No niin, se on sitten koittanut taas päivä, jolloin jokainen jehovantodistaja ja jehofiilistelijä käy valtakunnansalille. Tilaisuudessa nähdään paljon henkilöitä, joita ei näy muuten salilla välttämättä koko vuonna. Tunnen tällaisia 'jehovantodistajia' useita. Muistonviettoa pidetään kokoontumisena, jonka väliin jättäminen osoittaa hiipuneeltakin jehovantodistajalta selviä merkkejä siitä, että henkiö ei enää välitä olla jehovantodistaja. Siksi tähän tilaisuuteen pyritään menemään 'viimeiseen saakka' ja vaikka pää olisi kainalossa paikalle kannettava.
Itsehän en nykyään enää ymmärrä tilaisuudesta tärisemistä ollenkaan. Tilaisuus kun on jeesuksen kuoleman muistonvieton irvikuva, jos asiaa katsotaan jeesuksen mallin mukaisesti. "Tehkää tämä toistuvasti muistokseni" ei tarkoita millään logiikalla, että olkaa tekevinänne tämä toistuvasti muistokseni. Ei siinä, vt-seuran logiikan jatkeeksihan tuo sopii kuitenkin mitä mainioimmin.
Pistetäänpä vielä veikkaus pystyyn. Vertauskuviin osallistuneiden määrä maailmanlaajuisesti on viime vuodet pyörinyt siinä 8500 henkilön paikkeilla. Viime aikoina tehty oppimuutos antaa mahdollisuuden osallistua vertauskuviin 'jos siltä tuntuu', ilman että siitä ketään hengellisesti polveen ammuttaisi - ainakin paperilla näin tulisi olla. Mitä veikkaatte vuoden vertauskuviin osallistujien määrästä? Kasvaako, laskeeko vai pysyykö samana? Oma hatusta vedetty veikkaukseni on n. 9500 vertauskuviin osalistujaa tänä vuonna.
Jos joku ei tiedä jehovantodistajien vertauskuviin osallistumisen perimmäistä tarkoitusta tai muita asiaan liittyviä seikkoja, lukekoon:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_raamatuntulkinta
Muistonvietto vai sen feikkaustilaisuus?
23
1826
Vastaukset
- Lähimmäinen.
Herran illallinen – juhla Jumalan kunniaksi
KRISTITTYJÄ käsketään viettämään Kristuksen kuoleman muistojuhlaa. Sitä kutsutaan myös ”Herran illalliseksi” (1. Korinttilaisille 11:20). Miksi se on merkittävä juhla? Milloin ja miten sitä tulisi viettää?
Jeesus Kristus pani tämän kuolemansa muistonvieton alulle juutalaisten pesah-juhlan iltana vuonna 33. Pesahia vietettiin ainoastaan kerran vuodessa juutalaisen nisankuun 14. päivänä. Tuo päivä laskettiin ilmeisesti kevätpäiväntasauksesta, jolloin päivä ja yö kestävät kumpikin noin 12 tuntia. Nisankuu alkoi, kun kevätpäiväntasausta lähinnä oleva uusikuu oli ensimmäisen kerran havaittavissa. Pesah-juhla oli 14 päivää myöhemmin, auringonlaskun jälkeen.
Jeesus vietti pesahia apostoliensa kanssa, lähetti Juudas Iskariotin pois ja pani sitten alulle Herran illallisen. Tämä ateria tuli juutalaisen pesahin tilalle, ja siksi sitä tulisi viettää ainoastaan kerran vuodessa.
Matteuksen evankeliumissa kerrotaan: ”Jeesus otti leivän, ja esitettyään siunauksen hän taittoi sen ja antoi opetuslapsille ja sanoi: ’Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.’ Hän otti myös maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ”liiton verta”, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi.’ ” (Matteus 26:26–28.)
