TÄMÄ MUISTUTUS KOSKEE VAIN LAINKUULIAISIA
Varmaan tiesitkin, että sikaa ei saa syödä, 3.MS.11:7.
Sillä Jumala pitää sitä iljetyksenä.
JÄNISTÄ sitten vaan tilalle, vai? Herra varjele, ei! ihan sama synti kuin sian syöminen, 3.MS:11:6.
STRUTSIA tuotetaan Suomessa; kävisikö se? Ikävä kyllä, se on inhottavana kielletty, 3.MS:11:16.
Sitten täytyy kai tyytyä toisenlaisiin herkkuihin, kevyempiin. Katkaravut, mustekala, simpukat, ravut...Valitettavasti Herra tietää nekin iljettäviksi ja sian lailla niiden syöminen tekee vikapääksi lain rikkomiseen, 3.MS.11:10:11.
Eikö sitten mitään lihaa saa syödä - lainnoudattaja? Toki lammasta, ainakin pääsiäisenä.
Arkeen Jumala suosittelee kevyttä pikku purtavaa: kaikilla HEINÄSIRKOILLA sopii lainnoudattajankin ravita ruumistaan - sillä ne eivät ole iljettäviä edes meidän Herramme mielestä, 3.MS.11:22.
Toki lainnoudattajan on lupa syödä myös puhtaita sammakoita, puhtaalla omallatunnolla, sillä niillä on se tunnusmerkki, että niiden reidet ovat vartalon yläpuolella.
Tarkka laki on Jumalalla; Hän on laittanut merkit kaikkeen, ettei vahingossakaan rikottaisi lakeja.
Niinpä siis, rakkaat lainnoudattajat: suosittelen yhdessä Isäni kanssa - olkaa hyvät ja herkutelkaa heinäsirkoilla sekä sammakoilla! Tärkeintä laissa lienee lauantaisapatti, kymmenykset bruttotuloista, heinäsirkat sekä sammakot.
SELLAISELLE lainnoudattajalle, jolla on joko erityisen vahva omatunto tahi turtunut sellainen:
Roomalaiskirje:
14:20 Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
Markuksen evankeliumi:
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti.
TÄMÄ TIEDOKSI VAIN NIILLE, JOTKA EIVÄT LAKIA NOUDATA
Meidät, jotka olemme Kristuksessa vapaat viettämään sapattia omantuntomme mukaan, ja antamaan rakkaudenlahja kymmenysten maksamisen sijaan, on erinäisiä muitakin, pieniä vapauksia.
Muun muassa seuraavaa:
1.Korinttolaiskirje:
10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
Apostolien teot:
10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."
11:9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi.'
Luukkaan evankeliumi:
11:41 Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.
Tiituksen kirje:
1:15 Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
1.Korinttolaiskirje:
6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
10:23 "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna.
_AnttiVKantola_
Heinäsirkat lainnoudattajille
43
747
Vastaukset
- sopii uskoosi
Lainkuuliainen sinäkö vai minä?
Omavanhurskaus?
Kehuminen lailla oli lainoppineiden heiniä!- laissa vai hengessä?
""Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin,.""
MENTÄISIIN NYT TÄNÄ SAPATTINA ETEENPÄIN PYHÄSSÄ HENGESSÄ EIKÄ LAISSA
Mutta pääopettajanne Flink kertoi että Suomen adventtikirkossa kellään pastorilla ei ole profetoimisen lahjaa. - harhaoppeja?
laissa vai hengessä? kirjoitti:
""Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin,.""
MENTÄISIIN NYT TÄNÄ SAPATTINA ETEENPÄIN PYHÄSSÄ HENGESSÄ EIKÄ LAISSA
Mutta pääopettajanne Flink kertoi että Suomen adventtikirkossa kellään pastorilla ei ole profetoimisen lahjaa.Ruoka & Uskonto on juutalaisuudessa, adventismissa ja islamin-uskossa mutta sellaista ei ole kristinuskossa.
- pidetään
harhaoppeja? kirjoitti:
Ruoka & Uskonto on juutalaisuudessa, adventismissa ja islamin-uskossa mutta sellaista ei ole kristinuskossa.
Kristillisenä, onkin antikristillistä, siinä kumotaan lähes koko Raamattu, täytyy sanoa että Islamistakin löytyy järkeä.
"Lainkuuliainen sinäkö vai minä?
Omavanhurskaus?
Kehuminen lailla oli lainoppineiden heiniä!"
-------------------------------------------------------
Harmi kun pellet tulee puskan takaa häiritsemään vakavaa hengellistä keskustelua.
JOS näet täytyisi olla lainkuuliainen - vieläpä hengelliseksi Israeliksi julistautuen, niin ilman muuta on rikkonut ihan koko lain - mikäli syö mm. jänistä, katkarapua tai simpukoita.
Asia on vakava, sillä lainnoudattaja TODELLA tuomitaan lain mukaan. Vapauden lakia rakkaudessa noudattaja tietenkin on vapaa moisesta. Miksi tahdotaan ihannoida lakia ja silti herjata, kun muistutetaan laista?
Eikös se ollutkin hieno asia, että te lainnoudattajat saitte tietää, mikä on kiellettyä teiltä?
Se on totinen tosi, että Raamattu suosittelee lainkuuliaisille heinäsirkkoja ravinnoksi - ei vitsi.
Teitä, jotka ette ole lain alla, rohkaisen seuraavasti:
Galatalaiskirje: 3:11
Ja SELVÄÄ on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
Isän puolesta: antti- että olet
AnttiVKantola kirjoitti:
"Lainkuuliainen sinäkö vai minä?
Omavanhurskaus?
Kehuminen lailla oli lainoppineiden heiniä!"
-------------------------------------------------------
Harmi kun pellet tulee puskan takaa häiritsemään vakavaa hengellistä keskustelua.
JOS näet täytyisi olla lainkuuliainen - vieläpä hengelliseksi Israeliksi julistautuen, niin ilman muuta on rikkonut ihan koko lain - mikäli syö mm. jänistä, katkarapua tai simpukoita.
Asia on vakava, sillä lainnoudattaja TODELLA tuomitaan lain mukaan. Vapauden lakia rakkaudessa noudattaja tietenkin on vapaa moisesta. Miksi tahdotaan ihannoida lakia ja silti herjata, kun muistutetaan laista?
Eikös se ollutkin hieno asia, että te lainnoudattajat saitte tietää, mikä on kiellettyä teiltä?
Se on totinen tosi, että Raamattu suosittelee lainkuuliaisille heinäsirkkoja ravinnoksi - ei vitsi.
Teitä, jotka ette ole lain alla, rohkaisen seuraavasti:
Galatalaiskirje: 3:11
Ja SELVÄÄ on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
Isän puolesta: anttiymmärtänyt VÄÄRIN sen mihin luulet muiden uskovan. Olet väittämässä että ihmiset uskovat sellaiseen mihin he EIVÄT usko ja sitten korjailet heidän luuloteltua uskoaan mitä ei edes ole :) Voe Antti parka :) .. eihän punainen ole sininen vaikka kuinka väittäisi ..
että olet kirjoitti:
ymmärtänyt VÄÄRIN sen mihin luulet muiden uskovan. Olet väittämässä että ihmiset uskovat sellaiseen mihin he EIVÄT usko ja sitten korjailet heidän luuloteltua uskoaan mitä ei edes ole :) Voe Antti parka :) .. eihän punainen ole sininen vaikka kuinka väittäisi ..
