Kun julkisuudessa joku esiintyy Porin murteella, tulee vaikutelma hieman tyhmästä ihmisestä. Muut murteet ovat enemmän taiteellisia ja siten fiksumman tuntuisia. Ja tämän sanon porilaisena, joka on asunut kauan muualla.
On muuten aika mielenkiintoista, kuinka länsirannikolla murteet tuntuvat vaihtuvan melkein joka kunnassa.
Porin murre suomen tyhmintä
28
2502
Vastaukset
- kipexon
Mä oon itse kotoisin etelä-pohjanmaalta, eli murre on aika lailla porilaisesta poikkeava, mutta porin murre ei ole ikinä minua haitannu. Pikemminkin rauman murre, koska se kuulostaa lähinnä koomiselta. Onko sekään nyt niin huono juttu, mutta...
- päätellen
et soo ikänä Eteläpohojanmaata nähänykkää
Tairat olla savolaanen
Moon kyllä tuan aloottajan kans samaa miältä - kipexon
päätellen kirjoitti:
et soo ikänä Eteläpohojanmaata nähänykkää
Tairat olla savolaanen
Moon kyllä tuan aloottajan kans samaa miältäKuten (ehkä) huomasit, niin en kirjoittanut murteella ensinkään, vaan kirjakielellä? Ja tiedän kyllä itse syntyperäni ja se on kauhajoella, eli savosta onneksi helvetin kaukana. Jos se ei ole etelä-pohjanmaata, niin mitä se sitten on? Lisäksi voin vielä sanoa, että mene hoitoon ääliö!
- jatkuvasti hokema
tua-sana. Ei lausetta jossa sitä ei olisi.
Aina tulee sama sana joskus yllättäen ilman mitään muuta.
Vain moukat käyttävät sellaista lisäsanaa ja siksi Porin kaupunki on täynnään moukkia jotka eivät mitään opi edes televisiosarjoja vahdatessaan.
Raumalaisista en edes viitsi puhua mitään. Niin sekakieltä he puhuvat ja ovat olevinaan ylpeitäkin ruotsin ja suomen kielten sekamelskasta.
Siitä ei ota pirukaan selvää.- ---
Tuo noi voiko ol maailmas viä olemas tommosii junttei. Hei heitä se tua noi vaimos pihalle koska se o semmone moukka. Murteet on rikkaus senkin bönde. lähe vaikka dallaa snakaril senki bönde tai mee vaiks tuanoi skutsii.
- hän myös sellaisena
--- kirjoitti:
Tuo noi voiko ol maailmas viä olemas tommosii junttei. Hei heitä se tua noi vaimos pihalle koska se o semmone moukka. Murteet on rikkaus senkin bönde. lähe vaikka dallaa snakaril senki bönde tai mee vaiks tuanoi skutsii.
kuolee.
Olet hyvällä tiellä Moukkalandiaan murteesi kanssa.
Puhuisit edes suomea etkä vääntele sanojasi käsittämättömäksi mongerrukseksi niinkuin raumalaiset tekevät.
- ...-...
Oletko opetellut uuden puhetyylin, ettei sua vaan luultais porilaiseksi (ja vielä tyhmäksi sellaiseksi)?
- vaikutat tuon jutun
perusteella. Ei mitään moukkamaista susta tullut esille... Ainoastaan sivistynyt, avarakatseinen ja hienotunteinen ihminen pystyy tekemään tuollaisen johtopäätöksen "tua" sanasta. Onnitteluni sinulle.
- Pinja
Haistappa vittu.Miten murre voi kertoa kuka on viisas ja kuka ei.Oletpas varmaan itse aika "taiteellinen"
- pori murteesta
sulle Porin murretta kommentoivalle," entiselle " vähäjärkiselle Porilaiselle, olet oikeassa, ei se PORILAISUUS NÄKÖJÄÄN KAIKKOA!Onnea uudelle asuin paikkakunalle, toivottavasti kukaan ei tunnista SINUA ENTISEKSI ns. PORILAISEKSi!
- HY.