Jotkut uskovat, että Jeesus muutti leivän sananmukaisesti lihakseen ja viinin verekseen. Jeesuksen liharuumis oli kuitenkin edelleen koskematon, kun hän tarjosi tuota leipää. Söivätkö apostolit tosiaan kirjaimellisesti hänen lihaansa ja joivat hänen vertaan? Eivät, sillä se olisi ollut ihmissyöntiä ja vastoin Jumalan lakia (1. Mooseksen kirja 9:3, 4; 3. Mooseksen kirja 17:10). Jeesus sanoi Luukkaan 22:20:n mukaan: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella, joka vuodatetaan teidän puolestanne.” Muuttuiko tuo malja kirjaimellisesti ”uudeksi liitoksi”? Se ei ollut mahdollista, sillä liitto ei ole mitään käsin kosketeltavaa vaan sopimus.
Sekä leipä että viini ovat näin ollen pelkästään vertauskuvia. Leipä kuvaa Kristuksen täydellistä ruumista. Jeesus käytti pesah-aterialta jäänyttä leipää, joka oli valmistettu ilman hapatetta eli hiivaa (2. Mooseksen kirja 12:8). Hapate on Raamatussa synnin tai turmeluksen vertauskuva. Siksi tuo leipä edustaa Jeesuksen uhraamaa täydellistä ruumista. Se oli synnitön. (Matteus 16:11, 12; 1. Korinttilaisille 5:6, 7; 1. Pietarin kirje 2:22; 1. Johanneksen kirje 2:1, 2.)
Punaviini edustaa Jeesuksen verta. Tuo veri saattoi uuden liiton voimaan. Jeesus sanoi, että hänen verensä vuodatettiin ”syntien anteeksi antamiseksi”. Ihmisistä voi tulla Jumalan silmissä puhtaita, jolloin he voivat astua uuteen liittoon Jehovan kanssa (Heprealaisille 9:14; 10:16, 17). Tämän liiton eli sopimuksen ansiosta 144 000 uskollista kristittyä voidaan ottaa taivaaseen. Siellä he palvelevat kuninkaina ja pappeina koko ihmiskunnan siunaukseksi. (1. Mooseksen kirja 22:18; Jeremia 31:31–33; 1. Pietarin kirje 2:9; Ilmestys 5:9, 10; 14:1–3.)
Keiden tulisi ottaa osaa näihin muistonvieton vertauskuviin? Johdonmukaisesti ainoastaan uuteen liittoon kuuluvien eli niiden, joilla on toivo päästä taivaaseen. Jumalan pyhä henki vakuuttaa heidät siitä, että heidät on valittu taivaallisiksi kuninkaiksi (Roomalaisille 8:16). He ovat lisäksi valtakuntaliitossa Jeesuksen kanssa (Luukas 22:29).
Entä ne, joilla on toivo elää ikuisesti paratiisissa maan päällä? He noudattavat Jeesuksen käskyä ja ovat läsnä Herran illallisella. He eivät kuitenkaan ota osaa vertauskuviin vaan ovat paikalla ainoastaan kunnioittavina tarkkailijoina. Jehovan todistajat viettävät Kristuksen kuoleman muistojuhlaa kerran vuodessa nisanin 14. päivänä auringonlaskun jälkeen. Se on hyvin tärkeä juhla kaikille kristityille, vaikka vain muutama tuhat maailmassa tunnustautuu niiksi, joilla on taivaallinen toivo. Tämä juhla tarjoaa jokaiselle tilaisuuden pysähtyä miettimään Jehova Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen ylivertaista rakkautta (Johannes- Taivaanpoika
Saatana nauraa tänään kun viinilasi ja ehtoollisleipä kiertää jokaisen osallistujan ohi huvittavalla tavalla muistonvietoissa eri puolilla maailmaa eikä juuri kukaan uskalla niitä ottaa.
