Olen erittäin kiinnostunut ensihoitajakoulutuksesta. Olisiko kenelläkään tietoa pääsykokeista ja erityisesti fyysisen kokeen osuudesta? Miten teriopääsykokeisiin kannattaa valmistautua?
Ja mikä AMK olisi hyvä ja tasokas opiskella?
Ensihoitajaksi?
13
8398
Vastaukset
- opiskelijatar
Kaikissa kouluissa ei ole ollenkaan testejä, esim. Turussa. Testissä pärjää normaalilla hyvällä kunnolla, lähinä siinä testataan ettei esim. selässä ole mitään rakenteellista vikaa. Jalkakyykkyjä kannattaa kokeilla etukäteen muutaman kilon painot käsissä, vatsa- ja selkälihaksia treenata myös. Käden puristusvoimaa voi harjoitella. Älä ota paineita kuntotestauksesta, se on vain kokeen osa-alue.
Looginen päättelykyky ja persoonallisuustesti ovat tärkeät, itselläni kyseltiin myös englantia, ruotsia ja vähän matikkaa (helppoa, päättelyä lähinnä). Sisään pääsin -05, ja suosittelen kaikkia yrittämään rohkeasti, jos kiinnostusta alalle on.- _mös eh:sta kiinnostunut_
Moiks!
Sinä nimimerkillä opiskelijatar: Saanko kysyä että oletko itse sellainen hyväkuntoinen?Tai oletko minkä pituinen? itse olen kiinnostunut alasta mutta olen vain 163 cm pitkä että mietin onko toi pituus este alalle? Mitä olet mieltä? :) - opiskelija´
_mös eh:sta kiinnostunut_ kirjoitti:
Moiks!
Sinä nimimerkillä opiskelijatar: Saanko kysyä että oletko itse sellainen hyväkuntoinen?Tai oletko minkä pituinen? itse olen kiinnostunut alasta mutta olen vain 163 cm pitkä että mietin onko toi pituus este alalle? Mitä olet mieltä? :)Et ole ollenkaan liian lyhyt. Itse olen 166 ja olen ihan normaalikuntoinen. Muista että pääsykokeissa ei ratkaise pelkkä kuntotesti, se on vain osa-alue. Persoonallisuus, looginen päättely ja alalle sopiva luonne sekä motivaatio ovat tärkeitä. Fyysistä soveltuvuutta katsotaan, ettei ole selkäkipuja tms. Suomalaisten naisten keskipituus taitaa olla 164 cm, joten lyhyt et jokatapauksessa ole :) ONNEA HAKUUN!
- noista,.,,
opiskelija´ kirjoitti:
Et ole ollenkaan liian lyhyt. Itse olen 166 ja olen ihan normaalikuntoinen. Muista että pääsykokeissa ei ratkaise pelkkä kuntotesti, se on vain osa-alue. Persoonallisuus, looginen päättely ja alalle sopiva luonne sekä motivaatio ovat tärkeitä. Fyysistä soveltuvuutta katsotaan, ettei ole selkäkipuja tms. Suomalaisten naisten keskipituus taitaa olla 164 cm, joten lyhyt et jokatapauksessa ole :) ONNEA HAKUUN!
sanoista! olen nimittäin tosi kauan miettinyt että hitsi olenkohan liian hintelö ja pieni kantamaan niitä paareja mutta kyllähän jos tietää että on taviotteena pystyä sellaista työrä tekemään niin voi kyllä nähdä mielestäni vaivaa sen verran ja treenata. On se mukava kuulla että on niitä muitakin alle 170 cm ensihoitajia:) Tarviiko muuten ensihoitajalla on todella hyvä ja nopea laskupää.Itelläni tuntuu välillä kestävän varsinkin tälläiset kertolaskut ja pilkunsiirrot että onko ne tosi oleellisia siinä työssä? olen saanut sellaisen käsityksen että lääkkeetkin esim. annetaan lanssissa juuri 1mg per painokiloa kohden eli eikö siinä joudu kuitenkin matikkapäätä käyttämään.Hirveesti kysymyksiä:) Hienoa että oot päässyt sinne sisään! Kun kuulemma kuiteski aika vaikea päästä.Voit olla ylpeä itestäsi!
- opiskelijatar
noista,.,, kirjoitti:
sanoista! olen nimittäin tosi kauan miettinyt että hitsi olenkohan liian hintelö ja pieni kantamaan niitä paareja mutta kyllähän jos tietää että on taviotteena pystyä sellaista työrä tekemään niin voi kyllä nähdä mielestäni vaivaa sen verran ja treenata. On se mukava kuulla että on niitä muitakin alle 170 cm ensihoitajia:) Tarviiko muuten ensihoitajalla on todella hyvä ja nopea laskupää.Itelläni tuntuu välillä kestävän varsinkin tälläiset kertolaskut ja pilkunsiirrot että onko ne tosi oleellisia siinä työssä? olen saanut sellaisen käsityksen että lääkkeetkin esim. annetaan lanssissa juuri 1mg per painokiloa kohden eli eikö siinä joudu kuitenkin matikkapäätä käyttämään.Hirveesti kysymyksiä:) Hienoa että oot päässyt sinne sisään! Kun kuulemma kuiteski aika vaikea päästä.Voit olla ylpeä itestäsi!