Jotkut meistä haluavat opiskella suomen parhaassa yliopistossa ja se ei nyt vaan ole Porissa. Ja minua ei muuten tunnisteta Porilaiseksi, kolme lapsuusvuotta toisessa kaupungissa opetti toista murretta. Porin murre on enemmänkin työläisperinnettä, siksi sitä eivät kaikki niin paljon käytä.
Jos on käynyt Englannissa, niin sitten vasta huomaa, kuinka paljon työväen englanti eroaa virallisesta yleiskielestä. Tässä mielessä Porin murre on aikaa lievää.
Mutta on murteessa etujakin. Joskus murteella ilmaistu asia on tunteellisempi, ja kuulija tämän huomaa. Sanomisesta tulee jotenkin uskottavampi. Kun porilainen sanoo kännissäpäin jotakin, niin se on sitten niin. Kun taas joku yleiskielen taitava politiikko sanoo jotain, niin hän ei ehkä sanonut mitään uskottavaa. - pppoooorrriiii
HY. kirjoitti:
Jotkut meistä haluavat opiskella suomen parhaassa yliopistossa ja se ei nyt vaan ole Porissa. Ja minua ei muuten tunnisteta Porilaiseksi, kolme lapsuusvuotta toisessa kaupungissa opetti toista murretta. Porin murre on enemmänkin työläisperinnettä, siksi sitä eivät kaikki niin paljon käytä.
Jos on käynyt Englannissa, niin sitten vasta huomaa, kuinka paljon työväen englanti eroaa virallisesta yleiskielestä. Tässä mielessä Porin murre on aikaa lievää.
Mutta on murteessa etujakin. Joskus murteella ilmaistu asia on tunteellisempi, ja kuulija tämän huomaa. Sanomisesta tulee jotenkin uskottavampi. Kun porilainen sanoo kännissäpäin jotakin, niin se on sitten niin. Kun taas joku yleiskielen taitava politiikko sanoo jotain, niin hän ei ehkä sanonut mitään uskottavaa.Vaik oo asunu pia 10vuatta kaukan porist ni murre o pysyny. Sillotällö jokku ihmettelee puhetapaa ku tääl tampereel ole. Mut kukaa ei oo ikän sanonu et ompa tyhmä murre! Päivasto, yleens ko tarkkaa kuuntelee ni puhekumppani yrittää matkii porimurret. Ja kyl munki miälest porimurre kuulostaa hölmölt ku sitä jossai kuulee, mut se johtuu siit ettei siihe muullo kiinnit mitää huamioo, TIÄKSÄÄ KATO TUA NOI..
pppoooorrriiii kirjoitti:
Vaik oo asunu pia 10vuatta kaukan porist ni murre o pysyny. Sillotällö jokku ihmettelee puhetapaa ku tääl tampereel ole. Mut kukaa ei oo ikän sanonu et ompa tyhmä murre! Päivasto, yleens ko tarkkaa kuuntelee ni puhekumppani yrittää matkii porimurret. Ja kyl munki miälest porimurre kuulostaa hölmölt ku sitä jossai kuulee, mut se johtuu siit ettei siihe muullo kiinnit mitää huamioo, TIÄKSÄÄ KATO TUA NOI..
kielemme rikkaus. Olen asunut lähes joka puolella kaunista Suomenmaata. Ikäni on sitä luokkaa, että Suomi oli maa-ja metsätaloudesta toimeentulonsa hankkiva, kun olin pikkuinen poika. Silloin olivat murteet aivan luonnollinen asia. Kirjakieltä yritettiin koulussa takoa päähän, mutta yleensä huonolla menestyksellä. Sitten alkoi teollistuminen ja muuttoliike sen myötä. Savolaispiika muutti Helsinkiin ja sillä siunaamalla hänestä tuli friidu joka ei veäntäny savvoo, herrasväen palvelijalta odotettiin korrektia kirjakieltä, näin tämä piikarukka ainakin oletti, koska herrasväki hymyili, jos savon sana pukelsi esiin. Tosin saattoi herrasväki muistaa omaa maaltamuuttoaan ja kotimurrettaan.
Valitettavasti murteet lähes hävisivät kaupungistumisen myötä kuusikymmentäluvulta alkaen, kunnes muutamina viime vuosina on jälleen herännyt kiinnostus niiden säilyttämiseksi. Murteet ovat ehdottomasti jo muutenkin äärettömän rikkaan kielemme suola ja pippuri. Puhuitpa minkä paikkakunnan murretta hyvänsä, ole siitä ylpeä. Kotimurre on aina puhujansa mielestä se kaunein, kirjakieli on kankeata ja usein jotenkin teennäistä, hirveintä on kuitenkin tämä nykyajan slangi johon sekoittuvat englannin fingelska muodon saaneet ilmaukset. Tosin kieli elää, mutta nyt mennään rumaan suuntaan.- ...että et asu enää täällä
HY. kirjoitti:
Mutta on murteessa etujakin. Joskus murteella ilmaistu asia on tunteellisempi, ja kuulija tämän huomaa. Sanomisesta tulee jotenkin uskottavampi. Kun porilainen sanoo kännissäpäin jotakin, niin se on sitten niin. Kun taas joku yleiskielen taitava politiikko sanoo jotain, niin hän ei ehkä sanonut mitään uskottavaa.Taidat olla viime kevään ylioppilaita ja "elämä edessä, pian suuri johtaja"!?
- ent hesalainen
...että et asu enää täällä kirjoitti:
Taidat olla viime kevään ylioppilaita ja "elämä edessä, pian suuri johtaja"!?
Sillä tulin takaisin ja maksan veroja, mistä sinäkin hyödyt, vaikka puhuisit millaista 'tua'-murretta tahansa.
- näin meillä
veka kirjoitti:
kielemme rikkaus. Olen asunut lähes joka puolella kaunista Suomenmaata. Ikäni on sitä luokkaa, että Suomi oli maa-ja metsätaloudesta toimeentulonsa hankkiva, kun olin pikkuinen poika. Silloin olivat murteet aivan luonnollinen asia. Kirjakieltä yritettiin koulussa takoa päähän, mutta yleensä huonolla menestyksellä. Sitten alkoi teollistuminen ja muuttoliike sen myötä. Savolaispiika muutti Helsinkiin ja sillä siunaamalla hänestä tuli friidu joka ei veäntäny savvoo, herrasväen palvelijalta odotettiin korrektia kirjakieltä, näin tämä piikarukka ainakin oletti, koska herrasväki hymyili, jos savon sana pukelsi esiin. Tosin saattoi herrasväki muistaa omaa maaltamuuttoaan ja kotimurrettaan.
Valitettavasti murteet lähes hävisivät kaupungistumisen myötä kuusikymmentäluvulta alkaen, kunnes muutamina viime vuosina on jälleen herännyt kiinnostus niiden säilyttämiseksi. Murteet ovat ehdottomasti jo muutenkin äärettömän rikkaan kielemme suola ja pippuri. Puhuitpa minkä paikkakunnan murretta hyvänsä, ole siitä ylpeä. Kotimurre on aina puhujansa mielestä se kaunein, kirjakieli on kankeata ja usein jotenkin teennäistä, hirveintä on kuitenkin tämä nykyajan slangi johon sekoittuvat englannin fingelska muodon saaneet ilmaukset. Tosin kieli elää, mutta nyt mennään rumaan suuntaan.sielä misä mää asun o se aika mahtavvaa siltikki puhua sitä ommaa murretta :) ei sitä aina muut taho ymmärttää jos noppesti puhhuu...että o paras olla hilijaa jos joku porilainnen tullee porissee meikäläiselle (niitten puhheesta ei taho saaha mittää selekoa :D). Asun Oulun lähellä mutta sielä misä asun puhutaan siltikki eriä murretta mitä oululaiset. Koko ikäni jos on asunu samasa paikasa nii ei sitä ossaa muita murteita palijo höpistä. Ehän mää kyllä oo vasta ku parikymppinen. mut voishan sitä joskus muuttaa jonnekki ja yrittää oppia muitaki murteita.
- perseestä
Savupiipputeollisuus sitä tänne synnytti valitettavasti.
Kouluja ei juuri ollut muuta kuin herrasväelle ja sosialistitkin sanoivat myöhemmin ei
uusille koululaitoksille.
Ammattikouluja kyllä oli kas kun tehtaat tarvitsivat ahkeria ja nöyriä mutterinvääntäjiä.
