Meillä on n.10kk vanha rotikka poika ja se ei meinaa totella "tänne" sanaa kun se löytää jotain kivaa. millä mä saisin sen opetettua siihen että se tulee sillon kun käsketään vai onko se vielä ihan normaalia ton ikäselle että se ei tottele kunnolla? muuten tottelee kaikki istu,maaha,pysyy käskyt mutta toi tärkein on vielä hakusessa. oon yrittäny sitä että lähden juoksemaan pois, oon yrittäny leikkiä kun se tulee luokse ja vaikka mitä muuta mutta ei tunnu onnistuvan. kyllä se metsässä kuuntelee tänne käskyn mutta kun ollaan koti pihassa niin ei tuu kuuloonkaa jos se löytää jotain kivaa :( alkaa olla turhauttavaa vaikka kuinka yrittää komentaa sitä pois sieltä niin ei. se varmaan kyllä kuulee sen käskyn mutta kun se ei halua vaan totella. onko se nyt sitä "isottelua"?
Auttakaa mua!
8
1287
Vastaukset
- Epätoivonen^
Ja älkää laittako mitää vittuiluviestejä vaan ihan oikeita neuvoja! kiitos! :)
Itse olen kanssa samassa tilanteessa oman koirani kanssa. Ollaan alettu taas treenaamaan tuota luokse tuloa. Ite otin uuden sanan käyttöön, ja tällä sanalla vaan kutsun kun tiedän että koira tulee varmasti luokse. Kaverin kans treenataan niin et toinen pitää koiraa kiinni, ite höykytän lelulla,meen kauvemmaksi, ja koira kun on lähössä tulemaan,niin käsky sana,ja sitten kun koira tulee niin riehutaan patukan kans..
Myös välillä tehdään niin että patukka ei ole näkyvissä,ja sitten se vaan ilmestyy mulle..- luoksetuloon
Tässä muutama vinkki.
1. Kutsu koira luoksesi pihalla ihan muuten vaan, palkkaa se aina ja päästä takaisin leikkiin, älä siis aina luoksetulokutsusta kytke tai vie koiraasi sisään. tällöin koira tulee varmemmin luokse, koska se ei ole aina se "ikävä" asia.
2. Toinen keino on pitää sillä pitkä liina perässä ja kun koira ei kutsusta tule, se ohjataan liinalla paikalle. Eli muutaman kerran kutsu ja terävä nykäisy heti perään ja samantien kehuminen kun lähtee kohti ja palkka kun koira on luona. vähitellen kutsu ja nykäisy vasta jos ei heti reagoi kutsuun. Silloin sillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin totella. Eli ei anneta sitä mahdollisuutta olla tulematta.
3. kolinapurkki. eli sinulla on esim limsatölkki jossa on kiviä tai ylimääräinen ketjukaulain tai jokin mikä pitää meteliä heitettäessä. Kutsu koira luoksesi, jos ei tule heität tämän kolisevan esineen koiraa kohti. Sen ei tarvitse osua koiraan vaan yleensä riittää kun se putoaa siihen jalkoihin. Kun koira säpsähtää tätä/reagoi tähän, kutsut koiran välittömästi luoksesi ja kehut sitä. muutaman toiston jälkeen yleensä tulee luokse ja jos jää vitkastelevaan, pelkkä kilistys riittää.
tärkeintä on aina muistaa palkita se koira nopeasti oikeasta toiminnasta. - fanja84
En jaksa kopsata tänne mitään lyhennelmää, lue täältä: www.kumikana.org/koulutus/luoksetulo1.htm
Kymmenenkuukautisen rotikan tulee osata vähintään luoksetulon perusta, vaikka se ei rynnistäisi vielä vasuriin istumaan, tulee sen totella itse luoksetulo. Kymmenen kuukautisesta se alkaa pikku hiljaa saada enemmän sitä omaa tahtoa joten näiden tiettyjen perusasioiden tulisi olla hyvin hallinnassa. - meilmyös
Pojankloppi ei meinannu tulla aluksi TÄNNE sanalla kun oli löytänyt muuta mukavaa. Sitten aloin ottaa mukaan taskuun lihapullia, ja kun koira tuli luokseni annoin pullan sille ja kehuin. Sinnikkyyttä se kyllä vaatii ja pitkää pinnaa, joskus oli tosiaan huvittavaa kun ei luupäähän meinannut oppi upota, mutta omani sain näin oppimaan. Siis palkitse se kun viimein tulee luoksesi.
- Epätoivoinen^
Kiitoksia vinkeistä! :D pitää varmaan vaan alkaa ottaa sitä tehokoulutukseen. se osaa kyllä tänne sanan mutta kun jos jotain kivaa löytyy niin se "tulee kuuroksi" :D
- kaksi rotikkaa
Meillä oli kaksi rotikkaa, jotka oppi vihdoin ja viimein niin, että otin makkaraa taskuun ja ne tiesi kun sanon tietylla tavalla "tänne!", niin tultiin salamana (koska tiesivät makkarasta taskussa). Sitten etenin niin, että ne ei aina tiennyt, että onko sillä makkaraa vai ei- tyyliin??.."Tänne"-huuto sai aikaan reaktion, että "josko sillä olisi makkaraa tällä kertaa"??? (voi aluksi tehdä vaikka joka toinen kerta ja sitten harventaan..)Makkaralla siis!
- Lulu-luppakorva
siis tämä neuvo? Meitä neuvottiin pentukurssilla ja eräs toinenkin pitkänlinjan kouluttaja sillä lailla, että jos koira ei meinaa tulla luo, niin lähteä kävelemään pois sen luota. Sitten kun tuleekin hätä, missä mamma tai isäntä, niin eiku perään. Näin kävi meillekin ja sitten tietysti välitön palkitseminen. Nyt tuo luoksetulo on sujunut tosi mallikkaasti. Tämä kyseinen neiti-rottis on nyt 14 kk ja meillä ekat toko-kisat edessä! Toivottavasti en pilaa koirani suoritusta!=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955