Ihan normaalia lääkelaskentaa on, mitä harjoitellaan koulussa...ei kannata stressata mistään liikaa. Ei ensihoitaja ole mikään yli-ihminen, tai jotenkin normaalia parempi jossain tietyssä asiassa, esim. matikassa. Enemmän ratkaisee se potilaan kohtaaminen, stressinhallintakyky esim. kuoleman kohtaamisen ja sairauden/kurjuuden näkemisen yhteydessä. Ja kaikkea tuota harjoitellaan työharjoittelussa, jota on paljon koko 4 vuoden aikana koulutuksesta....tsemppiä ja ei kun hakemaan unelma-ammattiisi, toivon onnea!
- hassua-kun-en-tiedä
opiskelijatar kirjoitti:
Ihan normaalia lääkelaskentaa on, mitä harjoitellaan koulussa...ei kannata stressata mistään liikaa. Ei ensihoitaja ole mikään yli-ihminen, tai jotenkin normaalia parempi jossain tietyssä asiassa, esim. matikassa. Enemmän ratkaisee se potilaan kohtaaminen, stressinhallintakyky esim. kuoleman kohtaamisen ja sairauden/kurjuuden näkemisen yhteydessä. Ja kaikkea tuota harjoitellaan työharjoittelussa, jota on paljon koko 4 vuoden aikana koulutuksesta....tsemppiä ja ei kun hakemaan unelma-ammattiisi, toivon onnea!
mutta mietin tässä että onko jyväskylässä mitä mahdollisuuksia ensihoitajaksi? mitä kouluja siihen pitää käydä? pitääkö olla 18 vuotta täyttänyt aloittaessaan opinnot?
- hassua-kun-en-tiedä
hassua-kun-en-tiedä kirjoitti:
mutta mietin tässä että onko jyväskylässä mitä mahdollisuuksia ensihoitajaksi? mitä kouluja siihen pitää käydä? pitääkö olla 18 vuotta täyttänyt aloittaessaan opinnot?
ja pitääkö käydä lukio ennenkuin pääsee lukemaan sille alalle? että mitä kouluja pitää käydä?
hassua-kun-en-tiedä kirjoitti:
ja pitääkö käydä lukio ennenkuin pääsee lukemaan sille alalle? että mitä kouluja pitää käydä?
Lukio tai toisen asteen tutkinto riittää.
aresis kirjoitti:
Lukio tai toisen asteen tutkinto riittää.
Voisi ensivuonna hakea ensihoitajaksi. Ensihoidossa parasta on päästä suoraan auttamaan potilasta, ja jopa pelastamaan se henki. Mistäköhän suomessa saa FP-C:n?
- eh 191
aresis kirjoitti:
Voisi ensivuonna hakea ensihoitajaksi. Ensihoidossa parasta on päästä suoraan auttamaan potilasta, ja jopa pelastamaan se henki. Mistäköhän suomessa saa FP-C:n?
Suomen parhaimmat ensihoitaja amk koulutuksen tarjoaa Kyamk Kotka sekä Tamk (entinen Piramk) Tampereella. Näihin on toki myös vaikeimmat tulla valituksi, koska keskiarvo on hakutodistuksella keskeinen ,jolla halijat valitaan pääsykokeisiin. Pääsykokeissa riittää ns. normaali fyysinen kunto, lihas aerobinen kunto. Sohvaperunat voivat sisulla selvitä. Muut kokeet pääsykokeissa testaa loogista ajattelua, ongelman ratkaisua, matemaattista laskemista, sekä psygologista soveltuvuutta. Ensihoitaja amk on kaksoistutkinto, johon voi hakea yo tai toisen asteen ammatillisella koulutuksella. Alalle ei kannata unelmooida katsottuaan teho-osastoa . Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja mikäli ambulanssiin haluaa, tulee sietää myös mt- potilaita, päihde ongelmaisia, vanhustyötä ym. Hyvin pieni osa ensihoitajan työstä on sitä actionia mitä tv:ssa kuvataan. Työ on ehdottoman antoisaa, haastavaa ja monipuolista. Työ vaatii rohkeutta, ennakkoluulottomuutta ja omatoimisuutta, ennen kaikkea sopeutumista uusiin tilanteisiin. Eh /sh koulutus antaa laajat valmiudet toimia sair. ulk puol . ensihoidossa, päivystyksissä, teholla , valvonnoissa ym kohteissa. Eh koulutus tarjoaa laajat harj. mahdollisuudet lasten, nuorten, vastasyntyneiden, synnyssalin, sis. kir, psyk, leikkuri ym. paikoissa. (näin ainakin Pirkanmaalla)
Toivotan onnea pääsykokeisiin päässeille, jo se on suuri askel. Kouluun on vaikea päästä joten kaikille iso taputus jotka pääsevät kouluun. Silti pitäkää jäitä hatussa;)
