Kun liikenteessä todennäköisesti alkaa olla entistä enemmän autoja ilman voimassa olevaa liikennevakuutusta, heräsi kysymys:
Korvaako oma liikenne- tai edes kaskovakuutukseni, jos vakuuttamattomalla autolla hurjasteleva aiheuttaa kolarin, jossa romuttuisi minunkin autoni?
Normaalisti korvaus hoituisi hurjastelijan liikennevakuutuksesta. MUTTA kun vakuutusta ei olekaan, hurjastelija tuomittaisiin itse maksamaan korvaukset ja häneltähän ei tietysti saisi mitään. Joutuisinko uhriksi ja itse maksamaan autoni korjauskulut vai korvaisiko kasko?
Pelkään, että vakuutusyhtiöllä ei ehkä olisikaan korvausvelvollisuutta ja saisin itse nuolla haavani ihan omalla kustannuksella. Luulen vakuutusyhtiöillä olevan eroa korvauskäytännöissä.
Tunteeko joku teistä tätä asiaa?
Tilanne saattaa huonolla onnella tulla kenen tahansa eteen.
Korvaako kasko ?
11
1473
Vastaukset
- korvaa
kasko, eikä liikennevakuutuksesi jos vahinko on ulkopuolisen ajoneuvon aiheuttama ilman omaa syytäsi.
Jos vastapuolella ei ole liikennevakuutus voimassa, niin häntä rangaistaan sen laiminlyönnistä ja hän on korvausvelvollinen sinulle.
Korvauksen periminen ja saaminen voi olla sitten eri juttu, mutta tilanne on jokseenkin sama jos joku vaikka murjoo autosi lekalla kadunvaressa.- tietää
väärin kyl vakuutus korvaa ja perii vastapuolelta ulosoton kautta korvaukset jos ei muuten saa eli vakuutusyhtiö kärsii ei sinun tarvi kärsiä
- Vastapuolella aina vakuutus
Korvausvelvollisella vastapuolellasi on aina vakuutus, vaikka hänellä ei vakuutusta olisikaan.
Kas, juttu on niin että liikennevakuutusyhdistys korvaa vahinkosi, ja perii kulunsa siltä vastapuoleltasi joka oli laiminlyönyt vakuutuksen ottamisen ajopeliinsä.
Näin asia oli ainakin jokin aika sitten, ja luulenpa että niin on vieläkin.
Pakollinen liikennevakuutushan ei lakkaa olemasta voimassa vaikka sitä ei maksaisikaan.
Viisaammat oikaiskoot jos väärässä olen. - Joo.
" Kun liikenteessä todennäköisesti alkaa olla entistä enemmän autoja ilman voimassa olevaa liikennevakuutusta, heräsi kysymys:"
Mihin tuo epäilyksesi perustuu???
Ulkomaisissa siirtokilvissä on täysin selvästi merkittynä vakuutuksen viimeinen voimassaolopäivä.
Kotimaisista paperilapuista se puuttuu,niissä ei ole edes mitään eroa ottaako/saako ne päiväksi vai 3 kuukaudeksi.
Vakuuttamattoman auton törmäilyt korvaa vakuutusyhtiö joka perii vakuuttamattoman omistajalta vakuutusmaksut korotettuna.- moparii
No vaikka itänaapurista tulevillahan ei ole mitään vakuutusta (ellei sitten ole vapaaehtoisesti hankkineet). Mutta tosiaan vahingot kyllä korvataan ja maksajina on kaikki suomalaiset vakuutusten maksajat.
- Joo.
moparii kirjoitti:
No vaikka itänaapurista tulevillahan ei ole mitään vakuutusta (ellei sitten ole vapaaehtoisesti hankkineet). Mutta tosiaan vahingot kyllä korvataan ja maksajina on kaikki suomalaiset vakuutusten maksajat.
"No vaikka itänaapurista tulevillahan ei ole mitään vakuutusta"
Kokeiles tulla itänaapurista Suomeen ilman kansainvälistä liikennevakuutustodistusta. uusien pykälien mukaan viisi päivää ilman suomalaista liikennevakuutusta. Se viisi päivää voi monessa tapauksessa venyä paljonkin pitemmäksi, eikä ulkomainen vakuutus enää olisikaan voimassa.
Asiasta jutellessamme tuli lisäksi mieleen, että ajelevathan rattijuopot ja muut "sankarit" aina välillä kaikenlaisilla jo kauan aikaisemmin rekisteristä poistetuilla autoilla. Eikä niidenkään vakuutukset ole voimassa.
Laki ei perustu oikeudenmukaisuuteen, eivätkä vakuutusyhtiöt harrasta hyväntekeväisyyttä ja toimi moraalikäsitteiden mukaan.- mopariii
Joo. kirjoitti:
"No vaikka itänaapurista tulevillahan ei ole mitään vakuutusta"
Kokeiles tulla itänaapurista Suomeen ilman kansainvälistä liikennevakuutustodistusta.Luultavasti, mutta missä se vakuutuksen voimassaolo tarkistetaan ? Ei ainakaan suomen tai venäjän tullissa. Vai vaaditaanko se ennen viisumin anomista ? No kuka takaa, että tullaan samalla autolla kuin mihin vakuutus on otettu ?
- tietäv
Silloin korvaa liikennevakuutusyhdistys. Ei murhetta.
- doh
Siis Liikennevakuutuskeskus. Ei yhdistys.
- kommentti
jos sun auton vieressä syttyy auto palaan vaikka yöllä korvaus ei mee sen vakuutuksista vaan omistasi jos ei oo kaskoa et saa korvausta mistään olen ostanut tälläisen "paloauton" tilanne on kyllä aika teoreettinen ja harvinainen mutta ajatteleles talvella sisätilan lämmitin pamahtaa kellolla päälle ja siinä tulee oikari tai on jotain päällä pitäsköhän autoihinkin palohälytin pakolliseksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506873Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6762978Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927