Tietääkö joku että onko tälläselle ajatukselle minkäänlaista fysiikan kaavaa:
Liisa ajaa mopolla 10 km matkan 45km/h keskinopeudella.Kuinka kauan hän ajaa?
Toi on siis mun oma kysymykseni mutta onko sille jokin selkeä kaava?? En ole itse nyt törmännyt vaikka 9.luokalla opiskelenkin ja olen hyvä fysiikassa:)
kiitti jos joku tietää!
Fysiikan kaava??
11
1637
Vastaukset
- rantanplan1
Kirjassa on varmaan kaava v=s/t, missä v on keskinopeus, s on matka ja t aika. Siitä sitten vain kaivat t:n esiin ja sijoitat.
Tässä on todellakin kyse tasaisesta nopeudesta joten v = s/t => vt = s => t = s / v. Sitten sijoitat annetut suureet yksikköjen kanssa juuri saamaasi yhtälöön (muista muuntaa SI-järjestelmään!) ja siinäpä tuo sitten olikin.
- Ihmetellen
Eikös yksinkertaisinta ole pysyä tunneissa ja minuuteissa ?
- tiedän
Ihmetellen kirjoitti:
Käytännössä on havaittu, että hyvin harvoilla homma pysyy hallussa, kun pitää vaihdella tuntien, minuuttien ja sekuntien tai desimaalituntien välillä. Harva edes huomaa, että funktiolaskimen aste-minuutti-sekunti-muunnos pätee myös aikaan.
- alkup.kirj.
tiedän kirjoitti:
Käytännössä on havaittu, että hyvin harvoilla homma pysyy hallussa, kun pitää vaihdella tuntien, minuuttien ja sekuntien tai desimaalituntien välillä. Harva edes huomaa, että funktiolaskimen aste-minuutti-sekunti-muunnos pätee myös aikaan.
En oikein tajuu..myönnän olen väillä vähän jumissa näissä laskuissa:D On nin kauan kun koulussa juuri noita laskettu.
- tiedän
alkup.kirj. kirjoitti:
En oikein tajuu..myönnän olen väillä vähän jumissa näissä laskuissa:D On nin kauan kun koulussa juuri noita laskettu.
Minulla nuo asiat ovat ilmeisesti tuoreemmassa muistissa. Siitä on vain noin 50 vuotta, kun koulussa juuri samoja asioita opiskelin.
- Simppelton
Ihmetellen kirjoitti:
Fysiikan kaavoissa on oikeastaan suureet mukana ja ne toimivat millä tahansa suuretta mittaavilla yksiköillä. Ei se SI ole välttämätön vaikka usein selkein. Esimerkiksi se tasainen nopeus s=t*v eli matka on vauhti kertaa kuljettu aika.
t = 5 tuntia
v = 90 km/tunti
s = 5*90 tunti * km / tunti = 540 km
t = 20 min
v = 10 m/s
(min=60s)
(km=1000m)
s = 20 * 10 min * m / s
= 200 * 60 s * m / s
= 12 000 m = 12 km
Niiden laatujen muuntamisessa on oltava tarkkana.
Kaava pätee millä laaduilla tahansa. Voi laskea nopeuksia solmuissa tai mailia/tunti tai ... mikä on tarpeen. - Ihmetellen
tiedän kirjoitti:
Minulla nuo asiat ovat ilmeisesti tuoreemmassa muistissa. Siitä on vain noin 50 vuotta, kun koulussa juuri samoja asioita opiskelin.
Kun niin hyvin kaiken tiedät, niin muuntavatko valistuneet ihmiset USA:ssa niin mailinsa kuin tuntinsakin SI-järjestelmään ja takaisin matka-aikoja räknäillessään.
En suinkaan SI-järjestelmää moiti ja se on erittäin selkeä monissa tekniikan rehtävissä. Mutta kun kaloreista ja hevosvoimista ym. edelleen arkikäytössä jutellaan. - Tuuma vs. metri
Ihmetellen kirjoitti:
Kun niin hyvin kaiken tiedät, niin muuntavatko valistuneet ihmiset USA:ssa niin mailinsa kuin tuntinsakin SI-järjestelmään ja takaisin matka-aikoja räknäillessään.
En suinkaan SI-järjestelmää moiti ja se on erittäin selkeä monissa tekniikan rehtävissä. Mutta kun kaloreista ja hevosvoimista ym. edelleen arkikäytössä jutellaan.Muistelen, että lukion fysiikan tunnilla opettaja kertoi, kuinka joku vuosi sitten eurooppalaisten ja amerikkalaisten yhteistyönä rakennettu/toteutettu avaruusluotain tuhoutui, koska eurooppalaiset tutkijat olivat käyttäneet suunnitelmissaan/laskelmissaan metrijärjestelmää ja amerikkalaiset puolestaan omia tuumiaan ja jalkojaan.
Tästä oli muistaakseni vielä hänellä lehtileike näytillä. Joku kiinnostunut kaivakoon linkin netistä? - Tuuma vs. metri
Tuuma vs. metri kirjoitti:
Muistelen, että lukion fysiikan tunnilla opettaja kertoi, kuinka joku vuosi sitten eurooppalaisten ja amerikkalaisten yhteistyönä rakennettu/toteutettu avaruusluotain tuhoutui, koska eurooppalaiset tutkijat olivat käyttäneet suunnitelmissaan/laskelmissaan metrijärjestelmää ja amerikkalaiset puolestaan omia tuumiaan ja jalkojaan.
Tästä oli muistaakseni vielä hänellä lehtileike näytillä. Joku kiinnostunut kaivakoon linkin netistä?Ja tuota mittayksikköjen eroa ei siis tajuttu, ennen kuin oli liian myöhäistä...
Simppelton kirjoitti:
Fysiikan kaavoissa on oikeastaan suureet mukana ja ne toimivat millä tahansa suuretta mittaavilla yksiköillä. Ei se SI ole välttämätön vaikka usein selkein. Esimerkiksi se tasainen nopeus s=t*v eli matka on vauhti kertaa kuljettu aika.
t = 5 tuntia
v = 90 km/tunti
s = 5*90 tunti * km / tunti = 540 km
t = 20 min
v = 10 m/s
(min=60s)
(km=1000m)
s = 20 * 10 min * m / s
= 200 * 60 s * m / s
= 12 000 m = 12 km
Niiden laatujen muuntamisessa on oltava tarkkana.
Kaava pätee millä laaduilla tahansa. Voi laskea nopeuksia solmuissa tai mailia/tunti tai ... mikä on tarpeen.Jos laskeskelee jotakin mutkikkaampaa kuin matkoja tai nopeuksia, niin SI-yksiköissä pitäytyminen helpottaa olennaisesti tehtävää. Silloin ei tarvitse miettiä lainkaan yksiköiden yhteensopivuutta. Joka ei tätä usko, voi yrittää fysiikan laskuja imperiaaliyksiköissä(ft, lbs, Btu, F jne.).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431