Ehtoollinen on tarkoitettu kaikille uskoville, mutta Saatana on vienyt sen mahdollisuuden suurimmalta osalta jehovantodistajia. Saatana on keksinyt myös jehovantodistajien verensiirtokiellon ja riemuitsee kun moni eksynyt kuolee kun ei uskalla ottaa verensiirtoa. - Alueveli
Sinä et ilmeisesti vieläkään osaa mukamas lainkuuliaisena jehovantodistajana noudattaa tekijänoikeuslakia. Eikö se soimaa omaatuntoasi..?
Vähimmässä uskollinen on paljossakin uskollinen vai mitenkäs se nyt menikään?
Copypastesihan löytyy kirjasta Mitä Raamattu todella opettaa? sivuilta 206-208. - eväät
Lähimmäinen on aikaisempina vuosina korostanut kirjoituksissaan kuinka ainoastaan niiden tulee ryypätä viintä jotka ovat kirjauttaneet itsensä taivaaseen pääseviksi.
Nythän tuo oppi on murenemassa, koska peruskoulun laskuoppi tekee siitä mahdottoman, ihmisikä sitten loppuun täyttynyt ryhmä jatkaa vain tradiota.
Ehkä jo lähivuosina suositellaan viinihörppyä kaikille.
Mutta silloinhan palataan jehovantodistajien lahkossa vain sen emolahkon raamatuntutkijain perinteisiin, heillä oli viini tarjolla kaikille osallistujille.
Tämmöisissä asioissa jehovantodistajan taito on vaieta kiusallisista asioista ja valita sanansa sitten oppien muutoksissa niin että ei näytä hölmöltä eikä tietenkään saa näyttää valehtelevan, lahkon yksi oppihan on juuri teokraattinen sodankäynti elikkä lahkon edun vaatiessa on johdettava harhaan ja salattava totuus. - SENKIN puupää
missä kohden raamattua käsketään pelkästään olla läsnä muistonvietossa? Jeesus kylläkin käski syökää siitä TE KAIKKI, ja juokaa siitä TE KAIKKI.
- am.ha_arets
Yleisesti kaikille, jotka tämän lukevat!
- Millä perusteella meidän kaikkien pitäisi ottaa osaa vertaukuviin?
- Millä perusteella olet vain "tarkkailijana" seuraamassa tilaisuutta?
Ja Raamatunpaikkoja kehiin.>>- Millä perusteella meidän kaikkien pitäisi ottaa osaa vertaukuviin?
Eikö kaikki paikalla olleet jeesuksen kanssa ottaneet osaa vertauskuviin?
>>- Millä perusteella olet vain "tarkkailijana" seuraamassa tilaisuutta?
Tjaa-a, en tiedä kun en ollut paikalla, mutta olikohan alkuperäisessä tapahtumassa tarkkailijoita kuinka paljon?
>>Ja Raamatunpaikkoja kehiin.
Sen saa tehdä joku toinen, jos asiakseen tuntee.- ...
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>- Millä perusteella meidän kaikkien pitäisi ottaa osaa vertaukuviin?
Eikö kaikki paikalla olleet jeesuksen kanssa ottaneet osaa vertauskuviin?
>>- Millä perusteella olet vain "tarkkailijana" seuraamassa tilaisuutta?
Tjaa-a, en tiedä kun en ollut paikalla, mutta olikohan alkuperäisessä tapahtumassa tarkkailijoita kuinka paljon?
Sen saa tehdä joku toinen, jos asiakseen tuntee.Millä perusteella olet vain "tarkkailijana" seuraamassa tilaisuutta?
-En kehtaa ottaa osaa vaikka haluaisin, muuten herättäisin paheksuvaa huomiota. - Markku_Meilo
Tottahan Raamattu on sen verran joustava, että sieltä löytyy homman kuin hommaan myös vastakkainenkin mielipide. Nimittäin kun vuonna 1935 vaihdettiin suuren joukon taivastoivo maalliseen, niin maallisen toivon omaavia ei muutamaan vuoteen päästetty kyseiseen tilaisuuteen. Otaksuisin, että asialle esitettiin tuolloinkin raamatullinen peruste, en vaan tiedä mikä se oli. - ...
