Tamronin 17-50 vaiko 28-70

fotomies

Morjesta! Nyt tarvitaan asiantuntija apua. Kumman hankin Canon 400d:n ensimmäiseksi linssiksi Tamronin 17-50 f/2.8 vai 28-75 f/2.8 ?? Kävin kaupassa tuota 17-50:stä kokeileen ja tuntu ainakin käteen jämäkältä. Ääntähän tuo hieman piti, mutta ei kai sen niin väliä jos muuten toimii hienosti. Aattelin myöhemmin, kun saa lisää rahaa, hommata lisää telepäätä eli varmaan jonkun 70-300 linssin. Ja ehkä tilata sellasen Zenitarin kalansilmän Äiti-Venäjältä..

Mutta kumpi noista mahtaa olla enemmän laatua? Jälkimmäisellä joutuu taas tinkimään laajakulmasta mutta saa enemmän teleä.. kertokaa vähän vinkkejä, jos teillä on jotain tietoa.

hintaeroakin noilla taitaa satasen verran olla eli 28-70 on halavempi.. olen ymmälläni noista objektiivien suurista määristä ja pienistä eroista ja suurista hintaeroista. olisipa vain yksi täydellinen linssi..

Kiitos avusta!

16

2838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoo Koo

17-50/2.8

Näköjänsä ainakin Varkkokauppa commin sivuilla ei suositella 28-75 opiskaa 350D:lle tarkennusongelmien takia. Kaippa samat ongelmat voivat vaivata 400D:kin.

• YrjöJurri

• fotomies
        YrjöJurri kirjoitti:

Tamronin 17-50 f/2.8
        Ei ole omaa kokemusta, mutta on rankattu varsin hyväksi testeissä ja käyttäjien palaute on varsin positiivinen. On näpsän kokoinen ja juuri näihin pienempiin digirunkoihin sopiva.
        Tekee croppi kertoimen kanssa 27 – 80mm tötterön jossa ihan mukava F/2,8 valovoima.

http://www.objektiivi.info/objektiivit_info.php?oid=446

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm

kylläpä muuten sen sitten hankinkin. hiphei! saksan idealo.de sivuilta kun hakee niin Tamron 17-50 sais 319 euroon.. kiitos kun suosittelitte niin voin sitte hyvillämielin ostaa sen.

kertokaas vielä silleen yksinkertaisesti, että mikä se tuo croppikerroin oikeen on, tai miksi se polttoväli kerrotaan just sillä 1,6:lla?

• yksinkertaisesti
        fotomies kirjoitti:

kylläpä muuten sen sitten hankinkin. hiphei! saksan idealo.de sivuilta kun hakee niin Tamron 17-50 sais 319 euroon.. kiitos kun suosittelitte niin voin sitte hyvillämielin ostaa sen.

kertokaas vielä silleen yksinkertaisesti, että mikä se tuo croppikerroin oikeen on, tai miksi se polttoväli kerrotaan just sillä 1,6:lla?

Jos et tiedä mikä croppikerroin on et tarvitse sitä. Opettele tuntemaan oma kamerasi ja objektiivin käyttäytyminen eri polttoväleillä, se riittää. Croppikerroin on vanhoja huuhkajia varten joiden oppimiskyky on jo lähes tai kokonaan pysähtynyt. Polttoväli ei muutu miksikään, se on juuri sitä mikä siihen objektiiviin on merkitty.

• YrjöJurri
        yksinkertaisesti kirjoitti:

Jos et tiedä mikä croppikerroin on et tarvitse sitä. Opettele tuntemaan oma kamerasi ja objektiivin käyttäytyminen eri polttoväleillä, se riittää. Croppikerroin on vanhoja huuhkajia varten joiden oppimiskyky on jo lähes tai kokonaan pysähtynyt. Polttoväli ei muutu miksikään, se on juuri sitä mikä siihen objektiiviin on merkitty.

