lasten kasvatuksesta

babyboom

Kyselin tätä tuolta kasvatuspalstalta, mutta ajattelin kysyä vielä täältäkin, jos täällä olis enemmän ateisteja eli miten kasvatetaan lapsi ilman uskontoa? Eniten tässä koulun/päiväkodin kannalta ajattelin. Ja olis ihan kiva jos lapsestani tulisi ateisti kuten minusta :) Eli miten kasvatatte lapsenne ja jos olette kasvaneet ateistiperheessä niin millaisia kokemuksia teillä on siitä? Itse olen kasvanut perusluterilaisessa perheessä eli kotona ei puhuttu ikinä uskonasioista, koulussa olin uskontunneilla. Oman lapseni kanssa haluaisin paljon puhua eri uskomuksista. Kastettu lasta ei ole eikä olisi voitukaan kun ei kuuluta kirkkoon.

32

1297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki...............

Muutamia vinkkejä: Käy joka vuosi lapsesi kanssa vappumarssilla. Kerro hänelle joka ilta opettavaisia kertomuksia kiltistä Lenin-sedästä. Aloita päiväsi perheesi yhteisellä laulutuokiolla nostaessasi Neuvostoliiton lipun salkoon. Liitä lapsesi pioneereihin. Vertaa aina kapitalistisen Suomen kurjia oloja kommunistisenPohjois-Korean ihanuuteen. jne. Kunnon aivopesulla saavutat uskomattoman posiivisia tuloksia.

• aito ihmetteliä

kumpikin suunta on ihmisille yhtä kärsimystä, ja ahdistusta, niin niinsanottu Pohjoiskorean malli, samoin kiihko uskovaisten fundamenttalistien malli. Kumpikin tarjoaa vain ihmisille ahdistusta, ja kärsimystä.
        Oletko huomannut että länsimainen sivistysvaltio mitä Suomikin edustaa, siihen kuuluu uskonnonvapaus, samoin vapaus olla uskomatta. Kumpikin edellämainituista järjestelmistä kieltää sellaisen ihmisen perusoikeuden kuin uskonnonvapaus/vapaus olla uskomatta..

• Rastapopoulos

Oletko kännissä?

• Ateisti äiti

Tähän asti olemme noudattaneet uusnatsi isän kasvatusohjeita ja kasvattaneet lapsemme niinkuin hän olisi kuulunut Hitler Jugendiin. Tämä kuitenkaan ei ole tuntunut toimivan ja olen huomannut lapsessani yllättäviä rasistisia piirteitä, jotka purkautuvat kiukutteluna ulkomaalaisille (vähän niinkuin lapsen isälläkin sama käytös). Oikeistolaisuus ei tunnu sopivan lapsellemme.

Noh ei kai tässä auta muukuin antaa lapsen tukan kasvaa takaisin ja vaihtaa pilottitakki kommunistiseen uniformuun.

• vappumarssilla

on uskonnottomuuden kanssa?

• kai...
        vappumarssilla kirjoitti:

on uskonnottomuuden kanssa?

ateismi sentään sama asia ole kuin uskonnottomuus.

• tosiaankaan
        Rastapopoulos kirjoitti:

Oletko kännissä?

Tosi kommari ei ole koskaan kännissä. On meinaan aika pitkät perinteet vodkan juonnissa tuolla itänaapurissa.

• Uskonnoton_
        kai... kirjoitti:

ateismi sentään sama asia ole kuin uskonnottomuus.

Teisti on ihminen, joka uskoo jumalaan/jumaluuteen. Ateisti on sellainen, joka ei ole.
        Mikäs ateisti sinun mielestäsi on?

• Lev_
        tosiaankaan kirjoitti:

Tosi kommari ei ole koskaan kännissä. On meinaan aika pitkät perinteet vodkan juonnissa tuolla itänaapurissa.

kommunistinen maa. Ihan vaan tiedoksi.

• olekaan
        Lev_ kirjoitti:

kommunistinen maa. Ihan vaan tiedoksi.

Neuvostoliitto hajosi juuri uskontojen ja kapitalismin sekamelskaan, mutta onneksi Venäjällä on vieläkin varsin vahvat kommunistiset voimat, jotka pitävät tuon suuren valtion asioita hallussa. ...ja Suomi seuraa esimerkkiiä :)

• mielipiteesi
        Uskonnoton_ kirjoitti:

Teisti on ihminen, joka uskoo jumalaan/jumaluuteen. Ateisti on sellainen, joka ei ole.
        Mikäs ateisti sinun mielestäsi on?