Sieltä ne murteet tulevat.
Mutta kun ihmiset Porissakin sivistyvät jäävät nuo tuat ja muut hokemat vähemmälle.
Apinana olemisen voisi pikkuhiljaa lopetella ja alkaa puhua niin kuin ihmisen kuuluukin.
Murteet ovat vain jäänne sivistymättömyydestämme.
Kun murteet unohtuvat on se merkki ihmisen sivistyneisyydestä.
Mutta jos haluatte olla apinoiden tasolla niin siitä vaan puheeseen porilaisia sloganeja kuten ennenkin.
Kaikki nauraa porilaisten puhetyylille.kovin nuori, ainakin lausumasi antaa niin ymmärtää.
Tulet huomaamaan aikanaan, että ei tämä Porinkaan murre ole ihan niin syvältä kuin väität. Apinoinniksi sanoisin sen sijaan edelleenkin tuota idioottimaista jenkkiläistyylistä sanojen vääntelyä, se on jos mikä, on todellakin sieltä mainitsemastasi paikasta.
En ole itse Porilainen, mutta, kuten sanoin aiemmin, jokaisen paikkakunnan oma murre on sen rikkaus.
- karmeeta kuunneltavaa
Turun ja Rauman murre ovat kumpainenkin jotain järkyttävää kuunneltavaa!! Porin murre on sympaattista ja lämmintä.
- tiäräksäätuanoinii
tiäräksäätuanoinii???
- Anonyymi
Mikä on Suomen vaarallisin koira?
Turun Murre.
Mikä on Suomen vaikein kieli?
Rauman murre.
- Anonyymi
Itse Päijät-Hämeestä, eikä juurikaan murretta. Paitsi d jää pois eli Lahest. Todella mukava kuunnella eri murteita, joten annetaan murteille tilaa, niille voi hymyillä, mut en ymmärrä miten murre voi vaikuttaa ÄÖ: n. Tuli aikoinaan kierrettyä suomea 16 v, onneksi oli suurin osa fiksuja oli myös älväniä, eikä katsonut lääniä
- Anonyymi
Kyllä se "taakke" -sana on minua aina huvittanut, ihminen puhuu ihan ymmärrettävästi :) Siis siellä Lahessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se "taakke" -sana on minua aina huvittanut, ihminen puhuu ihan ymmärrettävästi :) Siis siellä Lahessa.
Siis kun ihminen muuten puhuu ihan sujuvasti.
- Anonyymi
On teillä murheet. Jos ette ymmärrä suomen kieltä murteella puhuttuna niin vahinko on omanne. Menkääpä vielä tekemään itsenne tiettäväksi tyhmäksi, ja sanokaa puhujalle että en ymmärrä porin murretta, saisiko saman kirjakielellä tai englanniksi, ranskaksi tai saksaksi, bönde.
- Anonyymi
Se, että Porin murteella julkisuudessa esiintyvästä henkilöstä tulee vaikutelma hieman tyhmästä ihmisestä, johtuukohan pelkästään murteesta, vai ovatko porilaiset, varsinkin murteella puhuvat pääsääntöisesti hieman tyhmiä?
Minulla on vaikeuksia kuunnella "ite, tiiä" -ihmisen julkisia esiintymisiä, kun kuitenkin yrittävät puhua yleiskielellä, tai siis se on alkanut ärsyttää. Vai kuuluuko nykyiseen yleiskieleen se, että d-kirjainta ja ts- äännettä ei sanota? - Anonyymi
Varsinkin kun työpaikoilla ammattiyhdistysaktivistit jauhoivat paskaa vielä 2000-luvun alussa....tiäksää, ekstiä-ukkelit olivat yleensä demareita, tai ainakin käyttivät hyväkseen...amispohjalta kaupunginvaltuustoon 'kaupunkihommist'...TUAA'A!
- Anonyymi
Demareita on vieläkin ihan liikaa, esimerkiksi Porin kaupungin talvikunnossapito?
Ei auttanut yhden "tiemestarin" siirto, ongelma on syvemmällä.
Sairas organisaatio ja vain demariuden takiako?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911284Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50715- 33682
- 60679
- 50665
- 52657