Se tarkoittaa sitä, että ennen kuviteltiin jo 35mm olevan laajakulma, nyt se on normaalilasi.
        Jos haluat kuvata 90° laajakulmalla siihen tarvitaan vastaavasti 12..14mm lasi.
        Tuskin tämä koskettaa sellaista joka on vasta aloittamassa harrastettaan.

Meitä jo 60 luvulla harrasteen/ammatin aloittaneita viehättää ne hyvät valovoimaiset laajakulmat 20..24mm 90..94°.

• kroppikerroin?
        YrjöJurri kirjoitti:

Se tarkoittaa sitä, että ennen kuviteltiin jo 35mm olevan laajakulma, nyt se on normaalilasi.
        Jos haluat kuvata 90° laajakulmalla siihen tarvitaan vastaavasti 12..14mm lasi.
        Tuskin tämä koskettaa sellaista joka on vasta aloittamassa harrastettaan.

Meitä jo 60 luvulla harrasteen/ammatin aloittaneita viehättää ne hyvät valovoimaiset laajakulmat 20..24mm 90..94°.

Pitäisikö euron kroppikerroin myös mainita hintojen yhteydessä että markka-aikaan juuttuneetkin ymmärtäisivät hinnat?

• YrjöJurri
        kroppikerroin? kirjoitti:

Pitäisikö euron kroppikerroin myös mainita hintojen yhteydessä että markka-aikaan juuttuneetkin ymmärtäisivät hinnat?

**Pitäisikö euron kroppikerroin myös mainita hintojen yhteydessä että markka-aikaan juuttuneetkin ymmärtäisivät hinnat?**

Tämä vähättely siitä tarvitaanko kuvaamisessa enää perinteistä tietoa sopii hyvin kuvaan nykyaikana. Ennen piti oppia ymmärtämään hiukan teoriaa kuvaamisesta, nyt riittää kun tilaat Saksasta digitaalisen järjestelmäkameran olet valmis kuvaaja. Ei ole aikaa opetella eikä perehtyä asioihin kaikki pitää olla heti tässä ja nyt. Tuskin näiden kuvaajien päätä pakottaa onko laajakulma 70 vai 90 asteinen.

Minulle ainakin on jumalattoman tärkeä tietää laajakulmaa valitessani mikä on optiikan kuvakulma. Jos kameran kenno on APS-C (25.1 x 16.7mm) ja kameraan pitää saada laajakulmaoptiikka. Kun valmistaja ilmoittaa/mainostaa: osta hyvä 94° laajakulma ei minua kiinnosta croppikertoimet vaan se onko optiikan kuvakulma 94°.

Takavuosina opetin ”Hemmoja” miksaamaan bändejä, niin livenä kun studiossa. Alku oli aina sellaista, että muutama ”julli” vähät välitti mistään teoriasta mitä äänipöydän sisällä tapahtuu silloin kaikki mittarit on tapissa. Periaate oli : ”Hei, me feidataaan”! tästä digikuvauksesta voisi myös sanoa samaa: ”Hei, me kuvataan”!. Toki olen vanhana harrastajana tyytyväinen siitä, että digikuvauksen perushelppous tuo valokuvauksen piiriin nuoria enemmän kun koskaan.

• TerdeTuuba
        YrjöJurri kirjoitti:

**Pitäisikö euron kroppikerroin myös mainita hintojen yhteydessä että markka-aikaan juuttuneetkin ymmärtäisivät hinnat?**

Tämä vähättely siitä tarvitaanko kuvaamisessa enää perinteistä tietoa sopii hyvin kuvaan nykyaikana. Ennen piti oppia ymmärtämään hiukan teoriaa kuvaamisesta, nyt riittää kun tilaat Saksasta digitaalisen järjestelmäkameran olet valmis kuvaaja. Ei ole aikaa opetella eikä perehtyä asioihin kaikki pitää olla heti tässä ja nyt. Tuskin näiden kuvaajien päätä pakottaa onko laajakulma 70 vai 90 asteinen.