Ateisti ei todellakaan usko jumaliin, koska hän on huomannut, että on olemassa vain kommunistinen aate voi oikeasti häntä auttaa.

• Lev
        mielipiteesi kirjoitti:

Ateisti ei todellakaan usko jumaliin, koska hän on huomannut, että on olemassa vain kommunistinen aate voi oikeasti häntä auttaa.

Muistan lukeneeni KU:n artikkelista joskus 80-luvulla, että uskiksilla on tavallista enemmän
        mielenterveysongelmia. Happy holidays!

• Lev T
        olekaan kirjoitti:

Neuvostoliitto hajosi juuri uskontojen ja kapitalismin sekamelskaan, mutta onneksi Venäjällä on vieläkin varsin vahvat kommunistiset voimat, jotka pitävät tuon suuren valtion asioita hallussa. ...ja Suomi seuraa esimerkkiiä :)

Väittäisin, että NL hajosi varojen puutteeseen.
        Kilpavarustelun myötä.

• tututstua

Tuolta putkiaivojen sivuilta saa erinomaisen kapean näkökannan asiaan kuin asiaan.

• näkökohta

Eihän lasta voi kasvattaa umpiossa vaan hän törmää väistämättä kaikkeen siihen mihin et usko. Mielestäni sinä voit selittää kaiken kulttuurisilla tekijöillä. Kerrot että on uskovia jotka uskovat jumalaan ja moni tapamme pohjautuu näihin uskomuksiin. Näitä tapoja ovat mm. Kaste, joulun ja pääsiäisen viettäminen. Niiden kanssa voi siis hyvin elää uskomatta ja häiriytymättä. Kun ei aseta lasta valinta tilanteeseen vaan hänen tehdä omat huomionsa joita et voi estää ja keskustelet hänen kanssaan omasta näkemyksestäsi niin kyllä hän pärjää. Anna hänen muodostaa oman käsityksensä ja perustella se.
      Näin meillä kotona aikanaan isäni kutsui itseään pakanaksi ja kun äiti puhui jumalasta niin isä kertoi viikinkien saduista, Kalevalasta ja muista sen kaltaisista asioista.

• Elwen

Keskeistä on jättää opettamatta pienelle lapselle, miten lasten ystävä Jeesus on pelastanut hänet. Pelastanut mistä? No kadotuksesta, jonne kaikki, myös lapsi itse, muuten pahuutensa takia kuuluisivat.

Lapsi alkaa helposti pitää uskonnon taruja tosina, jos tärkeät aikuiset suhtautuvat niihin vakavasti kuin erittäin merkitseviin tosiasioihin. Ateistivanhempi ei suhtaudu niin, eikä mielestäni tarvitse erikseen korostaa, että esim. kristilliset uskomukset ole tarua.

Itse luin pienelle lapselleni kuvakirjan Nooan arkista muiden lukemistojen ohessa selittelemättä sitä sen enempää, ja hän luokitteli sen itsestään selvästi saduksi muiden satujen joukossa.

• Elwen

..että esim. kristilliset uskomukset ovat tarua.

• Elwen

Lastenhoitoalalla tuntuu olevan ikävän paljon uskiksia, mutta kokemusteni mukaan heidän vaikutuksensa on pinnallisempi kuin vanhempien, elleivät vanhemmat aivan loista poissaolollaan lapsen elämästä.

• pienelle lapselle joka joutuu elämään ympäristössä, missä uskishihhulit koittavat häntä manipuloida erilaisten jeesussatujen ja enkelihöpötysten yms. keinoin ja joka ei vielä itse täysin ymmärrä mistä on kyse, voi kertoa että kyseessä on aikuisten satu.

Lapsi aikanaan kyllä itse ymmärtää asian.

Hoitopaikoissa ja kouluissa on syytä tuoda esille toivomus uskonnottomuudesta ja pyytää heitä kunnioittamaan sitä.

Uskishan harvooin sitä kunnioittaa, tekeekö sen sitten tiedostaen vai tiedostamattaan, on toinen juttu. Ehkä Verna osaisi vastata?

• SemiSeppä

Kun mainitsee, että kyseessä on aikuisten satu, niin kannattaa samalla mainita, että kyse on sellaisesta samanlaisesta asiasta kuin aikuisten juomat. You know; olut, viini , Whisky...

;-)

• panteisti

En ole itse aktiivisesti ottanut koko uskonto-asiaa esille, mutta pari tilannetta on ollut joissa on ollut pakko keskustella aiheesta.

Joskus olimme syömässä mun erittäin uskovaisilla isovanhemmilla, ja kun ruoka tuotiin pöytään, lapsi oli tietysti aloittamassa syömistä saman tien. Isoäitini luonnollisesti kauhistui sitä kun lasta ei ole opetettu tavoille, ts. ennen ruokailua luetaan ruokarukous. Hän vielä perusteli hämmentyneelle nelivuotiaalle rukoilun sillä, että kun pyytää Jeesusta siunaamaan sapuskat, niistä tulee ravitsevampia (omigosh) ja sitten istuttiin kiusaantuneina kädet ristissä kun isoäiti rukoili ääneen. Jälkeenpäin kotona selitin, että ihmisillä on erilaisia uskomuksia joita tulee kunnioittaa, vaikka ne itsestä tuntuisivat hassuilta. Isomummi uskoo Jeesukseen, jotkut taas erilaisiin juttuihin - sitten keskusteltiin siitä minkälaisia jumalia ihmisillä on ollut aikojen saatossa ja lapsi itse tiesi kertoa että jotkut "pienet lapset" heidän päiväkodissaan uskovat että joulupukki on oikeasti olemassa. Tilanne meni aivan loistavasti.

Toinen vastaava tapaus oli päiväkodissa. Olen ilmoittanut sinne että lapseni saa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin (en todellakaan toivo että muut lapset keksivät hänen olevan jollakin tavoin "erilainen", omasta kokemuksesta tiedän että se saattaa johtaa vuosikausien kiusaamiseen jossa lopulta alkuperäinen aihe on unohtunut)
      Kuitenkin olen tavallisesti välttänyt viemästä häntä päiväkotiin silloin kun siellä on jokin uskonnollinen tapahtuma - esim. järjestän niin että voin mennä tuntia myöhemmin töihin ja pentu skippaa pastorin vierailun ;)

Ennen viime joulua kuitenkin kävi niin, että päiväkodissa oli kerrottu joulunvieton syyksi herrajeesusvapahtajakristuksen syntymä, ja samalla selitetty kuinka Jeesus tulee joskus hakemaan uskovat taivaaseen. Kotona pentu oli sitten kertonut saman stoorin isälleen, joka kertoi mulle suht järkyttyneenä. Menin sitten kysymään että tiedätkös kuule miksi joulua vietetään. Lapsi vastasi että siksi kun on olemassa Jeesus joka on pelastaja. Minä siihen, että jotkut uskovat näin, mutta oikeastaan Suomessa joulua on vietetty siksi että talvipäivän seisauksen jälkeen päivä alkaa taas olla yötä pidempi, ja joskus kauan sitten ihmiset olivat siitä helpottuneita huomatessaan että aurinko ei ole kuolemassa. Hän otti asian silleen "aijaa, hyvä kun kerroit niin tiedänpäs nyt tämänkin, mut hei arvaa mitä mä haluan joululahjaksi" :D

Tuossa jotakin, toivottavasti oli apua :)

• Raskaalta

Tuntuu lukea Teidän huolenne lapsen uskosta.
        Ylimielisiä olette. Väsyttäää.....

• uskonnoton_
        Raskaalta kirjoitti:

Miksen huolisi? Lapset ovat herkkäuskoisia.
        Miksi pelotella lapsia asioilla, joita he eivät
        voi ymmärtää (en minäkään muuten ymmärrä)?

• humani
        Raskaalta kirjoitti:

Kuinka niin edellinen kirjoittaja oli ylimielinen? Vai keksitkö tämän loukkausen ihan hatusta kun jotain oli sanottava? Taisit vain suuttua kun lasta ei kasvateta herran nuhteessa :)

• ...............

sitä uskonnollisia tilanteita tollatavalla pelätä,
        eikö tuo ole hiukan vainoharhaista/lapsellista

• uskonnoton_
        ............... kirjoitti:

sitä uskonnollisia tilanteita tollatavalla pelätä,
        eikö tuo ole hiukan vainoharhaista/lapsellista

Haluaisitko sintolaispapin, skientologin tai jonkun hihhulin selittävän satuja lapsillesi?
        Miksi kertoa satuja totena?