Markku_Meilo kirjoitti:
Tottahan Raamattu on sen verran joustava, että sieltä löytyy homman kuin hommaan myös vastakkainenkin mielipide. Nimittäin kun vuonna 1935 vaihdettiin suuren joukon taivastoivo maalliseen, niin maallisen toivon omaavia ei muutamaan vuoteen päästetty kyseiseen tilaisuuteen. Otaksuisin, että asialle esitettiin tuolloinkin raamatullinen peruste, en vaan tiedä mikä se oli.Nimenomaa. Juuri tuon takia en usko raamattuun. Tulkinnan ja selitysten mahdollisuuksia riittää loputtomasti, joten voidaan melkein uskoa mitä vaan ja mitä milloinkin halutaan. Itse en panisi toivoani kirjaan, johon tuhannet lahkot/kirkot väittävät pohjaavan monenkirjavat oppinsa.
- Markku_Meilo
... kirjoitti:
Nimenomaa. Juuri tuon takia en usko raamattuun. Tulkinnan ja selitysten mahdollisuuksia riittää loputtomasti, joten voidaan melkein uskoa mitä vaan ja mitä milloinkin halutaan. Itse en panisi toivoani kirjaan, johon tuhannet lahkot/kirkot väittävät pohjaavan monenkirjavat oppinsa.
>>Itse en panisi toivoani kirjaan, johon tuhannet lahkot/kirkot väittävät pohjaavan monenkirjavat oppinsa.
Kaiken huippuna yksittäisenkin liikkeen sisällä on kyetty yksillä ja samoilla Raamatun sanoilla eri aikoina perustelemaan täysin erilaisia ja vastakkaisiakin näkemyksiä.
- am.ha_arets
>>>Tilaisuus kun on jeesuksen kuoleman muistonvieton irvikuva, jos asiaa katsotaan jeesuksen mallin mukaisesti. "Tehkää tämä toistuvasti muistokseni" ei tarkoita millään logiikalla, että olkaa tekevinänne tämä toistuvasti muistokseni.
Kunnioitatko sinä jotenkin tuota Jeesuksen kehoitusta?>>Kunnioitatko sinä jotenkin tuota Jeesuksen kehoitusta?
En pienimmässäkään määrin. Sillä ei kai ole asian käsittelyn tai keskustelemisen kannalta merkitystä?- am.ha_arets
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Kunnioitatko sinä jotenkin tuota Jeesuksen kehoitusta?
En pienimmässäkään määrin. Sillä ei kai ole asian käsittelyn tai keskustelemisen kannalta merkitystä?>>> Sillä ei kai ole asian käsittelyn tai keskustelemisen kannalta merkitystä?
Jos niin sanot... olin vain utelias. am.ha_arets kirjoitti:
>>> Sillä ei kai ole asian käsittelyn tai keskustelemisen kannalta merkitystä?
Jos niin sanot... olin vain utelias.>>Jos niin sanot... olin vain utelias.
Juu ei mitään. Utelias pitääkin olla.
Mitä mieltä itse olet tuosta vertauskuvien kierrättämisestä?- Minä_minä.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Kunnioitatko sinä jotenkin tuota Jeesuksen kehoitusta?
En pienimmässäkään määrin. Sillä ei kai ole asian käsittelyn tai keskustelemisen kannalta merkitystä?Oon kyllä nähny ku oot ottanu viiniä, tai ainakin jotain sinneppäin =). Leivästä ja kunnioituksesta sen mukaan en oo sit niin varma.>)
Minä_minä. kirjoitti:
Oon kyllä nähny ku oot ottanu viiniä, tai ainakin jotain sinneppäin =). Leivästä ja kunnioituksesta sen mukaan en oo sit niin varma.>)
>>Oon kyllä nähny ku oot ottanu viiniä, tai ainakin jotain sinneppäin =). Leivästä ja kunnioituksesta sen mukaan en oo sit niin varma.>)
Kernaasti punaviiniä nauttisin, jos ei alkaisi närästämään niin kovin. Tosin niissäkin taitaa olla eroja valmistusmaiden mukaan. 'Leivät' voi hakea sitten jörskiltä kun on nautittu viintä tarpeeksi.- kielletty
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Oon kyllä nähny ku oot ottanu viiniä, tai ainakin jotain sinneppäin =). Leivästä ja kunnioituksesta sen mukaan en oo sit niin varma.>)
Kernaasti punaviiniä nauttisin, jos ei alkaisi närästämään niin kovin. Tosin niissäkin taitaa olla eroja valmistusmaiden mukaan. 'Leivät' voi hakea sitten jörskiltä kun on nautittu viintä tarpeeksi.Et voine olla jehovantodistaja, kun syy on närästys.
Nimittäin ppunaviinin valmistuksessa käytetään myös verta. Se on sivutarvetta varten, jotta viinistä saadaan kirkkaampaa.
Jehovantodistajilta on verivalmisteiden käyttäminen sisäisesti, myös suonensisäiosesti annettuna kielletty. Siten jehovantodistaja ei voi ottaa punaviiniä. - kielletty
t-i-u-k-u kirjoitti:
Kernaasti punaviiniä nauttisin, jos ei alkaisi närästämään niin kovin. Tosin niissäkin taitaa olla eroja valmistusmaiden mukaan. 'Leivät' voi hakea sitten jörskiltä kun on nautittu viintä tarpeeksi.Et voine olla jehovantodistaja, kun syy on närästys.
Nimittäin ppunaviinin valmistuksessa käytetään myös verta. Se on sivutarvetta varten, jotta viinistä saadaan kirkkaampaa.
Jehovantodistajilta on verivalmisteiden käyttäminen sisäisesti, myös suonensisäiosesti annettuna kielletty. Siten jehovantodistaja ei voi ottaa punaviiniä. kielletty kirjoitti:
Et voine olla jehovantodistaja, kun syy on närästys.
Jehovantodistajilta on verivalmisteiden käyttäminen sisäisesti, myös suonensisäiosesti annettuna kielletty. Siten jehovantodistaja ei voi ottaa punaviiniä.>>Nimittäin ppunaviinin valmistuksessa käytetään myös verta. Se on sivutarvetta varten, jotta viinistä saadaan kirkkaampaa.
Kyllä, ja teollisuus käyttää makaronilaatikon valmistukseen verta - säilyvyyden parantamiseksi. Nojaa, pitäisiköhän laskeutua todellisuuteen välillä..
- Pacientti
Nousee kahdella tuhannella.
Muuten nousisi ehkä neljällä tai useammalla, mutta uskonnolliset kahleet vaivaavat vielä.
Miksi veikkailen näin? Siksi, että Taivaallinen Isä vetää meitä kaikkia puoleensa ja meissä kaikissa istuu enemmän tai vähemmän ilmenevä kaipaus hänen tykönsä. Kovanyrkki päätti sitten kadota tyylikkäästi ja poistaa kaikki kirjoituksensa. Kovin tulee mieleen nimimerkki Mennä:n saman tyylinen poistuminen, uhosta puhumattakaan. Noh, eihän se toki ole yhden nimimerkin oikeus lähteä tyylikkäästi, tai kuinka tuon sitten kukin tulkitseekaan. Harmi vain, että vei mennessään myös muiden kommentteja.
- ...
Kovanyrkki vaan uhoaa ja haukkuu, mennä oli samanlainen. Niistä muutamista jehovantodistajista, jotka palstalle kirjoittavat, näyttää suurin osa olevan ihan kahjoja.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081