Minulle ainakin on jumalattoman tärkeä tietää laajakulmaa valitessani mikä on optiikan kuvakulma. Jos kameran kenno on APS-C (25.1 x 16.7mm) ja kameraan pitää saada laajakulmaoptiikka. Kun valmistaja ilmoittaa/mainostaa: osta hyvä 94° laajakulma ei minua kiinnosta croppikertoimet vaan se onko optiikan kuvakulma 94°.

Takavuosina opetin ”Hemmoja” miksaamaan bändejä, niin livenä kun studiossa. Alku oli aina sellaista, että muutama ”julli” vähät välitti mistään teoriasta mitä äänipöydän sisällä tapahtuu silloin kaikki mittarit on tapissa. Periaate oli : ”Hei, me feidataaan”! tästä digikuvauksesta voisi myös sanoa samaa: ”Hei, me kuvataan”!. Toki olen vanhana harrastajana tyytyväinen siitä, että digikuvauksen perushelppous tuo valokuvauksen piiriin nuoria enemmän kun koskaan.

mutta menköön. Ise olen sitä mieltä, että digikuvaamisen aloittamisen helppous ja valtavat massat ovat pelkästään huono asia koska kuvia tulee niin valtavasti jokapaikasta,että niiden oikeasti hyvien bongaaminen käy pian mahdottomaksi.

• fotomies
        YrjöJurri kirjoitti:

...tuleeko se kerroin siitä että kun kuva on ennen valottunut filmille niin se on isompi alue mihin kuva tulee kuin nykyinen digikameran kenno? eiku siis.. mitä tuo polttovälin millimetri määrä oikeestaan edes kertoo? ymmärrän että kuvakulma on kulma jonka objektiivi nappaa filmille tai kennolle mutta onko tuo polttoväli joku linssienvälinen etäisyys vai mikä se on? nyt kertokaa sitä teoriaa kun minä olen nuori ja haluan sitä tietää!! :D

• fotomies
        fotomies kirjoitti:

...tuleeko se kerroin siitä että kun kuva on ennen valottunut filmille niin se on isompi alue mihin kuva tulee kuin nykyinen digikameran kenno? eiku siis.. mitä tuo polttovälin millimetri määrä oikeestaan edes kertoo? ymmärrän että kuvakulma on kulma jonka objektiivi nappaa filmille tai kennolle mutta onko tuo polttoväli joku linssienvälinen etäisyys vai mikä se on? nyt kertokaa sitä teoriaa kun minä olen nuori ja haluan sitä tietää!! :D

..se on kyllä vähän niinkin, että kun olen nuorena miehenä nyt aloittamassa kuvausta, niin pitää ensin tutustua nykylaitteisiin ja siinä tuntuu kyllä olevan vähintäänkin riittävästi puuhaa. tämän lisäksi pitäisi vielä opetella vanhoja vehkeitä.. mielellään opettelisinkin. lainasin vanhempieni järkkärifilmikameraa tuossa jossain vaiheessa ja ajattelin, että käynpä kyselemässä liikkeissä että paljonkohan siihen kalansilmä objektiivi maksaisi ja yllätyin, miten haudattu juttu koko filmikamera tuntuu olevan nykyisin, vaikka varmaan kymmenen vuotta sitten joka kodissa oli jonkinlainen filmikaamera ja niihin sai filmiäkin joka kioskilta, mutta eipä taida enää saada... näin se kehitys sitten etenee.. kaikki tuotteet vanhenee samalla lailla kun valmistajat keksii vaan jotain uutta. kohta ei oo enää digikameroita kellään, kun tilalla on joku multisuper 4d- kamera joka tallentaa vielä aika-avaruudenkin.. kehitys saisi jo pysähtyä.

• YrjöJurri
        fotomies kirjoitti:

..se on kyllä vähän niinkin, että kun olen nuorena miehenä nyt aloittamassa kuvausta, niin pitää ensin tutustua nykylaitteisiin ja siinä tuntuu kyllä olevan vähintäänkin riittävästi puuhaa. tämän lisäksi pitäisi vielä opetella vanhoja vehkeitä.. mielellään opettelisinkin. lainasin vanhempieni järkkärifilmikameraa tuossa jossain vaiheessa ja ajattelin, että käynpä kyselemässä liikkeissä että paljonkohan siihen kalansilmä objektiivi maksaisi ja yllätyin, miten haudattu juttu koko filmikamera tuntuu olevan nykyisin, vaikka varmaan kymmenen vuotta sitten joka kodissa oli jonkinlainen filmikaamera ja niihin sai filmiäkin joka kioskilta, mutta eipä taida enää saada... näin se kehitys sitten etenee.. kaikki tuotteet vanhenee samalla lailla kun valmistajat keksii vaan jotain uutta. kohta ei oo enää digikameroita kellään, kun tilalla on joku multisuper 4d- kamera joka tallentaa vielä aika-avaruudenkin.. kehitys saisi jo pysähtyä.

Minulla on 2000-luvun taiteessa ostettu Canon EOS 50E hyvät lasit. Kamera on aina lomareissuilla mukana ja kuvaan sillä sellaisen 140...170 ruutua dioja/reissu. Minulla on tuolta 60-luvun puolelta saakka hyviä dioja kuten tuhansilla muilla harrastelijoilla. Dia säilyy kohtalaisen hyvin ja on moneen tarkoitukseen käyttökelpoinen formaatti.
        Tarkoitus on hommata ajan oloon toinen EOS rinnalle eli täysruutu digi. Syy on siinä laajakulmapuolen lasitavaraa löytyy silloin todella hyvin ja tuskin jäljessä on moittimista.

• Hoo Koo
        YrjöJurri kirjoitti:

Minulla on 2000-luvun taiteessa ostettu Canon EOS 50E hyvät lasit. Kamera on aina lomareissuilla mukana ja kuvaan sillä sellaisen 140...170 ruutua dioja/reissu. Minulla on tuolta 60-luvun puolelta saakka hyviä dioja kuten tuhansilla muilla harrastelijoilla. Dia säilyy kohtalaisen hyvin ja on moneen tarkoitukseen käyttökelpoinen formaatti.
        Tarkoitus on hommata ajan oloon toinen EOS rinnalle eli täysruutu digi. Syy on siinä laajakulmapuolen lasitavaraa löytyy silloin todella hyvin ja tuskin jäljessä on moittimista.

Aika vaikeeta on löytää kunnon laajakulmaa FF:ään. 5D & kumppanit on senverran vaativia että edes EF 16-35/2.8L ei tahdo pysyä mukana, saappanährä toimiiko II-malli paremmin.

• Minulla on Canon EOS 400D ja ko. objektiivi ja on vain positiivisia kokemuksia. Tilasin paketin Saksasta ja sain halvemmalla kuin Suomesta mistään.

Ulkomaisissa testeissä varsinkin objektiivin piirtokyky on mitattu paremmaksi kuin Canonin omissa ja moninverroin kalliimmissa vastaavissa linsseissä.

• Hoo Koo

..se.

Pääosin positiivista, mutta vastavaloon kuvatessa tulee kuvaan purppurareunaa enemmän kuin odotin.

Terävää jälkeä tulee, tarkennus ei ole USM-luokkaa mutta hintaansa nähden ihan hyvä ostos.

• Zelco

400D ja objekti kiinnostaa.

Siksi kysyn.

• Zelco kirjoitti:

400D ja objekti kiinnostaa.

Siksi kysyn.

Lähetyskuluineen Canon EOS 400D Tamron 17-50/2.8 yht. n. 1000e. Kuljetus ovelle UPS:n toimesta toimi hyvin ja nopeasti.

Liike oli siis Pixxass. (www.pixxass.de)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe