvun kanssa en ole missään tekemisissä enää ja miksi olisin, kun ei kiinnosta.
- kokemuksen rintaääni
Minusta sinun ei kannata lähteä sille linjalle että suku saa tietää syistä eroonne (jos sellainen tulee).
Oikeat syyt tulee jossain vaiheessa esiin kuitenkin ja sinä nouset entistä parempaan valoon kun ihmiset muistavat että vaikka miehesi oli noin törkeä et puhunut hänestä pahaa.
Samantapainen tilanne minulla ollut vuosi sitten. En kertonut syistä eroomme ja kun kysyttiin niitä, sanoin vain että syyt ovat erittäin painavat, mutta eivät kuulu muille. Syystalvella mies itse paljasti syyt isälleen omantunnontuskissaan, ja tämä tietysti kertoi muillekin.
Nyt minä tässä paistattelen muiden ihannoinnin kohteena ja exääkin ottaa päähän hitosti, kun hänen temppunsa "ei näytä vaikuttaneen" minuun.- kanssa..
Älä kerro kaikkea. Onhan se vähän siitä kiinni että millaisia vastapuolen sukulaiset ja tietty omatkin on,
mutta ei tuollainen voi pysyä salassa.. Ja tosiaan, jos et tee mitään, tuntuu että äijä pääsee
kuin koira veräjästä..
Kuitenkin toivotan sulle tsemppiä kaikesta sydämestäni,
koita jaksaa niiden pientenkin kanssa,
olipa sun päätös sitten mikä tahansa.. - -.-.
myös. Kaikenkertomisesta on aina haittaa. Omia tunteita kannattaa hillitä.
- AKKA
KERRO IHMEESSÄ KAIKKI LIKAISIMMATKIN YKSITYISKOHDAT KAIKILLE SUKULAISILLE JA MYÖS TUTTAVILLE NIIN KAIKKI TIETÄVÄT MITEN LIKAISTA PELIÄ SELKÄSI TAKANA ON PELATTU. TSEMPPIÄ SULLE.
- haavoitettu
Hei. Ehdotan sinulle, että kerrot rehellisesti syyn jos päädytte avio-eroon. Itse en sitä aikoinaan uskaltanut tehdä. Seurauksena sain kaikki syyt niskoilleni ja entinen mieheni sai myös minún sukulaiseni puolelleen. Minusta yksin tehtiin syyllinen eroon ja sanon että kirpaisi syvältä ja siinä samassa meni myös suhteet sisaruksiin.Kovan hinnan jouduin maksamaan erosta, vaikka en ollut edes alunperinkään sen aiheuttaja. Nyt vuosien jälkeen alan päästä uuteen elämään kiinni ja pystyn taas luottamaan myös läheisiini. Tosin kaikki sukulaiset ja sisarukset katkaisivat siteet minuun lopullisesti.
- Sepise
Kysy mieheltäsi, eiköhän tiedottaminen kuuluisi hänelle!
- Nykyisin onnellinen
Hei. Aivan kuin kertoisit minun elämästäni, ainoana erona lasten iät, vanhempi oli silloin 3v ja nuorempi vasta kuukauden. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi lähteä silloin heti. Vaan ei, lapsia ajatellen jäin. Luulin että saisimme korjattua suhteemme koska mieskin vaikutti haluavan sitä. Seurasi elämäni kamalimmat vuodet. Jatkuvia riitoja, syyttelyä puolin ja toisin, ahdistusta ja väsymystä, alituiset epäilyt missä mies milloinkin on, luottamuksesta ei hajuakaan. En muista nuoremman lapseni vauva-ajasta juuri mitään, sen verran lopussa olin, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kolme vuotta sitä kestin, sitten oli pakko lähteä. Lapsetkin vaistosivat jatkuvan kireyden meidän välillämme, he olivat ikään kuin pelokkaita, varuillaan koko ajan, vaikka heille ei kukaan pahaa sanaa sanonut, ja riidatkin riideltiin lasten nukkuessa.
Kauan olin yksin ja taistelin ajatusteni ja tunteideni kanssa mutta yli pääsin. Nyt olen asunut lasten kanssa kolme vuotta muualla ja elämä hymyilee. Elämässäni on uusi mies, lapset ovat iloisia ja reippaita ja muutenkin pyyhkii hyvin.
Jos noudatat noita aiempien vastaajien neuvoja ja harkitset jääväsi suhteeseen, mieti tarkkaan pystytkö enää koskaan luottamaan mieheesi. Ilman luottamusta suhde ei ole minkään arvoinen.
Sukulaisille kerrotte vain sen minkä haluatte, teidän asianne ei heille kuulu. - minni*å
Elät nyt elämässäsi kovaa aikaa..luulen että miehesi rakastaa sinua vaikka on niin tökerösti käyttäytynyt, mutta on halunnut olla kanssasi salasuhteesta huolimatta koska ei ole eroa ottanut..tämä toinen nainen ei ole merkinnyt hänelle muuta kuin sitä yhtä asiaa.. Hän on tavallaan käynnyt ne muut tarpeet muualta hakemassa eli toiminnut kuten jotkut miehet pitävät oikeutenaan kotona "kaunis vaimo" joka hoitaa perheen lapsineen hyvin, mutta sängyssä rakastajatar joka hoitaa ne muut tarpeet..ehkä tämä malli on häneltä kotoa opittu. Mutta mielestäni sinut pitää ehdottomasti erota ja rakentaa parempi tulevaisuus lapsiesi kanssa ilman häntä, siten voit pitää itsekunnioituksesi..jatkaminen voi olla vaikeaa eikä se onnistu lasten kannalta hyvin..miehesi voi näin huomata liian myöhään mitä on tuhonnut kun jää yksin. Mielestäni suvulle voi sanoa lyhyesti ja ytimekkäästi suoraan että mies pettänyt vuosia. Se helpottaa sinun asemaasi jatkossa miten muut suhtautuvat eroonne, saat tukea ja kukaan ei varmasti tule ehdottelemaan yhteenpalamista, muuten tulee tilanteita helposti että ihmiset kommentoi tyyliin; mitä te nyt eroatte, olitten niin kaunis pari pla pla..Toivon sinulle voimia ja että kaikki menee hyvin kannaltasi!!
- auts!
Minusta teidän ero on teidän ero, mitä sitä paisuttaan ja hehkuttaan muille. Helpompi toipuakin sitten koko prosessista kun ei koko suku ole surkuttelemassa, että miten olet joutunut "toiseksi". Mutta jos sääliä haluat, kerro sitten laajemmallekkin, mutta minä en niin tekisi. Onhan se kipeää tietää tulleensa petetyksi,mutta tsemppiä sulle kuitenkin. Ihana kesä tulossa, anna sen "pukin" mennä.Mutta älä lapsille hauku lasten isää koskaan.
- ensisijassa ole
säälinsaamisesta kyse, vaan siitä että tuommoisessa tilanteessa petetty on pienten lastensa kanssa tosi heikoilla eli hän tarvitsee kaiken sen avun, mitä ulkopuoliset voivat antaa kun itse ei jaksa, kykene, pysty tai osaa; lastenhoitoa, käytännön asioita kuten kaupassakäyntiä tai muita asiointeja, neuvoja, keskusteluapua, ymmärrystä, olkapäätä, synkkyydestä ylös vetämistä, mielen piristystä...kaikkea sitä, millä ihminen pysyy järjissään ja toimintakykyisenä. Avun tarvetta ei kannata aliarvioida tuossa tilanteessa.
- Nimetön
Moi neljä vuotta jatkunut seksisuhde haloo ! Vielä ymmärtäisi jossain humalassa tapahtunut pettäminen. Miehesi ei arvosta sinua Naisena eikä Äitinä jatkaessaan suhdetta aivot sijaitsevat peniksesssä . Tottakai kerrrot miten asiat ovat ihmisille ethän sinä ole tehnyt mitään väärää. Miten voisit enään luottaa mieheesi valehtelijaan ja paskanpuhujaan. Ilman muuta kokoa itsesi ja miehesi heti VOIMAA SINULLE JAKSAMISEEN.
- No huh huh ...
Jatkaessa suhdettasi pettävän miehesi kanssa kerrot että pettäminen ym on oikea tapa toimia parisuhteessa.(Mahdollisesti terkkuja tulet saamaan miehesi seksisuhteista). En jatkaisi suhdetta. Lapsesi ovat pieniä, heille ei tarvitse kertoa syytä MIKSI. Eivät pysty ymmärtämään vielä syy-yhteyttä eroon. Ja miksi sukulaisille tulisi kertoa jotain muuta kuin miten asiat oikeasti ovat menneet? Valheella lyhyet jäljet. Oletko varma ettei kukaan ole tiennyt miehesi seksisuhteesta. Aukaise jo silmäsi usvasta ja ala elämään omaa elämää, jotta jaksat pitää huolta lapsista.
- saman kokenut kun aloittaja
Juu olen sitä mieltä että Anteeks voi antaa muttei unohtaa ja luottoo on turha kysellä :) kukaan meistä ei ole täydellinen ja aikaa se vie että siitä toipuu....
- valehdella..!
Koska koko länsimainen elämä perustuu valheeseen... Ja olisihan se noloa myöntää sukulaisille tulleensa noin törkeesti kusetetuksi. Otan osaa...
- joooooooooooooo
no tottakai eroat heti ja kerrot kaikille eron syyn ja mielellään vaikka lehtien palstoilla niin saa koko suomi tietää minkälainen miehesi on, ei muuta kuin nimi ja naama esille niin ei se montaa kertaa petä.
- Pitäisi kertoa
Mielestäni mahdollisen eronne syyt eivät kuulu sukulaisille, ei sinun eikä miehesi. Jos sukulaisenne ovat tarpeeksi älykkäitä, he eivät myöskään kysele tai työnnä teitä uudestaan väkisin yhteen. Eri asia on, jos haluat purkautua asiasta, mutta ymmärtääkseni sinulla on jo ystävä, joka sinua varmasti kuuntelee.
Myöskin yhdessäeläminen tapahtuneen jälkeen tuntuu käsittämättömältä tai sitten olet erittäin suurisydäminen ja anteeksiantava ihminen, ehkä sinisilmäinenkin. Mutta valitettavasti ihminen joka lyö, lyö aina ja sama pätee pettämiseen. Silti hiukan ihmetyttää, miksi miehelläsi on ollut suhde samaan naiseen 4 vuotta... Ehkä hän ei halunnut satuttaa sinua, osoitus sekin jonkinlaisesta rakkaudesta? Ehkä toinenkin nainen luuli olevansa se ainoa...
Teet niin tai näin, toivon että pystyt elämään päätöksesi kanssa.- ja pahasti
Arvelusi siitä, ettei mies 4 vuoden jatkuvalla pettämisellään halunnut satuttaa satuttaa vaimoaan ja että se olisi ollut puhtaasti rakkaudellinen teko, on kyllä paras vitsi, jonka olen tähän asti kuullut :)))) Saahan niitä asioita selitellä vaikka miten päin, mutta mieti nyt kuitenkin pikkusen mitä tulit kirjoittaneeksi.
Mielestäni tuommoinen teko osoittaa mitä suurinta naisvihaa ja halveksuntaa sekä naiseutta että äitiyttä kohtaan. Rakkautta riittää tuollaisella miehellä korkeintaan itselleen jaettavaksi. - - nauroin ihan oikeasti
ja pahasti kirjoitti:
Arvelusi siitä, ettei mies 4 vuoden jatkuvalla pettämisellään halunnut satuttaa satuttaa vaimoaan ja että se olisi ollut puhtaasti rakkaudellinen teko, on kyllä paras vitsi, jonka olen tähän asti kuullut :)))) Saahan niitä asioita selitellä vaikka miten päin, mutta mieti nyt kuitenkin pikkusen mitä tulit kirjoittaneeksi.
Mielestäni tuommoinen teko osoittaa mitä suurinta naisvihaa ja halveksuntaa sekä naiseutta että äitiyttä kohtaan. Rakkautta riittää tuollaisella miehellä korkeintaan itselleen jaettavaksi.Edelisen vastaajan kommentti ihan oikeasti nauratti - noin naurettavaa tulkintaa tilanteesta en olisi voinut kuvitella edes tälle palstalle.
Siis, että joku pitäsi salasuhdetta pelkästä rakkaudesta vaimoonsa... siis apuuuuuva, mihin tämä maailma on menossa!!!!???? Kammottavaa, että täällä esitetään tällaisia ajatuksia jonkinlaisina "neuvoina"!!! Siis yrittäkää hyvät ihmiset ajatella aivoillanne, ennen kuin tänne kirjoitatte, kun ne aivot meille on kerran sitä varten annettu!!!
- ja kerran
eronneena sanoisin että anteeksi voi antaa mutta unohtaa ei koskaan.On toisarvoista kertoako jotain ykstyiskohtia vai ei.Pettäminen on aika yleinen syy eroihin.Ota homma haltuun ja tee omat päätökset asian suhteen äläkä mieti mitä muut ajattelevat.Jos päätät erota niin pidä lapset niin etteivät tunne myöhemmin syyllisyyttä eroon.Toivotan onnea sinulle!
- Jo toinen ero
Nyt otin eron miehestäni kun sain tietää hänen pettäneen minua kun olimme saanet tytön niin melkein heti...Kun kerroin asian sukulaisilleni niin päätin heti myös kertoa syyn tähän päätökseeni!Ensimmäinen mieheni petti minua koko avioliittomme ajan ja lasten takia ensin yritin antaa anteeksi mutta kun se jatkui niin päätin että eroan ja se oli todella raskasta niin minulle kuin lapsillekin,mutta selvisimme siitä ja olin jonkinajan päästä tyytyväinen päätökseeni koska elämä alkoi olemaan paljon helpompaa kun ei tarvinnut miettiä missä mies on...Silloin en ensin kertonut todellista syytä ja sain kuulla miehen selitelleen muille että minä olisin ollut syy eroomme,silloin otin asian esille ja sain hyvää tukea ja palautetta sukulaisiltani!Nyt olen onnellinen että kerroin heti suvulle miksi en jatka tätä liittoa...Mies kun pettää kerran se pettää myös uudestaan kun saa tilaisuuden ja niin myös kävikin heti kun olin viikonlopun kaverillani miettimässä mitä tekisin...mies oli ollut kotonamme toisen naisen kanssa niin että poika oli yllättänyt yöllä....oli siinä selittelyä miehellä kun poika(4v) "kertoi" äidille....Mutta jaksamisia ja tiedän sinun tekevän oikean päätöksen niin itsesi kuin lastenkin kannalta jos otat eron ja kerrot suvullesi totuuden!!!!
- Emännyys
Hei!
Ensiksikin haluan kertoa sinulle, että olin itse lähes samanlaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten. Miehelläni oli ollut useita naisia ja minä pönttö olin luottanut häneen ja lapsiakin oli kaksi ihanaa pientä tyttöstä.
No, painajainen alkoi kaiken selvittyä. Osasta aikaa en muista mitään, kaikki oli kuin sumua. Mieheni uhkaili minua kaikin mahdollisin tavoin, ymmärrettävästi häntä pelotti ero ja syiden selviäminen muille.
Sulattelin asioita pari vuotta ja tiesin,
ettei meillä ollut tulevaisuutta yhdessä. Sanoin haluavani erota. Nyt mieheni teki mitä vain, jotta olisin muuttanut mieleni. Hän itki ja rukoili. Olisi lähtenyt jopa terapiaan.
Minun tunteeni häntä kohtaan olivat totaalisen kuolleet. En tuntenut vihaa, katkeruutta, surua enkä edes pelkoa uudesta tulevaisuudesta kahden lapsen kanssa.
Sukulaisille en kertonut sanaakaan eromme syistä. Näin lupasin miehelleni joka jäi heidän keskelleen samaan kylään asumaan. Mielestäni näin oli parempi. Appivanhemmilleni kävin yksin kertomassa erostamme, kun mieheni ei uskaltanut. Sain samalla reissulla syyt perheen hajoamisesta omille niskoilleni ja anopin vihat. Pidin silti lupaukseni, enkä kertonut mitään.
Oli tiukka paikka jättää entinen suku 16 vuoden jälkeen. Olimme exän vanhempien kanssa hyviä ystäviä. Näin heitä sattumalta kaupassa pari vuotta eron jälkeen ja itku siinä tuli...
Kaikenkaikkiaan olin ja olen edelleen tyytyväinen että en puhunut asioistamme mitään. Välit säilyivät parempina exäänkin ja tämä on lasten kannalta tärkeää jos ero tulee. Vaikka kosto olisikin suloinen, on parempi kaikkien kannalta kun omat asiat pidetään omina. Eiväthän sukulaiset ole olleet siinä pettämisessäkään mukana! Ja kylillä kuulee aina juttuja...totuus paljastuu ennenpitkää muutenkin.
Voimia Sinulle! Kyllä kaikki järjestyy, tavalla tai toisella.
Itse olen onnellisempi kuin koskaan ja entinen elämä tuntuu välivaiheelta elämässäni. Lapset ja ex tapaavat säännöllisesti ja molemmilla meillä on uudet "sopivammat" kumppanit. Elämä kantaa. - Ironlady
Olen pahoillani puolestasi.Miehesi taitaa olla heikon itsetunnon omaavia reppanoita,jotka sitten tollasilla teoilla pönkittää omaa itsetuntoaan ja miehistä arvoaan.Ikävä kyllä noi ominaisuudet "paranee" harvoin vaan säälittävä pikkupoikamaisuus säilyy läpi elämän.Jos vain pystyt jatkamaan liittoa hänen kanssaan,niin jatka.Käsittääkseni hän on kuitenkin ollut sinua kohtaan lempeä ja kiltti fyysisesti,hoitanut osaltaan perheen yhteisia asioita, kiinnostat häntä myös naisena,koska teillä on kaksi lasta.Eihän miehesi koskaan tuosta kahden naisen-syndroomastaan pääse,mutta lastenkin takia vois olla parempi jatkaa.Anteeksi ehkä pystyt antamaan,mutta et koskaan unohtamaan,henkinen pettyminen viiltää lopun ikääsi,sen tiedän kokemuksesta,olette yhdessä tai ette.Jos sinulla on hyviä ystäviä,joilta voit saada vertaistukea,niin puhu heille edes jotakin,mutta kaikkea ei koskaan kannata paljastaa kenellekään.Suku on se kaikkein pahin osio näissä tilanteissa,valitse tarkoin,mitä puhut heille,jos päätätte kuitenkin erota,sillä ne puheet saattavat kääntyä pahastikin sinua vastaan. Onnea matkallesi,päättyy se sitten eroon tai sovintoon.
On aivan turha salata sukulaisilta eron syytä. Ethän sinä tilannetta ole kokoon keitellyt.Asian voi hyvin kertoa molemmin puolin sukulaisille.Mitä lapsiin tulee, niin jokainen järkevä aikuinen tajuaa miten asiasta voi lasten aikana puhua. Isä on isä lapsille koko elämän ja omasta kokemuksesta eron syyt eivät lapsia kovin liikuta. Minä katsoin pettämis rulettia noin vuoden ja toinen osapuoli kärähti siinä aikana kertaa kolme. Vannoi aina kerran olevan viimeinen mutta usko loppui. Ylestää ei kai saisi, mutta uusiminen taitaa olla yleisempää kuin pettämisen loppuminnen. Voimia ja hyvää kevättä,riippumatta mihin päätökseen päädyt.
- petetty myös
Parivuotias ei nyt tuosta pettämisestä vielä edes juuri ymmärrä, vaan ennemmin aistii ilmapiirit, joten en usko, että tuon ikäisen lapsen kuullenkaan asiasta asiallisesti puhuminen kovin pahasta on. Eri asia on, jos isää haukkuu ja huutaa jne.
Minä ainakin kerroin eromme syyn täysin molemmille puolille sukua. Minä en suostunut ottamaan minkäänmoista syytä siitä, että olisin jättänyt vakavasti sairaan miehen. Mies meni sittemmin vielä tämän petturikumppanin kanssa naimisiin, joten viimeistään siinä vaiheessa on varmasti suvulle realisoitunut tämä toinen nainen.
Mitä tuohon uudelleen pettämiseen tulee, niin noin 95% pettäjistä uusii tekosensa, joten aika ohuen hiuskarvan varassa on se, että homma loppuis. Pelkään pahoin, että mun exälläkin homma jatkuu, nyt ei tietty enää petä mua, mutta onhan se ikävää jos lapsilla on kovin monta äitipuolta tai jos isä sekoittaa päänsä jatkuvilla sivusuhteilla. Ei kai kukaan niitä iät ja ajat kestä menemättä itse rikki?
- on oikein
Olen ollut hieman vastaavassa tilanteessa kolme vuotta sitten ja kaksi viikkoa mietittyäni päätin että kerron rehellisesti. Kerroin vain eron syyn läheisille, en mennyt yksityiskohtiin. Sain apua ja läheiset ymmärsivät eikä asioita tarvinnut kaivella tai ihmetellä. Pidän edelleen yhteyttä exän äitiin ja välit säilyi häneen todella hyvin kun hänkin tiesi totuuden. Vain totuus on hyvä kaikissa asioissa kunhan muistaa ettei lisää siihen mitään eikä tee sitä mustamaalatakseen toista. Toivon sinulle jaksamista.. tästä kun ja jos selviät niin selviät elämässä mistä vain. Siunausta sinun ja lastesi elämään.
- PUUKOTETTU
Hei!
Kannatan rehellisyyttä kaikissa asioissa.
Kehoitan kertomaan niinkuin asia on, mutta ei syyttelyä eikä osoittelua. Kukin tehköön johtopäätökset itse.
Suku on siinä mielessä pahin, että se suojelee omiaan.
Veri on vettä sakeampaa.Nimimerkillä kokemusta on, vaikka tekis rikollistakin.- tai yksi versio vain
Tämä on yksi versio, näkökulma, miten voi menetellä vastaavassa tilanteessa. Meillä mies jäi kiinni lyhyehköstä suhteesta jokunen vuosi sitten, lapset oli silloin pieniä enkä nähnyt eroa mahdollisena, ja edelleen eletään yhteistä arkea. Aloittajaa tosin on vedetty huomattavasti pidempikestoisesti linssiin... Kadun aina välillä sitä, etten silloin lähtenyt, koska luottamusta en ole noin kolmessa vuodessa vielä saanut rakennettua takaisin ja ehjäksi.
En silloin kertonut hänen vanhemmilleen, ajattelin että voi itse kertoa jos haluaa. Omalle äidilleni olen asian jossain vaiheessa kertonut kun on ollut muutenkin vaikeaa, mutta muuten lähes koko suku on aika autuaan tietämätön ja saa ollakin... Ellei sitten mies itse halua kertoa.
Ainoastaan mieheni sisarukset tietävät, koska alkoivat ruotimaan liittoamme ja sen tilaa, että miten menee niin ja näin, syyttivät minua vaikeuksista ja että olen epäluotettava ym., silloin kerroin (mieheni läsnäollessa) ja tukin heidän suunsa, enkä ole kertomista katunut, tietävätpähän ihanan veljensä pimeät puolet ja ehkä osaavat olla syyttämättä minua ihan kaikesta.
Mutta joka tapauksessa, jokainen tekee omat valintansa itse, minä olen ajatellut, ettei ns. mustamaalaamisella, vaikka se olisi totuuden kertomista, voita mitään, ja isompi häpeä miehelle jos itse joutuu joskus kertomaan. Ja hittojako se sukulaisille kuuluu, mitä kukainenkin tekee elämällään.
- selväksi ensin
Perheelle tuo kysymys Miksi? tulee mieleen ja todennäköisesti sen esittävätkin jossain vaiheessa. Jos olet kuitenkin itse jo sinut asian kanssa, kannattaa olla pahoittamatta enää toisten mieliä ja saada huutoa aikaiseksi.