EDESSÄPÄIN LÄHI-IDÄN PYSYVÄ RAUHA
Lue Raamatustasi lyhyt Sakarjan kirja kokonaisuudessaan!
Profeetta Sakarja lupaa Israelille tulevaisuuden:
Sakarja 12:7-8
7 (12:7-8) "Sinä päivänä Herra on kilpenä Jerusalemin asukkaiden ympärillä, ja silloin heikoinkin heistä on kuin Daavid, ja Daavidin suku heidän johdossaan on kuin Jumala, kuin Herran enkeli.
8 (12:7-8) Mutta Herra pelastaa ensiksi Juudan asuinsijat, etteivät Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat saisi suurempaa kunniaa kuin Juuda.
MYÖS ISRAELIN NAAPURIKANSOISSA HERÄTYSTÄ - PALESTIINALAISTEN (=filistealaiset) sekä JERUSALEMIN ALKUPERÄISKANSAN (=jebusilaiset)KESKUUDESSA:
Sakarja 9:7-8
7 Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen. [1. Sam. 14:32; Hes. 33:25 | 2. Sam. 5:6]
8 Minä itse asetun vartioon suojaamaan temppeliäni sotajoukoilta, jotka kulkevat tässä maassa. Kukaan ei enää ahdista minun kansaani. Minä vartioin sitä nyt omin silmin. [Jes. 14:32]
SYYRIASSA (="pohjoinen maa")
Sak 5:8 Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."
ILM 21:12 ISRAELIN 12 SUKUKUNTAA IÄTI:
Siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet.
- Juutalaisessa
Lihakaupassa?
Jeesus ei syönyt sianlihaa, Jeesus antoi sioille vauhtia, putosivat jyrkännettä alas järveen.- toimimaan
Siitä vaan sikaloita polttamaan adventtiopin mukaan.
Mahdotonta minun on pelastua, vaikka tunnollani ei olisi mitään.
1.Korinttolaiskirje:
4:4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
On toinenkin tie, varma ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen:
Roomalaiskirje: 8:15
Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Galatalaiskirje:
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
KRISTITTY ON LAINVASTAINEN
Apostolien teot:
18:12 Mutta Gallionin ollessa Akaian käskynhaltijana juutalaiset yksimielisesti nousivat Paavalia vastaan ja veivät hänet tuomioistuimen eteen
18:13 ja sanoivat: "Tämä viettelee ihmisiä palvelemaan Jumalaa lainvastaisella tavalla."
NÄÄ ON VAKAVIA ASIOITA
Ilmestyskirja:
3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
- luemme
Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo Herra.
- rikottu
Ne jotka ovat sapattina netissä joutuvat kadotustuomioon.
- Jumalan sanan
rikottu kirjoitti:
Ne jotka ovat sapattina netissä joutuvat kadotustuomioon.
Julistusta netissä ei mitään työtä, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla sanoo Raamattu..
- HUOMIO,
silloin kun tämä laki annettiin,eivät ihmiset vielä tiennee triginistä ja muistä eläinperäisistä tautien aiheuttajista mitään,mutta Jumalapa tiesi!
Esimerkiksi siellä missä Jeesus käski sen legioonan pahoja henkijä pois ihmisestä,paimennettiin sikoja ulkona.No sikahan tunnetusti tonkii kaiken mahdollisen ja vetää naamaansa sopivaa ja sopimatontakin ravintoa.
Esimerkiksi ne saattoivat siellä luonnossa tonkia roskakasoja ja syödä sieltä hiiren poikueita rottia ym.(yäk)No sehän tuli vasta jokin aika sitten tutkimuksissa todistettua ja ihmisillekkin tiedoksi saatettua,että trigiinin esiintyminen sianlihassa edellyttää aina eläinperäistä ravintoa.
Jos siis sijoille syötetään vaikka niitä ravintokapseleita,joihin on lisätty eläinperäisiä aineita,vaikkapa proteiinin lisäämiseksi,niin silloin siasta voi tulla trikiininkantaja,joka sitten syötynä sianlihassa on ihmiselle vaarallinen.Sama myöskin pätee hullun lehmän taudissa.Paitsi,että se ei häviä edes kypsentämällä,toisin kuin trigiini.
Joten ei Jumala suotta niitä sääntöjään tehnyt.Hän vain tiesi sellaista,mitä senajan ihmiset eivät vielä tienneet.Jäniksissäkin on sitä jänisruttoa,jota ei silloin varmaan sitäkään osattu tunnistaa.
Mutta sanoisin että nykyään joku viljapossu voi olla ihan yhtä puhdasta ravintoa,kuin joku,vaikkapa kana tai kalkkunakin.Että siitä vain "tirripaistia"(ruskistetaan sianliha rapeaksi paistinpannussa) tekemään,kunhan muistat olla tarkkana hygieenian suhteen.
Siis että peset kunnolla kätesi joka välissä käsitellessäsi mitä lihaa tahansa.Samoin kuin kaikki leikkuulaudat ja muut välineet joilla lihaa käsittelet. Olet 2000 vuotta ajastamme jäljessä! Vapauttava uutinen on jäänyt sinulta kuulematta.
JOS omatuntosi on heikko, niin unohda hyvä uutinen.
Mutta jos Herran edessä voit vahvistua luottamaan MEIDÄN HERRAMME JEESUKSEN KRISTUKSEN UUTEEN TESTAMENTTIIN, minulla on sinulle JYMYUUTINEN:
1.Korinttolaiskirje:
10:23 "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna.
10:24 Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta.
10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
10:26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."
10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
10:29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.- kävi.....
HUOMIO, kirjoitti:
silloin kun tämä laki annettiin,eivät ihmiset vielä tiennee triginistä ja muistä eläinperäisistä tautien aiheuttajista mitään,mutta Jumalapa tiesi!
Esimerkiksi siellä missä Jeesus käski sen legioonan pahoja henkijä pois ihmisestä,paimennettiin sikoja ulkona.No sikahan tunnetusti tonkii kaiken mahdollisen ja vetää naamaansa sopivaa ja sopimatontakin ravintoa.
Esimerkiksi ne saattoivat siellä luonnossa tonkia roskakasoja ja syödä sieltä hiiren poikueita rottia ym.(yäk)No sehän tuli vasta jokin aika sitten tutkimuksissa todistettua ja ihmisillekkin tiedoksi saatettua,että trigiinin esiintyminen sianlihassa edellyttää aina eläinperäistä ravintoa.
Jos siis sijoille syötetään vaikka niitä ravintokapseleita,joihin on lisätty eläinperäisiä aineita,vaikkapa proteiinin lisäämiseksi,niin silloin siasta voi tulla trikiininkantaja,joka sitten syötynä sianlihassa on ihmiselle vaarallinen.Sama myöskin pätee hullun lehmän taudissa.Paitsi,että se ei häviä edes kypsentämällä,toisin kuin trigiini.
Joten ei Jumala suotta niitä sääntöjään tehnyt.Hän vain tiesi sellaista,mitä senajan ihmiset eivät vielä tienneet.Jäniksissäkin on sitä jänisruttoa,jota ei silloin varmaan sitäkään osattu tunnistaa.
Mutta sanoisin että nykyään joku viljapossu voi olla ihan yhtä puhdasta ravintoa,kuin joku,vaikkapa kana tai kalkkunakin.Että siitä vain "tirripaistia"(ruskistetaan sianliha rapeaksi paistinpannussa) tekemään,kunhan muistat olla tarkkana hygieenian suhteen.