• Scheitan
        uskonnoton_ kirjoitti:

Haluaisitko sintolaispapin, skientologin tai jonkun hihhulin selittävän satuja lapsillesi?
        Miksi kertoa satuja totena?

...tai saatananpalvojan. Taidankin kouluttautua lastentarhanopettajaksi.

Hail Satan!

• Tarkoitus.......
        humani kirjoitti:

Kuinka niin edellinen kirjoittaja oli ylimielinen? Vai keksitkö tämän loukkausen ihan hatusta kun jotain oli sanottava? Taisit vain suuttua kun lasta ei kasvateta herran nuhteessa :)

Loukata. En minä suuttunut, tuntuu vain raskaalta ns. täysi uskonnottomuus .Minua ei kukaan tuttava pidä uskovaisena. Jos lapsi jostakin saa ripauksen uskonnollisuutta sallin sen mielelläni. Pyydän anteeksi sanaa,Ylimielinen, Tarkoitin liiallista Älyllisyyttä. Novus Ordo Seclorum.

• panteisti
        Tarkoitus....... kirjoitti:

Loukata. En minä suuttunut, tuntuu vain raskaalta ns. täysi uskonnottomuus .Minua ei kukaan tuttava pidä uskovaisena. Jos lapsi jostakin saa ripauksen uskonnollisuutta sallin sen mielelläni. Pyydän anteeksi sanaa,Ylimielinen, Tarkoitin liiallista Älyllisyyttä. Novus Ordo Seclorum.

Minä en edellytä omalta lapselta täyttä uskonnottomuutta. Kunhan hän on riittävän kypsä ymmärtääkseen eri uskontojen sisältöjä, hän saa vapaasti uskoa mihin haluaa. Minä en kuitenkaan syötä hänelle mitään valmiiksi pureskeltua maailmankuvaa, päinvastoin: minä en ole aina oikeassa, minun maailmankatsomukseni ei välttämättä ole täydellinen joten sen sijaan että kertoisin ehdottomia katsomuksellisia totuuksia, haluan tarjota koko maailman tutkittavaksi. Luotan siihen että pentu on sen verran fiksu, että osaa vetää johopäätökset ihan itse.

• Minä liian...
        panteisti kirjoitti:

Minä en edellytä omalta lapselta täyttä uskonnottomuutta. Kunhan hän on riittävän kypsä ymmärtääkseen eri uskontojen sisältöjä, hän saa vapaasti uskoa mihin haluaa. Minä en kuitenkaan syötä hänelle mitään valmiiksi pureskeltua maailmankuvaa, päinvastoin: minä en ole aina oikeassa, minun maailmankatsomukseni ei välttämättä ole täydellinen joten sen sijaan että kertoisin ehdottomia katsomuksellisia totuuksia, haluan tarjota koko maailman tutkittavaksi. Luotan siihen että pentu on sen verran fiksu, että osaa vetää johopäätökset ihan itse.

Nopeasti kirjoitin. Hienoa kun suhtaudut noin, ottaen huomioon lapsen oman ajattelun.
        Maailmameno tuntuu kovalta, sääli tulee lapsia.

• Hämeen Hitain

että anna hänen nähdä ja kokea kaikkea sitä inhimillistä toimintaa ja tapahtumia, mitä lähipiirissä on tarjolla, monipuolisesti, sensuroimatta.

Asiallista asioiden ja ilmiöiden selittämistä ja asioista keskustelua pidän myös välttämättömänä. En tarjoaisi lapselleni valmista mallia, vaan yrittäisin häntä rohkaista ja kannustaa miettimään asioita ja tekemään niistä johtopäätöksiä itse.

Kyky ajatella itsenäisesti on arvokas kyky. Sen kyvyn lapsesi saa, jos osaat rakastaa häntä. Selkokielellä sanottuna annat hänelle aikaasi niin, että hän sisäistää kokemuksen hyväksytyksi tulemisesta ja että häneen uskotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2963
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1195
    Aihe