Jos eroatte, niin voittehan selittää, että olitte hiukan eri vaiheessa elässännne tai huomasitte kasvanneenne eri tahtia parisuuhteessa.
Meillä kävi sama juttu heti avoliittomme alussa, mutta sovimme epätavallisesti asian niin, että olimme vapaita myös näkemään muita vaikka olimmekin yhdessä. Näin on mennyt jo parikymmentä vuotta ja rakastan miestäni yhä ja seikkailujen jälkeen olemme nyt vielä tiiviimmin yhdessä, emmekä enää kumpikaan tunne tarvetta etsiä uusia kontakteja. - tarkkaan
se on niin että kerran pettää ni pettää uudestaan annat anteeksi tai et.ex muija petti monta kertaa ja se oli sama puhu miten vaan ni ei pystyny lopettamaan.
- hikinen suolenpätkä
Kertonu kaikki miten voi toista väärin kohdella ja olla paska toiselle ...totuus aina ensin
- diosa
Jos pystyy elämään useita vuosia tuollaista kaksoielämää, niin miehessä on jotain vikaa. Ei muuta kun terapiaan ja diagnoosia pesee... ja samaisen ongelmakarkoituksen kautta voi nousta uusi toivo hitaasti muuttuvasta miehestä. Time-out olisi hyvä tapa kokeilla kestääkö miehen kantti omien varjopuoliensa hyväksymistä. Kyseessä on dr. jekyll/mr. hide- tyyppinen ilmiö, joka kuvaa sitä kuinka oman persoonan toisen puolen olemassaoloa ei voida hyväksyä, vaan eletään (ja salataan edelleen) se toisessa suhteessa. Tutustu psykologian opuksiin, löydät neuvoja paremmin kuin näiltä palstoilta. Täällä jengi jakautuu puolustajiin ja vastustajiin, ja tunnet olosi yhä epävarmemmaksi. Kommunikaatio on aina kuitenkin ensimmäinen askel eteenpäin: onnea matkaan! Voit kommentoida viestiäni, vastailen kun jaksailen ;)
- tarvitaan kaksi
Ihmettelen miksi vain miestä syyllistetään pettämisestä. Pettämiseen tarvitaan kaksi.
Kyllä naisetkin voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä omaa käyttäytymistään. Jos tietää toisen olevan varattu, niin pitäisi olla kanttia sanoa, että menepä perheesi luo.
Pettäminenhän jatkuu tasan niin kauan, kun niitä halpamaisia naikkosia riittää.
Annetaan siis varattujen olla varattuja, eikä hajoteta toisten perheitä. - hiukan väärin
tarvitaan kaksi kirjoitti:
Ihmettelen miksi vain miestä syyllistetään pettämisestä. Pettämiseen tarvitaan kaksi.
Kyllä naisetkin voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä omaa käyttäytymistään. Jos tietää toisen olevan varattu, niin pitäisi olla kanttia sanoa, että menepä perheesi luo.
Annetaan siis varattujen olla varattuja, eikä hajoteta toisten perheitä.Kyllä sitä kaksoiselämää eletään ihan yksin ja salaa niin, ettei toiset vain saa tietää niistä molemmista elämistä. Sillä tavalla on tässä esimerkkitapauksessammekin käynyt.
Sitä emme tosin tiedä, onko tämä sivunainen elänyt yksöis- vai kaksoiselämää tykönään, mutta se onkin eri tarina.
Mutta niin kuin maankuulu edesmennyt lauluntekijä totesi, että ihmettelee ihmisiä, jotka pystyvät kaksoiselämään, kun itse ei saa kunnolla eletyksi tätä yhtäkään. - kuin
Annetaan siis varattujen olla varattuja, eikä hajoteta toisten perheitä.mies ei itse pettämistään päättäisi, vaan toinen nainen tulee ja vie väkisin...
P****t mä sanon. Juu en kunnioita niitä toisia naisia sen enempää kuin pettäviä miehiäkään, mutta toisaalta, jos noilla naisilla ei ole omia puolisoita, he eivät varsinaisesti petä ketään.
Esim. minä olen tullut petetyksi ja kyllä se oli ihan ex-mieheni oma tahto hyppiä vääriin vällyihin, eli hän minut petti. - - olitko se sinä
Annetaan siis varattujen olla varattuja, eikä hajoteta toisten perheitä.Yksi henkilö riittää pettämiseen, tässä tapauksessa mies. Hän pettää vaimoaan. Salarakas ei petä ketään.
Oletko sinäkin pettäjä, joka pistää syyn salarakkaan niskaan - syyttää väärää puuta. Eli aina joku toinen on syyllinen, kunhan en minä.
Vain narsistinen ihminen ajattelee näin tunteettomasti.
- paisuttelematta
Tottakai totuus on kysyvälle kerrottava, sillä jokainen vastaa tekosistaan. Mitä rauhallisemmin sen saat ulkopuolisille kerrottua (vaikka sydän olisi huudosta halkeamaisillaan), niin se on aina parempi oman itsesi selviytymisen takia.
Minulla on siitä rankka kokemus, kun niin sydämellinen ja aina ihastuttavana herrasmiehenä tunnettu mieheni jäi kiinni vuosia kestäneestä suhteesta, ja löytyipä niitä penkomiseni jälkeen muitakin suhteita. Tälläinen persoona osaa olla niin vakuuttavan aito valehtelija, että se on aivan uskomatonta. Minä en jäänyt hänen kynnysmatoksi, otin eron.
Minusta se on täysin itsensä alentamista, jos alat selitellä ihmisille että kasvettiin erilleen!
Pienet lapset ja se työ mitä joutuu tekemään heidän kanssaan. Tosi totuus on että miehesi ei ole vielä kasvanutkaan VASTUULLISEKSI AIKUISEKSI, valitettavasti. Mitä päätöksiä sitten teetkin, niin voimia sinulle, usko että elämä kantaa aina! - että nyt
pitää erota, kun tuo mies on pettänyt minua jo 4 vuotta ja haluat joskus löytää uuden, joka on uskollisempi..Näin vaan kerrot.
- Jussi vaan
Olet varmasti juuri nyt heikoilla ja mielialasi menee ylä ja alamäkeä, niin luulen. Uskoisin, että olisi sinulle ja kaikille osapuolille parasta, että kerrot asiat niin kuin ne on. Jos nyt et kerro ja miehesi kertoo valheita sinun tietämättä, niin uskotaankohan sinua myöhemmin? Lapsesi kyllä ehtii unohtaa sen ja jos miehesi haluaa säilyttää isä lapsi suhteen niin senkin on rakennuttava rehelliselle pohjalle. Lapset pystyy antamaan anteeksi kaiken muun mutta ei sitä että niille valehdellaan. Suosittelen että kerrot totuuden, sitä muutamatta, siihen mitään lisäämättä, mutta ihan kaikkea sinun ei ole pakko kertoa.
Voimia toivotellen. - tietää asian
Ainakin miehesi lähipiiri ja tämän toisen naisen lähipiiri myös. Noin pitkän salasuhteen jälkeen se on melkein kaikilla muilla tiedossa paitsi ei puolisolla. Sillä totuus tulee yleensä puolisolle mahdollisimman viimeisenä. Se on jo sitten ihan sama mitä sukulaiset siitä sanovat. Molemmat suvut tukevat omaansa. Anopille on paras kertoa oikea totuus, ajatelkoon sitten mitä haluaa.
Minullekin aikoinaan totuuden tultua lopulta julki, niin ex-mieheni miestyökaveri sanoi että hän on jo niin kauan katsellut sitä, että eroa heti siitä miehestäsi. - Nainen 79
Hei!
Parisuhde on kahden ihmisen asia, joten miksi erokin ei voisi olla niin?
Jos joku alkaa painostamaan takaisin huonoon suhteeseen tai kyselemään asioita niin aina on oikeus sanoa että se on yksityisasia eikä kuulu muille.
Ja sitä paitsi kukaan kun ei voi toisen elämään elää niin mitä sitä kukaan painostamaan takaisin huonoon suhteeseen. Eikö painostukseen riitä että siinä suhteesssa ei ole hyvä olla ja se elämä ei ole sellaista jota haluan elää. Jokainen meistä kuitenkin vaan elää kerran ja miksi pilata sitä yhtä ja ainoaa elämää jonkun luuseri väppänän kanssa.
Ja mitä tuohon syyttelyyn tulee niin synnitön heittäkööt ensimmäisen kiven.
Voimia! - pettää toistekin..
niin se vaan on! ja kohdallasi ei ole kysymys kerrasta. neljä vuotta!! voitko oikeasti antaa tuollaista anteeksi?
jos saan antaa vinkkiä/neuvoa, niin jätä se hurmuri. vaikka lapsenne ovatkin noin pieniä niin ei tuollainen ole mikään parisuhde, kumppanisi ei ole reilu eikä luottamuksen arvoinen. jos sukulaiset kyselevät erostanne, tietenkin se on oma asianne mutta itse kyllä antaisin heidänkin ymmärtää minkälaisen ihmisen kanssa olet ollut ja silloin eronnekin on ymmärrettävä. tämän miehen sukulaiset kyllä ansaitsevat kuulla minkälainen hän todellisuudessa on, yhtälailla kuin omankin perheesi!
surullista mutta totta että todella monet suhteet päätyvät eroon ja ainakin minä koen että ansaitsisit paljon parempaa kuin pettävän miehen! vai oletko valmis käymään saman läpi uudelleen kun hän jää kiinni taas? - Viisaskin saa olla
On ihan hyvä että sulla on ystävä jolle voit kertoa pahasta olosta, vihasta ja katkeruudesta. Mutta älä vaan mene kertomaan julkisesti.
Mä itse kerroin sukulaisille yms. että nyt erotaan, ja ollaan yhdessä sovittu että eron syy on meidän kahden välinen asia. Seuraus tästä on ollut että lapsien on ollut NIIN paljon helpompi olla, kun kenneläkään ei ole oikeutta sättiä ei isää eikä äitiä.
Ne sättimiset ja itkemiset on tehty luottoystävien kanssa ja luottamuksellisesti.
Kannattais aina muistaa että sullakin on kaksi pientä lasta, jotka eivät kertakaikkiaan VOI erota teistä kummastakkaan. Ja näiden lapsien vuoksi te tulette olemaan toistenne elämässä läsnä ian kaiken. Ei siis kannata ryhtyä revittelemään julkisesti jos yhtään ajattelee lapsia jotka ovat tianteeseen täysin syyttömiä.
ps. mun exällä oli uusi jo ennen eroa ja mä olen kyllä sitä mieltä että jos me oltais oltu onnellisia, niin ei siihen ois kolmatta mahtunut. Itse siis olen omasta sopastani osan keitellyt.- s-ilja
Luepa uudelleen ap:n viesti. Mies voi olla onneton avioliitossaan, mutta se, että hän aloittaa sivusuhteen jo ennen lasten laittoa avioliittoon on kyllä jo melko pöyristyttävää.
Kun kuulee tällaista, ei ensimmäiseksi tule mieleen ajatella, että vaimo taitaa olla mäntti, "keittänyt oman osuutensa sopasta". Kyllä tollanen pistää lähinnä miettimään, millainen patologinen tapaus mies alunalkaenkin ollut. Viaimon hankaluus on siinä vaiheessa sivujuonne.
- eron kokenut mies
Kerro vaan niin ei tarvii selitellä mitään, itse kun erosin niin oli paljon helpompi jatkaa elämää, kerrottuani lähipiirille.
- Hankkikoon jokainen oman ...
Hei!Olen kokenut vastaavaa ja en todellakaan lähtenyt kertomaan kenellekkään ulkopuoliselle eromme syitä! AVIOERO EI OLE SUKULAISTEN ASIA VAAN PARISKUNNAN VÄLINEN ASIA!!Siinä ei sukulaisten kommentteja tarvita vaikka ne niitä kyllä väkisellä tuputtavatkin! On ihan tarpeeksi kestämistä itse kriisissä joten ei ketään ulkopuolisia lukuunottamatta ns. asiantuntijoita joita mekin käytimme nimittäin avioliitto/perheneuvolan ihmisiä. Nyt olemme selvinneet taas normaaliin arkeen vaikka työtä se teetättänyt puolin ja toisin. Mutta eihän elämä ole aina ruusuilla tanssimista ja parisuhteen eteen pitää joskus varautua tekemään töitä enemmän kuin tuntuisi jaksavankaan ja sukulaiset vain sotkevat asiat enemmän jos pääsevät sekaantumaan niihin. Tämä on minun kokemukseni ja mielipiteeni. Perheneuvolan ihmiset tekevät todella arvokasta ja raskasta työtä. He auttavat katsomaan asiaa myös tavallaan eri kantilta mutta kuitenkin puolueettomasti toisin kuin sukulaiset. Voimia teille ja AINA KANNATTAA YRITTÄÄ PELASTAA PARISUHDE JA SIINÄ SAMALLA KOKO PERHE!!Mutta ei kenekään "kustannuksella" vaan siten että kaikilla on hyvä olla. Se on mahdollista jos molemmat tekee työtä asian eteen!!Tsemppiä ja aurinkoista kevättä!!! Aurinko paistaa sinne risukasaankin! Usko pois!!! Kun minä selvisin ja meidän perhe selvisi niin uskon että monet muutkin selviävät!! Itsetuntokin alkaa olla taas entinen vaikka se oli todella poljettu lokaan, mutta pikkuhiljaa elämä voittaa!!!Minä näen aina "punaista" kun sukulaiset yrittävät jollakin tapaa puuttua pariskunnan keskeisiin asioihin se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti!!!
- Nimetön
Ilman muuta jätät miehesi. Mahdollisimman pian. Et kuitenkaan koskaan pystyisi unohtamaan sitä törkeyttä mitä hän sinua kohtaan teki. Mitä pienemmät lapset ovat sitä helpompi on heidän suhtautua uuteen tilanteeseen. Itse olen kokenut saman tilanteen. Minulla meni vuosi ennenkuin jotenkin hyväksyin itseni. Minua säälitti kun olin ollut niin sinisilmäinen raukka. Luotin vain mieheeni täysin. Lapseni itkivät kovasti kun isä muutti pois. Kerroin heille kaiken täysin rehellisesti ja avoimesti ja tiedän että nyt 7n vuoden jälkeen kun lapseni ymmärtävät, he kyllä ymmärtävät tilanteeni. Tuen täysin heidän isä lapsi suhdettaan. Lapseni voivat hyvin ja ovat onnellisia uudesta miesystävästäni ja onnellisia kun saavat olla isänsä luona. Ja itse olen onnellinen! Nyt olen vapaa vaikkakin varattu :) !
- epes12
kuvittele jos täällä joku mies valittas ,että hänen vaimonsa on pettänyt häntä neljänvuoden ajan , niin saisiko hän myötätuntoa ....vastaan ,että ei, hänelle lauottaisiin tähän tapaan että ....olet surkea rakastaja, nahjus sinisilmäinen, vaimosi ei ansaitse tuollaista "luuseria...tuskin sinulla ees seisoo....yms...yms. Elikä ,tee ihan oman harkinnan mukaan, ei ole vain yhtä ja oikeaa tapaa elää/ hoitaa asioita! Luulen että miehesi ei ole kumminkaan mikään monsteri, vaan hellyyden kipeä ja seksuaalisesti virittynyt "pakkaus" oisko hänen pitänyt mennä puutteessaan runkulle.? You know !-)
- oman käden oikeus
Mitä pahaa on runkkaamisessa. Itse kärsin pihtaavasta avoimiehestä, mutta en silti voi mennä jakelemaan persettä kylille. Mies ei halua, että olen muiden kanssa. Kyllä se on naisenkin tyydyttävä oman käden oikeuteen.
- oloneuvos AR.
...puutteessa *unkulle, ja nyt kaduttaa.
Etpä olisi paljon selvemmin voinut omaa tialnnettasi kuvata.
- Mediterranean
Nyt sulla olis mainio tilaisuus maksaa potut pottuina. Hanki itsellesi paremman näköinen ja nuorempi rakastaja kuin mitä miehesi on. Kosto on nii-in suloista! Saat todennäköisesti rakastajaltasi paremmat orgasmit kuin mitä miehesi pystyy sinulle antamaan. Jos äijäsi tulee sulle vinkumaan jotain, niin käske sen suksia kuuseen.
Ei muuta kuin seuranhakuun:
http://treffit.suomi24.fi/ - sinä kerot
ajan tullen mikä oli todellinen syy...
et lähde heti repostelemaan asiasta suvulle, ystäville.vaan MIETIT!!
oletko valmis eroamaan, nielemään syrjähypyt yms. sinunkhan elämästä on kyse..ole ITSEKÄS..tässä tilanteessa jos jossakin sinulla on siihen oikea syy ja mahdollisuus.
hoida homma mallikkaasti niin saat kaikkien sympatiat puolellesi - tuollaista luuseria?
Mies ei kuitenkaan itse kerro asiaa. Sulla on jo tarpeeksi pureskeltavaa siinä miten jaksat tuollaisen asian yli ja kenties lasten kanssa yksin. Älä ota enää turhaan syytöksiä vastaan!
Eikun annat mennä vaan! Tietääpähän sukulaisetkin millainen mies on. Ei tietenkään kannata vuodattaa ja haukkua, mut jos kyse tulee niin voi sen sanoa. En näe syytä, miksi ei.
Ja tuskin lapsesi tekevät tulevaisuudessa päätelmiä isästään puheiden perusteella. Lapsikin ymmärtää monia asioita ja osaa ajatella omilla aivoillaan, vaikka sille ei mitään juttuja kerrottais vanhemmistaan. Muistan itse lapsuudestani, että isän tekoja en katsonut läpi sormien ollenkaan, vaikka asioita minulle puheissa kaunisteltiinkin.
Lippu korkealle, sattuu saakelisti, mutta ei auta. Koita jaksaa lasten takia:) Voimia! - vaikeata on
Sanoisin, että ota ero ja kerro lähisukulaisille, ainakin appivanhemmille ja omillesi. Ja niille sisaruksille, joiden mielestä miehesi on "maailman paras isä ja puoliso".
Itse olen ollut avoliitossa yli kymmenen vuotta, meillä ei ole kuviossa kolmatta persoonaa, vaan vielä pahempi, alkoholi.
Avosiipan sisaret ylistivät veljeään maailman parhaaksi mieheksi ja isäksi, joilloin minun täytyi nauraa paskaisesti. Yhdelle sisaruksistaan avosiippa todellakin esitteli itsensä kännissä, se millainen silloin on, olimme heillä viikonloppukylässä jokunen vuosi sitten. Se sisar muutti käsitystään veljestään ja minusta (joka olin ollut vähemmän mieleinen miniäehdokas sukuun).
Avosiippa alkoi jokin aika sitten kännissä ollessaan uhitella ja kehoitti minua muuttamaan, omasta talostani. Lupasin muuttaa ja viedä pojan mukanani, kunhan maksaa talosta niin paljon, että saan kaikki velat pois. Kerroin summankin. Sen jälkeen mies ei ole asiasta maininnut, kun tajusi, ettei hän sellaisia summia mitenkään saa mistään, luottotiedoton mies.
Hänen sisarilleen laitoin sähköpostissa kertomuksen veljestään. Ettei tule sitten mitään yllätystä, jos hän uhkailunsa toteuttaa ja siitä sitten kännikavereittensa kanssa rappiolle päätyy.
Minun kanssani hän kulkee viikot työssä, usein viime aikoina myös viikonloput mennyt jossain mielessä työn merkeissä. Oikeastaan suhteemme on tällä hetkellä täysin taloudellinen. Tuin häntä aikaisemmin, kun hän oli työtön ja jopa yrittäjäkin, hänen tehtävänsä on maksaa nyt osansa kuluista, veloista. Suhteemme varmaan on aika paljon "kulissia", koska seksi ei juuri kiinnosta ukon viikonloppuryyppäyksen jälkeen. Viina on asia, jonka kanssa on vaikea kilpailla.
Jos kyseessä olisikin toinen nainen, herra olisi saanut lemput oitis. Saman tien olisin pakanut kamat ja laittanut oven ulkopuolelle vastaan, kun tulee kotiin.
Olen paljon keskustellut hyvän ystäväni kanssa mahdollisesta eroamisesta, hän sanoi, kuten itsekin olen ajatellut, että kun se aika koittaa, jos koittaa, tiedän sen takuulla silloin, milloin erotaan. Milloin tilanne on se, ettei sitä enää sellaisena kestä, vaan tahtoo muutosta.
Itselläni on velkainen omakotitalo, eron tullen se olisi pistettävä myyntiin ja hankittava jostain uusi kämppä. Toistaiseksi olen vielä jaksanut tässä suhteessa, tätä elämää, mutta enhän voi mitenkään tietää tulevasta, kentis ensi viikolla on paremmin tai sitten pahemmin, aika näyttää. - saman kokenut
Vaikka kuinka harmittaisi niin yksityiskohdat ei kuulu sukulaisille yms. Toivottavasti löytyy vaikka yksi oma, läheinen ystävä, jolle voit puhua, mutta ei muille asioiden kertominen omaa tilannetta helpota-se on käytävä läpi ajan kanssa. Elämä jatkuu, aina, vaikka kuinka vaikealta tuntuisi. Olet onnellinen, kun sinulla on lapsia, hienoa, että pystyt jo nyt ajattelemaan heidän tunteitaan. Vaikka heidän isänsä olisi kuinka surkea mies sinulle, niin lapsilla on oikeus noin pieninä olla tuollaistan asioiden ulkopuolella ja isällä oikeus lapsiinsa.
Jos ero tulee, on se myös sinun etusi ja helpottaa, että isä tapaa lapsiaan eikä heidän välejään sotketa.
Sukulaisille voi aina sanoa ettei asit ole niin yksinkertaisia, kyllä he ymmärtävät ilman jokaista yksityiskohtaakin asioiden laidan. - parisuhdeasia
Eron syiden yksityiskohtia ei kuulu missään nimessä levittää sukulaisten tietoon. Nämä ovat täysin parisuhteen sisäinen asia. Tällainen "likapyykki" on pestävä kotona. Erosta kannattaa tehdä mahdollisimman sopuisa ja kivuton jo lastenkin hyvinvoinnin ja tulevaisuuden takia. Lapset myös säästyvät ikäviltä juoruilta ja pahoilta puheilta tulevaisuudessa, kuten te puolisotkin, kunhan ymmärrätte että tietyt asiat ovat parisuhteen oma juttu. Muille voi sanoa esim. että "kasvoimme erilleen" tms. Toinen asia on, jos on tarvetta purkaa asiaa esim. terapeutille tai ystävälle, mutta yleensä ns. luottoystävätkin saattavat viedä asiaa eteenpäin, ja silloin jutut alkavat myös värittyä, ei välttämättä toivottuun suuntaan.
- ..näin se vain on
Miksi asiaa ei voisi kertoa ihmisille niinkuin se on, Vieläkö petosta pitäisi jatkaa?
Anna palaa vaan ja kerro asia niinkuin se on, olet silloin rehellinen myös itsellesi, eikä jää mitään sanomatta mitä sanoa pitää. Vuosien päästä todennäköisesti miettisit sitä kuitenkin, että miksi salailit ja suojelit tätä häntäheikkiä. Ei se siihen lopu. Hän on valintansa tehnyt. Suosittelen käydä tutustumassa narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla. Voi olla, että sieltä saat apua tuskaasi. Pakkaat kamat ja pakene vielä kun voit. Koita pitää kuitenkin lapsilla isä. He tarvitsevat isää, mutta sinä et tarvitse moista psykopaattia. - salata
Ei syitä tarvitse kirkossa kuuluttaa, mutta miksi ne pitäisi salata? Tälläinen "likapyykki" valitettavasti on niin likaista, että sitä ei ole pakko toisen yksin pestä. Pettäjä kun usein tahtoo edelleen vähätellä likaisuuttaan. Tässäkin tapauksessa, luulen, asia on tullut vahingossa selville.
Tuo kliseinen selitys: "erilleen kasvaminen" on kakkapuhetta ja vääristää totuuden, jos toinen on tehnyt kaikkensa perheensä ja lasten eteen, luottanut aviomieheensä.
Toivon tälle petetyksi tulleelle äidille paljon tukea ja apua, hyviä ystäviä, ammattiauttajia, että hänellä on voimia käsitellä vaikeaa asiaa, ei kiireellä eikä painostusten alla. Vaan rauhassa, omaan päätökseensä luottaen. - koska se tulee julki kuitenkin
Ei kannata alkaa kieriskelemään sukulaisille kerronnassa. Mutta jos he sitä kysyvät, niin lyhyt todellisuuden paljastaminen antaa itselle levollisen mielen. Totuuden kertominen voi tapahtua ilman hyökyjä, panettelua, syyttelyä jne. Ite olen toiminut näin ja hyväksi kokenut. Halusin että minäkin tulen kuulluksi, uskoivat sitten tai ei.
Sanotaan että totuus tekee vapaaksi
- kerroin kaikki
Samanlainen juttu oli minulla.Mä kerroin kaikille oman näkemyksen suhteestamme ja kerroin, että miehellä oli vuoden toinen nainen.Minä jätin hänet heti. En jäänyt enää hänen kanssaan, vaikka hän oli hyvä ihminen. Ei siis juonut tai ryypännyt.Olimme kaikille läheisille unelmapari.niin itsekkin luulin, että kaikki oli ihanaa kun meillä oli toisemme ja ihan poika.Mutta kun sain sukupuolitaudin kun hän oli opettaja naisen kanssa nainut ja
seurustellut.
Kyllä minulla oli häntä kohtaan suuret tunteet, mutta sisälläni jokin vain sanoi, että äkkiä pois.Hän ollut ihana isä pojalle ja olemme vuosien jalkeen hyvät kaverit. Kaikille hänen sukulaisilleen tietysti kannattaa kertoa. Mikä ettei. MItä sitä salaa..... - P.K.
Hei!
Oma mielipiteeni kysymykseesi on, että eivät teidän mahd. eron syyt kuulu esim. sukulaisille pätkääkään. Mitä tulee tällaisiin seksisuhteisiin, niin voin sanoa kokemuksesta, vaikkakin vapaan miehen kanssa, että se ei kannata. Seksisuhde on tuonut mulle ainakin pelkkää sydänsurua, koska se todellakin on vain seksiä, rakastumiselle ei sijaa. Luulen, että tosipaikan tullen miehesi jättäisi sen toisen naisen mutta luottamus on jo rikottu. Voimia sulle! - renttuihin
vanha sanonta jonka varmasti kaikki tuntevatkin miksi naiset rakastuvat renttuihin ja sitä saa mitä tilaa niin olen monesti huomannut että naiset eivät osaa oikein katsella miestä syvälle silmiin siksi naiset ovatkin tyhmiä ja siksi jää oikea mies sinkuksi olen monesti ajatellut että taivas että naiset ovatkin tyhmiä ei millään pahalla mutta olen näin huomannut vanhempani sanoivat että minun pitää osata pukeutua vaikka minä miten pukeudun ykkesiin niin ei naiset ymmärrä mitään sellaisesta siitä ne ymmärtää kun pukee revittyihin farkkuihin jossa perse näkyy paljaana ja paitakin olis ruuan tahroilla niin eiköhän nainen löytyis
- härkänainen
Hei!
Oma mielipiteeni kysymykseesi on, että eivät teidän mahd. eron syyt kuulu esim. sukulaisille pätkääkään. Mitä tulee tällaisiin seksisuhteisiin, niin voin sanoa kokemuksesta, vaikkakin vapaan miehen kanssa, että se ei kannata. Seksisuhde on tuonut mulle ainakin pelkkää sydänsurua, koska se todellakin on vain seksiä, rakastumiselle ei sijaa. Luulen, että tosipaikan tullen miehesi jättäisi sen toisen naisen mutta luottamus on jo rikottu. Voimia sulle! - Samassa veneessä
Hei, ei missään nimessä kannata kertoa mitään, kenellekään. Voitte sanoa, että eronne syyt ovat teidän kahden keskinäisiä asioita, jotka eivät kuulu muille. Fiksut ihmiset eivät kysele enempää. Miehesi on tehnyt ikävästi, ehkäpä suhde on ollut fyysistä laatua, ja suhde Sinuun, lastensa äitiin on varmaankin syvempi ja sillä tavalla kunnioittavampi, ettei hän ole voinut satuttaa Sinua tässä vaiheessa kun lapsennekin ovat aivan pieniä, spekuloida voi tietysti maailman tappiin. Kokemuksesta tiedän, että valitettavasti on mahdollista rakastaa kahta ihmistä samanaikaisesti, rakkautta on monenlaatuista, mutta me olemme itsekkäitä, emme voi sallia tällaista, haluamme olla niitä ainoita. Sanotaan, että kun parisuhde on kunnossa, siihen ei voi tulla ketään kolmatta väliin. Anna miehen mennä, kasvaa, mutta miksi syyllistää häntä kertomalla muille, hän varmasti kantaa syyllisyyttä niin kauan kuin elää! Vanha kansa sanoo: hiljainen syytös on kaikkein pahin.
- päinvastaista mieltä
Eroon johtaneet faktat on syytä lähipiirille ilmoittaa sen enempää asiaa laveasti selittelemättä. Jos petetty joutuu tämän likaisen työn yksin tekemään ja kipeän asian muille ilmoittamaan, on kohtuullista että lisätietojen antovelvollisuus siinä tilanteessa rajautuu minimiin. Petetty tuskin paljon jaksaa selitellä nöyryytystään. Mutta se hyvä puoli siitä on, että saa ymmärtämystä yli rajojen ja läheiset ihmiset tajuavat hänen henkisen tilansa ja osaavat auttaa kaikin tavoin; niin henkisesti, käytännön arjessa että mahdollisesti myös rahallisesti pahimman yli. Perheessä on sentään kaksi melkein vauvaikäistä pienokaista, joten monenlainen hätä on suuri.
- päinvastaista mieltä
Eroon johtaneet faktat on syytä lähipiirille ilmoittaa sen enempää asiaa laveasti selittelemättä. Jos petetty joutuu tämän likaisen työn yksin tekemään ja kipeän asian muille ilmoittamaan, on kohtuullista että lisätietojen antovelvollisuus siinä tilanteessa rajautuu minimiin. Petetty tuskin paljon jaksaa selitellä nöyryytystään. Mutta se hyvä puoli siitä on, että saa ymmärtämystä yli rajojen ja läheiset ihmiset tajuavat hänen henkisen tilansa ja osaavat auttaa kaikin tavoin; niin henkisesti, käytännön arjessa että mahdollisesti myös rahallisesti pahimman yli. Perheessä on sentään kaksi melkein vauvaikäistä pienokaista, joten monenlainen hätä on suuri.
- että antaisi
anteeksi moiselle kusipäälle. Neljä vuotta on lähes 1500 vuorokautta. Ja kaamea kasa tunteja. Jos ei mies tuossa ajassa tajunnut tekevänsä väärin, niin miten todennäköistä on, että rakkaus vielä teidän suhteessanne kukoistaa?
Kuvottaa pelkkä ajatuskin, että joku tuollaisen antaisi anteeksi. Mies kaatopaikalle vaan, ja kyselijöille voi tietty kertoa, että tämä asui vihreämmällä ruoholla 4 vuotta.
Lapsille ei tietty saa haukkua toista vanhempaa, turha hämmentää heidän tunteitaan. Ne kuitenkin menevät sekaisin jo mahdollisen (toivottavan) eron jälkeen.
Onnellisia hetkiä tulevaisuudessa! - Uhriko?
Narsistien Uhrien Tuki Ry:n sivuilla ja lue toisten kokemuksia sieltä. Jos tuntuu siltä, että monta kohtaa kolahtaa...jätä mies hyvän sään aikaan, se ei tod. näk. tuosta parane koskaan :(((
- jjoopu
sinun olisi parasta kertoa totuus myös sukulaisille, koska kuitenkin löytyy niitä jotka kyselevät sinulta useampaan otteeseen että miksi? Helpompaahan se sullekkin olis että tiedät kenelle olet sanonut ja mitä ja pystyt asiasta puhumaan kaikkien kans. Valehtelu ei kannata, siitä ei seuraa kuin harmia. onnea elämään, vointia ja piristystä!
- kokenut
aloin epäillä erilaisista syistä uskottomuutta mm. tietyt asiat tulivat hänelle tärkeiksi kuten, ulkonäkö ja pukeutuminen,laihdutus, karvojen ajelu alapäästä, työhön liittyvät kurssit, hämmästyksekseni jopa seksielämä sai uutta pontta
rakkauden ilmaiseminen sanoin ja teoin oli suorastaan ylenpalttista, mutta kännykkä oli myös erittäin tärkeä jos se ei jostain syystä toiminut niin mies raivostui suunnattomasti.
Erään kerran sain mahdollisuuden katsoa mikä teki kännykästä niin tärkeän...sieltähän se syy löytyikin.
Soitin numeroon ja sieltä vastasi nainen puhuen huonosti suomea eli Thaimaalainen hieroja.
No ei auttanut miehen kun tunnustaa ja siitä seurasi anteeksipyyntöjä lupauksia joihin oli vaikea uskoa.
Tilanne on vain pahentunut eikä hän pääse kyseisistä naisista ( huomaa monikko ) eroon.
Sanon sinulle kun miehesi on tietyn kynnyksen ylittänyt se on jatkossa yhä helpompaa. Voit jäädä odottamaan muutosta kuten minä mutta se on turhaa eli kun luottamus menee sitä ei voi koskaan korjata kokonaan.
Nyt olen vapaa ja tyytyväinen päätökseen vaikka se ottikin lujille.
Olisi lottovoitto jos avioliittosi vielä onnistuisi. - omppupomppu77
Oma mielipiteeni asiaan on se, että vaikka kuinka tekisi mieli kertoa asiasta sukulaisille, niin mitä siitä itse hyödyt? Ensinnäkin jos, ajattelet, että miehesi sukulaiset tulevat kuitenkin pitämään yhteyttä yhteisiin lapsiinne ja tulevat synttäreille yms lapsien juhliin. Joka kerta juhlissa on vaivautunut olo ja jokainen tietää ne likaiset yksityiskohdat liittonne päättymisestä. Joka kerta on yhtä vaivautunutta... Ehkä syyksi voi vain sanoa, toinen nainen, sen enempää asiaa ruotimalla.Lapsetkin vaan asiasta kärsii ja läheiset ihmiset kaikkoaa...Älä alistu kohtelemaan miestäsi samalla tavalla. Anna olla! sinun ei tarvitse alentua samanlaiseen kohteluun toista ihmistä kohtaan!
- Avoin mieli
Moi! Luin tuon sun viesti jo aamulla ja ajattelin kirjoittaa, että täällä on yksi mamma samassa tilanteessa. Miehen suhde ei kestänyt noin kauan, mutta lapsia meillä on kaksi, vanhempi täyttää neljä ja olen nyt äitiyslomalla. Nuorempi on syntynyt suhteen aikana. Suhde tuli julki kaksi kuukautta sitten. Sen jälkeen on keskusteltu meidän parisuhteesta kovalla ja hiljaisella äänellä. On löytynyt aika paljon puhumattomia asioita, jotka ovat lähteneet vinouttamaan suhdettamme. Sitten on syntynyt kaksi lasta ja sen tietää miten lapset vaikuttavat parisuhteeseen. Siis aikaa toisille on vähemmän ja saatetaan keskittyä vain niihin lapsiin.
Ensimmäiset pari viikkoa olivat tosi vaikeita. Silloin kerroin vanhemmilleni ja kavereille. Vanhemmille kertominen oli toisaalta virhe vaikkakin ovat auttaneet paljon lasten kanssa. Ovat tavallaan liian läheisiä ja heillä on tunteet kuumana. Parhaiten olen saanut apua sellaisilta kavereilta joille tiedän käyneen samoin. On niin helppo tuomita ja olla musta-valkoinen, kun tilanne ei ole päällä. Luin muutaman sika-jutun tuolta ja moni on sanonut minulle kuinka voin ajatella jatkaa tuollaisen miehen kanssa ja kuinka voin koskaan luottaa yms.
Olemme käyneet perheasiainneuvottelukeskuksessa juttelemassa. Siitäkin on apua. Eniten on auttanut se, että olemme keskenämme jutelleet. Itse olen yrittänyt työntää syrjään ne ajatukset siitä toisesta naisesta. Mutta kyllähän välillä tuntee itsensä niin nollaksi, avuttomaksi ja kaikin puolin surkeaksi.
Jotenkin se eron syiden kertominen joillekin ihmisille helpottaa. Mutta mun mielestä ei kannata liikaa panostaa siihen asiaan, jos haluaa jatkaa siinä suhteessa. Siinä mielessä on hyvä kertoa asiasta, että huomaa olevansa yksi monista ja sitten on kuullut selviytystarinoita.
Toisaalta olen itse pitänyt suuren osan tuttavista tietämättöminä asiasta. Jotenkin on helppoa olla niiden ihmisten kanssa tekemisissä kun ei tarvi ajatella, että tuossa se nyt säälii minua. Voi tavallaan paeta sitä omaa elämäänsä hetkeksi tavalliseen jutusteluun ja arkeen. Sitä itsesäälissä kieriskelyä saa ihan riittävästi näin iltaisin, kun lapset ovat nukahtaneet.
Kannattaa tosiaan selvittää miten tähän on tultu. Meillä ainakin puhutaan paljon. On vaikea olla "normaali" ja yrittää ajatella selkeästi. On hyviä päiviä ja hyvin huonoja päiviä. Tärkeintä on saada sanottua niitä asioita sille miehelle. Ja toivottavasti metsä vastaa.
Mä toivon ja yritän pelastaa meidän avioliittoa. Ilmeisesti miehenikin on samaa mieltä. Vaikeaa on vieläkin kun ei uskalla uskoa että hän haluaa jatkaa tälläisen tylsän vaimon kanssa. Mutta oma arvoni minullakin on ja eipä tuo ole minua sen suhteen aikana heti jättänyt. Ei sillä että lähtisin vieläkään mitään liputtamaan riemuvoittoa, mutta varovaisen toivekas olen silti.
Sorry, että tuli näin sekava sepustus.
Oikein aurinkoisia päiviä sinulle! Et ole yksin taistelemassa näiden ongelmien kanssa.- vaikeita asioita
Luettuani kommenttisi tuli mieleeni, että olet ymmärtäväinen ja ainakin nyt haluaisit jatkaa miehesi kanssa ehjässä perheessä - ehkä pienten lasten takia. Ero ei missään tapauksessa ole helppo ratkaisu, jota pitäisi oikopäätä suositella. Mutta on kuitenkin niin, että joskus se on ainoa vaihtoehto, kun petetyn tunteesta ei pääse yli ja elämä junnaa paikoillaan.
Silti en voi olla tarttumatta pettämisen hyväksymiseen sillä perusteella, että perheessä on pieniä lapsia ja huomio kiinnittyy etupäässä heihin ja mies jää vähemmälle. Ei kai se mies tuossa elämäntilanteessa mikään lapsi ole. Eikö perheessä pitäisi olla kaksi aikuista, mies ja vaimo. Millä oikeutuksella miehen on tuossa tilanteessa hyväksyttävää hankkia huomionkipeänä sivusuhde? Eikö yhtä hyvin pienten lasten äiti voisi hankkia rakastajan, kun on muuten niin kiinni kotiaskareissa? Näin kuitenkin harvemmin tapahtuu pienten lasten äideille ja ainakaan sitä ei hevin "ymmärretä".
- jatka eteenpäin
turhaan... olet vaan sukulaisten mielestä katkera.. ja saat kaiken omaan niskaasi niinkun minulle kävi,vaikka mies petti jo raskausaikana... aina löytyy miehelle hyvä syy pettää, ihan mikä tahansa käy... nyt eronneena en pidä yhteyttä exääni edes lasten vuoksi, he kyllä saavat isäänsä tavata, mutta itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa enää...
- helpottaa!
Minullakin on takana hyvin "likainen" avioliitto ja ero.
Minulle oli henkisesti hyvin tärkeää kertoa asiat avoimesti läheisimmille ihmisille.
Luulen, että samoin sinullekin henkisesti on tärkeää, ettet joudu salailemaan, kiertelemään ja pitämään sisälläsi noin vaikeaa asiaa vaan saat purkaa sen läheisillesi. Salattuna asia tulee varmasti ahdistamaan ja tuntumaan vieläkin vaikeammalta.
Kerro vain ehdottoman luotettavimmille ihmisille ja kerro heille myös, ettet halua lasten tietävän tulevaisuudessa yksityiskohtia.
Toisaalta asia on varmasti vaikea läheisillesikin, eivätkä hekään halua lastesi siitä kärsivän. Jaksamista! - kohtalotoveri :)
minulle tapahtui samoin pari vuotta sitten. Tosin ex-mieheni suhde ei ollut kestänyt yhtä kauaa kuin sinun miehelläsi.
Mies oli myös jo erittäin rakastunut tähän uuteen naiseen, eikä siinä tilanteessa ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ero. En olisi mitenkään saanut menetettyä luottamusta takaisin, enkä olisi pystynyt hänen kanssaan saman katon alla enää elämään.
Sovimme mieheni kanssa että eron syyt kuuluvat meille, ei muille. Näin päätimme ja näin olemme toimineet. Keskustelin kyllä asiasta parhaan ystäväni ja äitini kanssa, jotta en olisi tullut hulluksi... Sen tiedän kuitenkin, että kumpikaan ei ole asiaa eteenpäin kertonut.
Vaan totuus tuli kuitenkin ilmi aika nopeasti, kun ihmiset alkoivat nähdä näitä kahta yhdessä, ja moni myös kertoi nähneensä heidät jo ennen eroa. HALOO! Olisin kyllä toivonut että siinä tapauksessa minulle olisi joku siitä kertonut.
Asia tuli kuitenkin ilmi, ja olen tyytyväinen siitä etten lähtenyt asialla repostelemaan.
Exän kanssakin ollaan puheväleissä, ja niin aion lasten takia pysyäkin.
Eli neuvoni on; mieti kenelle kerrot. Totuus tulee julki ennemmin tai myöhemmin. Kerro hyvälle, luotettavalle ystävälle koska sinun on pakko purkaa asiaa jollekin. Käsittele asiaa myös miehesi kanssa, jos mahdollista. Me ei pystytty puhumaan, mutta kirjoitimme tuntojamme ja ajatuksiamme ja se auttoi paljon. Ei jäänyt kysymysmerkkejä.
Nyt voin jo ajatella niin että elin monta monta vuotta hyvässä parisuhteessa joka päättyi, ja nyt on uuden aika.
Ja vielä lohdutuksen sana: lapset on vahvempia kuin luuletkaan. Ja sinäkin olet. Huomaat sen kyllä. Kuuntele Juha Tapion biisi Kelpaat kelle vaan, niin uskot!
"Puoltakaan en kivustas voi tietää. Sanat kaikki vailla voimaa ilmaan jää. Mut joku aamu, mä tiedän sen, sä heräät huomaamaan: Sinä selvisit ja kelpaat kelle vaan"
Voimia sinulle! Kyllä se siitä. Muistat vain huolehtia itsestäsi ja jaksamisestasi. Aika parantaa vaikka nyt ei siltä tuntuisi. - Konsta77
voi sua naisparkaa..tunnen VALTAVAA myötätuntoa sua kohtaan..miehesi on täys sikä mut lastesi isä..pahin kauhukuva olisi se että jossai vaihees lapsille selviää totuus heidän isästään..että isi nussii muita naisia..>:(
- lörri
Moi ja otan osaa...
Minulle tapahtui miehenä samankaltainen juttu.
Aikanani uskoin, että voisin antaa anteeksi ja tein kaiken asian hyväksi. Siis kaiken.
Nyt kun näkökulmaa on ja vuosia kulunut, uskon ja tiedänkin, että MISSÄÄN tapauksessa liitosta ei olisi tullut enää mitään. Kerroin pitkässä vuodatuksessani kaiken vastapuolen sukulaisille ja tunnen vieläkin että se oli oikein - ihan terapeuttistakin. Mieti ja ryhdistäydy. Toivotan kaikkea hyvää ja voimaa. - Kerrot
K A I K E N !!
- kaivou
Moi... itse erosin n.2v sitten ja syynä oli kun exvaimoni petti.Me emme kertoneet asiasta sukulaisille,koska ei ollut syytä.Jos olisi ollut painostusta/utelua olisin kyllä kertonut totuuden.Ehkä sen takia ei udeltu, kun exällä oli heti uusi mies katottu valmiiksi.Nyt asumme poikani kanssa kaksin ja elämä on ihan mallillaan.Olen kuullut erotapauksesta, jossa painostuksen takia, on ollut kerrottava kumppanin pettämisestä.Kyllähän totuus voi sattua,mutta uskoisin että hiljentää painostajat...ja sinuunhan se eniten sattuu.Mutta kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi..kevätaurinko paistaa ja kyllä se elämä vielä voittaa. T.Kaitsu
- september71
Kyllähän se toisaalta omaa oloa varmaankin jossain määrin helpottaa jos asioista puhuu niitten oikeilla nimillä ja mitä sitä salaamaan jos toinen pettää niin silloin olisi syytä ottaa myöskin vastuu teoistaan. Herää kylläkin kysymys että mikis pitäisi kertoa kaikki yksityiskohdat, voisiko riittää vaan että miehellä oli toinen ja sillä hyvä. Omaa pahaa oloa se ei poista vaikka asiaa kuinka julkisesti ruotii.. vaikeet ajat on sulla edessä ja tunnemyllerrystä mutta sen voin sanoo että se helpottaa ajan kanssa..
- vanha äiti
Ensimmäkin voimia ja hyvä, että on ystäviä, joiden kanssa purkaa kokonaistilannetta. Mahdollisuus myös lopettaa suhde heti, antaa aikaa kasvaa lasten ihan rauhassa. Aikanaan löytyy miesystävä, joka oikeasti haluaa olla vaikka isä näille lapsille tai miehenmalli. Tai elät lastesi kanssa kolmistaan. Nyt kun eroat, lapset eivät kaipaa biologista isää, ovat sen verran pieniä. Kiintyvät aikanaan mahdolliseen uuteen mieheen aidolla tunteella. On ratkaisu sitten mikä tahansa, onnea sinulle ja lapsillesi.
- äiti ja kaksi lasta
jaa-a...vaikea paikka, mutta suhteesen tarvitaan aina kaksi!!! eli minä vain heivaisin miehen yli laidan - en haluaisi itse elää valheessa ja jatkuvassa epäluottamuksessa mieheeni. Neljä vuotta on pitkä aika elää kaksoiselämää eli varmaan kannattaisi miettiä mitä omalta elämältään haluaa ja tehdä sitten päätökset ?!?!?
voimia päätöksentekoon - myövahi
Erotkaa ihmeessä!!! En kyllä kattois tommosta ukkoo pitkään! Ja mistä sitä tietää vaikka jos sopisitte ni pettäis sua uudestaa.