Siis että peset kunnolla kätesi joka välissä käsitellessäsi mitä lihaa tahansa.Samoin kuin kaikki leikkuulaudat ja muut välineet joilla lihaa käsittelet.Eräälle sukulaiselleni kuoli sydän kohtaukseen oli kova syömään sianlihaa, lääkäri kielsi sianlihan syönnin, jos sianliha olisi ollut lääkettä lääkäri olisi ehdottomasti määrännyt syötäväksi.
Ei sillä sydänkohtauksen voi saada tervekin henkilö.
- auni1
Lueppa kokonaan se Apostolin teot 10.1-48 niin ehkä huomaat mistä siinä puhutaan, ei ruuasta, vaan Pietari sanoo Nyt minä totisesti käsitän ,ettei Jumala katso henkilöön,joka Häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle odollinen.Voiko tämän selvemmin selventää tätä, mutta lue koko luku muutoin et ymmärrä mistä on kyse.
Noista ruoka jutuista minä sanoisin onko se oikein mustata kenenkään syömisiä tai ei syömisiä,en näe siinä mitään Pyhän Hengen sanomaa josta niin paljon puhut kirjoituksissasi, no sanotaan nyt näin ehkä sinun Pyhä Henki ei nuhtele mitä toisista uskovista kirjoittelet, mutta minun puolustajani Pyhä Henki nuhtelee minua jos minä alan toisia uskovia panettelemaan, Hän kuiskaa hiljaa minulle. Mikä sinä olet tuomitsemaan minun lampaitani. Minä johdatan teitä kaikkia ja minun lampaani kuulevat Minun ääneni.1. KOR 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
1.Korinttolaiskirje:
10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
10:29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
Missä Henki on ,siellä on vapaus ja se, jos mikään, tuo kunniaa Vapahtajamme työlle.
Lain orjuus halventaa Vapahtajan TYÖN SUURUUTTA.
Mutta ymmärrän suuttumuksesi, sillä "laki saa aikaan vihaa".- auni1
AnttiVKantola kirjoitti:
1. KOR 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
1.Korinttolaiskirje:
10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
Missä Henki on ,siellä on vapaus ja se, jos mikään, tuo kunniaa Vapahtajamme työlle.
Mutta ymmärrän suuttumuksesi, sillä "laki saa aikaan vihaa".en vihaa ketään, ja sitä paitsi eihän näissä kirjoituksissa mainittu mitään laista, vai mainittiinko?
Ruoka juttujahan näissä oli esillä, et vastannut luitkos se Apostolin teot 10.1-48 ja miten tulkitsit sen. auni1 kirjoitti:
en vihaa ketään, ja sitä paitsi eihän näissä kirjoituksissa mainittu mitään laista, vai mainittiinko?
Ruoka juttujahan näissä oli esillä, et vastannut luitkos se Apostolin teot 10.1-48 ja miten tulkitsit sen.APT. 10. luku Apt 11:1-18. MITÄ SE ON ?
Kuningasajatus on siinä, että alkaa uusi maailmanaika - saastaiset pakanatkin kelpaavat Jumalalle - Kristuksen tähden. Yleisesti ottaen Israelin Jumalalla ei ollut ennen tätä mitään tarjottavanaan MEILLE PAKANOILLE.
Se väliaikainen lakikin oli vain juutalaisille. Moraalilakina olemme siitä toki näin jälestäpäin hyötyneet - demokraattisen ja sivistyneen yhteiskunnan perustana.
AINOASTAAN USKON KAUTTA JEESUS-NIMEEN PELASTUVAT NYT NIIN JUUTALAISET KUIN PAKANATKIN. Pietarille ensimmäiseksi annettiin tämä totuus. "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."
Olen toisaalla, aiheen puitteissa toki, näyttänyt toteen:
1. Tiettyjä eläimiä ei lainnoudattaja saa syödä, 3.Ms:11:3-23.
2. Uudessa liitossa ollaan irti laista, sillä uudestisyntyneen Jumala tietysti pyhittää, kun Henki hänessä asuu. Niinpä SAA SYÖDÄ aikaisemmin kiellossa olleita eläimiä, kunhan omatunto ei siitä loukkaannu.
KAIKKI JUMALAN LUOMA ON PYHÄÄ JA OTOLLISTA SINÄNSÄ
Se totuus, että olemme IRTI LAISTA, tulee vahvimmin todistetuksi juuri siinä, että kaikki ruoka on nyt puhdasta - lain kieltoja sen suhteen ei enää ole. Kun Pietari joutui myöntymään siihen, että Jumala pyhittää pakanatkin - niin kuinka paljoa ennemmin Luojan luomat ruokatarvikkeet ovat sinänsä pyhitettyjä ja puhtaita.
Jumalahan laski unessa saastaisen eläinruokakorin Pietarin eteen ja sanoi: syö! Pietarin oli aluksi vaikea uskoa, että Jumala pyhittäisi pakanoita. Onhan ihminen saastaista lihaa kaksin verroin - nimittäin hengellisestikin, sillä "synti asuu meissä", loppuun asti.
Roomalaiskirje:
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa ASUU.
Sanoohan järkikin, että luonnon tuotteet eivät ole tehneet syntiä, mutta nytpä Jumala sanoo pyhittävänsä - yksin uskosta Kristukseen - SYNTISEN LIHAN! Jaloa käyttöä varten.
Apostolien teot:
Apostolien teot:
10:12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
10:13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja SYÖ."
11:9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä SINÄ sano epäpyhäksi.'
Apostolien teot:
11:18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoilleKIN antanut parannuksen elämäksi."
JUMALA MEIDÄT PYHITTÄÄ - EIVÄT OMAT TEKOMME
Matteuksen evankeliumi:
23:17 Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
23:19 Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
Hebrealaiskirje:
2:11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
9:13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
13:12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
Johanneksen evankeliumi:
6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään HYÖDYTÄ. Ne sanat, jotka MINÄ olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
2.Korinttolaiskirje:
3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; SILLÄ KIRJAIN KUOLETTAA, MUTTA HENKI TEKEE ELÄVÄKSI.
_AnttiVKantola_- ei tuosta päässyt
AnttiVKantola kirjoitti:
APT. 10. luku Apt 11:1-18. MITÄ SE ON ?
Kuningasajatus on siinä, että alkaa uusi maailmanaika - saastaiset pakanatkin kelpaavat Jumalalle - Kristuksen tähden. Yleisesti ottaen Israelin Jumalalla ei ollut ennen tätä mitään tarjottavanaan MEILLE PAKANOILLE.
Se väliaikainen lakikin oli vain juutalaisille. Moraalilakina olemme siitä toki näin jälestäpäin hyötyneet - demokraattisen ja sivistyneen yhteiskunnan perustana.
AINOASTAAN USKON KAUTTA JEESUS-NIMEEN PELASTUVAT NYT NIIN JUUTALAISET KUIN PAKANATKIN. Pietarille ensimmäiseksi annettiin tämä totuus. "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."
Olen toisaalla, aiheen puitteissa toki, näyttänyt toteen:
1. Tiettyjä eläimiä ei lainnoudattaja saa syödä, 3.Ms:11:3-23.
2. Uudessa liitossa ollaan irti laista, sillä uudestisyntyneen Jumala tietysti pyhittää, kun Henki hänessä asuu. Niinpä SAA SYÖDÄ aikaisemmin kiellossa olleita eläimiä, kunhan omatunto ei siitä loukkaannu.
KAIKKI JUMALAN LUOMA ON PYHÄÄ JA OTOLLISTA SINÄNSÄ
Se totuus, että olemme IRTI LAISTA, tulee vahvimmin todistetuksi juuri siinä, että kaikki ruoka on nyt puhdasta - lain kieltoja sen suhteen ei enää ole. Kun Pietari joutui myöntymään siihen, että Jumala pyhittää pakanatkin - niin kuinka paljoa ennemmin Luojan luomat ruokatarvikkeet ovat sinänsä pyhitettyjä ja puhtaita.
Jumalahan laski unessa saastaisen eläinruokakorin Pietarin eteen ja sanoi: syö! Pietarin oli aluksi vaikea uskoa, että Jumala pyhittäisi pakanoita. Onhan ihminen saastaista lihaa kaksin verroin - nimittäin hengellisestikin, sillä "synti asuu meissä", loppuun asti.
Roomalaiskirje:
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa ASUU.
Sanoohan järkikin, että luonnon tuotteet eivät ole tehneet syntiä, mutta nytpä Jumala sanoo pyhittävänsä - yksin uskosta Kristukseen - SYNTISEN LIHAN! Jaloa käyttöä varten.
Apostolien teot:
Apostolien teot:
10:12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
10:13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja SYÖ."
11:9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä SINÄ sano epäpyhäksi.'
Apostolien teot:
11:18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoilleKIN antanut parannuksen elämäksi."
JUMALA MEIDÄT PYHITTÄÄ - EIVÄT OMAT TEKOMME
Matteuksen evankeliumi:
23:17 Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
23:19 Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
Hebrealaiskirje:
2:11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
9:13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
13:12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
Johanneksen evankeliumi:
6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään HYÖDYTÄ. Ne sanat, jotka MINÄ olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
2.Korinttolaiskirje:
3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; SILLÄ KIRJAIN KUOLETTAA, MUTTA HENKI TEKEE ELÄVÄKSI.
_AnttiVKantola_selville minä tuo kirjoittaja ajo takaa, välillä laki ja välillä ruoka ja kaikki sekamelskana.
- kaupassa...
AnttiVKantola kirjoitti:
1. KOR 10:25
1.Korinttolaiskirje:
Mutta ymmärrän suuttumuksesi, sillä "laki saa aikaan vihaa".Ei myydä sianlihaa, eikä Adventistien kaupoissa.
Jeesus ei myöskään syönyt saastaisia eläimiä.
Pakanat söisivät lohikäärmeenkin jos olisi saatavissa, muualla kuin Kiinassa eiköhän ne ole sielläkin loppuneet.
Kun pakanoitten kauppaan menee on sitä vähän valikoitava minkäläisiä lonkeroita ostaa. - lonkeroitako.
kaupassa... kirjoitti:
Ei myydä sianlihaa, eikä Adventistien kaupoissa.
Pakanat söisivät lohikäärmeenkin jos olisi saatavissa, muualla kuin Kiinassa eiköhän ne ole sielläkin loppuneet.
Kun pakanoitten kauppaan menee on sitä vähän valikoitava minkäläisiä lonkeroita ostaa.Juutalaisten ja Muslimien
kaupassa... 24.3.2007 klo 13.56
Kun pakanoitten kauppaan menee on sitä vähän valikoitava minkäläisiä lonkeroita ostaa.
Vastaan hyymörilla
Minä armeija-aikoina tuota lonkeroa join ja vieroituin siitä kokonaan. Reippi palmaakan en voinut juoda sen jälkeen. En suosittele valikoimaan minkäänlaisia lonkeroita kaupasta.
Tulee paha olo. ei tuosta päässyt kirjoitti:
selville minä tuo kirjoittaja ajo takaa, välillä laki ja välillä ruoka ja kaikki sekamelskana.
KOKO SEKAVAKIRJOITUKSENI TODISTI SITÄ TOTUUTTA, ETTÄ 2000 VUOTTA SITTEN JUMALA TEKI TÄYSIN UUDEN LIITON JEESUKSEN VERESSÄ JA LAAJENSI ARMOLIITTONSA KOSKEMAAN KAIKKIA IHMISIÄ.
JA ETTÄ JUMALA ON SE, JOKA PYHITTÄÄ, EI OMA VAIVA SIIHEN MITÄÄN LISÄÄ. VAIKKA MEIDÄN TIETYSTI TULEE PYRKIÄ PYHÄSTI ELÄMÄÄN - ARMON EVANKELIUMIN ARVON MUKAISESTI.
Hengellisiä asioita ei voikaan lihassa ymmärtää. Kysypä rukouksen hengessä Isältä, mistä on kyse. Ei epäilystäkään, etteikö Hän halukkaasti antaisi YLHÄÄLTÄ VIISAUTTA.
Raamatusta aina voi tarkistaa laajempaa asikokonaisuutta tutkien. Myös ENNAKKOLUULOTON asenne tarvitaan, jotta voisi omaksua selaista, mikä itselle on uutta.
Ihmettelen kovasti, ettei EDES AJATUKSIA HERÄTTÄNYT. Mutta näin e on:
1.
SEKAVA oli sekin, se kori täynnä saastaisia elukoita, kori joka unessa laskettiin Pietarin eteen. Ja Jumala sanoi: syö! Pietari ensin vastusteli. Mutta ääni sanoi: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä SINÄ sano saastaiseksi!" Pietari siitä YMMÄRSI, että pakanatKIN Herra pyhittää - siis USKON KAUTTA. Siispä Pietarikin alkoi myös pakanoille julistaa evankeliumia, koskapa Jumala tahtoi Kristukseen uskomisen kautta pelasstaa myös ei-juutalaisia. Armon evankeliumistahan on kyse.
-------------------------
2.
TÄMÄ HENGELLINEN TOTUUS, ETTÄ JUMALA PYHITTÄ, KUN SE NÄYTETTIIN TÄLLEEN, ETTÄ SAASTAISIA ELÄIMIÄ VOI SYÖDÄ - SE AUTTAA YMMÄRTÄMÄÄN, ETTÄ NYT UUDEN LIITON AIKANA SAA SYÖDÄ SITÄKIN ELÄINTEN LIHAA, MIKÄ AIKAISEMMIN OLI KIELLETTYÄ.
NYT HERÄÄ KYSYMYS: "ONKO JUMALA TODELLA SANONUT, ETTÄ SAATTE SYÖDÄ KAIKKEA LIHAA?" ETSITÄÄN RAAMATUSTA VASTAUS, ETTÄ ONKO NÄIN MILTÄ NÄYTTÄISI:
----------------
1 KOR 10:23-27
23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. [1. Kor. 6:12]
24 Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. [Room. 15:2; 1. Kor. 13:5; Fil. 2:4]
25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. [1. Tim. 4:4]
26 "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on." [Ps. 24:1]
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. [Luuk. 10:7,8]
----------------
Ja vastaus löytyi: ei tarvitse omantunnonkaan tähden kysellä, vaan kaikkea lihaa voi syödä.
Kylässäkään ei tarvitse epäillä ruokaa epäpyhäksi, vaan Herran nimeen siunaten voi syödä, mitä eteen laitetaan! Ihana vapaus, kun Herra pyhittää kaiken.
----------------------
3.
Uudessa liitossa joudutaan lisäksi huomioimaan se, että kun ennen laki pyhitti - uhritoimitusten ansiosta - niin uudessa liitossa ei uhritoimituksia enää ole. Vaan on välttämättä saatava uudestisyntymisen kautta Pyhä Henki.
Jotta Herra sen kautta voisi pyhittää. Löytyneekö tähän ilmiselvään tarpeeseen lisäinformaatiota Raamatusta? Etsitään edes yksi kohta:
2.Korinttolaiskirje:
Siinä se löytyi! Nyt vaan Hengen voimassa palvelemaan Herraa tällä kriteerillä:
JAAK 2:8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ]
Ilman muuta kannattaa tutkia Raamatusta - itse - kokonaiset asiayhteydet, jotta voisi todeta, kuinka vakaat ja todet nämä asiat ovat!
_AnttiVKantola_kaupassa... kirjoitti:
Kun pakanoitten kauppaan menee on sitä vähän valikoitava minkäläisiä lonkeroita ostaa.VAIN USKON KAUTTA KRISTUSTA LÄHESTYTÄÄN - EI LAKI SIIHEN MITÄÄN LISÄÄ
1 Kor 10:23-27: "Kaikki on minulle luvallista".
23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. [1. Kor. 6:12]
24 Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. [Room. 15:2; 1. Kor. 13:5; Fil. 2:4]
25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. [1. Tim. 4:4]
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. [Luuk. 10:7,8
Eikö Jumala muka ole tehnyt lohikäärmettä? Mitä etua on ihmisellä lohikäärmeeseen nähden, jos hän on ulkopuolella Kristuksen? Olethan langennut pois armosta, kun noin laista kerskaat!
"Jeesus ei myöskään syönyt saastaisia eläimiä", herjaat Elämän Herraa.Sinäkö päätät, ikä on saastaista, mikä pyhää? KUITENKIN VARSIN HYVIN TIEDÄT, ETTÄ JEESUS SÖI SYNTISTEN KANSSA! Kaiketi elävä saasta on pahempi asia kuin kuollut raato.
Eikö Luoja muka voi nauttia siitä ja sitä, mitä on luonut? Etkö muka tiedä: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä SINÄ sano epäpyhäksi"?
Ap. t. 10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Ap. t. 11:9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.
Teet tyhjäksi Raamatun totuuden, kun vaatimalla perinnäissääntöjä! Matt 15:16.
GAL 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
GAL 5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
Sinä käärmeen sikiö, sinä kettu! (MATT 3:7, LUUK 13:23). Etkö muka tiedä, ettei se saastuta, mikä menee sisään, vaan se, mikä tulee ulos? (MATT 15:11)
Olet isästä perkeleestä, kun tahdot estää ihmisiä pääsemästä koskettamaan Kristusta uskon kautta! Laitat lain kompastuskiveksi. Itsekään et tahdo sisälle mennä, vaan luotat itseesi. (LUUK 15:52)
Et pidä Herraa rakkaana, kun sanot, että jonkun täytyy pyhittää liha, ennenkuin Herra voi sitä syödä. Sinä valkeaksi kalkittu muuri (Apt 23:3) - kumpi on suurempi: Luojako, joka loi - vaiko luotu, joka ei itsessään mitään ole, ei pyhää eikä pahaa? Mutta Isä yksin on hyvä.
1. Kor. 16:22
Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon kirottu! Maran ata.
Gal. 1:8
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Gal. 1:9
Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
GAL 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Mutta Jeesus söi syntisten kanssa, paransi israelilaisia ja palestiinalaisia, yms. Terveet ja hurskaat hän jätti tyhjiksi. Puhdista maljasi sisäpuolelta Jumalan Pojan uskossa!- siellä* * *
AnttiVKantola kirjoitti:
VAIN USKON KAUTTA KRISTUSTA LÄHESTYTÄÄN - EI LAKI SIIHEN MITÄÄN LISÄÄ
1 Kor 10:23-27: "Kaikki on minulle luvallista".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. [Luuk. 10:7,8
Eikö Jumala muka ole tehnyt lohikäärmettä? Mitä etua on ihmisellä lohikäärmeeseen nähden, jos hän on ulkopuolella Kristuksen? Olethan langennut pois armosta, kun noin laista kerskaat!
"Jeesus ei myöskään syönyt saastaisia eläimiä", herjaat Elämän Herraa.Sinäkö päätät, ikä on saastaista, mikä pyhää? KUITENKIN VARSIN HYVIN TIEDÄT, ETTÄ JEESUS SÖI SYNTISTEN KANSSA! Kaiketi elävä saasta on pahempi asia kuin kuollut raato.
Eikö Luoja muka voi nauttia siitä ja sitä, mitä on luonut? Etkö muka tiedä: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä SINÄ sano epäpyhäksi"?
Ap. t. 10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Ap. t. 11:9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.
Teet tyhjäksi Raamatun totuuden, kun vaatimalla perinnäissääntöjä! Matt 15:16.
GAL 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
GAL 5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
Sinä käärmeen sikiö, sinä kettu! (MATT 3:7, LUUK 13:23). Etkö muka tiedä, ettei se saastuta, mikä menee sisään, vaan se, mikä tulee ulos? (MATT 15:11)
Olet isästä perkeleestä, kun tahdot estää ihmisiä pääsemästä koskettamaan Kristusta uskon kautta! Laitat lain kompastuskiveksi. Itsekään et tahdo sisälle mennä, vaan luotat itseesi. (LUUK 15:52)
Et pidä Herraa rakkaana, kun sanot, että jonkun täytyy pyhittää liha, ennenkuin Herra voi sitä syödä. Sinä valkeaksi kalkittu muuri (Apt 23:3) - kumpi on suurempi: Luojako, joka loi - vaiko luotu, joka ei itsessään mitään ole, ei pyhää eikä pahaa? Mutta Isä yksin on hyvä.
1. Kor. 16:22
Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon kirottu! Maran ata.
Gal. 1:8
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Gal. 1:9
Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
GAL 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Mutta Jeesus söi syntisten kanssa, paransi israelilaisia ja palestiinalaisia, yms. Terveet ja hurskaat hän jätti tyhjiksi. Puhdista maljasi sisäpuolelta Jumalan Pojan uskossa!Kadaralaisten alueella joutuivat ja miksi?
Jeesus ajoi riivaaja henget sikoihin, mitähän ne kadaralaiset olivat syöneet, eikö olisi kannattanut hävittää siat pohjois Karjalassa, eikä kuolla sydän tauteihin.
Ihminen on sitä mitä hän syö ja juo, ja niistä voi johtua myöskin irstas meno.
Jumala päättää sen mitä on sanottu puhtaista ja saastaisista eläimistä, ei ole kysymys laista vaan terveydestä.
Pietarin näky koski pakanoita eikä pakanoiden ravintoa, vaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa .Pakanat ovat saman arvoisia pelastukseen nähden kuin Juutalaiset ja kristitytkin, sillä ei kysymys ole iljettävien eläinten syömisestä, vaan kaikille kuuluvasta evankeliumista.
Luehan terveyslait. siellä* * * kirjoitti:
Kadaralaisten alueella joutuivat ja miksi?
Jeesus ajoi riivaaja henget sikoihin, mitähän ne kadaralaiset olivat syöneet, eikö olisi kannattanut hävittää siat pohjois Karjalassa, eikä kuolla sydän tauteihin.
Ihminen on sitä mitä hän syö ja juo, ja niistä voi johtua myöskin irstas meno.
Jumala päättää sen mitä on sanottu puhtaista ja saastaisista eläimistä, ei ole kysymys laista vaan terveydestä.
Pietarin näky koski pakanoita eikä pakanoiden ravintoa, vaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa .Pakanat ovat saman arvoisia pelastukseen nähden kuin Juutalaiset ja kristitytkin, sillä ei kysymys ole iljettävien eläinten syömisestä, vaan kaikille kuuluvasta evankeliumista.
Luehan terveyslait.1 KOR 10:23-27
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. [Luuk. 10:7,8]
Lähimmäisten halveksuntasi on niin alatyylistä aj omahyväistä, että tuntuu kuin olisit ... Etkö muka tiedä, mihin ne siat...sillä tuntuu kuin niiltä terveisiä toisit.
TUOSTA KORINTTOLASIKIRJEEN KOHDASTA NÄKISIT, JOS OSTAISIT JEESUKSELTA SILMÄVOIDETTA, ETTÄ JUMALA TODELLAKIN PÄÄTTI. PÄÄTTI ETTÄ TÄSTÄ LÄHIN - 2000 VUOTTA SITTEN - ELÄIMET KAIKKI OVAT PUHTAITA, KUN HÄN E PUHDISTAA. PUHDISTI, KUN JEESUKSEN VERI VUOTI MAAHAN GOLGATALLA. Ei se ollut pelkkä päätösasia, vaan toimenpide.
Jeesus sanoi myös, ettei se saaastuta mikä menee sisään - käsienpesun puuttuminen ynnä että Herra todelalkin pyhittä ruoan, kun se siunataan. Älä sinä vähättele Jumalan kykyä pyhittää. Saatat itsekin joskus vielä kokea tarvitsevasi pyhittämistä.
Se mitä suusta tulee ulos, se Jeesuksen mielestä saastuttaa - tai kynästä. Pietari sanoo, että se, joka täysin hillitsee puheensa, on jo hallinnut kaiken muun ruumiissaan.
Mutta itsemme pyhittäjiksi meistä ei ole, vaan mäkeä laas mekin menemme, ellei Herra pyhitä.
Kun Pietari sai ikäänkuin syödeä pakanoita, niin totta maar sitten ruokaa mitä tahansa. Tämän ymmärtäisit, jos sinulla olisi ripauskin Henkeä. Mutta nytpä sinulla on Mooseksen peite silmillä ja korvissa kuulosuojaimet.- VENÄLÄISELLE * * *
AnttiVKantola kirjoitti:
1 KOR 10:23-27
Lähimmäisten halveksuntasi on niin alatyylistä aj omahyväistä, että tuntuu kuin olisit ... Etkö muka tiedä, mihin ne siat...sillä tuntuu kuin niiltä terveisiä toisit.
TUOSTA KORINTTOLASIKIRJEEN KOHDASTA NÄKISIT, JOS OSTAISIT JEESUKSELTA SILMÄVOIDETTA, ETTÄ JUMALA TODELLAKIN PÄÄTTI. PÄÄTTI ETTÄ TÄSTÄ LÄHIN - 2000 VUOTTA SITTEN - ELÄIMET KAIKKI OVAT PUHTAITA, KUN HÄN E PUHDISTAA. PUHDISTI, KUN JEESUKSEN VERI VUOTI MAAHAN GOLGATALLA. Ei se ollut pelkkä päätösasia, vaan toimenpide.
Jeesus sanoi myös, ettei se saaastuta mikä menee sisään - käsienpesun puuttuminen ynnä että Herra todelalkin pyhittä ruoan, kun se siunataan. Älä sinä vähättele Jumalan kykyä pyhittää. Saatat itsekin joskus vielä kokea tarvitsevasi pyhittämistä.
Se mitä suusta tulee ulos, se Jeesuksen mielestä saastuttaa - tai kynästä. Pietari sanoo, että se, joka täysin hillitsee puheensa, on jo hallinnut kaiken muun ruumiissaan.
Mutta itsemme pyhittäjiksi meistä ei ole, vaan mäkeä laas mekin menemme, ellei Herra pyhitä.
Kun Pietari sai ikäänkuin syödeä pakanoita, niin totta maar sitten ruokaa mitä tahansa. Tämän ymmärtäisit, jos sinulla olisi ripauskin Henkeä. Mutta nytpä sinulla on Mooseksen peite silmillä ja korvissa kuulosuojaimet.Vakoojalle Lontoossa, ruokansa syötyään??
Ei se ruoka aina niin terveellistä ole, seuraukset voivat näkyä myöhemmin.
Jeesus puhui kaikki ruuat puhtaiksi, mutta eivät ne saastaiset eläimet ole koskaan ruokaa olleetkaan. - Irvileuka***
VENÄLÄISELLE * * * kirjoitti:
Vakoojalle Lontoossa, ruokansa syötyään??
Ei se ruoka aina niin terveellistä ole, seuraukset voivat näkyä myöhemmin.
Jeesus puhui kaikki ruuat puhtaiksi, mutta eivät ne saastaiset eläimet ole koskaan ruokaa olleetkaan.Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älkööt irvileuat sanoko epäpyhäksi.
Elikkä ei tuossa taqpauksessa mitään huvittavaa ole.
Mutta ei tarvitse ylitarkka olla, vaan Herra pyhittää sen, mitä jää huolehtimatta.
Kunhan otetaan vakavasti elämä ja jumalisuus. - saastukoon
Irvileuka*** kirjoitti:
Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älkööt irvileuat sanoko epäpyhäksi.
Elikkä ei tuossa taqpauksessa mitään huvittavaa ole.
Mutta ei tarvitse ylitarkka olla, vaan Herra pyhittää sen, mitä jää huolehtimatta.
Kunhan otetaan vakavasti elämä ja jumalisuus.Edelleen, ja joka on Pyhä Pyhittyköön edelleen.
Terveyslait ovat Pyhittyneitä ihmisiä varten.
Veripaltut ja mustat makkarat, ovat niitä varten joita eivät terveyslait kiinnosta.
Veri on sielu, sitäkö Jeesus rukoili minkä Jumala kielsi. Syömästä lihaa verinensä, irvistele vain jos huvittaa.. - Totuuden torvi***
saastukoon kirjoitti:
Edelleen, ja joka on Pyhä Pyhittyköön edelleen.
Terveyslait ovat Pyhittyneitä ihmisiä varten.
Veripaltut ja mustat makkarat, ovat niitä varten joita eivät terveyslait kiinnosta.
Veri on sielu, sitäkö Jeesus rukoili minkä Jumala kielsi. Syömästä lihaa verinensä, irvistele vain jos huvittaa..Jaakobin kirje:
2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.
2:13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.
Terveisin: Herran veli, Jaakob
- Seraja-m55
Jumalan on profetian lahjan kautta pyrkinyt opettamaan Kristukseen uskoville, että kasvisravinto on terveellisintä ravintoa.
Esim. suomalaisten valtaisa sairastavuus johtuu suurelta osin liharuuan syömisestä eli liian paljon eläinrasvoja sisältävien ruokien syömisestä.
tämä on puhdas lääketieteellinen fakta.
Hyökkäsit myös erittäin raamatullista kymmenysperiaatetta vastaan ja jo apostoli Paavali kumoaa väitteesi perinpohjin seuravassa kohdin: "Samoin myös Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajain tulee saada evankeliumista elatuksensa." 1. Kor. 9:14. Myös Jeesus puolusti tätä jo VL:ssa selvästi antamaansa järjestelmää sanoin: "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää."
Jeesus vain tähdensi oikeutta, laupeutta ja uskollisuutta, joiden jälkeen hän kyllä tuki kymmenysten maksamista Jumalan työn tukemiseksi.Tietysti seurakinnat tarvitsevat rahaa. Ja tietysti lähimmäistä tulee rakastaa niin kuin itseään. MUTTA...
ANTAMISELLA ei ole mitään tekemistä MAKSAMISEN kanssa. Niin kuin ei lain pakotteilal ole mitään tekemistä vapauden lain kanssa Kristuksessa.
Ei toki Sana näitä asioita jyrkästi erottaisi toisistaan, jos ne olisivat jokseenkin samat.
Käytännöllisesti katsoen pakkoantamiselal on ero oman sydämen halusta antamisen kanssa ero kuin yöllä ja päivällä.
Ruokatottumusohjeet ja terveysohjeet myös on aivan eri asia kuin sanelupolitiikka.
Näitä eroja ei ilmeisesti voi ymmärtää inhimillisellä älyllä, vaan ainoastaan Hengessä.
Kristuksen yhteyteen ei ilmeisesti kellään ole halua ennen kuin vasta pakon edessä - kun ollaan tosi paikan edessä.
Nimittäin minulle ei tulisi mieleenkään vängätä Sanaa vastaan kaikin voimin - vaan iloitsen yhdessä totuuden kanssa.- ymmärtänyt
AnttiVKantola kirjoitti:
Tietysti seurakinnat tarvitsevat rahaa. Ja tietysti lähimmäistä tulee rakastaa niin kuin itseään. MUTTA...
ANTAMISELLA ei ole mitään tekemistä MAKSAMISEN kanssa. Niin kuin ei lain pakotteilal ole mitään tekemistä vapauden lain kanssa Kristuksessa.
Ei toki Sana näitä asioita jyrkästi erottaisi toisistaan, jos ne olisivat jokseenkin samat.
Käytännöllisesti katsoen pakkoantamiselal on ero oman sydämen halusta antamisen kanssa ero kuin yöllä ja päivällä.
Ruokatottumusohjeet ja terveysohjeet myös on aivan eri asia kuin sanelupolitiikka.
Näitä eroja ei ilmeisesti voi ymmärtää inhimillisellä älyllä, vaan ainoastaan Hengessä.
Kristuksen yhteyteen ei ilmeisesti kellään ole halua ennen kuin vasta pakon edessä - kun ollaan tosi paikan edessä.
Nimittäin minulle ei tulisi mieleenkään vängätä Sanaa vastaan kaikin voimin - vaan iloitsen yhdessä totuuden kanssa.jotain pahasti pieleen.
Kymmenyksiä ei makseta eikä lahjoiteta. Ne *palautetaan*, koska ne ovat jo Jumalan. Eivät ne koskaan ole olleet meidän. Jumala on ainoastaan antanut meille mahdollisuuden osoittaa uskollisuutta. - naispapeille
ymmärtänyt kirjoitti:
jotain pahasti pieleen.
Kymmenyksiä ei makseta eikä lahjoiteta. Ne *palautetaan*, koska ne ovat jo Jumalan. Eivät ne koskaan ole olleet meidän. Jumala on ainoastaan antanut meille mahdollisuuden osoittaa uskollisuutta.Kymmenyksiä, on raamatun vastaista.
- Seraja-m55
AnttiVKantola kirjoitti:
Tietysti seurakinnat tarvitsevat rahaa. Ja tietysti lähimmäistä tulee rakastaa niin kuin itseään. MUTTA...
Nimittäin minulle ei tulisi mieleenkään vängätä Sanaa vastaan kaikin voimin - vaan iloitsen yhdessä totuuden kanssa.Adventtiseurakunnassa ei ole mitään pakkoa maksaa kymmenyksiä vaan kysymys on siitä, että jäsenet tulevat Jumalan Sanasta tietämään Jumalan tahdon tässä ja haluavat rakkaudesta Vapahtajaansa osallistua varoillaan evankelioimistyön tukemiseen.
Samoin terveysohjeet ovat vakavasti otettavia suosituksia eikä mitään sanelupolitiikkaan. Se, joka ymmärtää sydämessään niissä olevan suuren viisauden, noudattavat näitä suosituksia, tyhmemmät eivät ymmärrä.
Enkä edes väitä, ettenkö minäkin olisi tyhmyyttäni langennut tässä kohdin monta kertaa.
Rukoilen, että Jumala auttaa sinut pääsemään tuosta väärien todistusten esittämisestä ja palaamaan kristittyjen rakkauden ykseyteen. - höpiset
ymmärtänyt kirjoitti:
jotain pahasti pieleen.
Kymmenyksiä ei makseta eikä lahjoiteta. Ne *palautetaan*, koska ne ovat jo Jumalan. Eivät ne koskaan ole olleet meidän. Jumala on ainoastaan antanut meille mahdollisuuden osoittaa uskollisuutta.Jumalako antaa sinulle rahaa, josta sinä sitten osan palautat. Kuka tämä sinun jumala on? Minä en ole Jumalalta mitään saanut lainaksi, mitä minun pitäisi palauttaa.
- määräys
ymmärtänyt kirjoitti:
jotain pahasti pieleen.
Kymmenyksiä ei makseta eikä lahjoiteta. Ne *palautetaan*, koska ne ovat jo Jumalan. Eivät ne koskaan ole olleet meidän. Jumala on ainoastaan antanut meille mahdollisuuden osoittaa uskollisuutta.Onko totta, että jos sinä et maksa kymmenyksiä, niin olet tuomittu helvettiin ?
Kyllä, sanoo Ellen G. White, Seitsemännen-päivän Adventisti profeetta !
”Kymmenykset ovat Herran, ja noita jotka puuttuvat niihin, rangaistaan taivaallisen aarteen menetyksellä, elleivät he kadu…. Jumala ei ole muuttunut; kymmenykset on yhä määrä käyttää papinviran rahalliseen avustamiseen.” – 9T 249-250
Missä kohtaa Raamattu tukee EGW:tä kun hän sanoo, että kristityt jotka eivät maksa kymmenyksiä, ”rangaistaan taivaallisen aarteen menetyksellä”? Tämä EGW:n varoitus pitäisi pelästyttää kenen tahansa SPA:n maksamaan kymmenykset. Ellen White vääristää Raamatun kirjoitukset sanomalla ”kymmenykset on yhä määrä käyttää papinviran rahalliseen avustamiseen.” Raamattu kertoo meille, että kymmenykset ovat Leeviläis-pappeja varten. Milloin Jumala muutti kymmenyslakia niin, että siihen lasketaan mukaan myös evankeliumia saarnaavat virkapapit ? ymmärtänyt kirjoitti:
jotain pahasti pieleen.
Kymmenyksiä ei makseta eikä lahjoiteta. Ne *palautetaan*, koska ne ovat jo Jumalan. Eivät ne koskaan ole olleet meidän. Jumala on ainoastaan antanut meille mahdollisuuden osoittaa uskollisuutta.Jassoo. onhan sekin selitys. Veronkeruukeino sekin. Periaatteessa seurakunnat tietysti tarvitsevat rahaa. ei sitä kuitenkaan mitenkään voi Jumalaan yhdistää.
Kun Hän uhrasi kaikkensa, niin hän samalla loi antamisen lait. Siis vapaasta sydämestä, ilman ohjausta. En tarkoita, etteikö srk tarvitsisi riittäviä vakituisia tuloja. Mutta ihmisten systeemeillä ei varsinkaan nyt uuden liiton aikana ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.
Kaikissa uskonnoissa tuollainen systeemi on. Siksi Jumalalla on jotain muuta mielessä. Eihän tuollaisesta kukaan saa näkyviin sitä, että onkko Jumalaa vai ei. Systeemit pelaa, vaikka ei olisi mitään Luojaa tai yhteyttä Häneen. Siitä jo tiedän, että se on sataprosenttisesti ihmisten systeemi.
Oleellisinta on, että muutamalla tuollaisella sidoksella saadaan ihminen vakiintumaan kuuliaiseksi SYSTEEMILLE. Taannoin olin systeemin vankina ja maksoin bruttotuloista kymmenykset ihan kädet vapisten. Siis pelkäsin tuomiota virheestä. Nyt sitä on mahdoton enää käsittää, sillä en näe Jumalaa vaativaksi.
Kyllä mä näen ihan muut asiat merkkinä siitä, että Jumala on mukana. Olen mielestäni saanut esimakua siitä, että JUMALA haluaa näyttää maailmalle uskollisuutensa siinä, että on sitä riippumatta ihmisen uskollisuudesta. Ja se tekee minuun vaikutuksen. Hän luottaa ensin ja hän rakastaa ensin.
Jumala on minulle ei vähempää eikä enempää kuin hyvä Isä. Koskaan hän ei syytä minua, ei soimaa. Vain rohkaisee. En usko että Jumala tarvitsee mitään mitä minulla on, mutta minä tarvitsen tuon vahvan liittolaisen.Seraja-m55 kirjoitti:
Adventtiseurakunnassa ei ole mitään pakkoa maksaa kymmenyksiä vaan kysymys on siitä, että jäsenet tulevat Jumalan Sanasta tietämään Jumalan tahdon tässä ja haluavat rakkaudesta Vapahtajaansa osallistua varoillaan evankelioimistyön tukemiseen.
Samoin terveysohjeet ovat vakavasti otettavia suosituksia eikä mitään sanelupolitiikkaan. Se, joka ymmärtää sydämessään niissä olevan suuren viisauden, noudattavat näitä suosituksia, tyhmemmät eivät ymmärrä.
Enkä edes väitä, ettenkö minäkin olisi tyhmyyttäni langennut tässä kohdin monta kertaa.
Rukoilen, että Jumala auttaa sinut pääsemään tuosta väärien todistusten esittämisestä ja palaamaan kristittyjen rakkauden ykseyteen.On minulla sentään kokemusta näistä asioista. Siitä helvetillisestä henkisestä painostuksesta. Ei voi kuvitellakaan, että siinä voisi olal kyse rakkaudesta, vaan se on härskiä hengellistä vallankäyttöä ja manipulointia, kun tiedetään että ihmisillä on heikko omatunto ja heikko raamatuntuntemus ja heikohko itsetunto.
Kyllä nää asiat tunnetaan, mutta avuttomat toki ollan niiden edessä, sillä hengelliset johtajat saattavat olla todella armottomia edes itse sitä tiedostamatta. Narsismi kukoistaa myös hengellisellä rintamalla.
Kuitenkin useimmat meistä tahtovatkin olla hengellisen holhouksen alaisia, maksoi mitä maksoi. Kristuksen tuoksulla ei tosin ole mitään tekemistä seurakuntasysteemien kanssa.- noita,,
AnttiVKantola kirjoitti:
On minulla sentään kokemusta näistä asioista. Siitä helvetillisestä henkisestä painostuksesta. Ei voi kuvitellakaan, että siinä voisi olal kyse rakkaudesta, vaan se on härskiä hengellistä vallankäyttöä ja manipulointia, kun tiedetään että ihmisillä on heikko omatunto ja heikko raamatuntuntemus ja heikohko itsetunto.
Kyllä nää asiat tunnetaan, mutta avuttomat toki ollan niiden edessä, sillä hengelliset johtajat saattavat olla todella armottomia edes itse sitä tiedostamatta. Narsismi kukoistaa myös hengellisellä rintamalla.
Kuitenkin useimmat meistä tahtovatkin olla hengellisen holhouksen alaisia, maksoi mitä maksoi. Kristuksen tuoksulla ei tosin ole mitään tekemistä seurakuntasysteemien kanssa.Kantolan kirjoituksia, minusta tuntuu että entinen Hirvas on täällä uudestaan on vain vaihtanut nimimerkkinsä AV Kantola.
noita,, kirjoitti:
Kantolan kirjoituksia, minusta tuntuu että entinen Hirvas on täällä uudestaan on vain vaihtanut nimimerkkinsä AV Kantola.
NOITAVAINOT = NOIDAT VAINOAVAT ?
"Olen seurannut...". Just joo. VApauttamme Kristuksessa sielunvihollinen on aina seurannut ihan kateuteen saakka - ihmisen kautta kontrolloiden - sillä se on kahlehdittu ja sen päivät on luettu.
KONTROLLIHENGET
Galatalaiskirje:
2:4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
"Riivaajien viisautta"?
Johan on petomaista, riivattua NOITUUTTA, kun tuntemattomat syyttävät TUNNETTUJA joksikin muuksi kuin olen.
Enhän ole mikään nikki "Hirvas" tai muukaan. En ole nähnyt enkä kuullut sellaisesta. Ehkä hänkin on totuuden torvi, koskapa mua häneen verrataan.
Jumalan Poika on antanut minulle nimen, joka foorumilla näkyy seuraavasti: AnttiVKantola.
---------------------
NIMI MIESTÄ MYÖDEN - MUTTA SALATTU
Ilm. 3:12
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Ilm. 2:17
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'
_AnttiVKantola_- Seraja-m55
AnttiVKantola kirjoitti:
On minulla sentään kokemusta näistä asioista. Siitä helvetillisestä henkisestä painostuksesta. Ei voi kuvitellakaan, että siinä voisi olal kyse rakkaudesta, vaan se on härskiä hengellistä vallankäyttöä ja manipulointia, kun tiedetään että ihmisillä on heikko omatunto ja heikko raamatuntuntemus ja heikohko itsetunto.
Kuitenkin useimmat meistä tahtovatkin olla hengellisen holhouksen alaisia, maksoi mitä maksoi. Kristuksen tuoksulla ei tosin ole mitään tekemistä seurakuntasysteemien kanssa.On hyvin valitettavaa, että juuri se, mistä sinä väärin todistat Adventtikirkkoa vastaan eli rakkaudettomuudesta, löytyy juuri sinusta itsestäsi.
Se paikallisseurakunta, jossa minä olen, edustaa tarkalleen juuri sitä kuvausta, jonka minä olen antanut ja uskon tilanteen olevan sama muissakin seurakunnissamme.
Saakoon Jeesus palauttaa sinulle sen todellisen uskonyhteyden, johon ei koskaan liity tuollaista valheellista tuomitsemista ja jossa sensijaan tulee esiin se "Kristuksen tuoksu", mikä paljastuu kristittyjen keskinäiseksi rakkaudeksi.
Jumala sinua armahtakoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602834
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322395- 792208
- 602043
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351408