viheltävä ääni

ducato

Ducato diisel -03 ruvennut viheltämään melko kovalla äänellä. Ääni voimisttuu moottorin kierroksia nostettaessa. Ääni tuntuu tulevan laturinhihnan suunnalta ilmeisimmin moottorin kiilahihna pyörältä. Onko jollakin tietoa millainen vika voisi olla kyseessä ja onko se vakavaa.

12

6722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko sielä vanhanmallinen kiilahihna vai moniurahihna?
      Vanhanmallinen kiilahihna pitää ääntä kuluessaan, moniurahihna ei pidä ääntä.

      Kuuluuko viheltävä ääni auton ollessa paikallaan kierroksia nostettaessa? Jos kuuluu niin ota sumutin pullo ja ruiski sillä vettä vesipumpun akselille (siimapyörän juureen muovikotelon puolelta) spray öljykin käy mutta sen kanssa oltava tarkempi mihkä sitä laittaa.

      Jos ääni ei lopu niin saman vesihomman voi tehdä laturille myös.

      Jos ääni katoaa niin voimme olettaa vian löytyneen.

      Jos ääni kuuluu vain ajaessa ja autoa vedätettäessä (ylämäkeen kiihdytettäessä) vika voi olla pakosarjan tiivisteessä (peltinen pakosarjantiiviste joka värisee jos mutterit löysällä) tätä viheltävää ääntä ei yleensä saa kuulumaan auton ollessa paikallaan ja kaasua pumpatessa.

      Yksi vaihtoehto on ottaa koko laturin/vesipumpun hihna pois ja pistää auto käyntiin, kyllä kylmä kone kestää hetken käyttää jotta saa vikaehtoja poistettua.

      Jakohihnan rullatkin voi pitää ääntä, mutta kokemus (ducaton/ivecon hihnan vaihtoja noin 200) sanoo että niitä voi alkaa epäileen vasta kun autossa on kilometrejä yli 350 000. Yhtään moottoririkkoa en tiedä että kiristäjärullat olisi hajonneet.

      • ducat

        Moniurahihna siinä on. Vettä ja crc.ta kokeilin noihin akseleihin. Ei ainakaan heti ääni loppunut. Ääni on suoraan verrannollinen moottorin kiroksiin. (Mitä nopeammin kone kiertää sitä kovempi ääni. Täytyy kokeilla tuota hihnan irroitusta kunnhan hommaan kunnon 8 millisen kuusiokolo avaimen. Että saa hihnan löysälle.


      • ducat kirjoitti:

        Moniurahihna siinä on. Vettä ja crc.ta kokeilin noihin akseleihin. Ei ainakaan heti ääni loppunut. Ääni on suoraan verrannollinen moottorin kiroksiin. (Mitä nopeammin kone kiertää sitä kovempi ääni. Täytyy kokeilla tuota hihnan irroitusta kunnhan hommaan kunnon 8 millisen kuusiokolo avaimen. Että saa hihnan löysälle.

        Onkos sulla ilmastointi tai kylmäkone siinä autossa?

        Jos on niin eikös siinä kampiakselin ja ilm.../kyl... välissä ole kiristin (kahdella pultilla kiinni ja säätö kuusiokoloavaimella.
        Tämän kiristimen laakerit on kulutustavaraa (prässätty paketti) rulla ja teline tulee samassa paketissa uutena.


      • ducato
        RK-asentaja kirjoitti:

        Onkos sulla ilmastointi tai kylmäkone siinä autossa?

        Jos on niin eikös siinä kampiakselin ja ilm.../kyl... välissä ole kiristin (kahdella pultilla kiinni ja säätö kuusiokoloavaimella.
        Tämän kiristimen laakerit on kulutustavaraa (prässätty paketti) rulla ja teline tulee samassa paketissa uutena.

        Ei ole ilmastointia tai kylmäkonetta. Mutta tuossa sunnutaina jo pähkäilin miten hihnan saa irroitettua ja oletan että "pyörästöjen" keskellä olevan rullan päässä on kuusiokoloruuvi ja pyrästö näytää epäkeskolta. Toinen vaihtoehto on "pyorästön" yläreunalla on mahdollisesti jousikirsteinen rulla. Mutta jos näin on kuinka hihna saadaan löysälle.


      • ducato kirjoitti:

        Ei ole ilmastointia tai kylmäkonetta. Mutta tuossa sunnutaina jo pähkäilin miten hihnan saa irroitettua ja oletan että "pyörästöjen" keskellä olevan rullan päässä on kuusiokoloruuvi ja pyrästö näytää epäkeskolta. Toinen vaihtoehto on "pyorästön" yläreunalla on mahdollisesti jousikirsteinen rulla. Mutta jos näin on kuinka hihna saadaan löysälle.