T. ensihoitaja amk vm. -09 - ehkäpä-
eh 191 kirjoitti:
Suomen parhaimmat ensihoitaja amk koulutuksen tarjoaa Kyamk Kotka sekä Tamk (entinen Piramk) Tampereella. Näihin on toki myös vaikeimmat tulla valituksi, koska keskiarvo on hakutodistuksella keskeinen ,jolla halijat valitaan pääsykokeisiin. Pääsykokeissa riittää ns. normaali fyysinen kunto, lihas aerobinen kunto. Sohvaperunat voivat sisulla selvitä. Muut kokeet pääsykokeissa testaa loogista ajattelua, ongelman ratkaisua, matemaattista laskemista, sekä psygologista soveltuvuutta. Ensihoitaja amk on kaksoistutkinto, johon voi hakea yo tai toisen asteen ammatillisella koulutuksella. Alalle ei kannata unelmooida katsottuaan teho-osastoa . Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja mikäli ambulanssiin haluaa, tulee sietää myös mt- potilaita, päihde ongelmaisia, vanhustyötä ym. Hyvin pieni osa ensihoitajan työstä on sitä actionia mitä tv:ssa kuvataan. Työ on ehdottoman antoisaa, haastavaa ja monipuolista. Työ vaatii rohkeutta, ennakkoluulottomuutta ja omatoimisuutta, ennen kaikkea sopeutumista uusiin tilanteisiin. Eh /sh koulutus antaa laajat valmiudet toimia sair. ulk puol . ensihoidossa, päivystyksissä, teholla , valvonnoissa ym kohteissa. Eh koulutus tarjoaa laajat harj. mahdollisuudet lasten, nuorten, vastasyntyneiden, synnyssalin, sis. kir, psyk, leikkuri ym. paikoissa. (näin ainakin Pirkanmaalla)
Toivotan onnea pääsykokeisiin päässeille, jo se on suuri askel. Kouluun on vaikea päästä joten kaikille iso taputus jotka pääsevät kouluun. Silti pitäkää jäitä hatussa;)
T. ensihoitaja amk vm. -09Minkälainen tuo kielikoe on? Suullinen vai kirjallinen? Entä yleisesti pääsykokeet? Mitä haastatteluissa kysellään ja minkä tyylisiä tehtävät on?
- Kyytimies
eh 191 kirjoitti:
T. ensihoitaja amk vm. -09Onko noista TAMK:n ja KYAMK:n parhaudesta jonkinlaista faktatietoa olemassa? Käsittääkseni esim. kotkassa opiskelleet eivät suorita valtakunnallista tasotestausta, minkä taas monien muiden koulujen opiskelijat opintojensa puitteissa suorittavat. Omalla työpaikalla on eri kouluista valmistuneita AMK-ensihoitajia ja kouluissa käsittääkseni todella on suuria eroja, mutta voidaanko niitä nyt jotenkin vertailla koska kaikki eivät tasotestaukseen osallistu. Itsekin jatkokouluttautumista miettiessä olisi kiva tietää jos jokin kouluista todella olisi toista parempi...
Kyytimies kirjoitti:
Onko noista TAMK:n ja KYAMK:n parhaudesta jonkinlaista faktatietoa olemassa? Käsittääkseni esim. kotkassa opiskelleet eivät suorita valtakunnallista tasotestausta, minkä taas monien muiden koulujen opiskelijat opintojensa puitteissa suorittavat. Omalla työpaikalla on eri kouluista valmistuneita AMK-ensihoitajia ja kouluissa käsittääkseni todella on suuria eroja, mutta voidaanko niitä nyt jotenkin vertailla koska kaikki eivät tasotestaukseen osallistu. Itsekin jatkokouluttautumista miettiessä olisi kiva tietää jos jokin kouluista todella olisi toista parempi...
Nämä ovat tietenkin suhteellisia, mikä on "paras".
Suurin vaikuttava asia tässä varmaankin on se budjetti, joka suoraan korreloi opettajien laatuun. Parhaimmillan saat veteraani ensihoitajia opettajiksi, huonoimmillan jonkun joka ei tiedä asiasta itse mitään, vaan lukee paperista monotonisella äänellä.
Itse tosin hakemassa sairaanhoitoon nyt syksyllä, jos en pääse niin keväällä uudestaan ensihoitoon myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 983413
- 623107
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802403
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402056Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil401634