- antali
Tiedän tunteesi olen kokenut ,kun mieheni petti , olimme vasta mennet avioon . harmittelen vieläkin ,kun en heti eronnut ,sairastuin vakavasti kun pahoin sitä ,ja en reuhannut kun lupasin että en muistuta , mutta kun sairastuin HÄN lähti, luuli että tulee halvemmaksi uuden otto kuin vanhan korjaus ,mutta EREHTYI , ja minä elän ja hyvin voin sen 26v jälkeen.
voimia sinulle - eronnut myös
henkilö, joka asiaa ei tajunnut.todennäköisesti kaikki ystäväsi ja sukalaisesi asian ovat nähneet jo, joten ei mitään syytä kertoilla muita syitä.
- rehellisyys kunniaan
olet syytön huijari miehesi käytökseen.älä suostu salailee asioita.paljasta tunteesi kaikille.
- 47v.4 lapsen eteenpäin viejä
Asiahan on sinun ja miehesi ja se ei kuulu suvulle,itse en aikanaan "pessyt likapyykkiäni" kodin ulkopuolella ja on hyvä kun sen tekee heti "suvulle selväksi ja sehän ei ole lasten asia,kuka on töpännyt,yksi "suuri"asia on ,että kumpikaan osapuoli ei saisi lapsille syyllistää isää eikä äitiä,sillä hehän ovat syyttömiä,niin ainakin minä tein ja hyllä se isäkin varmaan niitä pieniä naperoita rakastaa ja sinäkin saat voimia mennä eteen päin,minäkin olen jo 5lapsen mummu ja kasvaahan ne lapset huimaa vauhtia,vaikka nyt varmaan sinusta tuntuu,että mailma kaatuu päälle,hurjaa tsemppiä Sinulle,ei ole niin pimeää putkea,ettei päästä näkyisi valoa,lippu korkealle ja teille kaikille aurikon paistetta ja rakkautta,ymmärrän tunteesi...........
- kerrotaan
Sukulaisille kerrotaan: Eron syy on miehen uskottomuus.
- mike@78
minun mielestäni sinun kannattaisi erota miehestäsi varsinkin ku sitä on kestänyt noin kauan olen itse kokenut saman ex vaimoni petti minua parivuotta tiesin kyllä sen mutta en halunnu uskoa sitä kun poikamme oli vasta kahden vanha hiukan yli. sukulaisille en suosittele kertomaan paitsi ehkä omille miehesi suku kuitenkin syyttää sinua niin minulle kävi päätin vain olla välittämättä siitä ja pistin vaimon pihal ja jäin muksun kanssa kaksin asumaan, raskasta se oli mutta sen arvoista ei tarvinnu enää miettiä missä vaimo meni eikä stressata asioista, voimia sinulle
- paska puheisiin kyllästynyt
meillä,vaimo jäi kiinni suhteesta puoli vuotta sitten,sai anteeksi...hetken meni hyvin,sitten lakkasi taas perhe kiinnostamasta,päivät meni meseillessä ja chatissä,koti ja lapset hoitamatta...ja siitä asti sama touhu jatkunut,nyt tosin asutaan eri osoitteissa...lapset minun luonani,vaimo yksin...jatkuvasti jaksaa puhua siitä kuinka on ikävä takaisin ja ettei ole ketään muita,mut olen itse kuullut luotettavasta lähteestä muuta...toivottavasti huomaa vielä virheensä ja katuu...katkera kun olen:)
- Kyllä se aurinko paistaa ri...
Hei!
Olen itse eronnut vuosi sitten. Mieheni jäi kiinni suhteesta työpaikallaan. Hänellä oli suhde naispuoleiseen esimiehensä, joka oli kaiken huipuksi minua 14 vuotta vanhempi ja ex. mieheäni 10 vuotta vanhempi. Täytyy sanoa, että tosi "härski" vanha akka, joka kaikenlisäksi tunsi myös minut ja 6-vuotiaan lapsemme.
Jouduin pohdiskelemaan ihan samoja asioita, että pitäisikö kertoa sukulaisille/naapureille. Itse päädyin siihen, että rehellisyys maan perii... Miksi ihmeessä peitellä väärin tehneen tekoja ja antaa suvulle valheellista viestiä? Eivät ihmiset tyhmiä ole, kyllä se totuus aina jostakin paljastuu.
Lapsille ei tietenkään tarvitse kertoa kaikkia yksityiskohtia. Riittää varmaan kun kerrot, että isi ja äiti eivät pysty asumaan yhdessä. Sitten kun lapsesi ovat riittävän "isoja" voit keskustella asiasta heidän kanssaan.
En toki kehoita sinua eroamaan, sillä ei se ole mikään helppo tie. Teilläkin on varmasti paljon asioita, joiden vuoksi kannatta parisuhteenne vuoksi "taistella". Tärkeintä lienee se, että pystytkö sinä antamaan anteeksi ja ennen kaikkea pystytkö luottamaan puolisoosi?
Toivottavasti sinulle on hyviä ystäviä, joilta saat tukea kriisin aikana. Edessäsi on vaikeita päätöksiä. Mutta muista, että sinä elät omaa elämääsi ja tekemiesi päätösten kanssa sinun pitää pystyä elämään.
Voimia ja TSEMPPIÄ sinulle!
Kyllä se päivä paistaa risukasaankin! - elämäontoi
Hei!
Totuus on aina parempi kuin kauniit valheet - näin kaikille osapuolille. Kaikki mitä teet tai puolisosi tekee tulee kuitenkin valoon joskus. Miksi suojelisit miestäsi vaikenemalla? Jos ero tulee voimaan, hänen sukunsa hylkää ja syyttää sinua ja lapsia manipuloidaan eli kerro totuus sellaisena kuin se on lietsomatta ja olematta katkera näin saat myös itsellesi tukea ja purat omaa kurjaa oloasi. Miehesi kyllä kestää omat tekonsa hän on ne itse valinnut tehdä. Selviät kyllä kaikesta. Minäkin selvisin. Tosin tuollaiseen mieheen ei voi luottaa. On olemassa parempiakin miehiä. Jos miehesi ei suostu pariterapiaan ja oikeasti kadu ja yritä muuttua niin aloita uusi elämä. Tuollainen mies on kuin olisi elävältä haudattu. Itse selvisin kääntymällä Jumalan puoleen ja rukoilin ja itkin päivästä toiseen. Onneksi elämä on nyt hyvin. löysin miehen,jota vaimo oli pettänyt vuosia, joten meille uskollisuus on todella tärkeää. Tuhkastakin nousee uusi aamu! - helpottaa oloasi
Tee vain niin kuin Sinusta tuntuu parhaalta , sillä nyt on Sinun tunteistasi kysymys .On aika paha olo puolestasi.Olen itsekin eron ottanut ja sen jälkeen voi vain vahvistua ja antaa vapaus sitä haluavalle,eteenpäin.
Hyvin nainen voi pärjätä nyky yhteiskunnassa.
Kaikkea hyvää sinulle ja voimia ratkaisuun jonka jälkeen vahvistuu. - Paljon oppinut!
Hei vaan ymmmärrän tuskasi erittäin hyvin? Mut ero välttämättä ei ole se ainut mahdollisuus ja viimeinen mahdollisuus. Mahdollisuuksia on monia niin anna aikaa itsellesi ja miehellesi. Koeta saada hänet kertomaan mihin hän tarvitsi seksisuhdettaan. Jos hän on esim. hyvä isänä yrittäisin välttää eroa itse mahdollisemman pitkään. Tiedän että olet hyvin loukattu ja loukkaantunut mut näin keski-ikäisenä naisena itse olen joskus ajatellut että erosinko itse liian helposti. Meillä myös oli uskottomuutta sekä ajoittain väkivaltaa. Jonka seurauksena mieheni meni psykoosiin ja minusta ei ollut avioliiton jatkajaksi ja silti mietin näin 15 v. jälkeen mistä lapseni jäivät paitsi. Luovutinko liian helpolla. Ja voin helpottaa sinua et en usko kenekään naisen menevän sinun lastesi ja sinun edelle. Yleensä historia toistaa itseään ajan myötä oma perhe vie voiton. Tv.Paljon oppinut
- jostain muusta
Eiköhän kyse ole siitä, että tällaisen petoksen jälkeen menee usko kyseiseen ihmiseen lopullisesti. Rajansa kaikella. Liikaa ei pidä ymmärtää, siinä sekoaa itse. Ihmisiä täällä vain ollaan.
- vuosi sitten eronnut
Miehesi teko on mielestäni anteeksiantamaton. Noin pitkään jatkunut suhde toiseen naiseen osoittaa häneltä selkeää toimintapaa, joka tuskin tulee muuttumaan vuosien mittaan. Kohde kenties vain vaihtuu...
Erosin itse vuosi sitten. Mieheni jäi kahdesti kiinni vieraista. Ensimmäinen seksisuhde kesti 6kk, toinen muutaman kuukauden. Molemmista hän siis kärähti. Kaikki tämä alle vuoden sisään. En uskonut, että mies voisi kerran aloitettuaan muuttua. Erosimme ja minusta tuli 2- ja 4-vuotiaiden lasten yksinhuoltaja.
Nyt elämä on mallillaan, lapset tapaavat isäänsä säännöllisesti useita kertoja viikossa, minulla on omaa aikaa enemmän kuin koskaan ja uusi, orastava suhdekin meneillään. En muista koska olisin ollut näin onnellinen, kävin liitossani niin pohjamudissa kuin ihminen vain voi käydä.
Toivon sinulle kaikkea hyvää! - Nimetön
Et voi koskaan enää luottaa tällaseen petturiin,vaikka antaisit anteeksi se hierttää kuin kivi kengässä, aina riitojen yhteydessä.Minusta voit hyvin kertoa muille miehesi pettäneen sinua.
- jää viimmeiseksi
kerraksi, tuskinmpa oli ensimmäinenkään. Jos pidät siitä että sinua petetään niin annan anteeksi ja jatka yhdessäoloa. Mutta varmaa on vain se että mitään auvoista yhdessäoloa et enää tule ikinä saamaan tuossa suhteessa. Eihän se sitä ollut aiemminkaan. Valinta on sinun mutta jos viisaasti pelaat niin pistät ukkosi maksamaan, valmistele eroa hankkimalla omaisuutta ukolta itsellesi ja suojaamalla sen avioyms... ehdoilla ja lopuksi potkut persuuksiin. Tämä taloudellinen taakka on ainut joka saa tuonkaltiaset ihmiset miettimään tekojaan eikun armoton kusetus päälle vaan ja purista siitä ukosta mehut pois ja viskaa sitten raato kentälle niille sutturoille....
- ..samaa mieltä.
Tämä tyyppi ei anteeksiannolla tule autetuksi. Hän vaan jatkaa samaan malliin aina uudelleen, niin kauan kuin se hänelle suodaan.
Ulkopuolisena on tietenkin helppo antaa vaikka minkälaisia neuvoja. Osallisen asema on erilainen, kun pitää kestää ratkaisujensa seuraukset.
Epäilen kuitenkin vahvasti että tästä kaverista ei tule olemaan perheelleen tukea ja turvaa tulevaisuudessa sen enempää kuin on ollut aikaisemmin. Jos vaimo on sen valmis kestämään niin se on sitten tietoinen valinta. - aikoihin
Täysin samaa mieltä. Loistava mielipide. Sai mut nauramaan:) Olen itse hieman samassa veneessä kuin ketjun aloittaja. Erotuksena se, että tein jo edellämainitsemasi asiat. Pistin ukon kylmäverisesti ulos, kun aikani olin katsellut sen juonitteluja (3v). Tapahtuipa ero vielä ennen joulua ja silti pidin pääni vaikka kuinka ukko maanitteli takas.
Ja olen kertonut kysyjille eron TODELLISET syyt. Ei ole mun häpeä jos ukko on petturiluonne. Tiedän että olen viehättävä, ja nyt jo ukkoja pukkais jonoksi asti, mutta kun en ketätahansa keljaketta huoli:) Katellaan nyt rauhassa markkinoita;) Aika aikansa kutakin...
- Kysymykseesi
Kerro kaikille kelle itse katsot tarpeellisseksi.
Se on ainut oikea arvio ja myös elät elämän omien arvioiden perusteella.
Ihmisuhde asiat on mutkikkaita ja tunteet siihen sovitettuna myös. Kaikki pettää aina suhteissa jotakin toista. (en puolustele miestäsi enkä ketään) Suhteen ulkopuoliset kontaktit on ja kuuluu elämään, ja totetuu aikuisten välisinä ja aikuisten ja lasten välisinä ( en tarkoita seksisuhdetta joka on se itse "kuumaperuna") vaan jos antaa aikaa toiselle on se aina joltakin poissa tai niin voidaan tulkita.
Kun mies tain nainen on töissä se "pettää" lapsiaan tai vaimoaan tai työnantajaa tai anoppiaan tai verottajaa. Mutta on suhteesa johonkin muuhun kuin joku toinen haluasi.
Kun nainen tai mies hoivaa lapsiaan hän pettää jotain silloin koska ei huomioi sitä missä hänen jonkun muun mielestä tulisi olla ja palvella häntä.
Kun vaimo tai mies menee toisen miehen tai naisen kanssa mihin tahansa ja täten tarvitsee tilaa kohdistaa huomiotaan muille on aina "pettäminen" mitä tapahtuu.
Suhteessa tilan antaminen kuuluu oppia ja kyetä siihen ja aina kun ihmistä pakoitetaan ja alistetaan ja vastuut sitoo sekä jos on velvollisuuden tuntoa niin on ristirridassa kun sovitta menemisiään ja tekemsiään. Naiset haluaa kontaktia tunteilleen olkoompa ne avio tai ilman avioita olevia. Miehet haluaa samoin ja joutuvat suhteisiin naisten kanssa jokatapauksessa (tunteilleen tilaa).
Kun sitten seksi on se joka on aina se "pommi" jota ei voida ymmärtää tai sietää niin silloin aina pimahtaa porukka.
Kysymys: onko seksi vai kätteleminen luonnollisempi asia ihmisen haluille ja inhimilliselle tarpeille? (en tarkoita että seksiä on harjoitettava kenenkanssa tahansa ja vapasti luottamussuhteissa) vaan että kumpi on luonnollisempi asia ihmisille.
Väitän että kosketus ja toisesta kiinnipitäminen sekä halaaminen on luonnollista ja seksi. Mutta tämä kätteleminen "kovikkeeksi" korvaamaan kaikki tunteet kohdatessa on mielestäni juuri se kylmiksi ja tunteettomiksi tekevä sosiaalisivistyksen muoto joka ns: tappaa.
No tässä on laajempaa arviota, mutta monet mustikset otaa eron ja kaivautuu taisteluhautoihin loppuiäkseen kun toinen nainen tai mies halaa sitä (OMISTUOSAKETTA) minkä on saanut aviosuhteella itselelleen merkautettua..
Se on allistava ellei se avoimesti toimi kaikkien tunteiden ja tarpeiden osalta.- kunniaan :))
Uskomattomin teoria pettämisestä mitä olen koskaan kuullut! Onneksi olkoon.
Kauheeta soopaa ja selitysten mössöä. Uskotko sinä tuon kirjoittajana itsekään moiseen hölötykseen. Mahtoiko jäädä aamupilleri ottamatta? - höpöttäjä...
kunniaan :)) kirjoitti:
Uskomattomin teoria pettämisestä mitä olen koskaan kuullut! Onneksi olkoon.
Kauheeta soopaa ja selitysten mössöä. Uskotko sinä tuon kirjoittajana itsekään moiseen hölötykseen. Mahtoiko jäädä aamupilleri ottamatta?...tuolta ylempää, jolle kaikki MUU on pettämistä, paitsi tää esmerkkimiehen pettäminen. Eli kaikki muu toiminta, lastenhoito mukaan lukien (sehän on miehen pettämistä, koska silloin vaimo ei ehdi 24/vrk panna miestään). Eli tän henkilön "teoria" on lopulta varsin yksinkertainen ja selkeä:
Tää kyseinen mies ei oo pettäjä, se ei oo syyllistynyt mihinkään (koska se ei oo OMASTA mielestään tehny mitään väärää).
Tää on nyt ihan uusi, just voimaan astunu laki, jossa väärin tehnyt henkilö ei oo enää tekoonsa syyllinen, vaan tekoon on syyllinen se henkilö, joka syyttää tätä toista... LOOGISTA, eikö. Ja hyvin hyvin yksinkertaista.
(huh, oikeesti kylmää nää tän tyypin pimahtaneet kommentit) - pakko.
...olla PROVO (sillä mitään näin sairasta en ole eläessäni lukenut).
Ja jos tämä EI ole provo, niin onnittelut kirjoitajalle (sillä näin taitavaa provoilua näkee harvoin). - taikka ei
pakko. kirjoitti:
Ja jos tämä EI ole provo, niin onnittelut kirjoitajalle (sillä näin taitavaa provoilua näkee harvoin).Mutta usko huviksesi, että tällaisiakin kohtaloita tästä maasta löytyy. Tosielämä on usein mielikuvitustakin ihmeellisempää.
Syyllisyys on poistettu sanavarastosta sekä seura- ja sukupuolielämästä, joten baana on auki taivasta myöten kaikille pettureille. - VARMALLE
Muutamasta kommentista voi lukea että joku on sitä mieltä että suhteissa ei tarvitse oppia vaan sanella.
Eli myös usein tapahtuu niitä tilanamtamis pakko alistus ahdistuksia joissa sitten ne "pettäiset" ratkotaan ja senhän tämä meidän kultturi osaa..
Nainen ja Mies yleensä ei kerro eikä hoida asoitaan vaan puhumalla eikä ymmärtämällä se tekemällä valintoja niinkuin pitäisi. No se tietenkin tarvitsisi kykyä hyväksyä elämän tosiasiat ensiksi luonnollisina.
Kun on paljon ja monia asoita vastuulla niin silloin on sokea kokoanisuudelle ja syyttäminen on se valinta ja ratkaisu sekä viimekädessä oikeuden ottaminen omiin käsiin.
Kysyjän tapausta ei tietty voi kommentoida kun ei ole tietoa eikä tarvitse sillä se on yksityis asia ja samoin se yksilön kertoma pettäminen.
Vaihtoehto on hyväksyä elämän perusteita valintoja varten (kohtaamiseta) tai sitten levittää itsensä tueksi mahdollisimman suuri huhumylly ja valheverkko se ainoaoikeatotuus muuri että sen varassa voi mennä sen aikaa kun se kestää.
No onhan tietty se yleinenkin vaihtoehto eli tehdä "hirmutekoja" mitä myös suhteiden tuomarina jotkut tekevät kun on petoksen yhyttäneet suhteestaan. Esimerkikisi tutkimalla sekä kyttämällä vuosikausia ja yleensä se oma sielunelämä sitten onkin se mikä panee luottamattomuuteen ja sitten johtaa siihen molemminpuolin sekä jakamaan tunteitaan muille. - Aragorn07
pakko. kirjoitti:
Ja jos tämä EI ole provo, niin onnittelut kirjoitajalle (sillä näin taitavaa provoilua näkee harvoin).Heippa vaan kaikille! Ja ensimmäiseksi tuolle epäilijälle kertoisin, että tämä juttu on kyllä ihan valitettavasti minun elämästäni ja täyttä totta. Kiitoksia valtavasta määrästä neuvoja ja tukea. Täällä mennään eteenpäin päivä kerrallaan ja keräten voimia ratkaista tämä kriisi jollakin tavalla. Alan jo uskoa, että selviän tästä. Sitä en tiedä jatkanko enää tämän miehen kanssa yhteistä elämää. Mutta elämä jatkuu....
- SAIN SUURIMMAN TUEN
Erotessani kävin kaikki kummankin puolen sisarukset läpi yhden kesälomani aikana. Suurimman tuen sain entisen mieheni veljeltä: Teet suurimman rakkauden teon veljeäni kohtaan, kun et ota häntä takaisin.
Mieheni lähti muiden naisten perään. Meni vuosi kun hän pyysi lupaa tulla takaisin. Olin muodostanut jo siihen mennessä järjellisen ajatukseni eron syistä ja en missään tapauksessa olisi häntä ottanut takaisin.Entisellä miehelläni on ehdokkaita riittänyt, sairaalloisesti naiset ovat vaihtuneet.
Ja vieläkään hän ei ole nähnyt miksi suhteet eivät onnistu.....- saa mistä vain
Apua ei ratkaisuihin mistään jotak aon itse tehtävä.
Kaikki kahtaihmistä koskevat välien selvittelyt ja yhteydenotot tulisi hoitaa siten että molemat on paikalla ja kuulemassa ja silloin olisi se näytön paikka missä itsekkin on oltava rehellinen ja oikeudenmukainen . Kaikki etsii paikaa missä puhua ja syytttää toista osapuolta ja se käy siten että hankkiutuu ulkopuolisille levittämään pahaa toisesta ja pyrkiä mustamaalaamaan toinen.
Naiselle se käy helpommin mutta miehet ei sitä helposti tee koska normaalisti he arvostavat yksityisyyttä paremmin ja siten yhteissuhdettakin.
Veljeksillä on aina "kauna" toisiaan kohtaan ja he pyrkivät aina alistamaan sisaruksia ikäjärjestyksessä mikä on tullut jo syntymästä lähtien. Tämän tietää jokainen.
Aina kun käyt kysymässä vanhemmalta sisarukselta niin hän kyllä autaa siinä miten pitää "rankaista" nuorempaa sisarusta. Tai alistajaa vanhempaa.
Tukihan tarvitaan siihen omaan tilaan millä pyritään vahvistamaan sitä oloa ja kysymystä (enkö itse osannut olla tarpeeksi hyvä pitääkseni tuon ihmissuhteen ja olisin osannut vahvistaa sitä?)
Se itsetuntokun palautuu siitä että tein minkä pystyin ja osasin jos tein? Niin voi aivan puhtaalla omalla tunnolla todeta ja hyväksyä sen ettei se nyt vain onnistunut mutta oma tila kuuluu niin itselle kuin toisellekkin vaikka suhde olisi jatkunutkin ja nyt varsinkin ja seuraavisssa suhteissa sen on kuuluttava suhdeopin alkeisiin. Kun en vielä osannut asiaa.
- eräs eronnut nainen
Kannattaa miettiä mitä kertoo ja kenelle. Oma avioliittoni päättyi miehen tahdosta. Kyselijöille sanoin, että mies halusi lähteä. Monille en pitkään aikaan kertonut mitään koko erosta, koska en luottanut heihin enkä halunnut, että juttu alkaa elää omaa elämäänsä. Myöhemmin oli jo sitten helpompikin kertoa - mutta silti vain tosiystäville. Sukumme piirissä juoruilusta ja panettelusta ei pääse koskaan, mutta en anna pahimmille tapauksille mitään matskua.
Mutta jos jotain kertoo sinun tapauksessasi, niin voisitko vain sanoa, että mies teki aviorikoksen. Sitä mitä se käytännössä oli, ei tarvitse selostaa kaikille.
Joka tapauksessa toivon, että vaikka pariterapian avulla pysytte yhdessä. Ero kun on aina myös pieni kuolema. Tarvitsette paljon tukea ja ulkopuolinen voisi auttaa. Myös lapset ovat painava syy hakeutua pariterapiaa. - Saaramarjatta
Hei. Tilanteesi kuulosta ihan salarakkaani elämältä parin vuoden päästä. Kovasti hän ja hänen avovaimonsa suunnittelvat (varsinkin vaimoke) häitä ja lapsia. Ja siinä sivussa miehellä on salasuhde kanssani ja niin kuka tietää vaikka muitakin minun lisäksi. Sitä ihmettelin miten vaimoke vielä jaksaa uskoa mieheensä vaikka salarakas on jäänyt kiinni jo pariin kertaan pettämisestä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734259Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113852Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37773