        Onko siinä tällainen kiristin?

        http://www.jamant.fi/popup_image.php?pID=1091&osCsid=1a973ce8f02b8519f0891f47dcb710d4

        Kuva nurjalta puolelta ja mallikin saattaa olla vähän erillainen.

        Jos on, niin älä ota sitä kuusiokoloruuvia auki.
        Käännä siitä mutterista joka on hihnaa kiristävän rullan keskellä, ota hihna pois äläkä jätä sormia mihinkään väliin, kiristäjässä on jäykkä jousi.

        Tämä kiristin rullatkin on kulutustavaraa, uudessa on kaikki mitä kuvassa näkyy, irti koneesta se otetaan siitä kuusiokoloruuvista.


      • ducato
        RK-asentaja kirjoitti:

        Onko siinä tällainen kiristin?

        http://www.jamant.fi/popup_image.php?pID=1091&osCsid=1a973ce8f02b8519f0891f47dcb710d4

        Kuva nurjalta puolelta ja mallikin saattaa olla vähän erillainen.

        Jos on, niin älä ota sitä kuusiokoloruuvia auki.
        Käännä siitä mutterista joka on hihnaa kiristävän rullan keskellä, ota hihna pois äläkä jätä sormia mihinkään väliin, kiristäjässä on jäykkä jousi.

        Tämä kiristin rullatkin on kulutustavaraa, uudessa on kaikki mitä kuvassa näkyy, irti koneesta se otetaan siitä kuusiokoloruuvista.

        Hihna irroitettu. Ääni poistui. Eli vika ei moottorissa. Välystä kirstäjän rullassa ja poikittais liikettä laturin hihnapyörä laakerissa. Saaneeko laturin hihnapyörää irallaan vai meneekö koko laturi vaihtoon.


      • ducato kirjoitti:

        Hihna irroitettu. Ääni poistui. Eli vika ei moottorissa. Välystä kirstäjän rullassa ja poikittais liikettä laturin hihnapyörä laakerissa. Saaneeko laturin hihnapyörää irallaan vai meneekö koko laturi vaihtoon.

        Kiristäjärullassa ei saa olla yhtään välystä, vaihda se ja kysele hintoja eri paikoista.

        Larurin poikittais välykseen en ole perehtynyt, mutta en usko että siinä olisi vikaa.
        Laturin laakerivikoja ei yleensä korjata, uusi tai tehtaan korjaama laturi laitetaan tilalle, en muista milloin olisin vaihtanut laturin jonkun laakerivian takia kyllä niistä on lataus loppunut useimmiten.
        Eikös se laturin hihnapyörä ole mutterilla suoraan kiinni laturin akselissa? ja paljonko sitä poikittais välystä on? olettasin että 1-2mm ei ole paljon mutta 4-5mm on, täytyypä huomenna tutkasta töissä ehjää laturia.


      • ducato
        RK-asentaja kirjoitti:

        Kiristäjärullassa ei saa olla yhtään välystä, vaihda se ja kysele hintoja eri paikoista.

        Larurin poikittais välykseen en ole perehtynyt, mutta en usko että siinä olisi vikaa.
        Laturin laakerivikoja ei yleensä korjata, uusi tai tehtaan korjaama laturi laitetaan tilalle, en muista milloin olisin vaihtanut laturin jonkun laakerivian takia kyllä niistä on lataus loppunut useimmiten.
        Eikös se laturin hihnapyörä ole mutterilla suoraan kiinni laturin akselissa? ja paljonko sitä poikittais välystä on? olettasin että 1-2mm ei ole paljon mutta 4-5mm on, täytyypä huomenna tutkasta töissä ehjää laturia.

        Tuossa ducatossa ennennäkemätön systeemi. Eli laturin akselin ja "ulkokehän" välissä laakeri. Kun laturia pyöritää käsin ulkokehältä hissuksee. Ei laturin akseli pyöri. Ilmeisimmin jonkinnäköinen keskipako ajattelu. Välystä tussa laakerissa millin verran.


      • ducato kirjoitti:

        Tuossa ducatossa ennennäkemätön systeemi. Eli laturin akselin ja "ulkokehän" välissä laakeri. Kun laturia pyöritää käsin ulkokehältä hissuksee. Ei laturin akseli pyöri. Ilmeisimmin jonkinnäköinen keskipako ajattelu. Välystä tussa laakerissa millin verran.

        Joo olen törmännyt sellaiseen mersussa.
        Täytyypä ottaa selvää mitä tuolla systeemillä haetaan.
        Yksi selitys voisi olla että jos koneessa tulee nopeesti eri kierrosalueita niin tämä systeemi estää suuria kierroseroja laturissa (massavoimat)
        Toinen selitys voisi olla että jos laturille tulee yhtä-äkkiä suuri tarve ruveta lataamaan niin tämä piikki ei kohdistu heti hihnalle ja sen kautta muualle.

        Soitto tähän väliin tuttuun autosähkökorjaamoon.
        Selitys yksi pitää paikkansa.
        Tämä uusi luistava systeemi on kuulema kulutustavaraa, sitä saa erikseen ei siis tarvi ostaa uutta laturia.


      • ducato
        RK-asentaja kirjoitti:

        Joo olen törmännyt sellaiseen mersussa.
        Täytyypä ottaa selvää mitä tuolla systeemillä haetaan.
        Yksi selitys voisi olla että jos koneessa tulee nopeesti eri kierrosalueita niin tämä systeemi estää suuria kierroseroja laturissa (massavoimat)
        Toinen selitys voisi olla että jos laturille tulee yhtä-äkkiä suuri tarve ruveta lataamaan niin tämä piikki ei kohdistu heti hihnalle ja sen kautta muualle.

        Soitto tähän väliin tuttuun autosähkökorjaamoon.
        Selitys yksi pitää paikkansa.
        Tämä uusi luistava systeemi on kuulema kulutustavaraa, sitä saa erikseen ei siis tarvi ostaa uutta laturia.

        Kiristäjä vaihdettu. Ääni ei hävinnyt. Täytynee viedä auto koorjaamolle. Ilmeisesti laturin hihnapyörän vaihto ei kotikonstein onnistu? Vai olisiko viellä vaihdettava kaksi muuta hihnapyörää? Kiitän erittäin hyvistä neuvoista RK-asentajaa.


      • ducato kirjoitti:

        Kiristäjä vaihdettu. Ääni ei hävinnyt. Täytynee viedä auto koorjaamolle. Ilmeisesti laturin hihnapyörän vaihto ei kotikonstein onnistu? Vai olisiko viellä vaihdettava kaksi muuta hihnapyörää? Kiitän erittäin hyvistä neuvoista RK-asentajaa.

        Sydämmessä aina kolahtaa jos vääriä osia vaihdetaan. Miksi?. Koska se kolahtaa myös naapurin lompakossa.

        Se laturin irtiotto on aika talkoo, mutta se pudottais remmonttihintaa kovasti.
        Tällöin voisi mennä laturin kanssa kysyyn neuvoa eri paikoista.

        Mainitsit kahdesta muusta hihnapyörästä?
        Mitä kaikkea muuta se hihna pyörittää kuin vesipumppua ja laturia? ehkä myös ohjaustehostinta.
        Mainitsit aikaisemmin että kun otti hihnan pois niin ääni loppui, eli jakopään rullista ei pitäisi olla kyse.

        20v olen näitä hommia tehnyt (kaikki merkit) mutta ducatoista löytyy sieltä jakopäästä niin monta versiota kuin vuosimalliakin, joten olen joutunut käyttämään tässä valokuvamuistia ja eteen tulleita ongelmia.

        Mielenkiintoinen "ongelma" näin näkemättä, ilmoittele kun vihellys loppuu.


      • Ducato
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sydämmessä aina kolahtaa jos vääriä osia vaihdetaan. Miksi?. Koska se kolahtaa myös naapurin lompakossa.

        Se laturin irtiotto on aika talkoo, mutta se pudottais remmonttihintaa kovasti.
        Tällöin voisi mennä laturin kanssa kysyyn neuvoa eri paikoista.

        Mainitsit kahdesta muusta hihnapyörästä?
        Mitä kaikkea muuta se hihna pyörittää kuin vesipumppua ja laturia? ehkä myös ohjaustehostinta.
        Mainitsit aikaisemmin että kun otti hihnan pois niin ääni loppui, eli jakopään rullista ei pitäisi olla kyse.

        20v olen näitä hommia tehnyt (kaikki merkit) mutta ducatoista löytyy sieltä jakopäästä niin monta versiota kuin vuosimalliakin, joten olen joutunut käyttämään tässä valokuvamuistia ja eteen tulleita ongelmia.

        Mielenkiintoinen "ongelma" näin näkemättä, ilmoittele kun vihellys loppuu.

        Sieltähän löytyy kuusi hihnapyörää. Eli 1^ moottorissa oleva, 2^ kiristäjä, 3^ohjaustehostaja, 4^laturi ja kaksi ohjuri rullaa. Kirstäjä olikin vaihto kunnossa joten ei huolta tuosta menoerästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      132
      3587
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1909
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1483
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe